Nieuwe wasdroger in garage. Vragen..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wij hebben op dit moment op zolder een oude condensdroger, die steeds minder goed droogt. Vrijwel altijd moeten we 2x het (behoorlijk lange) droog-programma draaien om de was droog genoeg te krijgen.
Omdat we de zolder gaan verbouwen verhuizen de wasmachine en wasdroger naar de garage, waar geen verwarming is. Nu overwegen we een nieuwe wasdroger te kopen, waarover ik een paar vragen heb:

In de garage is het in de winter tegen het vriespunt (en in de zomer flink warm).
- In hoeverre heeft een warmtepomp droger hier "last" van?

In de garage hebben we eventueel de mogelijkheid om een oude dakdoorvoer nieuw leven in te blazen als afvoer voor een afvoer-droger.
- In hoeverre is een dakdoorvoer (vertikaal) geschikt i.c.m. afvoerdroger, aangezien ik ze meestal gebruikt zie met wanddoorvoer (horizontaal)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Een verticale dakdoorvoer is prima geschikt (diameter etc moet wel kloppen), maar hedentendage wil je echt geen afvoerdroger meer maar inderdaad een warmtepompdroger.

Bedrijfstemperatuur van apparaten is terug te vinden in de documentatie. Mocht de droger een condensafvoerslang hebben dan wil je niet dat de afvoer bevriest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Warmtepomp droger nemen die zijn veel veel zuiniger dan een luchtafvoerdroger.

Echter met vorst oppassen.. condenswater afvoer vriest stuk...

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:00:
Een verticale dakdoorvoer is prima geschikt (diameter etc moet wel kloppen), maar hedentendage wil je echt geen afvoerdroger meer maar inderdaad een warmtepompdroger.

Bedrijfstemperatuur van apparaten is terug te vinden in de documentatie. Mocht de droger een condensafvoerslang hebben dan wil je niet dat de afvoer bevriest ;)
Wat betreft bevriezing van de condenswaterafvoer maak ik me geen zorgen. Deze wordt door de muur geleid naar de keukenafvoer.

Mijn grootste vraagstuk is of een warmtepompdroger nog met een fatsoenlijk rendement en droogtijd werkt als het koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

tollo71 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:05:
[...]

Wat betreft bevriezing van de condenswaterafvoer maak ik me geen zorgen. Deze wordt door de muur geleid naar de keukenafvoer.

Mijn grootste vraagstuk is of een warmtepompdroger nog met een fatsoenlijk rendement en droogtijd werkt als het koud is.
Even een paar handleidingen checken, maar een lagere omgevingstemperatuur maakt het condenseren van het water des te makkelijker. Ik verwacht dat alles boven 0 dus prima. Koelen is lastiger dan verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 16:14
Vrijwel ieder merk geeft een range aan van +5 tot +35 als omgevingstemperatuur. Richting vriespunt wil je dus zeker niet hebben. temperaturen om het vriespunt hebben een negatief effect op de werking van het apparaat. Door bevriezend condenswater in de pomp, in het condenswaterreservoir en/of de waterafvoerslang kan de droger beschadigd raken.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is de garage niet eenvoudig te isoleren? Meest simpele vorm van isolatie zou hem wellicht al boven de 5 graden kunnen houden in de winter.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 15:28:
Is de garage niet eenvoudig te isoleren? Meest simpele vorm van isolatie zou hem wellicht al boven de 5 graden kunnen houden in de winter.
Het dak en de (kieren bij de) kanteldeur zijn de grootste boosdoeners, vermoed ik. Het dak zou ik wellicht kunnen isoleren d.m.v. "omgekeerd" dak methode. De kieren zijn eigenlijk een no-brainer en moet ik sowieso aanpakken.

Wellicht zijn de wasmachine en wasdroger wel een mooie warmtebron waarmee het, samen met isolatie, boven de 5 graden kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
cactusman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:03:
Warmtepomp droger nemen die zijn veel veel zuiniger dan een luchtafvoerdroger.

Echter met vorst oppassen.. condenswater afvoer vriest stuk...
Ik heb even zitten rekenen: wij gebruiken de droger maximaal 2x per week. De energiebesparing van een label A++ warmtepompdroger t.o.v. een label C afvoerdroger is iets van 36 euro/jaar.

De terugverdientijd gaat dan al snel >10 jaar. Dit pleit in het voordeel van een afvoerdroger die veel sneller is en waarbij lagere temperaturen minder een probleem zijn.

Lastig..... een label C apparaat kiezen voelt "raar" ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
en de komende 10 jaar blijft die situatie ook zo dat je maar 2x per week de droger gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

En de energiekosten blijven ook stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
masaman schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:13:
en de komende 10 jaar blijft die situatie ook zo dat je maar 2x per week de droger gebruikt?
Ik verwacht eerder minder, dan meer. We hebben nu 2 pubers die (naar verwachting) dan het huis uit zijn.
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:46:
En de energiekosten blijven ook stabiel?
Dat is een beetje koffiedik kijken, natuurlijk. Ik verwacht dat stroom niet (erg veel) duurder wordt (wellicht zelfs goedkoper, ten koste van gas).

Op het gebied van kosten over een 10-15 jaar verwacht ik dus geen grote verschillen. Door de relatieve eenvoud, snelheid en gebruik bij lage(re) temperaturen neig ik nu alsnog naar een "ouderwetse" afvoerdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 18:35
Onze condensdroger is vorige winter (in dat laatste weekje wat nog effe extreem koud was) kapot gevroren, de wasmachine helaas ook. Deze stonden beide in de garage die onverwarmd is.

Helaas >:) haha is er in de bijkeuken enkel plaats voor een wasmachine. Ik heb nu in een half jaar tijd flink bespaart met het eenvoudige wasrekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tollo71
  • Niet online
BurnerT schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:12:
Onze condensdroger is vorige winter (in dat laatste weekje wat nog effe extreem koud was) kapot gevroren, de wasmachine helaas ook. Deze stonden beide in de garage die onverwarmd is.

Helaas >:) haha is er in de bijkeuken enkel plaats voor een wasmachine. Ik heb nu in een half jaar tijd flink bespaart met het eenvoudige wasrekje :)
Da's zeker een aandachtspunt. De garage is voorzien van spouwmuren, maar extra isolatie van het dak en de schuif-kanteldeur is zeker nuttig.
Ik moet zeker stellen dat het niet vriest daar. Ik zal er de temperatuur eens gaan loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-06 18:35
of een kacheltje plaatsen met een thermostaat die het boven 1c gaat houden. Echter zal dat niet veel verschil maken dan op je stroomrekening dan :)
Pagina: 1