Vraag

• redbb1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-06-2021
Beste Forum,

Als verjaardagscadeau voor mijn vriendin wil ik haar graag een nieuwe compact camera cadeau doen. Gewoon voor vakantie / wandelen / hobby.

Ik heb mij er een klein beetje in geprobeerd te verdiepen om tot een goede keuze te komen, maar kom er helaas niet uit. Het toestel moet gewoon mooie scherpe foto's maken zonder al te veel vooraf in te stellen. Handig in gebruik dus. Het zou mooi zijn wanneer hij ook in wat minder licht nog steeds mooie foto's kan maken. Super filmen hoeft niet, het gaat meer om de foto's.
Of daarbij 30x zoom nodig is.. Ik durf het niet te zeggen.

Het liefst rond de 300-350 euro. Maar ruimte tot 400 als dit echt meerwaarde heeft.

Het geen dat ik ben tegen gekomen:
Canon (edit) SX740HS
Panasonic Lumix DC-TZ95 (of de 90)
Sony CyberShot DSC-HX90edit

Ik hoop dat het zo duidelijk is. Ik hoor graag jullie suggesties!

Mvg,
Boris

Edit: Kleine aanpassing!

[Voor 4% gewijzigd door redbb1 op 05-01-2021 13:54]

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03
Die sx740hs is een Canon volgens mij.
Die hebben we in bezit. Een erg fijne camera. De mogelijkheid om handmatig diafragma en sluitertijd te doen, maar de auto stand werkt ook prima en ook redelijk snel.
Foto's zijn in mijn ogen ook goed en een heerlijke zoom hoeveelheid.

Ikzelf ben meer canon minded, dus stuur je ook die kant op. ;)
Maar wellicht is de andere of een andere wel een betere keuze.

[Voor 19% gewijzigd door Arunia op 05-01-2021 13:47]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 Zwart

zoom en functionaliteiten zijn zeer beperkt maar ik meen dat deze camera hele mooie foto's kan maken.

Trein?

• redbb1
Arunia schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:45:
Die sx740hs is een Canon volgens mij.
Die hebben we in bezit. Een erg fijne camera. De mogelijkheid om handmatig diafragma en sluitertijd te doen, maar de auto stand werkt ook prima en ook redelijk snel.
Foto's zijn in mijn ogen ook goed en een heerlijke zoom hoeveelheid.

Ikzelf ben meer canon minded, dus stuur je ook die kant op. ;)
Maar wellicht is de andere of een andere wel een betere keuze.
Je hebt helemaal gelijk, mijn fout!

Bedankt voor je ervaring met het toestel!

• redbb1
MedionAkoya schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:48:
pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 Zwart

zoom en functionaliteiten zijn zeer beperkt maar ik meen dat deze camera hele mooie foto's kan maken.
Dit is wel al een ouder toestel, 2012. Heb hem wel langs zien komen in een aantal vergelijkingen inderdaad. Is deze dan nog steeds beter dan de wat modernere verkrijgbare camera's ?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:03
@redbb1 graag gedaan.
Bedenk me net dat deze camera ook gekoppeld kan worden aan een telefoon en je zo foto's naar je telefoon kunt halen om te delen. Een functie waar mijn vrouw heel blij van werd en dus ook de omslag van de 720 naar de 740hs heeft gedaan.

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08:45
Als je je budget iets kunt oprekken tot 400 euro zou ik naar zoiets kijken:
pricewatch: Panasonic Lumix TZ100 Zwart

Deze heeft een 1 inch sensor wat een stuk groter is dan de sensor in de meeste compactcamera's. Dat gaat je echt voordelen opleveren qua fotokwaliteit, vooral ook in omstandigheden met minder licht. Het komt niet op het niveau van een systeemcamera of DSLR, maar het is wel echt een stap vooruit t.o.v. de gebruikelijke sensoren in een compactcamera. Daarnaast heb je ook 10x optische zoom, dus dat is ook wel prettig.

Voor nog 50 euro meer heb je ook dit: pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III Zwart
Ook een 1 inch sensor, een betere (lichtgevoeligere) lens dan de Panasonic, maar wel minder zoom (3x vs 10x voor de Panasonic). Er is ook nog een RX100 en RX100 II (al eerder genoemd), deze zijn nog wat goedkoper, maar ook iets ouder en hebben een minder lichtsterke lens.

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06:51
Kijk sowieso naar een 1" sensor compact. En vraag je ook af in wat voor omstandigheden je foto's wilt maken. Bij goed daglicht zul je binnen deze prijsklasse het verschil niet zien tussen een compact camera en een moderne smartphone van de laatste 2 jaar. Veel mensen prefereren zelfs de smartphone foto's omdat ze de HDR look zo mooi vinden wat moderne flagships kunnen.

Ik zou zeker tweedehands gaan kijken om zo meer voor het beperkte budget te krijgen. De RX100 III staat regelmatig op Marktplaats voor rond de 300 euro. Aanrader binnen dit prijssegment.

• redbb1
Ricktachtig schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:32:
Kijk sowieso naar een 1" sensor compact. En vraag je ook af in wat voor omstandigheden je foto's wilt maken. Bij goed daglicht zul je binnen deze prijsklasse het verschil niet zien tussen een compact camera en een moderne smartphone van de laatste 2 jaar. Veel mensen prefereren zelfs de smartphone foto's omdat ze de HDR look zo mooi vinden wat moderne flagships kunnen.

Ik zou zeker tweedehands gaan kijken om zo meer voor het beperkte budget te krijgen. De RX100 III staat regelmatig op Marktplaats voor rond de 300 euro. Aanrader binnen dit prijssegment.
Die Sony klinkt wel heel interessant inderdaad. Momenteel staan er een aantal tweedehands te koop. Ik ga eens even kijken naar deze modellen. Thnx voor de tip!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Dit kan ook een optie zijn. Klein, maar niet kleiner als bv de rx100. Maar wel verwisselbare objectieven. Voor bv als ze echt lichtsterker (sigma 1.4) wil gaan fotograferen of wellicht macro, insecten of bloemen (olympus 60mm) of wildlife (panasonic 100-300, met de gx9 grip die past) of andere use cases.

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm f/3.5-5.6 Zwart

Maw, als ze echt van fotograferen gaat houden dan kom je de beperkingen van een compactcamera tegen.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 11:09
Ik zou dit niet als verrassing doen. Een compactcamera is namelijk héél beperkt in vergelijking met een telefoon.
Als die vriendin het serieus meent heeft ze veel meer aan een camera met verwisselbare lenzen. Binnen het gestelde budget moet je dan tweedehands serieus overwegen - dan krijg je veel meer camera voor je geld.

• redbb1
Tarquin schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:11:
Ik zou dit niet als verrassing doen. Een compactcamera is namelijk héél beperkt in vergelijking met een telefoon.
Als die vriendin het serieus meent heeft ze veel meer aan een camera met verwisselbare lenzen. Binnen het gestelde budget moet je dan tweedehands serieus overwegen - dan krijg je veel meer camera voor je geld.
Echt een verassing is het niet aangezien ze het zelf erg graag wilt.

Maar om dit topic even netjes af te sluiten. Ik heb tweedehands een mooie Sony Cyber-shot RX100 IV aangeschaft. Deze kan ik vanmiddag ophalen.

Bedankt voor alle goede adviezen! Ik weet zeker dat mijn vriendin er erg blij mee gaat zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee