Toon posts:

Ethereum minen 2k21

Pagina: 1
Acties:

• jh0t
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-02 17:34
Hoi, op dit moment gebruik ik mijn game pc (waar ik ook op werk) om Ethereum te minen. Ik ben nu een aantal dagen bezig met een 3060 Ti (wachtende op mijn 3080 bij Alternate). Nu komt eind deze maand de 3060 uit. Is het het waard om hier een aantal van in te slaan en hiermee te minen? Ik zal ze dan met risers in mijn huidige systeem doen. Ik heb ook gehoord over PoS voor Ethereum maar dit zou als het goed is nog even moeten duren. Huidige kaart is uiteraard getweakt om zuiniger te draaien

Heeft het nut om hier nu nog in te investeren? Kaarten blijven gezien de huidige markt denk ik wel hun waarde behouden?

Tips, suggesties en/of advies is zeer welkom!

• Globalq3
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:28
De vraag is natuurlijk of je meerdere 3060 kaarten kunt kopen ;) Gezien de krapte op de markt en de limieten die de meeste winkels instellen wordt het lastig.

Let ook even op je voeding, deze moet natuurlijk wel genoeg prik hebben voor meerdere kaarten.

• FiXeL
  • Laatst online: 11-02 12:19
Volgens de site van alternate was de kans nihil voor nieuwe bestellingen van de 3060ti en de 3080. Ik had 3 weken geleden een 3060ti besteld, maar in die drie weken tijd was ik slechts van plaats 36 naar plaats 30 gezakt op de wachtlijst. Toen ik vrijdag op de site keek, zag ik dat ze een 3070 direct leverbaar hadden, dus order gecancelled, en de 3070 besteld. Deze is gisteren geleverd. :) Natuurlijk te duur, maar zonder een videokaart kan je niet minen, dus dat neem ik maar voor lief.

Op dit moment gaan de prijzen van bitcoin en etherium ook door het dak, dus ik verwacht dat de tekorten nog wel even aan blijven houden. Als je een kaart kan krijgen, kopen. Ook al is het niet de specifieke kaart die je graag wilt. 3070 is qua minen een hele dure 3060ti, maar deze is naast de 3090 nog redelijk leverbaar.

Mn 3D printer blogje..

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02 18:53
Heeft het nut om hier nu nog in te investeren? Kaarten blijven gezien de huidige markt denk ik wel hun waarde behouden?
Of juist niet. De markt is op hol geslagen, als Musk volgende week tweet dat Bitcoin toch niet zo fantastisch is dan kan het heel snel omslaan. Grote kans dat je nu op de piek een zwikkie GPU's (probeert) te kopen.

• FiXeL
Michielgb schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:15:
[...]

Of juist niet. De markt is op hol geslagen, als Musk volgende week tweet dat Bitcoin toch niet zo fantastisch is dan kan het heel snel omslaan. Grote kans dat je nu op de piek een zwikkie GPU's (probeert) te kopen.
Klopt. Maar niemand weet wanneer de boel omslaat. Tis net als speculeren met crypto, je neemt een gok als je investeert in minen.

Mn 3D printer blogje..

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:20
Globalq3 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:21:
De vraag is natuurlijk of je meerdere 3060 kaarten kunt kopen ;) Gezien de krapte op de markt en de limieten die de meeste winkels instellen wordt het lastig.

Let ook even op je voeding, deze moet natuurlijk wel genoeg prik hebben voor meerdere kaarten.
Maar aangezien je de kaarten makkelijk op -50% kan laten draaien valt dat ook wel weer mee.
Een 3070 doet hier op een B250 bordje met een i3 slechts 165 watt uit het stopcontact. Powerlimit -50% en geheugen +800.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Globalq3
  • Laatst online: 20:28
Dat klopt, het goed afstellen van de kaarten , zeker als je ETH mined, scheelt een hoop. Maar als je over meerdere kaarten gaat praten dan moet je toch even je voeding checken ;)

• jh0t
Dank voor de reacties. Het doel wordt om inderdaad met meerder kaarten te minen. 3060 Ti gebruikt nu zo'n 120 Watt. Stel dat ik dus 5 kaarten wil draaien, zou dit dan 5x 120 watt zijn + 150 voor cpu, mobo en de rest?

Zou dat betekenen dat een 850 watt voeding genoeg is? Ik weet niet precies hoe het zit met efficiency etc. Mocht iemand nog een aanbeveling voor een case/frame hebben is dat ook welkom. Zat al wel te Googlen maar ze lijken vrij schaars op het moment.

• Qzar
  • Laatst online: 31-03 16:04
Het is ook maar de vraag of de 3060 wel zo goed gaat worden om te minen met de 192bit geheugen bus, ik heb er iig nog geen hashrates van voorbij zien komen.

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Qzar schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:11:
Het is ook maar de vraag of de 3060 wel zo goed gaat worden om te minen met de 192bit geheugen bus, ik heb er iig nog geen hashrates van voorbij zien komen.
Wordt voorlopig geschat op 45 MH/s. Niet heel spectaculair.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:31
Wat betaal je aan stroom? Lijkt mij vrij essentieel om een kantelpunt te kunnen berekenen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Qzar
Freeaqingme schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:27:
Wat betaal je aan stroom? Lijkt mij vrij essentieel om een kantelpunt te kunnen berekenen.
Momenteel heb je zelfs met EUR 0.21 per kwh slechts 10-15% van je inkomsten aan stroomkosten dus niet super relevant, maarja hoe lang blijft de opbrengst voor miners nog zo goed. :?

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:51
Qzar schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:32:
[...]

Momenteel heb je zelfs met EUR 0.21 per kwh slechts 10-15% van je inkomsten aan stroomkosten dus niet super relevant, maarja hoe lang blijft de opbrengst voor miners nog zo goed. :?
Ja, dat is koffiedik kijken. Je weet niet wat de prijs doet, je weet niet wat de activiteit op het netwerk gaat zijn. En daarbij weet je niet op welke termijn Ethereum 2.0/PoS doorzet.

• FiXeL
jh0t schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:11:
Dank voor de reacties. Het doel wordt om inderdaad met meerder kaarten te minen. 3060 Ti gebruikt nu zo'n 120 Watt. Stel dat ik dus 5 kaarten wil draaien, zou dit dan 5x 120 watt zijn + 150 voor cpu, mobo en de rest?

Zou dat betekenen dat een 850 watt voeding genoeg is? Ik weet niet precies hoe het zit met efficiency etc. Mocht iemand nog een aanbeveling voor een case/frame hebben is dat ook welkom. Zat al wel te Googlen maar ze lijken vrij schaars op het moment.
Je hebt een voeding nodig die niet meer dan 80% continue belast wordt, dus als je 850 Watt trekt, heb je minimaal 1063 Watt aan voeding nodig. Het spul draait 24/7 dus je moet wat overhead inbouwen, en beknibbel vooral niet op de voeding! Koop een degelijke voeding zoals bijvoorbeeld Seasonic. Veel cheapo voedingen geven een veel hoger wattage aan op de behuizing dan ze werkelijk aankunnen.

Je kan wellicht ook gaan voor een server PSU met een breakout board, maar dan moet je alsnog je mobo van prik voorzien door een lichte PSU, of een Pico PSU. Een 2e hands server psu kost je 45 euro, het bordje met kabels nog eens 25. Ben je voor 70 euro klaar.

En meten is weten, schaf een energiemeter aan. Kost 15-20 euro en dan weet je exact wat je uit het stopcontact trekt. (Sommige AMD kaarten geven softwarematig soms een lager wattage op dan ze werkelijk nemen)

Mn 3D printer blogje..

• Qzar
Kwistnix schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Ja, dat is koffiedik kijken. Je weet niet wat de prijs doet, je weet niet wat de activiteit op het netwerk gaat zijn. En daarbij weet je niet op welke termijn Ethereum 2.0/PoS doorzet.
Precies dat weet je allemaal niet. Naast de dingen die jij al noemt is nog (IMO grootste onbekende) voor hoeveel je de GPU's nog kan verkopen nadat het minen instort of productie goed op gang komt. Aangezien er nu voor tussen de 25 tot 50% extra wordt neergeteld voor GPU's.

Dus hoe ga je een kantelpunt berekenen als je de stroomprijs weet, terwijl er zoveel (nog veel belangrijkere) onbekenden zijn?

[Voor 9% gewijzigd door Qzar op 15-02-2021 14:04]

• jh0t
FiXeL schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Je hebt een voeding nodig die niet meer dan 80% continue belast wordt, dus als je 850 Watt trekt, heb je minimaal 1063 Watt aan voeding nodig. Het spul draait 24/7 dus je moet wat overhead inbouwen, en beknibbel vooral niet op de voeding! Koop een degelijke voeding zoals bijvoorbeeld Seasonic. Veel cheapo voedingen geven een veel hoger wattage aan op de behuizing dan ze werkelijk aankunnen.

Je kan wellicht ook gaan voor een server PSU met een breakout board, maar dan moet je alsnog je mobo van prik voorzien door een lichte PSU, of een Pico PSU. Een 2e hands server psu kost je 45 euro, het bordje met kabels nog eens 25. Ben je voor 70 euro klaar.

En meten is weten, schaf een energiemeter aan. Kost 15-20 euro en dan weet je exact wat je uit het stopcontact trekt. (Sommige AMD kaarten geven softwarematig soms een lager wattage op dan ze werkelijk nemen)
Dank! Energiemeter is inderdaad besteld evenals de risers. Ik was ook wel benieuwd wat mijn werk/game systeem nou slurpt. Wellicht dat het eerst een 850 watt voeding wordt en afhankelijk van de hoeveelheid kaarten ik kan bemachtigen een tweede PSU bestel om meer kaarten aan te sluiten.

Ik zag deze bijvoorbeeld: pricewatch: Gigabyte Aorus P850W

850 watt gold voor een redelijke prijs (+ prima reviews)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-03 21:22
jh0t schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 13:51:
Hoi, op dit moment gebruik ik mijn game pc (waar ik ook op werk) om Ethereum te minen. Ik ben nu een aantal dagen bezig met een 3060 Ti (wachtende op mijn 3080 bij Alternate). Nu komt eind deze maand de 3060 uit. Is het het waard om hier een aantal van in te slaan en hiermee te minen? Ik zal ze dan met risers in mijn huidige systeem doen. Ik heb ook gehoord over PoS voor Ethereum maar dit zou als het goed is nog even moeten duren. Huidige kaart is uiteraard getweakt om zuiniger te draaien

Tips, suggesties en/of advies is zeer welkom!
Hoeveel MH/s haal je met je 3060ti? Ik ben ook begonnen met minen van ETH met mijn 3060ti maar haal ongeveer 40 MH/s terwijl ik op allerlei fora voorbij zie komen dat je toch minstens 55-60 moet kunnen halen.

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jh0t
Vantage92 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:40:
[...]

Hoeveel MH/s haal je met je 3060ti? Ik ben ook begonnen met minen van ETH met mijn 3060ti maar haal ongeveer 40 MH/s terwijl ik op allerlei fora voorbij zie komen dat je toch minstens 55-60 moet kunnen halen.
60MH/s, Afterburner 60% power limit, -300 core, +1000 mem clock. Gigabyte Eagle OC. Heb je je kaart al geoverclocked?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vantage92
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-03 21:22
jh0t schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:53:
[...]

60MH/s, Afterburner 60% power limit, -300 core, +1000 mem clock. Gigabyte Eagle OC. Heb je je kaart al geoverclocked?
Ja, mijn settings waren nagenoeg hetzelfde. Heb de mem clock naar 1000 gezet ipv 1250 en hij werkt nu op 55-58 MH/s. Blijkbaar is te hoog dus. Bedankt!

[Voor 22% gewijzigd door Vantage92 op 07-03-2021 22:08]

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:57
goedemorgen

vraagje, ik mine sinds een paar dagen ETH via Ethermine.
nu heb ik heb vanochtend mijn PC uitgehad om stroomverbruik te kunnen bereken en kom tot de volgende waarden:
het is vanaf de meter genomen maar er staat verder niets aan behalve een koelkast en een tv op stand-by
tijdens het minen is mijn verbruik 414kw
tijdens PC idle is het 200kw
en als de PC uit is is het 64kw

mijn tarieven zijn 24.8 cent/kWh overdag en 22,8 cent/kWh s'nachts

ik trek hier zo'n 38.5MH mee

weet iemand of kan iemand het uitleggen of een handig online tooltje linken om mijn stroomkosten te berekenen?

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C to, Corsair 4000D airflow

• Qzar
Khaelos schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:02:
goedemorgen

vraagje, ik mine sinds een paar dagen ETH via Ethermine.
nu heb ik heb vanochtend mijn PC uitgehad om stroomverbruik te kunnen bereken en kom tot de volgende waarden:
het is vanaf de meter genomen maar er staat verder niets aan behalve een koelkast en een tv op stand-by
tijdens het minen is mijn verbruik 414kw
tijdens PC idle is het 200kw
en als de PC uit is is het 64kw

mijn tarieven zijn 24.8 cent/kWh overdag en 22,8 cent/kWh s'nachts

ik trek hier zo'n 38.5MH mee

weet iemand of kan iemand het uitleggen of een handig online tooltje linken om mijn stroomkosten te berekenen?
Ik denk dat je nog eens even beter moet gaan meten. De waardes die je noemt zijn sowieso in Watt en niet kilowatt, anders mag je wel een windmolenpark in je tuin gaan zetten.

Je geeft aan dat je PC nu dus eigenlijk 350W gebruikt tijdens het minen, dat is erg hoog voor 40 MHS. Ter vergelijking: mijn game PC verbruikt 265W met 93 MH/s (3060TI + 1660 super). Het kan zijn dat je oudere kaarten gebruikt en daardoor je efficientie lager ligt maar dit verschil is simpelweg te groot.

• jh0t
@Khaelos wat ook helpt is je kaart overclocken en de power limit instellen. Daarmee zou je hogere waardes evenals een lager wattage moeten halen. Vergeet niet dat een overgeclockte CPU je wattage ook omhoog drijft. Het zal niet veel schelen maar alle kleine beetjes helpen natuurlijk. :)

• Khaelos
Ok, ik gebruik een 2070 super core geclockt -300 en geheugen geclockt +850.
Power limit op 70%
Dat stroomverbruik moet ik nog eens naar kijken dan :?

[Voor 7% gewijzigd door Khaelos op 10-03-2021 18:37]

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C to, Corsair 4000D airflow

• Qzar
Khaelos schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:36:
Ok, ik gebruik een 2070 super core geclockt -300 en geheugen geclockt +850.
Power limit op 70%
Dat stroomverbruik moet ik nog eens naar kijken dan :?
Ja volgens mij gaat met je huidige stroomverbruik zo'n 30-40% van je inkomsten op aan stroomkomsten, zodra de difficulty omhoog gaan of block rewards omlaag (die gaan sowieso forms omlaag vanaf Juli) maak je dus amper winst.

• Khaelos
Nou dan stop ik er gewoon weer mee hoor :/

Waar zit er verbetering in volgens jullie/jou?

[Voor 37% gewijzigd door Khaelos op 10-03-2021 20:18]

• Khaelos

Weet iemand wat dit is en waarom het gebeurt?
Nog niet eerder gezien, kon de miner vanochtend ook gewoon weer opstarten :?

• jh0t
Khaelos schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:13:
[Afbeelding]

Mij niet bekend. Wellicht iets met je internet ofzo? Ik gebruik zelf T-Rex met Ethermine pool en heb hier nog nooit last van gehad.

• Khaelos
Of heeft er iemand een imput of toevoeging die ik in het .bat bestand kan zetten zodat ie opnieuw opstart?

Zelf al gegoogled maar zie door de bomen het bos niet meer :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khaelos
ok toch nog aan het rommelen met instellingen..
gister 2 verschillende errors gezien, de eerst heeft waarschijnlijk te maken met een te hoge memory wel gek dat ie bleef door lopen maar dan op 0.00 MH

de tweede is zojuist en geen idee wat daar nou weer aan de hand is, kan er weinig over vinden.. :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Khaelos schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:13:
[Afbeelding]

Te veel stale of invalid shares? Ik gebruik lolminer, omdat die voor mij het meeste stabiele resultaat geeft. Die heeft ook de mogelijkheid om opnieuw te starten.

Momenteel gebruik ik trouwens de Binance pool. Dagelijkse inkomsten en een half zo hoge fee. En natuurlijk geen transaction fee naar een exchange ;)

WMWL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khaelos
resusaapje schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Te veel stale of invalid shares? Ik gebruik lolminer, omdat die voor mij het meeste stabiele resultaat geeft. Die heeft ook de mogelijkheid om opnieuw te starten.

Momenteel gebruik ik trouwens de Binance pool. Dagelijkse inkomsten en een half zo hoge fee. En natuurlijk geen transaction fee naar een exchange ;)
Ik zal eens kijken hoe ik vind Binance kan minen, hopelijk is dat stabieler :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee