Toon posts:

Goedkoop ruimte verwarmen met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 20:33
Wat is nu de goedkoopste manier om een ruimte elektrisch maar met warmtepomp te verwarmen, zonder dat je teveel nadelen ondervindt van je goedkope keuze en/of het niet erg effectief is ?
Denk aan een losse slaapkamer, een tiny house, een klein appartement. Ik merk dat dit vaker voorbij komt, al dan niet om een woning van gas af te krijgen bijv.
Een fictieve voorbeeld situatie die vaak van toepassing is.
- ~2kW verwarmingsvermogen gevraagd (lager mag ook als je een interessant product vindt)
- herrie binnen unit acceptabel, laten we zeggen ~27db en lager in continu stand
- herrie buiten unit (indien van toepassing) max ~50db? (bij erfgrens moet natuurlijk 45db max zijn)
- gezien lage energievraag mag COP best iets lager zijn als dat leidt tot een fors goedkoper bedrag.
- extra bonuspunten als apparaat ook nog balansventilatie doet (dus echt verse lucht van buiten aanvoert)

Ik denk nog wel eens mee met mensen, maar ik blijf er steeds tegenaan lopen wat nou de goedkoopste manier is waarbij je nog een zekere kwaliteit in huis haalt (dus geen inefficiente briesende lawaaibak)
Lucht/water warmtepompen
Vaak overkill aan vermogen of te duur. Zeker met installatiekosten. En leidingwerk is niet altijd gewenst.
(toch wordt een 5kw monobloc instapper wel verrassend effectief
Lucht/lucht warmtepompen (airco's)
Deze zijn op te delen in twee soorten.
Single-split airco's
Dus standaard airco met buitenunit. Ik vind het lastig om hiervan een instapprijs te bepalen, welke niet te luidruchtig is aan binnenkant. Uiteraard leidt besparen op aanschafprijs vaak ook tot lagere COP, maar dat kan best acceptabel zijn afhankelijk van situatie.
Nadeel is dat het altijd geinstalleerd moet worden i.v.m. koelgassen monteur.

Hoe goedkoop kan je dit realiseren. Als je als voorbeeld deze neemt (ik weet niet of dit een aanbieding is)
https://www.climamarket.e...txhqasineu-ar09txhqasixeu
Dan zie je dat de apparatuur erg goedkoop kan zijn, en je nog steeds een stil apparaat kan hebben (binnenunit kan naar 20db). Ik weet niet wat dan installatiekosten gaan zijn, en of je niet alleen maar bedrijfjes vind die zelf ook de spullen willen leveren en dit dus niet voor je gaan installeren.

Maar zou je kunnen stellen dat je voor 1000 euro wel een single-split kan hebben hangen die buiten 50db of minder doet en binnen 25db of minder?
Monobloc airco's / airco zonder buitenunit
Denk aan producten zoals Innova 2.0 / TC Como en concurrenten.
Deze mag je zelf ophangen, en je hebt geen buitenunit nodig. Ik hou wel van dit soort simpele effectieve producten. (net als decentrale balansventilatie door de muur heen bijvoorbeeld)
Echter, er zijn ook genoeg nadelen.
Prijs is niet eens heel veel goedkoper als je een redelijke neemt zoals de Innova, en kan zelfs duurder uitvallen als je installatie laat doen.
COP komt meestal niet verder dan 3, wat wel even anders is dan COP van 5 van een single-split airco.
Erger nog, vaak stoppen ze bij vriespunt, waarna ze een elektrisch element aanzetten (als ze die al hebben). Hierbij gaan ze dus naar COP=1 en vaak ook nog een stuk minder vermogen, bijvoorbeeld 1kW, juist als je meer nodig hebt vanwege lage buiten temp. Dit kan acceptabel zijn voor sommige ruimtes/slaapkamers, maar niet altijd genoeg voor bijvoorbeeld woonruimtes (afhankelijk van situatie)
Je kunt ze ook voor 1000 euro en lager vinden, maar dan hebben ze vaak geen elektrisch element meer (stopt werking gewoon bij 0 graden) en zijn ze binnen lawaaieriger (30db of meer, bijv 35db wat storend is)

TLDR: Wat is goedkoopste manier om een ruimte te verwarmen middels warmtepomp? We hoeven niet de beste unit met de hoogste COP, we zoeken de meest kosteneffectieve manier. Wellicht iets minder COP, maar een lawaaierige binnen unit willen we niet. Single-split of toch alternatieven?
Wanneer is het voor een dubbeltje op de eerste rij, en wanneer is het goed genoeg?

[Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 10-02-2021 09:26. Reden: gclid uit URL gehaald]

Ampera-e (60kWh)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Airco bestellen in het buitenland

Het lastige is alleen om hier dan een installateur te vinden die de boel wil aansluiten (F-gassen handelingen), dat blijkt nog best moeilijk te zijn.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Mag ik nog een wens toevoegen?

Zijn er ook oplossingen die de ruimte niet alleen kan koelen en verwarmen, maar ook meteen kan ventileren?

O-)

[Voor 17% gewijzigd door Joris748 op 10-02-2021 09:54]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

de Peer

under peer review

Joris748 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:53:

Zijn er ook oplossingen die de ruimte niet alleen kan koelen en verwarmen, maar ook meteen kan ventileren?

O-)
Ja, je hebt de Daikin Ururu Sarara. Die kan dat. Echter is het debiet veel te laag om voldoende te kunnen ventileren. Je zult dus echt een groot gat door je muur nodig hebben om fatsoenlijk te ventileren.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:12

ericplan

5180 Wp PV

Leuk topic, maar is goedkoop niet een te beperkte benadering? In de ICT is total cost of ownership een gebruikelijk benadering. Dat zou hier ook kunnen.
Een tweede invalshoek zou de milieubelasting kunnen zijn, maar dan niet alleen van het verbruik, maar van het geheel, dus ook fabricage en recycling na einde levensduur.

A'dam ZonPHP PVOutput

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 20:33
Ok, ik moet het iets meer motiveren :) @ericplan en anderen.

Het is niet alleen maar een geval van "dubbeltje op de eerste rij willen zitten"
Nee ik zie het als belangrijk onderdeel van energietransitie. Goedkoper en simpeler maken is belangrijk. En dus ook zonder subsidies gewoon een product hebben wat economisch gezien gewoon zin heeft.

Mijn inziens zijn er 2 manieren om een duurzaam product, of de bijbehorende energietransitie, te weeg te brengen. De "Tesla manier": Dure producten, die zeer goed werken en gewild zijn. Het sexy maken ervan.
De andere manier (die uiteindelijk sowieso volgt of zou moeten volgen) is de normalere variant ervan, die gewoon concurrerend is op prijs (aanschaf+gebruik) in een wereld zonder subsidies.

Sterker nog, als je een apparaat weet te maken wat aan het volgende voldoet:
- circa 2kW vermogen
- COP van 4 of beter
- geen buitenunit
- Optionele bonus (wat tot meerprijs leidt): WTW ventilatie (balansventilatie) geintegreerd
- binnengeluid in continue modus misschien 27db of lager (liefst richting 20db)
- zelf te installeren / lage installatie kosten

Dan kun je daar zoveel mee bereiken. Niet alleen voor de genoemde appartementen/kleine huizen/tiny houses en losse slaapkamers.
Als je dit goedkoop weet te maken dan kun je zelfs voor vele bestaande rijtjeshuizen de energietransitie simpel en goedkoop maken.
Dan hang je gewoon in iedere ruimte zo'n ding op, en hoef je niks meer aan je leidingwerk te doen.
Woonkamer zal soms een krachtigere vereisen afhankelijk van het huis, of eentje aan iedere gevel.

Het kan echter zijn, dat het nooit haalbaar zal zijn in een airco zonder buitenunit (ala Innova 2.0 etc)
En blijft het gewoon het best om een split-airco te nemen. Omdat die stiller en efficienter kunnen werken.
Maar buitenunits zijn niet altijd mogelijk en worden estetisch gezien vaak niet gewaardeerd. Ook al kun je er een kap over zetten. Ik vind dit zelf ook, ondanks verder positieve ervaringen met warmtepomp.
Joris748 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:53:

Zie het laatste "extra bonuspunten" item.

Mijn inziens moet je een apparaat hebben wat alles doet in 1, je het liefst zelf kan plaatsen.
De enige die ik ken die daaraan voldoet, is de Tegnis DCU versie met warmtepomp. Maar die is iets van 3500 euro. Dan is het dus goedkoper om airco te nemen en losse balansventilatie unit. Zeker kleine ruimtes kun je vrij goedkoop met decentrale balansventilatie doen, zoals een Suedwind bijvoorbeeld.

Ampera-e (60kWh)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee