Toon posts:

Warmtepomp: electric of hybrid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:40
Beste tweakers!

Vorig jaar mei hebben mijn vriendin en ik een nieuwe woning gekocht uit 1997. Na een oude ketel te hebben vervangen(ook uit 1997) voor een intergas hreco30, begin ik te vermoeden een fout te hebben gemaakt.

Na wat berekeningen te hebben gedaan zou het mogelijk kunnen zijn om of volledig over te stappen op een elektrische wp(6-7,5kw. Bijvoorbeeld daiking althema HT met 209 liter boiler) of een hybride model(bv Elga 4kw of 6kw).

Ook heb ik, zelfs in deze vrieskou, de aanvoer temperatuur van de hr ketel rond de 50 graden staan. De woning blijft redelijk op temperatuur (19,5). Dit zelfs met de oude verwarmingen(type 22). Aankomend jaar gaan we een aanbouw laten paatsen en gaan we ook over op vloerverwarming voor de begaande grond(~65m2). Daarnaast laten we ook al het dubbelglas vervangen met hr++ glas. Ook wil ik de voorzijde van de woning voorzien met 12 tot 15 zonnepanelen á 3700 wp laten plaatsen(richting het westen). Dit maakt dat we best veel kwh per jaar over hebben. (~2000kwh).

Reden genoeg om over te stappen op een hybride of electric, lijkt me. De vraag is echter: waar doen ik goed aan? Enerzijds vind ik het zonde om de, nog geen half jaar oude hr ketel, de deur uit te doen om gasloos te worden en te gaan voor hybride. Anderszijds voelt het ook gek om een halve oplossing te gebruiken, terwijl volledig electrisch ook mogelijk kan zijn.

Ons huidig gasgebruik op jaarbasis ligt rond de 1300m3. Dit hoop ik zo laag mogelijk te krijgen.

Enig advies?

[Voor 0% gewijzigd door RemySoeters op 13-02-2021 22:42. Reden: Toevoegingen]

Beste antwoord (via RemySoeters op 20-02-2021 18:49)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:16
Geen offertes aanvragen, gewoon zelf doen. Je krijgt er een veel beter werkend systeem van voor 4000 euro minder.

How-to

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:18
Ik zou Niet twijfelen en gewoon voor all electric gaan. Uitzoeken wat de ruimtes zijn die je niet warm krijgt en die aanpassen. een wp kan 50 graden maar wil dat liever niet, dus afgifte verbeteren en/of warmte verlies verminderen en dat ga je beide doen.
Met de huidige isolatie waarde van een eind jaren 90 woning is het al goed te doen, alleen is wellicht de afgifte kantjeboord, maargoed daar ga je al iets aan doen.

Als je ventilatie type C hebt (mechanische afvoer, natuurlijke toevoer) zou ik direct een ventilatie warmtepompboiler plaatsen, dan is je warm water ook opgelost. denk hoe dan ook aan je ventilatie box, in 97 werdt er doorgaans nog geen zuinige box geplaatst.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:25
Lekker die cv op marktplaats zetten en een all electric oplossing erin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kook je elektrisch of op gas? Wij zijn express voor een hybride oplossnig gegaan omdat we een nieuw fornuis op gas hebben, en een 3 jaar oude CV ketel. Wij hebben een Panasonic monoblock geinstalleerd die 1100m3 gas voor ons bespaart, we hebben nu nog een gasverbruik van +/-250 m3 voor douchen en koken. voor SWW water maakt het qua kosten niet veel uit of je voor een all electric of voor gas gaat. Het grote verschil zit hem in de vaste kosten voor gas. Als je het gas volledig afsluit bespaar je jaarlijks enkele honderden euro's vastrecht, en daar zit je winst in.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hybride lijkt me net niets.... kun je alsnog niet van het gas af.
Beter alleen elektrisch en voor noodgevallen (als nu) elektrische kachels achter de hand hebben.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• busscherski
ZeRoC00L schreef op zondag 14 februari 2021 @ 09:09:
Hybride lijkt me net niets.... kun je alsnog niet van het gas af.
Beter alleen elektrisch en voor noodgevallen (als nu) elektrische kachels achter de hand hebben.
Zelfs ik met een relatief lichte warmtepomp en matig afgifte systeem in de koudste of op 1 na koudste regio heb er geen elektrische kachel bij nodig gehad.
Wel heeft het 3 kW backup element een beetje geholpen (50 kWh), maar achteraf vind ik dat niet nodig.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:44
All electric is het handigste. Met de geplande aanpassingen ga je zo naar 1000m3 en goede Ltv verwarming
Ketel valt vast wel te verkopen

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-03 16:29
Goed bezig met je voornemen om naar een meer duurzame manier van verwarmen te gaan (en daar stiekem ook een leuk bedrag per jaar mee te besparen).

Als je een warmtepomp installeert zou ik inderdaad gaan voor een oplossing die je volledige verwarming voor z'n rekening kan nemen, ook al zou je niet volledig van gas af gaan (om wat voor reden dan ook). Wil je op gas blijven koken, dan kun je overwegen om ook SWW door de CV te laten doen. Het prijsverschil per jaar is erg beperkt. De grootste winst is, zoals gezegd je vastrecht. (200 euro per jaar), je verbruikskosten zijn ongeveer gelijk (misschien iets goedkoper door je verlaging van de kWh prijs door de zonnepanelen in combinatie met salderen)

• RemySoeters
Ep Woody schreef op zondag 14 februari 2021 @ 10:06:
Goed bezig met je voornemen om naar een meer duurzame manier van verwarmen te gaan (en daar stiekem ook een leuk bedrag per jaar mee te besparen).

Als je een warmtepomp installeert zou ik inderdaad gaan voor een oplossing die je volledige verwarming voor z'n rekening kan nemen, ook al zou je niet volledig van gas af gaan (om wat voor reden dan ook). Wil je op gas blijven koken, dan kun je overwegen om ook SWW door de CV te laten doen. Het prijsverschil per jaar is erg beperkt. De grootste winst is, zoals gezegd je vastrecht. (200 euro per jaar), je verbruikskosten zijn ongeveer gelijk (misschien iets goedkoper door je verlaging van de kWh prijs door de zonnepanelen in combinatie met salderen)
Vandaag de hele dag gestookt op aanvoer van 45 graden. Blijft wederom best prima in de woning, zelfs met alle ventilatieroosters open.

Het liefste zou ik over gaan op volledig elektrisch. Daarmee is enkel een verzwaring naar 3x25a nodig, maar kan de gaskraan afgesloten en verwijderd worden. “Oude” gasketel kan via marktplaats een tweede thuis krijgen. Een inductieplaat is qua koken ook een stuk prettiger.

Uit menig rekentools van fabrikanten kom ik echter steeds tegen dat enkel een hybride wp van 4 tot 6kw een optie is. Wat erg raar is. Zijn de berekeningen van hen zo conservatief? Op basis van mijn gasgebruik kom ik op een 7,5 tot 8kw full elektric. Gebruikte berekening 1300(m3 gas)*9,8/1600 draaiuren = 8,26kw. Sommigen lijken echter nog een beta-factor van 0,8 (~6,6kw) te gebruiken terwijl anderen juist beta-factor van 1(~8kw)gebruiken.

Kijkend naar een daikin altherma 8kw 3 ht met 190L vat lijkt mij dat een goede richting. Hoe denken jullie daar over?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:33
RemySoeters schreef op zondag 14 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Vandaag de hele dag gestookt op aanvoer van 45 graden. Blijft wederom best prima in de woning, zelfs met alle ventilatieroosters open.

Het liefste zou ik over gaan op volledig elektrisch. Daarmee is enkel een verzwaring naar 3x25a nodig, maar kan de gaskraan afgesloten en verwijderd worden. “Oude” gasketel kan via marktplaats een tweede thuis krijgen. Een inductieplaat is qua koken ook een stuk prettiger.

Uit menig rekentools van fabrikanten kom ik echter steeds tegen dat enkel een hybride wp van 4 tot 6kw een optie is. Wat erg raar is. Zijn de berekeningen van hen zo conservatief? Op basis van mijn gasgebruik kom ik op een 7,5 tot 8kw full elektric. Gebruikte berekening 1300(m3 gas)*9,8/1600 draaiuren = 8,26kw. Sommigen lijken echter nog een beta-factor van 0,8 (~6,6kw) te gebruiken terwijl anderen juist beta-factor van 1(~8kw)gebruiken.

Kijkend naar een daikin altherma 8kw 3 ht met 190L vat lijkt mij dat een goede richting. Hoe denken jullie daar over?
Ja je 9,8 in de berekening is te hoog. Er zit wel zoveel energie in.die kuubs gas die je verstookt maar die komen niet allemaal in je verwarmingssysteem. Een deel gaat ook de schoorsteen uit. Daarom wordt vaak met 8 kWh per m3 gerekend. Dan wordt je som:

1300 x 8 / 1600 = 6,5 kW.

Als dit het verbruik is in een gemiddeld jaar kun je waarschijnlijk een 7kW LG Therma of Panasonic aquarea kopen;)

• busscherski
Zelf heb ik full electric met een 1x40A aansluiting.
Heb dan ook gewoon een enkelfase warmtepomp. Ik ben fan van Panasonic warmtepompen, en dat zijn de meesten op het forum ook.
Deze enkelfase warmtepomp moet je overigens met 2 AC kabels aansluiten op 2 groepen in de meterkast. 1 voor het 3 kW element en 1 voor de rest. Bij een 3 fase aansluiting kun je die het best op 2 fasen zetten.
Ik doe de Koevlaas2 formule op deze manier:
1300(m3 gas)*8,8/1650 draaiuren = 6.93 kW (1300(m3 gas)*8/1650 draaiuren = 6.3 kW kan ook)

https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc07j3e5.html

Panasonic modellen hebben overigens een 3 kW element ingebouwd dat tegelijk kan werken met de warmtepomp zelf. Dus je zou ook het 5 kW model kunnen overwegen. (in de praktijk haalt de 5 kW J versie overigens in veel situaties zelfs 6 kW, heeft net wat meer vermogen dan mijn 5 kW H versie)
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Vooral als je het zelf gaat installeren raadt ik geen ander merk aan, met Panasonic heb je uitgebreid support op Tweakers :) Ook qua geluid, COP en prijs scoren de kleinere modellen van Panasonic heel goed.
Installatie is goed zelf te doen, ik heb het ook zonder enige ervaring zelf uitgevoerd. Ik weet niet meer precies hoe het zit qua subsidie aanvragen, maar daar is een topic over.

• RemySoeters
busscherski schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:02:
Zelf heb ik full electric met een 1x40A aansluiting.
Heb dan ook gewoon een enkelfase warmtepomp. Ik ben fan van Panasonic warmtepompen, en dat zijn de meesten op het forum ook.
Deze enkelfase warmtepomp moet je overigens met 2 AC kabels aansluiten op 2 groepen in de meterkast. 1 voor het 3 kW element en 1 voor de rest. Bij een 3 fase aansluiting kun je die het best op 2 fasen zetten.
Ik doe de Koevlaas2 formule op deze manier:
1300(m3 gas)*8,8/1650 draaiuren = 6.93 kW (1300(m3 gas)*8/1650 draaiuren = 6.3 kW kan ook)

https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc07j3e5.html

Panasonic modellen hebben overigens een 3 kW element ingebouwd dat tegelijk kan werken met de warmtepomp zelf. Dus je zou ook het 5 kW model kunnen overwegen. (in de praktijk haalt de 5 kW J versie overigens in veel situaties zelfs 6 kW, heeft net wat meer vermogen dan mijn 5 kW H versie)
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Vooral als je het zelf gaat installeren raadt ik geen ander merk aan, met Panasonic heb je uitgebreid support op Tweakers :) Ook qua geluid, COP en prijs scoren de kleinere modellen van Panasonic heel goed.
Installatie is goed zelf te doen, ik heb het ook zonder enige ervaring zelf uitgevoerd. Ik weet niet meer precies hoe het zit qua subsidie aanvragen, maar daar is een topic over.
Het installeren lijkt me niet lastig. Mijn vriendin twijfelt echter in mijn technische vaardigheden ;( . Klopt het dat ik met een monoblock ook mijn sww kan afvangen? Of moet ik hier een boilervat voor nodig?

Zijn er installateurs in de regio eindhoven welke ervaring hebben met deze WP?

• busscherski
RemySoeters schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:05:
[...]
Het installeren lijkt me niet lastig. Mijn vriendin twijfelt echter in mijn technische vaardigheden ;( . Klopt het dat ik met een monoblock ook mijn sww kan afvangen? Of moet ik hier een boilervat voor nodig?

Zijn er installateurs in de regio eindhoven welke ervaring hebben met deze WP?
Mijn omgeving twijfelde ook aan mij, mijn vriendin was denk ik zowat de enige die nog wel in me geloofde.

Met een monobloc kun je ook SWW doen ja, maar dan moet je er wel een boilervat en 3 wegklep bij bestellen.

• RemySoeters
busscherski schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:50:
[...]

Mijn omgeving twijfelde ook aan mij, mijn vriendin was denk ik zowat de enige die nog wel in me geloofde.

Met een monobloc kun je ook SWW doen ja, maar dan moet je er wel een boilervat en 3 wegklep bij bestellen.
Is het dan niet beter om mijn MV box te vervangen met een ventilatie warmtepomp boiler? Deze heeft een vrij goede cop, omdat er verwarmde lucht gebruikt wordt. Volgens mij is het ook mogelijk om twee keer subsidie aan te vragen(gescheide systeem: wp voor verwarming en wpb voor sww?) kwa kosten loopt het elkaar niet heel erg uit de pas.

• busscherski
Dat kan ook een prima oplossing zijn. Zoiets heb ik ook met een Atlantic warmtepomp boiler.
(toen was de subsidie nog beter dan tegenwoordig maar alsnog kan het een goede keuze zijn)

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe het qua leidingen het best uitkomt

• RemySoeters
Afgelopen week heb ik meerdere installateurs benaderd in de regio Oost-brabant om een offerte op te vragen voor een all-electric WP of misschien een hybride WP. Wanneer ik aangeef dat mijn voorkeur is om over te stappen op volledig elektrisch in bestaande bouw, word ik door sommige voor gek verklaard.

Op de een of andere manier lijken zij niet hun ‘handen te willen branden’ (letterlijke quote). Ben ik de enige met deze ervaring?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Geen offertes aanvragen, gewoon zelf doen. Je krijgt er een veel beter werkend systeem van voor 4000 euro minder.

How-to

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:33
RemySoeters schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:40:
Afgelopen week heb ik meerdere installateurs benaderd in de regio Oost-brabant om een offerte op te vragen voor een all-electric WP of misschien een hybride WP. Wanneer ik aangeef dat mijn voorkeur is om over te stappen op volledig elektrisch in bestaande bouw, word ik door sommige voor gek verklaard.

Op de een of andere manier lijken zij niet hun ‘handen te willen branden’ (letterlijke quote). Ben ik de enige met deze ervaring?
nee dit komt meer voor. Vaak ook omdat consumenten hoge eisen stellen en iets daardoor veel gezeur op kan leveren. Wanneer je zelf een weloverwogen keuze maakt voor een warmtepomp en daar een beetje rekening mee houd (dus bijv. niet het huis 2 weken laten afkoeling in een koude periode om daarna de installateur te bellen als het niet binnen 6 uur warm is in heel het huis). Doordat er ook veel mensen zijn met dit soort verwachtingen EN het lastig is dat soort claims van te voren weg te schrijven/afspraken over te maken kiezen de meeste installateurs er voor om dit gewoon niet aan te bieden.

Ik snap dat ook wel, maar het is wel heel jammer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee