Toon posts:

Merknaam lijkt teveel op URL- Klopt dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eelcootjuh
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 27-09 17:17
Hi all,

Ik krijg net een e-mail van iemand die vind dat mijn blognaam wel heel veel lijkt op haar blog. Aangezien er overal interpretatie voor bestaat weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

De blog is een kleine blog die ik heb, hebben een beetje inkomen, maar is vooral voor de fun. Ook de bezoekersaantallen zijn niet bijzonder hoog.

Ik heb mijn URL geregistreerd op 9 februari 2017.
Haar URL is geregistreerd op 24 mei 2011
Ze heeft van haar domeinnaam een registratie gedaan in het BOIP Merkenregister in juni 2018 (Benelux registratie).

Beide blogs zijn met hetzelfde soort artikelen.

Zal hier nog niet direct de namen zetten, wil ik best laten weten via PM.

Hebben jullie advies wat ik hiermee moet doen? Heb absoluut geen zin om dit hogerop te spelen eerlijk gezegd, die paar tientjes via ad inkomsten zijn dat niet waard. Moet ik het laten voor wat het is en offline halen of verhuizen, moet ik er tegenin gaan, hebben jullie nog ideeën?

Weet dat er geen opzet is van mijn kant, de merknaam die dit nu claimt heb ik ook nog nooit van gehoord.

Bedankt!
Eelco

Alle reacties

• Yorinn
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat
Dit heeft vrij weinig met het Shopping Forum te maken. Daarom schop ik het topic ook richting Algemene Zaken.

| Don't shoot the messenger. | Tweakers Discord |

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:26
cryptisch bericht, geen idee zonder verdere info. Maar als zij pietje geregistreerd heeft en jij start blog-pietje.nl dan kan ik me iets voorstellen bij de claim

[Voor 54% gewijzigd door Bockelaar op 09-02-2021 17:37]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Snap dat je misschien niet de echte naam wil geven, maar geef eens een voorbeeld?

• eelcootjuh
Ik snap dat 't lastig is zonder naam. Iets in de trend van
- Oh my Goodies
- Oh my Goodness

Waarbij ik de eerste naam gebruik en de andere partij de tweede.

• coinman63
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20:50
Waarom zo geheimzinnig? We kunnen pas echt reageren als we precies weten waar het over gaat, dus naam van de blog en soort artikelen (al kunnen we dat zelf zien als we de naam weten).

• Josk79
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:55
Eventueel tussen MembersOnly tags...

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 07:18
eelcootjuh schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:26:
- Oh my Goodies
- Oh my Goodness

Met dezelfde opzet en soort producten? Dan zou ik er ook werk van maken als ik merkenregistratie had ja. Dat zou je als verwarrend kunnen zien.

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 27-09 17:11

LankHoar

Professionele amateur

Rmg schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Met dezelfde opzet en soort producten? Dan zou ik er ook werk van maken als ik merkenregistratie had ja. Dat zou je als verwarrend kunnen zien.
Geld dat ook wanneer die registratie pas plaatsvond nadat de betreffende URL in gebruik is genomen? Er zit bijn anderhalf jaar tussen registratie van TS' website en de merkregistratie van de concurrent.

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 20:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Gezien het feit dat de websites open en bloot op het internet staan: Geef de namen. Er is geen enkele reden om dit verborgen te houden. En inderdaad: Gebruik de mo tag desnoods.

Simpel gezegd: Als de namen écht veel op elkaar lijken, en de inhoud van de websites is ook gelijk dan snap ik haar wel. En zou het wellicht verantwoord zijn jouw naam aan te passen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Nyarlathotep schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:06:
Gezien het feit dat de websites open en bloot op het internet staan: Geef de namen. Er is geen enkele reden om dit verborgen te houden. En inderdaad: Gebruik de mo tag desnoods.

Simpel gezegd: Als de namen écht veel op elkaar lijken, en de inhoud van de websites is ook gelijk dan snap ik haar wel. En zou het wellicht verantwoord zijn jouw naam aan te passen.
Ik zou het als TS niet riskeren; iemand die haar merkrecht al probeert te verdedigen wil je niet ook nog de kans geven om je voor laster/smaad aan te klagen.

• Rmg
  • Laatst online: 07:18
LankHoar schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:00:
[...]

Geld dat ook wanneer die registratie pas plaatsvond nadat de betreffende URL in gebruik is genomen? Er zit bijn anderhalf jaar tussen registratie van TS' website en de merkregistratie van de concurrent.
Ja dan had ik er alsnog een poging aan gewaagd als ik de tegenpartij was. Zeker omdat ze wel al gewoon 6 jaar bezig is.

@eelcootjuh
Dat je niet meteen een brief van een advocaat krijgt maakt wel dat er mogelijk iets van onderhandelruimte is. Ik zou aangeven dat het op een misverstand berust en dat je bereid bent om te verhuizen (iig dat maak ik op uit de TS). Maar dat dit toch wel kosten en een paar euro aan advertentie inkomsten kost en of daar iets over te regelen valt.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Bigs schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:09:
[...]

Ik zou het als TS niet riskeren; iemand die haar merkrecht al probeert te verdedigen wil je niet ook nog de kans geven om je voor laster/smaad aan te klagen.
Dat lijkt me hier niet relevant zolang TS zich aan de feiten houdt en geen uitingen doet over de andere persoon. De daadwerkelijke domeinnamen en de merknaam zijn zeker wel belangrijk om correct advies te kunnen geven.

• Oon
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
@TS misschien even contact opnemen met een advocaat als je er meer dan een paar tientjes per jaar uit krijgt. Een consult kan nooit kwaad, en als het de moeite waard is om hier achteraan te gaan kan diezelfde advocaat je meteen helpen met het opstellen van een brief

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:17

-tom-562

Oliesjeik

eelcootjuh schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:26:
- Oh my Goodies
- Oh my Goodness

Als het een blog over eten is dan snap ik het wel. Die specifieke voedselblog is best wel populair en het klinkt dan gewoon wel echt als een kopie...

Edit:
Het is idd de blog die ik voor ogen had. Kom op, je snapt toch ook wel dat ze daarover contact zoeken :P volgens mij bof je nog dat er niet meteen een advocaat op gezet is

[Voor 17% gewijzigd door -tom-562 op 10-02-2021 11:45]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Soggney
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 27-09 16:54

Soggney

Zeekomkommer

Een andere mogelijkheid is ergens in de landing page of menu oid plaatsen: dit is niet goodies maar goodness, voor goodies klik hier: <link naar haar blog>

Ga in overleg en bespreek opties.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 27-09 11:53
Die site heeft ruim een jaar na jouw pagina het merk geregistreerd. Zolang je niet aan het copy/pasten bent lijkt het me een knap staaltje om daar werk van te maken, je zou het kunnen omdraaien dat ze probeert jouw weg te pesten door dit te doen.
Gezien er niks geeist lijkt te worden zou ik dat bevestigen, joh wat leuk! Ik denk dat het weinig origineel is (niet gemeen bedoeld), dus om daar nou een gevecht over te starten.
Ik zou initieel niks inbrengen of tegenwerken, maar als het vervelend wordt kun je als compromis als gezegd een verwijzing maken op je pagina dat jij niet x bent en klik hier om daarheen te gaan. Dat lijkt me persoonlijk al een hele nette, al dan niet onnodige oplossing.

• Mr. HTTP
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 22-09 23:42
Kijk ook eens op het Ondernemersforum Higherlevel, daar wordt dit ook regelmatig besproken en zitten ook de experts op dit gebied. Zoals elke community, lees je even in in de regels die daar gelden en zoek oude gerelateerde topics (die zijn er zeker).

Voor goed advies is elk feit belangrijk; elke datum, elke regel in de brief etc...
Laat je eerst goed informeren (ook bijv. betaald door een jurist, advocaten zijn duurder en niet altijd nodig) en laat je niet gelijk intimideren door zo'n bericht van de tegenpartij. Sommige sturen gewoon de grootst mogelijke onzin naar iedereen in de hoop dat je bang wordt of onwetend bent maar ze hebben totaal geen poot om op te staan. Als het niet is ondertekend door een advocaat of jurist en geen eis, claim of iets dergelijks bevat is men bijna altijd gewoon aan het proberen...

[Voor 9% gewijzigd door Mr. HTTP op 10-02-2021 13:01]

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Zebby schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:30:
Die site heeft ruim een jaar na jouw pagina het merk geregistreerd. Zolang je niet aan het copy/pasten bent lijkt het me een knap staaltje om daar werk van te maken
De registratiedatum zegt (te) weinig.
Het gaat er vooral om hoe lang je al actief bent en dat moment hoeft niet hetzelfde te zijn als het moment van de aanvraag van de domeinnaam te zijn. Ook kan iemand onder een (iets) andere naam al actief zijn geweest of de naam kan jaren inactief zijn geweest. Als de TS na juni 2018 een grote aanpassing van de website heeft gedaan, dan kan de andere kant ook beweren dat daarna de inbreuk pas is begonnen. Bij een blog kun je ook kijken naar de artikelen. Als de artikelen pas na juni 2018 (voornamelijk) zijn geplaatst, dan helpt dat niet mee om aan te tonen dat je voor die datum al actief was.

@eelcootjuh, ik zou wel uitkijken. Het gaat om een merkregistratie, dat doe je om je naam in een bredere context te kunnen beschermen dan alleen maar de handelsnaam. En zo'n grapje kost €600+ om in de Benelux te doen. Bedenk goed hoe ver je wilt gaan en wat jouw opties zijn. Want ik vermoed dat dit niet vanzelf weggaat.
Houd er ook rekening mee dat dit een zakelijk 'akkefietje' is, dus een eventuele privé rechtsbijstand gaat je niet helpen.

• flyyy
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:00
Na wat zoeken denk ik gevonden te hebben waar het over gaat. Ook ik ben het eens over het feit dat er contact met je gezocht word.
Als ik het goed begrijp bestaat haar site een stuk langer als die van jou en is de naam, het onderwerp en een deel van inhoud redelijk gelijk aan elkaar. Ik kan me voorstellen dat ze hier een probleem van maakt.

Hoe dat juridisch zit durf ik je geen advies in te geven.

[Voor 36% gewijzigd door flyyy op 10-02-2021 13:13]

• Mr. HTTP
Ja leuk al die andere reactie maar wel erg zwart/wit allemaal en daardoor gevaarlijk advies.
TS heeft niet eens aangegeven wat de tegenpartij nou precies aangeeft als bezwaar en in welke bewoording. Dat is het startpunt, de rest is aannames en onbruikbaar geklets.

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:29

Foamy

Fulltime prutser

Ah, ik denk dat ik je site al gevonden heb. Is dat de .eu toevallig?

Als dit inderdaad gaat over een mail van oh my foodness dan hebben we het over een blog met 350K unieke bezoekers per maand, met daarachter iemand die er zijn brood mee verdient. Zoals hierboven al geroepen is: zo'n merkenregistratie is niet gratis, dus dat geeft in ieder geval de intentie goed weer van de klager: die is bezig met een professionele site en probeert dat zo goed mogelijk te verdedigen (en terecht imho).

Als je nog twijfelt of je hier wel of niet mee door moet gaan: zorg dat je juridisch advies inwint bij iemand die met dit soort zaken bekend is.

blub

• Caseum
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 27-09 08:15

Caseum

Thinking about IT

Misschien semi-offtoppic:

Maar is het al zo erg dat zelfs foodies al net mag omdat het lijkt op foodness?
Want het zijn toch 2 verschillende woorden?
Ik snap dat foodnesses niet zou mogen bijvoorbeeld maar dit is toch compleet anders?

Of is het inderdaad wel zo 'streng'?

Kaas is baas

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 27-09 16:47
Caseum schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:17:

Ik snap dat foodnesses niet zou mogen bijvoorbeeld maar dit is toch compleet anders?

Naja als het een 'OhMyFoodness' heet en het andere 'OhMyFoodies' kan je moeilijk ontkennen dat dat wel heel erg veel op elkaar lijkt. Bovendien zijn het ook nog eens beide dezelfde soort websites, dus ik snap wel dat ze daar iets aan willen doen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Mr. HTTP
Caseum schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:17:

Daar zijn geen vaste regels voor. Daarom leggen sommige partijen deze zaken voor aan een rechter of schikken vroegtijdig. Het is een kostbaar en langdradig proces.

UPDATE:
Lees anders maar eens wat vonnissen op Domeinnaam jurisprudentie (domjur.nl).

[Voor 10% gewijzigd door Mr. HTTP op 10-02-2021 13:23]

• Caseum
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 27-09 08:15

Caseum

Thinking about IT

Ja okee maar dan is het dus vooral gebaseerd op het ohmyfood gedeelte?

Kaas is baas

• eelcootjuh
De eigenaar wilt dat ik alles stopzet/hernoem. En het me eerlijk gezegd geen proces waard, daar zijn de verdiensten niet naar.

Ik ga het gesprek in eerste instantie aan en zal zien waar we op uitkomen. Het blijft een grijs gebied maar linksom of rechtsom lijken er wel meer dingen op elkaar.

Bedankt voor jullie input, en ik snap dat er zoveel meningen, interpretaties en invalshoeken zijn. Is ook niet dat ik die tientjes inkomsten nodig heb, is meer een platform om mee te spelen en dingen uit te proberen omdat ik dat zelf tof vind.

• Mr. HTTP
eelcootjuh schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:26:
Ik ga het gesprek in eerste instantie aan en zal zien waar we op uitkomen. Het blijft een grijs gebied maar linksom of rechtsom lijken er wel meer dingen op elkaar.
Ga a.u.b. niet zelf in gesprek als het recht je zo vreemd is en zonder advies. Laat hun ook eerst goed verwoorden wat hun probleem is voordat je zelf allerlei dingen gaat zeggen of verkeerde aannames maakt die hun helpen.

Gevaar voor kosten is echt pas later aan de orde, je zit nog helemaal niet in die fase...

Ik geef je bewust geen inhoudelijke advies zonder de details te kennen want dat is niet chique en iedereen die iets van rechten heeft gestudeerd weet dat. Ik probeer je wel wat te helpen in de aanpak van het proces.
Ik zie graag je topic tegemoet op Higerlevel, zoals ik je al tipte.

[Voor 27% gewijzigd door Mr. HTTP op 10-02-2021 13:36]

• EMP
  • Laatst online: 26-09 17:27

EMP

Krulloos!

Het is geen simpele vraag blijkt wel, en voor goed advies is er veel meer informatie nodig dan wat in de TS staat.

Maar juridisch advies daargelaten, is het een persoon die je kunt bellen om eens te overleggen? De naam van je blog lijkt je niet enorm aan het hart te gaan, en het lijkt de eiser vooral te gaan over dat jouw 'verwarrende' naam verdwijnt, en gezien het verschil in formaat is de wens van de eiser niet heel gek. (Hier laat ik buiten of de wens terecht of op een fatsoenlijke manier gebracht is.)

Wellicht kunnen jullie een compromis sluiten waarin jouw blog(naam) verdwijnt/overgedragen wordt, eventueel met een overgangsperiode, in ruil voor iets waar jij blij van wordt.

Het hoeft niet per se via een rechtbank geregeld te worden.

Toevoeging: als je per se je recht wilt halen, schakel dan zsm hulp in. Als je in deze fase zelf gaat overleggen gooi je zonder relevante (juridische) kennis zomaar je eigen glazen in.

Andersom: als je zin hebt in een leuk juridisch avontuurtje, ga lekker dwars liggen, laat het voorkomen en zie wat er uit te slepen valt. Worst case raak je je blog kwijt :P

[Voor 19% gewijzigd door EMP op 10-02-2021 13:34]

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Flimovic
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 26-09 09:30

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Tip: probeer het niet uit te laten op een juridisch geschil, anders kan het (mogelijk) een heel duur grapje worden.

Wat je nu ziet is waarschijnlijk stap 1. Het vriendelijke (doch dringende) verzoek van de andere blog.

Stap 2 is waarschijnlijk een blafbrief van een advocaat en komt waarschijnlijk op het volgende neer:
Betaal ons bedrag X anders gaan we naar de rechtbank. Bedrag X kan maar zo 1000+ euro zijn.

Stap 3 is dan de gang naar de rechtbank.

[Voor 69% gewijzigd door Flimovic op 10-02-2021 13:36]

Gamertag: Flimovic / Overwatch ID Flimovic#2129

• Mr. HTTP
EMP schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:32:
Andersom: als je zin hebt in een leuk juridisch avontuurtje, ga lekker dwars liggen, laat het voorkomen en zie wat er uit te slepen valt. Worst case raak je je blog kwijt :P
En moet je alle proceskosten betalen.. |:(

Wat een *** advies zeg.

• Mr. HTTP
Flimovic schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:34:
Tip: probeer het niet uit te laten op een juridisch geschil, anders kan het (mogelijk) een heel duur grapje worden.

Wat je nu ziet is waarschijnlijk stap 1. Het vriendelijke (doch dringende) verzoek van de andere blog.

Stap 2 is waarschijnlijk een blafbrief van een advocaat en komt waarschijnlijk op het volgende neer:
Betaal ons bedrag X anders gaan we naar de rechtbank. Bedrag X kan maar zo 1000+ euro zijn.

Stap 3 is dan de gang naar de rechtbank.
Goed verwoord, dit is stap 1, de aftast-fase. Niemand start zomaar een procedure...

• EMP
  • Laatst online: 26-09 17:27

EMP

Krulloos!

Mr. HTTP schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:37:
[...]

En moet je alle proceskosten betalen.. |:(

Wat een *** advies zeg.
Hoezo dat?

Het blog van TS is ouder, en per definitie ook een handelsnaam, zie bijvoorbeeld hier op het blog van Arnout Engelfriet.

Tevens bekijkt in een civiele zaak de rechter per zaak of de proceskosten vergoed moeten worden, en zijn deze niet per definitie voor de verliezende partij. Zelfs dus als TS aangeklaagd wordt en de zaak verliest dan zal de rechter ook nog eens moeten besluiten dat TS de proceskosten zal moeten betalen.

Het is niet onmogelijk, maar ik deel jouw mening niet.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

• Mr. HTTP
@EMP
Er is niets leuk aan een juridisch avontuurtje. Hoe had ik het dan moeten verwoorden?
En moet kun je eventueel alle proceskosten betalen
Maaruh je had het toch over worst-case! Sowieso als je met zo'n insteek (avontuurtje) een rechtszaak instapt gaat de rechter zeker beslissen dat je mag dokken. Je hebt dan namelijk onnodig de tijd verspilt van de rechtbank met dat avontuurtje.

Wat je argumentatie betreft (de blogpost), dat is allemaal heel leuk maar ik ken niet ALLE details en heb weinig zin mee te gaan in een self fulfilling prophecy.

Als TS nou zelf komt met een vonnis dat overlap heeft (domjur.nl) dan hebben we er meer aan...

[Voor 33% gewijzigd door Mr. HTTP op 10-02-2021 15:26]

• Mschamp
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 06:28
EMP schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Hoezo dat?

Het blog van TS is ouder, en per definitie ook een handelsnaam, zie bijvoorbeeld hier op het blog van Arnout Engelfriet.

Tevens bekijkt in een civiele zaak de rechter per zaak of de proceskosten vergoed moeten worden, en zijn deze niet per definitie voor de verliezende partij. Zelfs dus als TS aangeklaagd wordt en de zaak verliest dan zal de rechter ook nog eens moeten besluiten dat TS de proceskosten zal moeten betalen.

Het is niet onmogelijk, maar ik deel jouw mening niet.
TS zijn blog lijkt toch minder oud, uit TS:
Ik heb mijn URL geregistreerd op 9 februari 2017.
Haar URL is geregistreerd op 24 mei 2011

• Mr. HTTP
Mschamp schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:57:
TS zijn blog lijkt toch minder oud, uit TS:
Er is wel een verschil tussen een domeinnaam registreren en actief aan het handelen zijn. M.a.w. wat is er door de jaren heen gebeurt op die domeinnamen? Wat laat de Wayback Machine bijv. zien?

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 20:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Joh, laat die juridische molen lekker gaan.

Het is toch duidelijk waarom zij contact heeft gezocht? Zij heeft al een oudere, goed lopende site.
TS maakt een site aan met praktisch dezelfde naam, én hetzelde onderwerp. En verdient er zo goed als niets mee.
Het lijkt mij gewoon niet meer dan correct om de naam te veranderen. Kleine moeite met nauwelijks gevolgen. Ik zal het geen morele plicht noemen maar... Voelt het ook niet gewoon beter om dit te doen?
Bedenk ook dat de naamsverwarring op termijn óók in het nadeel van de TS kan werken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Mr. HTTP
Nyarlathotep schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:06:
Joh, laat die juridische molen lekker gaan.

Het is toch duidelijk waarom zij contact heeft gezocht? Zij heeft al een oudere, goed lopende site.
TS maakt een site aan met praktisch dezelfde naam, én hetzelde onderwerp. En verdient er zo goed als niets mee.
Het lijkt mij gewoon niet meer dan correct om de naam te veranderen. Kleine moeite met nauwelijks gevolgen. Ik zal het geen morele plicht noemen maar... Voelt het ook niet gewoon beter om dit te doen?
Bedenk ook dat de naamsverwarring op termijn óók in het nadeel van de TS kan werken.
TS heeft tijd en energie in iets gestoken en dat mag verdedigt worden op basis van wet- en regelgeving en jurisprudentie. Of TS dat wil is aan hem. De tegenpartij kan ook gewoon een vies spelletje spelen en TS proberen te overbluffen. Is het namelijk zo dat TS schade toebrengt aan tegenpartij of serieus tegen het merkrecht van tegenpartij in gaat? Waarom is TS zo interessant voor tegenpartij? Voor dat beetje geld wat er uit voort komt, voor dat beetje traffic wat niet bij de tegenpartij aankomt?

TS kan best beslissen dit naast zich te leggen, maar moet wel proberen uit te vogelen of ie niet genaaid wordt.

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:17

-tom-562

Oliesjeik

Mr. HTTP schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:03:
[...]

Er is wel een verschil tussen een domeinnaam registreren en actief aan het handelen zijn. M.a.w. wat is er door de jaren heen gebeurt op die domeinnamen? Wat laat de Wayback Machine bijv. zien?
Van Ohmyfoodness:
Om deze reden ben ik samen met een vriendin in mei 2011 OhMyFoodness gestart, een blog die in eerste instantie bedoeld was om recepten op te delen, een ei kwijt te kunnen over eten en om anderen te laten zien dat eten echt heel erg leuk is. De laatste jaren is er veel veranderd. OhMyFoodness is een bedrijf geworden dat ik nu alleen draaiende houd en een simpele receptensite is het allang niet meer te noemen.
En als je zelf even de moeite had gedaan, dan zie je (op waybackmachine) dat er het blog idd in 2011 actief was

[Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 10-02-2021 14:19]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Kasparov
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Is het een idee om bij de andere site voor te stellen dat ze een klein bedrag betaald voor de kosten van een nieuw domein voor jou en wat kosten als een nieuw logo? Kost hun een keer 100 tot 250 euro en is heel veel goedkoper voor ze dan een advocaat.
Maak jij zelf ook geen kosten en loop je geen risico's.
In theorie zou iedereen tevreden moeten kunnen zijn.

• Mr. HTTP
-tom-562 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:18:
En als je zelf even de moeite had gedaan, dan zie je (op waybackmachine) dat er het blog idd in 2011 actief was
Ik ga niet inhoudelijk op deze casus in zoals ik al eerder had toegelicht.
Daarbij ging het mij om het geven van het advies: geregistreerd VS actieve handel met Wayback Machine als tip om dat in te zien. Wat daar verder instaat had niet mijn interesse want dan komen we weer bij inhoudelijk advies.

Vermoeiend als anderen niet in staat zijn begrijpend te kunnen lezen en dan zuur doen omdat
ik iets niet opzoek op Wayback Machine. Maaruh bedankt voor de moeite. _/-\o_ d:)b

• kleefding
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 27-09 16:46
Bied ze jouw domeinnaam aan voor een vergoeding en betaal daarvan een nieuwe domeinnaam.
Als deze er zo veel op lijkt willen ze hem vast hebben. :)

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 27-09 16:47
Kasparov schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:18:
Is het een idee om bij de andere site voor te stellen dat ze een klein bedrag betaald voor de kosten van een nieuw domein voor jou en wat kosten als een nieuw logo? Kost hun een keer 100 tot 250 euro en is heel veel goedkoper voor ze dan een advocaat.
Dit zou ik ook doen, gewoon een dealtje sluiten. Zeker als het jou niet zoveel interesseert wat de domeinnaam van je blog is.
Gewoon eerlijk antwoord sturen en een vergoeding vragen die jou passend lijkt, nieuwe domeinnaam aanschaffen, website ombouwen, nieuwe logo's, etc, etc. Dan kom je er vast wel uit.

En als de tegenpartij dan nul op het rekest geeft kan je altijd nog de juridische molen in maar heb je jezelf in ieder geval van de goede kant laten zien.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• -ION-
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 26-09 20:37
Wat ook niet helpt natuurlijk is dat je site erg veel lijkt op die van haar. En nu snap ik dat veel kookblogs ongeveer dezelfde kleurstelling gebruiken, maar nu zorgt de combinatie van een vergelijkbare naam, inhoud en een vergelijkbaar design - tot aan het specifieke lettertype aan toe - ervoor dat een toevallige bezoeker de sites gemakkelijk door elkaar haalt.

• Mr. HTTP
-ION- schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:44:
Wat ook niet helpt natuurlijk is dat je site erg veel lijkt op die van haar. En nu snap ik dat veel kookblogs ongeveer dezelfde kleurstelling gebruiken, maar nu zorgt de combinatie van een vergelijkbare naam, inhoud en een vergelijkbaar design - tot aan het specifieke lettertype aan toe - ervoor dat een toevallige bezoeker de sites gemakkelijk door elkaar haalt.
Als dat zo is dan zou de tegenpartij eenvoudig kunnen aantonen dat er bewust nageaapt wordt en TS te kwader trouw is. Dat weet TS zelf het beste. Mocht dat zo zijn dan is het advies om dit conflict zo snel mogelijk op te lossen en zijn verlies te nemen en zich in de toekomst te richten op original content.

Het kan ook gewoon dezelfde standaard template zijn van een CMS; in dat opzicht lijken een hele hoop web sites op elkaar... :9 >:)

[Voor 8% gewijzigd door Mr. HTTP op 10-02-2021 14:55]

• -ION-
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 26-09 20:37
Mr. HTTP schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Als dat zo is dan zou de tegenpartij eenvoudig kunnen aantonen dat er bewust nageaapt wordt en TS te kwader trouw is. Dat weet TS zelf het beste.
Misschien dat het design gebaseerd is op een template, dus hoeft niet perse te kwader trouw te zijn.

Omdat de namen hier toch al zijn genoemd:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 12% gewijzigd door -ION- op 10-02-2021 15:01]

• Mr. HTTP
-ION- schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:58:
Misschien dat het design gebaseerd is op een template, dus hoeft niet perse te kwader trouw te zijn.
Dat gaf ik al aan idd.

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 23:29

Foamy

Fulltime prutser

Kasparov schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 14:18:
Je bedoelt schuld te erkennen (je geeft immers aan met dit bod dat de domeinnaam ook volgens jou interessant is voor de eiser) en hiermee bij vervolgstappen je eigen glazen in te gooien? Tenzij de eiser uit eigen beweging met een dergelijk voorstel komt: niet zelf over beginnen, tenzij je/een advocaat dat advies geeft.

En verder herhaal ik mijn eerdere advies nog maar eens: als je verder wilt in dit spel, zorg dan dat je juridische ondersteuning hebt.

blub

• Mr. HTTP
Omdat de (domein)namen, waarover dit conflict gaat, inmiddels zowel publiekelijk als voor MembersOnly zichtbaar zijn adviseer ik TS/mods en anderen dit weg te halen. Gezien Tweakers.net het goed doet in zoekmachines kan dit de tegenpartij munitie geven.

• Schildpadje
  • Registratie: november 2019
  • Niet online
spuit 11 8)7

[Voor 97% gewijzigd door Schildpadje op 10-02-2021 16:45]

• Kasparov
  • Nu online
Foamy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:17:
[...]

Je bedoelt schuld te erkennen (je geeft immers aan met dit bod dat de domeinnaam ook volgens jou interessant is voor de eiser) en hiermee bij vervolgstappen je eigen glazen in te gooien? Tenzij de eiser uit eigen beweging met een dergelijk voorstel komt: niet zelf over beginnen, tenzij je/een advocaat dat advies geeft.

En verder herhaal ik mijn eerdere advies nog maar eens: als je verder wilt in dit spel, zorg dan dat je juridische ondersteuning hebt.
De TS geeft aan dat hij vanwege de inkomsten van enkele 10tjes geen zaak van wilt maken.

Overigens is een schikkingsvoorstel geen schulderkenning naar mijn idee?

• aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 27-09 15:35
Foamy schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:17:
[...]
Dit helpt de TS waarschijnlijk niet. Hij is een hobbyist met een kleine website en heeft juist geen zin om (dure) juridische hulp te zoeken, want dan is hij meer kwijt dan zijn website oplevert - zelfs als hij wint.

Daarom komt de TS ook naar hier met zijn vraag, want hier is advies gratis.

Als iemand hier komt met de vraag "zijn die rode bultjes op mijn **** een geslachtsziekte? Ik durf niet naar de dokter", dan heeft het ook weinig zin om te zeggen "ik adviseer je om naar de dokter te gaan".

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 21:33

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik zou dat schikkingsvoorstel zelf dan weer niet doen, als ik het vanaf haar kant bekijk. Iemand heeft in haar ogen een exacte kopie van jouw merknaam en als je daar dan op wijst, krijg je de vraag om te betalen voor het niet langer gebruiken van de naam. Als het maar een bescheiden bedrag is, kan je natuurlijk die kosten ook zelf dragen.

3.14159265459 | Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | If you gaze long into an abyss, the abyss will gaze back into you

• Mr. HTTP
Een snelle Google search met de relevante zoektermen, (-ness, -ies) leert mij dat iedereen in dezelfde vijver vist.Ben benieuwd wie er wel en niet een mailtje krijgen van de tegenpartij. :Y)

Sowieso beetje raar dat niemand in die markt de behoefte heeft om uniek te zijn... qua naamgeving dan ;)
Qua marketing is dit een hel. Ik denk dan ook dat tegenpartij aan het professionaliseren is geslagen en dit wil rechttrekken.

[Voor 17% gewijzigd door Mr. HTTP op 10-02-2021 17:50]

• Joindry
  • Laatst online: 22:30

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik vind het trouwens best laag dit verzoek. Er zijn nog makkelijk enkele links te vinden die een gelijkaardig genaamde website hebben.
Gaat ze dan iedereen aanschrijven? Sowieso is het domein al anders, dus toevallig ga je normaalgezien niet op de foute site terechtkomen.
De naam heeft dan als oorsprong nog een uitdrukking als basis, daar kan je geen octrooi, monopolie, noem het wat je wil op nemen. Dat kan je enkel op merkregistratie. Had zij nu een compleet unieke merknaam geregistreerd, dan was dit zuiver. Maar zij baseert zich op een flauwe woordspeling die zowat iedereen wel kent. Dat verzwakt haar "positie" wel als merknaam.
Als verdediging kan aangevoerd worden dat beiden zich baseren op diezelfde (flauwe) woordspeling. Met als voorbeelden de andere aanwezige sites.

Ik zou eerst proberen, buiten de advocaten heen, contact opnemen en polsen. Zij moet uiteindelijk ook ridicuul hoge kosten/inspanning maken voor een klein gewin. Zeker als ze de anderen ook allemaal aanschrijft. 8)7
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee