• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-03 13:35

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Een aantal jaar geleden heb ik als teller gewerkt op een stembureau voor de gemeenteraadsverkiezingen. Vooraf moet je een (on-line) cursus en toets doen. Deze zat op zich heel goed in elkaar.

Waar het, imo mis ging, was het verschil tussen theorie en praktijk, hieraan werd weinig aandacht besteed in de cursus.

Ook heeft de stembureau-voorzitter nogal 'n grote stem in alles. Nu kan ik me de details niet meer helemaal herinneren, maar ik meende dat ik echt wel dingen tegen kwam waarvan m'n wenkbrauwen gingen fronsen. Nu was het voor mij de eerste keer en ik had niet het idee dat er echt significant dingen mis gingen waardoor de uitslag zou kunnen veranderen (bijv. kleine tel-verschillen werden zowel door de tellers als door de voorzitter afgedaan met een "niet belangrijk"), maar het voelde niet goed. Mede vanwege de stress en de druk op de dag zelf, als omdat ik gewoon 'n broekie ben in deze en de rest vrijwel allemaal het al veel vaker gedaan leek te hebben, had ik zoiets van "mwao, zal wel komen doordat ik onervaren ben", en heb ik geen melding ervan gemaakt, niet tijdens het tellen zelf, en niet achteraf.

Ik vraag me af of meer mensen wel eens op 'n stembureau hebben gewerkt en zo ja, in welke functie, hoe dat bevallen is, wat hun motivatie is en wat hun ervaringen zijn.

Mijn motivatie is trouwens zowel een beetje egoïsme (levert toch € 30 vrijwilligersvergoeding op voor 'n avondje 'werken'), als dat ik de democratie inderdaad belangrijk vind. Ook vond ik het gewoon interessant om 't 'n keertje mee te maken.

Ik heb me trouwens nu ook opgegeven als teller voor de Tweede Kamer-verkiezingen in maart.

[Voor 5% gewijzigd door Ardana op 14-02-2021 16:29]

No good deed goes unpunished.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:13

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb er weleens aan zitten denken om dat te doen, maar nooit echt doorgezet. Dat zal deze keer zo te zien ook niet gaan gebeuren, want ze hebben blijkbaar genoeg tellers. Terwijl ik nochtans wel ervaring heb met tellen, maar dan van de opbrengst van de collectie in het dorp. :P

Saved by the buoyancy of citrus

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:51
Ik heb zelf een aantal keer als geïnteresseerde kiezer het telproces bijgewoond en heb bovendien de laatste verkiezing als stembureaulid meegedraaid. Dit alles in een klein ons kent ons dorp.

Leuke dag gehad, geen onregelmatigheden waargenomen. Het lijkt mij persoonlijk leuker om een dagje mee te draaien als lid van een stembureau dan als teller. Als teller mis je het leukste deel, de interactie met de kiezer.

Ook voor aankomende verkiezingen mijzelf weer aangemeld als vrijwilliger, nog geen idee of ik wordt ingeroosterd.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik raak nogal gauw de tel kwijt als het niet om geld gaat. Waarom moet je btw een vergoeding krijgen als het vrijwilligerswerk is ?

edit: iets duidelijker. het betreft het vrijwilligerswerk voor deze functie

[Voor 23% gewijzigd door Hackus op 14-02-2021 17:52]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:04
Ardana schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:27:
Mede vanwege de stress en de druk op de dag zelf, als omdat ik gewoon 'n broekie ben in deze en de rest vrijwel allemaal het al veel vaker gedaan leek te hebben, had ik zoiets van "mwao, zal wel komen doordat ik onervaren ben", en heb ik geen melding ervan gemaakt, niet tijdens het tellen zelf, en niet achteraf.
Dan doe je een cursus, en dan ga je erbij zitten om waar te nemen, en hou je vervolgens je mond als je daadwerkelijk iets waarneemt?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:04
NimRod1337 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:25:
[...]

Dan doe je een cursus, en dan ga je erbij zitten om waar te nemen, en hou je vervolgens je mond als je daadwerkelijk iets waarneemt?
Ik snap nooit dat er bij hertellingen altijd andere uitkomsten zijn, en het dan gewoon goed is. Ik zou juist willen zien dat er net zolang geteld wordt tot de uitkomst hetzelfde is!
Tellen is geen schatting, het zou gewoon een exact aantal moeten zijn.

• NimRod1337
Ardana schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:27:

Ik heb me trouwens nu ook opgegeven als teller voor de Tweede Kamer-verkiezingen in maart.
Ik hoop niet dat je dan weer niets zegt. Vraag, vraag ze de oren van het hoofd als je iets ziet. Je heb nu niet gevraagd en weet niet wat je zag destijds, en nu ga je er straks weer bij zitten.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:06
RemcoDelft schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Ik snap nooit dat er bij hertellingen altijd andere uitkomsten zijn, en het dan gewoon goed is. Ik zou juist willen zien dat er net zolang geteld wordt tot de uitkomst hetzelfde is!
Natuurlijk zou het in een perfecte wereld exact hetzelfde moeten zijn, maar waar mensen werken, worden fouten gemaakt.

Met 'tellen tot de uitkomst hetzelfde is' hoop ik overigens dat je bedoelt dat ze blijven hertellen, totdat alles geteld is en het resultaat meermaals hetzelfde is, en niet dat ze stoppen met tellen zodra het resultaat hetzelfde is als de vorige keer? :+

[Voor 7% gewijzigd door Hahn op 14-02-2021 17:32]

The devil is in the details.

• lithoijen
@RemcoDelft Ik snap je punt, maar je stelling klopt niet helemaal. Soms is het aan de interpretatie van de teller of het hoofd van het stembureau of een stem al dan niet ongeldig is.

In een hertelling kan de beoordeling anders zijn. De verschillen zouden minimaal moeten zijn, mocht het heel spannend worden dan is een hertelling ooit dus nuttig om twijfel weg te nemen.

On verwachten zaken heb je altijd wel. Zo hadden wij het issue dat er 1 stembiljet meer was uitgegeven dan dat we uitgebrachte stemmen hadden. Daarop alles hersteld, zelfde resultaat. Blijkbaar heeft iemand zijn biljet mee naar huis genomen.

[Voor 24% gewijzigd door lithoijen op 14-02-2021 18:02]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Hackus schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:24:
Ik raak nogal gauw de tel kwijt als het niet om geld gaat. Waarom moet je btw een vergoeding krijgen als het vrijwilligerswerk is ?
Als extratje? Ik heb jaren vrijwilligerswerk gedaan bij een poppodium, kreeg ik consumptiemuntjes voor. Maakt het extra leuk!

Het hoeft niet, maar is een leuke extra. Het is als vrijwilliger een bijkomend voordeel, geen motivatie.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• NimRod1337
lithoijen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:32:
@RemcoDelft Ik snap je punt, maar je stelling klopt niet helemaal. Soms is het aan de interpretatie van de teller of het hoofd van het stembureau of een stem al dan niet ongeldig is.

In een hertelling kan de beoordeling anders zijn. De verschillen zouden mjnkmasl moeten zijn, mocht het heel spannend worden dan is een hertelling ooit dus nuttig om twijfel weg te nemen.
Maar daar moeten toch duidelijke regels voor zijn, en er moeten net zo goed denk ik ook regels voor zijn om mensen die nieuw zijn in het proces daarover in te lichten, maar als ik dat zo lees doet men maar wat. Zo lijkt het in elk geval. Ik kijk daar wel van op.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

evilution schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:34:
[...]

Als extratje? Ik heb jaren vrijwilligerswerk gedaan bij een poppodium, kreeg ik consumptiemuntjes voor. Maakt het extra leuk!

Het hoeft niet, maar is een leuke extra. Het is als vrijwilliger een bijkomend voordeel, geen motivatie.
Ik neem aan dat het daar om commerciële zaak gaat ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• lithoijen
Daar zijn regels voor, maar e.e.a. blijft ook subjectief. Een stembiljet waar buiten het inkleuren van een vakje op is geschreven blijft geldig tenzij.

Een tenzij is dat het niet duidelijk mag zijn van wie de stem is. Voorbeeld als er de tekst: succes met tellen! Op het biljet staat dan blijft het een geldige stem, tenzij ik als stembureaulid het handschrift herken. Dan moet hij worden afgekeurd, de kiezer is niet onbekend meer. Dat kan bij een hertelling anders uitpakken. Zo zijn er nog wel 100 zaken meer.

[Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 14-02-2021 18:02]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Hackus schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:39:
[...]

Ik neem aan dat het daar om commerciële zaak gaat ;)
Gesubsidieerd en deels eigen inkomsten genereren. (edit, geen winstoogmerk /edit) Maar wat maakt dat uit vanuit vrijwilligersstandpunt?

[Voor 5% gewijzigd door evilution op 14-02-2021 17:43]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Hey, don't blame me! Op de eerste dag van je stage ga je ook niet direct zeggen "dit klopt niet, en dat klopt niet, op school leren we het toch echt anders hoor!" en zeker niet als er stress - stress - stress is.

Ik wil expliciet geen stembureaulid zijn, dan heb je 'dienst' van 07:15 tot 21:00 uur en er is 'n reden dat ik arbeidsongeschikt ben, na een aantal uur ben ik echt wel uitgeteld, en bij te lang moet ik de volgende dag wel echt bij kunnen komen. Om meer dan 12 uur te werken op 1 dag, gaat me gewoon écht niet lukken. Daarnaast: ik vind 'n beperkte interactie met mensen prima, om honderden kiezers voorbij te zien komen hoeft van mij echt niet.

@Hackus, waarom doe ik vrijwilligerswerk? Vanwege het sociale aspect, omdat ik er wat van leer, omdat het goed voor me is, omdat ik nuttig bezig wil zijn en wil bijdragen én omdat het zo'n beetje de enige manier is om m'n mogelijkheden om (leuke / leerzame) dingen te doen te vergroten. Met m'n vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis kom ik op evenementen waar ik anders nooit zou komen (oa omdat ik 't niet kan betalen), met m'n vrijwilligerswerk voor 'n poppodium kom ik bij evenementen en concerten waar ik anders nooit zou komen (oa omdat ik 't niet kan betalen, bijv. Lowlands) en met m'n vrijwilligerswerk voor 'n stembureau kan ik weer 'n keer 'n leuk boek kopen. Die extra'tjes zijn voor een groot deel inherent aan het werk, (EHBO kun je niet thuis doen), maar dat je na 1 dienst van 8-12 uur wél mag blijven op Lowlands is 'n leuke perk. Maar kennelijk werk jij enkel voor de voldoening dat je iets voor 'n ander kan betekenen?
Vrijwilligerswerk is al lang geen 'vrijheid-blijheid' meer, het is wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend. En omdat het non-profit is, is het niet rendabel om salaris te betalen, noch hoeven ze dat te doen. Maar het is wél leuk als je na afloop van je 4 uur dienst even 'n drankje op kosten van het poppodium kan doen.
NimRod1337 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:25:
[...]
De cursus is niet om waar te nemen, daar is de voorzitter voor. De cursus om te leren hoe je moet tellen. Ik ben er om te tellen en om de aanwijzingen van de voorzitter op te volgen.
lithoijen schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:32:

In een hertelling kan de beoordeling anders zijn. De verschillen zouden mjnkmasl moeten zijn, mocht het heel spannend worden dan is een hertelling ooit dus nuttig om twijfel weg te nemen.

On verwachten zaken heb je altijd wel. Zo hadden wij het issue dat er 1 stembiljet meer was uitgegeven dan dat we uitgebrachte stemmen hadden. Daarop alles hersteld, zelfde resultaat. Blijkbaar heeft iemand zijn biljet mee naar huis genomen.
Dit inderdaad. Zoals ik al in de openingspost zei: de theorie is altijd anders dan de praktijk. In theorie zijn alle mogelijkheden afgedekt en is het heel zwart wit, in de praktijk blijken er toch altijd dingen nét even anders te lopen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ardana schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:48:
Hey, don't blame me! Op de eerste dag van je stage ga je ook niet direct zeggen "dit klopt niet, en dat klopt niet, op school leren we het toch echt anders hoor!" en zeker niet als er stress - stress - stress is.

Ik wil expliciet geen stembureaulid zijn, dan heb je 'dienst' van 07:15 tot 21:00 uur en er is 'n reden dat ik arbeidsongeschikt ben, na een aantal uur ben ik echt wel uitgeteld, en bij te lang moet ik de volgende dag wel echt bij kunnen komen. Om meer dan 12 uur te werken op 1 dag, gaat me gewoon écht niet lukken. Daarnaast: ik vind 'n beperkte interactie met mensen prima, om honderden kiezers voorbij te zien komen hoeft van mij echt niet.

@Hackus, waarom doe ik vrijwilligerswerk? Vanwege het sociale aspect, omdat ik er wat van leer, omdat het goed voor me is, omdat ik nuttig bezig wil zijn en wil bijdragen én omdat het zo'n beetje de enige manier is om m'n mogelijkheden om (leuke / leerzame) dingen te doen te vergroten. Met m'n vrijwilligerswerk voor het Rode Kruis kom ik op evenementen waar ik anders nooit zou komen (oa omdat ik 't niet kan betalen), met m'n vrijwilligerswerk voor 'n poppodium kom ik bij evenementen en concerten waar ik anders nooit zou komen (oa omdat ik 't niet kan betalen, bijv. Lowlands) en met m'n vrijwilligerswerk voor 'n stembureau kan ik weer 'n keer 'n leuk boek kopen. Die extra'tjes zijn voor een groot deel inherent aan het werk, (EHBO kun je niet thuis doen), maar dat je na 1 dienst van 8-12 uur wél mag blijven op Lowlands is 'n leuke perk. Maar kennelijk werk jij enkel voor de voldoening dat je iets voor 'n ander kan betekenen?
Vrijwilligerswerk is al lang geen 'vrijheid-blijheid' meer, het is wel vrijwillig, maar niet vrijblijvend. En omdat het non-profit is, is het niet rendabel om salaris te betalen, noch hoeven ze dat te doen. Maar het is wél leuk als je na afloop van je 4 uur dienst even 'n drankje op kosten van het poppodium kan doen.

[...]

De cursus is niet om waar te nemen, daar is de voorzitter voor. De cursus om te leren hoe je moet tellen. Ik ben er om te tellen en om de aanwijzingen van de voorzitter op te volgen.

[...]

Dit inderdaad. Zoals ik al in de openingspost zei: de theorie is altijd anders dan de praktijk. In theorie zijn alle mogelijkheden afgedekt en is het heel zwart wit, in de praktijk blijken er toch altijd dingen nét even anders te lopen.
Dat is niet wat ik vroeg ;)

edit: btw het vrijwilligers werk wat ik naast mijn baan en bedrijf doe is geheel belangeloos

• lithoijen
@NimRod1337 Om je gerust te stellen, als stembureaulid (en als voorzitter en teller) wordt je vooraf dmv een e-learning geïnformeerd en getraind. Zoals Ardana al aangaf zitten die modules best goed in elkaar. Buiten dat zitten er vaak mensen met veel ervaring op een bureau en is hulp maar 1 telefoontje ver weg. Bovendien is ons stemproces gelukkig eenvoudig van opzet wat e.e.a. vrij simpel houd, ook om te controleren.

Overigens kan ik je uitnodigen om het telproces bij te wonen. Dit is expliciet toegestaan en zulke waarnemers versterken het kiesproces alleen maar.

De voorzitter is belangrijk, maar niet almachtig. Ieder stembureaulid moet tekenen op het proces verbaal van de telling. Daarop kun je als lid van het stembureau ook klachten, opmerkingen en je twijfels kwijt. Het hele proces is behoorlijk transparant.

[Voor 18% gewijzigd door lithoijen op 14-02-2021 18:16]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
Ik ben zelf een aantal keer voorzitter geweest. De voorzitter heeft inderdaad een bepalende stem in alles wat er gebeurd.

Het gaat er om hoe je die gebruikt. Bij ons was het simpel als het op het tellen aankwam: We gaan door tot het 100% klopt, of we 100% zeker weten dat er een afwijking is en hoeveel.

Het kan altijd gebeuren dat je namelijk op zo'n dag je mistelt, en er zijn ook mensen die je proberen te flessen door bv niet daadwerkelijk het formulier in de stembus te duwen maar het mee te nemen.

Ook met de geldigheid van de stemmen gingen we uiterst zorgvuldig om, bv als er meerdere bolletjes waren aangevinkt, of er op het biljet geschreven was oid.

Ik vind dan ook jouw verhaal hoe er met verschillen om gegaan wordt nogal bizar :P

• lithoijen
@KnoxNL Het voorbeeld komt niet vanuit mijn persoonlijke ervaring, maar wordt als voorbeeld gebruikt in de e-learning (zover mijn geheugen betrouwbaar is). Dat zou jou als voorzitter dus toch bekend moeten voorkomen.

[Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 14-02-2021 18:25]

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
@lithoijen Sorry mijn post was een reactie op de openingspost, niet op die van jou :)

Ik werkte op dat moment overigens al een aantal jaar als systeembeheerder bij een gemeente, dus de e learning ken ik niet en ben door mijn collega's van burgerzaken getraind toen.

Misschien dat ik daarom ook zo goed de in- en outs wist.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Best kans dat, omdat het voor mij allemaal nieuw was en allemaal nogal snel ging, dat alles prima klopt (daar ging ik ook van uit), maar dat ik het gewoon niet goed genoeg door heb hoor. Ik voelde echte geen ruimte voor vragen (vanwege de tijdsdruk), en dat maakte dat het voor mij wat raar aanvoelt en dus ook dat de dingen die ik niet snapte niet opgehelderd konden worden. Tevens leken zo'n beetje het hele tel-team al meerdere keren (zo niet jaren) met elkaar te hebben samen gewerkt, waardoor iedereen precies wist wat er van hem/haar/hen verwacht werd, tsja, en ik niet dus.

Maar, wat daar gebeurde voel ik ook hier weer gebeuren: heel snel een "maar wij zijn zorgvuldig, wij doen het goed/volgens de regels" en een "jij weet niet wat je doet / jij hoort X te doen".

@Hackus je vroeg: waarom moet je vergoeding krijgen als je vrijwilligerswerk doet? Ik heb geen idee, ik heb niet bepaald dat dat moet, vraag het degene die dat bepaald heeft. Meeste vrijwilligerswerk heeft echt wel secundaire voordelen, bij deze hebben ze bepaald dat in geld uit te drukken. 'n Stembureaulid dat van 07:15 tot 21:00 zit krijgt zelfs € 120. Als ik 't alleen voor 't geld deed, zou ik dat wel gaan doen.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:47

Honesty

kattenneus!

Ardana schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:58:

@Hackus je vroeg: waarom moet je vergoeding krijgen als je vrijwilligerswerk doet? Ik heb geen idee, ik heb niet bepaald dat dat moet, vraag het degene die dat bepaald heeft. Meeste vrijwilligerswerk heeft echt wel secundaire voordelen, bij deze hebben ze bepaald dat in geld uit te drukken. 'n Stembureaulid dat van 07:15 tot 21:00 zit krijgt zelfs € 120. Als ik 't alleen voor 't geld deed, zou ik dat wel gaan doen.
In onze gemeente is het zelfs 200 euro en 35 euro onkostenvergoeding, voor mij was dat altijd een reden om het niet te doen terwijl ik het wel helemaal vrijwillig had willen doen. Ik heb me dit jaar voor het eerst aangemeld als lid omdat ik graag een keer meemaak hoe het echt in zijn werk gaat. Mijn werkplek was voorgaande verkiezingen 2 meter van het stembureau af en in gezamenlijke pauzes zat ik altijd wel met de medewerkers te kletsen dus heb wel een idee wat het allemaal inhoudt. Nu door Corona zijn er extra medewerkers nodig zodat ik niet zomaar iemand plek inneem dus voor mij een reden om een keertje mee te kijken.

die 200 euro lijkt heel veel maar is bruto en is ook voor veel uren, volgens mij is het zelfs op tel dagen van 7 uur tot 23 uur of zelfs nog later, dus dan blijft er nog geen tientje per uur over.
De elearning zat goed in elkaar maar ik heb er alle vertrouwen in dat de voorzitter alle problemen oplost en er geen onduidelijkheden zijn.

festina lente

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ardana schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:58:
Best kans dat, omdat het voor mij allemaal nieuw was en allemaal nogal snel ging, dat alles prima klopt (daar ging ik ook van uit), maar dat ik het gewoon niet goed genoeg door heb hoor. Ik voelde echte geen ruimte voor vragen (vanwege de tijdsdruk), en dat maakte dat het voor mij wat raar aanvoelt en dus ook dat de dingen die ik niet snapte niet opgehelderd konden worden. Tevens leken zo'n beetje het hele tel-team al meerdere keren (zo niet jaren) met elkaar te hebben samen gewerkt, waardoor iedereen precies wist wat er van hem/haar/hen verwacht werd, tsja, en ik niet dus.

Maar, wat daar gebeurde voel ik ook hier weer gebeuren: heel snel een "maar wij zijn zorgvuldig, wij doen het goed/volgens de regels" en een "jij weet niet wat je doet / jij hoort X te doen".
Die onzekerheid die jij hebt ervaren herken ik bij heel veel stemburoleden, ook vandaag de dag nog. Eerst even mijn achtergrond op dit vlak, tussen 1986 en 1994 werkte ik als gemeenteambtenaar. Een van mijn functies daar was de organisatie van verkiezingen en de samenstelling van stemburo's, waarvan er 15 verspreid door de gemeente waren.

In die tijd was het gebruikelijk in de gemeente dat de zittende raadsleden als voorzitter fungeerden in het stemburo van hun 'eigen' streek/buurt/wijk. De drie andere leden en hun vervangers kwamen uit een grote pool van mensen uit dezelfde buurt die zich ooit hadden aangemeld.
Je begrijpt dat elke nieuweling zich net als jij niet meteen thuis kon voelen: het 'ons kent ons' in ieder stemburo was heel sterk. De min of meer verplichte cursus die ik voor elke verkiezing gaf leek ook meer op een gezellige koffieavond met gemeenteraadsleden dan op een opfrissertje voor wijzigingen in de Kieswet :-) Toch heb de nieuwe mensen op hun gemak kunnen stellen en iedereen altijd op het hart gedrukt elke vraag te stellen die ze mochten hebben, ook tijdens zo'n verkeizingsdag.
Anekdotes waren er wel altijd na afloop over het tellen van de stemmen en hier en daar een verontwaardigd telefoontje dat iemand toch echt een uur langer had geteld dan de voorzitter had genoteerd. Ja, vergoeding was per uur.
Verschillen of meningsverschillen over het tellen heb ik in die periode nooit gehoord, heel misschien ook omdat sterk werd benadrukt dat alles openbaar MOET zijn en dat iedereen die in het stemburo aanwezig is altijd bezwaren mag inbrengen. Wel een keer een komplete hertelling moeten doen omdat een restzetelverdeling met slecht enkele stemmen verschil aan een partij toe viel.

De partijen waren toen van mening dat er geen ruimte kon zijn voor achteraf spijt hebben, dus werd er een hertelling gevraagd. Kort en goed, alle biljetten in een week tijd bekeken en geteld (door anderen dan de stemburo's) en het verschil met de eerste telling bleek drie stemmen te zijn op een totaal van 14000.
Dat verschil was dan verklaarbaar door heroverweging van al of niet ongeldig stembiljet door anderen: is een rood puntje per abuis gezet of niet?

Enfin, door die hertelling was voor mijn gevoel aangetoond dat de tellingen op de stemburo's ondanks alle stress en tijdsdruk toch altijd zorgvuldig en betrouwbaar waren verlopen.
Het is de meest basale vorm van democratie naar mijn mening, het is een geheime stemming, de telling is openbaar en wordt met een paper trail vastgelegd. Ook jij mag en kan altijd elke twijfel die je waar dan ook aan hebt gerust en hardop uitspreken: jij bent niet alleen teller of stemburolid maar ook een kiezende burger.

Elke twijfel die je zou kunnen hebben aan het proces hoort onmiddelijk weerlegd te kunnen worden en vooral serieus genomen.

Specs

Anoniem: 91868

Dit jaar ga ik voor het eerst tellen. 90 euro voor een paar uurtjes (hopelijk). Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@lithoijen weet jij misschien waarom er een geldbedrag tegenover staat voor deze functie ?
(of iemand anders met ervaring tot dit)

• xyanide
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:16
Anoniem: 91868 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:01:
Dit jaar ga ik voor het eerst tellen. 90 euro voor een paar uurtjes (hopelijk). Ik ben benieuwd hoe het gaat worden.
minus belasting komt dan uit op 45 / 50 euro ongeveer. Nog steeds niet verkeerd voor een leuk avondje uit O-)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Hackus schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:22:
@lithoijen weet jij misschien waarom er een geldbedrag tegenover staat voor deze functie ?
(of iemand anders met ervaring tot dit)
Quote van https://www.kiesraad.nl/v...mbureaus/leden-stembureau
"De hoogte van het presentiegeld van stembureauleden is niet wettelijk geregeld. Ieder gemeentebestuur bepaalt zelf of er presentiegelden worden toegekend en wat de hoogte daarvan is. De presentiegelden zijn in principe belastbaar inkomen."

Specs

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:09

BazzH

Kei-goed...

Als het goed is, kan ik na 17 maart meepraten. Vorig weekend de "cursus en toets" (stelt niet heel veel voor) gedaan en ik ben ingepland als "plaatsvervangend lid". Dat wil min of meer zeggen dat ik hand- en spandiensten verricht, toezicht houd en eventueel in kan vallen als 1 lid om welke reden dan ook vervangen moet worden. Deze keer komt daar waarschijnlijk nog de COVID19 schoonmaakroutine bij, elk half uur.

Eerlijk gezegd: ik had wel iets gelezen over een vergoeding maar ik zou echt niet durven zeggen hoeveel je voor een dagje krijgt. Ik wil gewoon een steentje bijdragen. Het zal met COVID19 wel wat lastiger worden. Neem er gewoon een vrije dag voor. Denk dat ik voor het geld gewoon beter kan gaan werken.

Google wist het wel. Vind het best veel eigenlijk. Meer dan ik verwacht had. 275 euro voor een hele dag.

[Voor 15% gewijzigd door BazzH op 14-02-2021 21:53]

Think smart........ Act stupid........

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Ik heb een aantal keer op een stembureau gewerkt (hele dag + tellen) en inderdaad kan de voorzitter een vrij grote stem hebben.

De twee voorzitters waar ik mee gewerkt heb vonden het heel prettig als ze zelf ook gecontroleerd werden op hun handelingen. Het stemproces stond bij hun boven hun ego - zoals het m.i. hoort. En ook omdat ze zelf best wisten dat een foutje aan het einde van de dag snel gemaakt is. Ook daarom zit je met meerdere mensen in het stemlokaal. Tegelijkertijd heb je iemand nodig die knopen door kan hakken.

Een voorzitter had bv een bakje met snoepjes op tafel staan. Hele makkelijke en conflictloze afleiding als een kind mee wil het stemhokje in. Van andere voorzitters weet ik dat ze zoiet not done vinden. Dat is een persoonlijke voorkeur. Er is bij mijn weten niet echt een regel over zoiets.

Ik vind het vooral heel leuk, zit in m'n eigen dorp dus kom veel buren tegen. De leukste zijn degenen die net 18 zijn geworden en voor het eerst gaan stemmen. Ze komen zenuwachtig en onzeker binnen en lopen trots naar buiten, zeker als je het even benoemd.

Aan deze kant dus vooral goede ervaringen :)

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-03 11:50
Omdat er dit jaar 3 dagen zijn om te stemmen heb ik me ook opgegeven om te tellen. Veel plekken waren er niet meer. Ik heb me opgegeven voor het tellen van early voters en briefstemmen. Op 17 maart moet ik me als het goed is melden. Ik ben nog niet definitief ingeloot en ik heb de elearning ook nog niet gehad.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 12:16
Ik doe dit jaar al weer voor de 4e keer mee als stembureau lid.
Elke keer heb ik er een dagje vrij voor genomen, voor het geld zou ik beter gewoon kunnen gaan werken.
(anderzijds maakt de vergoeding het makkelijker om de keuze voor een vrije dag te maken)
Vooral de betrokkenheid in de samenleving en onze democratie zijn voor mij een belangrijk onderdeel.
Als stembureaulid is het denk ik ook meer gewoon een gezellige dag dan wanneer je alleen als teller meedoet.
Bij ons werd er altijd voldoende aan eten / drinken / tussendoortjes geregeld en op rustige momenten valt er genoeg te kletsen.

[Voor 8% gewijzigd door IThom op 22-02-2021 11:28]

Ik heb ondertussen ook de test gemaakt. Het was op zich niet moeilijk vond ik. Wel dacht ik dat je alleen de test hoeft te maken van het onderdeel waarmee je te maken hebt, maar blijkbaar komt alles langs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• OneTimer
Ik heb de toets ook afgerond.
Maar het viel mij op dat er weinig tot niks wordt vertelt over poststemmen. Via de tv kwam ik er achter hoe dat in z'n gang gaat. Bij de training is daar niet over gesproken. Is wel handig om te weten waar een poststem aan moet voldoen als ik deze moet tellen |:(
In de envelop zitten 2 enveloppen, 1 met de stem en 1 met de stempas. Dit werd er op tv gezegd. In de training niks.

[Voor 16% gewijzigd door OneTimer op 01-03-2021 15:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
OneTimer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:04:
Ik heb de toets ook afgerond.
Maar het viel mij op dat er weinig tot niks wordt vertelt over poststemmen. Via de tv kwam ik er achter hoe dat in z'n gang gaat. Bij de training is daar niet over gesproken. Is wel handig om te weten waar een poststem aan moet voldoen als ik deze moet tellen |:(
In de envelop zitten 2 enveloppen, 1 met de stem en 1 met de stempas. Dit werd er op tv gezegd. In de training niks.
Uit de stembureau-instructie voor de dag van de stemming pagina 25 (https://www.rijksoverheid...t+COVID+20210223+v6.0.pdf)
Hoe om te gaan met briefstemmen in het stembureau?
Briefstemmen worden alleen geteld door een briefstembureau.
Als u briefstembiljetten aantreft in de stembus (te herkennen aan het opschrift “BRIEFSTEMBILJET” en een kleurbalk bovenaan), legt u deze terzijde. Briefstembiljetten die in de stembus van een stembureau worden aangetroffen tellen niet mee. Alleen de briefstemmen die gedurende de dag zijn afgegeven en apart bewaard zoals aangegeven op pagina 12 draagt u over aan de gemeente.
Overigens pagina 12 moet 17 zijn:
Afgeven briefstem door kiezers bij het stembureau
Bij de Tweede Kamerverkiezing van 17 maart 2021 kan een kiezer van 70 jaar of ouder ook per brief stemmen. De kiezer wordt gevraagd deze per post te versturen of af te geven op speciaal daarvoor door de gemeente ingerichte afgiftepunten. Het kan voorkomen dat een kiezer zijn briefstem op de dag van stemming komt afleveren bij het stembureau.
• Neem de briefstem in ontvangst en voorkom dat de kiezer de briefstem in de stembus stopt.
• Doe de briefstem NIET in de stembus!
• Zet datumstempel in het kader van de retourenvelop briefstemmen.
• Plaats handtekening in het kader van de retourenvelop briefstemmen.
• U bewaart de ingeleverde briefstemmen apart.
• U informeert de contactpersoon van de gemeente dat er briefstemmen zijn afgegeven en dat ze opgehaald
moeten worden.

[Voor 25% gewijzigd door noo op 01-03-2021 15:58]

• OneTimer
@noo
Bedankt, dat is voor het stembureau zelf idd. Ik ga echter tellen op een centrale plaats waar niet gestemd kan worden. Daar worden de poststemmen en early voters (15 en 16 maart) geteld. Hoe en wat is mij nog steeds niet bekend na de training. Of ik heb de verkeerde training gehad of dit is gewoon niet vermeld. Ik bel de gemeente morgen ook nog om het na te vragen.

• OneTimer
Aanvulling op het bovenstaande.

Alle per brief uitgebrachte stemmen worden geteld door een apart briefstembureau. Het briefstembureau voert eerst de zogenoemde vooropening uit. Leden van het briefstemstembureau openen daarbij de retourenvelop en controleren de stempluspas. Ook worden de echtheidskenmerken van de stempluspas gecontroleerd. Is dat in orde, dan wordt de envelop met daarin het briefstembiljet in een stembus gedaan.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jaren terug was het een mooi zakcentje. Gecombineerd met interesse trok dat me over de streep. Eerst paar keer stembureau lid geweest. Nu al aantal maal voorzitter.
Heb als lid ook een keer meegemaakt dat een voorzitter mij iets te makkelijk met een verschil van 1 of 2 stemmen / biljetten omging. Werden echter toch nog terug gevonden en toen kon hij het proces-verbaal alsnog aanpassen. Weet niet meer of ik daar iets over heb gemeld.
Wel een keer na 2x met een bepaald lid niet lekker samen gewerkt te hebben verzocht dat niet meer te hoeven, onder aangeven "als het moet, dan moet het" Niet meer gezien.
Ik doe het de 15e weer, maar alleen omdat ik niet zou willen dat ze ivm covid19 te weinig mensen zouden hebben. Ik heb het eigenlijk wel gezien na meer dan 10jaar. Om 06:00 op, tot na 24:00 werken...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25

Lordy79

Fundamentalist

Misschien een beetje offtopic maar ik was best verbaasd door het nieuws dat een stembureau figuur op Social media postte dat ze stemmen op PVV en Fvd ging verscheuren. Uiteraard is ze uit de commissie gezet maar eigenlijk zou ze een proces verbaal moeten krijgen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
Lordy79 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:23:
Misschien een beetje offtopic maar ik was best verbaasd door het nieuws dat een stembureau figuur op Social media postte dat ze stemmen op PVV en Fvd ging verscheuren. Uiteraard is ze uit de commissie gezet maar eigenlijk zou ze een proces verbaal moeten krijgen.
Voor wat? Het maken van een grap?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

n3othebest schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:24:
[...]

Voor het frustreren van het stemproces, het fundament onder de democratie? Als het een willekeurig iemand was, soit, maar als je op een stembureau werkt heb je verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• IThom
Lordy79 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:28:
[...]

Voor het frustreren van het stemproces, het fundament onder de democratie? Als het een willekeurig iemand was, soit, maar als je op een stembureau werkt heb je verantwoordelijkheid.
Ik zou het als (absolute, enorme, verschrikkelijke) domheid wegschrijven.
Verder is een pagina over uitingen / gedrag als voorzitter / stembureaulid / teller misschien wel een nuttige toevoeging aan de e-learning.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Ze zegt nu dat het een grap was... :/

• n3othebest
[...]

Maar er is niet daadwerkelijk iets gefrustreerd.

Natuurlijk is het heel dom. Maar het is niet strafbaar.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

n3othebest schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:24:
[...]

Ik heb gisteren(toen ik dienst had op het stembureau ook gedacht om zo'n grap te maken tegen kiezers.
Wij hadden twee balie om je stembiljet te krijgen en vaak als er maar 1 iemand binnen kwam zeiden wij je mag zelf kiezen bij welke van de twee balies. Ik heb een paar keer gedacht om dan te zeggen kies hier maar rechts maar in het stemhokje links, maar dat is ongepast.
Omdat je dan toch een stemadvies tussen neus en lippen meegeeft. Ik vind het stemproces heilig en ik heb liever dat ze correct op de pvv stemmen omdat ze dat willen dan dat ze een fout maken waardoor een pvv stem ongeldig verklaard moet worden.
Zo'n grap is daarom ongepast en een stembureau is geen plek voor grappen over het stemproces, er is sowieso weinig ruimte om iets anders te doen dan het dichtgetimmerde proces. Dus je moet wel een beetje ambtelijk bloed bezitten om het een dag vol te houden.

Voor de rest heb ik een leuke dag gehad met de andere leden van het stembureau en de voorzitter, ik ben 14 uur aanwezig geweest en de dag vloog voorbij.

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3othebest
@Honesty op het stembureau ben je in functie. Dan is het daadwerkelijk ongepast ja. Maar voor zover ik begreep was dit een online bericht. Nog steeds heel dom om te doen maar een stuk minder schadelijk.

• Honesty

Honesty

kattenneus!

n3othebest schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:37:
@Honesty op het stembureau ben je in functie. Dan is het daadwerkelijk ongepast ja. Maar voor zover ik begreep was dit een online bericht. Nog steeds heel dom om te doen maar een stuk minder schadelijk.
Ik begreep eigenlijk van de foto die voorbij kwam via sociale media dat het op het stembureau was in kleding(groene hesjes) van het stembureau en dat ze er zelf erbij had gezet welk stembureau.
Maar ik had ook meteen door dat het grap was, gewoon ongelukkig maar ook niet zo grappig maar inderdaad gewoon klaar en zand er over. Wij hadden wel gisteren bij aanvang een zieke en tijdens dienst iemand die onwel werd en naar huis gebracht moest worden dus we waren ook een groot gedeelte van de tijd maar met 3 man. Maar ook daar werd weinig waarde aan gehecht.

Ze heeft in ieder geval een kwartiertje fame, denk zelfs iets langer.

[Voor 4% gewijzigd door Honesty op 16-03-2021 18:46]

festina lente

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lordy79 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:23:
Proces verbaal niet perse, maar terecht uit het stembureau gezet. Dit soort grappen wil je niet, die eindigen altijd op de voorpagina van de *Telegraaf en dan is het hele stemproces besmet.

Als het een grap was, beperk je dan tot je publiek die het als grap kan zien zou ik zeggen. Maar een proces verbaal is weer van een andere orde. "vrijheid van meningsuiting" enzo.

[Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 16-03-2021 19:31]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

Je mag meekijken bij die telling. Ik ga dat wel doen

Weg

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

New Yorker schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:02:
[...]

Je mag meekijken bij die telling. Ik ga dat wel doen
k woon niet in Nederland dus dat wordt lastig. Maar ik vind het initiatief van GeenStijl wel leuk dat ze de uitslagen van stembureaus gaan verzamelen en een voorlopige uitslag kunnen geven die best goed klopt. Dus als je meekijkt: geef je op! Hoef je verder geen voor of tegenstander van GeenStijl voor te zijn.

Hmm ze doen dit denk ik alleen bij Europese verkiezingen omdat NL dan vanwege EU regels pas na een paar dagen de uitslagen mag bekend maken.
Sorry!!!

[Voor 14% gewijzigd door Lordy79 op 16-03-2021 20:29. Reden: Foutje...]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:45
Lordy79 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Ik woon niet in Nederland dus dat wordt lastig. Maar ik vind het initiatief van GeenStijl wel leuk dat ze de uitslagen van stembureaus gaan verzamelen en een voorlopige uitslag kunnen geven die best goed klopt. Dus als je meekijkt: geef je op! Hoef je verder geen voor of tegenstander van GeenStijl voor te zijn.
Dat een lid van een stembureau dat doet is natuurlijk gewoon fout, geen discussie mogelijk. De stad heeft echter ingegrepen en er zijn voldoende waarborgen dat één iemand zoiets niet ongemerkt kan doen.

Ik vind het veel schadelijker dat de FvD dat op hun Twitter gooit wetende waar hun achterban toe in staat is, in haar schoenen zou ik me niet heel veilig meer voelen als ik naar de Appie ga om boodschappen te halen. :/

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2Henk 'm!

iamerwin schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Dat een lid van een stembureau dat doet is natuurlijk gewoon fout, geen discussie mogelijk. De stad heeft echter ingegrepen en er zijn voldoende waarborgen dat één iemand zoiets niet ongemerkt kan doen.

Ik vind het veel schadelijker dat de FvD dat op hun Twitter gooit wetende waar hun achterban toe in staat is, in haar schoenen zou ik me niet heel veilig meer voelen als ik naar de Appie ga om boodschappen te halen. :/
Wat bedoelde je met wetende waar hun achterban toe in staat is? Ik heb nog niks gezien over bijvoorbeeld FVDers die een gebouw bestormden. Pure demonisering. En nee ik stem geen FVD.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Is niet alleen de FvD achterban die dat doet hoor. Ze zetten het op de Twitter ja. Maar zag vandaag al meer van dit soort berichten voorbij komen dat mensen die stemmen telden bepaalde stemmen weg gingen maken. Is het een grap wellicht maar met een dood serieuze ondertoon. Zo zijn er niets voor niets in het verleden al stenen door ruiten gegaan van mensen met een PVV folder voor het raam bv.

Een stemburo medewerker hoort neutraal over te komen dat is alles. Anders blijf maar gewoon thuis.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +1Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Ik woon niet in Nederland dus dat wordt lastig. Maar ik vind het initiatief van GeenStijl wel leuk dat ze de uitslagen van stembureaus gaan verzamelen en een voorlopige uitslag kunnen geven die best goed klopt. Dus als je meekijkt: geef je op! Hoef je verder geen voor of tegenstander van GeenStijl voor te zijn.
Heb je een linkje? Vorige keer deden ze dat ook maar ik kan het nu niet vinden.

Weg

Acties:
  • +1Henk 'm!

New Yorker schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:21:
[...]

Ik ga tellen dus ik wil dan ook wel de uitslag van 'mijn' stembureau doorgeven.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

New Yorker schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:21:
[...]

Hmmm kan t niet vinden. Zouden ze het dan niet doen deze keer?

Edit: nee dus. Zie mijn doorgehaalde post hier ergens boven.

[Voor 10% gewijzigd door Lordy79 op 16-03-2021 20:55. Reden: Nee dus...]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Louwke schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 20:19:
Een stemburo medewerker hoort neutraal over te komen dat is alles. Anders blijf maar gewoon thuis.
Ja en nee. Ik mag prima zeggen dat ik tegen de PVV of VVD ben, of voor Volt of de PiratenPartij. Of welke partijen dan ook. Ik mag idd niet zeggen dat ik stemmen ga wegmaken of vervalsen. Dat is ondemocratisch en maakt me niet echt betrouwbaar. Ik hoef echter niet politiek neutraal te zijn.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Misschien al langs gekomen in het topic maar wordr de stemcommissie niet gekozen op basis van politieke voorkeur ? Bij 4 personen bijv 1x VVD, 1x D66 1x PvdA en 1x SP ofzo ? Of wordt daar helemaal niet naar gekeken?

• noo
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:09:
Misschien al langs gekomen in het topic maar wordr de stemcommissie niet gekozen op basis van politieke voorkeur ? Bij 4 personen bijv 1x VVD, 1x D66 1x PvdA en 1x SP ofzo ? Of wordt daar helemaal niet naar gekeken?
Als je met stemcommissie de stembureauleden bedoelt: nee, daar wordt niet naar gekeken.

https://www.kiesraad.nl/v...embureau/leden-stembureau

[Voor 9% gewijzigd door noo op 16-03-2021 22:16]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Ardana NIET in het stemburo !!!

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• OneTimer
Lordy79 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:09:
Niemand weet de politieke voorkeur van de stembureauleden, want stemgeheim. En het kan ook niet gevraagd worden bij de benoeming, want stemgeheim.

In het stemlokaal mag er geen reclame worden gemaakt voor een partij. Dus ook niet door de leden. Dit komt voor in de training voor het stembureau.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Dat klopt, en dat zal ik dan ook niet doen. Maar ik spreek ook geen kiezers: ik begin pas na het sluiten van de stembussen. Als teller ben je ook geen lid van het stembureau.
OneTimer schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:16:
[...]

Niemand weet de politieke voorkeur van de stembureauleden, want stemgeheim. En het kan ook niet gevraagd worden bij de benoeming, want stemgeheim.

In het stemlokaal mag er geen reclame worden gemaakt voor een partij. Dus ook niet door de leden. Dit komt voor in de training voor het stembureau.
Ik hoorde laatst wel van 'n stemlokaal waar aan de deur (buitenkant) 'n advertentie voor 1 van de partijen hing (CDA geloof ik). Hoewel het formeel volgens mij mag, vind ik het niet netjes.

[Voor 48% gewijzigd door Ardana op 16-03-2021 23:28]

Ik zit ondertussen op het bureau. Letterlijk iedereen is twee keer zo oud wtf. Ik wist niet dat het boomer paradise zou zijn.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Had ik de vorige keer ook. Ga vanavond zien hoe het dit keer is.

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
Wat ik altijd zag inderdaad bij ons stemburo is dat het met name oudjes zijn die daar zitten.wel goed dat er ook jongeren zich aanmelden.

Klink bijna zelf als boomer nu :+

Untappd: Louwke80

• New Yorker
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:16:
Ik zit ondertussen op het bureau. Letterlijk iedereen is twee keer zo oud wtf. Ik wist niet dat het boomer paradise zou zijn.
Die van mij waar ik stemde waren het allemaal moslimjongeren buiten 1 oude Nederlandse voorzitter?

Weg

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Maandag bij ons was het een mix van jong en oud. Drie 60ers 1 van 45(ik) een van 27 en een stagair van de plaatselijke mbo. Wel bijna iedereen met een ambtelijke achtergrond wat ik wel jammer vind, zal leuk zijn als er niet alleen ambtenaars en studenten zitten maar meer divers.

festina lente

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:54
Leuk zo'n topic. Ik doe vanavond voor het eerst mee als teller. Leek me een keer leuk om mee te maken.
De cursus over de telmethode zat goed in elkaar, ik ben benieuwd hoe het gaat lopen.
Bij het stemmen zie je vaak vooral oudere stembureauleden. Ouder dan ik in ieder geval, we gaan het zien :)

Ik ben inmiddels al klaar met tellen. Gelukkig was mijn groepje niet alleen maar ouderen uiteindelijk :p
Het was heel leuk en gezellig om te doen. Volgende keer geef ik me zeker weer op.

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 91868 op 17-03-2021 10:39]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:05

Dennis1812

Amateur prutser

Ardana schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:27:
[...]

Dat klopt, en dat zal ik dan ook niet doen. Maar ik spreek ook geen kiezers: ik begin pas na het sluiten van de stembussen. Als teller ben je ook geen lid van het stembureau.

[...]

Ik hoorde laatst wel van 'n stemlokaal waar aan de deur (buitenkant) 'n advertentie voor 1 van de partijen hing (CDA geloof ik). Hoewel het formeel volgens mij mag, vind ik het niet netjes.

En t hoofd van wopke nogmaals groot op de deur.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
argh, of ik let op in welk topic ik zit. Sorry!

[Voor 89% gewijzigd door Ardana op 17-03-2021 12:13]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:05

Dennis1812

Amateur prutser

Ardana schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:12:
argh, of ik let op in welk topic ik zit. Sorry!
Ik zit gewoon overal :+

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Toch eens opgezocht:
De Kieswet bevat geen regels over propaganda in de omgeving van het stemlokaal. Wel is vastgelegd dat kiezers in het stemlokaal niet mogen worden beïnvloed. Zie Kieswet art. J 14 en art. J 36.

Het aanplakken van posters in de buurt van of aan de buitenzijde van een stembureau is toegestaan (mits niet in strijd met de lokale APV en, bij onroerende zaken, na toestemming van de rechthebbende).
https://www.kiesraad.nl/v...ezing/verkiezingscampagne

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:47

CurlyMo

www.pilight.org

RemcoDelft schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Exacte aantallen is vrij zinloos en vooral heel kostbaar. Wat je wil is de statistische fout zo klein maken dat er geen andere uitkomst mogelijk is. Dat is ook de reden dat in Amerika alleen een hertelling aangevraagd kan worden wanneer het verschil klein genoeg is.

Een exacte hertelling doe je dus alleen wanneer het absolute landelijke verschil tussen bijv. wel of niet een extra zetel 1.000 stemmen is. Als het verschil 100.000 stemmen is, dan ga je dat met een hertelling nooit inlopen zelfs al verwacht je 1.000 onnauwkeurigheden te gaan vinden.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Apart aangezien in e-training stond aangegeven dat de voorzitter een ronde moet doen in en rond het stemlokaal en fiches en materiaal van partijen moet verwijderen.

Daarbij staat dit expliciet ook in de verplichtingen die wij hebben gekregen van de Gemeente: In het stemlokaal mogen geen activiteiten worden ontplooid die er op gericht zijn om kiezers in hun keuze te beïnvloeden. Wellicht ten overvloed, maar dit betekent dus ook dat stembureau leden op geen enkele wijze hun politieke kleur mogen uiten. Dus geen speldjes, buttons, petjes of wat dan ook waar dit uit kan blijken.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:13
In het verleden als stemmer meegeholpen in de gemeente waar ik toen woonde. Vanavond als toeschouwer bij het tellen in de gemeente waar ik nu woon. Was even afwachten of dat nog wel mocht in verband met Corona maar dat is dus het geval. Ben benieuwd of én hoe anders dat hier verloopt. (Stad vs dorp)

• MetalPool
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
Mijn vrouw gaat vanavond weer trouw tellen in het mooie stadje Hoorn. Mocht er interesse zijn iig voor die locatie wil ik dat wel doorspelen hier hoor.

Games don't make you violent. Lag does! Battlenet: MetalPool#2909

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03 11:40
Ik ben aanwezig als toeschouwer maar ze zeggen dat je als toeschouwer niet meer naar binnen mag als je eenmaal buiten bent. De deuren sluiten na 21:00. Is dit normale gang van zaken? Want als de telling openbaar is dan dan lijkt mij dat de deuren hele avond openblijven?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

magnifor schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:24:
Ik ben aanwezig als toeschouwer maar ze zeggen dat je als toeschouwer niet meer naar binnen mag als je eenmaal buiten bent. De deuren sluiten na 21:00. Is dit normale gang van zaken? Want als de telling openbaar is dan dan lijkt mij dat de deuren hele avond openblijven?
Nope. De bedoeling is dat geïnteresseerden meekijken, niet dat het een inloopavond wordt. De deur gaat dicht wanneer de stembus wordt omgekeerd en wat binnen is mag blijven, wat eenmaal buiten is blijft dus buiten.

Anders nodig je wel heel veel ongenode gasten uit.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:11

nwagenaar

God, root. What's the differen

Bij ons in het Stembureau heeft de voorzitter aangegeven de deuren open te houden voor geïnteresseerden, dat gezegd hebbende zijn er geen toeschouwers geweest.

1e telling resulteerde in 6 missende stemmen. Na de hertelling hebben we ze allemaal gevonden, enkele papieren zaten dubbel waardoor enkele pakketten ipv 10 per partij dus 12 bevatte.

Overigens heb ik twee (van de 3) bezwaren aan mijn broek gekregen ten tijde van mijn taak om mensen te wijzen op de verplichting op een mondkapje en desinfecteren behalve als er sprake was van (bewijsbare!) medische noodzaak.

Eén persoon wilde geen mondkapje dragen, had geen medische noodzaak en stormde door naar het stemlokaal ondanks ik hem heb aangegeven dat hij niet naar binnen mocht. Uiteindelijk is deze persoon de discussie met de voorzitter aangegaan - na mijn mededeling bij de voorzitter - en heeft deze eieren voor zijn geld gekozen na toch even aan te geven dat "Je gaat toch ook geen rode neus dragen als de overheid dat wil?" en deed zijn mondkapje alsnog op.

Een ander persoon wilde ook geen mondkapje dragen, heb gevraagd of deze persoon medische noodzaak had en kon/wilde dit niet bevestigen. Heb aangegeven dat ik een mondkapje heb die gedragen kon worden, maar dat wilde deze persoon niet. Dus heb ik deze persoon de toegang moeten ontzeggen, er werd gesproken over "je weerhoudt mij van mijn democratisch recht", scheurde de stempas door en riep "Hier, stop maar in je reet!" om vervolgens weg te lopen. Buiten ging ze enkele keren het gesprek aan over mensen die wel mondkapjes opdeden over het nu. Deze persoon kwam naderhand nog verhaal halen want "Andere personen geven op Facebook aan dat deze wel zonder mondkapje mogen stemmen? Waarom hun wel en ik niet?". Heb gewezen op dat zij mogelijk wel medische noodzaak hadden of dat er niemand was bij de ingang die hun heeft tegengehouden, ik heb regels waar ik mij aan moet houden en ik ga daar niet van afwijken.

Nu gaat er op sociaal media het gerucht dat ik deze persoon heb tegengehouden terwijl ze medische noodzaak zou hebben......

Mijn Neo Geo MVS collectie

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:45

M2M

medicijnman

Dus als de persoon in kwestie minder krampachtig gedaan zou hebben en gewoon zou hebben doorgereden naar het volgende stemlokaal, was er waarschijnlijk niets aan de hand. Even voor 3 minuten een stuk doek voor je neus was ook prima geweest.

Waarom moeten sommigen het nu zo verschrikkelijk moeilijk maken?

-_-

• underrated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09-2021
Hier ook klaar met tellen. Prima opkomst, zo rond de 75%. Geen problemen met mondkapjes. Af en toe een brildrager die z'n neus er buiten liet ivm beslagen glazen, die reageerden allemaal prima op het verzoek de boel iets omhoog te tillen.

Geen missende stemmen dus dat was prettig. Nu ff een biertje en dan lekker tukken. Toch best lang, van 07:15 tot 00:30.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Prima telling, we zaten met 2 stembureau's in 1 lokaal. Vond ik vreemd, maar prima. Wij hadden ~150 stemmen minder dan het andere bureau, maar volgens mij waren wij echt een uur eerder klaar. Je mag elkaar kennelijk niet helpen.

Bleek dat we ook de uitslagen van het raadgevend referendum moesten tellen, hadden iets van 950 2ekamer stemmen) maar alsnog waren we om half 1 klaar met stemmen. Iets later het proces-verbaal getekend, en rijden. Anderhalf uur later was ik 'thuis', moest naar m'n vriend rijden, want zo samen afspraak bij de rechtbank. 5 uur geslapen :X

Geen stemmen kwijt of hertellingen, anders dan 1 of 2 stapeltjes. Wel echt heel goede slimme manieren van tellen uitgevonden, die de fout marge echt terug naar 0 bracht. Als je een grote stapel stemmen hebt, tel je die met 2 personen tegelijk: de een pakt de ene hoek, de ander de tegenoverliggende. Na 25 stemmen til je beiden het kleine stapeltje op en leg je deze opzij. Zo kun je nooit meer dan 1 stapeltje van 25 moeten hertellen. En 1 keer een grote vink-stapel moeten hertellen: alle stemmen die niet op nr 1 waren apart gelegd, en vervolgens op de 'stapel van 25-manier' de stemmen voor de nummer 1 geteld.

Ging echt soepel, veel soepeler dan de vorige keer ondanks dat het grootste deel voor het eerst was. We hadden een ploeg die bestond uit 6 jonge meiden, 2 wat oudere dames en 1 wat oudere heer.

• KNed
Gisteravond ook mijn eerste tel-ervaring gehad.
Deuren bleven bij ons open totdat we klaar waren om 0:45. Maar geen toeschouwer gezien.
In mijn gemeente had elk stembureau een beveiliger. Die arme man moest de hele avond blijven zitten nietsdoen totdat we helemaal klaar waren...
Tellen ging verder goed. Wat saai af en toe en onhandig met die enorme vellen. Maar ook wel weer leuk om bij te dragen aan het verkiezingsproces.
Het meest opvallende vond ik de blanco stemmen. We dachten er eerst 6 te hebben maar na nog een keer dubbelchecken bleken drie daarvan toch een ingekleurd vakje te hebben, alleen niet zo duidelijk.
Verder gelukkig geen correcties dus we hebben ons werk goed gedaan :)

• lithoijen
Ik heb ook een leuke verkiezingsdag gehad. Een constante stroom aan kiezers, zonder dat het ooit vervelend druk werd. Zaken die mij opvielen:

- Een steiger die de rolstoeltoegang blokkeerde. Direct geëscaleerd door de voorzitter en rond 7:30 was hij gelukkig weg.
- Machtigingen blijven lastig voor kiezers, missende handtekeningen of id bewijzen. Gelukkig altijd oplosbaar al moesten mensen soms terug naar huis om e.e.a. te regelen.
- Geen enkel issue mbt mondkapjes of covid hygiënemaatregelen
- Een erg goed werkend telsysteem, dit was een nieuw proces op ons stembureau en werkte super (niet de methode die @Ardana beschreef). Wel een keer moeten natellen door een optel foutje, maar desondanks een vlotte tel ervaring.
- Een erg goede sfeer op het stembureau
- 0 ongeldige of blanco stemmen op ons stembureau, dat was nieuw voor mij.

Uiteindelijk lagen onze stemmen compleet geteld samen met het proces verbaal om 24:00 op het gemeentehuis. Al met al wel een lange dag vanaf 7:00 in de morgen tot 24:00 in de avond.

[Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 18-03-2021 13:32]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28
Weet iemand wat de gang van zaken is met de stemmen na de telling?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
TL;DR Ervaring van een voorzitter. Onregelmatigheid, kiezer met ongeldige stempas toegelaten (zie woensdag). #longstory

Ik lees veel ervaringen als lid of als teller... Daarom hierbij nog even mijn bijdrage als voorzitter van een stembureau.

Ik werkte dinsdag en woensdag als voorzitter van een stembureau, vergis je echter niet... ik zit zelf in de leeftijdscategorie 25-35j (veel voorzitters zijn toch een stuk ouder).

Dinsdag
Dinsdag zat ik op een locatie waar het redelijk druk was, maar er waren natuurlijk slechts een beperkt aantal stembureaus open. Ik werkte tot 14.00 uur (net zoals de rest), werd toen waargenomen door een plaatsvervangend voorzitter (van mijn leeftijd, net het merendeel van zijn team) en was zelf om 20.45 uur terug voor het proces-verbaal (hoefde alleen het aantal toegelaten kiezers vast te stellen) en de stemmaterialen naar de gemeente brengen. De stembus werd uiteraard opgehaald, maar de voorzitter houdt de sleutel van de stembus bij zich totdat deze het proces-verbaal inlevert bij de gemeente.

Ons ochtendteam was een mix van 2 jonge mensen (dame en ikzelf) en 2 gepensioneerde dames. Voor mijzelf was het de 1e dag deze verkiezingen, de dames hadden ook op maandag gewerkt als lid.

Ik wilde zelf de toelating tot de stemming doen (dat is immers primair de taak van de voorzitter volgens de kieswet, alhoewel het niet zo expliciet vermeld stond in de stembureau-instructie van de Rijksoverheid). Dit doe ik samen met een lid die het register van ongeldige stempassen (ROS) controleert en ik wilde deze taak rouleren onder de leden. De twee oudere dames vonden het echter wel best, op eigen verzoek, om slechts de gastvrouw te zijn en bij de stembus te zitten. Dus de toelating gedaan met de jonge dame.

Geen bijzonderheden op de gebruikelijke dingen na, zoals: teveel volmachten; geen identiteitsbewijs; volmacht zonder eigen stempas; en andere onvolledige volmachten, bijv. ontbreken van handtekening volmachtgever of eigen handtekening, in dat laatste geval mocht die buiten worden ingevuld (niet binnen, want er mag geen volmacht worden gegeven in het stemlokaal). Er probeerde overigens nog wel iemand te stemmen met een volmacht die niet ondertekend was in combinatie met een kopie van een rechterlijke uitspraak over een bewindvoering. De kopie was niet gewaarmerkt en bovendien is bewindvoering alleen op financieel vlak (als het onder curatele was en de curandus wilsonbekwaam was het mogelijk een ander verhaal), dus volmacht geweigerd.

We hadden geen ongeldige stempassen (in het ROS) op dinsdag.

Veel ouderen (zoals verwacht) met stempluspas, dus er werden ook een aantal broefstemmen afgegeven. Sommige mensen wilden het briefstembiljet in de stembus deponeren, deze personen als gewone kiezer toegelaten (met normaal stembiljet) en gezegd dat ze het briefstembiljet weg konden gooien. Dit ook gedaan met de ouderen waarvan de briefstem ongeldig was (onder de oude regels, de nieuwe richtlijn werd pas later 's ochtend bekend), deze lieten we de stempluspas uit de enveloppe halen en werden vervolgens toegelaten als reguliere kiezer.

Ordeverstoring
Verder een klein incident met 2 kiezers in 1 hokje (man en vrouw), waarbij een persoon agressief reageerde toen we hier iets van zeiden. Deze bleef staan en stak een tirade af, rustig uitgelegd in welke situaties het wel is toegestaan, maar dat het in dit geval echt niet mocht. Was geen begrip voor en ik moest uiteindelijk opstaan en met luide stem voor de laatste maal waarschuwen dat persoon het eigen hokje moest gebruiken, dat werkte gelukkig en er werd gehoor gegeven aan het verzoek. Vond de situatie voor mijzelf niet vervelend, alleen klein beetje ongemakkelijk want er stond inmiddels een fikse rij en iedereen kreeg de consternatie mee.

Woensdag
Woensdag zat ik (helaas) op een wat rustiger stembureau, was bij vlagen druk, maar ook periodes met geen kiezers. De gebruikelijke bijzonderheden (zoals hierboven), maar de kiezerspopulatie was hier aanzienlijk jonger (maar dat had natuurlijk o.a. te maken met de early-voting op maandag en dinsdag). Paar keer wel gehad dat iemand met een stempas uit een andere gemeente kwam, deze kunnen niet toegelaten worden tot de stemming (het register van ongeldige stempassen is specifiek voor een gemeente). De kiezers uitgelegd dat dit met een kiezerspas wel had gekund, maar dat deze uiterlijk vorige week vrijdag aangevraagd had moeten worden. De kiezers daarna doorverwezen naar de eigen gemeente.

Het stembureau zelf was in een gang opgezet en was krap gesitueerd, eigenlijk tussen 2 andere ruimtes die door de gebruikers van het gebouw werden gebruikt. Het was voor een druk stembureau ongeschikt geweest. Dit ook aangegeven toen de gemeente 's ochtends kwam kijken en deze waren het eens dat het echt net acceptabel was. Gelukkig waren de gebruikers van het gebouw aan het einde van de middag niet meer aanwezig, toen het drukker werd met kiezers.

Team was gemixt, ik was de jongste, 1 heer en 1 dame tussen de 40-55 en 1 gepensioneerde heer. Hier de rollen regelmatig gewisseld, waarbij ik zelf wel constant de toelating deed net zoals dinsdag. Dat vonden de anderen ook fijn, toen ik even naar het toilet was waren ze blij dat ik net terug kwam toen er iemand met een paar volmachten was.

Om 14.00 zou ik tijdelijk afgelost worden door een plaatsvervangend voorzitter, maar deze kwam niet. Was een fout van de gemeente waar ze een afmelding niet juist hadden verwerkt. Zelf dus langer gebleven en uurtje later kwam er een plaatsvervanger, deze was gepensioneerd en had voor het laatst gewerkt op een stembureau toen er nog stemcomputers waren (heb ik niet meer meegemaakt, voor de beeldvorming...).

Onregelmatigheid, ongeldige stempas toegelaten
In een uurtje de plaatsvervangend voorzitter toch maar even ingewerkt en alles laten zien. De andere 'verse' leden voor de middag waren jong (20-35) en voor het eerst stembureaulid op 1 na, maar ze hadden het snel door. Had alle leden inclusief mijn plaatsvervanger echt op het hart gedrukt dat kwaliteit boven snelheid moest gaan. Dus ROS controleren, zonodig nummer navragen en daar gewoon de tijd voor nemen als je het niet zeker weet (dan wachten mensen maar een paar seconden langer). Had nog het nummer gegeven van de gemeente (had iedereen zelf ook) met de verkiezingentelefoon en gezegd bij twijfel bellen!

Van 16.00 tot 19.00 afwezig geweest, maar bij terugkomst bleek de plaatsvervangend voorzitter helaas een kiezer met een ongeldige stempas tot de stemming te hebben toegelaten. De stempas kwam voor in het Register van Ongeldige Stempassen (ROS). Dit werd tijdig gesignaleerd door lid 2, maar de plaatsvervangend voorzitter overrulede deze, vermoedelijk ook door een combinatie van senioriteit qua ervaring (ondanks heel erg lang terug) en leeftijd (ik denk 40-45 jaar verschil) ten opzichte van de andere (nieuwe) leden. Ze kwamen er te laat achter dat dit dus echt onjuist was.

Bij terugkomst was ik dus not amused, to say the least... Overlegd met de gemeente, maar het kwaad was natuurlijk al geschied. Melding gemaakt in het proces-verbaal van deze onregelmatigheid, en later een verklaring gegeven voor het verschil tussen toegelaten kiezers (geldige stem(plus)passen, volmachten en kiezerspassen) en het aantal aangetroffen stembiljetten, we hadden van de laatste dus 1 meer.

Alles ook nog aangegeven bij de gemeente bij inlevering proces-verbaal, ze zouden er vandaag naar kijken. Maar de gemeente kan hier verder ook niets meer mee, behalve dit noteren bij bijzonderheden in hun proces verbaal van de vaststelling van de uitslag.

Telling
Om 21.00 uur zelf als laatste gestemd, had mijzelf korte tijd daarvoor toegelaten tot de stemming. Direct daarna de stembus gesloten, nadat ik had gecontroleerd dat er geen kiezers meer bij de ingang waren. Direct daarna de toegelaten kiezers vastgesteld en de bescheiden verzegeld. Daarna kan het echte tellen beginnen en mag ik de stembus weer openen.

De telling was niet in het stemlokaal, maar in een andere ruimte binnen het gebouw. Had duidelijk aangegeven bij de ingang waar het was (vlakbij de ingang overigens), voor eventuele kijkers, maar deze zijn niet geweest. Deur was de gehele avond los (op mijn expliciete verzoek), kijkers moeten op ieder moment gedurende de (openbare) telling kunnen binnenlopen (in tegenstelling tot een ander bericht hiervoor).

Telling ging voorspoedig, ik heb de instructie van de Rijksoverheid aangehouden met als extra dat we vanaf 3 (i.p.v. 2) posities de stemmen sorteerden op partij i.v.m. grote ruimte en veel personeel.

We hoefden alleen op partijniveau te tellen, de gemeente doet namelijk mee met de pilot/experiment centraal tellen. Ik had aangegeven dat de leden niet moesten twijfelen over het telwerk, indien dat wel het geval was dan opnieuw tellen. Grote stapels had ik per 25 laten sorteren, zodat een eventuele hertelling vlot zou gaan.

We hadden 1 blanco en 1 ongeldige stem, deze laten zien en beoordelen door iedereen. Ook een stukje uitleg gegeven voor de nieuwe leden.

We hadden snel een sluitende telling, dus geen hertelling nodig. Heb zelf overigens alleen de telling geleid en de administratie (proces-verbaal) gedaan, zodat ik tegelijkertijd overzicht had. Als voorzitter moest ook de uitslag doorgeven aan de gemeente via Mijn Stembureau (website). De stembus werd uiteraard weer opgehaald en ik heb de rest (waaronder het proces-verbaal en de sleutel van de stembus) zelf weggebracht naar de gemeente.

Bij het inleveren werd het proces-verbaal direct even gecontroleerd (alles in orde), terwijl ik de stemmaterialen uit de auto haalde. Je kon daarna nog wat frisdrank en chips krijgen.

Al met al kijk ik er met een tevreden gevoel op terug.

[Voor 16% gewijzigd door Cadezo op 18-03-2021 21:00]

• Cadezo
  • Niet online
xzaz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:13:
Weet iemand wat de gang van zaken is met de stemmen na de telling?
Ik neem dat je de stembiljetten zelf bedoeld, of niet?

De stembescheiden (waaronder de stembiljetten) worden 3 maanden bewaard na de toelating van de nieuwe Tweede Kamer. Daarna worden ze vernietigd. Dus 3 maanden na 31 maart (eerste zitting nieuwe Tweede Kamer en beëdiging nieuwe leden). Zie art. O 5 Kieswet en https://www.kiesraad.nl/v...rnietiging-stembescheiden

[Voor 9% gewijzigd door Cadezo op 18-03-2021 12:10]

• Cadezo
  • Niet online
Fun fact overigens: als stembureaulid mag je in het eigen stembureau stemmen met een reguliere stempas, ook als dit buiten de eigen gemeente is. Ik hoorde namelijk van leden dat ze graag op het eigen stembureau wilden stemmen, maar dat ze in een andere gemeente woonden... Dat is dus geen probleem, het moet wel door de voorzitter in het proces-verbaal worden genoteerd. Ze hadden overigens natuurlijk ook een kiezerspas kunnen navragen.

Voor de liefhebbers de wettelijke grondslag ligt in artikel J 11 van de Kieswet. http://wetten.overheid.nl...&paragraaf=3&artikel=J_11
Uitzondering zijn de Gemeenteraadsverkiezingen, maar dat spreekt voor zich.

[Voor 7% gewijzigd door Cadezo op 18-03-2021 21:05]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Mijn eerste ervaring was eigenlijk wel positief. Heb als Plaatsvervangend Lid 2x 2 uur achter het scherm gezeten en in de avond geteld. Er zaten er 2 met de nodige ervaring, aangevuld met 2 mensen die het al eerder hadden gedaan en 2 nieuwkomers als plaatsvervangers. Geen heel druk bureau maar eigenlijk wel de hele dag door aanloop. Volgens de mensen die al vaker op dat betreffende bureau hadden gezeten was de opkomst erg hoog. Het totaal aantal uitgebrachte stemmen op deze woensdag lag niet noemenswaardig lager dan normaal, ondanks de briefstemmen en het vervroegd stemmen voor risicogroepen.

De taken zijn relatief eenvoudig. Degene die de stempas/kiezerspas/volmachten en de ID's controleert heeft eigenlijk het meeste werk.

Degene daarnaast hoeft alleen maar de nummers van de stempassen te controleren in het ROS. Over de hele dag hebben we 2 ongeldige stempassen ontdekt. Die mensen hadden inderdaad nieuwe passen aangevraagd en kwamen met de oude, dus ongeldig verklaarde, passen stemmen. Ze hadden de oude passen inmiddels weer gevonden en de verkeerde enveloppe meenomen. Zijn later nog teruggekomen met de goede passen.

De derde hoeft alleen maar het juiste aantal biljetten aan te reiken + een potloodje.

Wat me opviel:
- Ongeveer de helft van de kiezers kwam nog even vragen of we het potloodje terug wilden -> dat was minder handig.
- Je moet er gewoon vanuit gaan dat stemmers over het algemeen geen idee hebben hoe het werkt. We hebben zelfs (vooral first time) stemmers uit moeten leggen dat ze hun stem ín het hokje moeten uitbrengen en niet aan de tafel bij de leden. :)
- Moeders met kinderen zijn notoire overtreders van de kieswet. :)
- Er zijn echt mensen die na het ontvangen van het biljet nog even aan hun vrouw/vriendin vragen welk vakje ze nou ook alweer in moesten kleuren. :) En dat mag dus niet in het bureau.
- Er zijn echt mensen die "iets fout doen" bij het inkleuren van 1 vakje en om een nieuw biljet vragen. Wij hadden er 3.

Het tellen viel achteraf erg mee. We zaten een beetje in onze maag met de beschkbare ruimte voor het tellen van 34 lijsten, maar dat viel achteraf wel mee (je hebt niet echt "stapels" nodig voor de 15 lijsten met het laagst aantal stemmen. Dat zijn namelijk in totaal hooguit 30 of 40 stemmen. Blanco biljetten zijn wel een dingetje. Wij lieten ze altijd nog door 2 anderen beoordelen, waarna zeker 50% alsnog terugkwam als niet-blanco. "Ongeldig" hadden we maar 1. Die slimmerik had zowel de lijsttrekker als iemand op een lagere positie gekozen. We hadden wel een lid die nogal aan het zoeken was naar redenen om biljetten met tekst erop geklad tóch ongeldig te kunnen verklaren. Er liep een lijntje van een letter "S" net langs een vakje. Je zou kunnen zeggen "hij loopt nét 0,1 mm door het vakje, dus dat is gekleurd". Dat vond hij dus wel afkeurenswaardig, terwijl tekst op een stembiljet alleen tot afkeur zou leiden als de identiteit van de stemmer te achterhalen is.

Iets voor middernacht trokken we de deur van het bureau dicht. Geen hertelling nodig gehad.

• noo
  • Niet online
Wat mij bij deze verkiezingen echt opviel is dat een hoop mensen de envelop met de stempas niet eens thuis hadden opengemaakt maar ons de opgeopende envelop overhandigden (en dat waren geen jongeren die de eerste keer kwamen stemmen). Daarentegen dit keer erg weinig blanco en ongeldige stemmen, en we hadden dit keer geen enkel stembiljet met maatschappijkritiek in de vorm van 'zakkenvullers!' en dergelijke. Nul issues gehad met mensen die het niet eens waren met de geldende maatregelen ivm Corona.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:13
Gisteren, zoals eerder aangegeven, op een lokaal stembureau wezen toezien op het tellen van de stemmen. (Volgende keer help ik weer lekker zelf mee als ik me dan wel op tijd aanmeld +) )

Vrije kleine post, denk ik, net geen 700 stemmen. (1 blanco, 0 ongeldig)
Ze gingen best vlot en de maatregelen zijn keurig in acht genomen. Wel ontbrak er na tellen van partijen 1 stem. Die kwam gelukkig snel boven tafel bij het tellen op persoon. (Wel frappant, want bij tellen van partijen wordt dat al door 2 verschillende mensen gedaan, vermoedelijk toch een vel geweest wat niet helemaal is uitgevouwen)

Als toeschouwer heb ik verder geen bezwaar o.i.d. gemaakt (ook geen reden toe gehad) wel heeft de voorzitter mij als bijzondere opmerking toegevoegd aan het p.v. Ze vonden het bijzonder en hadden dat nog niet eerder meegemaakt. Leverde leuke gesprekken op en zoals gezegd, volgend jaar ben ik van de partij.

Omstreeks 23:00 was alles klaar op de locatie.

• KNed
De voorzitter van het bureau waar ik was had al veel meer ervaring met stembureaus en had nog nooit een toeschouwer meegemaakt
Ik wist ook niet dat er toeschouwers mochten zijn totdat ik de cursus voor teller moest doen.

• IThom
Ik heb gisteren ook als stembureaulid meegeholpen.
Heb het al een aantal keer gedaan en het is altijd een gezellige dag met het team.
Afhankelijk van de drukte is het af en toe even flink doorbuffelen (vooral voor degene die de stempassen en legitimatie controleert) en tegelijkertijd toch scherp blijven.

Gisteren zat ik op een nieuwe stembureaulocatie. Hierdoor was het toch bijzonder rustig, we hadden slechts 500 stemmen.
Af een toe een golf met mensen die aankwam waardoor we even een kwartiertje / half uurtje een rij mensen weg moesten werken.
Niet zo veel bijzonderheden gehad. Iedereen hield zich aan de maatregelen (handen ontsmetten / mondneusmasker dragen).

- Twee personen die in hetzelfde stemhokje gingen moesten uitgelegd worden dat dat niet de bedoeling was, maar gingen daar wel direct mee akkoord.
- Verder hadden wij een persoon die een vervangende stempas van de gemeente had gekregen, daardoor was het lettertype wat anders en moest deze dus even extra beoordeeld worden door de andere stembureauleden.
- Ten slotte is er helaas een foutje gemaakt: er is één stempas van een andere gemeente ingenomen. Het stembureaulid dacht dat dat toegestaan was aangezien deze als volmacht was ingevuld.
Dat had niet mogen gebeuren aangezien de betreffende stempas niet gecontroleerd kon worden in het gemeentelijk register ongeldige stempassen.
De betreffende stemmer had het stembureau al verlaten en heeft die stem dus ook uitgebracht. Hiervoor is ook een aantekening gemaakt in het proces-verbaal.

Het tellen ging soepel, een hertelling was gelukkig niet nodig.
1 blanco stem en 2 ongeldige stemmen, 1 daarvan had maar liefst 8 rondjes ingekleurd (wel van dezelfde lijst) 8)7 8)7 |:(

[Voor 7% gewijzigd door IThom op 18-03-2021 15:24]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

KNed schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:41:
De voorzitter van het bureau waar ik was had al veel meer ervaring met stembureaus en had nog nooit een toeschouwer meegemaakt
Ik wist ook niet dat er toeschouwers mochten zijn totdat ik de cursus voor teller moest doen.
Toeschouwers zijn de hel van elke stembureau voorzitter. Dan moet hij of zij na afloop het hele proces verbaal, inclusief alle uitslagen op voorkeursniveau voorlezen. Kan je zomaar een half uur extra kosten, midden in de nacht.

• lithoijen
@BazzH Is dat zo? Ik heb meerdere keren als toeschouwer het telproces bijgewoond (voordat ik mezelf een keer heb aangemeld als vrijwilliger). Nooit het idee gehad dat ze daar een hekel aan hadden. Ik kan me dan ook niet herinneren dat de hele lijst is opgelezen, wel per partij, maar dat was ook omdat de tellers dat zelf even graag vernamen. Ik kan me uit de training ook niet herinneren dat dit verplicht is, maar misschien is dit iets wat aan de voorzitters wel wordt verteld?

Zou ik er in geïnteresseerd zijn geweest, of voor bijvoorbeeld voor 1 partij het willen weten, dan vermoed ik dat dat verder geen probleem was geweest.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:10
BazzH schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:49:
De taken zijn relatief eenvoudig. Degene die de stempas/kiezerspas/volmachten en de ID's controleert heeft eigenlijk het meeste werk.

Degene daarnaast hoeft alleen maar de nummers van de stempassen te controleren in het ROS. Over de hele dag hebben we 2 ongeldige stempassen ontdekt. Die mensen hadden inderdaad nieuwe passen aangevraagd en kwamen met de oude, dus ongeldig verklaarde, passen stemmen. Ze hadden de oude passen inmiddels weer gevonden en de verkeerde enveloppe meenomen. Zijn later nog teruggekomen met de goede passen.

De derde hoeft alleen maar het juiste aantal biljetten aan te reiken + een potloodje.
Ik vind dit dan wel weer grappig om te lezen, dit is exact ook hoe het in het stemlokaal gebeurde waar ik gestemd heb en het is ook wel de meest efficiënte verdeling denk ik. Echter staat er in de kieswet, voornamelijk over het laatste, iets anders:

Selectie uit de kieswet, hoofdstuk J artikel 25
1. De kiezer overhandigt aan de voorzitter van het stembureau het in artikel J 24, eerste lid, onder a, genoemde identiteitsdocument, en de stempas.
[...]
8. Vervolgens overhandigt de voorzitter aan de kiezer een stembiljet.
Officieel moet dus de voorzitter de documenten aannemen, de geldigheid van het identiteitsbewijs en stembiljet controleren, waarna het tweede lid controleert of het volgnummer van de stempas niet op de lijst met ongeldige stempassen staat. En dan overhandigt de voorzitter dus het stembiljet.
De taak van het derde lid is echt alleen om te controleren of de kiezer het stembiljet in de stembus steekt volgens Artikel J 26, punt 3.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:11
Ik was gisteren ook stembureaulid.

Wij werkten met een ipad, waarin de QR van de stempassen werd gescand. Werkte goed.
Was wel een drukke dag, 2000 stemmers in het bureau en van 8:00-21:00 een rij van minimaal 20 man voor de deur. Weinig onregelmatigheden. 01:30 thuis en bekaf.

• Cadezo
  • Niet online
lithoijen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:18:
@BazzH Is dat zo? Ik heb meerdere keren als toeschouwer het telproces bijgewoond (voordat ik mezelf een keer heb aangemeld als vrijwilliger). Nooit het idee gehad dat ze daar een hekel aan hadden. Ik kan me dan ook niet herinneren dat de hele lijst is opgelezen, wel per partij, maar dat was ook omdat de tellers dat zelf even graag vernamen. Ik kan me uit de training ook niet herinneren dat dit verplicht is, maar misschien is dit iets wat aan de voorzitters wel wordt verteld?

Zou ik er in geïnteresseerd zijn geweest, of voor bijvoorbeeld voor 1 partij het willen weten, dan vermoed ik dat dat verder geen probleem was geweest.
Ja, dat is wettelijk gezien verplicht: "Terstond nadat de stemmen zijn opgenomen, deelt de voorzitter de aantallen, bedoeld in de artikelen N 6 en N 8a, mede. Door de aanwezige kiezers kunnen mondeling bezwaren worden ingebracht." (Artikel N 9, eerste lid, van de Kieswet)

Het gaat om de aantallen per kandidaat en per lijst en het aantal toegelaten kiezers en een eventuele verklaring mocht er een verschil zijn.

Ik heb gisteravond de uitslag voorgelezen (wij hoefden alleen op lijstniveau te tellen, zie ook mijn eerdere post), samen met de verklaring voor het verschil en daarna de leden verzocht het proces-verbaal te ondertekenen.

Mochten er kijkers zijn dan mogen van ze van mij ook altijd het proces-verbaal inzien met de vaststelling van de stemopneming en daar eventueel foto's van maken (niet van de persoonsgegevens, deze mag de kijker wel inzien).

Diezelfde pagina's met persoonsgegevens heeft mijn gemeente doodleuk geupload.

• Cadezo
  • Niet online
Anoniem: 91868 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:24:
Diezelfde pagina's met persoonsgegevens heeft mijn gemeente doodleuk geupload.
Dat zijn ze ook verplicht volgens de kieswet: "De burgemeester maakt de stukken, bedoeld in het eerste lid, met weglating van de ondertekening onverwijld op een algemeen toegankelijke wijze elektronisch openbaar. Daarnaast legt hij een afschrift van de stukken onverwijld voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis totdat over de toelating van de gekozenen is beslist." (artikel N 12, tweede lid, van de Kieswet)

De pagina met de ondertekening zelf (rubriek 9 van het proces-verbaal) mag dus niet online staan (of redacted). Als dat wel zo is, moet je even contact met ze opnemen. Rubriek 8 (de namen van de leden) is wel openbaar.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee