Toon posts:

Feedback gezocht voor nieuwe build €3000

Pagina: 1
Acties:

• K J
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-03 23:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze nieuwe build zal voornamelijk voor 1440p 160hz gaming gebruikt worden. Daarnaast voor mediaconsumptie, virtualisatie, werk en studie. Wellicht zal videobewerking ook erbij komen. Ik heb vanuit het toekomstbestendige perspectief bij het samenstellen gedacht.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€3000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle componenten van mijn oude systeem zullen vervangen worden. Hooguit zullen 2 SSDs en 2 HDDs gebruikt worden, totdat deze in een server geplaatst worden. Een huidig 27 inch 1080p monitor zal verticaal als tweede scherm gebruikt worden.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een hele nieuwe build :)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Goede ervaring met ASUS bios gehad. Liefst geen componenten waar een MSI draak op staat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet minstens vijf jaar mee kunnen, hooguit een GPU vervanging, indien het nodig is voor een nieuwe titel. Buiten het gamen om moet het systeem zo stil mogelijk zijn. Graag op de GPU na "toekomstbestendig".

Ga je overklokken?
Er gaat overgeklokt worden, maar niet extreem.

Wat verwacht je van ons?
Ik had een Ryzen 9 5900x willen kiezen, maar gezien de prijs en beschikbaarheid gaat dit een Ryzen 7 5800x worden en de 5600x vind ik net te weinig. De RTX 3070 en het LG UltraGear scherm zijn al binnen, dus deze keuzes staan voorlopig vast.

Dit geheugen wil ik bestellen, maar kon ik niet vinden op Tweakers.
https://nl.hardware.info/...3600-cl18-quad-kit.592618

De rest wil ik z.s.m. bestellen, maar ik ben benieuwd naar feedback over deze build of ik niets over het hoofd zie. Details zoals onvoldoende aansluitingen o.i.d. of een bottleneck.

Ik ben tevens op zoek naar een dubbele monitor arm met usb in de standaard. Beide schermen moeten in alle richtingen bewogen kunnen worden. Heeft iemand hier nog een aanrader voor?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 485,-€ 485,-
1MoederbordenASUS ROG Strix X570-E Gaming€ 243,51€ 243,51
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G€ 939,-€ 939,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 107,-€ 107,-
1MonitorenLG UltraGear 34GN850-B€ 780,45€ 780,45
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 94,90€ 94,90
1Geheugen internhttps://nl.hardware.info/geheugenmodules.20/corsair-vengeance-rgb-pro-sl-black-32gb-ddr4-3600-cl18-quad-kit.592618€ 222,20€ 222,20
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 195,05€ 195,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.132,40

[Voor 3% gewijzigd door K J op 08-02-2021 16:33]

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 17:16
5600X+ kingston a2000+ cpu koeler tussen de 35-50e + b550 bord +650W voeding zijn net zo effectief voor dit doel als de duurdere keuzes uit het lijstje maar samen ~+300 euro voordeliger.

Van dat geld kan je een 3080 aanschaffen. Van 3070-->3080 ga je wel aanzienlijk wat effectieve performance van opmerken. Bijv. 4k/1440p160hz gaming op dat mooie scherm :Y

persoonlijke vendetta: ben tegen gigabyte gpu's door slechte ervaringen (coil whine, hoge temps). Dus als het kan een ander merk kaart bijv Deze 3080

Verder zou ik inderdaad c16 response time geheugen aanraden ipv c18. Deze bijv.

[Voor 6% gewijzigd door Otto1990 op 08-02-2021 03:26]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51
Bij alleen maar A-componenten kun je beter niet besparen op de voeding. Ik weet niet wat je tegen MSI hebt, maar pricewatch: MSI MPG A650GF of pricewatch: MSI MPG A750GF zijn betere voedingen in alle opzichten. Zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Ga je ook het geheugen overklokken? Zo ja, pak dan een betere set. Zie Ryzen 5000 geheugen advies

[Voor 22% gewijzigd door Djarune op 08-02-2021 10:51]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 19:24
CPU kan je nog over discussieren, geen idee wat je wil zeggen met "IT beheer werk".
Op basis van wat vind je een 5600X "net te weinig?"
Ryzen 9 lijkt me zowiezo al overkill en buiten budget.

X570 bord is nergens voor nodig, gekozen SSD is belachelijk duur, kan je bijna 2TB voor nemen.

pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
pricewatch: MSI MPG A650GF
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Kingston A2000 1TB

• K J
Allemaal bedankt voor het meedenken!

Het moederbord is gekozen, omdat ik Wi-Fi 6, bluetooth en X570 voor de PCIe 4.0 wil. Hieruit heb ik een keuze gemaakt en de ASUS heeft een extra ethernet poort die van pas kan komen, esthetisch het best is en goede ervaring met ASUS mobos heb.
https://tweakers.net/moed...gscHH5WrsMqMwqpeKtT2TR9AQ
Otto1990 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 03:16:
5600X+ kingston a2000+ cpu koeler tussen de 35-50e + b550 bord +650W voeding zijn net zo effectief voor dit doel als de duurdere keuzes uit het lijstje maar samen ~+300 euro voordeliger.

Van dat geld kan je een 3080 aanschaffen. Van 3070-->3080 ga je wel aanzienlijk wat effectieve performance van opmerken. Bijv. 4k/1440p160hz gaming op dat mooie scherm :Y

persoonlijke vendetta: ben tegen gigabyte gpu's door slechte ervaringen (coil whine, hoge temps). Dus als het kan een ander merk kaart bijv Deze 3080

Verder zou ik inderdaad c16 response time geheugen aanraden ipv c18. Deze bijv.
Je hebt helemaal gelijk, maar zoals ik schreef, heb ik de 3070 al binnen gekregen en met de huidige 3080 prijzen en beschikbaarheid gaat dit hem (voorlopig) niet worden.
Je hebt gelijk over de coil whine. Op vol vermogen hoor ik het wel, maar dan moet de kast open zijn. De temps van deze kaart zijn prima. Ik had de verkeerde link voor het geheugen, het moest 3600 CL18 zijn. 
Djarune schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:47:
Bij alleen maar A-componenten kun je beter niet besparen op de voeding. Ik weet niet wat je tegen MSI hebt, maar pricewatch: MSI MPG A650GF of pricewatch: MSI MPG A750GF zijn betere voedingen in alle opzichten. Zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Ga je ook het geheugen overklokken? Zo ja, pak dan een betere set. Zie Ryzen 5000 geheugen advies
Ik heb niet veel verstand van voedingen. Is de Corsair RM750 voor €125 niet goed dan? Ik vind het drakenlogo van MSI niet zo mooi, maar op een voeding is dat niet zichtbaar in deze kast. Ik had gekeken naar voedingen met een fan die uit kan en deze voeding ondersteunt ook modern standby (wat ik een fijne feature vind). Ik heb je link over voedingen gelezen, maar ik zie daar niet zo direct in terug waarom deze van MSI beter zou zijn sorry.
Of ik het ga geheugen overklokken weet ik nog niet. Ik had de verkeerde link voor het geheugen, het moest 3600 CL18 zijn.
Inrage schreef op maandag 8 februari 2021 @ 12:04:
CPU kan je nog over discussieren, geen idee wat je wil zeggen met "IT beheer werk".
Op basis van wat vind je een 5600X "net te weinig?"
Ryzen 9 lijkt me zowiezo al overkill en buiten budget.

X570 bord is nergens voor nodig, gekozen SSD is belachelijk duur, kan je bijna 2TB voor nemen.

pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2
pricewatch: MSI MPG A650GF
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4
pricewatch: Kingston A2000 1TB
Op basis van cores vind ik het te weinig. Ik had de 5900x graag willen nemen toen die nog voor rond €600 beschikbaar was. Vandaar dat ik de 5800x heb gekozen en waarschijnlijk gaat deze vervangen worden als de prijzen ooit weer herstellen haha.
Het “IT beheer werk” heeft er inderdaad niks mee te maken, het was een beetje laat toen ik het schreef. Was alleen virtualisatie vergeten te benoemen en dat het toekomstbestendig moet zijn.
SSD is inderdaad duur, maar ik heb gekeken naar snelheden, PCIe 4.0 en aan 1TB heb ik ruim voldoende.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 19:24
Aan PCIe 4.0 SSD heb je in de praktijk niks (tenzij jij die ene persoon bent die als hobby heeft om files te zippen/unzippen of iets dergelijks...), je betaalt bijna het dubbele dan die Kingston SSD enkel om in benchmarks wat sneller te zijn. Het voorgestelde B550 mobo heeft trouwens ook zo'n slot en Wifi 6 en Bluetooth en goede geluidschip. Ik zie geen enkele reden om 240€ of meer uit te geven aan een Mobo dat zowiezo end of life is, volgende generatie is op een nieuwe socket met DDR5 geheugen.
Ook voor de looks moet je het amper doen, 90% ervan is bedekt door de GPU, RGB RAM en gigantische CPU koeler... (volgens mij bedekt die Noctua zelfs je RAM...). Misschien eerder de Dark Rock Pro 4 overwegen dan. (die overigens ook gigantisch is)
YouTube: Noctua NH-D15 install and tips and advice op de 5 minuten mark zie je hoe de 2de fan van de Noctua volledig je RAM afdekt. Iemand mag me altijd verbeteren, maar ik denk dat dit een ATX format mobo is)

"Op basis van cores vind ik het te weinig", nou dat is erg scientific moet ik zeggen :)
Nu het toch vooral blijkt om een Game PC te gaan, je kan genoeg benchmarks vinden waarin je ziet dat een 5600x en 5800x gelijkaardige FPS opleveren, GPU is king (meestal toch).
Prijsverschil wordt groter omdat je een 5600x ook al erg goed kan koelen met een kleinere pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart
Future proof? Een beetje misschien, maar zie hierboven, hou het mssn op zak voor binnen een jaar of 2 naar de nieuwe gen te switchen.

TL:DR versie, duurder is niet altijd beter.

EDIT: die Dark Rock Pro gaat je RAM ook bedekken, wil je RGB RAM ga dan voor een kleinere koeler of all the way voor een pricewatch: NZXT Kraken X53 ofzo :) Of de niet pro versie pricewatch: be quiet! Dark Rock 4

[Voor 10% gewijzigd door Inrage op 08-02-2021 20:24]

• K J
Inrage schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:11:
Aan PCIe 4.0 SSD heb je in de praktijk niks (tenzij jij die ene persoon bent die als hobby heeft om files te zippen/unzippen of iets dergelijks...), je betaalt bijna het dubbele dan die Kingston SSD enkel om in benchmarks wat sneller te zijn. Het voorgestelde B550 mobo heeft trouwens ook zo'n slot en Wifi 6 en Bluetooth en goede geluidschip. Ik zie geen enkele reden om 240€ of meer uit te geven aan een Mobo dat zowiezo end of life is, volgende generatie is op een nieuwe socket met DDR5 geheugen.
Ook voor de looks moet je het amper doen, 90% ervan is bedekt door de GPU, RGB RAM en gigantische CPU koeler... (volgens mij bedekt die Noctua zelfs je RAM...). Misschien eerder de Dark Rock Pro 4 overwegen dan. (die overigens ook gigantisch is)
YouTube: Noctua NH-D15 install and tips and advice op de 5 minuten mark zie je hoe de 2de fan van de Noctua volledig je RAM afdekt. Iemand mag me altijd verbeteren, maar ik denk dat dit een ATX format mobo is)

"Op basis van cores vind ik het te weinig", nou dat is erg scientific moet ik zeggen :)
Nu het toch vooral blijkt om een Game PC te gaan, je kan genoeg benchmarks vinden waarin je ziet dat een 5600x en 5800x gelijkaardige FPS opleveren, GPU is king (meestal toch).
Prijsverschil wordt groter omdat je een 5600x ook al erg goed kan koelen met een kleinere pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart
Future proof? Een beetje misschien, maar zie hierboven, hou het mssn op zak voor binnen een jaar of 2 naar de nieuwe gen te switchen.

TL:DR versie, duurder is niet altijd beter.

EDIT: die Dark Rock Pro gaat je RAM ook bedekken, wil je RGB RAM ga dan voor een kleinere koeler of all the way voor een pricewatch: NZXT Kraken X53 ofzo :) Of de niet pro versie pricewatch: be quiet! Dark Rock 4
Thanks voor je input! Ik heb wifi 6 de eerste keer over het hoofd gezien bij dat moederbord, dat lijkt mij inderdaad een betere keuze. Ik heb nog verder gekeken naar het verschil tussen PCIe 3.0 en 4.0 bij realitisch gebruik en het is het geld inderdaad niet waard.
Mijn aanname was dat de CPU koeler niet helemaal het geheugen zou bedekken, maar nu er goed naar gekeken te hebben, klopt het helemaal wat je zegt. Ik ga dan liever voor zwarte dimms.
De Noctua koeler is duur, maar ik ben hier simpelweg een fan van en wil die graag gebruiken.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,95€ 149,95
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 87,98€ 175,96
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.120,71

Dit is dan excl. het scherm en de videokaart die al binnen zijn. Ik twijfel alleen of 650 watt voldoende is met overklok meegerekend en de mogelijkheid tot upgraden van CPU en GPU.

[Voor 31% gewijzigd door K J op 09-02-2021 02:07]

• Otto1990
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-03 17:16
Aanpasssingen gaan zo te zien de goede kant op proficiat.

Wat betreft voeding W twijfel, stop met twijfelen start met rekenen/googlen. 3070 trekt max 220W CPU 65W. Daar boven op komt de W voor de rest van het systeem.

De totale systeem peak load W usage van een 3070 is max ~380W. Je hebt dus 250+W speling voor upgrades/overclocks.

Ter illustratie de total systeem peak load W usage van een 3090 is 535.

Als je zelf je due diligence zou doen twijfelde je niet.
K J schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 01:54:
[...]

Thanks voor je input! Ik heb wifi 6 de eerste keer over het hoofd gezien bij dat moederbord, dat lijkt mij inderdaad een betere keuze. Ik heb nog verder gekeken naar het verschil tussen PCIe 3.0 en 4.0 bij realitisch gebruik en het is het geld inderdaad niet waard.
Mijn aanname was dat de CPU koeler niet helemaal het geheugen zou bedekken, maar nu er goed naar gekeken te hebben, klopt het helemaal wat je zegt. Ik ga dan liever voor zwarte dimms.
De Noctua koeler is duur, maar ik ben hier simpelweg een fan van en wil die graag gebruiken.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,95€ 149,95
2Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 87,98€ 175,96
1VoedingenCorsair RM650 (2019)€ 94,90€ 94,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.120,71

Dit is dan excl. het scherm en de videokaart die al binnen zijn. Ik twijfel alleen of 650 watt voldoende is met overklok meegerekend en de mogelijkheid tot upgraden van CPU en GPU.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee