Toon posts:

i7 9700k is constant 100% in gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Yinko
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07-03 08:02

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Dag Tweakers,

Sinds deze ochtend is mijn processor standaard 100% in gebruik. Dit geeft taakbeheer aan. Mijn processor is net na opstart op 100%, na een tijdje, maar ook in veilige modus. Het enige wat (volgens mij) veranderd is, is dat ik gisteravond een belangrijke Windows update gedaan heb (KB4601319, KB4601050 en KB4598242). Ook heb ik ergens afgelopen week een volledige virusscan gedaan.. Deze loopt nu ook weer voor de zekerheid, maar voor zover ik weet heb ik niks geïnstalleerd.

Ik heb qua lagg tijdens m'n werk of gamen bijna nergens last van. Af en toe springen m'n spelletjes van 165fps naar bvb 150... Maar dat heb ik vaker gehad.

Mijn computer gebruikt een Intel Core i7 9700k, die niet overgeklokt is. Deze staat op een MSI MPG Z370 Gaming Edge. Tot slot 16GB ddr4 ram 2666mhz (2x 8gb dual channel). Processor en moederbord zijn nog geen 2 maanden oud.

Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen gaan of wat ik nog zou kunnen proberen?

Yinko

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:08
Je zal moeten uitzoeken welk proces er voor zorgt dat de processor op 100% draait.
Mogelijk indexering van bestanden op de harde schijf die opnieuw loopt, dat zou als het klaar is moeten aflopen qua processoractiviteit

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:16:
Je zal moeten uitzoeken welk proces er voor zorgt dat de processor op 100% draait.
Is dat via taakbeheer voldoende of moet ik hiervoor wat dieper in dat computertje duiken?
D-dark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:16:
Mogelijk indexering van bestanden op de harde schijf die opnieuw loopt, dat zou als het klaar is moeten aflopen qua processoractiviteit
En heeft dit een specifieke naam, dan kijk ik even wat dit precies inhoudt... Bedankt voor je reactie in ieder geval!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:08
In taakbeheer onder processen sorteren van hoog naar laag
Dan krijg je te zien wat de meeste CPU opslokt.

Vervolgens googelen wat het is.

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:19:
In taakbeheer onder processen sorteren van hoog naar laag
Dan krijg je te zien wat de meeste CPU opslokt.

Vervolgens googelen wat het is.
Even nagekeken hoe en wat, blijken de normale processen te zijn... Nog steeds zelfde 100%...

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:59
Maar welk proces gebruikt het meeste dan? Kan je eventueel wat screenshots plaatsen van je task manager met de view zoals voorgesteld door @D-dark ? Als het een WMI proces is dan is windows nog gewoon aan het updaten.

Een makkelijke manier om dat te doen is via de windows+shift+S key.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
@AtlAntA, het is heel erg aan het springen per seconde; de ene keer staat het een bovenaan de andere keer het ander. Qua Windows processen staan er een aantal vaak prominenter bovenaan. Dit zijn WMI Provider Host en Beheer van bureaublad vensters. Die WMI Provider host staat bijna elke keer wel boven de 15% (zie afbeelding)

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:59
Op zich is het wel normaal dat Windows nog lang bezig is met van alles en nog wat na een update. En dat het tijdens het gamen niet merkbaar betekent dat het ook dynamisch gebeurt dus het lijkt ook niet vast te zitten.

Als het na 1 of 2 dagen nog niet voorbij is dan kan je de WMI service eventueel herstarten om te kijken wat er gebeurt.

Windows key+R
services.msc uitvoeren.
Windows Management Instrumentation opzoeken.
Rechtermuisknop en dan restart selecteren.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
AtlAntA schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:26:
Als het na 1 of 2 dagen nog niet voorbij is dan kan je de WMI service eventueel herstarten om te kijken wat er gebeurt.
Ik wist helemaal niet dat dat zo lang kon duren :$.. Ik wacht het nog een dagje af, als het morgen niet weg is, dan hoor je het! Bedankt alvast!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-03 16:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Kijk eens in het windows logboek of je daar geen berg errors ziet verschijnen. Met wat geluk is dat zo, en kan je in de logs kijken welk proces daar verantwoordelijk voor is.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
radicale oplossing: pc formatteren. hielp altijd in dit soort gevallen bij mij. ik weet dat je daar niet op zit te wachten. maar toch..

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:07
Ik vind het bizar dat de RGB software van NZXT en Corsair samen 25% CPU power in beslag nemen. Haal het eraf en installeer Project Aurora

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-03 23:02
Mijn hemel wat vreten de Corsair iCUE-processen veel cpu-tijd op jouw computer. Hier komt b.v. CpuIdRemote nooit boven de 0,3-0,4%. Zou daar ook eens naar kijken want dit lijkt me niet normaal.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Waarom heb je zoveel 32 bits software draaien?
Je processor kan prima met 64 bits overweg.

Is je W10 ook 32 bits?

[Voor 12% gewijzigd door M!chel op 12-02-2021 09:43]

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Farabi schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:30:
radicale oplossing: pc formatteren. hielp altijd in dit soort gevallen bij mij. ik weet dat je daar niet op zit te wachten. maar toch..
Ik zou het ook graag willen, maar dat is gewoon niet de oplossing op dit moment...

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Djarune schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:33:
Ik vind het bizar dat de RGB software van NZXT en Corsair samen 25% CPU power in beslag nemen. Haal het eraf en installeer Project Aurora
iCue en NZXT is troep inderdaad. Ik ga even kijken naar dat programma van Aurora! Bedankt!

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
M!chel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:42:
Waarom heb je zoveel 32 bits software draaien?
Je processor kan prima met 64 bits overweg.

Is je W10 ook 32 bits?
Nee, m'n windows draait wel op 64 bit

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lees eens uit met andere Tool (HWI, Afterburner) of doe een test met Prime95 oid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Mavamaarten schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:29:
Kijk eens in het windows logboek of je daar geen berg errors ziet verschijnen. Met wat geluk is dat zo, en kan je in de logs kijken welk proces daar verantwoordelijk voor is.
Nee, geen berg met errors. In de laatste week 200... Weet niet of dat een berg is :$

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:22:
Lees eens uit met andere Tool (HWI, Afterburner) of doe een test met Prime95 oid
In HWI moet ik kijken naar "Total CPU Usage" onder "CPU [#0]: Intel Core i7-9700K", toch? Want daar zit ie rond de 7%..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:49
Kan zijn dat je taskbeheer alleen naar de 1e core kijkt... (al zou die dat niet moeten doen).
Dan heb jen og alle andere cores over (en mogelijk staan die stuk lager / idle).

Staat je CPU fan vol aan ?

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:39
Draait je CPU wel op max. frequentie? Of is hij aan het thermal throttlen?

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
FunFair schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:32:
Draait je CPU wel op max. frequentie? Of is hij aan het thermal throttlen?
Hij draait op 4,7 GHz, dat is normaal, right?

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:39
Yinko schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Hij draait op 4,7 GHz, dat is normaal, right?
Alle cores?

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter

• Yinko

Yinko

brb ben ff klagen lol

Topicstarter
Dit is heel gek, ik ben even wat dieper op het Internet gaan duiken en kwam erachter dat er iets mis gaat met IDLEDISABLE (?!?!). Na dit (https://www.andrewmunsell...power-plan-configuration/) artikel en deze commando's in CMD is het opgelost:

C:\WINDOWS\system32>PowerCfg /SETACVALUEINDEX SCHEME_CURRENT SUB_PROCESSOR IDLEDISABLE 000
C:\WINDOWS\system32>PowerCfg /SETACTIVE SCHEME_CURRENT

Ook volgens taakbeheer zit ik nu rond de 8% (zie afbeelding). Ik weet oprecht niet wat er mis is gegaan, hoe dit komt en wat dit gedaan heeft, maar het is opgelost. Bedankt iedereen voor het meedenken!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee