Toon posts:

FX-6300 Verdacht koud.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:11
Mijn vraag:
Mijn PC loopt regelmatig een minuut vast, bij gebruik van chrome staat er dan meestal "wachten op cache" linksonder in beeld, en dingen lopen dan gedeeltelijk vast, op een link klikken werkt dan niet en nieuw tablad openen ook niet, maar een video op youtube blijft wel afspelen.
Meestal gaat hij na ongeveer een minuut weer gewoon verder alsof er niets gebeurd is, en soms crasht de hele PC en blijft gewoon hangen, als de muis cursor nog beweegt gaat het probleem meestal na een minuut weer voorbij, maar als de muis cursor niet meer beweegt moet ik mijn PC handmatig uit zetten.

Ik heb een memtest gedaan en kwam er achter dat er fouten in het geheugen zaten, dus nieuw geheugen erin gezet, maar het probleem is niet verholpen.
Heb dit probleem al een aantal jaar, en het word steeds erger.

Nou draai ik net wat diagnose software voor de SSD/HDD die gaf aan nog 100% goed te zijn, alleen wat mij in die analyse tool opviel was dat de temperatuur van mijn processor enorm laag is. Hij schommelt nu (idle) tussen 10*C en 20*C als ik de processor een beetje belast loopt hij langzaam van 20 naar +/- 30
Ik heb een grote tower air cooler op de processor zitten maar kan me niet voorstellen dat die het zo koud heeft en heb dus het vermoeden dat mijn processor wellicht een probleem heeft.

Heb ook al meerdere keren windows opnieuw geïnstalleerd maar het probleem blijft.

Ik weet vrijwel zeker dat het geen software probleem is aangezien windows opnieuw installeren ook niet helpt. Welke hardware zou zo'n probleem kunnen veroorzaken? Ikzelf vermoed mijn processor, met name omdat die vreemde temperaturen aangeeft, maar zou het bijvoorbeeld ook de videokaart kunnen zijn? Of misschien het moederbord?

Voordat ik een nieuwe processor aanschaf wil ik namelijk wel zeker weten dat dat het probleem is.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD FX-6300 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsrock 990FX Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Green WD10EZRX, 1TB€ 69,38€ 69,38
1BehuizingenZalman Z11 Plus€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingZalman CNPS 14X€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX318C10FBK2/8€ 51,90€ 51,90
1Optische drivesAsus BW-16D1HT Zwart€ 81,-€ 81,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power L8 730W CM€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,28

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Windows opnieuw installeren
Geheugen vervangen

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Beste antwoord (via Kalder op 13-02-2021 12:18)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:41

Nemesizz

Untouchable

Kalder schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:28:
Nou, sinds dat ik die performance restoration tool van Samsung gedraaid heb lijkt het probleem verholpen te zijn, behalve dat hij niet meer vast loopt gaat de PC over het algemeen ook veel sneller.
Had niet gedacht dat het aan de SSD zou liggen aangezien andere software aangaf dat hij nog 100% goed was.

Nu rest mij alleen nog de vraag waarom de temperatuur sensor van mijn CPU zulke koude waardes geeft.
CPU is ook al wel oud, denk dat hij al zo'n 5-6 jaar gediend heeft.
De CPU socket temp van het moederbord zit steeds rond de 35-40, cpu zelf geeft aan dat het 10 graden is, kan niet kloppen.
De AMD FX serie, en de APU's uit die periode hadden vaker 'problemen' dat software de temperaturen vaak niet goed kon uitlezen, met vaak erg lage of erg hoge waardes (dus of zoals wat jij nu hebt, onrealistisch laag, maar ook soms dat die bijvoorbeeld 80ºC idle aangaf wat dan weer onrealistisch hoog is).

AMD Overdrive (weet niet eens of die software er nog is, of up-to-date is) was een van de weinige programma's die het wel goed kon uitlezen. Echter, las die niet zozeer de temperatuur uit, maar gaf aan hoe ver je van thermal throttle afzat.

Andere programma's zoals HWMonitor, moest je volgens mij 'package' temp aanhouden, individuele cores waren vaak niet correct uit te lezen.

Soms ligt het ook gewoon aan het moederbord, uit het Pentium 4 tijdperk heb ik ook een aantal borden die uitermate optimistisch zijn over de CPU temperaturen, dat ze idle maar 15ºC zijn in een kamer temperatuur van ongeveer 19ºC (zou knap zijn met een luchtkoeler, klopt dus niks van :P ).

Alle reacties

• Kalder
Ik kwam dit topic tegen:
Windows 10 hangt continu

Die omschrijft hetzelfde probleem, maar geeft als oplossing om de firmware van de Samsung 840 EVO up te daten, dus gecheckt, maar die was al up to date.

Even later kwam ik op de site van samsung een tool tegen genaamd "Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration" die je hier kunt downloaden: https://www.samsung.com/n...el/MZ-7TE120KW/#downloads

Heb die tool gedraaid, nu maar even aankijken of dit het probleem heeft verholpen.

• Kalder
Nou, sinds dat ik die performance restoration tool van Samsung gedraaid heb lijkt het probleem verholpen te zijn, behalve dat hij niet meer vast loopt gaat de PC over het algemeen ook veel sneller.
Had niet gedacht dat het aan de SSD zou liggen aangezien andere software aangaf dat hij nog 100% goed was.

Nu rest mij alleen nog de vraag waarom de temperatuur sensor van mijn CPU zulke koude waardes geeft.
De CPU socket temp van het moederbord zit steeds rond de 35-40, cpu zelf geeft aan dat het 10 graden is, kan niet kloppen.

[Voor 32% gewijzigd door Kalder op 13-02-2021 11:34]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kalder schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:28:

De AMD FX serie, en de APU's uit die periode hadden vaker 'problemen' dat software de temperaturen vaak niet goed kon uitlezen, met vaak erg lage of erg hoge waardes (dus of zoals wat jij nu hebt, onrealistisch laag, maar ook soms dat die bijvoorbeeld 80ºC idle aangaf wat dan weer onrealistisch hoog is).

AMD Overdrive (weet niet eens of die software er nog is, of up-to-date is) was een van de weinige programma's die het wel goed kon uitlezen. Echter, las die niet zozeer de temperatuur uit, maar gaf aan hoe ver je van thermal throttle afzat.

Andere programma's zoals HWMonitor, moest je volgens mij 'package' temp aanhouden, individuele cores waren vaak niet correct uit te lezen.

Soms ligt het ook gewoon aan het moederbord, uit het Pentium 4 tijdperk heb ik ook een aantal borden die uitermate optimistisch zijn over de CPU temperaturen, dat ze idle maar 15ºC zijn in een kamer temperatuur van ongeveer 19ºC (zou knap zijn met een luchtkoeler, klopt dus niks van :P ).

• Kalder
Nemesizz schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:17:
[...]

De temperatuur van package en cores zijn bij HWmonitor gelijk, allebei kloppen niet.
Nu is het voor mij ook niet zo heel belangrijk, overclocken doe ik toch niet meer en mijn PC zwaar belasten komt tegenwoordig ook zelden voor. Ik gebruik de PC hoofdzakelijk alleen nog voor media, netflix/youtube/internet enz.

Mocht die CPU een keertje doorbranden, heb ik een goeie reden om deze PC te vervangen voor een laptop.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:35
CPUTIN is waarschijnlijk de goede temperatuur.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kalder schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:45:
[...]

De temperatuur van package en cores zijn bij HWmonitor gelijk, allebei kloppen niet.
Nu is het voor mij ook niet zo heel belangrijk, overclocken doe ik toch niet meer en mijn PC zwaar belasten komt tegenwoordig ook zelden voor. Ik gebruik de PC hoofdzakelijk alleen nog voor media, netflix/youtube/internet enz.

Mocht die CPU een keertje doorbranden, heb ik een goeie reden om deze PC te vervangen voor een laptop.

[Afbeelding]
Doorbranden doen ze tegenwoordig niet meer (onder normale omstandigheden, als bijvoorbeeld de bliksem inslaat is het een ander verhaal natuurlijk ;) ).

Bij oververhitting krijg je eerst thermal throttle (gaat die langzamer draaien) of thermal shutdown.
Doorbranden zoals 'vroeger' doen ze al lang niet meer, dus daar hoef je je hoe dan ook geen zorgen om te maken.

• Kalder
Nemesizz schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Doorbranden doen ze tegenwoordig niet meer (onder normale omstandigheden, als bijvoorbeeld de bliksem inslaat is het een ander verhaal natuurlijk ;) ).

Bij oververhitting krijg je eerst thermal throttle (gaat die langzamer draaien) of thermal shutdown.
Doorbranden zoals 'vroeger' doen ze al lang niet meer, dus daar hoef je je hoe dan ook geen zorgen om te maken.
Hè shit, zit ik nog langer vast aan deze PC :P
Maar voor thermal throttle om plaats te vinden moet de PC toch weten wat de temperatuur is van de CPU? Maar als die waarde incorrect word gelezen zou ik denken dat thermal throttle ook pas veel te laat plaats vind.

In ieder geval loopt hij nu weer als een zonnetje door die performance restoration, daar ben ik al erg blij mee.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kalder schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Hè shit, zit ik nog langer vast aan deze PC :P
Maar voor thermal throttle om plaats te vinden moet de PC toch weten wat de temperatuur is van de CPU? Maar als die waarde incorrect word gelezen zou ik denken dat thermal throttle ook pas veel te laat plaats vind.

In ieder geval loopt hij nu weer als een zonnetje door die performance restoration, daar ben ik al erg blij mee.
Die dingen hebben ook wel sensors en beveiliging die je niet kan uitlezen.

Kijk maar bijvoorbeeld naar bepaalde moederborden (vooral in het AM3+ tijdperk), hadden bijvoorbeeld veel wel beveiliging in de VRM's tegen oververhitten (dus wel een sensor) maar bij veel van die borden was het niet uit te lezen met software (ook niet in de BIOS).

Bij hele oude borden (praat je over borden van rond het jaar 2000) kon een foute uitlezing van temperatuur soms wel voor problemen zorgen, omdat de beveiliging (als die er al was) afhankelijk was van het uitlezen van een sensor op het moederbord, als die een foute waarde of te traag reageerde kon je processor inderdaad doorbranden. Maar sinds de Pentium 3 Coppermine en AMD64 is dat niet meer aan de orde en zit er beveiliging in de CPU zelf, dus al leest het moederbord niet de juiste waardes, de CPU zal zelf dan wel doorhebben wanneer die te warm word en uitschakelen.

Kan me ook niet herinneren dat ik een doorgebrande CPU heb gezien sinds Pentium 4 of AMD64 (onder normale omstandigheden).

• Kalder
Nou toch iets te vroeg gejuicht misschien, net weer even een stotter, maar het duurde wel minder lang dan ik gewend was, zo'n 20 seconden denk ik, waar het eerst meer dan een minuut was.

Misschien toch eens kijken naar een andere SSD dan, de Samsung 840 EVO schijnt niet heel betrouwbaar te zijn als ik een beetje google.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee