Toon posts:

Home server voor max €500, tips voor onderdelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Burninat0r
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-04-2021
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een headless home server draaien met Windows Server 2019. Belangrijkste eis is dat ik er via RDP verbinding mee kan maken en met verschillende IDEs kan programmeren. Windows is een harde eis. Verder wil ik er een media server van maken, en de mogelijkheid hebben om meerdere VMs op te zetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 500 euro, liefst 400 of zelfs minder. Monitor niet nodig. Ik heb nog een 64GB SATA SSD en een 128GB PCI-e SSD, ik zou graag 1 van de 2 willen gebruiken voor Windows, en voor storage 1 grote harddisk aanschaffen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
https://www.alternate.nl/...VcKfabfTQHocaAixLEALw_wcB Het Biostar FX9830M moederbord lijkt een perfecte deal, een geschikte quad core CPU en mini-iTX moederbord in 1 voor €99, maar heb ik gehoord dat de CPU koeler lawaai maakt. Ik weet niet hoe makkelijk het is om deze te vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het hoeft geen kaskraker te zijn. Qua performance: ik had vroeger een Phenom II X4 CPU die dit makkelijk zou trekken. Ik denk dat vrijwel iedere quad core CPU voldoende zal zijn, vandaar dat het Biostar moederbord aantrekkelijk lijkt. Verder:

- Mini ITX form factor met kleine mini-ITX case en stille ventilatoren. Qua formaat: ongeveer net als een game console. bonus als er ruimte is voor een bootable PCI-E NVMe SSD.
- Quad-core CPU, lage TDP met redelijke performance is een pre. Alls wat net zo snel is of sneller dan een Phenom II X4 is goed.
- Integrated graphics op de CPU fo het moederbord.
- 1x16GB geheugen met de mogelijkheid dit uit te breiden naar 2x16GB. Liefst DDR4 maar DDR3 kan ook.
- 1-2TB harddrive
- Gigabith ethernet port
- Wifi op het moederbord of anders ruimte voor een PCI wifi kaartje

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor AMD, ook ivm hun betere integrated graphics, maar sta open voor Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De bedoeling is dat hij 24/7 draait dus stil zijn is belangrijk.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben al jaren niet echt meer betrokken geweest bij de nieuwste ontwikkelingen qua hardware, en dit is mijn eerste home server build. Het is deels een hobby project, en deels relevant voor mijn werk (leerzaam qua networking en ik kan er op werken). Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het uitkiezen van de juiste onderdelen. Belangrijkste is dat hij klein is, stil, liefst zuinig. Ik heb max 2x 3,5"drive bays nodig en geen 5,25" drive bays, al zal ik niet klagen als die in de kast zitten.

Als iemand het Biostar FX9830M bord in bezit heeft hoor ik het al helemaal graag! Behalve het feit dat hij DDR3 gebruikt en niet zo zuinig is klinkt het als een fantastische deal, alleen de koeler is een afknapper.

Verder ga ik hier redelijk blanco in, dus tips voor complete builds van max 400-500 euro zijn welkom! Monitor, toetsenbord en muis mogen buiten beschouwing gelaten worden, en ik heb dus nog een 64GB SATA SSD en 128GB PCI NVMe SSD die ik kan gebruiken. Verder een clean slate.

Alle reacties

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:50
Waarom heb je wifi nodig? Gezien je het als server gaat gebruiken, kan je die toch ergens makkelijk zetten waar je een vaste netwerkaansluiting hebt?

http://specs.tweak.to/16567

• Burninat0r
skelleniels schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:13:
Waarom heb je wifi nodig? Gezien je het als server gaat gebruiken, kan je die toch ergens makkelijk zetten waar je een vaste netwerkaansluiting hebt?
Als back-up, en omdat ik niet weet of ik hem direct bij aanschaf bekabeld aan kan sluiten, met weggewerkte kabels.

Plus dat ik hem dan evt als router in kan stellen. Altijd leuk als leerzaam hobbyproject ;)

Ik zal regelmatig via RDP verbinding maken met deze server om te programmeren en netwerkgerelateerde dingen uit te proberen/leren. Waarschijnlijk zet ik er een SQL database op, etc. Vandaar dat ik ook met 16GB geheugen wil beginnen, uitbreidbaar naar 32

[Voor 31% gewijzigd door Burninat0r op 07-02-2021 23:37]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 55,50€ 55,50
1Interne harde schijvenWD Blue 2,5" (2018), 2TB (128MB cache)€ 63,90€ 63,90
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 144,38€ 144,38
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,25€ 39,25
1Geheugen internTranscend JetRam JM3200HSE-16G€ 74,92€ 74,92
1Overige componentenASRock DeskMini WiFi Kit€ 24,95€ 24,95
Totaal€ 402,90

De Athlon 3000G is een dualcore met SMT, deze heeft dus wel 4 threads. In de praktijk is die veel sneller dan een Phenom II X4 of FX-9830P. Er is nog ruimte in het budget om naar een 4 core/ 4 threads pricewatch: AMD Ryzen 3 3200G Boxed te gaan (als die verkrijgbaar is). Het 35W TDP van de Athlon is wat misleidend, die verbruikt maximum 25W onder volbelasting, maar een server zit meestal idle te draaien, dan verbruikt die een paar W.

De bootable PCIe NVMe SSD die je al hebt is een beetje te bekijken qua compatibiliteit, de Deskmini ondersteunt zeker wel PCIe SSDs, maar zou wat kieskeurig zijn. Je meldt niet welk type je hebt, dus kan het niet nakijken in de QVL.

Ik heb een Noctua koeler in het lijstje gegooid omdat je het graag stil hebt. De Athlon komt ook met een koeler maar die is iets luider. Moest je toch voor een Ryzen 3 gaan, daarvan past de boxed koeler niet zonder er een stuk af te halen, dan is de Noctua ook een optie.

Voor de hardeschijf, een 1TB SSD zit niet zo ver weg van een 2TB 2,5" HDD (oké kost wel bijna het dubbele) en zou ook nog binnen budget kunnen (pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB) en is natuurlijk helemaal stil.

Er zijn ook mITX moederborden met geïntegreerde CPU zoals de pricewatch: ASRock J5040-ITX of pricewatch: ASRock J4125-ITX, die zijn dan ook nog eens passief gekoeld en qua snelheid ook niet echt verkeerd ten opzichte van een Phenom II X4 of die FX-9830P, maar de optie voor een PCIe NVMe SSD moet je dan missen.

En er is tot slot ook nog een Het grote zuinige server topic - deel 2 als het je vooral om het verbruik te doen is.

[Voor 4% gewijzigd door MacPoedel op 08-02-2021 10:43]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:03
Aansluitend bij @MacPoedel - kijk ook even naar het BBG - instap thuisserver advies. Ook denk ik dat Wifi meer stroom verbruikt dan evt een tweede netwerkpoort op je moederbord, zoals bijv. de Supermicro A2SAV-L heeft.

• MacPoedel
Over die wifi, ik vind het eigenlijk ook geen goed idee om een server met wifi aan te sluiten. Je gebruikt het systeem headless dus er is eigenlijk geen excuus betreft wegwerken van kabels, zet of hang die gewoon naast de router. Maar ik heb gezien de kleine meerprijs de wifi kit toch in het lijstje gezet, het kan altijd nuttig zijn bij het opzetten van de server, want deze heeft geen IPMI dus fysieke toegang kan soms wel nodig zijn en mogelijk moet je de server dan even verplaatsen naar een bureau om een scherm aan te sluiten.

Om dan het systeem als router te gebruiken, daar vind ik ook van dat je beter niet teveel functionaliteit in één ding steekt. PiHole kun je nog op je server draaien, als die uit valt kun je nog ergens op terugvallen, maar je wifi en internettoegang zou je beter dedicated voorzien om heisa met de huisgenoten te vermijden. Mijn thuisserver werkt 99% van de tijd, maar ik er is voor mij toch wel een verschil tussen Daarnaast rust je een Access Point ook beter uit met een ander type antennes dan een client, denk dus dat je niet echt geweldige resultaten zult halen met een doorsnee wifi kaartje.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-05 23:17
Burninat0r schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:40:

- Quad-core CPU, lage TDP met redelijke performance is een pre. Alls wat net zo snel is of sneller dan een Phenom II X4 is goed.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Lichte voorkeur voor AMD, ook ivm hun betere integrated graphics, maar sta open voor Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De bedoeling is dat hij 24/7 draait dus stil zijn is belangrijk.
Baseer je CPU keuze niet op TDP, dat is het max stroomverbruik en zegt hoegenaamd niets over het gemiddelde verbruik over lange tijd. Aangezien je verwacht dat je systeem 24/7 aan staat, kun je qua stroomverbruik het TDP cijfer volledig negeren en in plaats daarvan vooral kijken naar wat je moederbord+CPU idle doet. Qua performance/prijs verhouding is AMD momenteel dominant, maar qua idle verbruik doet Intel het vooralsnog (veel) beter. Keuze van het moederbord kan hier ook een groot verschil maken. Een zuiniger moederbord kan de meerprijs ten opzichte van genoemde Biostar bij 24/7 gebruik helemaal terug verdienen.

Weet je zeker dat je een quad-core CPU nodig hebt? Een moderne zuinige dual core (evt met hyperthreading) kan veel standaard werk ook prima aan. Even goed op een rijtje zetten wat je zoal tegelijk gaat draaien en hoeveel load dat in de praktijk oplevert.

VMs zijn qua energieverbruik vaak niet ideaal. Je kunt mogelijk stroom besparen met lichtere virtualisatie oplossingen.

Aangezien je volledig headless over RDP wilt gaan werken, denk ik dat betere integrated graphics irrelevant zijn.

Voeding: bij eigenbouw zou ik voor een 24/7 systeem met het oog op laag verbruik kiezen voor een PicoPSU, niet een standaard ATX model. Zuinigst is het kleinste model dat jouw beoogde hardware trekt.

Veel info en ideëen voor thuisservertjes en stroomverbruik vind je hier:
Het grote zuinige server topic - deel 2

• Burninat0r
Dank voor alle reacties!

Mijn aandacht is getrokken door het ASRock DeskMini 310 - Barebone systeem. Kast, moederbord en PSU in 1 als ik het goed begrijp, en de form factor is precies wat ik zoek. Wel enkele vraagtekens:

1. Er schijnt een versie te zijn met wi-fi kit en zonder wi-fi kit. Waar zou ik de versie met Wi-FI kit kunnen krijgen?
2. Ik ben niet zo bekend met Intel sockets/CPUs. Er wordt een Pentium G4560 aangeraden, maar die lijkt beperkt beschikbaar. Daarnaast ben ik huiverig voor dual-core CPUs. Ik zal veel dingen tegelijk draaien (ook op de achtergrond) en sommige software die ik draai is verrgelijkbaar met bijv. Photoshop. Is er een geschikte CPU met 4 cores (en misschien wel 8 threads) die niet al te veel duurder is?
3. Een ander punt is geluid. Deze kant ondersteunt alleen Intel stock coolers. Hoe lawaaiierig zijn die?
4. Klopt het dat ik met deze kast geen PSU aan hoef te schaffen?
5. De PCI-e NVMe SSD die ik nu heb is een ADATA SSD 128GB XPG SX6000Lite. IK heb hiervoor een losse PCI bracket moeten kopen om hem in mijn vorige desktop te gebruiken. Zou deze bruikbaar zijn met het AsRock moederbord?

[Voor 6% gewijzigd door Burninat0r op 08-02-2021 16:30]

• MacPoedel
Burninat0r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:29:
Dank voor alle reacties!

Mijn aandacht is getrokken door het ASRock DeskMini 310 - Barebone systeem. Kast, moederbord en PSU in 1 als ik het goed begrijp, en de form factor is precies wat ik zoek. Wel enkele vraagtekens:
DeskMini H310 is oud en nauwelijks leverbaar. Daarom dat ik een DeskMini X300 in mijn lijstje had. Je zou ook een pricewatch: ASRock DeskMini H470 Series kunnen nemen met Intel CPU dan ipv AMD zoals ik suggereerde. Die komt iets duurder uit, daarom dat ik de AMD route gegaan ben. Maar er is ook al terecht aangehaald dat Intel CPU's in idle een stuk zuiniger zijn dan AMD, dus is ook goede optie.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 63,55€ 63,55
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 165,50€ 165,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 70,33€ 70,33
Totaal€ 425,18
1. Er schijnt een versie te zijn met wi-fi kit en zonder wi-fi kit. Waar zou ik de versie met Wi-FI kit kunnen krijgen?
Je kunt de kit uit de samenstelling voor DeskMini X300 in mijn eerste post ook gebruiken met andere DeskMini's:
pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit
2. Ik ben niet zo bekend met Intel sockets/CPUs. Er wordt een Pentium G4560 aangeraden, maar die lijkt beperkt beschikbaar. Daarnaast ben ik huiverig voor dual-core CPUs. Ik zal veel dingen tegelijk draaien (ook op de achtergrond) en sommige software die ik draai is verrgelijkbaar met bijv. Photoshop. Is er een geschikte CPU met 4 cores (en misschien wel 8 threads) die niet al te veel duurder is?
De G4560 is zo slecht leverbaar omdat dat dus ook een oud type is. Als je voor het Intel pad gaat met een DeskMinii H470, dan neem je een pricewatch: Intel Pentium Gold G6400 Boxed of beter.

Dat is ook een dualcore met hyperthreading. Voor je OS lijkt het alsof je 4 cores hebt, je ziet 4 threads. Waar komt Photoshop nu trouwens plots vandaan? Je zocht iets zo snel als een Phenom II X4, een G6400 is single- én multithreaded dubbel zo snel als de Phenom ondanks het aantal cores. Dit is volgens mij een ongefundeerde vrees. Als je een quadcore wilt op dat platform, zit je aan een pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed. Dit telt allemaal op natuurlijk, maar je kunt nog net onder de 500 blijven.
3. Een ander punt is geluid. Deze kant ondersteunt alleen Intel stock coolers. Hoe lawaaiierig zijn die?
Je kunt in die kast ook lage koelers kwijt zoals een pricewatch: Noctua NH-L9i Bruin (de Intel versie van de Noctua uit mijn eerdere post). Maar is geen vereiste, met server gebruik is een boxed Intel koeler ook relatief stil tenzij je de CPU lang vol gaat belasten. Maar waar wil je je server eigenlijk zetten? Meestal staan die ergens uit de weg waar lawaai eigenlijk maar bijzaak is.
4. Klopt het dat ik met deze kast geen PSU aan hoef te schaffen?
Klopt, de barebone komt met een voedingsblokje.
5. De PCI-e NVMe SSD die ik nu heb is een ADATA SSD 128GB XPG SX6000Lite. IK heb hiervoor een losse PCI bracket moeten kopen om hem in mijn vorige desktop te gebruiken. Zou deze bruikbaar zijn met het AsRock moederbord?
Op de QVL van de H470 staat alleen de SX6000 Pro, niet de Lite https://www.asrock.com/ne...0Series/index.asp#Storage. Nu is die QVL zeker niet alleszeggend, er zijn vast SSD's die niet op de lijst staan en wel werken, QVL is maar wat Asrock zelf getest heeft. Het is volgens mij het proberen waard, kans is groot dat het werkt.

Dat PCIe bracket heb je niet nodig, zo'n DeskMini heeft geen gewone PCIe uitbreidingssloten. Er zijn alleen een M.2 slot voor een SSD en een ander M.2 slot (anders gecodeerd ook) voor een wifi kaart.

• Burninat0r
MacPoedel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:05:
[...]

DeskMini H310 is oud en nauwelijks leverbaar. Daarom dat ik een DeskMini X300 in mijn lijstje had. Je zou ook een pricewatch: ASRock DeskMini H470 Series kunnen nemen met Intel CPU dan ipv AMD zoals ik suggereerde. Die komt iets duurder uit, daarom dat ik de AMD route gegaan ben. Maar er is ook al terecht aangehaald dat Intel CPU's in idle een stuk zuiniger zijn dan AMD, dus is ook goede optie.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 63,55€ 63,55
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 165,50€ 165,50
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 36,95€ 36,95
1Geheugen internCrucial CT16G4SFD8266€ 70,33€ 70,33
Totaal€ 425,18

[...]

Je kunt de kit uit de samenstelling voor DeskMini X300 in mijn eerste post ook gebruiken met andere DeskMini's:
pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit

[...]

De G4560 is zo slecht leverbaar omdat dat dus ook een oud type is. Als je voor het Intel pad gaat met een DeskMinii H470, dan neem je een pricewatch: Intel Pentium Gold G6400 Boxed of beter.

Dat is ook een dualcore met hyperthreading. Voor je OS lijkt het alsof je 4 cores hebt, je ziet 4 threads. Waar komt Photoshop nu trouwens plots vandaan? Je zocht iets zo snel als een Phenom II X4, een G6400 is single- én multithreaded dubbel zo snel als de Phenom ondanks het aantal cores. Dit is volgens mij een ongefundeerde vrees. Als je een quadcore wilt op dat platform, zit je aan een pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed. Dit telt allemaal op natuurlijk, maar je kunt nog net onder de 500 blijven.

[...]

Je kunt in die kast ook lage koelers kwijt zoals een pricewatch: Noctua NH-L9i Bruin (de Intel versie van de Noctua uit mijn eerdere post). Maar is geen vereiste, met server gebruik is een boxed Intel koeler ook relatief stil tenzij je de CPU lang vol gaat belasten. Maar waar wil je je server eigenlijk zetten? Meestal staan die ergens uit de weg waar lawaai eigenlijk maar bijzaak is.

[...]

Klopt, de barebone komt met een voedingsblokje.

[...]

Op de QVL van de H470 staat alleen de SX6000 Pro, niet de Lite https://www.asrock.com/ne...0Series/index.asp#Storage. Nu is die QVL zeker niet alleszeggend, er zijn vast SSD's die niet op de lijst staan en wel werken, QVL is maar wat Asrock zelf getest heeft. Het is volgens mij het proberen waard, kans is groot dat het werkt.

Dat PCIe bracket heb je niet nodig, zo'n DeskMini heeft geen gewone PCIe uitbreidingssloten. Er zijn alleen een M.2 slot voor een SSD en een ander M.2 slot (anders gecodeerd ook) voor een wifi kaart.
Dank voor de info!

Photoshop noemde ik als vergelijking, ik zal een aantal applicaties via RDP op de server draaien die redelijk zwaar zijn, een database runnen en mogelijk 1 of meerdere VMs die Windows draaien. Zou je dan alsnog de G6400 aanraden? Of misschien dan iets meer betalen voor de i3 met 8 threads? Of wellicht een goede setup met de AMD versie van de barebone?

De server staat voorlopig in een 1-kamer studio dus geluid is, iig nu, wel relevant.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:07
Alle AMD APU's zijn veel te duur en/of niet/slecht leverbaar. Die van Intel hebben een veel betere prijs/prestatie. Een i5-10400 voor €155, wat wil je nog meer. Zelfs een i3-10100 is daarbij vergeleken nog relatief duur.

• Burninat0r
Hey allen,

Ben nog niet toegekomen aan het kopen van alle onderdelen. Ik keek echter toevallig naar andere barebone setups, en toen vond ik dit:

https://www.alternate.nl/...bone/html/product/1705543

of

https://www.alternate.nl/...bone/html/product/1597848

90 Euro meer dan een Deskmini, maar inclusief een CPU en Wifi chip (qua geld komt het ongeveer op hetzelfde neer, evt zelfs iets goedkopper). Daarnaast zijn ze nog kleiner dan de DeskMini serie en
De CPU die erin zit is een i3-10110U, volgens mij een laptop chip met een TDP van slechts 15w. Qua performance vergelijkbaar met de Pentium Gold serie. Koeling is stil.

Het enige wat ik toe hoef te voegen is 16GB RAM en een 2,5" harddisk (ik heb een 128GB M.2 SSD voor het OS liggen die hopelijk werkt). Dan ben ik voor 350 euro klaar! En hoef ik niet op zoek te gaan naar een Pentium Gold CPU die erg gewild is.

Wat denken jullie? Is dit een goed idee of gaat de voorkeur toch uit naar de Deskmini? Zo ja, waarom?

EDIT:

Ik heb een laptop met een Ryzen 5 2500U en 1x16GB RAM. DIe laptop zal nooit 16GB nodig hebben dus ik zou in theorie het geheugen eruit kunnen halen, in de barebone stoppen, en dan 8GB RAM kopen voor m'n laptop. Ben ik nog een paar tientjes goedkoper uit. Dan heeft de server geen dual-channel RAM maar volgens mij maakt dat weinig uit.

[Voor 15% gewijzigd door Burninat0r op 01-03-2021 11:41]

• Burninat0r
https://www.coolblue.nl/p...lf89g%2Caclr_1101leLJZmii

Voor 40 euro extra kan ik er 1 krijgen met een I5-8259U, 4 cores en 8 threads. Een significante upgrade vergeleken met e i3 maar not sure of ik het nodig heb. Verbruikt wel iets meer stroom.

Zowel deze als de i3 versie lijken mij goede deals, maar voordat ik hem koop hoor ik graag de mening van de Tweakers community hierover. Op het eerste gezicht lijken dit oprecht betere aankopen dan een DeskMini waar je nog apart een CPU en Wi-FI kit voor moet halen.

@MacPoedel
@Antonius

Wat enken jullie? :)

1 M.2 SSD en 1 2,5"drive bay is voldoende voor mij. Dat deze boxjes zo klein zijn is echt een groot voordeel. Als er geen addertjes onder het gras zitten denk ik dat ik hier voor ga.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
De NUC10 met Core i3 bij Alternate heeft geen plaats voor een 2,5" HDD of SSD, je moet de hogere variant hebben (die kost wel evenveel): pricewatch: Intel NUC 10 Performance NUC10i3FNH. De NUC8 met Core i5 is wel een goede deal, want doet eigenlijk niet echt onder voor een NUC10 met Core i5 behalve Wifi5 ipv Wifi6 en wat verschillen in de aansluitingen. De GPU van de NUC8 is eigenlijk zelfs beter dan die van de NUC10.

Als ik het geheugen, de koeler en de harde schijf uit de lijst haal, kom je met de Deskmini H470 en Pentium op een paar euro meer dan de NUC. Het laptopgeheugen zou ook in de Deskmini passen, die slikt ook DDR4 SODIMM. Een NUC heeft een kleine ventilator zoals in laptops dus is niet echt stil. Mijn ervaring is wel dat een NUC stiller is dan een boxed koeler, zowel die van AMD (Wraith Stealth dan) als Intel.

Het verbruik in idle is min of meer hetzelfde, wanneer je iets veeleisender doet kan de Deskmini hoge snelheden langer aanhouden en zou Pentium wel meer kunnen verbruiken (geen 58W trouwens, eerder iets in de 30W, maar Intel wil niet dat die goedkope Pentiums de duurdere low power T varianten van de Core processors kannibaliseren), terwijl de NUC op dat moment gelimiteerd wordt op het beschikbare vermogen. Of je daar energie mee bespaart is discutabel, de Deskmini zal ook sneller klaar zijn en dan weer naar idle kunnen.

Voor de +-10 euro meer dan een NUC10i3 heb je met de H470 + Pentium wel de mogelijkheid een extra harde schijf (totaal 2 in plaats van 1, bij gebruik als mediaserver kan de HDD snel te klein zijn, 2,5" HDD's zijn niet zo groot) aan te sluiten en om later de CPU te upgraden moest je toch iets veeleisender doen (meer VM's draaien). In het geval van een NUC moet je heel het systeem dan vervangen, al geef je aan dat dat voor jou geen probleem is.

Met de NUC8i5 een beetje hetzelfde verhaal, als je een pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed in de Deskmini H470 neemt, dan kom je +- 20 euro duurder uit voor zelfde aantal cores.

Zo'n NUCs worden wel vaker genomen als kleine server dus ja best goede optie.

Een pricewatch: Intel Pentium Gold G6400 Boxed is trouwens toch niet zo slecht verkrijgbaar? Alle belangrijke shops kunnen meteen leveren.

[Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 01-03-2021 15:44]

• Burninat0r
MacPoedel schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:40:
De NUC10 met Core i3 bij Alternate heeft geen plaats voor een 2,5" HDD of SSD, je moet de hogere variant hebben (die kost wel evenveel): pricewatch: Intel NUC 10 Performance NUC10i3FNH. De NUC8 met Core i5 is wel een goede deal, want doet eigenlijk niet echt onder voor een NUC10 met Core i5 behalve Wifi5 ipv Wifi6 en wat verschillen in de aansluitingen. De GPU van de NUC8 is eigenlijk zelfs beter dan die van de NUC10.

Als ik het geheugen, de koeler en de harde schijf uit de lijst haal, kom je met de Deskmini H470 en Pentium op een paar euro meer dan de NUC. Het laptopgeheugen zou ook in de Deskmini passen, die slikt ook DDR4 SODIMM. Een NUC heeft een kleine ventilator zoals in laptops dus is niet echt stil. Mijn ervaring is wel dat een NUC stiller is dan een boxed koeler, zowel die van AMD (Wraith Stealth dan) als Intel.

Het verbruik in idle is min of meer hetzelfde, wanneer je iets veeleisender doet kan de Deskmini hoge snelheden langer aanhouden en zou Pentium wel meer kunnen verbruiken (geen 58W trouwens, eerder iets in de 30W, maar Intel wil niet dat die goedkope Pentiums de duurdere low power T varianten van de Core processors kannibaliseren), terwijl de NUC op dat moment gelimiteerd wordt op het beschikbare vermogen. Of je daar energie mee bespaart is discutabel, de Deskmini zal ook sneller klaar zijn en dan weer naar idle kunnen.

Voor de +-10 euro meer dan een NUC10i3 heb je met de H470 + Pentium wel de mogelijkheid een extra harde schijf (totaal 2 in plaats van 1, bij gebruik als mediaserver kan de HDD snel te klein zijn, 2,5" HDD's zijn niet zo groot) aan te sluiten en om later de CPU te upgraden moest je toch iets veeleisender doen (meer VM's draaien). In het geval van een NUC moet je heel het systeem dan vervangen, al geef je aan dat dat voor jou geen probleem is.

Met de NUC8i5 een beetje hetzelfde verhaal, als je een pricewatch: Intel Core i3-10100 Boxed in de Deskmini H470 neemt, dan kom je +- 20 euro duurder uit voor zelfde aantal cores.

Zo'n NUCs worden wel vaker genomen als kleine server dus ja best goede optie.

Een pricewatch: Intel Pentium Gold G6400 Boxed is trouwens toch niet zo slecht verkrijgbaar? Alle belangrijke shops kunnen meteen leveren.
Thanks! Ik heb gekozen voor de NUC8. :) Voor een paar tientjes extra een i5 met 8 threads kon ik niet weerstaan. Heb daarnaast 1x16GB RAM gekocht zodat ik in de toekomst evt kan uitbreiden naar 32GB, en een 512GB M.2 SSD voor het OS/programma's. De 128GB M.2 SSD die ik had vond ik toch net iets te krap.

EDIT:

Wat voor 2,5"HDD zouden jullie aanraden? SSDs zijn te duur en ik heb de extra snelheid niet nodig. Deze HDD zal vooral bedoeld zijn voor opslag van grote files (films/series etc) en ik zal er een backup image op zetten van de 512GB M.2 SSD.

Ik neig naar een 2TB disk voor 60-65 euro. Dan kan ik kiezen tussen WD Blue of Seagate Barracuda (als er andere aanraders zijn hoor ik het graag!)

4TB kan ook, maar ik vraag me af of ik dat ooit vol krijg. Alleen Seagate maakt 4TB harddisks als ik mij niet vergis

[Voor 36% gewijzigd door Burninat0r op 02-03-2021 13:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee