Mijn vraag
Wij willen de komende zomer er wat koeler bijzitten dan de vorige zomer, vandaar het voornemen om airco's aan te schaffen. Ik volg het topic over airco's ( https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376), maar dit topic gaat zo snel dat individuele vragen soms ondergesneeuwd raken, vandaar een afzonderlijk topic.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Vrijstaand huis, bouwjaar 2000
- Isolatie volgens geldende normen in 2000
- Begane grond op zuidzijde voorzien van zonwering
- 1e verdieping (nog) niet voorzien van zonwering
Schematische layout van ons huis:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de bovenste layout heb ik met oranje (buiten units) en blauwe (binnen units) blokjes aangegeven waar ik aan zit te denken,
Buiten unit 1:
- 1 buitenunit 5 KW bovenop de uitbouw, deze sluit aan op 2 binnenunits
- 1 binnenunit 5 KW voor de woonkamer en keuken, aangesloten op de buitenunit
- 1 binnenunit 2 KW voor slaapkamer 1, aangesloten op de buitenunit
Buiten unit 2
- 1 single split unit 2 KW op slaapkamer 2
Vragen:
- "kloppen" de genoemde koelvermogens?
- is de multisplit die zowel woonkamer als 1 slaapkamer bedient logisch, of is het beter om 2 afzonderlijke single splits te gebruiken?
- op de 1e verdieping heb ik op 2 slaapkamers airco's. Profiteren slaapkamers 3, 4 en 5 ook van de airco's op slaapkamer 1 en 2, of is dat verwaarloosbaar?
- de single split unit van slaapkamer 2 is een 2 KW koelvermogen apparaat. Het elektrisch vermogen is dan maximaal 300W - 400W. Kan ik deze unit op een regulier stopcontact (binnen) aansluiten, of moet hier perse aan de buitengevel van mijn huis een stroomvoorziening worden gemaakt?
Ik zit te denken aan:
- single split unit Daikin Perfera FTXM20R/RXM20R
- multi split Daikin Perfera 2MXM50R + 1 binnen FTXM20R + 1 binnen FTXM50R
- goede keuze, of betere idee?
Wij willen de komende zomer er wat koeler bijzitten dan de vorige zomer, vandaar het voornemen om airco's aan te schaffen. Ik volg het topic over airco's ( https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2043376), maar dit topic gaat zo snel dat individuele vragen soms ondergesneeuwd raken, vandaar een afzonderlijk topic.
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Vrijstaand huis, bouwjaar 2000
- Isolatie volgens geldende normen in 2000
- Begane grond op zuidzijde voorzien van zonwering
- 1e verdieping (nog) niet voorzien van zonwering
Schematische layout van ons huis:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de bovenste layout heb ik met oranje (buiten units) en blauwe (binnen units) blokjes aangegeven waar ik aan zit te denken,
Buiten unit 1:
- 1 buitenunit 5 KW bovenop de uitbouw, deze sluit aan op 2 binnenunits
- 1 binnenunit 5 KW voor de woonkamer en keuken, aangesloten op de buitenunit
- 1 binnenunit 2 KW voor slaapkamer 1, aangesloten op de buitenunit
Buiten unit 2
- 1 single split unit 2 KW op slaapkamer 2
Vragen:
- "kloppen" de genoemde koelvermogens?
- is de multisplit die zowel woonkamer als 1 slaapkamer bedient logisch, of is het beter om 2 afzonderlijke single splits te gebruiken?
- op de 1e verdieping heb ik op 2 slaapkamers airco's. Profiteren slaapkamers 3, 4 en 5 ook van de airco's op slaapkamer 1 en 2, of is dat verwaarloosbaar?
- de single split unit van slaapkamer 2 is een 2 KW koelvermogen apparaat. Het elektrisch vermogen is dan maximaal 300W - 400W. Kan ik deze unit op een regulier stopcontact (binnen) aansluiten, of moet hier perse aan de buitengevel van mijn huis een stroomvoorziening worden gemaakt?
Ik zit te denken aan:
- single split unit Daikin Perfera FTXM20R/RXM20R
- multi split Daikin Perfera 2MXM50R + 1 binnen FTXM20R + 1 binnen FTXM50R
- goede keuze, of betere idee?
[Voor 9% gewijzigd door upje op 22-02-2021 10:13]