Mijn wasmachine staat nu in een onverwarmde ruimte waar het nu 6 graden Celsius is (buitentemperatuur --5 graden) en waar het misschien wel kan gaan vriezen aangezien temperaturen van -13 worden voorspeld.
Nu denk ik om nog even een was te draaien vandaag en 'm dan af te koppelen en het bakje met het spoelwater onderin de machine leeg te laten lopen.
De fabrikant van de wasmachine (Bosch) geeft geen bedrijfs- en/of omgevingstemperaturen. Het een gebruiksaanwijzing van een Miele doorgenomen en daar staat het volgende in:
Deze site rept van een minimale omgevingstemperatuur van 10 graden:
Nu denk ik om nog even een was te draaien vandaag en 'm dan af te koppelen en het bakje met het spoelwater onderin de machine leeg te laten lopen.
De fabrikant van de wasmachine (Bosch) geeft geen bedrijfs- en/of omgevingstemperaturen. Het een gebruiksaanwijzing van een Miele doorgenomen en daar staat het volgende in:
Wat mij wel logisch lijkt.Efficiënt gebruik
Stel uw wasmachine niet op in een vertrek waar het kan vriezen.Bevroren waterslangen kunnen onder druk scheuren of springen. De betrouwbaarheid van de elektronische besturing kan door temperaturen onder het vriespunt in het gedrang komen
Deze site rept van een minimale omgevingstemperatuur van 10 graden:
En in deze draad op Tweakers wordt over 5 graden gesproken:The absolute minimum temperature we would recommend is 10˚C for the sake of safety and the washing machine.
Moet dus net kunnen denk ik maar misschien denk iemand er anders over en is het beter het niet te riskeren.Vrijwel ieder merk geeft een range aan van +5 tot +35 als omgevingstemperatuur. Richting vriespunt wil je dus zeker niet hebben. (...)