Toon posts:

Een 49/50 inch smart TV, maar welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-03 09:19
Mijn huidige 10 jaar oude 43" panasonic is aan vervanging toe. Wij willen een 49/50 inch tv aanschaffen. De 55 inch vinden wij echt te groot. De TV hangt in de hoek van de woonkamer, half voor het raam. Hij zit op een draaibare muurbeugel.
Hij wordt niet gebruikt voor te gamen. Alleen maar tv/series/films. Wij hadden geen problemen met de huidige panasonic, maar de letters van de subtitles worden ietwat te klein, dus het mag wel wat groter voor het gemak.
Ons budget is ongeveer 500 - 700 euro.
Een Oled TV hoeft van ons niet, vinden wij te prijzig. Als de nieuwe tv. in ieder geval qua beeldkwaliteit niet minder is dan de huidige, zijn we tevreden.
Merken als TLC/Hisense zijn wij huiverig voor en laten die voor wat het is.
Een goede weergave van het geluid (zonder externe versterkers/speakers) is wel belangrijk. Verder moet hij Ziggo-gecertificeerd zijn en CI+ .

Ik heb 3 tv's gevonden, maar kan nog niet tot een keuze komen. Zie door de bomen het bos niet meer. Misschien daar jullie opmerkingen/ kantekeningen of advies mij kunnen helpen een keuze te maken.
Alvast bedankt.
Op dit moment neig ik naar de LG nano ?? Of zijn er nog andere (bekende) merken die ik over het hoofd zie (svp. wel ik dezelfde prijsklasse).?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1TelevisiesLG Nanocell 49NANO816NA Zwart€ 525,-€ 525,-
1TelevisiesSamsung QLED Series Q64T 50" Zilver, Zwart€ 668,-€ 668,-
1TelevisiesSamsung TU8502 50" Zwart€ 495,35€ 495,35
1TelevisiesSony KD-49X7055 Zwart€ 549,-€ 549,-
Totaal€ 2.237,35

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:51
Hier kun je mooi vergelijken op beeldkwaliteit van de verschillende tv's.

Goed om te letten op het soort LCD scherm. VA of IPS. VA betekent beter contrast (is mooier beeld) en IPS heeft betere kijkhoeken. Als je niet van de zijkant naar de tv kijkt altijd voor een VA paneel gaan wat mij betreft.

Ondersteunt ziggo de CI+ modules nog wel actief? Lijkt me dat elke tv met CI+ module ook de ziggo module wel pakt?

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• Ton37
Dank je Hulleman voor de link. Ik had ergens al gelezen dat de LG qua local dimming slecht uit de bus komt. Wordt op deze site ook vermeld. Dat brengt mij aan het twijfelen wat betreft de LG (zeer kleine kijkhoek en slechte local dimming). Dan komt de Sony voor mij meer 'in beeld',,, denk ik nu ;-)

Dat over VA vs IPS neem ik mee in mijn keuze. VA zou voor mijn situatie voldoen.

Misschien zou ik mijn budget iets moeten oprekken naar 700/800 euries om een kwalitatief betere tv te kunnen aanschaffen? Alleen zou die dan wat langer mee moeten kunnen dat een goedkopere ivm. de afschrijving??? Ik heb niet het idee dat een Oled-tv ook zonder problemen 10 jaar meegaat. Dan zal er tussentijds al weer een nieuwe techniek op de markt zijn, denk ik dan maar?

[Voor 44% gewijzigd door Ton37 op 10-02-2021 11:33]

• Hulleman
Ik denk niet dat een goedkopere LCD perse langer of korter mee gaat dan een duurdere variant. LCD tv's gaan niet zomaar kapot door gebruik. Die kunnen zo vreselijk veel branduren aan.

Voor jouw budget is de Hisense 50U7QF wellicht wel de beste keuze, ondanks dat dat merk je voorkeur niet geniet. Die tv beschikt over een FALD scherm wat een veel beter contrast oplevert dan edge-lit LCD's. Als ik zo ff neus haalt dit scherm 700 nits helderheid wat ook best aardig is voor HDR weergave. Het is dan wel een 8 bit paneel, dus de brede HDR kleurweergave mist. De tv kost dan ook maar 6-700 euro. Elke andere tv voor die prijs is velen malen minder. Ik kan alleen niet achterhalen of deze tv een VA of IPS paneel heeft.

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• benbaba
  • Niet online
Ton37 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 11:09:
Dank je Hulleman voor de link. Ik had ergens al gelezen dat de LG qua local dimming slecht uit de bus komt. Wordt op deze site ook vermeld. Dat brengt mij aan het twijfelen wat betreft de LG (zeer kleine kijkhoek en slechte local dimming). Dan komt de Sony voor mij meer 'in beeld',,, denk ik nu ;-)

Dat over VA vs IPS neem ik mee in mijn keuze. VA zou voor mijn situatie voldoen.

Misschien zou ik mijn budget iets moeten oprekken naar 700/800 euries om een kwalitatief betere tv te kunnen aanschaffen? Alleen zou die dan wat langer mee moeten kunnen dat een goedkopere ivm. de afschrijving??? Ik heb niet het idee dat een Oled-tv ook zonder problemen 10 jaar meegaat. Dan zal er tussentijds al weer een nieuwe techniek op de markt zijn, denk ik dan maar?
Zolang de TV geen FALD heeft is local dimming (momenteel) nutteloos. De LG's met IPS koop je sowieso niet voor hun contrast/zwartwaarde. Meer betalen levert betere motion(controle) en HDR. Met name dat laatste maakt het grootste verschil tegenwoordig.

Met jouw budget en met de tv's in dat segment is het verschil in beeldkwaliteit klein. Het grootse verschil maakt het type LCD. Daarnaast kunnen sommige tv's iets meer kleuren weergeven bij HDR. Toevallig ook alle 4 tv's uit jouw selectie. Maar de overige hardware (dimming + helderheid) is niet toereikend voor meerwaarde.
Hulleman schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:08:
Het is dan wel een 8 bit paneel, dus de brede HDR kleurweergave mist.Ik kan alleen niet achterhalen of deze tv een VA of IPS paneel heeft.
Hisense gebruikt altijd VA panelen. De U7QF heeft een QD filter en dus een breed kleurenbereik. De meeste panelen (zeker in deze prijsklasse) zijn 8bit+FRC. Dat is wat anders dan 8 bit. Verder zegt het ook niet zo veel. Zo'n paneel kan betere gradaties hebben en minder banding dan een native 10 bit paneel. Voor HDR zijn andere zaken veel belangrijker.

Ik zou ook de U7QF aanraden, maar TS heeft liever geen Hisense. Voor vergelijkbare tv's kom je dan uit op de Sony XG90/XH95 of de Samsung Q80T/86T. Als er alleen SDR gekeken gaat worden dan voldoet elke 50'' tv (altijd VA). Het verschil zit 'm dan in smartplatform en kleurenbereik, zie ook hier.

• Hulleman
benbaba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:37:
Ik zou ook de U7QF aanraden, maar TS heeft liever geen Hisense. Voor vergelijkbare tv's kom je dan uit op de Sony XG90/XH95 of de Samsung Q80T/86T. Als er alleen SDR gekeken gaat worden dan voldoet elke 50'' tv (altijd VA). Het verschil zit 'm dan in smartplatform en kleurenbereik, zie ook hier.
Die Sony's en Samsungs vallen best een stuk buiten budget.

• Ton37
Beste@Hulleman en @benbaba, ik stel jullie op-/aanmerking erg op prijs! Ik merk dat je compromisen moet doen t.a.v. prijs vs. kwaliteit, daarvan ben ik mij bewust. De Hisense lijkt op bepaalde punten aantrekkelijk, maar ik worstel met de service/aftersales gemak. Een aantal 'grote' jongens (platte tv/Bcc/MM) zitten bij wijze van spreken 'om de hoek'. In een test van de Consum.Bond scoorde hij 6.1 (waarbij het geluid een schamele 5.5 kreeg). Natuurlijk is beeldkwaliteit erg belangrijk, maar liever wil ik geen honderden euro's erin moet steken om het 'mindere' geluid te compenseren. M.a.w. een wat minder goed geluid KAN je compenseren, maar een tamelijk slecht geluid MOET je compenseren.
Inderdaad zijn de genoemde Ss Q80T of Sony XG90 flink aan de prijs, maar dat lijkt momenteel in 'digi-land' een trend te zijn (schaarste en grote vraag) Misschien kom ik toch nog op een nieuwere Panasonic uit (ter vervanging van mij huidige oude Panasonic), Het is ook lastig dan je niet in de winkels kunt kijken en luisteren, maar dat is een open deur ;)
Misschien zal ik idd. mijn budget moeten gaan verhogen? Ik ga mij verder verdiepen in de door jullie aangedragen info kanalen.

• Ton37
benbaba schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:37:
[...]

.........

Als er alleen SDR gekeken gaat worden dan voldoet elke 50'' tv (altijd VA). Het verschil zit 'm dan in smartplatform en kleurenbereik, zie ook hier.
@Benbaba, wat bedoel je met de term 'SDR' ..?

• benbaba
  • Niet online
Ton37 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:53:
[...]

@Benbaba, wat bedoel je met de term 'SDR' ..?
Standard Dynamic Range (SDR): de uniforme standaard voor beeldkwaliteit bij SD/HDTV ofwel van uitzendingen, dvd of Blu-ray. High Dynamic Range (HDR): een uitbereiding van heldere en donkere delen (contrast) en het kleurenspectrum bij 4K/UHD. Denk aan Netflix UHD en UHD Blu-ray. Om dit te kunnen tonen is geschikte hardware nodig. Is dit niet belangrijk dan volstaat in feite (bijna) elke tv omdat de hardware inmiddels meer dan toereikend is. HDR wordt een ander verhaal en vandaar (met name) het prijsverschil. In deze guide vind je meer info met verwijzingen. In feite moet je je afvragen of goed HDR van belang is? Zo ja, dan heeft het zin om meer uit te geven voor de FALD modellen. Zo niet, kies tussen een IPS of VA tv en daarbij voor een bepaald smartplatform, merk of een bepaalde feature/prijs.

• Hulleman
Ton37 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:43:
De Hisense lijkt op bepaalde punten aantrekkelijk. In een test van de Consum.Bond scoorde hij 6.1 (waarbij het geluid een schamele 5.5 kreeg). Natuurlijk is beeldkwaliteit erg belangrijk, maar liever wil ik geen honderden euro's erin moet steken om het 'mindere' geluid te compenseren. M.a.w. een wat minder goed geluid KAN je compenseren, maar een tamelijk slecht geluid MOET je compenseren.

Inderdaad zijn de genoemde Ss Q80T of Sony XG90 flink aan de prijs, maar dat lijkt momenteel in 'digi-land' een trend te zijn (schaarste en grote vraag)
Misschien zal ik idd. mijn budget moeten gaan verhogen?
Het geluid in een tv is nooit heel denderend. Het blijft immers een platte tv met weinig ruimte voor speakers. Ik zou meer waarde hechten aan beeldkwaliteit. Dat kun je niet meer fiksen, geluid eventueel wel in de toekomst.

De XG90 is een duurdere tv, maar dat is vooral omdat het een high-end LCD tv is. Voor een LCD is dat één van de beste keuzes. Nadeel is wel dat de 49" variant duurder is dan de 55"variant. Dus meer geld voor minder tv. Heeft alles te maken met het feit dat 49" gewoonweg minder wordt verkocht en geproduceerd. Drijft de kosten op.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je bereid bent om € 800 uit te geven wil ik je in overweging geven om je grens nog verder op te rekken. Voor € 800 koop je net niks. No offense natuurlijk, maar voor iets meer (€ 960) koop je een 49" Sony XG90 en voor € 899 de 55" variant. Dat is echt een wereld van verschil qua beeld met (iets) goedkopere tv's. Wellicht kun je nog wat op de prijs afdinge. Maar zoals gezegd, ik kan niet in je portemonnee kijken en kan me voorstellen dat je een bepaalde grens wil trekken qua budget. Dan zou ik lekker voor de Hisense gaan. Hou je nog geld over om in een soundbar oid te steken. Die geven al snel beter geluid dan een TV :)

Edit: De samsung Q80T of Q86T zijn een stukje goedkoper en zijn er in 49 of 50". Verschil tussen die 2 is de kleur.

[Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 10-02-2021 16:59]

• Ton37
Dag@Hulleman en @benbaba, dank jullie hartelijk voor jullie tijd en de uitgebreide en duidelijk toelichting. _/-\o_ Dat helpt mij zeker in mijn keuzes. Het wordt er niet eenvoudiger op in het 'digitale tijdperk' ;-)), maar dat kan ook aan mij liggen. Zoveel keuzes en zoveel technische aspecten :? . Ik ga met jullie informatie alles weer even op een rijtje zetten om op korte termijn de knoop te gaan doorhakken.

Mogelijk dat ik dan nog een keer mijn 'bijna finale' keuze neerzet om te lezen of ik het allemaal goed begrepen heb ;)

Fijne avond 8)

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ton37 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 15:43:
Beste@Hulleman en @benbaba, ik stel jullie op-/aanmerking erg op prijs! Ik merk dat je compromisen moet doen t.a.v. prijs vs. kwaliteit, daarvan ben ik mij bewust. De Hisense lijkt op bepaalde punten aantrekkelijk, maar ik worstel met de service/aftersales gemak. Een aantal 'grote' jongens (platte tv/Bcc/MM) zitten bij wijze van spreken 'om de hoek'. In een test van de Consum.Bond scoorde hij 6.1 (waarbij het geluid een schamele 5.5 kreeg). Natuurlijk is beeldkwaliteit erg belangrijk, maar liever wil ik geen honderden euro's erin moet steken om het 'mindere' geluid te compenseren. M.a.w. een wat minder goed geluid KAN je compenseren, maar een tamelijk slecht geluid MOET je compenseren.
Inderdaad zijn de genoemde Ss Q80T of Sony XG90 flink aan de prijs, maar dat lijkt momenteel in 'digi-land' een trend te zijn (schaarste en grote vraag) Misschien kom ik toch nog op een nieuwere Panasonic uit (ter vervanging van mij huidige oude Panasonic), Het is ook lastig dan je niet in de winkels kunt kijken en luisteren, maar dat is een open deur ;)
Misschien zal ik idd. mijn budget moeten gaan verhogen? Ik ga mij verder verdiepen in de door jullie aangedragen info kanalen.
Voor toestellen als dit zijn ze niet flink aan de prijs, aan de schaarste ligt het iig niet (bij de 'grote jongens' zijn ze altijd aan de prijs; bij Platte TV valt er vast makkelijk nog wel wat af te krijgen).
Een vergelijkbare Panasonic is er niet en het beste wat zij aanbieden is deze pricewatch: Panasonic TX-49HXW944 Zwart Kwam op zich nog best redelijk uit de test bij het Duitse HDTV Magazin voor een edge-lit model met IPS paneel.

• Ton37
Na bestudering van de diverse aangedragen info hebben wij besloten ons budget aan te passen/ te verhogen naar ongeveer 800/900 euro. Ik verwacht met die kwaliteit ook langer van de tv. te kunnen genieten. Een aantal uitgangspunten blijven gelijk: maximaal 50 inch en geen Oled. Dan kom ik 'automatisch' terecht bij de merken/modellen als bovengenoemd: de Samsung Q80-series of Sony XG90. Ik weet iig. dat wij geen/nauwelijks gebruik zullen maken van allerlei digitale opties/snufjes. Hoofdzakelijk alleen maar TV-kijken, een opgenomen docu of filmpje/serie uit het Ziggo-abbo of andere soap ;-) Maar nu moet ik gaan kijken of dat gaat lukken met het beoogde budget en welk merk/model dan het beste voor ons geschikt zou zijn. Ik ga mij daar eens verder in verdiepen. Dus binnenkort zal ik wel 2/3 modellen aan jullie voorleggen. Als jullie toevallig al een lumineus voorstel hebben op basis van jullie kennis/ervaring, hou ik mij aanbevolen ;-))

• Hulleman
Ton37 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 12:26:
Na bestudering van de diverse aangedragen info hebben wij besloten ons budget aan te passen/ te verhogen naar ongeveer 800/900 euro. Ik verwacht met die kwaliteit ook langer van de tv. te kunnen genieten. Een aantal uitgangspunten blijven gelijk: maximaal 50 inch en geen Oled. Dan kom ik 'automatisch' terecht bij de merken/modellen als bovengenoemd: de Samsung Q80-series of Sony XG90. Ik weet iig. dat wij geen/nauwelijks gebruik zullen maken van allerlei digitale opties/snufjes. Hoofdzakelijk alleen maar TV-kijken, een opgenomen docu of filmpje/serie uit het Ziggo-abbo of andere soap ;-) Maar nu moet ik gaan kijken of dat gaat lukken met het beoogde budget en welk merk/model dan het beste voor ons geschikt zou zijn. Ik ga mij daar eens verder in verdiepen. Dus binnenkort zal ik wel 2/3 modellen aan jullie voorleggen. Als jullie toevallig al een lumineus voorstel hebben op basis van jullie kennis/ervaring, hou ik mij aanbevolen ;-))
Op een Q80 of XG90 moet je natuurlijk ook 4K HDR content op gaan bekijken :9
Netflix abonnementje nemen. Staan toffe series en docu's op!

De XG90 is CI+ ziggo gecertificeerd (als ik zo google). De Q80 kan ik niet vinden. Heeft wel ruimte voor een CI module

• Ton37
Met hulp van bovenstaand tweakers heb ik e.e.a. bestudeerd en uiteindelijk gekozen (en gekocht voor een hele fijne deal die 3 tientjes boven mijn eerst genoemde budget was) voor de Sony 49XF8599 . Hij hangt inmiddels en werkt... prachtig... (en de ondertiteling is weer goed te lezen ;-)). Nogmaals bedankt voor de adviezen en info _/-\o_ ;w

[Voor 8% gewijzigd door Ton37 op 12-02-2021 21:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee