Altijd partities nodig bij 35GB plus schijven?

Pagina: 1
Acties:

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:45
Wellicht een domme vraag of wellicht bij iedereen behalve mij bekend. In de search kon ik niks vinden in ieder geval. Maargoed, moet je voor schijven van meer dan ca 35 GB altijd twee partities aanmaken? Bij de installatie van w2k wordt dit namelijk vermeld. Is het mogelijk dit te omzeilen? En hoe is het geval met windows98, hier heb ik dit namelijk nog nooit gezien.

Ik ben namelijk van plan een nieuwe HD te kopen, een paar eigenlijk. Maar ik heb liever geen partities (oke het is misschien vreemd, maar ik heb er geen lekker gevoel bij). Zit ik dan aan een maximum van 30 a 35 GB schijven, of kan ik er ook een 40GB inzetten zonder partities aan te hoeven maken? (die 40GB zijn van IBM namelijk beter verkrijgbaar, de 30GB 60GXP heb ik nog nergens gezien. Maxtor kan ook wel (plus60), maar ik heb toch liever een IBM 60GXP)

Iemand ervaring hiermee?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:13
Nope je hebt geen partities nodig kweet niet hoe ver je kan gaan maar ik heb iig een 60gb(2x IBM 75GXP 30gb)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

FAT16 heeft een limiet van +/- 2GB. FAT32 weet ik niet, maar je kan er wel 60GB mee formatteren. NTFS5 (Windows 2000, NT4>SP3)kan zoveel TERAbyte aan.

Bloed, zweet & koffie

• ShittyOldMan
Maar als ik er een 40 GB schijf in hang, krijg ik in w2k wel de melding dat deze te groot is (tijdens installatie), gevolgd door de vraag hoe ik de partities wil onderverdelen.
Nope je hebt geen partities nodig kweet niet hoe ver je kan gaan maar ik heb iig een 60gb(2x IBM 75GXP 30gb)
Heb je nu ook een 60GB schijf in hangen of alleen 2x30 GB? Want met 30GB heb ik de problemen niet, wel als een enkele HD groter is dan ca 35 GB. Kan dit dan gewoon de limiet zijn van FAT32?

Verwijderd

Nee zeker niet. Een paar weken terug nog een Barracuda 180 (ja die) in één partitie gedaan. Ging prima

• Neman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:11

Neman

Een uit de lucht gegrepen naam

Heb je nu ook een 60GB schijf in hangen of alleen 2x30 GB?
Volgens mij heeft hij 2x30gb in een RAID config geplaatst, wat resulteert in 1 partitie van 60gb.

De limiet ligt rond de 2TB bij FAT32.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:17

Papillon

Spring 's in the Air...

Je hebt altijd partities nodig. Minimaal 1!!.

NTFS kan zonder meer over de 36GB grens heen. Alleen ik weet niet hoe het zit met het booten, da's denk ik de reden dat ze zeggen dat de bootpartitie max 36 GB mag zijn omdat je anders het risico loopt dat het systeem NTLDR niet kan vinden omdat ie voorbij de 35 GB grens ligt.

Meestal installeer ik een kleinere partitie voor de OS, en de rest voor apps, data etc.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Vriend van mij heeft ook eens een soort gelijk probleem gehad, maar dat kwma omdat zijn bios bepaalde beperkingen had, misschien iets om eens even naar te kijken :?

Verwijderd

win2000 wil geen FAT32 partitie maken boven de 32GB.
Je zult dus zelf in msdos mbv het commando FORMAT de extra harddisk moeten formateren.
De reden hiervoor is dat MS aanraadt dat partities boven de 32GB als NTFS geformatteerd worden.

NTFS is zeer handig, maar niet als je een OS installeert of je data ook nog in andere OS's wilt kunnen bekijken.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
volgens mij ligt het max bij de 4TB toch (2GB^2)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• ShittyOldMan
BBL the 2nd schreef (14 augustus 2001 17:50):
win2000 wil geen FAT32 partitie maken boven de 32GB.
Je zult dus zelf in msdos mbv het commando FORMAT de extra harddisk moeten formateren.
De reden hiervoor is dat MS aanraadt dat partities boven de 32GB als NTFS geformatteerd worden.
Kan ik dan ook bijv eerst met een w98 bootdisk een enkele partitie aanmaken (stel een 40GB schijf) en vervolgens w2k erop zetten zonder dat deze moeilijk gaat doen?
Zo ja, dan ben ik van m'n probleem verholpen! De HD moet ik nog kopen dus even testen kan ik nu niet. Maar ik moet het wel weten voordat ik 'm koop natuurlijk. Tnx allen.

Pagina: 1