hoe kom ik erachter of een 120V apparaat op 220 50Hz werkt?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
Ik heb een apparaat, ooit uit de VS geïmporteerd, werkt volgens boekje en typeplaatje op 120V, 60 Hz.
Ondanks dat er via via via een variant ervan ook op 220 te koop is (maar een kleinere versie) begon ik een beetje te twijfelen of ik er niet gewoon een shuko stekker aan kon bakken en gaan met die banaan.
Het was een vrij duur ding, dus durfde het risico niet te nemen, en heb een 110DC 220AC omvormer gekocht. En dat gaat helemaal prima overigens.

Nu vraag ik me toch af of ik kan meten op de een of andere manier of het toch niet ook op 220 zou werken zonder tussenkomst van de omvormer dus. Ik heb wel enkele multimeters, waarvan 1 met een scope, maar daar snap ik niet bijster veel van, laat staan hoe ik dat moet toepassen op dit vraagstuk :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:46
Staat dat niet ergens op het apparaat? Vaak staat er wel ergens een sticker of gedrukt typeplaatje op met de aansluitspanning en vermogen wat het apparaat trek.

Even willekeurig, de waterkoker, koffiezetapparaat (enkel 230V) en de monitor (100-240V) hier bekeken.

• paQ
S-te-fan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:54:
Staat dat niet ergens op het apparaat? Vaak staat er wel ergens een sticker of gedrukt typeplaatje op met de aansluitspanning en vermogen wat het apparaat trek.

Even willekeurig, de waterkoker, koffiezetapparaat (enkel 230V) en de monitor (100-240V) hier bekeken.
ja, 120V 60Hz, maar ze bestaan ook met 220.

Ik ben dan altijd sceptisch dat dat daadwerkelijk een andere voeding is. Want dat zou betekenen dat je hardwarematig daadwerkelijk verschillende apparaten hebt, ipv 1 apparaat met een voeding die 110DC-230V AC slikt.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:42

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

paQ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:48:
Ik heb een apparaat, ooit uit de VS geïmporteerd, werkt volgens boekje en typeplaatje op 120V, 60 Hz.
Dat dus, anders zou er iets staan van 110-230V

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja ligt er een beetje aan wat voor apparaat het is.

Heeft het een dikke ohmse weerstand?
Zoals een waterkoker / oven / koffiezetapparaat ==> Nee

Heeft het een electronische voeding?
Zoals een laptop / monitor / tv ==> Misschien

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

• paQ
Tens schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Dat dus, anders zou er iets staan van 110-230V
Daar ben ik dus sceptisch over :+
Ik geloof er niet zo in dat er daadwerkelijk een andere voeding in zit, vs de apparaten die ook in Azië/Rusland worden verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik zou er zeker geen 230v op zetten om er achter te komen. Wel kun je natuurlijk even de boel open maken om te kijken of eea niet om te bouwen is, inwendig.

Wat voor apparaat gaat het om trouwens? Dit kan ook nog een hoop uit maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:42

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

paQ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Ik geloof er niet zo in dat er daadwerkelijk een andere voeding in zit, vs de apparaten die ook in Azië/Rusland worden verkocht.
ok, proberen dan maar

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• paQ
Koekstra schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
Ik zou er zeker geen 230v op zetten om er achter te komen. Wel kun je natuurlijk even de boel open maken om te kijken of eea niet om te bouwen is, inwendig.

Wat voor apparaat gaat het om trouwens? Dit kan ook nog een hoop uit maken.
https://cowaymega.com/products/coway-airmega-400-graphite
Een luchtreiniger type 400.
Er is ook een 300 (kleiner, maar verder identiek) en is dus ook in Europa te koop. (en dus op 220)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@paQ Als ik zo de user manual lees, dan staat er nadrukkelijk bij dat ze geschikt zijn voor Amerikaanse netspanning only.
Dus tja...

En er zijn idd modellen voor de EU en AU markt die wel geschikt zijn voor 230/240V AC. Maar of er nou daadwerkelijk een universele(re) geschakelde voeding inzit? Twijfel... :?
KitchenAid heeft ook specifieke 120 versus 230V AC huishoudelijke apparaten en die zijn niet universeel.

BTW: heb je het de fabrikant al gevraagd?

De standaardisatie over de wereld is trouwens ver te zoeken: ;)

https://commons.wikimedia...Frequencies,_Detailed.svg

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 11-02-2021 11:17 ]

Mooie Plaatjes   

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik heb altijd begrepen dat het niet zozeer de 110 of 230 V is dat het probleem zou geven (een goede voeding fakkelt het wel af naar de gebruikte interne spanning), maar vooral de 50 vs. 60 Hz die de boel zou kunnen slopen... Of het echt kwaad kan in de zin van ontploffende elco's oid weet ik niet, maar het zou wel sowieso kunnen zijn dat het apparaat niet gaat werken.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:17
paQ schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Waarom zou er überhaupt een voeding in dit apparaat zitten? Het zou heel goed kunnen dat de motor van de ventilator op direct netspanning draait (en dus niét op 230V kan) en dat er alleen een heel klein "voedinkje" inzit (bijv. een capacitive dropper, die ook niét voor 230V geschikt is) om de aanstuurelectronica (waarmee je hoog/laag/medium-snelheid regelt) van stroom te voorzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom-Z op 11-02-2021 11:22 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Fabrikanten zijn lui, dus als ze geen aanpassingen hoeven te doen tussen US en EU dan zullen ze dat ook niet doen. Dus in dit geval hadden ze er gewoon een 120-230V 50-60Hz sticker op geplakt als het kon. Maar gezien het een apparaat met een motor is waarvan ik verwacht dat deze gewoon op netspanning werkt acht ik de kans groot dat de EU variant echt een andere motor bevat.

Voor 50Hz/60Hz is dat voor schakelende voedingen geen probleem, daar is het eventueel de spanning als ze niet multi voltage zijn. Voor echte trafo's jaag je een apparaat voor normaal 60Hz op 50Hz iets meer de verzadiging in (of was het andersom :X ) maar vinden de meeste ook niet zo erg. Maar ook daar is spanning juist een issue want 2x zo veel spanning in = 2x zo veel spanning uit.

Meest problematische apparaten zijn dus dingen die echt afhangen van de 50Hz of 60Hz voor tijd of snelheid. Denk aan wekkers, koelkasten, tapedecks etc. Die krijg je ook met een step up/down trafo ertussen dus niet goed. Ook voor dit apparaat zou kunnen dat de motor nu wat langzamer draait dan hij in de VS deed.
Pagina: 1