Toon posts:

Zonnepanelen en schaduw - wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

• Kam3
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-01 16:36
Hi allen,

Ook ik ben bezig met het opvragen van offertes voor het leggen van zonnepanelen voor op het dak. Nu merk ik dat er behoorlijk wat verschil zit in de offertes en met name de redenatie er achter. De ene partij geeft aan dat een serie-geschakelde (in 2 series) leg plan het meest rendement geeft, de ander een geeft aan dat er Solar Edge optimizers op moeten komen.

De situatie:
Dak staat op het zuiden (hoek van 55 graden) en kan in de ochtend minimale schaduw van het dak van de buren krijgen (zie afbeelding). Idealiter leg ik het dak zo vol mogelijk voor een zo hoog mogelijk rendement. Op dit moment is er nog een CV ketel aanwezig maar met de komst van kids en een eventuele warmtepomp op termijn zit ik liever aan de veilige kant. Er kunnen op het zuiden ook maar ~10/12 panelen op.

Offertes:

Legplannen:

Leg plan 2 gaf aan dat er (met 2 series) een schaduwverlies is van 15%. Wat zijn jullie ervaringen met deze aangeboden panelen/ omvormers? Idealiter wil ik zo efficient mogelijke panelen hebben maar ik merk dat niemand goed antwoord weet te geven op de vraag wat in deze situatie het meest logisch is. Buiten het dak van de buren (effect op de onderste panelen) zijn er geen andere obstakels.

Het voelt een beetje alsof iedere offerte alleen uitgaat van 1 idee en dat er niet echt mee wordt gedacht.

[Voor 4% gewijzigd door Kam3 op 06-04-2022 09:33]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:54
SolarEdge heeft vooral opbrengst voordelen bij zachte schaduw van bomen of in geval je veel verschillende richtingen hebt.
Ook een stringomvormer heeft schaduwmanagement.

Ik zou dus voor offerte 2 of 3 kiezen.

Ze mogen het best in 2 strings aanleggen maar ik verwacht dat het het best werkt in 1 string. Van 2 strings naar 1 string kun je heel gemakkelijk bij de omvormer aanpassen.

Landscape lijkt me net iets beter, want dan gaan er minder grote delen van de panelen uit bij schaduw.
https://www.zonnefabriek.nl/faq/schaduw-op-zonnepanelen/

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-03 07:31

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou een nieuwe offerte aanvragen met SMA string omvormer, goed schaduwmanagement, hoge kwalitatief en gunstig geprijst in vergelijk tot SE

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kam3 Misschien heb je iets aan mijn topic over de situatie bij mijn ouders. Heb ze recentelijk geadviseerd over een te plaatsen installatie. Hun dak heeft ook schaduw van het huis van de buren op bepaalde tijdstippen/seizoenen.

Wat je kunt doen is de boel even natekenen in SketchUp (de 2017 versie is gratis te gebruiken), daar zit ook een tool in om schaduwsimulatie te kunnen doen. Wat je wil is de boel zo hoog mogelijk tegen de nok aan leggen, in de winter is er door de laagstaande zon veel schaduw.

Optimizers zijn niet perse nodig, als de panelen in landscape komen te liggen dan lossen de bypassdiodes in de panelen het schaduwprobleem ook al goed voor je op waardoor ook met schaduw er nog acceptabele opwek is. Wel zorgen dat je een omvormer neemt met schaduwmanagement. M'n ouders hebben de omvormer uit jouw eerste offerte en dat werkt prima bij hun (opmerkelijk detail: schaduwmanagement instelling stond uit na oplevering, zelf maar aangezet...).

[Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2021 22:43]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34

Japie.G

Colour Classic

ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:30:
@Kam3 Misschien heb je iets aan mijn topic over de situatie bij mijn ouders. Heb ze recentelijk geadviseerd over een te plaatsen installatie.

Wat je kunt doen is de boel even natekenen in SketchUp (de 2017 versie is gratis te gebruiken), daar zit ook een tool in om schaduwsimulatie te kunnen doen. Wat je wil is de boel zo hoog mogelijk tegen de nok aan leggen, in de winter zijn de schaduwen door de laagstaande zon namelijk erg lang.

Optimizers zijn niet perse nodig, als de panelen in landscape komen te liggen dan lossen de bypassdiodes in de panelen het schaduwprobleem ook al goed voor je op waardoor ook met schaduw er nog acceptabele opwek is. Wel zorgen dat je een omvormer neemt met schaduwmanagement. M'n ouders hebben de omvormer uit jouw eerste offerte en dat werkt prima bij hun (opmerkelijk detail: schaduwmanagement instelling stond uit na oplevering, zelf maar aangezet...).
is er ergens een tutorial te vinden voor deze functie in sketchup?

De hartelijke groeten van mij!

• ThinkPad

ThinkPad

@Japie.G Zoek even op "sketchup 2017 use shadow". Wel even goed opletten dat je de geo-location goed zet en bij het simuleren de juiste tijdzone kiest! Je zou ook @twain4me lief aan kunnen kijken: twain4me in "Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning" O-)

Verder is https://www.suncalc.org/ ook een leuke website om te zien hoe de zon over je huis heen draait gedurende de seizoenen.

[Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2021 22:59]

• Kam3
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 22:30:
@Kam3 Misschien heb je iets aan mijn topic over de situatie bij mijn ouders. Heb ze recentelijk geadviseerd over een te plaatsen installatie. Hun dak heeft ook schaduw van het huis van de buren op bepaalde tijdstippen/seizoenen.

Wat je kunt doen is de boel even natekenen in SketchUp (de 2017 versie is gratis te gebruiken), daar zit ook een tool in om schaduwsimulatie te kunnen doen. Wat je wil is de boel zo hoog mogelijk tegen de nok aan leggen, in de winter is er door de laagstaande zon veel schaduw.

Thanks ik ga er eens in neuzen en met Sketchup aan de slag. De situatie ziet er inderdaad erg vergelijkbaar uit. Het dak dat wij hebben is wel een stuk stijler (55 graden).

Zoals ik het nu lees zijn optimizers inderdaad een beetje overbodig omdat het hier met name om harde schaduw gaat vanuit het huis van de buren.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• Kam3
- Update -

Vandaag zijn de zonnepanelen gelegd door een lokale partij. Voor iedereen die met een zelfde vraag zit; wij hebben er voor gekozen om het in 2 strings op het dak te leggen waarbij de onderste string (minimaal) schaduw kan hebben in de ochtend.

Er zijn 10 panelen geplaatst van 360 WP en de volledige kosten kwamen uit op +/- 3500 Ex btw.

Nu nog de tijd vinden om het allemaal via Home Assistant uit te lezen }:O

[Voor 30% gewijzigd door Kam3 op 06-04-2022 09:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-03 16:30
Kam3 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:17:
- Update -

Vandaag zijn de zonnepanelen gelegd door een lokale partij. Voor iedereen die met een zelfde vraag zit; wij hebben er voor gekozen om het in 2 strings op het dak te leggen waarbij de onderste string (minimaal) schaduw kan hebben in de ochtend.

Er zijn 10 panelen geplaatst van 360 WP en de volledige kosten kwamen uit op +/- 3500 Ex btw.

Nu nog de tijd vinden om het allemaal via Home Assistant uit te lezen }:O
Hey Kam3, is een tijd geleden dat je dit hebt gepost. Ik vroeg me af of je een update kon geven.

Heb je uiteindelijk veel last gehad van de schaduw? Was het resultaat met 2 strings nog ok?
Zou je het aanraden of heb je ergens spijt van mbt de zonnepanelen of omvormer?

• ThinkPad

ThinkPad

Ben ook wel benieuwd wat het in een jaar tijd heeft opgewekt inderdaad :)

• Kam3
Ammo123 schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:48:
[...]

Hey Kam3, is een tijd geleden dat je dit hebt gepost. Ik vroeg me af of je een update kon geven.

Heb je uiteindelijk veel last gehad van de schaduw? Was het resultaat met 2 strings nog ok?
Zou je het aanraden of heb je ergens spijt van mbt de zonnepanelen of omvormer?
Uiteraard! Ze liggen er iets meer dan een jaar op en ik heb eigenlijk nergens spijt van. In het begin wel wat twijfels over de capaciteit van de omvormer, deze topt in het voorjaar iets af maar in de wintermaanden en nazomer is dit meer dan prima aangezien die eerder opstart.

Sinds 20 april 2021 is er 3.31 MWh opgewekt wat in lijn ligt met de optimistische schattingen. Ook met de huidige energieprijzen en het feit dat we elektrisch zijn gaan rijden ben ik echt super tevreden. Ik verwacht ze ook in 5 jaar terugverdiend te hebben (totale kosten waren 3500 excl btw).

Kortom, ik zou niets veranderen als ik de keuze opnieuw zou moeten maken!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-03 20:50
Wat ik niet kan opmaken uit de posts: voor welke oplossing ben je uiteindelijk gegaan?
Stringomvomer of SolarEdge?

• Kam3
schumacher schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:38:
Wat ik niet kan opmaken uit de posts: voor welke oplossing ben je uiteindelijk gegaan?
Stringomvomer of SolarEdge?
Zie ook mijn eerdere post van 19 april 2021. Uiteindelijk voor 2 strings gegaan ivm het prijsverschil en de minimale schaduw.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee