• Hamertjetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09-2021
Hallo allemaal,

Ben nu al een tijd opzoek naar een vervanging voor mijn Sony Cybershot DSC-HX5V omdat ik niet erg te spreken ben over de uiteindelijke kwaliteit van fotos, voornamelijk de kleurweergave en situaties met weinig licht.
Kwaliteit van fotos is natuurlijk erg betrekkelijk en is niet zomaar met elkaar te vergelijken. Ik schiet dan ook gewoon in de automatische modus van een camera.

De camera zal vooral gebruikt worden tijdens wandelingen, fietstochten en reizen.

Van camera techniek heb ik weinig verstand, heb wel een collega die er veel van weet maar die zegt uiteindelijk ook dat het moeilijk is voor iemand anders om mij te wijzen op wat ik zou willen.

Om nog even samen te vatten wat ik wil is dat de 1/2,3" compactcamera onder de 375 euro blijft, ik ben niet merkgebonden en zoek een fijne "all-round" compactcamera.

Helaas kan ik niet specifieker dan dat zijn. :')

*Edit: Ik zie nu net de bestaande topic Compact camera tot 350 euro (Compact camera 350 euro) Misschien dat mijn post hierdoor overbodig is? Of is hier nog wat op aan te vullen? Er wordt daar ook gesproken om eventueel voor minimaal 1" te gaan omdat het anders amper meerwaarde heeft tegenover een goede smartphone camera? Klopt dat, of is 1/2,3" nog steeds een betere optie? (heb liever een dedicated compact camera dan een smartphone)

[Voor 20% gewijzigd door Hamertjetik op 07-02-2021 10:44]

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
Ik zou het serieus nog eens overwegen.

Tenzij je een bridge / superzoom camera aanschaft is een compactcamera met zo'n kleine sensor eigenlijk volledig ingehaald door smartphones. Die hebben optisch én in software enorme sprongen gemaakt.

Iets als een FZ72 (60x optische zoom) voegt wel wat toe; anders heb je binnen dat budget wel een Micro Four Thirds camera (verwisselbare lenzen dus); dat is wel een kwaliteitsstap. Je krijgt dan veel meer directe controle, en meer spelen met belichting en scherptediepte. Een tweedehands GX80/85 of Olympus M10.II of E-PL8 past gewoon binnen je budget.
Die laatste staat trouwens op FB in de groep 'Olympus fotografie apparatuur vraag & aanbod'

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-03 12:24
Ik sluit me aan bij @Tarquin dat een compactcamera met 1/2,3" sensor eigenlijk in weinig opzichten beter is dan een smartphone. Zo'n compactcamera zou ik dus ook links laten liggen, tenzij je echt veel zoom wilt hebben, maar realiseer je ook dat 60x zoom leuk klinkt, maar op 60x zoom komen daar echt geen geweldige foto's meer uit.

Ter aanvulling op de Micro Four Thirds (MFT) opties zou je, indien je echt geen verwisselbare lenzen wilt, ook kunnen kijken naar een camera met een 1 inch sensor. Die presteren beduidend beter dan de camera's waar je nu naar kijkt dankzij de grotere sensor, maar zijn nog steeds vrij compact. Je komt dan bijvoorbeeld uit op:
- Panasonic TZ100: pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart
- Sony RX100 III: pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart

Dat iets iets boven je budget, maar dat biedt wel echt meerwaarde tov de opties waar je nu naar kijkt. MFT is kwalitatief nog weer beter, maar dan heb je ook verwisselbare lenzen (dat kun je als voordeel en als nadeel zien) en MFT is iets minder compact.

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:18
Een rx100 is zeker een mooie camera, maar toch vooral bedoeld voor gebruik op de semi-automatische standen (aperture en shutter priority). Op volledig automatische stand is een rx100 naar mijn mening niet echt beter dan een 1/ 2.3" camera (afgezien van voordelen van de grotere sensor). Daarnaast is de zoom van een rx100 behoorlijk beperkt (de nieuwste versies uitgezonderd).

Ik heb zelf ook een rx100, maar op volautomatische stand vind ik mijn iPhone eerlijk gezegd mooiere foto's maken. Ik heb de rx100 echter wel gekocht voor gebruik op de A/S standen, RAW fotografie en het maken van video's; daarin biedt de rx100 wel duidelijk meerwaarde.

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
1/2,3" compact camera's zijn helaas niet zo niet geschikt voor fotografie bij weinig licht.

Een Sony RX100 III of een Canon G7X Mark II zijn beter geschikt doordat ze een grotere sensor hebben met een lichtsterke f1.8 lens.

Je kan inderdaad ook kijken naar een Panasonic GX80.
Nadeel is dan dat de goedkope zoomlenzen ook niet heel lichtsterk zijn en dus ook niet heel erg geschikt voor het fotograferen bij weinig licht. Dus om echt voordeel te hebben tegenover een compact camera met een 1 inch sensor zal je dan bijvoorbeeld een lichtsterke f1.7 of 1.8 prime lens nodig hebben.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De panasonic LX100 past hier ook zeker bij grote sensor en lichtsterk objectief. Vergis je niet dat de kwaliteit van lens en sensor je veel extra ruimte geeft bij het ontwikkelen/ nabewerken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-03 14:19
Frogmen schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 17:29:
De panasonic LX100 past hier ook zeker bij grote sensor en lichtsterk objectief. Vergis je niet dat de kwaliteit van lens en sensor je veel extra ruimte geeft bij het ontwikkelen/ nabewerken.
Ja, behalve dan dat die ook al 300-350 kost. Voor die prijs heb je ook een 2e hands camera met lens en dezelfde grote sensor - alleen kun je daarna de lens upgraden terwijl je de camera blijft gebruiken , en omgekeerd. Het voordeel van een camera met verwisselbare lenzen.

Dat gezegd hebbend is de LX100 wel een mooi cameraatje. Veel fotografen hebben hem erbij, als meeneem-camera. Dat zegt wel iets over de kwaliteit; net als de heel behoorlijke tweedehands prijs. Maar ... wel primair als tweede camera voor een fotograaf - zo zie ik de LX100.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Tarquin De LX100 heeft een vaste zoomlens. Verder klopt je verhaal helemaal ik gebruik met heel veel plezier als 2e handzame camera. De bediening (vooral de diafragma voorkeuze werkt heel fijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee