Toon posts:

LG 77CX + Onkyo HTR695: 4K@120Hz + Dolby Atmos mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Fuku-San
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-03 08:55
Hoi lui,

Ik loop even tegen een technisch vraagtekentje aan in mijn woonkamer, terwijl ik wacht op mijn hdmi 2.1 kabel die morgen binnenkomt.

Ik heb een LG 77CX, RTX3090 en een Onkyo HTR695 welke 4k60 HDR passthrough ondersteunt.

Je ruikt 'm natuurlijk al: Ik wil eigenlijk 4k120 gamen, en ook via hdmi van mn audio kunnen genieten, omdat optical geen Dolby atmos ondersteunt.

Nou heb ik er over nagedacht, en ben ik tot de volgende opties gekomen:
-3090 rechtstreeks op de TV, audio via een 2e hdmi kabel (DPport naar hdmi converter) (Kan dit uberhaupt? Audio only via een 2e hdmi kanaal?)

-3090 rechtstreeks op de TV, audio via optical, en leven met compressed 5.1 ipv uncompressed 5.1.2. (mits van toepassing in de games)

-3090 op de receiver: 4k60 capped, maar wel alle HDR en audio opties beschikbaar.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit aan de praat hebben gekregen op de meest optimale manier; wat is de ultieme setting die je uit deze combo kan persen?

Hoor 't graag!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37
Ehm waarom is ARC/EARC niet geschikt voor jouw situatie?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:23
3090 rechtstreeks op de tv, en het geluid vanuit de tv via (e)ARC weet terug naar je receiver. Even checken welke HDMI port op jouw tv ARC ondersteunt.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:18

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

dmantione schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:15:
Ehm waarom is ARC/EARC niet geschikt voor jouw situatie?
Omdat de genoemde receiver geen eARC ondersteunt en alleen ARC en TS uncompressed surround wil?

Ontopic:
Persoonlijk zou ik kijken of de optie van beeld en geluid vanaf de RTX mogelijk is. Geen idee of zoiets kan binnen Windows. Andere optie zou nog zijn om een HDMI Audio Extractor te kopen die naar twee keer HDMI gaat. In principe doe je dan hetzelfde als hierboven maar de PC zal maar één bron zien voor beeld en geluid en niet twee losse. Er zijn ook eARC Audio Extractors maar die zijn van wat ik gezien heb een stuk duurder. Dat lijkt mij alleen een optie als je meerdere bronnen direct op de TV aan hebt gesloten

@Fuku-San
Topic titel wat aangepast. Dingen als "Help!" zijn onnodig en de Onkyo vernoemd aangezien daar het issue ligt.

[Voor 59% gewijzigd door FeaR op 07-02-2021 12:17]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:37
Hij ondersteunt wel PCM via HDMI pass-through en niet via ARC? Niet wat ik zou verwachten, maar goed. In dat geval zou ik inderdaad op de eerste optie mikken: De audio via Displayport naar buiten sturen en dan naar HDMI converteren. Of je audio zonder beeld kunt gebruiken betwijfel ik, maar het is natuurlijk niet zo'n probleem om je videokaart dualhead in te stellen alsof er een tweede monitor aan hangt.

Je zou hier eventueel ook een onboard-videokaart voor kunnen gebruiken of een tweede goedkope videokaart.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:53
@Fuku-San Ik heb de rtx3080 aorus master direct op de cx oled met een hdmi 2.1 kabel en met een displayport-hdmi kabel naar de receiver.
Een hdmi kabel kan ook maar sommige gpus hebben geen 2 hdmi poorten, mijn gpu heeft er 3 maar het werkt zo ook gewoon.
Displayport kan ook hd audio en atmos aan wel moet je een passieve kabel hebben, die word gewoon herkend als hdmi kabel in het nvidia config scherm.
Je receiver word dan als 2e beeldscherm gezien in windows maar daar heb je geen last van verder. :)

Ik heb deze kabel

https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=3555851

En mn hdmi 2.1 kabel is van club3d

Op deze manier heb je 4k 10 bit 120hz rgb full hdr en met dolby atmos geluid.
En omdat het geluid niet via de receiver loopt ook geen extra inputlag met gamen.
Mooie setup veel plezier ermee :)

[Voor 46% gewijzigd door Goofy1978 op 07-02-2021 13:59]

• Fuku-San
Goofy1978 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:45:
@Fuku-San Ik heb de rtx3080 aorus master direct op de cx oled met een hdmi 2.1 kabel en met een displayport-hdmi kabel naar de receiver.
Een hdmi kabel kan ook maar sommige gpus hebben geen 2 hdmi poorten, mijn gpu heeft er 3 maar het werkt zo ook gewoon.
Displayport kan ook hd audio en atmos aan wel moet je een passieve kabel hebben, die word gewoon herkend als hdmi kabel in het nvidia config scherm.
Je receiver word dan als 2e beeldscherm gezien in windows maar daar heb je geen last van verder. :)

Ik heb deze kabel

En omdat het geluid niet via de receiver loopt ook geen extra inputlag met gamen.
Te gek! Dit is wat ik wilde horen, ik ga t proberen :)

Ik heb met ARC wisselende ervaringen, en het is fijn om te weten dat het ook met deze workaround kan!

• Fuku-San
Goofy1978 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:45:

Ik heb deze kabel

So far so (bijna) good! Alles werkt, 120hz,4k, dolby atmos, het is eigenlijk simpel als de pest. Enige issue die ik heb is dat de tv heeeel af en toe een microseconde flikkert, met een soort regenboogkleurige artifacts. Het lijkt een beetje op wat Predator ziet uit de alien vs predator films 🤪

Ook last van gehad?

• Goofy1978
Fuku-San schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 01:12:
[...]

So far so (bijna) good! Alles werkt, 120hz,4k, dolby atmos, het is eigenlijk simpel als de pest. Enige issue die ik heb is dat de tv heeeel af en toe een microseconde flikkert, met een soort regenboogkleurige artifacts. Het lijkt een beetje op wat Predator ziet uit de alien vs predator films 🤪

Ook last van gehad?
Nee dat heb ik niet welke hdmi kabel gebruik je?

• Fuku-San
Goofy1978 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 06:34:
[...]

Nee dat heb ik niet welke hdmi kabel gebruik je?
Een 8k30 4k120hz kabel van Amazon, Chinees ding. Ik vermoed dat het door g sync komt.. Ga nog wel ff kloten met de settings, er is wel mee te leven.

Ps: welke kleur settings gebruikt jij voor hdr op Windows?

• Goofy1978
Fuku-San schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 08:27:
[...]

Een 8k30 4k120hz kabel van Amazon, Chinees ding. Ik vermoed dat het door g sync komt.. Ga nog wel ff kloten met de settings, er is wel mee te leven.

Ps: welke kleur settings gebruikt jij voor hdr op Windows?
Ik heb 10 bit rgb voledig en hdr zet ik aan indien nodig.
De kleur zelf is gewoon standaard, de laatste drivers werken prima met een cx oled van lg. :)

[Voor 10% gewijzigd door Goofy1978 op 10-02-2021 19:47]

• Fuku-San
Goofy1978 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Ik heb 10 bit rgb voledig en hdr zet ik aan indien nodig.
De kleur zelf is gewoon standaard, de laatste drivers werken prima met een cx oled van lg. :)
Yes, 't werkt allemaal, op 1 dingetje na! Ik gebruik nu hdmi 1 voor 't beeld, en hdmi 2 voor het geluid, alleen vreemd genoeg extend ie alsnog de displays. Ik kan dus m'n browser "kwijtraken" als ik 'm te ver naar rechts sleep. Als ik de 2e monitor (de versterker dus) disable doet ie uiteraard ook 't geluid niet meer via de versterker. Vervelend!

• Goofy1978
Dat kan idd het gebeurt zelden, enkel als je de pc aan laat staan en netflix kijkt via de tv app en erna weer naar het pc beeld gaat ofzo.

• Fuku-San
Goofy1978 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:27:
Dat kan idd het gebeurt zelden, enkel als je de pc aan laat staan en netflix kijkt via de tv app en erna weer naar het pc beeld gaat ofzo.
Nee ik had het tijdens het gamen. Opzich werkt alles goed, alleen een beetje irritant dat je niet audio only over hdmi kan doen. Als ik m'n receiver al audio output gebruik ziet Windows het toch nog als een 2e scherm. Soms verdwijnen vensters dan op 't 2e scherm :p

Maar al met al werkt 't goed, gelukkig!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee