frickY schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:46:
Het ligt ook erg aan je definitie van "actie nodig".
Wil je elk grassoort behouden, of accepteer je dat soorten komen en gaan.
Ik hoorde Klaver gister zeggen dat we nog maar 9 jaar de tijd hebben. Die grens hebben mensen ook maar zelf bedacht.
In de jaren '80 en de jaren '90 werd al door vele wetenschappers (van o.a. Shell) voorspelt dat de eerste helft van deze eeuw klimaatverandering op een belangrijk kantelpunt zou staan. Ik pak bewust even bronnen over Shell, omdat dat zo lekker ironisch is.
In 1989 werd Shell lid van de Global Climate Coalition, een Amerikaanse groep die als doel had om twijfel te zaaien over de ernst van klimaatverandering.
Shell bleef bijna tien jaar lid van die groep,
die alle mogelijke middelen inzette om twijfel te verspreiden: met reclames, advertorials in nationale kranten, speciale memo’s voor journalisten en door te lobbyen bij Congresleden.
Hier de passage uit 1998 met Shells rake toekomstvoorspelling.
Het scenario van twintig jaar terug voorspelt zelfs dat na een serie ‘gewelddadige stormen’ in 2010 ‘een coalitie van non-gouvernementele organisaties een gezamenlijke rechtszaak begint tegen de Amerikaanse overheid en de olie- en gasindustrie’ omdat ‘zij negeren wat wetenschappers (inclusief hun eigen) al jaren zeggen: dat er iets gedaan moet worden’.
‘Shell begreep de wetenschap heel vroeg, en eerder dan veel andere oliebedrijven’, zegt Burke. ‘De bevindingen uit 1988 waren volledig consistent met wat het IPCC later zou schrijven. Maar het lijkt erop alsof Shell niet wist wat het met die kennis aan moest.’
https://decorrespondent.n...dering/613092667-fad068b1
En al in de jaren '70 werd er aan een klimaatverdrag gewerkt, omdat men toen al de noodzaak zag.
[...] wie denkt dat wetenschappers pas de laatste jaren overeenstemming beginnen te bereiken over de ernst en gevolgen van het klimaatprobleem, heeft het mis. In zijn boek reconstrueert Rich hoe internationale wetenschappers, politici en journalisten al in de jaren ’70 van de vorige eeuw tot de constatering kwamen dat we met fossiele brandstoffen ‘de condities die noodzakelijk zijn voor ons eigen voortbestaan vernietigen’. De technische oplossingen waren helder en binnen bereik, en op links en rechts was er bereidheid om in actie te komen.
https://www.oneworld.nl/l...kkoord-tot-alles-misging/
Dat we zelf die grens van 2030 hebben bedacht is waar, maar dat komt omdat er nog steeds niet grondig genoeg iets tegen klimaatverandering wordt gedaan. Als jij al 30 jaar met een lekkend dak zit die je steeds maar met pleisters plakt, dan komt er een moment dat ook een dakdekker gaat zeggen, nog pak weg 10 jaar of 10 pleisters en dan moet toch echt je hele dakbedekking vernieuwd. Of dat dan zo letterlijk uit gaat komen is natuurlijk niet te zeggen, dat er al jaren en jaren te weinig is gedaan is het eigenlijke probleem. Ga je de gok nemen?
En met het klimaat en de aarde is het lastig gokken. Als de dokter tegen me zegt dat ik binnen nu en 3 jaar een operatie zou moeten ondergaan, omdat ik anders mijn lichaam onomkeerbaar beschadig dan zijn dat niet echt dingen waarmee ik gok. Net zo min als met de aarde. Ik heb voldoende vertrouwen in de wetenschap dat serieus te nemen.