Toon posts:

SolarEdge installatie uitbreiden met extra panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:40
Op dit moment hebben wij zo'n 5 jaar 25 panelen van 260wp op ons dak liggen. Dit alles is aangesloten op een SolarEdge SE7K (kwam ik laatst achter, in de offerte stond een SE5K). Mede door de vele bomen en andere obstakels en ons hoge energieverbruik door onder andere een warmtepomp etc. valt de opbrengst wat tegen en komen we nu zo'n 2500 kwh per jaar te kort.

Daarom hebben we nu het idee om wat panelen bij te leggen op de blokhut. Deze heeft in principe geen/weinig last van obstakels. Nu zouden we daar natuurlijk panelen op een losse omvormer ter plekke kunnen plaatsen, maar de kabel naar dit tuinhuis is op verschillende plaatsen in de tuin afgetakt en zit ook ergens bij de woonkamer op een bestaande groep geprikt (I know, niet handig maar is helaas niet makkelijk te fixen). Daardoor is een PV verdeler als ik het goed heb geen optie dus zou er een losse kabel getrokken moeten worden (die wordt heel lang!) en zoveel zin om te graven heb ik ook weer niet (even los van dat dat een aardig dikke kabel moet worden om de spanningsval te beperken).

Mede door het feit dat de SE omvormer (veel) groter is dan nodig voor de huidige set panelen zou ik graag wat panelen bijprikken op deze omvormer. Daar had ik echter een paar vragen over:

1) Het idee is om 2 stuks 6mm2 solar kabels door een (25mm tyleen) mantelbuis (er ligt al een lege klaar) van het tuinhuis naar het huis te trekken en deze ergens halverwege de huidige string ertussen te prikken. De totale kabellengte zal ongeveer 40m enkele reis zijn. Nu las ik dat solarkabels in de grond in principe mag mits voldoende mechanisch beschermd (tyleenbuis lijkt mij prima daarvoor?) maar is het ook handig/veilig? Het voordeel van SE is natuurlijk dat de spanning slechts 1V per optimizer is indien de installatie uitstaat/de kabel onderbroken wordt, dus het graafrisico lijkt mij beheersbaar?

2) De huidige optimizers zijn van het type P300. Nu ben ik aan het kijken naar 6 stuks 2mx1m panelen van 395wp (bijv. deze), omdat dat handig uitkomt qua positionering op het dak. Als ik het goed begrijp moet ik voor deze panelen dan nieuwe P401 optimizers gebruiken, en volgens deze PDF mag ik ze ook combineren op 1 string. Totaal zou ik dan op zo'n 8870wp uitkomen en dus zo'n 26% overdimensionering. Ik snap dat met een 'normale' omvormer verschillende panelen combineren op 1 string niet handig is, maar klopt mijn aanname dat ik met optimizers verschillende panelen wel mag combineren? Klopt het daarnaast dat de overdimensionering ook niet echt een probleem wordt, omdat een deel van de panelen vaak toch in de schaduw liggen en SE omvormers tot 35% overgedimensioneerd mogen worden?

3) Graag zou ik installateurstoegang krijgen tot mijn omvormer om wat dingen aan te passen (en wellicht is dat ook nodig nieuwe optimizers erop aan te sluiten?). Dus heb ik een installateursaccount aangemaakt en SE support gemaild. Zij geven echter aan dat "het helaas onmogelijk is om deze toegang te verlenen." Nu lees ik dat het meerdere mensen wel gelukt is, dus moet ik gewoon blijven pushen of is er een andere manier?

Het is een heel verhaal geworden, dus indien je het helemaal gelezen hebt alvast bedankt. Mocht ik echter nog andere dingen vergeten zijn of verkeerd aangenomen hebben hoor ik het ook graag!

EDIT: Oja, het verplaatsen van een deel van de huidige panelen is geen optie want dit zijn blauwe polykristallijn panelen, en dat vindt het management niet mooi om te zien :9

Alle reacties

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:20
Je gaat hier commentaar krijgen over de + en - in één buis.
Ik heb ze ook samen in één tyleenbuis in de tuin liggen.
Zijn de huidige panelen 1 string?
Dan de nieuwe misschien op een 2e string als de omvormer die aansluiting heeft.
Mijn se omvormer wel.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• ron321
Komen de panelen in dezelfde richting te liggen?
En wat is de richting?

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Pi0tr
ron321 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:59:
Je gaat hier commentaar krijgen over de + en - in één buis.
Ik heb ze ook samen in één tyleenbuis in de tuin liggen.
Mag dat niet dan? Dacht dat die kabels dubbel geïsoleerd waren?
Zijn de huidige panelen 1 string?
Dan de nieuwe misschien op een 2e string als de omvormer die aansluiting heeft.
Mijn se omvormer wel.
Ja, 1 string idd maar volgens mij hebben 3 fase omvormers 15-50 optimizers op 1 string nodig dus een 2de string lijkt mij niet handig?
ron321 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:00:
Komen de panelen in dezelfde richting te liggen?
En wat is de richting?
Oja, alles ligt/komt in dezelfde richting (zuid-west)

• ron321
Pi0tr schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Mag dat niet dan? Dacht dat die kabels dubbel geïsoleerd waren?
Dat komt regelmatig voorbij in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1982964 dit topic.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
In welke richting en helling komen de oude en de nieuwe panelen?

Heb je er een duidelijke luchtfoto bij? (met het noorden boven)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Pi0tr
Ah, had niet goed genoeg gezocht daar... Lees inderdaad daar dat het vooral een risico is met vlambogen die niet doven maar het feit dat het buiten is icm SE optimizers vind ik het persoonlijk een aanvaardbaar risico.
busscherski schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:22:
In welke richting en helling komen de oude en de nieuwe panelen?

Heb je er een duidelijke luchtfoto bij? (met het noorden boven)
Richting is ongeveer Zuid-West, helling van de bestaande set (op plat dak) is volgens mij 15 graden en op de blokhut zal ook zo'n 15-20 graden worden.

Luchtfoto delen ben ik een beetje huiverig voor ( O-) ) maar hopelijk kan je iets met dit schematisch overzichtje (EDIT: die boom ziet er hier wel heel dramatisch uit, in het echt valt het wel mee hoever hij ervoor staat)

[Voor 3% gewijzigd door Pi0tr op 11-02-2021 19:59]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
Oké, dus zowel de oude als de nieuwe panelen kijken vrijwel dezelfde kant op.
Dan is het geen probleem om een klein aantal panelen aan die string tot te voegen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee