Vraag

• Videokeizer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:34

Ik lees OVERAL dat de Q95T en de Q-leds van Samsung super goede tv's zijn als het gaat om beeldkwaliteit. Toch lees ik bij de Consumentenbond en de Duitse Stiftung Warentest dat de LG 65NANO916 gelijkwaardig of misschien wel beter is. Heeft iemand deze 916 of 917? IK wil de beste LCD kwaliteit, maar heb het niet zo op Samsung verplicht account aanmaken en heb liever webOS van LG. Al is die NANO ietsje minder zou ik dat ook geen ramp vinden, maar waarom wordt die LG NANO916 of 917 zo goed gewaardeerd door de Test.de en hoor ik er niets over? Ik denk dat ik m maar ga bestellen en kijken of het wat is?

Alle reacties

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jack of all trades master of none. Zo testen en beoordelen ze tv's dus ook. Je kunt beter kijken naar reviews van bijvoorbeeld Rtings en HDTVTest. Dan zul je zien dat de tv's niet te vergelijken zijn.

De een is een VA tv met geschikte HDR hardware en de ander een IPS tv. Zie ook hier. Als je geen Samsung wilt hebben kan je kijken naar de Sony XH95 en eventueel de Hisense U8QF die vallen wel in dezelfde categorie (als de Samsung).

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:20
Als je WebOS wilt is dat een valide reden om bij LG te winkelen, kwalitatief zijn het prima televisies, het is alleen zo dat LG op LCD-gebied een beetje achter loopt op anderen, dus als het je om de beste beeldkwaliteit te doen is, dan moet je of naar de OLED's kijken, of bij de andere merken gaan winkelen. Maar er is meer dan beeldkwaliteit alleen, en als je voor LCD kiest i.p.v. OLED denk ik dat je andere overwegingen hebt dan beeldkwaliteit. Als jij WebOS fantastisch vindt en je wilt een LCD, koop gerust de NANO916.

Dit jaar zal LG met zijn QNED-reeks zijn achterstand op LCD-gebied inlopen.

• Videokeizer
@dmantione dat laatste valt nog te betwijfelen toch? Dat is helemaal niet zeker? Op basis van technieken en specificaties alleen valt dat toch en nog niet te zeggen?

@benbaba Sony heeft Android wat ik ook liever niet heb, Hisense ook geen NL apps

[Voor 20% gewijzigd door Videokeizer op 09-02-2021 10:07]

• dmantione
Videokeizer schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:06:
@dmantione dat laatste valt nog te betwijfelen toch? Dat is helemaal niet zeker? Op basis van technieken en specificaties alleen valt dat toch en nog niet te zeggen?
De achterstand die LG nu heeft is dat hun IPS LCD-techniek schermen met een veel lager contrast oplevert dan de VA-panelen die de concurrentie gebruiken. De miniled-verlichting in de QNED-serie lost dat voor een heel groot deel op, ik denk niet dat we daar aan hoeven te twijfelen. Ik gok erop dat een QNED van 2021 een Q95T van 2020 gaat kloppen.

Wat wel zo is, is dat LG niet de enige is die miniled-verlichting gaat toepassen. De concurrentie zit ook niet stil en of we straks kunnen zeggen dat LG de beste LCD's maakt, daarover valt heel weinig te zeggen. Wat Samsung dit jaar uitbrengt zal vergeleken moeten worden met wat LG dit jaar uitbrengt en daarover zullen we ons oordeel moeten vellen.

Miniled-techniek zal alleen bij dure (lees grote) LCD-televisies toegepast worden. In de lagere prijssegmenten is OLED inmiddels te betaalbaar om nog met verbeterde LCD's aan te komen.

• Videokeizer
Ik gok erop dat een QNED van 2021 een Q95T van 2020 gaat kloppen.

Heb je hier bronnen bij? Is dit een persoonlijke aanname? Of is dit al echt feit, niet alleen beweringen van LG bijv?

• dmantione
De Q95T heeft 120 dimmingzones. LG gaat met zijn QNED-serie 2500 zones realiseren. Het is geen vraag of dit effect gaat hebben op het contrast, dit gaat een verschil van dag en nacht zijn. Ik zou zeggen dat de nieuwsberichten hierover goede bronnen zijn en hierop kun je je verwachting afstellen. Wat blijft is dat de VA-panelen van Samsung in basis een beter contrast hebben dan de IPS-panelen van LG. Dit voordeel van Samsung blijft bestaan en dit kan er voor zorgen dat Samsung voor fijnere details in het beeld een voordeeltje behoudt. Hoe dit in praktijk gaat uitpakken is niet te voorspellen, daar zullen we recensies voor moeten afwachten. IPS heeft niet alleen, maar nadelen, maar ook voordelen wat betreft kijkhoek en bewegingsonscherpte. Het zou zo maar kunnen zijn dat LG doordat ze de contrastkwestie oplossen het beste van beide werelden realiseert, ook hier moeten we zeggen: Dit is nog niet duidelijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee