Toon posts:

Advies zonnepanelen, offerte-check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KBrt
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Hallo allemaal,

Dit voorjaar zou ik graag zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen. Ik volg al een tijdje de verschillende topics hier op het forum, en ben heel benieuwd naar het advies dat jullie kunnen geven!

Ons verbruik ligt op ongeveer 2800kWh op jaarbasis. Ik ben ook aan het onderzoeken of een warmtepomp gunstig zou zijn (binnenkort een ander topic!) en wie weet komt er een elektrische auto. Ik verwacht dus dat het verbruik gaat stijgen. Daarnaast zijn de montagekosten een groot deel zijn van de kosten en is de BTW is maar eens in de 3 jaar terug te vragen. Vandaar dat ik overweeg het (hele) dak vol te leggen, maar geef het vooral aan als dit onverstandig is!

De woning heeft een schuin zinken dak, met vlakken op ONO (voor het gemak oost) en WZW (voor het gemak west). Het vlak op oost heeft een hoek van 19 graden, op west rond de 25 graden.
Het dak op het westen is goed te zien vanuit de tuin, en de aanliggende dijk. Vandaar dat we daar graag volledig zwarte panelen willen. De panelen op oost ziet niemand, dat zouden dus prima andere panelen kunnen zijn. Dit zou geen probleem moeten zijn toch, aangezien beide zijden een eigen string zijn op de omvormer?

Ik heb al een aantal offertes aangevraagd, en geprobeerd in een tabel overzichtelijk te weergeven. Één leverancier gaf aan op zinken daken enkel in 'Landscape' neer te kunnen leggen. Mijn buren hebben portrait, dus dit zou ook mijn voorkeur hebben. Zijn er hier mensen met ervaring met zonnepanelen op zinken daken?

paneelAEG BlackAEG BlackURE BlackURE Black
OmvormerSolarEdge 5000H + P370GoodWe 4200D-NSEnphase IQ7+Growatt min4600tl-xe
Indeling17 X 330 Wp = 5610 Wp17 x 330Wp = 5610 Wp16 x 350Wp = 5600 Wp16 x 350Wp = 5600 Wp
Geschat kWh4772477249054554
Kosten ex BTW6752545074406074
€/Wp1,200,971,331,08

paneelREC 360AA blackTrina Solar TSM-330 DD06M.05(II)Trina Solar TSM-330Trina Solar TSM-330Longi BlackJA JAM60S20
OmvormerGrowatt min3600tl-xe Enphase IQ7+Growatt min3600tl-xe Huawei SUN2000-5KTL-M1Ginlong Solis 1P 6K 4G Solis 1P 6K 4G
Indeling 14 x 360Wp = 5040 Wp (landscape)15 x 330Wp = 4950 Wp (landscape)15 x 330Wp = 4950 Wp (landscape)15 x 330Wp = 4950 Wp (landscape)16 x 365Wp = 5840 Wp16 x 385Wp = 6160 Wp
Geschat kWh418441434143414349045173
Kosten ex BTW519957834455483550354976
€/Wp1,031,170,900,980,860,81

Zoals jullie zien zijn het verschillende configuraties. Micro-omvormers, String met optimisers, Strings, en daarnaast is er ook een keer een 3-fase omvormer geadviseerd. Ikzelf neig naar 2 'normale' strings, aangezien ik weinig last heb van bomen of andere gebouwen om ons heen. Enkel bij lage zon eind van de middag zouden de boven aan de overkant schaduw kunnen geven.

Voor de duidelijkheid nog een fotootje van ons huis/dak. De eerste foto is de Oost zijde, de tweede is West.

Ik ben heel benieuwd wat jullie advies zou zijn, en sta open voor andere ideeën!

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Ik heb helaas geen ervaring met zinken daken.

Die Solis 1P 6K 4G valt op omdat het een 6 kW enkelfase omvormer is. Die voldoet niet zomaar aan de richtlijn dat je max 5 kW onbalans mag injecteren in het net. Maar als je die begrenst op 5 kW voldoet het wel weer.
Met die 6160 Wp van de relatief goedkoopste offerte heb je qua opbrengst overigens voldoende aan het 4.2 kW model maar als je de datasheet letterlijk leest kom je wellicht op het 6 kW model uit, dus ik snap het wel. En op 5 kW begrenst topt die nooit af.
Het blijft dus mijn favoriete offerte. Is die Solis 1P 6K 4G met WiFi logging of 4G? En als het 4G is hoeveel jaar gaat dat mee?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou je dak volleggen. Met het afbouwen van de salderingsregeling wordt het steeds belangrijker om een groot deel van de dag je verbruik af te kunnen dekken. Je hebt een mooi dak om vol te leggen met (grofweg) O-W, en die extra panelen kosten relatief gezien minder.

Ik zou tenminste eens een offerte opvragen voor een dak vol.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:45
Dak helemaal vol is altijd goed, met zo'n Solis is het prima panelen doen, maar wat @busscherski al zegt 6k omvormer is nergens voor nodig, 4200 watt is zat, kijk naar het verhaal wat @migjes ongetwijfeld hier onder zal plakken aangaande oost/west

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je wilt je dak vol, maar het ligt niet vol.

Kijk eens naar 2x1 mtr panelen
https://www.sun-solar.nl/...9-euro-incl-btw-sunsolar/
https://www.winkelman-zon...-half-cut-perc-395wp.html
of bijna 2x1 mtr
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-02-2021 19:24]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• KBrt
  • Nu online
Heel erg bedankt voor de reacties!

Ik denk dat het goed is om eerst de indeling en type panelen te bepalen, en daarbij de omvormer te kiezen. Dit gaat nog wel interessant worden, aangezien ik op dit moment een 1x 35A aansluiting heb. Ik wil eigenlijk het systeem zo kiezen dat ik met 25A uitkom, zodat ik in de toekomst dit systeem op één van de 3 fasen kan aansluiten. Ik zou niet willen dat ik een nieuwe omvormer nodig heb als de aansluiting naar 3 fase gaat (in dat geval ga ik liever nu al op 3 fasen over).

Aan de hand van de fotos en bouwtekening heb ik een schatting gemaakt van de maten. Ik wil morgen een poging wagen om de maten precies te meten met een rolmaat, helemaal de 200cm tussen het dakraam en de rand.

Ik zou dus inderdaad grotere panelen van 2m kwijt kunnen.
Longi 365Wp AEG 330Wp Phono Solar 395Wp Jinko 380Wp Yingli 470Wp
Afmetingen 1755 x 1038 1684 x 1002 2010 x 1000 1855 × 1029 2056 x 1140
Prijs 125 179 149 146 199
€/Wp 0,34 0,54 0,38 0,38 0,42
Bij 8 Panelen 2920Wp 2640Wp 3160Wp 3040Wp 3760Wp

Zit er technisch gezien nog een (significant) verschil tussen panelen? Bijvoorbeeld in degradatie, efficientie op temperatuur, hoe ze omgaan met diffuus licht? Of is dat gerommel in de marge?

• busscherski
Ik denk dat het goed is om eerst de indeling en type panelen te bepalen, en daarbij de omvormer te kiezen. Dit gaat nog wel interessant worden, aangezien ik op dit moment een 1x 35A aansluiting heb. Ik wil eigenlijk het systeem zo kiezen dat ik met 25A uitkom, zodat ik in de toekomst dit systeem op één van de 3 fasen kan aansluiten. Ik zou niet willen dat ik een nieuwe omvormer nodig heb als de aansluiting naar 3 fase gaat (in dat geval ga ik liever nu al op 3 fasen over).
Als je aan selectiviteit wilt voldoen is 3680 W enkelfase de limiet achter een 3 x 25A aansluiting.
(ik vind selectiveit echter niet essentieel bij PV omvormers, maar de helft van het forum vind selectiviteit wel essentieel)
Zit er technisch gezien nog een (significant) verschil tussen panelen? Bijvoorbeeld in degradatie, efficientie op temperatuur, hoe ze omgaan met diffuus licht? Of is dat gerommel in de marge?
Wat mij opvalt is dat AEG whitelabel is waar je een premium voor betaald (AEG 'solar' is een groothandel die het recht gekocht heeft om AEG stickers te plakken op willekeurige panelen uit China), dat is mijn minst favoriete.

Veel installateurs willen 30 cm marge aanhouden van paneel tot rand van het dak, sommigen willen wel iets krapper. Maar als je het zelf gaat installeren kan het uiteraard nog krapper.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• KBrt
  • Nu online
Ik ben zelf nog aan het puzzelen geweest, en zit nu te denken aan de volgende opstelling:

West:
8x Longi solar 360Wp All black
Oost:
9x Longi solar 445Wp Mono
(Of vergelijkbare panelen van hetzelfde formaat, hier wil ik nog met de leverancier/installateur over in gesprek. En ben natuurlijk benieuwd naar mening)

Ik krijg ons dak niet precies in SUNNY DESIGN (West is 25 graden, oost 19 graden), vandaar dat het wat vertekent, maar dit is het idee:

Dit zou in totaal een installatie zijn van 6885Wp. Vanwege Oost-West ben ik op zoek naar welk vermogen omvormer hiervoor geschikt zou zijn. Zou ik uitkomen met een 5kW omvormer zonder (al te veel) op de limiet te zitten?

Volgens Sunny zou ik precies uit moeten komen met een 5kW omvormer, en ook via PVcalc kom ik net onder de 5kW uit.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring!

• busscherski
5 kW enkelfase vind ik het meest voor de hand liggend voor een systeem in Nederland, dan hoef je ook niet naar 3x25A te upgraden.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee