Vraag

• Doctorbeat
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-02 18:14
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Youtube/Twitch, films/series en dan wat gamen. Vooral geïnteresseerd in Back 4 Blood, zou dat graag op 1440p en goede kwaliteit willen gaan spelen. Ook ben ik wat gaan simracen, en wil Assetto Corsa met wat mods of Assetto Corsa Competizione op 1440p ook wel zien.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
€2k max, inclusief 1440p 34" monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Mijn huidig systeem is aardig verouderd. Ik denk dat ik de monitor als 2e monitor wel ga gebruiken, maar de rest kan denk ik tweedehands weg. Mogelijk de kast meenemen naar het nieuwe systeem.

Huidig systeem:
23" 1080p monitor en een ~30" full HD tv. Verder:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z87P-D3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 770 Jetstream 2GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 1TB€ 34,97€ 34,97
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1VoedingenXFX Pro 650W XXX Edition€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 120GB€ 102,60€ 102,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 137,57

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
2TB of meer aan SSD opslag zie ik wel zitten,

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Niet per sé voorkeur voor merken. Tot nu toe eigenlijk wel altijd Nvidia/Intel combo gehad, maar meer door toeval dan echt willen.

Ik heb uit een eerdere BBG het 4K systeem wat aangepast. Met de huidige GPU prijzen die ik zie wordt het nog wel moeilijk onder de €2k te blijven zo lijkt het.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio€ 807,07€ 807,07
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 499,-€ 499,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 38,70€ 38,70
1VentilatorenArctic P12 PWM PST Zwart/Transparant, 120mm€ 8,20€ 8,20
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 166,90€ 166,90
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 119,95€ 119,95
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 104,72€ 104,72
Totaal€ 2.252,54

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Geen RGB. Verder is stil beter, maar niet ten koste van een goede prijs/kwaliteit verhouding. Andere kast overweeg ik mogelijk omdat de audio header bracket van de R4 al een aantal keer vervangen is geweest (vooral wanneer ik hem zelf kapot trok). Indien andere kast is geen window of zo nodig, het liefst zo minimalistisch mogelijk (vind zelf de R4 lekker strak qua design).

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Waarschijnlijk niet.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Kan het systeem wat ik voorstel aan wat ik vraag, en is het enigszins toekomstbestendig (Oude systeem heeft het vanaf 2013 tot nu redelijk goed vol kunnen houden)? Is het mogelijk om nog op de kosten te beknibbelen om onder de 2k te komen? Kan ik dan beter wachten tot levering van GPU's beter wordt?

Verder heb ik nog wel de vraag of ik met mijn huidige systeem voor nu enkel de monitor kan aanschaffen (ivm de GPU tekorten) en dus 1 monitor van 1440p en 1 van 1080p kan draaien. Games zou ik dan gewoon downscalen naar 1080p.

Bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
Is het een optie voor je om je oude GPU te hergebruiken tot prijzen zakken? Dan zou je een nieuwe monitor ook pas kopen zodra GPU 's wat goedkoper zijn.
Je mist nog een kast - bijvoorbeeld bq pure base 500dx
pak een msi voeding, voor de 3060 heb je aan 650w al meer dan voldoende

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Doctorbeat 3060Ti is nu dikke €300,- te duur.
Verder voldoet de 560w versie prima van je gekozen psu

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Doctorbeat
Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:32:
@Doctorbeat 3060Ti is nu dikke €300,- te duur.
Verder voldoet de 560w versie prima van je gekozen psu
Ja ik heb al gelezen dat GPU's nu voor hoge prijzen verkocht worden. Maar het lijkt ook niet alsof daar al snel verandering in gaat komen.
99ruud99 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:28:
Is het een optie voor je om je oude GPU te hergebruiken tot prijzen zakken? Dan zou je een nieuwe monitor ook pas kopen zodra GPU 's wat goedkoper zijn.
Je mist nog een kast - bijvoorbeeld bq pure base 500dx
pak een msi voeding, voor de 3060 heb je aan 650w al meer dan voldoende
Ja dat is zeker een optie, maar op dit moment voelt de GPU wat meer als de bottleneck van mijn systeem, vooral bij games.

Verder bedankt voor de tip om de voeding wat te downgraden!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
ehm, het is een upgrade die goedkoper is :P

download misschien eens MSI afterburner? dan weet je zeker welk onderdeel je pc vertraagd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Neem aan dat je je kast meeneemt, dan past psu daar mooi bij. En voordeel van makkelijk verwerkbare kabels (flexibel)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Doctorbeat
Hallo allemaal. Ik heb ten tijde van de start post besloten niet te upgraden door de GPU prijzen. Echter is gisteren mijn GTX770 overleden, dus nu wordt het wel echt tijd :) Gelukkig heb ik tijdelijk nog een HDMI poort aan mn mobo hangen.

Voor de nieuwe build zijn dit de uitgangspunten tov de eerdere post:
- Nieuwe behuizing
- Mobo met wifi+bluetooth
- 1440p widescreen gaming (titels voor in de toekomst oa Diablo 4 / Hogwarts Legacy). Alles op ultra is niet pe sé nodig, maar heb wel graag dat de PC weer lang mee gaat (10 jaar is natuurlijk wel erg veel).
- geen RGB
- Budget is rond de 1500, kan rekken tot 2k mits de toegenomen performance het echt waard is.

Onderstaand een lijst die ik heb samengesteld adhv andere posts hier en wat rondgespeur:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6750 XT Gaming OC 12G€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 127,44€ 127,44
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 136,99€ 136,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.390,85

Vragen die ik nog heb:

- Is alles compatibel met elkaar?
- Zijn er hier onlogische keuzes die beter kunnen/anders moeten? (PSU te klein?)
- Ik heb nog wat ruimte qua budget, maar weet niet zo goed waar dit geld het beste uitgegeven kan worden.
- In hoeverre is het een goed idee om naar de nieuwere generaties CPU/GPU te kijken? Is dat het waard?

Alvast bedankt!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2

Is een betere voeding. Pro 4 is wel beetje overdreven voor 5700X

• Doctorbeat
Aan de hand van de reactie hier en wat verder leeswerk de lijst wat aangepast:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 209,-€ 209,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B550-PLUS WIFI II€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming D 16G OC€ 569,-€ 569,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Compact Zwart€ 127,43€ 127,43
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 93,-€ 93,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 136,99€ 136,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.439,22

Denk dat dit het wel ongeveer gaat worden.

2 dingen nog:
-Volgens compatibiliteits checker van ASUS staat dit geheugen niet in hun lijst voor dit mobo. Bij G-Skill staat de mobo+cpu combo wel als compatibel. Is dit een probleem?
-Volgens pcpartpicker heeft de kast een andere generatie usb headers dan de mobo (2.0<>3.2 gen1 en 3.2gen1 <> 3.2 gen2). Er staat dat een header adapter nodig is. Is dit ook zo of zijn de stekkers hetzelfde en kan ik enkel geen gebruik maken van de hogere snelheden?

• Doctorbeat
Inmiddels heb ik bovenstaand systeem geassembleerd. Als testbench heb ik alles gezien in BIOS, dus alles in de kast gemonteerd en vervolgens geprobeerd om Windows te installeren.

Windows wilde niet booten vanaf, dus wat gekloot met de CMS, Secure boot en fast boot instellingen. Toen bootte Windows wel, maar kon deze de NVME SSD niet vinden. Na reboot zie ik de SSD ook niet meer in BIOS.

Al aardig wat gegoogled maar nog geen oplossing gevonden. Is er iemand met een idee?

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-03 20:19
Dit is wel een erg vreemde error. Ik neem aan dat met "Windows bootte wel" je de Windows usb install bedoelt?

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 29-03 14:03
Kijk even naar je BIOS versie. Mogelijk is een update naar de meest recente versie de oplossing voor je problemen.

• Doctorbeat
Mortov Molotov schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:55:
Dit is wel een erg vreemde error. Ik neem aan dat met "Windows bootte wel" je de Windows usb install bedoelt?
Ja de Windows USB stick bootte wel.

Vervolgens maar de andere PCIE slot geprobeerd (had ik niet veel zin in omdat GPU en CPU koeler aardig in de weg zitten) en daar werkte de SSD wel. Windows geïnstalleerd en vervolgens toch gedacht om nog even de 1e PCIE slot te proberen (4x ipv 3x), en deze werkte daar wel.

Ik gok dat de SSD de 1e test niet goed gemonteerd heeft gezeten, maar zeker weten doe ik dit niet. Het systeem draait als een zonnetje, ben er erg blij mee! Bedankt voor de hulp van iedereen die heeft beantwoord :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee