Toon posts:

Zonnepanelen uitbreiden, welke optie

Pagina: 1
Acties:

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:06
Ik heb op dit moment een 2 jaar oud huis, vanuit de bouw voorzien van 11 zonnepanelen (JAM60S02-290-PR-BK 5BB) en een Solis 4G inverter welke op zolder hangt. De panelen zijn gemonteerd op een schuin dak en gericht op het zuiden.

Nu zou ik binnenkort nog wat extra panelen willen aanleggen. Ik denk dan aan 3 opties:

Optie 1a: panelen op het schuine dak uitbreiden. Ik denk dat hier 7 panelen bij zouden passen. Op de foto is de huidige set panelen te zien. Naast het bestaande dakraam is intussen nog een 2e dakraam geplaatst (rood vierkant). Plaatsing van extra panelen zou ik dan moeten laten doen. Het is nog onduidelijk voor mij of het mogelijk is om bestaande bekabeling/strings uit te breiden met deze panelen en dat het naast het plaatsen van de 7 panelen alleen nog het vervangen van de omvormer is. De bestaande panelen zijn 290 wp, dus uitbreiding van bestaande zou dan soortgelijke capaciteit moeten hebben neem ik aan.

Optie 1b: zelfde als optie 1a, maar 7 panelen op een eigen, nieuwe omvormer. Panelen zouden dan wellicht iets hogere capaciteit kunnen krijgen en het originele systeem blijft onaangetast (wellicht handig ivm garantie?).

Optie 2: 8 panelen op mijn uitbouw plaatsen (ook op het zuiden gericht). Eventueel zou ik de omvormer die boven "vrij" komt (in geval van 1a) hier kunnen gebruiken. Dit zou ik eventueel zelf kunnen/willen doen. Het dak is goed bereikbaar, omvormer kan in de garage en van daaruit ligt ook al een mantelbuis naar de meterkast voor extra groep.

Optie 3: 8 panelen op mijn uitbouw plaatsen (in portrait, op zuiden gericht) en 4 panelen in O-W op mijn overkapping die ik volgende maand ga plaatsen. Ik wil dan een mantelbuis tussen de overkapping en de garage aanbrengen en in dat geval een Enphase systeem nemen zodat ik "gewoon" een 230 kabel tussen overkapping en garage krijg en daarnaast o-w en z kan combineren. Dak van de overkapping wordt ongeveer 5x3,1. Dus eventueel kunnen daar nog grotere panelen gebruikt worden dan op de uitbouw.

De panelen op de uitbouw (met of zonder overkapping) zou ik zelf wel kunnen realiseren. Dat bespaart mij de montagekosten en lijkt me een leuk project om te doen. Panelen op de uitbouw en/of overkapping zou ik ook nog eenvoudiger kunnen meenemen naar een volgend huis/verkopen (mocht dat ooit ter sprake komen). Montage op het schuine dak zie ik zelf niet zitten, dus hiervoor moet ik iemand inhuren.
Daarnaast zit ik vanwege de bestaande set al in de KOR en is mijn energiecontract voor komend jaar net ingegaan. Dus of het lukt om de btw terug te krijgen van de uitbreiding is nog maar even de vraag.

Ik vind het lastig welke optie (of combinatie van opties) te kiezen. Zelf monteren scheelt flink en aangezien ik betwijfel of ik de btw terug kan vragen is dat wel kostenefficiënter. Anders vrees ik dat de terugverdientijd toch wel snel oploopt.

Hebben jullie nog suggesties/overwegingen/tips/ideeën?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Ik kan het niet laten, deze toch? :9

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:33
@petermdevries ik zou je titel even aanpassen ;) Ik las hem ook zo.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@petermdevries Zelf doen is altijd het goedkoopst en vaak ook het best.
Optie 2 of 3 lijkt mij dus het meest interessant (kan je vandaag mee beginnen, niet erg complex).

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht 1b combineren met 2 en 3? Dat scheelt een post in de toekomst voor de volgende uitbreiding :+

Optie 3 lijkt me kostentechnisch het interessantst gezien je geen monteurs nodig hebt, bovendien is een oost/west spreiding erbij handiger in de toekomst, spreid de opwekking wat meer uit over de dag.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:56
Optie 4:
8 panelen op de uitbouw en 4 panelen op de overkapping oost-west op een string-omvormer. Dan kan je eventueel de uitbouw al voorzien van panelen en later de panelen op de overkapping toevoegen als deze gebouwd is. Wel alvast de panelen kopen en de omvormer op maat van de hele set kopen. Mocht je de mogelijkheid hebben om overal 2x1 meter panelen te plaatsen, dan zit je met 6 panelen per kant op een prima spanning voor een normale string omvormer.

Solar-bouwmarkt.nl:

Wat zijn de afmetingen van de uitbouw?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Huidige panelen verkopen aan de buren en opnieuw beginnen?

Het schuindak levert het meeste op, dus daar zou ik eerst gaan leggen
Bovendien moet er nog tig jaar tegenaan kijken...
Dan is het wel zo prettig dat alle panelen hetzelfde zijn.

Hoe zit het met de logging van je huidige panelen?
De panelen hebben schaduw zo te zien van schoorsteen(achtig iets) en dakrand.
Daar kan je dan meteen wat aan doen.

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2021 13:18]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Typo uit de titel gehaald ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• petermdevries
PeeVv schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:46:
Optie 4:
8 panelen op de uitbouw en 4 panelen op de overkapping oost-west op een string-omvormer. Dan kan je eventueel de uitbouw al voorzien van panelen en later de panelen op de overkapping toevoegen als deze gebouwd is. Wel alvast de panelen kopen en de omvormer op maat van de hele set kopen. Mocht je de mogelijkheid hebben om overal 2x1 meter panelen te plaatsen, dan zit je met 6 panelen per kant op een prima spanning voor een normale string omvormer.

Solar-bouwmarkt.nl:
[Afbeelding]

Wat zijn de afmetingen van de uitbouw?
Als ik het goed begrijp bedoel je dan op de uitbouw ook oost-west leggen? Dan moet ik wel DC kabels tussen de overkapping en de overkapping door de grond leggen iets wat ook wel wat aandacht vergt volgens mij. Vandaar dat ik met die enphase en 230v "beter" gevoel heb.

De uitbouw is 9m x 2.09. Dat zijn dat de "binnenmaten" van het dak, dus exclusief de dakrand. Met 2x1 panelen heb ik dan geen loopruimte meer bij de ramen. Voor het wassen van de ramen nog niet zo een probleem (kan van binnenuit), maar voor schilderwerk misschien wel een punt?

• petermdevries
AUijtdehaag schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:15:
Huidige panelen verkopen aan de buren en opnieuw beginnen?

Het schuindak levert het meeste op, dus daar zou ik eerst gaan leggen
Bovendien moet er nog tig jaar tegenaan kijken...
Dan is het wel zo prettig dat alle panelen hetzelfde zijn.

Hoe zit het met de logging van je huidige panelen?
De panelen hebben schaduw zo te zien van schoorsteen(achtig iets) en dakrand.
Daar kan je dan meteen wat aan doen.

Klopt, ik heb altijd een klein dipje, door de rookgasafvoer van de ketel een klein schaduwrandje op de panelen werpt. Maar dat kan ik alleen oplossen door met optimizers/micro-omvormers te gaan werken toch?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

petermdevries schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:37:
[...]

[Afbeelding]

Klopt, ik heb altijd een klein dipje, door de rookgasafvoer van de ketel een klein schaduwrandje op de panelen werpt. Maar dat kan ik alleen oplossen door met optimizers/micro-omvormers te gaan werken toch?
Wellicht kan je die pijpjes vervangen door lagere varianten of door dakpannen met ingebouwde uitlaten. Al lijkt de impact van die schaduw minimaal dus of je enige kosten echt terugverdiend...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PeeVv
petermdevries schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:33:
[...]

Als ik het goed begrijp bedoel je dan op de uitbouw ook oost-west leggen? Dan moet ik wel DC kabels tussen de overkapping en de overkapping door de grond leggen iets wat ook wel wat aandacht vergt volgens mij. Vandaar dat ik met die enphase en 230v "beter" gevoel heb.

De uitbouw is 9m x 2.09. Dat zijn dat de "binnenmaten" van het dak, dus exclusief de dakrand. Met 2x1 panelen heb ik dan geen loopruimte meer bij de ramen. Voor het wassen van de ramen nog niet zo een probleem (kan van binnenuit), maar voor schilderwerk misschien wel een punt?

[Afbeelding]
Ja, uitbouw ook oost-west. Met deze maten kan je het lekker vol leggen met 2x1 panelen. Ik weet zo niet wat de voetafdruk is van montagesystemen voor platte dagen, maar met een beetje geluk kan je er 9 panelen kwijt.

Je moet je dan afvragen of het nodig is om rekening te houden met schilderen dat iedere 5 jaar moet gebeuren. Je kan dan ook de panelen die in de weg zitten gewoon een dagje loshalen en om de hoek leggen en 's avonds weer terugplaatsen. Verder is het qua bekabeling ook niet zo spannend, DC kabel kan je net als AC kabel in een slagvaste buis onder de grond doen. Eventueel met een mantelbuis werken zodat je AC, DC en ethernet oid naar de overkapping kan brengen mocht dat nodig zijn.

Enphase kan uiteraard ook, maar dat gaat wel redelijk wat extra kosten (€1000+ meer) zonder dat het significant meer opbrengt.

• petermdevries
PeeVv schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:12:
[...]

Ja, uitbouw ook oost-west. Met deze maten kan je het lekker vol leggen met 2x1 panelen. Ik weet zo niet wat de voetafdruk is van montagesystemen voor platte dagen, maar met een beetje geluk kan je er 9 panelen kwijt.

Je moet je dan afvragen of het nodig is om rekening te houden met schilderen dat iedere 5 jaar moet gebeuren. Je kan dan ook de panelen die in de weg zitten gewoon een dagje loshalen en om de hoek leggen en 's avonds weer terugplaatsen. Verder is het qua bekabeling ook niet zo spannend, DC kabel kan je net als AC kabel in een slagvaste buis onder de grond doen. Eventueel met een mantelbuis werken zodat je AC, DC en ethernet oid naar de overkapping kan brengen mocht dat nodig zijn.

Enphase kan uiteraard ook, maar dat gaat wel redelijk wat extra kosten (€1000+ meer) zonder dat het significant meer opbrengt.
Deze optie spreekt me toch wel aan. Zeker doordat ik dan met een eenvoudigere omvormer aan de slag zou kunnen. In dat geval krijg ik dus 2x6 panelen. De panelen moeten dan wel gelijk zijn neem ik aan? Dus zelfde panelen gebruiken op zowel de uitbouw als de overkapping? Bij Enphase zou ik eventueel nog kunnen opteren voor grotere panelen op de overkapping, toch?

En is het nog nadelig dat er dan per tracker 4 panelen op de uitbouw liggen en 2 op de overkapping? Er zal dan een langer stuk DC kabel tussen (schat meter of 10-15) komen. Die panelen moeten uiteindelijk toch in serie aangesloten worden? Uiteraard zullen ze elkaar kunnen beïnvloeden in schaduwgevallen, maar die verwacht ik vooralsnog niet.

• PeeVv
petermdevries schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:23:
[...]

Deze optie spreekt me toch wel aan. Zeker doordat ik dan met een eenvoudigere omvormer aan de slag zou kunnen. In dat geval krijg ik dus 2x6 panelen. De panelen moeten dan wel gelijk zijn neem ik aan? Dus zelfde panelen gebruiken op zowel de uitbouw als de overkapping? Bij Enphase zou ik eventueel nog kunnen opteren voor grotere panelen op de overkapping, toch?

En is het nog nadelig dat er dan per tracker 4 panelen op de uitbouw liggen en 2 op de overkapping? Er zal dan een langer stuk DC kabel tussen (schat meter of 10-15) komen. Die panelen moeten uiteindelijk toch in serie aangesloten worden? Uiteraard zullen ze elkaar kunnen beïnvloeden in schaduwgevallen, maar die verwacht ik vooralsnog niet.
Je zou eventueel 60-cells en 72-cells kunnen combineren, het gaat namelijk om de stroom per paneel, niet om de spanning. Beide panelen geven dezelfde stroom, de grotere panelen hebben alleen een hogere spanning omdat ze meer cellen hebben. Het moeten dan wel panelen binnen dezelfde serie zijn (hier Longi LR4).

Het verlies in kabel tussen de uitbouw en de overkapping zal je niet merken. Bij 4mm2 kabel zal dat in het uiterste geval nog geen 1,5% zijn. Dat is nog geen €20 per jaar bij 12*450Wp. 6mm2 geeft 1% verlies in het meest extreme geval.

Simulatie van 12*450Wp en een 3.6KW omvormer:

• petermdevries
Intussen weer een weekje verder en wat verder verdiept en nagedacht.
Uiteindelijk denk ik dat ik voor de combinatie 1b en 2 ga. Huidige panelen zijn 11x JAM60S02-290-PR-BK 5BB. Ik denk nu aan het volgende:
  • 6x Munchen Solar MSMD330M3-60 330WP Full Black op het schuine dak (deze komen qua afmetingen en kleur in de buurt van de bestaande set)
  • 8x Longi Solar LR4-60HPB- 365M 365WP Full Black op de uitbouw (iets meer opbrengt per paneel voor vergelijkbare prijs).
Deze wil ik dan aansluiten op een nieuwe omvormer in de garage.

Initieel dacht ik aan een Goodwe GW4200D-NS omvormer, maar aangezien deze tot 19A kan, heeft dit wel wat voeten in de aarde om deze "netjes" op mijn bestaande verdeler aan te sluiten. Als ik het goed begrijp zou ik deze dan met 20A moeten afzekeren naast evt discussie over de selectiviteit en zou ik dan theoretisch 25+20A op een fase kunnen krijgen wat >40A is waarop mijn verdeler niet is "gebouwd". Dus dan zou ik daar ook maatregelen voor moeten treffen. Alternatief is dan een Goodwe GW3600D-NS. Als ik in Sunnydesign kijk en ik vergelijk de 4.0 omvormer en limiteer deze op 3680 dan scheelt me dat 25 kWh op jaarbasis.

Wat zouden jullie adviseren in mijn geval?
En de diameter van de YMKV kabel van de omvormer naar de verdeler? Dit zal ongeveer 20meter zijn. 2,5/4/6 mm2?

En als laatste... ik heb nu al een Solis omvormer. Hoe verhouden de Goodwe en Solis zich ten opzicht van elkaar? Soortgelijke kwaliteitsklasse is mijn "gevoel", dus voordeeltje van de Solis zou kunnen zijn dat monitoring op 1 plek plaats kan vinden.

Leuk onderwerp/project, maar kost me nog wel wat denkwerk 8)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
De kleinere omvormer topt niet zoveel af maar maakt de installatie wel gemakkelijker. Zou ik voor gaan dan.

Bij die lengte minimaal een 4 mm2 kabel ja. Als je onder de 1% kabel verlies wil blijven misschien wel 6 mm2, maar dat kun je checken in een online kabel verlies calculator.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• petermdevries
Intussen zijn we een paar weken verder, dus dacht even een kleine update.
Uiteindelijk besloten om de set panelen op het schuine dak uit te breiden met 6 panelen (Munchen Solar 330WP Full Black) en 8 panelen (Munchen Solar 370WP Perc) op de uitbouw te gaan leggen. Deze aangesloten op een GoodWe 3600D-NS omvormer in de garage.

Vorige week de groepenkast uitgebreid met een nieuwe groep (en gelijk de halve (uitbreidings)kast vervangen door een volle kast zodat ik ook in de toekomst nog wat verder kan uitbreiden. Een 6mm2 kabel getrokken vanuit de meterkast naar de garage waar ik de omvormer heb opgehangen.

Gisteren en vandaag steiger gehuurd en de panelen op het dak gelegd. Volgens mij goed gelukt. Het was even tobben met de vastgehaakte panelen, maar op een gegeven moment krijg je het systeem door. Eind van de dag (nog wel met een tijdelijke kabel) de 1e string op de omvormer aangesloten en het werk. Morgen alles nog even nalopen, een dagje proefdraaien en dan kan de steiger weg en volgende week de panelen op de uitbouw leggen. Nu maar even op de bank liggen, dat op en neer klauteren merk je ook wel als je dat niet dagelijks doet 8)

[Voor 5% gewijzigd door petermdevries op 20-03-2021 19:33]

• busscherski
  • Nu online
De maat klopt aardig :) Wat voor panelen zijn het?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• petermdevries
Munchen Solar 330WP Full Black. Heb 1 bestaand paneel (die midden onder lag) 1 plek naar rechts verhuisd boven het dakraam en vervolgens de nieuwe panelen vanuit het midden naar beneden gelegd zodat het symmetrisch is (ivm iets afwijkende maat en iets van kleurverschil).

• busscherski
  • Nu online
Op de foto valt het verschil in maat niet op, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

• petermdevries
Foto schuin genoeg nemen denk ik :).
Zit wel iets van verschil in hoor, maar panelen zijn geselecteerd op zoveel mogelijk dezelfde maat als de bestaande en wellicht doordat er maar 1 paneel echt tussen de andere zit en de rest los ervan ligt valt het niet zo op.

• busscherski
  • Nu online
De panelen erboven hebben iets meer tussenruimte, daar had je dan denk ik geluk mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• petermdevries
Nu het schuine dak gereed is, komt het platte dak aan de beurt. Op onderstaande foto heb ik een aantal montagesteunen (Solar Connect) neergezet om wat te passen en te meten. Ik heb echter te maken met een hoogteverschil van 15 cm tussen het dak van de uitbouw en de garage (uitbouw meer geisoleerd dan de garage). Deze zou ik kunnen overbruggen zoals ik nu heb gedaan op de foto (3 extra ophoogblokken). Dan lijkt het waterpas, wordt het 1 geheel en gaat het net over het ventilatie pijpje heen.

Maar dat betekent ook een opening van 15-20 cm aan de hoge kant van de panelen waar de wind vanuit N tussen de huizen door onder de panelen zou kunnen slaan. Zou dat erg zijn? Extra balast bij die 2 panelen toepassen? Of proberen dit toch dicht te maken door een extra achterpaneel te bestellen en met wat zelfbouw erop monteren? 4 ophoogblokken maken de stapel ook wat "flexibel".

Of ik moet het dak na-isoleren met XPS platen zit ik als alternatief te denken. Stond niet op de planning, maar is wellicht nog een 2 vliegen in 1 klap oplossing?

Iemand nog tips/ideeen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Je ballast zou voldoende moeten zijn, ook als het hoger staat.
Maar ik zou een steentje extra leggen ja, of een van je andere oplossingen. Ik zag geen slecht idee staan.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee