Toon posts:

hoe kom ik erachter of een 120V apparaat op 220 50Hz werkt?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48
Ik heb een apparaat, ooit uit de VS geïmporteerd, werkt volgens boekje en typeplaatje op 120V, 60 Hz.
Ondanks dat er via via via een variant ervan ook op 220 te koop is (maar een kleinere versie) begon ik een beetje te twijfelen of ik er niet gewoon een shuko stekker aan kon bakken en gaan met die banaan.
Het was een vrij duur ding, dus durfde het risico niet te nemen, en heb een 110DC 220AC omvormer gekocht. En dat gaat helemaal prima overigens.

Nu vraag ik me toch af of ik kan meten op de een of andere manier of het toch niet ook op 220 zou werken zonder tussenkomst van de omvormer dus. Ik heb wel enkele multimeters, waarvan 1 met een scope, maar daar snap ik niet bijster veel van, laat staan hoe ik dat moet toepassen op dit vraagstuk :+

• paQ
S-te-fan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 10:54:
Staat dat niet ergens op het apparaat? Vaak staat er wel ergens een sticker of gedrukt typeplaatje op met de aansluitspanning en vermogen wat het apparaat trek.

Even willekeurig, de waterkoker, koffiezetapparaat (enkel 230V) en de monitor (100-240V) hier bekeken.
ja, 120V 60Hz, maar ze bestaan ook met 220.

Ik ben dan altijd sceptisch dat dat daadwerkelijk een andere voeding is. Want dat zou betekenen dat je hardwarematig daadwerkelijk verschillende apparaten hebt, ipv 1 apparaat met een voeding die 110DC-230V AC slikt.

• paQ
Tens schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Dat dus, anders zou er iets staan van 110-230V
Daar ben ik dus sceptisch over :+
Ik geloof er niet zo in dat er daadwerkelijk een andere voeding in zit, vs de apparaten die ook in Azië/Rusland worden verkocht.

• paQ
Koekstra schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:04:
Ik zou er zeker geen 230v op zetten om er achter te komen. Wel kun je natuurlijk even de boel open maken om te kijken of eea niet om te bouwen is, inwendig.

Wat voor apparaat gaat het om trouwens? Dit kan ook nog een hoop uit maken.
https://cowaymega.com/products/coway-airmega-400-graphite
Een luchtreiniger type 400.
Er is ook een 300 (kleiner, maar verder identiek) en is dus ook in Europa te koop. (en dus op 220)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee