Toon posts:

Echt 2 voedingskabels nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:51
Beste allemaal,
Op youtube (JayzTwoCents) wordt beweerd dat, als je een Grafische kaart hebt met 2x4 power inlets, je dan het best 2 aparte kabels kunt gebruiken, en niet eentje met een "afgesplitste 4 pins uitgang. (sorry, kan het even niet beter omschrijven).
De meeste 4 pins video voedingskabels die bij je PSU meegeleverd worden, hebben zoiets.
Ik heb een Corsair 750W PSU, daar kan er zat eentje bij.
Heeft iemand daar een gefundeerde mening over, en zonodig een advies?
Ik heb nu het gevoel dat mij een probleem wordt aangepraat. Mijn huidige setup (Asus Maximus X Hero, Core i7 8700K, Ichill Black 2080Ti) levert geen enkel probleem op. Koeling van deze grafische kaart (Watergekoeld) is werkelijk fantastisch)
Graag jullie advies. Grtz, Frans

Alle reacties

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:03

Kraz

Saving the world

Als je een goede voeding hebt, en die heb je volgens mij, dan zie ik geen enkele reden waarom je dat zou doen.

#Kraz2Cents

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2080Ti behoeft 2x(6+2-pin) geen 4-pin
4+4 is EPS voor CPU

[Voor 5% gewijzigd door Hackus op 08-02-2021 17:33]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:59
Goede vraag wel. Ik heb nu een Gigabyte 3070 gaming en gebruik een Seasonic Focus Gold+ 550 watt en gebruik van de voeding naar de kaart 1 kabel. Op het einde splits hij naar 3 + 4. Ben ik iets onverantwoords aan het doen? Een tweede kabel zat er niet bij en zou niet weten waar ik die eventueel in zou moeten stoppen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:56
3+4? Weet je dat zeker?

De 3070 is fijner om toch met 2x een pcie kabel aan te sluiten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bakkertje_01 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:33:
Goede vraag wel. Ik heb nu een Gigabyte 3070 gaming en gebruik een Seasonic Focus Gold+ 550 watt en gebruik van de voeding naar de kaart 1 kabel. Op het einde splits hij naar 3 + 4. Ben ik iets onverantwoords aan het doen? Een tweede kabel zat er niet bij en zou niet weten waar ik die eventueel in zou moeten stoppen.
Die voeding is ook niet geschikt om de spikes in verbruik op te vangen van een RTX3070 !

Twee losse PCIe kabels gebruiken bij RTX3000. liefst op voeding met aparte 12V rails, eo een voeding met voldoende Ampere op single rail.

PCIe kan splitsen van 8( 6+2) en losse 6+2 waarvan je soms de 6 alleen als 2e nodig hebt. na 8(6+2)

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 08-02-2021 18:01. Reden: typo]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:40
Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:35:
[...]
Twee losse PCIe kabels gebruiken bij RTX3000. liefst op voeding met aparte 12V rails, eo een voeding met voldoende Ampere op single rail.
En wat is dan het advies voor een dual rail voeding? Eén rail voor alléén de graphics card, of juist van beide rails power trekken voor je GPU?

[Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 08-02-2021 17:44]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DieAnder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:40:
[...]

En dan? Eén rail voor alléén de graphics card, of juist van beide rails power trekken voor je GPU?
Ligt er aan of je dual-rail hebt of meer :P

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:40
Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:41:
[...]

Ligt er aan of je dual-rail hebt of meer :P
Met een single rail voeding heb je niet veel keuze lijkt mij 8)7
Hoe adviseer jij een dual rail voeding in te zetten voor je GPU? Eén rail voor alléén de graphics card, of juist van beide rails power trekken voor je GPU?

• Retort308
Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:31:
2080Ti behoeft 2x(6+2-pin) geen 4-pin
4+4 is EPS voor CPU
Helaas, dat klopt niet. Zie file:

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DieAnder schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Met een single rail voeding heb je niet veel keuze lijkt mij
Hoe adviseer jij een dual rail voeding in te zetten voor je GPU? Eén rail voor alléén de graphics card, of juist van beide rails power trekken voor je GPU?
Nee, dat heb je goed. met maar één 12V Rail moet je zien dat die voldoende ampère levert.
Anders een betere voeding kopen => Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Ook moet je huidige voeding voldoende aansluitmogelijkheden hebben natuurlijk ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is toch echt 2x8-pin :)

edit: welke Corsair 750w heb je nu ?
(type)

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 08-02-2021 17:58]

• Retort308
Sorry, je bedoelt natuurlijk 6+2

• Retort308
Hackus schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:55:
[...]

Dat is toch echt 2x8-pin :)

edit: welke Corsair 750w heb je nu ?
(type)
Corsair HX750i 750W ATX24
Ik heb net gequote met een foto. En wat ik dacht dat dat 8 pins was moet dat 6+2 pins zijn. Weer wat geleerd.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:10
De specificaties vertellen hoeveel vermogen er maximaal mag lopen over zo'n connector.
Als een fabrikant van voedingen voldoende dikke aders gebruikt, zou hij meerdere van dit soort connectors op 1 kabel kunnen zetten.
Dus ik zou zeggen: als een voeding dit biedt, heeft de fabrikant hier rekening mee gehouden...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Retort308
Mooi zo. Conclusie: bij een goede voeding moet dit lukken met 1 kabel. Geen echte voordelen met 2x(2+6).
Het loopt idd als een zonnetje. Bedankt voor jullie reacties.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:00
Retort308 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:12:
Mooi zo. Conclusie: bij een goede voeding moet dit lukken met 1 kabel. Geen echte voordelen met 2x(2+6).
Twee aparte kabels zijn wel nodig als je het veilig wil doen, zeker met oog op de toekomst. De 2080Ti neemt max 250W. PCIe levert maximaal 75W (sommige kaarten pakken niet meer dan 50W op PCIe) en per kabel mag je maximaal 150W laten gaan. Hoe dan ook, overvraag je het wattage van de specificaties. 250W -75W (in het gunstigste geval, anders zelfs maar 50W) blijft er nog 175W over voor die kabel (minder gunstig geval 200W).
Dan ben je de kabel dus aan het overbelasten, dit kan gevolgen hebben voor de stabiliteit van je voltages en erger nog, brand veroorzaken. De kans dat dit gebeurt met 25W teveel zal wel meevallen, 50W misschien ook nog wel, maar ik zou het er niet op gokken.

Edit:
Zie dat er ook 2080TI's zijn die tegen de 300W kunnen verbruiken. Dan is het echt niet slim om maar een daisy chain kabel te gebruiken.

[Voor 6% gewijzigd door Koldur op 08-02-2021 18:33]

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Retort308 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:12:
Het zal allicht lukken, maar stekker verbindingen hebben een bepaalde weerstand die hoger is dan een vaste kabel. Trek je teveel stroom over een stekker, dan kan die heet worden of zelf brand veroorzaken.
Het is ook nog eens zo dat hoe meer power je over 1 stekker heen haalt, hoe groter de effecten worden, wat een grotere spanningsval oplvert en daarmee je videokaart instabiel maakt.
Daarom gebruik je twee stekkers en niet maar één.

Daarbij zijn er ook voedingen die meerdere 'rails' hebben. Het is geen slechte/goedkope voeding alssie er meerdere heeft. 1 rail kan maximaal X watt leveren, dus wil je het voeden spreiden over meerdere rails, anders loop je het risico dat je voeding vanzelf uitschakelt, te heet wordt of zelfs doorbrand.
Je kan dus niet stellen dat wanneer je een goede voeding koopt, je dus ook gewoon met 1 kabel zou kunnen werken.

Wikipedia: PCI Express
Optional connectors add 75 W (6-pin) or 150 W (8-pin) of +12 V power for up to 300 W total (2x75 W + 1x150 W).

[Voor 7% gewijzigd door McKaamos op 08-02-2021 18:43]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• GarBaGe
Koldur schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:32:
[...]

Twee aparte kabels zijn wel nodig als je het veilig wil doen, zeker met oog op de toekomst. De 2080Ti neemt max 250W. PCIe levert maximaal 75W (sommige kaarten pakken niet meer dan 50W op PCIe) en per kabel mag je maximaal 150W laten gaan. Hoe dan ook, overvraag je het wattage van de specificaties. 250W -75W (in het gunstigste geval, anders zelfs maar 50W) blijft er nog 175W over voor die kabel (minder gunstig geval 200W).
Dan ben je de kabel dus aan het overbelasten, dit kan gevolgen hebben voor de stabiliteit van je voltages en erger nog, brand veroorzaken. De kans dat dit gebeurt met 25W teveel zal wel meevallen, 50W misschien ook nog wel, maar ik zou het er niet op gokken.

Edit:
Zie dat er ook 2080TI's zijn die tegen de 300W kunnen verbruiken. Dan is het echt niet slim om maar een daisy chain kabel te gebruiken.
Ehmm... Nee, niet mee eens.
De specificaties gaan over de connector.
Als de voeding fabrikant draden gebruikt die minimaal 300W kunnen voeren, kan je hier veilig 2 connectors op zetten.
Als de draden 600W halen, kan je hier 4 connectors op zetten.
Als de draden 1200W halen, kan je hier 8 connectors op zetten.

Overigens gebruik ik voor mijn videokaart wel 2 aparte kabels, ook al hoeft het niet.
Meer koper is meer beter, toch? :)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:00
GarBaGe schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:43:
[...]

Ehmm... Nee, niet mee eens.
De specificaties gaan over de connector.
Als de voeding fabrikant draden gebruikt die minimaal 300W kunnen voeren, kan je hier veilig 2 connectors op zetten.
Als de draden 600W halen, kan je hier 4 connectors op zetten.
Als de draden 1200W halen, kan je hier 8 connectors op zetten.

Overigens gebruik ik voor mijn videokaart wel 2 aparte kabels, ook al hoeft het niet.
Meer koper is meer beter, toch? :)
En je weet dat die connectors ook op de voeding en de videokaart zitten?

i7 12700K, Corsair H100i RGB Pro XT, Gigabyte Z690 UD DDR4, Gigabyte RTX 4090 Windforce 24G, Kingston FR 2x16GB 3600 C16 KF436C16RB1K2, 2TB WD SN850 NVMe SSD, 500GB WD SN750 NVMe SSD, 6TB WD Purple, Phanteks Eclipse P360A, Corsair RM1000x

• GarBaGe
Koldur schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:44:
[...]

En je weet dat die connectors ook op de voeding en de videokaart zitten?
Ik vind dit wel mooi aan de pcie spec (zie link van eerder): "Some cards use two 8-pin connectors, but this has not been standardized yet as of 2018, therefore such cards must not carry the official PCI Express logo. This configuration allows 375 W total (1x75 W + 2x150 W) and will likely be standardized by PCI-SIG with the PCI Express 4.0 standard"
De stekker aan de voeding kant zou hetzelfde kunnen zijn, maar daar zegt de spec niets over.
Immers, sommige voedingen zijn niet modulair.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Koldur schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:32:
[...]

Edit:
Precies. En niet alle kabels zijn helemaal volgens spec.
In de praktijk zou ik bij een kaart die meer dan 200W piek vermogen heeft, meer dan 1 kabel gebruiken, er vanuit gaande dat er niet meer dan 50W over de PCIe gaat.
Let daarbij op dat er verschil is tussen een 6+2 kabel voor max 150 W gebruikt voor GPUs.
http://www.playtool.com/p...nnectors.html#pciexpress8
En een 8 polige kabel voor max. 336 W
http://www.playtool.com/p...tors/connectors.html#eps8
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee