Toon posts:

Adviesvraag - airco's voor woonkamer + 2 slaapkamers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-03 19:13
Mijn vraag
Wij willen de komende zomer er wat koeler bijzitten dan de vorige zomer, vandaar het voornemen om airco's aan te schaffen. Ik volg het topic over airco's ( https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376), maar dit topic gaat zo snel dat individuele vragen soms ondergesneeuwd raken, vandaar een afzonderlijk topic.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Vrijstaand huis, bouwjaar 2000
- Isolatie volgens geldende normen in 2000
- Begane grond op zuidzijde voorzien van zonwering
- 1e verdieping (nog) niet voorzien van zonwering

Schematische layout van ons huis:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de bovenste layout heb ik met oranje (buiten units) en blauwe (binnen units) blokjes aangegeven waar ik aan zit te denken,

Buiten unit 1:
- 1 buitenunit 5 KW bovenop de uitbouw, deze sluit aan op 2 binnenunits
- 1 binnenunit 5 KW voor de woonkamer en keuken, aangesloten op de buitenunit
- 1 binnenunit 2 KW voor slaapkamer 1, aangesloten op de buitenunit

Buiten unit 2
- 1 single split unit 2 KW op slaapkamer 2

Vragen:
- "kloppen" de genoemde koelvermogens?
- is de multisplit die zowel woonkamer als 1 slaapkamer bedient logisch, of is het beter om 2 afzonderlijke single splits te gebruiken?
- op de 1e verdieping heb ik op 2 slaapkamers airco's. Profiteren slaapkamers 3, 4 en 5 ook van de airco's op slaapkamer 1 en 2, of is dat verwaarloosbaar?
- de single split unit van slaapkamer 2 is een 2 KW koelvermogen apparaat. Het elektrisch vermogen is dan maximaal 300W - 400W. Kan ik deze unit op een regulier stopcontact (binnen) aansluiten, of moet hier perse aan de buitengevel van mijn huis een stroomvoorziening worden gemaakt?

Ik zit te denken aan:
- single split unit Daikin Perfera FTXM20R/RXM20R
- multi split Daikin Perfera 2MXM50R + 1 binnen FTXM20R + 1 binnen FTXM50R
- goede keuze, of betere idee?

[Voor 9% gewijzigd door upje op 22-02-2021 10:13]

Alle reacties

• nnomiS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 18:11
Slaapkamer en woonkamer op 1 multisplit kan prima. Argumenten om ze splitsen zijn:
1 Je kan boven de gassen horen stromen als je beneden de unit aan hebt. Dit merk ik alleen doordat ik hem ook als verwarming gebruik en die soms in de nacht aan laat.
2 Je kan niet tegelijk op de ene plek verwarmen en de andere koelen

Zelf heb ik voor de woonkamer uiteindelijk voor de stylish gekozen. Deze is ongeveer 10cm minder diep (20cm ten opzichte van 30) en ziet er daardoor een stuk minder groot uit.
Verder heb ik het door Climasense laten installeren, daar tot nu toe (3 weken) ook erg blij mee.

• upje
nnomiS schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:24:
Slaapkamer en woonkamer op 1 multisplit kan prima. Argumenten om ze splitsen zijn:
,,
2 Je kan niet tegelijk op de ene plek verwarmen en de andere koelen
Deze heb ik vaker gehoord; technisch gezien logisch, maar ik begrijp niet waarom dit een probleem zou zijn. Wie gaat nou de ene ruimte verwarmen en een andere ruimte koelen? Wie zou dit doen, en waarom?

• upje
Aanvullende vraag (ook in topic start gezet):
- de single split unit van slaapkamer 2 is een 2 KW koelvermogen apparaat. Het elektrisch vermogen is dan maximaal 300W - 400W. Kan ik deze unit op een regulier stopcontact (binnen) aansluiten, of moet hier perse aan de buitenkant van het huis een stroomvoorziening worden gemaakt?

• upje
Is er nog iemand die me hiermee kan helpen?

[Voor 18% gewijzigd door upje op 20-02-2021 15:54]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Waar zit de deur van slp 4?

Als je het zelf gaat installeren is een multi split misschien wat lastiger.
Ik heb zelf alleen een paar single split's gehangen, dus dat vind ik de veilige keuze.
- "kloppen" de genoemde koelvermogens?
Zover ik weet wel
- op de 1e verdieping heb ik op 2 slaapkamers airco's. Profiteren slaapkamers 3, 4 en 5 ook van de airco's op slaapkamer 1 en 2, of is dat verwaarloosbaar?
Die andere kamers worden er ook wel iets leefbaarder van. Maar er gaan wel flinke temperatuurverschillen tussen de kamers ontstaan. Als het warm is en er is niemand in slp1 en slp2 gewoon de airco voluit aan zetten denk ik.
- de single split unit van slaapkamer 2 is een 2 KW koelvermogen apparaat. Het elektrisch vermogen is dan maximaal 300W - 400W. Kan ik deze unit op een regulier stopcontact (binnen) aansluiten, of moet hier perse aan de buitenkant van het huis een stroomvoorziening worden gemaakt?
Zover ik weet is dat gebruikelijk bij de lichtere modellen ja, wel een geaard stopcontact. Ik weet niet precies waar de grens ligt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• upje
Het plaatje was iets te schematisch ;), plaatje aangepast.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee