Toon posts:

Minimale bedrijfs- en/of omgevingstemperatuur wasmachine

Pagina: 1
Acties:

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-01 22:58
Mijn wasmachine staat nu in een onverwarmde ruimte waar het nu 6 graden Celsius is (buitentemperatuur --5 graden) en waar het misschien wel kan gaan vriezen aangezien temperaturen van -13 worden voorspeld.

Nu denk ik om nog even een was te draaien vandaag en 'm dan af te koppelen en het bakje met het spoelwater onderin de machine leeg te laten lopen.

De fabrikant van de wasmachine (Bosch) geeft geen bedrijfs- en/of omgevingstemperaturen. Het een gebruiksaanwijzing van een Miele doorgenomen en daar staat het volgende in:
Efficiënt gebruik

Stel uw wasmachine niet op in een vertrek waar het kan vriezen.Bevroren waterslangen kunnen onder druk scheuren of springen. De betrouwbaarheid van de elektronische besturing kan door temperaturen onder het vriespunt in het gedrang komen
Wat mij wel logisch lijkt.

Deze site rept van een minimale omgevingstemperatuur van 10 graden:
The absolute minimum temperature we would recommend is 10˚C for the sake of safety and the washing machine.
En in deze draad op Tweakers wordt over 5 graden gesproken:
Vrijwel ieder merk geeft een range aan van +5 tot +35 als omgevingstemperatuur. Richting vriespunt wil je dus zeker niet hebben. (...)
Moet dus net kunnen denk ik maar misschien denk iemand er anders over en is het beter het niet te riskeren. ;)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zo lang het niet vriest, zal het niet veel kwaad kunnen. Als de wasmachine erg koud is, dan kan hij in het begin wat zwaar draaien. Het lagervet in die apparaten zal niet gebaseerd zijn op hele lage temperatuur.
Tegen de tijd dat die lagers wat zwaarder belast worden bij centrifugeren, dat is de boel wel opgewarmd.

Soms ben ik bijna gelukkig

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-03 19:30
De afvoerpomp leeghalen (via het bakje) lijkt me een goed idee.
Maar de echte waterslangen zitten vooral bij de wateringang, niet bij de uitgang.

Dus als je helemaal zeker wilt zijn in ieder geval ook de aanvoerslang losdraaien, zowel bij de kraan als op het apparaat (kan je meteen het zeefje een keer schoonmaken). Direct na de wateringang zit een klep die bepaalt waar het water naar toe moet (zeepbak, trommel). Alleen daarvan kan ik me voorstellen dat er iets kapot gaat bij bevriezing. De rest van alle slangen is rubber. Maar die klep zit bovenin de machine, waarschijnlijk is daar al wat minder kans op bevriezing dan aan de onderkant. Dus zal wel loslopen.

• thespeed
  • Laatst online: 01:20
Je zou ook kunnen denken aan een simpel elektrisch kacheltje met vorstbeveiliging.
Dan hoef je in ieder geval niet altijd alles af te koppelen.

• prOnorama2
  • Laatst online: 19-01 22:58
Ik heb wat anti-tocht maatregelen genomen en kan via de deur vanaf een andere ruimte warmte laten binnenkomen van een CV radiator. Wordt wel aardig stoken een paar nachtjes maar goed. Is nu 9 graden bij -6 buiten.

Heb ook nog een elektrische kachel neergezet dat ik aan kan zetten, mocht het nodig zijn (veel zal het denk ik niet schelen want de ruimte is vrij groot maar hij staat wel naast de machine, bij de slangen).

Ben wel bij het verwijderen van water uit de afvoerslang denk ik iets te enthousiast geweest en er zit nu een scheurtje in. Gelukkig ben ik er nu achter gekomen! ;) Nieuwe slang is besteld maar ik moet wel de machine openmaken om hem te vervangen dus wellicht moet er een monteur komen (ligt eraan of vervanging redelijk eenvoudig is). Maar dit lijkt mij meer iets voor en klusforum. :)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Schade aan een slang door maatregelen om vorstschade te voorkomen. Bij ons is het wel ok in de garage denk ik. Alleen bij de deuren is het kouder.

Een kacheltje doet weinig met de ruimte denk ik ja. Ik heb een radiator in de veranda aangezet dat hij niet bevriest. Maar de ruimte zelf blijft koud. Nog een paar nachten en dan is het weer voorbij.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee