Toon posts:

Wat voor raambekleding heeft de tweaker?

Pagina: 1
Acties:

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar nieuwe raambekleding voor mijn huiskamer en ben eigenlijk op zoek naar ideeën.

De zithoek is aan de voorkant van het huis en omdat we praktisch geen voortuin hebben, kijkt iedereen makkelijk naar binnen. Op het moment hebben we vitragegordijnen met tussen de gordijnen en de ramen paneelgordijnen voor de verduistering. Werkt op zich prima, maar is wel een beetje saai.

Zelf zou ik de vitragegordijnen wel willen vervangen door "normale" gekleurde gordijnen om het wat gezelliger te maken in de woonkamer. Maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik dan de paneelgordijnen wil vervangen door iets wat overdag de inkijk een beetje beperkt. Zelf dacht ik aan top-down/bottom-up plisségordijnen, maar weet niet of dat erg donker wordt overdag.

Er zijn vast wel tweakers die het zelfde probleem hebben gehad. Dus wat voor raambekleding heeft de tweaker?

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben zwarte vitrages met (zware) stoffen gordijnen. Vitrages scheelt al wat inkijk, met de gordijnen dicht is alles verduisterd.
Wij vinden dit mooi (en passend bij de klassieke stijl / houten vloer), maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Ik heb ze niet tegen inkijk (voortuin is 12x4m) of tegen de kou (nieuwbouw).

[Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 13-02-2021 08:44]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als je het zo doet dat er niemand naar binnen kan kijken... heb je zelf gewoon verloren, want je kunt ook niet naar buiten kijken.

Lebbis heeft daar een mooi fragment over, maar ik kan het natuurlijk niet vinden.

Naja. Zonwerende folie heeft wel de eigenschap dat je niet van licht naar donker kunt kijken...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16
Rolgordijnen met stroken doorzichtig - niet doorzichtig. Dan kan je ze zo hangen dat je juist veel of juist weinig inkijk hebt :)

stockfoto, niet mijn huis

[Voor 44% gewijzigd door 99ruud99 op 12-02-2021 22:50]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:42

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb van die plisségordijnen en dat is ideaal. Overdag heb ik ze vanaf de onderkant ongeveer een halve meter omhoog getrokken. Daardoor kan de zon wel naar binnen schijnen, maar zitten ze hoog genoeg dat mensen niet zomaar naar binnen kunnen loeren. 's Avonds trekken we ze helemaal omhoog zodat ze het raam volledig bedekken. 's Ochtends laten we ze dan weer zakken.

Door dat er stilstaande lucht in de plissés zit helpt het ook goed tegen koudeval in de winter.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2021 22:54]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:30
Shutters! Bv van Eijck of Jasno

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 23:14
Ik heb een folie aan het raam met een motiefje erin.

let the past be the past.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29

Killjoy

Klingon lawn products

Voor (3 meter van de openbare weg) lelijke lamellen van de vorige eigenaar. Willen we pas een jaar of tig vervangen.

Achter (40 meter van de achterburen) beige gordijnen van de HEMA. Tijdelijke oplossing van 9 jaar geleden. Inmiddels verrijkt met vingerafdrukken van de kinderen in de smaken modder, pastasaus, mayo, ikwilhetnietweten.

Verwacht ons niet snel in een vtwonen editie...

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:53:
Ik heb van die plisségordijnen en dat is ideaal. Overdag heb ik ze vanaf de onderkant ongeveer een halve meter omhoog getrokken. Daardoor kan de zon wel naar binnen schijnen, maar zitten ze hoog genoeg dat mensen niet zomaar naar binnen kunnen loeren. 's Avonds trekken we ze helemaal omhoog zodat ze het raam volledig bedekken. 's Ochtends laten we ze dan weer zakken.

Door dat er stilstaande lucht in de plissés zit helpt het ook goed tegen koudeval in de winter.
Dit. Flexibel en niet zoals lamellen of shutters dat je ze moet schoonmaken omdat er allemaal stof op ligt..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben aan beiden zijden houten jaloezieën die altijd voor 70% open/omhoog zijn.

Ook ‘s avonds. Boeit me niet echt als mensen naar binnen kijken :p Wil naar buiten kunnen kijken als ik daar zin in heb. Bovendien kijken de waakpoezen ook graag naar buiten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
In between gordijnen, het is net geen vitrage en ook niet te dicht. Op maat laten maken via Kwantum en erg tevreden over.

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-03 07:24
Zwarte houten jaloezieën van veneta en daarover zware stoffen witgekleurde gordijnen.

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 7900xtx sapphire pulse - @4k 144hz

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bijna overal houten/bamboe 50/65 mm witte jaloezieën. Alleen in de keuken nog aluminium jaloezieën vanwege het koken en in de slaapkamer oude lamellen maar ook die staan op de nominatie om te vervangen door houten witte 50/65 mm jaloezieën, maar wil iets speciaals (kersenrood ladderband), alleen dat is zeer lastig te vinden en wil geen € 900 tot € 1.200 ervoor uitgeven voor maar 2,7 m raambekleding. Alleen in de slaapkamer en woonkamer heb ik ook nog overgordijnen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 15:40
Bij ons zit de (open) keuken vrijwel direct aan de stoep en onze ramen lopen vanaf de grond. Wij hebben Luxaflex en die staat overdag deels open, maar dan altijd met de lamellen ongeveer haaks naar de zon/hemel. We kunnen dan wel naar buiten kijken, maar het zicht naar binnen is zeer beperkt. Uiteraard kost dit wel veel licht in huis. Persoonlijk vind ik Luxaflex niet echt mooi. Een plisségordijn vind ik mooier. Wellicht kun je ook wat hoog siergras voor het raam zetten buiten of een strookje inkijkwerende folie plaatsen. Dat laatste is met wat geduld goed zelf te doen en het is zeer voordelig.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 10:15
Zwarte luxaflex, 5 ramen op het westen. vreselijk in de zomer gezien de zon er heel de dag op staat te bakken. Maar huurappartement, mag hier niets aanpassen (gaatjes boren etc mag allemaal niet)

[Voor 6% gewijzigd door MineTurtle op 13-02-2021 11:52]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36
Wij hebben plissé met top down bottom up functie. Afhankelijk van de dag, weer, humeur staan ze op verschillende standen.

Ons huis staat ook redelijk aan de straat, voordeel is dat je de meeste inkijk blokkeert als je ze in de ‘midden’ stand zet.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-03 22:49
Beide! Ik heb zowel vitrage samen met oranjerood gordijnen.

Het viel me trouwens op dat een kleurtje moeilijk te krijgen was (=duur?). Het is allemaal grijs en grauw wat in de winkel hangt.

normaal ben ik te lui om ze in de 'banaan' te hangen

Gevoerde gordijnen zijn ook aan te raden. Lekker stevig en een beetje isolerend. Mits je de 'zilvere' buitenkant niet erg vindt.

Het kost allemaal wel aardig wat! Ik spaar er graag voor.

Mijn tweakblog over de toekomst

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:33

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Ik heb gewoon twee gordijnen van de Ikea hangen aan het plafond. Voorheen hingen er zwarte rolgordijnen zoals @99ruud99 heeft maar die heb ik vervangen. Bij het keukenraam hangt ie nog wel, ideaal aangezien het een vrij grote raam is aan de galerij van het appartementen gebouw.

OFFLINE enkele berichten geedit

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:53:

Volgens mij heb ik dan toch wat anders, want ik heb gewoon een stofje als plissegordijn, daar zit geen lucht tussen. Of bedoel je tussen het raam en het gordijn?

Wij hebben ook top-down plissegordijnen bij de voorkant, top. Wij hebben klein stukje onder open, kan de kleine naar buiten gluren maar hebben we niet echt inkijk, en dan stuk dicht voor de normale mens, en dan weer open voor licht. Beste van beide werelden, maar ja, wel wat "kaal". Je kan er altijd nog gordijnen achter hangen voor 't oog.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:42

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zebby schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:25:
[...]

Volgens mij heb ik dan toch wat anders, want ik heb gewoon een stofje als plissegordijn, daar zit geen lucht tussen. Of bedoel je tussen het raam en het gordijn?
[...]
Ik heb dit:

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
Ik heb sinds kort ook Plissé gordijnen. Ideaal tegen inkijk op de ‘middenstand’ en zoals gezegd goed isolerend als je ze sluit. Meestal ben ik te lui en laat ik ze op de middenstand 🙂. Doordat je de bovenkant open kan houden krijg je veel meer licht binnen dan bijv. rolgordijnen die je half naar beneden doet. (Dat had ik hiervoor)

[Voor 56% gewijzigd door Torgo op 13-02-2021 16:36]

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:19

Guldan

Thee-Nerd

Torgo schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 16:30:
Ik heb sinds kort ook Plissé gordijnen. Ideaal tegen inkijk op de ‘middenstand’ en zoals gezegd goed isolerend als je ze sluit. Meestal ben ik te lui en laat ik ze op de middenstand 🙂. Doordat je de bovenkant open kan houden krijg je veel meer licht binnen dan bijv. rolgordijnen die je half naar beneden doet. (Dat had ik hiervoor)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog een toevoeging op plisse gordijnen. Ik heb op de benedenverdieping duette gordijnen (met twee lagen met daartussen stilstaande lucht). Dit schijnt ook nog een extra besparing te geven. Ik merk wel dat het 'minder' koud is als ik ervoor zit.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:48
Wij hebben vouwgordijnen. Overdag zijn die omhoog en daarom hebben we aan de voorkant een bandje folie op de ramen waardoor je geen inkijk hebt.

Irritant als je aan tafel zit want hoewel ze jou dan inderdaad niet zo vlug zien zie je dus ook zelf niet wie er langsloopt. Je ziet alleen de benen :)

• van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:43
Ik heb helemaal niks geen gordijnen.. want ik maximale licht binnen. Wel heb ik zonwering als het nodig is en te veel zon is.

Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz C16 (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 - Samsung 980 Pro 1TB - M32U 4K/144Hz - 55 inch OLED - Watch 5 Pro - S22 Ultra 512GB - Tab S5e 128/6GB - Buds 2 Pro

• MariusSim
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-03-2021
Ik heb nu inbetweens. Echter vind één van mijn katten het wel iets te leuk. Krijg volgende week houten luxaflex binnen. Weer eens wat anders. Overdag iets optrekken zodat de poesjes naar buiten kunnen kijken, en de luxaflex zo draaien dat er licht binnenvalt, maar men niet van buiten naar binnen kan kijken. 's Nachts of wanneer het donker naar beneden en dichtgooien.

Wilde eerst plissé, maar na wat stalen binnen te hebben gehad leek de stof mij te teder; één kattenklauw en hoppa, en ik kan de plissé-gordijnen weggooien.

[Voor 20% gewijzigd door MariusSim op 14-02-2021 00:57]

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:45
Aangezien we in onze woning alleen maar deuren en bijna geen ramen hebben, hebben we gekozen om alleen gordijnen te doen als raambekleding. Daarmee kun je overdag gewoon naar buiten kijken en blijven de kamers licht. De gordijnen zijn verduisterend en dubbel gevoerd waardoor ze lichtdicht zijn en ook goed isoleren in de winter zoals op de warmtebeelden te zien is.

• Monstera
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-09-2022
Plissegordijn lijkt me het handigst, maar persoonlijk vind ik gewone overgordijnen in een mooie geweven stof in een lichte kleur mooier en warmer aangekleed. Wij hebben daarom uiteindelijk ervoor gekozen om geen plisse erbij te nemen, maar op 1,5 meter voor het raam een magnolia struik te planten die in enkele jaren flink gegroeid is, tot ruim 2 meter hoog en 1,5 meter breed. Men kan er nog wel doorheen kijken hoor, zeker in de winter als de struik kaal is en dan zien ze als ze hun best doen wel dat er iemand binnen is, maar het is niet meer dat ze je recht aankijken. Op de foto het bovenste stuk ban ons gordijn. Het laat licht door, maar geen zicht. Willen we echt privacy dan gaat het grotendeels dicht maar laten we tussenin tot 20 cm open. Dan oogt het minder gesloten. Verder is het ook een kwestie van wennen om vanuit een anonieme flat ineens zo te wonen in directer contact met buren die langslopen of zomaar aanbellen vond ik. Nu vind ik dat helemaal prima, eerst vond ik het juist benauwend.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:40
99ruud99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:46:
Rolgordijnen met stroken doorzichtig - niet doorzichtig. Dan kan je ze zo hangen dat je juist veel of juist weinig inkijk hebt :)

stockfoto, niet mijn huis
[Afbeelding]
+1, wij hebben dit ook. Verduisterend. Werkt best wel goed eigenlijk, verduisterd meer dan dat ik verwachtte!
Waar je wel op 'moet' letten, zijn de doorzichtige stroken. Sommige zijn fijnmazig (wat ik zelf mooi vind) en sommige zijn heel grofmazig, soort van hor achtig.

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:35
ik zit beetje te piekeren wat nu handig is voor schuifpui in de zomer. Onze schuiffui komt uit in de tuin, daar komt een klein terras (we zitten daar alleen maar voor bakje koffie, dus tafeltje + stoeltje), ons grote terras zit achterin de tuin.

Ik heb huisdieren die zomers in en uit lopen als wij de deur open hebben.

Een knikarm scherm zou kunnen maar ben ik geen fan van.

Maar wat dan wel ?

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:00
De echte Tweaker zit toch op zolder??? :+

Ik heb twee grote zolderramen met Velux rolgordijnen (die je naar beneden trekt en blijven zitten)
In de woonkamer hebben we plisé combinatie met donker grijze gordijnen.

De donkere gordijnen was mijn wens omdat ik graag film kijk in het donker. 8)

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-03 19:55

HaikoW

International man of mystery

Hoe bevallen deze na ongeveer een jaar? Ben er erg benieuw naar, Tuiss is tenslotte ook onderdeel van Hunter Douglas, de fabrikant van Luxaflex

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:33
HaikoW schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Hoe bevallen deze na ongeveer een jaar? Ben er erg benieuw naar, Tuiss is tenslotte ook onderdeel van Hunter Douglas, de fabrikant van Luxaflex
Ja, ze bevallen prima! Schoonmaken is irritant (what else is new) maar dat heb je met jaloezieën. Ik kan ze aanraden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee