Vraag

• Coch
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-03 18:40
Wij willen een 48/49/50 inch tv aanschaffen onze keuze zou zijn LG OLED48CX6LB ?

Voorkeur 48/49 Inch of misschien 50
Budget rond €1500,00.

Hij wordt niet gebruikt voor te gamen.
Alleen maar tv/series/films, netflix,YouTube en als het kan foto’s via computer of USB ??

Een eventuele soundbar in openkast ( ruimte) vlak onder de TV 56 cm lengte zijn die er? En kan dit?

Of welke ander optie aanraders ?
Of toch een LCD - QLED?
Welke andere aanraders merk?
Waar moeten wij opletten.
Geen 55 inch dat is zeker.

En hoe zit het met logo inbranden bij OLED Televisie.?
Nog een aanvulling ben nog niet zo thuis op het forum.
Moet aldoende nog wat leren. :)

Met dank voor de info .

[Voor 9% gewijzigd door Coch op 12-02-2021 19:40]

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 18:21
Ik heb deze week een recensie geplaatst van de GX op Hardware.info:

https://nl.hardware.info/...ring-door-daniel-mantione

Ik zou zeggen dat afgezien van bouwvorm en formaat alles ook van toepassing is op de 48" CX. Veel leesplezier.

• dmantione
Enige wat je niet in mijn recensie tegenkomt is de kwestie van de geluidsbalk: Bij de CX zit de voet in de weg om een geluidsbalk te plaatsen. Ik zou, net als ik doe, stereoluidsprekers nemen.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:15
Die LG is de beste 48" tv die je kan kopen. Ik heb al meer dan 3 jaar een OLED. Wordt veel op gegamed en tv op gekeken. Genoeg statisch materiaal in beeld. Totaal geen last van inbranden.

LCD alternatief is de Sony 49" XH95. Samsung heeft daar niks tegen over staan in 49". De Samsung Q95 is namelijk pas vanaf 55" leverbaar.

[Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 11-02-2021 15:24]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Coch
Welke voorkeur OLED of toch QLED ??

Zouden wij ook een TV speaker kunnen gebruiken i.p.v een soundbar. ?

Wat is het verschil ??

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je er geen game console op gebruikt, kun je goed af met zgn minder specs.

edit: oa hier op kun je ook 4K Netflix kijken, met 4K UHD abonnement (aanbod is nog beperkt)
pricewatch: Philips 50PUS7805 Zwart

[Voor 59% gewijzigd door Hackus op 11-02-2021 17:00]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dmantione
Coch schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:49:
Welke voorkeur OLED of toch QLED ??
Als beeldkwaliteit belangrijk is, dan is er zeker in deze schermmaat geen alternatief voor de 48" CX. Bij de LCD-concurrentie kom je bij 48" al heel snel in de budgethoek en beknibbelen fabrikanten op zaken die je van een hoogwaardige televisie verwacht
Zouden wij ook een TV speaker kunnen gebruiken i.p.v een soundbar. ?
Ik weet niet of je het over de interne luidspreker heb of over externe stereoluidsprekers, maar beiden kunnen natuurlijk, alles hangt af van wat je wilt.
Wat is het verschil ??
Stereoluidsprekers:
  • Vaak gemaakt voor hifi met ee natuurlijke weergave van geluid
  • Als ze naast je TV staan, grotere afstand tussen de luidsprekers en daardoor een beter stereobeeld
  • Subwoofer veelal niet nodig
  • Geen centrumluidspreker
Geluidsbalk:
  • Vaak gemaakt voor een filmervaring, op dat je geluidseffecten in films intens beleeft
  • Geeft links, rechts en centrum weer
  • Vaak bedoeld voor gebruik i.c.m. een subwoofer

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dmantione schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:57:
[...]

Als beeldkwaliteit belangrijk is, dan is er zeker in deze schermmaat geen alternatief voor de 48" CX. Bij de LCD-concurrentie kom je bij 48" al heel snel in de budgethoek en beknibbelen fabrikanten op zaken die je van een hoogwaardige televisie verwacht
Voor het geld van deze OLED kun je drie Phillips TV's kopen die ik aangeef. Verder heeft LG nogal problemen met OLED. oa inbranden (vaak net buiten fabrieksgarantie)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dmantione
Dat is precies waar ik op doel met budgethoek: Dat scherm heeft randverlichting en is dus de goedkoopste mogelijke vorm van verlichting. De TV zal vast prima werken en de nodige jaren meegaan hoor, dus als je beeldkwaliteit niet belangrijk vind, koop 'm gerust. Je hebt het hier gewoon over twee uitersten wat schermtechniek betreft: De Philips zit aan de onderkant van wat je kunt kopen, de LG is juist de beste schermtechniek die met geld te koop is.

Over inbranden schrijf ik in mijn recensie een lang verhaal en "nogal problemen" is in ieder geval geen goede omschrijving van de aard van de kwestie.

• Coch
Bedankt voor al die reactie,s bijzonder voor een leek .

Wat moeten wij hier van verwachten 3-kanaals soundbars .?

Zoeken eigenlijk iets wat maximaal 55 cm lang (breed) voor In open vak van ons tv meubel dus.

Of een TV speaker 55cm lengte ??

[Voor 20% gewijzigd door Coch op 12-02-2021 14:45]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dmantione schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:03:
Dat is precies waar ik op doel met budgethoek: Dat scherm heeft randverlichting en is dus de goedkoopste mogelijke vorm van verlichting. De TV zal vast prima werken en de nodige jaren meegaan hoor, dus als je beeldkwaliteit niet belangrijk vind, koop 'm gerust. Je hebt het hier gewoon over twee uitersten wat schermtechniek betreft: De Philips zit aan de onderkant van wat je kunt kopen, de LG is juist de beste schermtechniek die met geld te koop is.

Over inbranden schrijf ik in mijn recensie een lang verhaal en "nogal problemen" is in ieder geval geen goede omschrijving van de aard van de kwestie.
Met gebruik van game-console ja, maar Alleen maar tv/series/films, netflix,YouTube en als het kan foto’s via computer of USB ?? is dit toestel niet gelijk nodig qua specs. Je weet niet de financiën, dus moet je ook goedkoper advies geven ;)

• benbaba
  • Niet online
Is de kijkhoek en goede HDR van belang? Zo ja, dan is er momenteel niets beters dan de 48CX. Als je nog even geduld heb is/wordt de 48A1 ook een hele goede optie met jouw eisen. Is de kijkhoek minder van belang en kijk je niet in het donker dan kun je een lcd als de XH95 of XG90 overwegen. Kijk je af en toe HDR content dan voldoen de Q80T/Q86T en U7QF. Is HDR helemaal niet van belang dan voldoen goedkopere lcd's ook prima. Het verschil is dan voornamelijk smartplatform en lcd-type. Lees deze guide eens door: ook voor informatie over de genoemde termen.

• dmantione
Hackus schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 14:35:
Met gebruik van game-console ja, maar Alleen maar tv/series/films, netflix,YouTube en als het kan foto’s via computer of USB ?? is dit toestel niet gelijk nodig qua specs. Je weet niet de financiën, dus moet je ook goedkoper advies geven ;)
Dat ben ik eigenlijk geheel met je oneens. Of je voor een hoogwaardige OLED of een budget-LCD gaat heeft niets te maken of je enerzijds TV/series/films/Netflix/Youtube kijkt of anders spellen speelt. Als jij mooi beeld wilt, dan is er nogal verschil of je TV kijkt op een CX of een PUS7805. Zelfde voor series. Zelfde voor films, Netflix of Youtube.

Anderzijds als je weinig eisen hebt en een spelcomputer wilt aansluiten, dan zie ik niet in waarom dat niet met een PUS7805 zou kunnen. Zeker, de CX biedt voordelen als HDMI 2.1, HDR, lage input-lag, maar er is geen reden waarom iemand met weinig eisen geen PUS7805 met een spelcomputer kan gebruiken.

Het beperkt zich niet tot de beeldkwaliteit, ook als je bijvoorbeeld kijkt naar SmartTV dan is WebOS tot een veel capabeler platform dan Saphi (je krijgt nog niet eens Andoid bij de PUS7805). Over de gehele linie is de PUS7805 gewoon een goedkope budgettelevisie.

Dus het criterium is of je een budgettelevisie of een toptelevisie wilt kopen. Inderdaad ken ik het budget niet, maar als iemand aankomt met suggestie van een OLED CX, dan ben ik niet direct geneigd om hem dat uit zijn hoofd te praten en hem aan te raden om een televisie aan de onderkant van de markt te gaan kopen. Als iemand weinig budget heeft, natuurlijk, dan wordt het een ander verhaal en dan zijn er beslist nuttige adviezen die gegeven kunnen worden om binnen een beperkter budget verstandig te investeren (Benbaba doet goede suggesties), maar het is aan de vraagsteller om daar nadere duiding aan te geven.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dmantione Je hamert nu alleen op budget keuze. Ik geef dit aan als optie, maar er is natuurlijk ook een middenweg ;)

• Coch
Bedankt voor de reacties,

We gaan er volop naar kijken maar denken nog even te wachten en eerst uitkijken naar de nieuwe LG OLED 48 A16LA 2021 april ??
Zien de prijs voor de LG OLED48CX6LB stijgen ten opzichte van een 55 Inch.?
Of anders beslissen misschien naar aanleiding de reacties ?

Prijs maakt me niet zoveel uit als de nieuwe 48 A1 €1299,00 kost kunnen we mee leven hebben potje gemaakt ;)

[Voor 16% gewijzigd door Coch op 15-02-2021 12:44]

• benbaba
  • Niet online
Coch schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:44:
Bedankt voor de reacties,

We gaan er volop naar kijken maar denken nog even te wachten en eerst uitkijken naar de nieuwe LG OLED 48 A16LA 2021 april ??
Zien de prijs voor de LG OLED48CX6LB stijgen ten opzichte van een 55 Inch.?
Of anders beslissen misschien naar aanleiding de reacties ?
Ga er vanuit dat de A1 iets later gaat komen dan de overige modellen. Door de komst van de 2021-serie is de CX op het moment eigenlijk ook interessanter. De adviesprijs van de A1 gaat €1299 zijn en de CX ligt daar nu zelfs iets onder met €1279 en zelfs €1245. Wellicht met prijsaanvraag nog iets minder? Als je toch voor een oled gaat, zou ik de CX nemen want het duurt ook nog wel even voordat de 2021-serie gaan zakken in prijs. De 48'' is bijvangst en hierom duurder.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 01-06 22:45

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Hackus schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:53:
[...]

Voor het geld van deze OLED kun je drie Phillips TV's kopen die ik aangeef. Verder heeft LG nogal problemen met OLED. oa inbranden (vaak net buiten fabrieksgarantie)
Maar wat moet je met 3 middelmatige TV's? Wordt de kijkervaring dan toch opeens drie keer zo goed? ;)

Er zijn natuurlijk budget opties beschikbaar, maar aangezien TS zelf aangeeft rond de 1.500 euro te willen uitgeven, zou ik niet opeens voor een edge-lit LCD gaan. Dat is toch wel een forse stap terug qua kijkplezier.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:32:
@dmantione Je hamert nu alleen op budget keuze. Ik geef dit aan als optie, maar er is natuurlijk ook een middenweg ;)
Jeroenneman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:27:
[...]

Maar wat moet je met 3 middelmatige TV's? Wordt de kijkervaring dan toch opeens drie keer zo goed? ;)

Er zijn natuurlijk budget opties beschikbaar, maar aangezien TS zelf aangeeft rond de 1.500 euro te willen uitgeven, zou ik niet opeens voor een edge-lit LCD gaan. Dat is toch wel een forse stap terug qua kijkplezier.
:P

[Voor 27% gewijzigd door Hackus op 15-02-2021 13:07]

• Jeroenneman
  • Laatst online: 01-06 22:45

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Maar die middenweg, die mis ik eigenlijk. Als ik in de PW filter op een 48-50" TV, zonder edge-lit geneuzel, maar gewoon degelijke FALD, dan hou ik eigenlijk maar een paar modellen over. En de modellen die je dan zou kunnen/willen aanraden, die schelen net 300 euro met een 48" OLED. Voor dat verschil zou ik iedereen aanraden voor de OLED te gaan, tenzij je een hele specifieke usecase hebt (bijvoorbeeld 24/7 CNN of sportzenders met statische logo's in beeld kijken.)

@Coch Mocht je voor een OLED gaan, kijk dan even in het OLED prijsdiscussie/aanbiedingen topic. Een rondje bellen langs Kamera Express/Platte TV/Smits in Arnhem levert je zo 100+ euro korting op.

[Voor 14% gewijzigd door Jeroenneman op 15-02-2021 13:16]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jeroenneman schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Maar die middenweg, die mis ik eigenlijk. Als ik in de PW filter op een 48-50" TV, zonder edge-lit geneuzel, maar gewoon degelijke FALD, dan hou ik eigenlijk maar een paar modellen over. En de modellen die je dan zou kunnen/willen aanraden, die schelen net 300 euro met een 48" OLED. Voor dat verschil zou ik iedereen aanraden voor de OLED te gaan, tenzij je een hele specifieke usecase hebt (bijvoorbeeld 24/7 CNN of sportzenders met statische logo's in beeld kijken.)

@Coch Mocht je voor een OLED gaan, kijk dan even in het OLED prijsdiscussie/aanbiedingen topic. Een rondje bellen langs Kamera Express/Platte TV/Smits in Arnhem levert je zo 100+ euro korting op.
pricewatch: Samsung 49Q70R Zwart oa dit is een optie(middenweg)

Zou deze video een bekijken voor je beslist op OLED of OLED/LCD
YouTube: Fact: Your OLED TV is Not Bright Enough for HDR. Here's Why.

• dmantione
Dat is inderdaad één van de weinige TV's in 48" met nog een beetje kwaliteit en dus een middenweg, maar het gat met de CX is wel groot. De TV heeft maar 48 zones, wat betekent dat je behoorlijk last van stoorlicht zult hebben en de TV flink beperkt in het behalen van hoge lichtsterkte in HDR. Ik vind €951 te veel geld in vergelijking met de Hisense U7QF die met 72 zones betere specificaties heeft, maar als de CX buiten budget is, dan is het een TV die je in je overweging kunt meenemen.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Hackus schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:56:
[...]

pricewatch: Samsung 49Q70R Zwart oa dit is een optie(middenweg)

Zou deze video een bekijken voor je beslist op OLED of OLED/LCD
YouTube: Fact: Your OLED TV is Not Bright Enough for HDR. Here's Why.
Deze video slaat misschien op bepaalde modellen, maar zeker niet op een Sony OLED A89 die ik heb!
Het beeld van de Sony A89 is helder genoeg bij HDR.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dmantione
Nee, de kwestie die de video in beeld brengt bestaat en is ook van toepassing op de A89, maar de consensus is over het algemeen dat OLED-televisies de betere HDR-weergave hebben. Betere HDR is dus geen argument om bij LCD te gaan winkelen..

Sowieso blijft de kwestie dat we het hier over 48" hebben: Je koopt een CX, je krijgt al het goede van de CX-serie. Anders dan het formaat is de 48" in niets slechter dan bijvoorbeeld de grote 77". Als we bij de Q70R uit willen komen, dan moeten we om te beginnen vaststellen dat de Q70T van 2020 niet meer in 48" beschikbaar is, de Q70R is een 2019-model. We kunnen niet de hoogwaardige Q90R kopen, ook niet de Q85R, ook niet de Q80R, ook niet de Q75R, dan komen we pas bij de Q70R uit. Je gaat dus 4 kwaliteitstredes omlaag en ja, dan spaar je €300 euro uit, ze zitten beslist in een andere prijsklasse, maar ook in een andere beeldkwaliteitsklasse. Het is nog steeds geen budgettelevisie, maar over de beste HDR-kwaliteit hoeven we het echt niet meer te hebben.

• Coch
Lees veel op de topics over de LG merk onze favoriet.
De LG OLED 48CX6LB onze interesse is nu wel gezakt in zijn prijs.
Of toch maar even wachten op de opvolger de LG48A16LA 2021?

Zou de TV ook graag zien en kopen in een Fysieke winkel hier in de buurt.
Er is wat twijfel ontstaan.

• dmantione
De A1 is niet de opvolger, maar een goedkopere OLED-televisie die beperkt zal zijn tot 60Hz en HDMI 2.0 en een waarschijnlijk ook de Alpha7-processor krijgt. Het wordt een TV die OLED bereikbaar gaat maken voor mensen die de C-serie te duur vinden. Als je de CX echt te veel geld vind kosten kun je op de A1 wachten, maar bedenk wel dat televisies aanvankelijk voor dicht tegen de adviesprijs verkocht worden, terwijl ze als ze een tijdje op de markt zijn in prijs zakken. Ik verwacht dat de A1 goedkoper dan de CX op de markt komt, maar er geen wereld van verschil tussen zal zitten.

• benbaba
  • Niet online
De C1 wordt de opvolger en die gaat €1599 kosten. Inmiddels kun je de CX48 voor €1149 ophalen. Rond deze tijd van het jaar is de transitie van oud naar nieuw en de beste periode om een tv aan te schaffen. Nieuw betekent in dit geval een nieuwe beeldprocessor en een iets andere magic remote. Niets bijzonders dus in dit geval en daarbij ligt de introductieprijs van de A1 ook €150 hoger.
Coch schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:31:
De A1 niet de opvolger is de C serie dan beter ?

Wat is het verschil LG OLED 48CX6LB en LG48A16LA 2021 vind niet veel info over de LG48A16LA 2021 nog op internet ?
48CX->48C1 | Alpha 9-3->Alpha 9-4 (beeldprocessor)
n/a ->48A1 | 60Hz, Alpha 7-4

Wat prijs betreft zal de A1 op termijn interessant worden voor mensen met jouw eisen, maar momenteel heeft de CX al een duik genomen (begon op €1699) en is het de meest logische keuze voor een 48'' oled.

[Voor 38% gewijzigd door benbaba op 18-02-2021 12:46]

• Coch
De A1 niet de opvolger is de C serie dan beter ?

Wat is het verschil LG OLED 48CX6LB en LG48A16LA 2021 vind niet veel info over de LG48A16LA 2021 nog op internet ?

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-12-2022
Voor alle zekerheid; Je moet de LG TV's lezen als Oled[Schemgrootte][Serie][Jaarcode][code om alleen land type aan te geven geloof ik]
Waarbij jaarcode;
7 = 2017; 8 = 2018; 9 = 2019; X = 2020; 1 = 2021

Dus
OLED48CXLB is Oled-48-C-X-LB. Dus de 48 inch versie van de C Serie van 2020
OLED48A16LA is Oled-48-A-1-6LA. Dus de 48 inch versie van de A serie van 2021

De A serie (dus ook jouw OLED48A16LA) is een nieuwe serie die voor het eerst in 2021 wordt gemaakt. Het is de nieuwe budget versie van LG Oleds en zal dus mindere prestaties hebben dan de C serie.

De 2021 modellen (en dus ook nieuwe A serie) zijn pas redelijk recentelijk aangekondigd. Dus daarom nog niet veel over te vinden en nog niet getest. Overigens, omdat ze dus net aangekondigd zij,n zal je zien dat veel winkels nu hun 2020 voorraad aan het verkopen zijn (tegen lagere prijzen?) en op den duur alleen nog de 2021 modellen gaan verkopen (tegen weer "nieuw" prijzen)

Zie ook deze website voor uitleg over de verschillende series in 2021;
https://www.whathifi.com/...erything-you-need-to-know

Als je zeker weet dat je LG OLED wil heb je dus drie knoppen waar je aan kan draaien;

Welke serie wil je? bijv B,C,G of A? (A niet beschikbaar in 2020 model)
Welk jaar wil je? 2020 of 2021?
Welke schermdiagonaal wil je. Dat weet je dus al. 48. Overigens is de 48inch versie er bij mijn weten alleen in de C en A serie

Ik heb net een 55CX gekocht. Als ik onderzoek doe en de verkopers vraag is het verschil tussen de jaren vaak klein. Dus voor mij was de keuze of nu een CX kopen voor 1250€ of wachten op de C1 en dan misschien wel 2000€ betalen.

Ik zou je dus aanraden om voor de 48CX te gaan. Ik denk dat je dan een TV hebt uit een betere lijn voor hetzelfde of minder geld

[Voor 5% gewijzigd door JLC7 op 18-02-2021 13:13]

• dmantione
Coch schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:31:
Wat in ieder geval zeker is:
  • De CX/C1 zijn 120Hz, de A1 wordt beperkt tot 60Hz.
  • De CX/C1 hebben HDMI 2.1, de A1 wordt beperkt tot HDMI 2.0.
  • De CX/C1 hebben de Alpha9-beeldprocessor, de A1 krijgt de Alpha7-processor
  • De CX/C1 hebben een brede voet, de A1 krijgt pootjes
  • De CX/C1 hebben Freesync/VRR, de A1 niet
Dat is zo'n beetje alles wat bekend is gemaakt, voor de rest zullen we moeten afwachten.

• Coch
Veel reacties, bedankt, en ons er erg in verdiept en veel geleerd.

Maar toch nog wat onzekerheden.

Een keuze maken tussen OLED en QLED (Nano LG) is lastig, want dat is grotendeels een kwestie van persoonlijke voorkeur zegt men?

Bij OLED maken de diepe zwarttinten indruk, terwijl QLED weer beter presteert in helderheid en kleurbereik Nadelen OLED Minder groot kleurvolume Minder helder Er is kans op reflectie bij veel verlichting. Ook mogelijk klein risico inbranden.

QLED tv's hebben minder last van reflecties en Een QLED tv heeft een groter kleurvolume.
We gebruiken de TV niet voor Gaming :) alleen voor dagelijks gebruik, Netflix, YouTube, smart TV en indien mogelijk via USB foto’s bekijken.

Voor welke QLED TV of een LG Nano TV zouden we dan kunnen gaan in de maat 48 of 49 inch.
Geef eens wat tips.. (y) welke ? er is teveel keus.
Iemand tipte me op de de SONNY 4K OLED KD-48A9 van Sonny, nu kom ik er niet meer uit.

[Voor 15% gewijzigd door Coch op 21-02-2021 16:55]

• dmantione
De argumenten die je noemt zijn valide afwegingen als je bijvoorbeeld een CX met een Q90R vergelijkt. In dat geval moet je de zwartwaarden van de CX afwegen tegen de veel hogere helderheid van de Q90R.

Omdat je 55 inch voor jouw te groot is, ben je niet in staat om de kwalitatief goede QLED's te kopen. De Q70R werd bijvoorbeeld in dit draadje genoemd en dan gaat de vergelijking niet meer op: Een Q70R is niet helderder dan een CX. Waar een Q90R dankzij een groot aantal zones nog vrij redelijke zwartprestaties neerzet, zet een Q70R matige zwartprestaties neer, vanwege een beperkt aantal zones.

Het argument van kleurvolume is overigens onzin: Dit wordt in marketingmateriaal van Samsung genoemd als een argument om QLED te kopen, echter tests van Tweakers tonen aan dat de OLED's op dit punt beter scoren.

Zolang we het niet over 55" kunnen hebben, is het een afweging tussen beeldkwaliteit en geld: De 48" CX steekt in beeldkwaliteit (en ook de overige functies, bijv. geluid, HDMI 2.1 e.d.) met kop en schouders boven de ander 48"-televisies uit. De 48" CX is geen goedkope televisie, de prijs is echt stevig. Een Q70R kan dan (met ruimte afstand) niet tegen de CX op, ik zou het ook niet direct als een slechte televisie afdoen. Dat is de afweging die je moet maken.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:37
dmantione schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:00:
De argumenten die je noemt zijn valide afwegingen als je bijvoorbeeld een CX met een Q90R vergelijkt. In dat geval moet je de zwartwaarden van de CX afwegen tegen de veel hogere helderheid van de Q90R.

Omdat je 55 inch voor jouw te groot is, ben je niet in staat om de kwalitatief goede QLED's te kopen. De Q70R werd bijvoorbeeld in dit draadje genoemd en dan gaat de vergelijking niet meer op: Een Q70R is niet helderder dan een CX. Waar een Q90R dankzij een groot aantal zones nog vrij redelijke zwartprestaties neerzet, zet een Q70R matige zwartprestaties neer, vanwege een beperkt aantal zones.
Je blijft dit riedeltje elke keer herhalen.

De hoeveelheid zones zegt niet alles. Verschillende professionele reviewers geven aan dat er in de praktijk weinig verschil zit tussen een Q90R en Q90T, ondanks dat laatstgenoemde over minder zones beschikt.

Wanneer de helderheid van een OLED tv voor TS onvoldoende is, kan deze naar de Sony 49XH9505 kijken. Echter denk ik dat TS zich gek laat maken door de overdaad aan info en een 48CX prima in zijn situatie past.
Het argument van kleurvolume is overigens onzin: Dit wordt in marketingmateriaal van Samsung genoemd als een argument om QLED te kopen, echter tests van Tweakers tonen aan dat de OLED's op dit punt beter scoren.
Ook hier sla je de plank mis, aangezien jouw bewering onzin is. Wellicht haal je kleurengamma en kleurenvolume door elkaar.

LCD tv's met quantum dot technologie, Samsung noemt dit QLED en Sony noemt dit Triluminos, kunnen een hogere kleurenvolume halen vergeleken met OLED tv's.
O.a. de Samsung Q80T, Q90T en de Sony XH9505 vallen hieronder.

De hogere kleurenvolume is in de praktijk merkbaar, dit zal natuurlijk eerder opvallen wanneer je twee tv's naast elkaar zet waarvan de een over een hogere kleurenvolume beschikt. Daarnaast moet het bronmateriaal dit ook ondersteunen, bij het kijken van bijv. reguliere tv heb je weinig aan een hogere kleurenvolume.

• dmantione
Freshouttheoven schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:27:
[...]
Je blijft dit riedeltje elke keer herhalen.

De hoeveelheid zones zegt niet alles. Verschillende professionele reviewers geven aan dat er in de praktijk weinig verschil zit tussen een Q90R en Q90T, ondanks dat laatstgenoemde over minder zones beschikt.
En velen ook niet. Ik ben een zelfstandig denkend expert, doe mijn eigen bevindingen en ik blijf bij mijn positie: Zones zijn uiterst belangrijk en je kunt een gebrek daaraan niet in software compenseren. De Q90T is een kostenbesparing t.o.v. de veelgeprezen Q90R.
Ook hier sla je de plank mis, aangezien jouw bewering onzin is. Wellicht haal je kleurengamma en kleurenvolume door elkaar.

LCD tv's met quantum dot technologie, Samsung noemt dit QLED en Sony noemt dit Triluminos, kunnen een hogere kleurenvolume halen vergeleken met OLED tv's.
O.a. de Samsung Q80T, Q90T en de Sony XH9505 vallen hieronder.

De hogere kleurenvolume is in de praktijk merkbaar, dit zal natuurlijk eerder opvallen wanneer je twee tv's naast elkaar zet waarvan de een over een hogere kleurenvolume beschikt. Daarnaast moet het bronmateriaal dit ook ondersteunen, bij het kijken van bijv. reguliere tv heb je weinig aan een hogere kleurenvolume.
Kom dan maar met de cijfers: De metingen van Tweakers tonen aan dat de OLED's het beter doen. Organische leds geven multichromatisch licht en hebben daarmee automatisch een breed kleurenvolume, daar zijn geen kwantumdots voor nodig.

• Freshouttheoven
dmantione schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:50:
En velen ook niet. Ik ben een zelfstandig denkend expert, doe mijn eigen bevindingen en ik blijf bij mijn positie: Zones zijn uiterst belangrijk en je kunt een gebrek daaraan niet in software compenseren. De Q90T is een kostenbesparing t.o.v. de veelgeprezen Q90R.
Een zelfstandig denkende expert? Je doet dan ook uitgebreide één op één praktijk verglijkingen/ metingen/ reviews neem ik aan? ;)

Helaas is de gehele Samsung line-up van vorig jaar een kostenbesparing en achteruitgang. Zones zijn inderdaad belangrijk, en wanneer je beide tv's in een pikzwarte ruimte zet zal het verschil merkbaar zijn. In de gemiddelde huiskamer niet of nauwelijks, de LG OLED tv's staan niet voor niks in een aparte donkere hoek bij bijv. de MediaMarkt doordat backlight bleeding nauwelijks opvalt bij voldoende omgevingslicht.

De agressieve algoritme die Samsung op de Q90R toepast kent ook z'n nadelen, zo zijn o.a. de schaduwdetails beter zichtbaar op de Q90T.
Kom dan maar met de cijfers: De metingen van Tweakers tonen aan dat de OLED's het beter doen. Organische leds geven multichromatisch licht en hebben daarmee automatisch een breed kleurenvolume, daar zijn geen kwantumdots voor nodig.
Heb je een bron? In de reviews van Tweakers wordt het kleurenvolume nooit gemeten, zoals meerdere zaken daar helaas de revue ook niet passeren.

De LG CX zit qua kleurenvolume op 80,6% van het DCI P3 spectrum, de Q90T zit op 85,2%, en de XH9505 zit op 87% Bron, hier, hier en hier.

• dmantione
Tweakers meet de kleurnauwkeurigheid in zijn recensies. Bijvoorbeeld van de C9:

Indien een TV een beperkt kleurenvolume heeft zie je afwijkingen in de buurt van de randen. Daar rolt een score uit, die in de metingen bij het product te vinden zijn. Nu test Tweakers niet iedere televisie op de markt, dus we kunnen niet van ieder model de metingen van Tweakers erbij pakken, van de Q90T zijn metingen. Ik neem even de Q9F:

(Let op dat beide plaatjes niet dezelfde kleurruimte testen, wat je ziet doordat de driehoek is anders positioneerd is. De Q9F wordt voor DCI-P3 getest, ik vermoed de C9 voor BT.2020.).

Hoe dan ook, ondanks een beperkter deel van het kleurenspectrum heeft de Q9F duidelijk grotere afwijkingen van de gewenste kleur dan de C9, vooral aan de randen, wat betekent dat de TV op die plekken beperkt is in het kleurenvolume: Hij kan de gewenste kleur niet weergeven.

Ik lees in jouw bron een dekking van de DCI-P3 voor de CX van 97.32 respectievelijk 98.71. Tweakers heeft het ook zelf gemeten en komt op 97%. De Q90T moet het volgens RTings doen met 89.13 respectievelijk 93.18%.

Vandaar wederom bevestiging dat de OLED's het breedste kleurenvolume hebben.

• Freshouttheoven
dmantione schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:20:
Tweakers meet de kleurnauwkeurigheid in zijn recensies. Bijvoorbeeld van de C9:

[Afbeelding]

Indien een TV een beperkt kleurenvolume heeft zie je afwijkingen in de buurt van de randen. Daar rolt een score uit, die in de metingen bij het product te vinden zijn. Nu test Tweakers niet iedere televisie op de markt, dus we kunnen niet van ieder model de metingen van Tweakers erbij pakken, van de Q90T zijn metingen. Ik neem even de Q9F:

[Afbeelding]

(Let op dat beide plaatjes niet dezelfde kleurruimte testen, wat je ziet doordat de driehoek is anders positioneerd is. De Q9F wordt voor DCI-P3 getest, ik vermoed de C9 voor BT.2020.).

Hoe dan ook, ondanks een beperkter deel van het kleurenspectrum heeft de Q9F duidelijk grotere afwijkingen van de gewenste kleur dan de C9, vooral aan de randen, wat betekent dat de TV op die plekken beperkt is in het kleurenvolume: Hij kan de gewenste kleur niet weergeven.

Ik lees in jouw bron een dekking van de DCI-P3 voor de CX van 97.32 respectievelijk 98.71. Tweakers heeft het ook zelf gemeten en komt op 97%. De Q90T moet het volgens RTings doen met 89.13 respectievelijk 93.18%.

Vandaar wederom bevestiging dat de OLED's het breedste kleurenvolume hebben.
Vanaf het begin heb ik het over kleurenvolume en niet over kleurengamma, vandaar dat ik ook aangaf of je dit wellicht door elkaar haalt.

De betere LCD tv's met quantum dots presteren hierbij beter dan OLED tv's doordat deze een wijdere kleurengamma kunnen weergaven bij hoge helderheid, hierdoor speelt kleurenvolume een belangrijke rol bij HDR materiaal.

• dmantione
Ik snapte inderdaad niet waar je op doelde. Even de zaak vatten: We kijken 99% van de tijd SDR, BR.709 geen kwestie voor de huidige televisies. Van de 1% HDR die we kijken, hebben de OLED's de beste kleurweergave, maar zodra we naar heel felle kleuren kijken hebben de QLED's een voordeel.

Terug naar wat de vraagsteller schreef:
Bij OLED maken de diepe zwarttinten indruk, terwijl QLED weer beter presteert in helderheid en kleurbereik
... ik denk dat ik hier terecht een opmerking over maakte.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:01
Freshouttheoven schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Vanaf het begin heb ik het over kleurenvolume en niet over kleurengamma, vandaar dat ik ook aangaf of je dit wellicht door elkaar haalt.

De betere LCD tv's met quantum dots presteren hierbij beter dan OLED tv's doordat deze een wijdere kleurengamma kunnen weergaven bij hoge helderheid, hierdoor speelt kleurenvolume een belangrijke rol bij HDR materiaal.
Heb hier een Philips OLED en een Sony TriLuminos maar die laatste heeft een beeldkwaliteit die niet in de schaduw mag staan van de Philips.

Super fijn dat het kleur volume zo hoog is, het daadwerkelijke beeld is/vind ik way maar dan ook echt way minder goed.

Het is wel een budget TriLuminos model, misschien ligt het daar aan (al is een 65" OLED voor €1650 ook een zeer schappelijke prijs, voor wat je er daadwerkelijk voor krijgt).

Nickname does not reflect reality

• Coch
Op afspraak naar de winkel komende week eindelijk eens kijken naar onze voorkeur LG OLED48CXLB en vergelijken met QLED. En vooral mondelinge uitleg. face to face.

We gaan de TV ophangen aan de muur .

Zijn nog aan het uitzoeken welke soundbar niet al te duur ? en die misschien onder in de open ruimte zou passen maar mag dan niet groter zijn dan 55cm.
Onder de TV is zeker ook een voorkeur nu we de TV aan de muur willen.
Liefst zonder losse subwoofer ..alles ineen.
Suggesties zijn welkom.

[Voor 5% gewijzigd door Coch op 28-02-2021 12:09]

• Coch
Op afspraak in een fysieke winkel de OLED48CX6LB kunnen bewonderen.

Maar nu in twijfel gebracht door de verkoper voor een Philips 48OLED935/12.

Een mooie TV met audiomerk Bowers & Wilkins de ingebouwde soundbar. Beetje prijzig.?
Was er wel even weg van.

Ook kwam de Sonny KD-55AG9 ter sprake geluid uit het scherm zelf zeer prijzig zelfs.

Maar bij de OLED48CX6LB moet nog een losse soundbar bij komt wel op het zelfde uit dan.
Maar wat te kiezen.

Toch nog maar een weekje over nadenken en uitzoeken nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
@Coch Wij hebben de Sony 55A89, geweldig beeld maar ook prachtig geluid uit het scherm, zelfs met Dolby Atmos dan heb je geen soundbar meer nodig.
We hebben ‘m hier gekocht, waar hij het goedkoopst is;

https://www.smitsarnhem.nl/kd55a89

pricewatch: Sony KD-55A89 Zwart

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-06 20:18
@Coch
Zo’n ingebouwde soundbar staat wel fraai bij de tv en volgens de reviews klinkt hij wel echt goed. Het nadeel is wel dat je soundbar echt vast zit aan de tv. Ze zijn dus niet los van elkaar te vervangen. Als je over een aantal jaar een andere tv wilt, is je soundbar dus ook weg. Daarnaast functioneert de soundbar volgens mij niet op zichzelf, je moet hem dus altijd via de tv bedienen.

Ik weet niet of je al iets van speakers hebt (voor muziek bijvoorbeeld), maar als je een losse soundbar neemt kun je deze ook voor muziek ed gebruiken, los van je tv. Met die ingebouwde zal dat misschien ook wel willen, maar dan wel via de tv. Iets van een Sonos Beam of Harman Kardon Citation Bar (zomaar twee voorbeelden) werkt ook los en kun je ook gebruiken om muziek via te streamen.

Verder zijn beide tv’s denk ik prima keuzes.

• dmantione
Voor mij is dat inderdaad de afweging: Goede luidspekers zijn een investering waar je 20 jaar van kunt genieten, een televisie daarentegen veroudert sneller. Daarbij gebruik ik ze ook voor radio en het is wel makkelijk als de TV niet aan hoeft om radio te luisteren.

Maar het is een keus, die Philips heeft beslist goede luidsprekers, als je als geheel koopt dan staat het wel lekker opgeruimd in je woonkamer, dat is ook een argument.

• Coch
[quote]Erwin186 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 23:46:
@Coch
Zo’n ingebouwde soundbar staat wel fraai bij de tv en volgens de reviews klinkt hij wel echt goed. Het nadeel is wel dat je soundbar echt vast zit aan de tv. Ze zijn dus niet los van elkaar te vervangen. Als je over een aantal jaar een andere tv wilt, is je soundbar dus ook weg. Daarnaast functioneert de soundbar volgens mij niet op zichzelf, je moet hem dus altijd via de tv bedienen.

Ik weet niet of je al iets van speakers hebt (voor muziek bijvoorbeeld), maar als je een losse soundbar neemt kun je deze ook voor muziek ed gebruiken, los van je tv. Met die ingebouwde zal dat misschien ook wel willen, maar dan wel via de tv. Iets van een Sonos Beam of Harman Kardon Citation Bar (zomaar twee voorbeelden) werkt ook los en kun je ook gebruiken om muziek via te streamen.

Verder zijn beide tv’s denk ik prima keuzes.

Bedankt (y) niet bij stil gestaan het geluid van de Philips 48OLED935/12 vond ik goed , ben namelijk slechthorend vandaar.
Net nog met mijn zoon gediscussieerd als we gaan voor de LG 48CX welke soundbar raad je me aan ?
Die je noemt hadden wij ook al in gedachten of een Denon home 550 ? of een van LG DSN 7cy of 8cy.?

• Coch
Bedankt , Erwin 186 over de Philips 48OLED935... niet bij stil gestaan het geluid van de Philips 48OLED935/12 vond ik goed , ben namelijk slechthorend vandaar.

Net nog met mijn zoon gediscussieerd als we gaan voor de LG 48CX welke soundbar raad je me aan ?
Die je noemt hadden wij ook al in gedachten of een Denon home 550 ? of een van LG DSN 7cy of 8cy.?

• Erwin186
@Coch
Dat ligt heel erg aan je budget (wat je nog over hebt na de tv) en wat je doel met de soundbar is. Wil je hem alleen gaan gebruiken om beter geluid uit je tv te krijgen of wil je hem ook gebruiken voor muziek? En wat is je doel bij de tv, wil je ook echt een dolby surround effect krijgen of bijv. een losse subwoofer? Als je hem voor muziek gebruikt, zitten daar dan nog specifieke eisen aan? Wil je bijvoorbeeld kunnen streamen of een cd-speler eraan kunnen koppelen?

Er is best veel keuze in soundbars tegenwoordig en de keuze zal vooral afhangen van wat je doel ermee is. Je hebt evt ook nog de optie voor een stel losse boekenplankspeakers met een receiver. Ziet er minder opgeruimd uit, maar klinkt wel weer een stuk beter meestal.

• Coch
Budget van 100 tot 500 ? Goed geluid en muziek prettig is. Muziek streamen oké. Geen CD. Soundbar met subwoofer voorkeur. Maar niet perse ?

• Erwin186
@Coch
Ik vind het wel lastig om hier een goed advies over te geven. Ik ben zelf niet heel erg thuis in soundbars (gebruik zelf losse speakers met receiver).

Sowieso heeft niet elke soundbar ingebouwde mogelijkheden qua streaming (de meeste niet zelfs). Als je alles in 1 wilt kom je al snel uit op iets van een Sonos Beam, Denon (meerdere opties met en zonder subwoofer) of iets van Yamaha met Musiccast. Je kunt ook eentje nemen zonder deze opties en dan een losse streamer toevoegen, maar dan worden de keuzes nog veel uitgebreider. O.a. Samsung, Sony en LG hebben hierin goede opties.

Ik zou persoonlijk vooral gaan luisteren in een winkel. Zeker omdat je slechthorend bent kan dit heel persoonlijk zijn en zijn misschien andere dingen belangrijk. De winkel kan wellicht ook goed aangeven wat qua geluid en prijs in de buurt komt van de B&W die in de Philips zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HereIsTom
@Coch Dan heb je het geluid van de Sony A89 nog niet gehoord, klinkt veel beter dan die van Philips!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coch
Inderdaad Sony A89 niet gehoord we waren gefocust om een LG48CX6LB met soundbar. Verkoper gaf aan dat Sony alles ineen was. 🤔 De reacties hier nemen we mee.👌 Komende zaterdag naar een speciale zaak met luisterruimte .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Coch
Knoop door gehakt vandaag de Sony KD-48A9 besteld .
We zijn benieuwd hoe deze keuze uitpakt.

• HereIsTom
@Coch Gefeliciteerd, denk dat je tevreden zal zijn met de Sony 48A9, we hebben dus de Sony 55A89, deze zijn dus bijna hetzelfde en wij zijn er zeer tevreden mee.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee