Toon posts:

Moederbord mogelijk defect?

Pagina: 1
Acties:

• Maikel86
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-03 15:27
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een maand een nieuwe PC.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 304,03€ 304,03
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 164,-€ 164,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 101,65€ 101,65
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 194,89€ 194,89
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 101,58€ 101,58
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,72€ 104,72
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.021,82

Hierbij gebruik ik een MSI Geforce RTX 2070 Super Ventus

Deze draait bijna een maand probleemloos en ik was zeer tevreden met de build, totdat ik tegen het volgende bijzondere probleem oploop.

Als ik mijn PC aanzet dan springt de verlichting in de kast en op het moederbord een kort moment aan (<1 sec) en vervolgens valt alles direct weer uit. Als ik dan weer op de aanknop druk, gebeurt hetzelfde.

Ik heb alle kabels losgehaald, opnieuw bevestigd, GPU losgehaald en opnieuw in moederbord geschoven en aangesloten.

Ook nu gebeurde weer het korte opstartmoment en directe uitval. Ik heb toen de PC aangezet, met de GPU nog in het moederbord, maar daarvan de stroomtoevoer eruit. Als ik dan op de aanknop druk gaan de systeemfans draaien, maar die van de CPU niet. De verlichting in de kast en op het moederbord gaan aan.
De debug leds van het moederbord zijn dan allemaal erg snel aan het knipperen. Dit duurt ongeveer 10-15 seconden, dan valt het hele systeem uit.

Als ik ditzelfde probeer, en dan terwijl het aanstaat de stroomtoevoer van de GPU aansluit gebeurt het volgende: Bij aansluiten van de 8 pins, gaan alle fans van de GPU draaien en hoor je dat hij aangaat. In dat geval blijft het hele systeem ongeveer 15 seconden draaien en valt dan totaal uit. Ik krijg dan nog geen beeld op mijn scherm.

Als ik hetzelfde doe en na de 8 pins ook de 6 pins stroomtoevoer aansluit valt het hele systeem direct uit.

Als ik het systeem opstart met de 8 pins alleen aangesloten in de GPU beginnen alle fans (systeem en GPU) te draaien, maar geeft de debug led op het moederbord een rode led bij VGA. Er komt dan geen beeld in het scherm, en de fans van de GPU draaien maximaal. Dit alles duurt dan ongeveer 45 seconden, waarop het hele systeem uitvalt.

Het bijzondere aan dit alles is dat als ik dit een aantal keer probeer in willekeurige volgorde, het ineens allemaal wel weer werkt. Ik schrijf dit stuk dan ook vanaf mijn werkende PC. Ik heb geen idee waarom het nu wel zou moeten werken, maar dit probleem speelt nu elke keer op dat ik de PC wil starten.

Nu heb ik mijn oude GPU aangesloten in de nieuwe setup en dan heb ik exact hetzelfde probleem. Ik sluit dan ook uit dat mijn GPU defect is.

Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven. Ik weet gewoon niet wat het probleem is. Zou het kunnen dat er een of andere sluiting gemaakt wordt in het moederbord op de plaats van de GPU? Moet ik gewoon het moederbord onder garantie terugsturen?
Ligt het uberhaupt wel aan het moederbord?

Hopelijk hebben jullie antwoord, want dit is om gek van te worden. Het hele systeem heeft probleemloos een maand gedraaid en ineens speelt dit rare probleem op :(

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Ik neem aan dat je problemen redelijk wanordelijk zijn, gezien je verhaal dat ook is.

Probeer eens bij het begin te beginnen:

Sluit alleen je cpu, ram en voeding aan. Start de pc op?

Sluit dan ook de SSD aan, start de pc op?
Sluit dan ook de gpu aan, start de pc op?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-03 17:36

nelizmastr

Goed wies kapot

99ruud99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:19:
Ik neem aan dat je problemen redelijk wanordelijk zijn, gezien je verhaal dat ook is.

Je hebt een GPU nodig om te zien of-ie start natuurlijk ;)

I reject your reality and substitute my own

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Nee hoor :) dat hoor je wel / zie je aan de debug lampjes op moederbord.

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:59

ijscobar

eclecticus

Ik lees dat je met een draaiend systeem 8 en 6 pin connectors in en uit plugt van je GPU?! Daar zou ik maar snel mee stoppen als je geen verdere schade wilt toebrengen!
Wat ik kan opmaken uit je verhaal klinkt het als een probleem met de voeding, echter zolang je niet structureel dingen gaat uitsluiten zoals bijvoorbeeld hier beschreven is het lastig het probleem aan te wijzen. Dus probeer wat 99ruud99 al aangeeft... En plug nooit meer connectors in of uit van essentiële onderdelen met een draaiend systeem!

[Voor 6% gewijzigd door ijscobar op 13-02-2021 13:32]

• Maikel86

Ja, hier start hij bij op, na korte tijd gaat de debug led VGA branden en blijft branden.

Als ik dan op de aan/uit knop druk gebeurt er wel wat raars namelijk de debug leds gaan allemaal erg snel knipperen en de club led blijft branden. Ook de leds van de kast zelf knipperen erg snel. Na een halve minuut stoppen alle fans met draaien, gaat het knipperen ongeveer 10 seconden door en valt daarna alles uit.

Ook ja, hierbij doet alles het, na een korte tijd de brandende VGA led.

Daarna hetzelfde probleem als ik op de aan/uitknop druk.
Nee, een kort moment (1sec) gaan de lichten aan en direct gaat alles uit. Binnen die seconde gaat dan eerst de debug led CPU aan en direct uit, en daarna gelijktijdig de BOOT, RAM en VGA aan en uit. Deze leds gaan uit tegelijk met het uitvallen van de pc.

Ik heb het ook geprobeerd met de gpu in het moederbord, maar geen stroom op de gpu. In dat geval brandt de CPU led constant, en draaien de cpu koelerfans zelf niet. De case fans draaien wel.

De overige 3 debug leds knipperen erg snel, net als de leds van de kast zelf. Na ongeveer 30 seconden gaat het hele systeem uit.

Als ik hem dan nog een aantal keer laat opstarten dan draait ineens de cpu wel, maar valt hij na enige tijd nadat VGA led gaat branden weer uit.

...

• Maikel86
Niemand tips?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:22
Bios van het moederbord al eens geupdate?

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-03 22:52
Klinkt stom, maar blijft de aan/uit knop niet hangen?

Je zou de connector op het moederbord kunnen loshalen en hem met een platte schroevendraaier opstarten. YouTube: How to Jump A Motherboard Without Power Button
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee