Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Ik snap je punt hoor, maar de kieswet schrijft vrij limitatief voor wanneer een stem geldig, ongeldig of blanco is. Juist omdat dit duidelijk en ondubbelzinnig moet zijn is dit beperkt tot het geheel of gedeeltelijk rood maken van een wit stipje vóór de naam van de kandidaat in een stemvak. Dit voorkomt dat er gegist moet worden naar de intentie van de kiezer, ondanks dat dit soms duidelijk lijkt te zijn gemaakt op een andere wijze.krvabo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:41:
Op zich is het raar dat een stem die zijn keuze omcirkelt niet telt. Het is zeer duidelijk op wie de persoon wil stemmen. Volgens mij zijn er landen waarbij die stemmen wel tellen, zolang maar zeer duidelijk is voor wie de stem is. Zelfs al zou je het in rood groot over het vel schrijven zou het eigenlijk nog moeten tellen (Al snap ik dat het niet handig is bij het tellen)
Enig nadeel is dat je je door die invoer wel gaat afvragen wat we nou eigenlijk aan het doen zijn. Met één grote uitzondering gingen in de pv's die ik heb ingevoerd vrijwel alle stemmen naar de lijsttrekker en het overgrote deel van de personen én partijen krijgt geen of nauwelijks stemmen...
[ Voor 4% gewijzigd door Brunniepoo op 18-03-2021 22:28 ]
Inderdaad, dat viel mij ook op. Aan de andere kant is het ook wel mooi dat je als burger de "macht" hebt om specifieke personen met voorkeur in de kamer te krijgen.Brunniepoo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:26:
Enig nadeel is dat je je door die invoer wel gaat afvragen wat we nou eigenlijk aan het doen zijn. Met één grote uitzondering gingen in de pv's die ik heb ingevoerd vrijwel alle stemmen naar de lijsttrekker en het overgrote deel van de personen én partijen krijgt geen of nauwelijks stemmen...
834 stembiljetten waarvan 1 ongeldig.
Proces: 3 stembureauleden legen de bussen en vouwen de biljetten open in stapeltjes van 10.
Dan leest teller A per stapeltje van 10 de stemmen voor; 101 voor lijst 1, deelnemer 1, 2312 voor lijst 23, deelnemer 12 etc.
Teller B voert dit in in een Excelsheet.
Teller C kijkt mee met Teller A en controleert of het goed wordt opgelezen.
Teller D kijkt mee op het computerscherm (2e scherm ivm 1,5meter) en controleert of er ook daadwerkelijk goed wordt ingevoerd.
Na elk stapeltje van 10 moet je op een ‘rond’ aantal stemmen uitkomen, makkelijk te zien in de spreadsheet. Klopt er iets niet, hoef je dus maximaal 10 stemmen terug. Tussendoor sla je de Excelsheet regelmatig op.
Teller E heeft geturfd op papier of er gestemd werd op de lijsttrekker of op een overige deelnemer.
Dan hadden we nog een stembureaulid die de stapeltjes van 10 weglegde en bij elkaar bond.
Zo hadden we 834 stemmen in exact 2 uurtjes geteld en een kwartiertje daarna was ook het PV gevuld. Prima resultaat!
Bureaus om de hoek natuurlijk ook heel vriendelijk uit de brand geholpen toen hun stembiljetten op dreigde te raken, en ik zelf al nieuwe had besteld. Om ~19:00 ook een 2e stembus laten komen vanwege twijfel of het wel in de bus zou passen. Had niet gepast.
Ik vraag mannen en vrouwen om hun gezicht dusdanig te ontbloten dat ik ze op de foto kan herkennen. Ook dames met hoofddoekjes. Een hele enkeling vind dat niet leuk, maar de meeste gaan er eerder van giechelen en lijken het leuk te vinden. Niet aan leeftijd gebonden. Ooit een keer een man die beetje moeilijk deed, had op hem zelf betrekking, maar nooit echt problemen. Ik zit al meerdere keren op dat stembureau en ik heb het idee dat ik sommige kiezers ga herkennen, maar dat zal omgekeerd waarschijnlijk nog meer zijn.
Paar keer gehad dat ik zoiets had van je lijkt wel erg veel op een dame die eerder is geweest... maar dat is niet te doen om te onthouden, daar is de id voor. Ook paar keer gevraagd om nogmaals de eigen handtekening onder een machtiging te zetten omdat die eigenlijk niet leek in eerste instantie.
We gebruikten in Amsterdam een ipad met een stembureau-app, liep een keer vast en was onhandig om alles met maar één ipad te moeten doen. Bedenk me nu dat voor deze andere functies gebruik van een aanvullende website handig zou kunnen zijn.
Als reactie op @MisterEagle Een eerdere keer meegemaakt dat een jonge dame voor het eerst kwam stemmen met haar vader, als laatste kiezers van de avond, en zijn zij blijven kijken bij het tellen. Dit was omdat ik ze daartoe uitnodigde nadat zij interesse had getoond in het proces. (@KNed )
Beetje statistiek: 1100 "stemmen", 0 blanco, 8 ongeldig, ~360 DENK, 1 piratenpartij, 6 lijsten met 0 stemmen en een stuk of 6 lijsten met één of twee stemmen.
De kunst van het in de hand houden van de tel-tijd is het zoveel mogelijk voorbereiden. Een ervaren lid had een nieuwtje voor me; de stempassen en machtigingen ieder apart doorlopend nummeren en dan nageteld en gebundeld wegleggen zodat die getallen echt meteen bij sluiting van het stembureau bekend zijn. Geen twijfel mogelijk.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ja, allicht is dat mooi en eigenlijk zonde dat het zo weinig gebeurt.KNed schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:36:
[...]
Inderdaad, dat viel mij ook op. Aan de andere kant is het ook wel mooi dat je als burger de "macht" hebt om specifieke personen met voorkeur in de kamer te krijgen.
[ Voor 46% gewijzigd door Brunniepoo op 18-03-2021 23:42 ]
Anoniem: 39993
Deden wij ook. Alle geldige stempassen, kiezers passen en machtigingen doornummeren. Daarnaast uitgegeven stembiljetten turven (die zijn gebundeld per 50 stuks, dus je merkt het dan vrij snel als iemand een foutje maakt bij het doornummeren). Som van 1 moet gelijk zijn aan 2. Als je de uitgegeven biljetten per bijvoorbeeld 25 turft en je zet bij iedere rij het tijdstip waarop je het eerste biljet uitgeeft, krijg je ook een beetje een beeld van wat de drukke momenten waren.onetime schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:59:
[...]
De kunst van het in de hand houden van de tel-tijd is het zoveel mogelijk voorbereiden. Een ervaren lid had een nieuwtje voor me; de stempassen en machtigingen ieder apart doorlopend nummeren en dan nageteld en gebundeld wegleggen zodat die getallen echt meteen bij sluiting van het stembureau bekend zijn. Geen twijfel mogelijk.
Dat moesten we overigens wel doen, want de gemeente vroeg tussentijds regelmatig om de opkomst.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-03-2021 06:46 ]
Zo telden wij ook deze keer, met een Excelsheet. De voorzitter was alleen niet echt een logistiek wonder, goed in tellen of goed met aanpassingen in een proces, maar wel talentvol in controle willen houden en alles zelf doen. Na ruim 1,5 uur waren er ongeveer 300 stemmen geteld.Icephase schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:49:
Bij mij/ons was het wel verschillend hoor, lijsttrekkers vs overige leden.
834 stembiljetten waarvan 1 ongeldig.
Proces: 3 stembureauleden legen de bussen en vouwen de biljetten open in stapeltjes van 10.
Dan leest teller A per stapeltje van 10 de stemmen voor; 101 voor lijst 1, deelnemer 1, 2312 voor lijst 23, deelnemer 12 etc.
Teller B voert dit in in een Excelsheet.
Teller C kijkt mee met Teller A en controleert of het goed wordt opgelezen.
Teller D kijkt mee op het computerscherm (2e scherm ivm 1,5meter) en controleert of er ook daadwerkelijk goed wordt ingevoerd.
Na elk stapeltje van 10 moet je op een ‘rond’ aantal stemmen uitkomen, makkelijk te zien in de spreadsheet. Klopt er iets niet, hoef je dus maximaal 10 stemmen terug. Tussendoor sla je de Excelsheet regelmatig op.
Teller E heeft geturfd op papier of er gestemd werd op de lijsttrekker of op een overige deelnemer.
Dan hadden we nog een stembureaulid die de stapeltjes van 10 weglegde en bij elkaar bond.
Zo hadden we 834 stemmen in exact 2 uurtjes geteld en een kwartiertje daarna was ook het PV gevuld. Prima resultaat!
Uiteindelijk lukte het om haar subtiel te bewegen richting inpakwerk en toen ging het wel vlot
Wij ook. Pro-tip: de bundels van 50 kunnen ook 48 of 52 zijnAnoniem: 39993 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 06:31:
[...]
Deden wij ook. Alle geldige stempassen, kiezers passen en machtigingen doornummeren. Daarnaast uitgegeven stembiljetten turven (die zijn gebundeld per 50 stuks, dus je merkt het dan vrij snel als iemand een foutje maakt bij het doornummeren). Som van 1 moet gelijk zijn aan 2. Als je de uitgegeven biljetten per bijvoorbeeld 25 turft en je zet bij iedere rij het tijdstip waarop je het eerste biljet uitgeeft, krijg je ook een beetje een beeld van wat de drukke momenten waren.
Dat moesten we overigens wel doen, want de gemeente vroeg tussentijds regelmatig om de opkomst.
Ik vind de gedachte erachter wel goed in elkaar zitten. De stembiljetten gaan wel diverse keren door ieders handen heen. Dus hele goede foutcontrole.
Maar mijn inziens wel aardig tijdrovend. Wij waren van 21:00 tot 0:15 bezig met 722 stembiljetten. Als ik de reacties zo hier lees moet dat sneller kunnen.
Anoniem: 39993
Ik weet niet hoe het bij jullie was met ophalen van de stemmaterialen (biljetten, ROS, koffer/kist met van alles en nog wat). In mijn gemeente moest de voorzitter die ophalen en was er een drive-through georganiseerd. Er waren tijdsblokken van 15 minuten tussen 6.00 en 6.45 uur dat je het moest ophalen (verste eerst, etc.). Ik was er om 6.15 uur en heb langer dan een uur in de rij staan wachten... Er stond een gigantische file van auto's, was net alsof je naar een event ging. Was dus ook echt pas een paar minuten voor 7.30 uur op het stembureau en het stembureau opende daarom pas om 7.35 uur (dat heb ik uiteraard opgenomen in het proces-verbaal).
Ik vond het zelf wel opmerkelijk, want ik had op dinsdag ook al even kort in een rij gestaan, toen er maar 1/6e van de stembureaus open was. Had dus verwacht dat er woensdag een 2e lijn in de drive-through zou zijn, maar er was slechts 1 lijn en er konden tegelijkertijd 4 auto's worden beladen (dat werden later 5 en 6 auto's toen de tijd begon te dringen).
Ook stonden de stemmaterialen niet helemaal bij de deur en duurde het laden vooral met oudere voorzitters erg lang. Ik had zelf de auto denk ik vol binnen een minuut, onder andere omdat ik zelf naar binnen liep en mensen een beetje maande tot snelheid waarbij ik natuurlijk zelf ook met dozen liep (ingegeven door het feit dat ik toen al wel wist dat het eigenlijk te laat was om nog tijdig te kunnen openen). Toen ik wegreed (stond gelukkig vooraan als 1e) moesten de meesten nog beginnen met de spullen daadwerkelijk in de auto laden.
Redelijk logistieke faal van de gemeente dus...
Dat moet idd sneller kunnen. Wij waren iets voor 00:30 klaar (als in: de voorzitter reed weg richting gemeentehuis) met 975 biljetten, met hulp van de Excelsheet van https://stemtel.nl/. Dat scheelde behoorlijk. Maar als ik het proces had mogen leanen had er nog wel 1,5 - 2 uur af gekund, schat ik.KNed schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:59:
Bij mij werd de Craft-telmethode gebruikt.
Ik vind de gedachte erachter wel goed in elkaar zitten. De stembiljetten gaan wel diverse keren door ieders handen heen. Dus hele goede foutcontrole.
Maar mijn inziens wel aardig tijdrovend. Wij waren van 21:00 tot 0:15 bezig met 722 stembiljetten. Als ik de reacties zo hier lees moet dat sneller kunnen.
Ik zat ook in de middagploeg van het stembureau. Wij hebben tussen 14:00 en 21:00 het gros van de stemmers binnen gehad. Toen ik begon stond de teller op 700 stemmers. Tussen 17:00 en 20:00 was het echt heel druk, met buiten een wachtrij. We waren rond 20:00 ook een kort moment door de stembiljetten heen. Ik had een half uurtje eerder moeten bellen naar de gemeente, denk ik. Ik weidt aan mijn onervarenheid als (plv.) voorzitter (dit was mijn eerste keer) en de drukte. Uiteindelijk heeft het maar een minuut of 5-10 geduurd, maar toch vervelend.
We've got that ring of confidence
Natuurlijk, maar bij de Craft methode doe je:Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:11:
Alles moet hoe dan ook door meer dan 1 persoon geteld worden. Ik had een forse lijst helemaal geteld op nummer, kloppend met de totaal telling. Maar toch iemand anders laten natellen. Ligt dan helemaal op volgorde, dus dat gaat wel een stuk sneller. Daar werd bij ons overigens heel serieus mee omgegaan. Wel netjes.
1: sorteren op even/oneven lijsten (iedereen)
2: sorteren op lijst (twee groepen)
3: tellen per lijst door koppel 1
4: tellen per lijst door koppel 2
5: tellen per kandidaat door koppel
Dus in totaal gaan alle biljetten 5 keer door diverse handen heen
Wij waren, met 8 personen + de voorzitter die zelf coördineert en niet telt, rond 23:30 helemaal klaar met ca 650 stemmen,dit inclusief het tussentijds doorbellen van de resultaten van stap 3&4, de administratie en het opruimen van het stemlokaal. En dan hebben wij ivm een telfout (wat later een optel foutje bleek te zijn) stap 3 & 4 tweemaal doorlopen. We hadden dus zeker een half uur a drie kwartier sneller kunnen zijn. Verder geen probleem natuurlijk, nauwkeurigheid is belangrijker dan snelheid in deze.
[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 19-03-2021 10:09 ]
Wij waren veel later klaar, maar dat kwam ook omdat in onze gemeente ook een referendum gehouden werd en we dat ook moesten tellen.
https://www.ad.nl/binnenl...ze-er-klaar-mee~acec7ff2/Anoniem: 91868 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:17:
[...]
Wat bedoelde je met wetende waar hun achterban toe in staat is? Ik heb nog niks gezien over bijvoorbeeld FVDers die een gebouw bestormden. Pure demonisering. En nee ik stem geen FVD.
Hello. Is it me you're looking for?
We hadden sneller kunnen zijn als na het eerste stapeltje uitvouwen er meteen was begonnen met sorteren. Nu was de stapel al te groot om de "achterstand" in te halen. Had meer gepipelined kunnen zijn.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hoe wij het doen:
1. Stemmen op een hoop gooien, uitvouwen en enigszins netjes per partij sorteren.
2. Bij het sorteren per partij maak je 2 stapels: lijsttrekker en 'voorkeur'.
3. De grote partijen laat je de lijsttrekkerstapel af en toe afromen door een teller die ze bundelt per 25. Dit voorkomt dat de stapels te groot worden en de uitvouwers niet te veel door elkaar lopen. Wij hebben kleine tafels dus de voorkeursstemmen hebben we onder de tafel geduwd
4. Alle partijen waarvan we geen stemmen verwachten (DENK, feestpartij, piratenpartij, etc.) maken we 'kleine lijsten' van.
5. Aantallen voorkeursstemmen en lijsttrekkerstemmen worden geteld.
6. De grote excel-sheet wordt erbij gehaald. Ik als voorzitter maak alvast de telling van de ingenomen stem- en kiezerspassen gereed in de excel.
7. Je gooit alle uitslagen van de partijen in excel. Voor het gemak zet ik de voorkeursstemmen altijd op nummer 2. Als het goed is krijg je allemaal groene vakjes. Als het niet goed is.... ja dan heb je pech
8. Je geeft je tussenstand door aan de gemeente (ons contactpersoon kon ik appen met een paar foto's van de laptop)
9. Je maakt een telling voor de voorkeursstemmen, gooit deze in excel en klaar.
Ingenomen stempassen, volmachten en kiezerspassen bundel je per 25 en je doet nummering van 1-25. Deze leg je daarna apart per stapeltjes van 10, dus 250 stemmen per stapeltje. Ik heb deze eigenlijk maar 1x moeten hertellen in een eerdere verkiezing waar we een verschil van 5 te weinig stempassen hadden. Telfoutje overdag gemaakt, maar die kan je denk ik met een nauwkeurige weegschaal er goed uit vissen. Een stapel van 25 stempassen weegt net een paar gram meer dan die van 24 natuurlijk. Maar da's voor een volgende keer.
Ik snap de craft-methode niet echt overigens, lijkt me enorm omslachtig ten voordele van wat betere foutcorrectie. Maar wij zitten doorgaans met een 1 of 2 fouten in aantallen stemmen en als je de lijsttrekkerstapeltjes van 25 begint door te tellen dan heb je meestal vrij rap de telfouten gevonden. Als ik zie dat men er dan soms wel 4 uur over doet om de stemmen te tellen met fors minder stemmen dan wij hebben...
Ik heb die inderdaad ook aangetrokken maar vond niet dat het fijner telde. Grip was beter maar feeling niet echt, ik twijfelde constant of ik er niet 2 te pakken had en ik ben 2x betrapt met een foutje hiermeeArdana schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:24:
Ik hoop dat ik de volgende keer onthou dat ik handschoentjes aan moet doen. Dat maakte het pakken van de stemvellen zoveel makkelijker, plus je kreeg geen papercuts.
Wij waren veel later klaar, maar dat kwam ook omdat in onze gemeente ook een referendum gehouden werd en we dat ook moesten tellen.
Papercuts.... serieus?
Edit:
De excel heb ik van onze gemeente gehad, is een andere dan op stemtel.nl en imho veel makkelijker. Is ook wel wat meer basic maar je hebt per partij een tabblad en op tabblad 1 wordt alles samengevoegd.
[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 19-03-2021 14:40 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Kampen deed mee met een experiment, dus we hoefden alleen de stembiljetten per partij te doen. Gisteren zijn ze op het Stadshuis bezig gegaan voor de detaillering van de stemmen, als gevolg daarvan was het Stadshuis gewoon gesloten.
Zo zie ik het persoonlijk ook, maar goed sommige mensen hebben nu eenmaal gewetensbezwaren als het gaat om mondkapjes, vaccineren, etc en gaan de discussie aan.M2M schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:37:
Dus als de persoon in kwestie minder krampachtig gedaan zou hebben en gewoon zou hebben doorgereden naar het volgende stemlokaal, was er waarschijnlijk niets aan de hand. Even voor 3 minuten een stuk doek voor je neus was ook prima geweest.
Waarom moeten sommigen het nu zo verschrikkelijk moeilijk maken?
Ik was op dat moment gewoon een autist en heb de regels omtrent ontsmetten en mondkapjes voor de volle 100% gehanteerd, geen uitzondering of wat dan ook. Aan de andere kant: ik heb ook 5 personen gehad die een medische verklaring hadden en dit lieten zien toen ik aangaf dat een mondkapje verplicht was.
Afgezien van het gerucht op sociale media is er verder geen terugkoppeling meer geweest van de persoon die het bericht op sociale media heeft gezet.
Dat ben ik al jaren gewend om te doen als stembureaulid. Je kunt makkelijk stempassen/volmachten/kiezerspassen crosschecken met de turflijsten en het aantal stembiljetten die uitgevouwen gesorteerd worden.onetime schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:59:
Een ervaren lid had een nieuwtje voor me; de stempassen en machtigingen ieder apart doorlopend nummeren en dan nageteld en gebundeld wegleggen zodat die getallen echt meteen bij sluiting van het stembureau bekend zijn. Geen twijfel mogelijk.
Begonnen om 07:30, 00:00 uur klaar en 00:15 uur thuis. De grootste stapels waren VVD/D66/PVV, andere partijen of nieuwe partijen kregen maar een enkele stem. Dus die waren zo geteld. Bij partijen met meer stemmen telkens bundels per 25 gedaan en om en om opgestapeld. Driedubbel laten natellen en PV invullen maar. Uiteindelijk 1 blanco en 1 ongeldige stembiljet aangetroffen (iets met meerdere hokjes inkleuren)
We kregen 1 bezwaar van een kiezer. De uitslagen van voorgaande verkiezingen vielen niet goed in beeld te brengen op de site van de gemeente. Wil je inzoomen valt de helft weg. Een keer wat anders dan dat het bureau slecht toegankelijk is (terwijl het bejaardencentrum met alles drempelloos 500m verderop is) ivm een opstapje wat niet zo fijn is met de rollator.
Verder geen enkel moment gehad dat het stil viel. Het liep rustig door tot 16u, vanaf 16u tot 20u stormloop en uiteindelijk uitgekomen op 900 biljetten in de bus. Normaal gesproken vis je er zo'n 1000-1200 uit maar briefstemmen + maandag/dinsdag stemmers krijg je natuurlijk niet mee op de woensdag. Ben benieuwd naar de officiële uitslag in de gemeente. Tellen op de centrale locatie de dag erop lijkt me ook mooi om mee te maken.
Bij ons zijn er mensen geweest die alle stembureaus afgingen om te kijken bij het tellen. Boeit me niet echt, het is een open proces. Misschien is er noodzaak om die regels strenger te handhaven, maar ik ga 2 mensen die willen komen kijken en zich verder normaal gedragen niet weren.Delerium schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:32:
[...]
Nope. De bedoeling is dat geïnteresseerden meekijken, niet dat het een inloopavond wordt. De deur gaat dicht wanneer de stembus wordt omgekeerd en wat binnen is mag blijven, wat eenmaal buiten is blijft dus buiten.
Anders nodig je wel heel veel ongenode gasten uit.
Ze liepen wel tussen ons door (niet hinderend!) maar misschien dat ik volgende keer maar een tribune maak, al weet ik niet uit mijn hoofd of dat kan en mag. Al is onze ruimte wel iets anders omdat we kleine ruimtes hebben met een biljartzaal erachter, dat is handig voor het tellen maar dan gebeurt dat in verschillende ruimtes en dat is wat minder transparant.
[ Voor 21% gewijzigd door Nox op 19-03-2021 15:47 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Voor zover ik weet wordt je zeker ingeroosterd als je de toets haalt?
Als ik het mij goed herinner van een VNG briefing in principe wel, maar het is soms afhankelijk van organisatie bij specifieke gemeente. Sommigen zoeken liever overcapaciteit dan specifieke planning bijvoorbeeld.Ardana schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:21:
Yup, ik ben nu de e-learing aan het doen.
Als terzijde, mooi te zien dat mensen hier er op in springen. Elke vorm van participatie in demos cratos is nuttig, ongeacht of dat nu klein of groot is, en dit is een goed voorbeeld daarvan.
👍
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Hier in Den Bosch is het andersom, ik ben ingeroosterd op 14 15 en 16 maart (twee dagen CS en de laatste dag in de orangerie) en moest ik daarna de e learning nog doen, inmiddels ook gehaald.lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:11:
Zijn er tweakers die ook met de aankomende gemeenteraadsverkiezingen als stembureau lid, voorzitter of teller aan de slag gaan? Ik heb mijzelf weer aangemeld en de e-learnings doorlopen, maar heb nog geen idee of ik ook wordt ingeroosterd.
Verleden jaar omdat er door Corona er meerdere mensen nodig waren mezelf aangemeld als lid en ik vond het zo leuk om te doen dat ik me meteen weer heb aangemeld voor dit jaar. Ik heb al vrije dagen genomen zodat ik er helemaal voor het stembureau ben. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen het leuk zou vinden want het is veel slap geouwehoer en goed de regeltjes volgen maar voor mij is het op de huid gesneden.
Festina lente
In de mail die ik heb ontvangen van mij gemeente (Oss) wordt uitgelegd dat men extra mensen nodig heeft om wat buffer in de planning te hebben bij bijvoorbeeld ziekte (corona). Daardoor kan men niet garanderen dat iedereen wordt ingeroosterd en kun je op een reserve lijst komen te staan. Ze willen natuurlijk graag dat de reserves ook de training hebben gevolgt.Ardana schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:21:
Yup, ik ben nu de e-learing aan het doen.
Ook bij deze verkiezingen ben ik best kritisch geweest waar en wanneer ik een stembureau wil bemannen, namenlijk alleen in mijn eigen dorp en alleen voor 16 maart. Ik kan mijzelf voorstellen dat meer flexiblele mensen de voorkeur krijgen. Aan de andere kant ben ik wel geslaagd voor de cursus met geweldige cijfers
@Ardana,ga je dit jaar wel voor stembureau lid, of weer als teller?
[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 14-02-2022 20:57 ]
Ik ben dus ingeroosterd maar ik moet de training nog krijgen. (Volgende week)
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ik ga alleen als teller. Een hele dag is voor mij veel te lang. Alleen tellen kan ook al 6 uur duren, vind ik lang zat.lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:55:
[...]
In de mail die ik heb ontvangen van mij gemeente (Oss) wordt uitgelegd dat men extra mensen nodig heeft om wat buffer in de planning te hebben bij bijvoorbeeld ziekte (corona). Daardoor kan men niet garanderen dat iedereen wordt ingeroosterd en kun je op een reserve lijst komen te staan. Ze willen natuurlijk graag dat de reserves ook de training hebben gevolgt.
Ook bij deze verkiezingen ben ik best kritisch geweest waar en wanneer ik een stembureau wil bemannen, namenlijk alleen in mijn eigen dorp en alleen voor 16 maart. Ik kan mijzelf voorstellen dat meer flexiblele mensen de voorkeur krijgen. Aan de andere kant ben ik wel geslaagd voor de cursus met geweldige cijfersen heb ik ervaring vanuit de vorige verkiezingen. We gaan het vanzelf zien of ik wordt ingeroosterd en zo ja of dat als voorzitter of stembureau lid is.
@Ardana,ga je dit jaar wel voor stembureau lid, of weer als teller?
Als laatste: er wordt aan tellers óók veel te veel informatie gegeven die voor hen helemaal niet van belang is. Ik hoe helemaal niet te weten wat het gedrag van 'n kiezer in 'n stemhokje mag zijn, dat zie ik helemaal niet en daar hoef ik ook geen toezicht op te houden. Om maar 'n voorbeeld te noemen.
Maar goed, cursus nu 2 keer gedaan (want tsja, de eerste keer bleek 'ie niet opgeslagen te hebben), en (uiteraard) gehaald.
Hier wordt je eerst ingedeeld en daarna de toets maken. Ik geef me niet op voor het voorzitterschap, nog eerder je nest uit of later je nest in
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Wel, in 2020 is het opeens automatisch bij de belastingdienst ingevuld en kon ik 60% van de vergoeding weer afdragen. Sindsdien ben ik gestopt, want dag vrij nemen van werk, 16 uur bezig zijn en dan een forse naheffing is het niet voor mij.
Is de belastingdienst al wat vriendelijker geworden voor stembureaumedewerkers?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ik hoorde dit verhaal van de week ook opeens en dat was niet iets waar ik vooraf rekening mee had gehoudenDelerium schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:04:
Ik heb het vaak gedaan maar niet altijd even netjes qua opgave voor de belastingdienst. Een onkostenvergoeding is niet hetzelfde als een loonopgave.
Wel, in 2020 is het opeens automatisch bij de belastingdienst ingevuld en kon ik 60% van de vergoeding weer afdragen. Sindsdien ben ik gestopt, want dag vrij nemen van werk, 16 uur bezig zijn en dan een forse naheffing is het niet voor mij.
Nee? Maar 60% is godsonmogelijk (tenzij je door de vergoeding ineens minder toeslagen enzo krijgt. Maximale belastingtarief is nog geen 50%.Delerium schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:04:
Ik heb het vaak gedaan maar niet altijd even netjes qua opgave voor de belastingdienst. Een onkostenvergoeding is niet hetzelfde als een loonopgave.
Ik krijg zelf geen verplichte aanslag, dus heb niet makkelijker wat er aan de hand was.
En je geeft zelf al aan dat je wel wist dat je het wel op moest geven, maar het gewoon niet gedaan hebt. Dat is simpelweg een vorm van fraude.
Ik heb me wel opgegeven, maar dit keer zijn het aantal bereidwilligen in mijn gemeente teveel om alle stembureaus te bemannen op maandag, dinsdag en woensdag. Dus voor de verandering voor het eerst sinds 2006 geen stembureaulid dit keer voor mij.lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:11:
Zijn er tweakers die ook met de aankomende gemeenteraadsverkiezingen als stembureau lid, voorzitter of teller aan de slag gaan? Ik heb mijzelf weer aangemeld en de e-learnings doorlopen, maar heb nog geen idee of ik ook wordt ingeroosterd.
Vraag is dus eigenlijk: is het terecht dat de vergoeding als (extra) inkomsten wordt gerekend en dat ik daarom bij moet betalen?
[ Voor 13% gewijzigd door Yukkie op 01-03-2022 08:48 ]
Ik betaal een paar euro sociale heffingen. De keren daarvoor werd het volgens mij afgedaan als 'nihil' en was de uitkomst niet betalen. Het kan zijn dat als je bijvoorbeeld 200 euro moet betalen vanwege overige inkomsten je die paar euro opeens wel moet betalen.Yukkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 08:47:
Hoe doen jullie dat met de vergoeding die je krijgt van de gemeente en je belastingaangifte? Over 2019 moest ik door de vergoeding opeens extra inkomstenbelasting en premies betalen. Over 2021 weer. Mijn vader, die al jaren op het stembureau zit, beweert dat hij nog nooit (extra) belasting heeft hoeven betalen door de vergoeding. Alleen is hij al jaren gepensioneerd, dus wellicht komt hij daardoor niet aan een bepaalde drempelwaarde?
Vraag is dus eigenlijk: is het terecht dat de vergoeding als (extra) inkomsten wordt gerekend en dat ik daarom bij moet betalen?
Er is ook een maximaal bedrag wat je aan vrijwilligersvergoedingen kan ontvangen, 1700 euro ofzo. Ontvang je meer dan wordt het gezien als inkomen. Sommigen boekten dat af als reiskosten en dan kan er weer meer. Maar meestal is een paar honderd euro in je eigen gemeente aan reiskosten in 3 dagen lastig te verantwoorden. (voor een evenementenhulpverlener wel, die kan gewoon zeggen dat zijn auto 50 ct/km kost en dat hij vaak 50-100 km verderop zat).
Hier wel een voorzitter. Je weet dat de voorzitter en vice-voorzitter op de borrel gaan na het tellen?The Wizard schreef op zondag 20 februari 2022 @ 09:47:
Ik ga het nu voor de 8ste keer doen, dit keer alleen op woensdag en dan de ochtenddienst (7:30 t/m 15:00), meestal doe ik de late dienst + tellen maar daar had ik deze keer geen zin in.
Hier wordt je eerst ingedeeld en daarna de toets maken. Ik geef me niet op voor het voorzitterschap, nog eerder je nest uit of later je nest in.
Ik copy-paste een rooster en open/sluit inderdaad de stemming. Meestal allemaal samen met een vice-voorzitter. Afgelopen jaren samen met een goede bekende kunnen doen maar die is nu gejat/overgelopen naar een ander stembureau
Ik was vorig jaar vice-voorzitter en heb toen 164 euro gekregen. Nu moet ik opeens 95 euro extra inkomstenbelasting betalen. Andere vergoedingen heb ik niet ontvangen. En als ik die vergoeding weghaal uit mijn aangifte inkomsten belasting, dan hoef ik niets te betalen. Ik vraag me af of het terecht is dat dit als inkomsten uit overig werk gerekend wordt.Nox schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:01:
[...]
Ik betaal een paar euro sociale heffingen. De keren daarvoor werd het volgens mij afgedaan als 'nihil' en was de uitkomst niet betalen. Het kan zijn dat als je bijvoorbeeld 200 euro moet betalen vanwege overige inkomsten je die paar euro opeens wel moet betalen.
Er is ook een maximaal bedrag wat je aan vrijwilligersvergoedingen kan ontvangen, 1700 euro ofzo. Ontvang je meer dan wordt het gezien als inkomen. Sommigen boekten dat af als reiskosten en dan kan er weer meer. Maar meestal is een paar honderd euro in je eigen gemeente aan reiskosten in 3 dagen lastig te verantwoorden. (voor een evenementenhulpverlener wel, die kan gewoon zeggen dat zijn auto 50 ct/km kost en dat hij vaak 50-100 km verderop zat).
Ik zou even de belastingtelefoon bellen. Dat is namelijk veel te veel.Yukkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:36:
[...]
Ik was vorig jaar vice-voorzitter en heb toen 164 euro gekregen. Nu moet ik opeens 95 euro extra inkomstenbelasting betalen. Andere vergoedingen heb ik niet ontvangen. En als ik die vergoeding weghaal uit mijn aangifte inkomsten belasting, dan hoef ik niets te betalen. Ik vraag me af of het terecht is dat dit als inkomsten uit overig werk gerekend wordt.
Ik denk dat je 't ook niet voor de verdiensten moet doen. Daar doe ik 't iig niet voor.Nox schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:09:
Ik heb vorig jaar voor 3 dagen + tellen €600 ontvangen. Als ik daar nog belasting over moet betalen kan ik net zo goed bij mijn huidige werkgever aan het werk gaan, die betaalt netto bijna net zoveel uit. Dan is het alleen leuk als je anders een minder goed betaalde baan hebt.
Ik zag het ook terug als ROW. Maar over 300 vergoeding moest ik maar 17 Zvw afrekenen in mijn aangifte en alles beneden 48 euro te betalen komt op nihil uit. Dus netto niks hoeven af te tikken.Yukkie schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:44:
Ja, dat leek mij ook. Het is overigens wel terecht dat het al overig inkomen uit arbeid wordt gezien: https://vng.nl/vragen-en-...belastingvrije-vergoeding
Dat is niet primair nee, maar bij 3 dagen vrij moeten nemen tikt dat wel aan. Bij 1 dag valt het allemaal reuze mee natuurlijk, maar zie het meer als afwisseling van de normale werkzaamheden.Ardana schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:17:
[...]
Ik denk dat je 't ook niet voor de verdiensten moet doen. Daar doe ik 't iig niet voor.
Ik heb overigens 9 mensen voor op het stembureau en maar 1 plaatsvervangend voorzitter dus kan geen 6 shifts maken
Zijn er overigens nog meer voorzitters hier? Hoe doen jullie het altijd met eten/diner? Wij krijgen dat altijd aangeboden maar maken er zelden gebruik van.
Ons rooster is:
7-11 uur
11-15 uur
15-18 uur
18-21 uur
Als je dan van 7-11 en van 15-18 zit kan je dus zelf broodje eten en wat later dineren, als je van 11-15 zit en van 18-21 kan je laat ontbijten en vroeg dineren. Dat ging altijd prima, maar sinds ik voorzitter ben gooi ik het altijd in de groep. Hekel aan voedselverspilling dus voor 9 man eten laten komen en dan de helft die thuis wat gaat eten is ook zonde

Hoewel, ik kan nu 4 personen in shifts doen zodat we 2 om 2 kunnen draaien zodat de rest kan eten/lunchen. En de cateraar is echt super dus da's wel nice
Weet alleen niet wat ik de 4e (en 5e) moet laten doen. Misschien dat ik als voorzitter maar stapje terug doe en de rest aan het werk laat. Lekker op tijd PV's invullen, standen doorgeven, stiekem beginnen met tellen alvast (we hebben vaak 2 stembussen
[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 03-03-2022 23:28 ]
Met precies dezelfde redenatie kan je je afvragen waarom de belastingdienst zo graag de hand ophoudt. Stembureaumedewerkers zijn toch zo belangrijk voor het functioneren van een democratie?Ardana schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:17:
[...]
Ik denk dat je 't ook niet voor de verdiensten moet doen. Daar doe ik 't iig niet voor.
Een dag vrij nemen, 16 uur werken en dan 55% aftikken is het niet altijd.
Was leuk om een keer te doen maar nou ook weer niet heel interessant. En de verdienste na belasting is ook totaal niet interessant.
Ik heb nu geen vraag gekregen om mee te doen, ook niet aangemeld. Prima zo
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
En de werkgever die jou hard nodig heeft of gewoon letterlijk op de kleintjes moet letten (getroffen sectoren) die protesteren daartegen. Bij de overheid is dit wel idem hoor, als je op het stembureau zit krijg je niks meer of minder, gewoon je salaris doorbetaald vziw/gehoord heb.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:32:
We zouden ook gewoon kunnen zeggen dat je werkgever verplicht is je door te laten betalen bij het tonen van je participatie. Scheelt papierwerk, en democratie mag wat kosten.
Normaal heb ik zat overuren die ik tijd/tijd kan compenseren dus voor mij is het prima. Vaak ook dat er wat pensionado's bijzitten en studenten. Zo ben ik ook begonnen toen ik rond de 20 was, toen was 45 euro voor 3 uurtjes wat tellen toch weer 30 pils
Ik was ook begonnen als student. Liep stage bij de gemeente. En als je dan normaal €200 stagevergoeding kreeg per maand en nu €200 vergoeding op 1 dag was de keuze makkelijkNox schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Zo ben ik ook begonnen toen ik rond de 20 was, toen was 45 euro voor 3 uurtjes wat tellen toch weer 30 pils
Ben net gebeld om in te vallen op een stembureau voor woensdag. Wel helemaal aan de andere kant van de stad. Nou prima: ik draai wel weer een dagje mee. Zou wel leuk zijn als ik ooit nog de hoek om naar mijn lokale stembureau kan hobbelen op 100m afstand. Gewoon in de lokale slijterij zitting nemen
Overigens vooral zo snel omdat de opkomst gewoon laag was.
Nou, er zit 'n verschil tussen effectief tellen en niet-effectief tellen. Effectief = snel en correct. Niet-effectief kan nog steeds correct zijn, maar dan kun je echt tot diep in de nacht bezig zijn.Real schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:40:
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik heb het nut van snel tellen nooit begrepen. Je kunt toch beter vooral zorgvuldig tellen en na enige tijd de uitslag vaststellen?
Dan heb ik liever snel tellen dan langzaam.
Hier dezelfde ervaring. Om 21.45 uur waren we klaar met tellen.Joosie200 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:32:
Bij ons ook de craft methode. In een half uur alles gesorteerd, in een half uur alles geteld. Zonder herstellingen nodig te hebben. Nu scheelt verspreiden over drie dagen een hoop, want met slechts 1/3e opkomst tov vorig jaar geeft aan dat in dit kiesdistrict er weinig animo was om te gaan stemmen op woensdag. Want al maandag/dinsdag gestemd of men vindt de gemeente niet belangrijk en stemt enkel met de TK verkiezingen.
Voor mij de eerste keer op een stembureau. Goede ervaring. Zeker niet voor het geld gedaan, dat is echt een fooi (130 euro bruto). De dag vrij genomen van werk. Prima om op die manier aan de democratie bij te dragen.
Verder ook een goede dag gehad, nauwelijks issues (al blijven volmachten voor veel mensen ingewikkeld) en gezellig druk. Niet hoeven te duimen draaien en nooit lange wachtrijen.
[ Voor 21% gewijzigd door lithoijen op 17-03-2022 16:04 ]
De eerste twee dagen maar een uurtje pauze gehad maar wel een leuke ploeg. Gisteren wat meer pauze maar ook een mindere ploeg gehad, nog wel leuk maar was wel gaar op het eind. Tellen vond ik meevallen en had ik ook niet willen missen.
Verder is het veel aanwezig zijn en lange dagen maar stelt het werk niet veel voor en zie je alleen maar leuke mensen langskomen. Wij kregen een vergoeding van 230 euro per dag wat als je per uur kijkt niet super royaal is maar het een dagje uit en zelfs als het vrijwillig zou zijn zou ik het denk ik wel doen. Volgend jaar als het weer drie dagen is doe ik wel alleen de eerste en laatste dag want drie dagen is iets te veel van het goede.
Festina lente
De meeste mensen willen graag voor ca. 12 uur weten wat de uitslag is. Dan is het voldoende om op partijniveau te rapporteren. Daarna kan je nog een keer gedetailleerd gaan tellen om de stemmen per kandidaat te tellen. Dat is voor het grootste deel van de burgers niet zo van belang.Real schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:40:
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar ik heb het nut van snel tellen nooit begrepen. Je kunt toch beter vooral zorgvuldig tellen en na enige tijd de uitslag vaststellen?
En we weten ook hoe we met z'n alleen reageren als we een dag moeten wachten op de uitslag.
Het lijkt mij ook geen goed argument om de stemcomputer weer van stal te halen.Frame164 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:25:
[...]
De meeste mensen willen graag voor ca. 12 uur weten wat de uitslag is. (...)
En we weten ook hoe we met z'n alleen reageren als we een dag moeten wachten op de uitslag.
Hoe 'we' reageren is volgens mij vooral een voortvloeisel van het circus dat de media van elke verkiezing maken. Op aangeven van politici vermoed ik. die er garen bij spinnen (want het is vaak gratis reclame, of je nu wint of verliest).
Het was relatief rustig natuurlijk. En 2 collega’s waren wel een beetje bijzonder. Gingen beiden erg ronddrentelen tussen de kiezers en overal commentaar op leveren. Weinig professioneel zeg maar. Verschillende malen aangesproken of aan laten spreken.
De ene was zwaar autistisch (eigen woorden) en blafte mensen die kleine kinderen mee lieten kijken compleet af. De nuance was ver te zoeken. Zat ook naast de stembus maaltijd na maaltijd weg te bunkeren bij de stembus met de saus die overal op hem bleef zitten. Compleet ongepast. Bood kleine kinderen die binnenkwamen en hij helemaal niet kende cola aan
Weinig incidenten met kiezers. Een stel meende het recht te hebben om de stempas te houden. Maar dat liep ook met een sisser af. Rustig de tijd gegeven om dat ‘recht’ dan op te zoeken. Daar moest een van beide heren natuurlijk ook weer hardop commentaar op leveren ‘natuurlijk kan hij het niet vinden’. Weinig de-escalerend.
Ook heel veel leuke collega’s. Ook bij het tellen. Foutloos om 23:00 alles klaar en opgeruimd.
1 kijker ongv 30 min. Was er vorig jaar ook even. Vond het wel leuk dat hij werd herkend. Aangemoedigd zich vooral ook op te geven een volgende keer.
1200 stemmen, 8 tellers (waarvan 3 nieuw) en om 22:40 klaar met tellen. Hadden een foutje omdat de voorkeursstemmen van de grote partij turven te snel ging. Wij doen als volgt:lithoijen schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:03:
Wij hadden ook weer alles vlot geteld. De 1030 stemmen waren rond 23:00 uur allemaal geteld en met een 100% sluitende boekhouding. Best netjes met 7 personen dacht ik zo. Ook de craft methodiek toegepast ondanks dat de gemeente deze dit jaar niet had ingekocht. Maar omdat de meeste stembureauleden deze methodiek kende toch zo gewerkt.
Verder ook een goede dag gehad, nauwelijks issues (al blijven volmachten voor veel mensen ingewikkeld) en gezellig druk. Niet hoeven te duimen draaien en nooit lange wachtrijen.
- de hele dag door stempassen tellen. Per 25 en bundelen per 100 ofzo, dit keer schreven we door dus na 25 verder met 26.
- om half 9 begint er iemand alvast met hertellen van deze stapel. Dit jaar toch 2-3 foutjes gevonden (deze mag je ten slotte alvast tellen, een 100% kloppend aantal stempassen is fijn).
Zodra je stembureau sluit (Als je een enorme rij hebt wat lastiger) gelijk de bus omkieperen op een grote tafel (wij leggen de stemhokjes neer
- uitlopen door 5-6 personen naar een tafel per partij en dan per tafel een stapel lijsttrekker en een overig (met gemeenteraadsverkiezingen werkt dit niet zo goed vanwege de grote hoeveelheid voorkeursstemmen)
- dan aantallen tellen: lijst 1 lijsttrekker, lijst 1 voorkeursstemmen. Lijst 2 lijsttrekker, lijst 2 voorkeursstemmen enz. Dit gaat op een papiertje geschreven worden en wordt bij mij als voorzitter/excelnerd ingeleverd. Zonder correcties gaat dit door als tussentijdse stand.
- zet 2 ervaren tellers op de hele grote partijen (dit keer dus een onervaren teller neergezet) en die gaan turven. Ik krijg altijd de stembiljetten digitaal in excel voor het PV. Hier maak ik dan turflijstjes van. Ik laat ze nooit zelf rekenen, gewoon turven en totalen per persoon doorgeven. Iemand dacht 'handig, ik reken even na' , maakt een rekenfout...
Als alles in excel op groen staat: opslaan, backuppen op zes manieren, overschrijven op je PV en in de tussentijd laat je je collega's alles even inpakken, dat kan pas als alles goed en wel geteld is. Op de enveloppen/dozen schrijven wij altijd de inhoud. Aantallen stempassen, volmachten enz.
Resultaat: 1200 stemmen geteld in 1 uur en 3 kwartier, met nog een foutje wat ons een kwartier heeft gekost omdat de partij herteld moest worden.
Wij leggen stembiljetten ook altijd per 25 apart. Bij een hertelling verdeel je de stapels per persoon. Heb je een stapel van 26 heb je je verloren stembiljet snel gevonden.
Wat is de craft-methode? Kan jij of @Joosie200 dat uitleggen? Deze lijkt gepatenteerd te zijn. Ik ben benieuwd of die sneller is dan onze eigen telmethode.IThom schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:26:
In Waddinxveen ook erg snel klaar met tellen, met de CRAFT telmethode ook foutloos.
Overigens vooral zo snel omdat de opkomst gewoon laag was.
Mag ik vragen hoeveel stemmen jullie hadden en hoeveel tellers?Ardana schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:14:
Bij ons zijn we nu al klaar! Dit is de snelste die ik ooit heb mee gemaakt! En alles klopte!
Er zijn geen goede argumenten om de stemcomputer van stal te halen. Juist nu niet, alle stemmen zijn fysiek, niet-repliceerbaar en controleerbaar anoniem. Er bestaat geen mogelijkheid dat de stemcomputer dit kan waarboorgen voor een normaal mens.Real schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:32:
[...]
Het lijkt mij ook geen goed argument om de stemcomputer weer van stal te halen.
Over de hele dag geen pauze?! Wij hebben 8 leden (normaal 6) waarvan 2 voorzitter/plaatsverv. en maken shifts: 7:30-11 en dan van 15-18 uur. De andere shift pakt de overige tijden. De vroege shift heeft een half uurtje korting voor vroeg opstaanPLAE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:02:
Bij mij kon je even pauze nemen als je wilde (ben 30 min weggeweest). Maar de meeste ‘collega’s’ namen geen pauze.
Meekijken staan wij juist toe, tot de hoogte dat kinderen invloed kunnen uitoefenen op hun ouders. Zolang de insteek meekijken is, is het prima. Kinderen moeten het ook leren immers. Dit jaar toch weer een stembiljet gevonden met 5 hokjes ingekleurd.De ene was zwaar autistisch (eigen woorden) en blafte mensen die kleine kinderen mee lieten kijken compleet af.
Wij hadden vorig jaar een kijker die tussen ons doorliep, niet echt super hinderend, heb er weinig van gezegd ook. Tip: het stembureau is openbaar, de stemtafel waar je telt niet. Je kan dus prima een stukje in de ruimte reserveren voor kijkers. Dat was voor mij nu ook nieuw.Weinig incidenten met kiezers. Een stel meende het recht te hebben om de stempas te houden. Maar dat liep ook met een sisser af. Rustig de tijd gegeven om dat ‘recht’ dan op te zoeken. Daar moest een van beide heren natuurlijk ook weer hardop commentaar op leveren ‘natuurlijk kan hij het niet vinden’. Weinig de-escalerend.
Ook heel veel leuke collega’s. Ook bij het tellen. Foutloos om 23:00 alles klaar en opgeruimd.
1 kijker ongv 30 min. Was er vorig jaar ook even. Vond het wel leuk dat hij werd herkend. Aangemoedigd zich vooral ook op te geven een volgende keer.
[ Voor 35% gewijzigd door Nox op 18-03-2022 21:50 ]
- twee rijen tafels
- stembiljetten verdelen in twee stapels: even lijstnummers op een tafel in de ene rij en oneven lijstnummers op een tafel in de andere rij leggen
- deze twee stapels uitsplitsen in stapels per lijstnummer, dus lijst 1, 3, 5, 7, etc in de oneven rij en lijst 2, 4, 6, etc. in de even rij, waarbij een persoon de biljetten leest en naar links of rechts doorgeeft naar de personen die ze op de stapel voor die lijst leggen
- dan per lijst de biljetten tellen
- daarna per lijst de kandidaten tellen
[ Voor 9% gewijzigd door noo op 18-03-2022 22:15 ]
Als aanvulling mijn persoonlijke ervaring:noo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:01:
@Nox De Craft methode in een notedop:
- twee rijen tafels
- stembiljetten verdelen in twee stapels: even lijstnummers op een tafel in de ene rij en oneven lijstnummers op een tafel in de andere rij leggen
- deze twee stapels uitsplitsen in stapels per lijstnummer, dus lijst 1, 3, 5, 7, etc en lijst 2, 4, 6, etc. waarbij een persoon de biljetten leest en naar links of rechts doorgeeft naar de personen die ze op de stapel voor die lijst leggen
- dan per lijst de biljetten tellen
- daarna per lijst de kandidaten tellen
- Veel minder chaotisch als het door @Nox beschreven systeem (zo deden wij een paar jaar terug ook)
- Sneller en minder foutgevoelig
Overigens is het moeilijk e.e.a. te vergelijken. Zo was het nu veel makkelijker teller door de veel kleinere stembiljeten en in het veel kleinere aantal partijen.
Ik zou stellen dat we een vrij vergelijkbaar systeem hebben, behalve dan het uitlopen. Daar wil ik nog wel een keer iets in optimaliseren. Verder is het gewoon turven/tellen op lijstjes qua voorkeursstemen. Wij hadden dus afgezien van een foutje (niet systeemspecifiek als je het mij vraagt, was meer ervaring) gewoon heel snel geteld. Maar het uitlopen is wat chaotisch inderdaad. Ik zie alleen even niet voor me hoe ik dat op ons stembureau ga regelen. Moet ik nog even over nadenkenlithoijen schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:11:
[...]
Als aanvulling mijn persoonlijke ervaring:
- Veel minder chaotisch als het door @Nox beschreven systeem (zo deden wij een paar jaar terug ook)
- Sneller en minder foutgevoelig
Overigens is het moeilijk e.e.a. te vergelijken. Zo was het nu veel makkelijker teller door de veel kleinere stembiljeten en in het veel kleinere aantal partijen.
De training video's staan helaas achter een paywall (Craft/Lean, of hoe het ook heet verkoopt hun trainingspakket aan gemeenten).Nox schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:32:
[...]
Ik zou stellen dat we een vrij vergelijkbaar systeem hebben, behalve dan het uitlopen. Daar wil ik nog wel een keer iets in optimaliseren. Verder is het gewoon turven/tellen op lijstjes qua voorkeursstemen. Wij hadden dus afgezien van een foutje (niet systeemspecifiek als je het mij vraagt, was meer ervaring) gewoon heel snel geteld. Maar het uitlopen is wat chaotisch inderdaad. Ik zie alleen even niet voor me hoe ik dat op ons stembureau ga regelen. Moet ik nog even over nadenken
Het komt er op neer dat door de verdeling alle biljetten niet alleen sneller geteld worden, maar ook door meerdere handen gaan, en alles dus direct geverifieerd wordt.
Het zogenaamde "vier-ogen-principe" zorgt ervoor dat de kans op telfouten veel kleiner is. Ook is het makkelijker overzicht te bewaren voor de voorzitter.
Ik vraag mij af of ze in die 45min zonder de taal te spreken een beeld kregen van wat gaande was.
We hadden 9 tellers en ergens 850 stemmen. We zijn wel wat tijd verloren door:Nox schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:35:
[...]
[...]
Mag ik vragen hoeveel stemmen jullie hadden en hoeveel tellers?
- langzame tellers
- tellers die fouten maakten
- het feit dat er 2 stembureau's in 1 lokaal zaten (en het er even op leek dat er 'n stem van 't ene bureau in de bus van 't andere bureau gegooid was)
- de voorzitter tussendoor alles niet alleen goed wilde registreren maar ook meermaals uit wilde leggen.
De craft-methode:
Stembus openen.
Alle biljetten uitvouwen en op 2 stapels sorteren (even en oneven). In de praktijk heb je dan 2 lange tafels met meerdere even en oneven stapels, want je wil niet lopen: iedere teller heeft een stapel gevouwen stembiljetten voor zich, en 'n stapel even en oneven onder handbereik.
Daarna komen de stapels even/oneven ieder ongeveer in 't midden op 'n lange tafel. Lijst. 1 komt direct rechts naast de stapel, lijst 3 rechts daarvan. Lijst 5 aan de linkerkant, lijst 7 daar links van, en zo verder. Genoeg mensen aan die tafel om de stemmen alleen door te hoeven geven: er wordt niet gelopen.
Hierna zijn alle stemmen per lijst verdeeld. Deze stapels worden 2x door 2 verschillende personen geteld door de stemmen ver om te slaan en bij verschillende uitkomsten nog 'n keer. De totalen worden vergeleken met het aantal stempassen.
Daarna krijg je 'n turf-blaadje, en turf je de stemmen op voorkeursstem.
Daarna worden alle stemmen door gegeven aan de voorzitter.
Je mag binnen de gemeentegrenzen in elk stembureau stemmen maar je kunt maar één keer je stem uitbrengen.Gluten Parody schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:10:
Mag je stemmen in een stembureau waar je zelf vrijwilliger bent?
Ik stem al jaar en dag op het bureau waar ik dan zitting heb. Terwijl ik tijdens de lunch in Zwolle toch ook leuke plekken tegen kwam. In de lokale slijterij (Bierton) of de Pathé bioscoop. Die neem ik allebei wel in mijn voorkeur voor de volgende verkiezingen
@Joosie200 Het is nog iets breder zelfs dat je als stembureaulid ook buiten de eigen gemeente mag stemmen met een stempas (dus zonder kiezerspas) in het eigen stembureau. De voorzitter dient het wel op te nemen in het proces-verbaal en het lid moet wel kiesgerechtigd zijn voor het orgaan van de verkiezingen. Dat laatste betekent dat er een uitzondering is voor de Gemeenteraadsverkiezingen en je bijvoorbeeld voor Provinciale Staten wel in je eigen provincie moet stemmen.Gluten Parody schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:10:
Mag je stemmen in een stembureau waar je zelf vrijwilliger bent?
Cadezo in "Werken op het stembureau"
Voor de liefhebbers de wettelijke grondslag ligt in artikel J 11 van de Kieswet. http://wetten.overheid.nl...¶graaf=3&artikel=J_11
[ Voor 13% gewijzigd door Cadezo op 23-03-2022 18:03 ]