Tesla Powerwall installeren (maar Tesla wil niet)

Pagina: 1
Acties:
  • 12.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 04:30

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ok, ik wil dus Tesla Powerwalls hebben in mijn huis en ik probeer uit alle macht contact te krijgen met Tesla, maar het lijkt wel alsof ze het niet willen verkopen. Ik krijg geen reactie op mijn aanvragen (inmiddels 3 en 2 weken geleden) en op de Tesla website kom ik geen bel gegevens tegen van Tesla in Nederland om ze direct te benaderen.

Zijn er al mensen in NL die deze powerwalls hebben? Ik ben heel erg benieuwd of het hier al wel van de grond is gekomen.

En voor de vraag waarom:
Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:16:
[...]
Yzord is een visionair. En Yzord voorziet dat elektriciteit het speeltje van de elite gaat worden in een toekomst waarin we allemaal elektrisch moeten gaan, maar er niet genoeg stroom is en waarbij stroom uitgedeeld gaat worden via een social credit systeem. Dus Yzord is niet gek en gaat Yzord preppen voor wat er komen gaat want Yzord wilt er warmpjes bijzitten in een wereld die compleet aan het doordraaien is vwb elektriciteit.

[ Voor 38% gewijzigd door Yzord op 07-02-2021 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met 1 zoekactie vind ik zo een telefoonnummer van ze.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xABsCmiqmVMBmhVgHDDIwPK9nd8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5n22ZnJUIKMEbmXbgDQlUKZQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:38
Eneco was de eerste in Nederland die ze installeerde, geen idee of ze dat nog doen maar misschien kan je ze proberen

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Tesla verkoopt in Nederland geen Powerwall op het moment.
Dus je hebt gelijk. Ze willen er geen verkopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:06
Ik neem aan dat je de techniek gaaf vindt en het daarom wilt? Want het is qua geld en ook energie voorlopig echt een hopeloze zaak om zo'n accu in je huis te gebruiken (in NL, met onze prijzen en regels etc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fr33z schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:21:
Ik neem aan dat je de techniek gaaf vindt en het daarom wilt? Want het is qua geld en ook energie voorlopig echt een hopeloze zaak om zo'n accu in je huis te gebruiken (in NL, met onze prijzen en regels etc
Dat heeft niet met de NL prijzen en regels te maken maar met de kosten van de accu en de omzettingsverliezen.

Of ja, misschien wel met de prijzen... de kWh prijs is te laag. Trek het kWh tarief naar 30 cent en schrap de salderingsregeling en dan komt er wellicht een financieel excuus. Tegen die tijd moeten we ook maar accu's extra gaan belasten, want milieutechnisch slaat het vooralsnog ook helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:10:
Met 1 zoekactie vind ik zo een telefoonnummer van ze.
[Afbeelding]
Dat is voor support en hulp onderweg. Denk niet dat de dames mij ermee verder kunnen helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 21:56
Ik zou contact zoeken met Topsystems uit Bodegraven. Weliswaar geen Tesla powerwall, maar wel een partij die al jaren wereldwijd dit soort systemen levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
frk123 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 23:01:
Ik zou contact zoeken met Topsystems uit Bodegraven. Weliswaar geen Tesla powerwall, maar wel een partij die al jaren wereldwijd dit soort systemen levert.
Ja maar ook met dezelfde volume? 13kWh? Want dat is het probleem namelijk. Er zijn inderdaad meerdere bedrijven, maar allemaal mini accus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

13kWh is toch niet groot? zulke accus zijn geen probleem om te maken.

doorgaans is het probelmatischer om een bedrijf te vinden (als je dat zelf niet doet) om de omvormer die tussen je accu en meterkast zit aan te sluiten. de meeste willen hun vingers daar niet aan branden.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-02-2021 00:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:42:
[...]

Ja maar ook met dezelfde volume? 13kWh? Want dat is het probleem namelijk. Er zijn inderdaad meerdere bedrijven, maar allemaal mini accus.
Zijn de batterijen van Sonnen misschien ook in Nederland te krijgen? (aangezien ze van Shell zijn)

Tot 27.5 kWh:
https://cdn-sonnen-media....41e4-818d-c8e4b2d4833b-de
En je kan er zelfs 9 achter elkaar rijgen :Y)

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 07-02-2021 01:07 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
[...]

Het is een samengesteld systeem. Zgn Powerbox. Je kan de capaciteit dus zelf kiezen.
Voor zover ik begrijp is de Powerwall de enigste met een package, oftewel 1 behuizing met alles erin turnkey.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 7 februari 2021 @ 01:02:
[...]

Zijn de batterijen van Sonnen misschien ook in Nederland te krijgen? (aangezien ze van Shell zijn)

Tot 27.5 kWh:
https://cdn-sonnen-media....41e4-818d-c8e4b2d4833b-de
En je kan er zelfs 9 achter elkaar rijgen :Y)
Hmm, das interessant. Maar leveren ze ook in ons landje? Al woon ik 2km van de Duitse grens af. Misschien maar eens contact opnemen met mijn steenkolen duits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Waarom wil je een thuisaccu?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Voor mijn auto en andere dingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
En wat heb je er aan?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:35

Felyrion

goodgoan!

het "probleem" is natuurlijk de vraag of het rendabel is. Met alle huidige regelingen die we kennen is het op dit moment nog verre van interessant om je eigen energie op te slaan.

Hoewel ik het in principe heel nobel vindt om je eigen energie op te slaan, zou ik dt op dit moment toch nog wel afraden, tenzij kosten echt geen rol spelen.

Als in de toekomst terugleveren aan het net niet meer interessant is en wellicht de kosten voor energie hoger komen te liggen kan het interessant worden. Maar wellicht zijn er tegen die tijd ook weer accu's met hogere energiedichtheid en lagere kosten.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Yzord schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:53:
Dat is voor support en hulp onderweg. Denk niet dat de dames mij ermee verder kunnen helpen ;)
Ah, een aanname. De kans bestaat dat de mensen die je te spreken krijgt wél iets weten van een Powerwall. Of dat ze je misschien in contact kunnen brengen met de juiste mensen /afdeling.

Het is toch best wel gek dat je contact wilt met het bedrijf maar het bedrijf zelf niet wilt bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb zelf ook al wel eens zitten kijken hoe ik in de toekomst een dergelijk systeem aan zou willen leggen.

Maar zoals al gezegd, is dit nog niet interessant met salderingsregeling etc.

Staar je ook niet blind op gigantische capaciteiten. Je wil het overschot tijdens de piek opslaan, en dit vervolgens savonds/snachts op kunnen gebruiken zodat de accu leeg is als de zon weer op de panelen komt. Dan kom je vaak met 10kWh al een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 20:49
[...]

Ik zou eens even zoeken naar LG Chem Resu, LG is een van de grote accu leveranciers. Het systeem schakelt door en is beschikbaar in 10, 6.3 en 3 kWh. Dus een van 10+3 en je bent er

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

charrel

Cortisol4life..

Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 03:47:
Wij gebruiken gemiddeld 7 kwh per dag, wat ga je dan doen met 13kwh aan de muur? In de winter maanden brengen de zonnepanelen niks op dus bijladen doet ie niet. Een gemiddelde elektrische auto laadt zo minimaal 45 kwh weg. Dat wordt toch nooit rendabel? Mocht ik het willen heb ik bv voor december 60 kwh opbrengst van de panelen dan heb ik nog 160kwh over die ik moet opslaan van maanden ervoor. Dat zijn al 13 powerwalls en dan nog heb ik in november ook minder opbrengst wat ik moet overbruggen. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Yzord Omdat ik niet kon geloven dat er geen contactgegevens voor Powerwall liefhebbers zou zijn. Dus nogmaals gezocht. En je raadt het nooit... Onderaan deze pagina staat een ander nummer, speciaal voor deze thuisbatterijen. https://www.tesla.com/nl_NL/support/powerwall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:27
Als je hier echt iets mee wil (maar ik zou zeker nog 5 jaar wachten) dan kun je beter in Duitsland zoeken. Daar is dit al wel aantrekkelijk, omdat er geen saldering is.

Er zijn veel rekentools online te vinden, bv.: https://pvspeicher.htw-berlin.de/unabhaengigkeitsrechner/

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
guido66 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:18:
Als je hier echt iets mee wil (maar ik zou zeker nog 5 jaar wachten) dan kun je beter in Duitsland zoeken. Daar is dit al wel aantrekkelijk, omdat er geen saldering is.

Er zijn veel rekentools online te vinden, bv.: https://pvspeicher.htw-berlin.de/unabhaengigkeitsrechner/
Leuke calculator! Ik heb wel sterke twijfels of het in Duitsland mogelijk wel financieel logisch is om te doen, heb er vaak over nagedacht en er zijn maar weinig situaties waar het echt helpt.

Dus @Anoniem: 37297 : wat is je doel met de thuisaccu en is er een reden dat je per de een Tesla powerwall wilt ? Alternatieven zijn bijv. https://greenenergycompan...-chem-resu-3-3-6-5-en-10/

Is wat goedkoper.

Nogmaals: doe dit voor de techniek en omdat je het gaaf vindt, qua geld lijkt het echt nergens op zo'n accu systeem voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 21:56
[...]

Ja, want ze leveren systemen over herl de wereld waar de voorzieningen niet zo goed zijn als in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
Een alternatief is Solarwatt met het MyReserve systeem wat modulair opgebouwd kan worden. Zie https://solarwatt.nl/zonn...en/zonne-energie-opslaan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman71
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-05 12:16
Als je het nieuws in de gaten houd dan zie je dat de afbouw van de salderings regeling nog even verder van de baan.
Een betere powerwall als die bestaat er niet !!!
Kortom, NU opslaan en dus investeren met de huidige regels is gekkenwerk.
Lekker extra energie terugleveren en dat mooi compenseren met je verbruik, geen gedoe, en werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Volgens mij kun je hier in NL - even los van een enkele pilot - bij Tesla alleen terecht voor een auto. Vooralsnog is de rest hier "future selling". En in het geval van die Wall snap ik dat ook wel, want het voorziet hier in NL momenteel nog in "bijna niets". Maar volgens mij is alles naast auto's hier momenteel niet veel meer dan PR voor het brand "Tesla". Het is nog niet daadwerkelijk te koop.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-02-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:57
Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 03:47:
Kan je de use-case voor jou nog wat verder uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

upje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:13:
[...]

Kan je de use-case voor jou nog wat verder uitleggen?
Gokje: Het overdag opgewekte overschot opslaan i.p.v. het net in laten gaan en dat overschot dan 's nachts gebruiken voor bijv. auto opladen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Raven schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:20:
[...]

Gokje: Het overdag opgewekte overschot opslaan i.p.v. het net in laten gaan en dat overschot dan 's nachts gebruiken voor bijv. auto opladen?
Dat levert dus niks op, tot salderen verdwenen is. Die energie koop je 's nachts voor dezelfde prijs weer terug. Het net IS je PowerWall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metabaron1
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 18:06
Tesla Powerwall 2 Founders Edition
€ 8.000,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

En kijk eens wat er op MP staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Yzord is een visionair. En Yzord voorziet dat elektriciteit het speeltje van de elite gaat worden in een toekomst waarin we allemaal elektrisch moeten gaan, maar er niet genoeg stroom is en waarbij stroom uitgedeeld gaat worden via een social credit systeem. Dus Yzord is niet gek en gaat Yzord preppen voor wat er komen gaat want Yzord wilt er warmpjes bijzitten in een wereld die compleet aan het doordraaien is vwb elektriciteit.

[ Voor 10% gewijzigd door Yzord op 07-02-2021 14:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 17:26
Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Op welke termijn zie je dat gebeuren dan? Over een jaar of 8-10 is je PowerWall alweer hopeloos verouderd of zelfs defect, en heeft ie nog geen cent voordeel opgeleverd. Verder komt het nogal 'doomsday-prepper' achtig over, maar dat is mijn idee.

Bovendien heb je aan een 18 kWh accu zo goed als niets als je werkelijk off-grid zou willen gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 07-02-2021 14:47 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
hesselbeertje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:46:
[...]

Op welke termijn zie je dat gebeuren dan? Over een jaar of 8-10 is je PowerWall alweer hopeloos verouderd of zelfs defect, en heeft ie nog geen cent voordeel opgeleverd. Verder komt het nogal 'doomsday-prepper' achtig over, maar dat is mijn idee.

Bovendien heb je aan een 18 kWh accu zo goed als niets als je werkelijk off-grid zou willen gaan.
Dat zie ik op een zeer korte termijn al gebeuren. En in de tussentijd wil ik gewoon experimenteren over hoe te handelen met stroom, aanmaak en opslag. Kennis is macht.

En men mag mij beschuldigen van doomnerij and i don't care. Mijn visioenen hebben er toe geleid dat ik in ieder geval niet meer voor een baas hoeft te werken en me niet hoef op te sluiten in het slavensysteem die men hanteert.

[ Voor 15% gewijzigd door Yzord op 07-02-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:27
Mij denken dat U eerst over opslag in de winter na moet gaan denken. Of heeft U eenen windturbine in de achtertuin voor als de zon niet schijnt op Uwer panelen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:34
Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:51:
[...]

Dat zie ik op een zeer korte termijn al gebeuren. En in de tussentijd wil ik gewoon experimenteren over hoe te handelen met stroom, aanmaak en opslag. Kennis is macht.
Als je dat echt denkt zou ik die 8k of meer anders besteden....

https://www.honda.nl/indu...rs/inverter/overview.html

Voor het geld dat overblijft na aanschaf van de generator kun je heel wat Aspen 4takt aanschaffen, blijft ook minstens 10 jaar goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

@Slimbo was me net voor :)
Dan zou ik het eerder zoeken in een aggregaat. Dan los je het mogelijke probleem echt op. Opslag zit dan in het vat diesel.

Kennis is inderdaad macht, maar alleen als je er meer van hebt dan anderen is dat een voordeel. Dat lijkt me met een aankoop van wat accu’s nu niet wat je zult bereiken. Een stand-alone stroomvoorziening thuis is al lang bekend en gewoon te koop.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 07-02-2021 15:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:40

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Mijn situatie: all electric, zonnepanelen en warmtepomp.

Ik produceer in mei-augustus 66% van mijn jaarproductie, en verbruik 66% van mijn jaarverbruik in november-februari.

Zie je het probleem/de nutteloosheid van een Powerwall (tenminste in NL)?

(Die moet ongeveer 4000 KWh kunnen opslaan om dekkend te zijn)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Tens schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:07:
Mijn situatie: all electric, zonnepanelen en warmtepomp.

Ik produceer in mei-augustus 66% van mijn jaarproductie, en verbruik 66% van mijn jaarverbruik in november-februari.

Zie je het probleem/de nutteloosheid van een Powerwall (tenminste in NL)?

(Die moet ongeveer 4000 KWh kunnen opslaan om dekkend te zijn)
Ik zie het probleem en nutteloosheid niet. Ik wil mijn EV gratis opladen dmv accus en zo min mogelijk aan het netwerk afleveren wanneer dat hele salderingsgedoe geschrapt wordt. En ja, dan wil ik al graag inzicht hebben in hoe of wat. Laat mij lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Yzord Als je doel is om te leren en wat prepping, zou ik beginnen met een Victron EcoMulti voor €1800. Die heeft een veel gangbaardere accu spanning en alle opties voor samenwerking met grid/solar/aggregaat die je zou kunnen willen, zonder dat je een specialist met laptop moet laten komen.
3 kW / 2.3 kWh (onbeperkt uitbreidbaar zonder lock-in) is genoeg voor wat standaarddingen zoals elektrisch koken (2 pitten) en een cv-ketel / koelkast laten draaien.
https://www.marinediscoun...000-70-50-2-3kwh-lifepo4/

https://www.victronenergy...xx)-EN-NL-FR-DE-ES-SE.pdf

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Proton_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:23:
@Yzord Als je doel is om te leren en wat prepping, zou ik beginnen met een Victron EcoMulti voor €1800. Die heeft een veel gangbaardere accu spanning en alle opties voor samenwerking met grid/solar/aggregaat die je zou kunnen willen, zonder dat je een specialist met laptop moet laten komen.
3 kW / 2.3 kWh (onbeperkt uitbreidbaar zonder lock-in) is genoeg voor wat standaarddingen zoals elektrisch koken (2 pitten) en een cv-ketel / koelkast laten draaien.
https://www.marinediscoun...000-70-50-2-3kwh-lifepo4/

https://www.victronenergy...xx)-EN-NL-FR-DE-ES-SE.pdf
ik denk graag groot haha. Aan 2.3kWh heb ik 'niks'. Ik denk aan EV, warmtepompen, airco, TV, wasmachines/drogers. Dan hoef je niet aan te komen met een 2.3kWh accutje...dan praten we over big usage.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 17:26
Geloof mij, dan heb je aan 18 of zelfs 50 kWh ook niets. Want hoe ga je die laden in de winter?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Klopt, en 10 kWh is dan ook niet genoeg :)
Zoals je aangeeft wil je (ook) leren en zoals anderen aangeven is de techniek nog niet volwassen.
Vandaar dat ik dacht dat dit wel een aardige eerste stap voor je zou kunnen zijn.
Perfect is the enemy of done :)

Koop daarna over vijf jaar een afgeschreven Nissan Leaf voor 40 kWh.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
hesselbeertje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:38:
Geloof mij, dan heb je aan 18 of zelfs 50 kWh ook niets. Want hoe ga je die laden in de winter?
Genoeg tijd om daar achter te komen. Andere bronnen, misschien wel investeren in wind related machines? Who knows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Maak eens wat sommetjes met vermogens en draaiuren per dag.
Meet apparaten op in je eigen huis (en haal uit je slimme meter portal het verbruik per dag/maand).
Ik heb de indruk dat je nog niet echt in de gaten hebt wat je eigenlijk vraagt.

Hoe meer diverse opwekmogelijkheden je hebt, hoe minder buffer opslag er nodig is.

Zo te horen heb je al een 3x25A aansluiting en zou je dus een upgrade pad naar 3x EcoMulti hebben en kan je er zelf 24V LiFePO accu's bij knopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Tot aan deze post kon ik je berichten in dit topic nog wel serieus nemen. Nu niet meer.

Wanneer je een visionair zou zijn had je dit soort oplossingen al lang toegepast, had je niet niet komen vragen hoe je dingen zou moeten oplossen etc. Dan was je begonnen met een systeem en was je van daar uit verder gegaan en gaan uitbreiden naar een systeem waarmee je wél offline een EV kunt laden.

Het komt er nu op neer dat je topic helemaal niet gaat over wat je in de topictitel hebt gezet. Het zou moeten zijn: "Tesla Powerwall installeren (maar Yzord wil niet)". Je wilt een oplossing die veel meer mensen willen, namelijk een accu om een stuk zelfvoorzienend te zijn/worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Off grid? Ook dat is "future selling" bij Tesla. Ja dat kan hij, in de toekomst.... we nemen wel contact op als het zover is. :) (En dat is ook nog eens regio- en dus regelgebonden.)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:31:
[...]

....dan praten we over big usage.
Dan zou ik me als visionair daar eerst eens op richten. Waarom ben ik afhaneklijk van "big usage"? Het hele idee van preppen is juist "back to baisc" op het moment dat het nodig is en dat je daar dan op voorbereid bent. Niet om een autonome stroomvoorziening te bouwen zodat je "door kunt alsnof er niets aan de hand is" als het nodig is.

Als je verwacht dat "de elite" binnenkort stroom op de bon doet (na de avondklok, zou kunnen natuurlijk), dan denk ik dat je nú nog meer kunt bereiken door de andere kant op te werken: zorgen dat je minder kunt gaan verbruiken in dat geval. Off grid systemen zijn nog niet echt betaalbaar voor een huishouden met een warmtepomp, van alle gemakken voorzien, EV en een westerse levensstijl. Dan kom je eerder op "semi-kampeerniveau" uit.

Als je met de techniek wil spelen, begin dan klein: neem tuinverlichting met een zonnepaneeltje (OK, da's wel heel klein). Begin eens met spelen met een 12 Volt systeempje op solar voor wat "noodverlichting" bijvoorbeeld. En blijf uit de buurt van de systemen van de elite, zoals die van Tesla. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Dan zou ik me als visionair daar eerst eens op richten. Waarom ben ik afhaneklijk van "big usage"? Het hele idee van preppen is juist "back to baisc" op het moment dat het nodig is en dat je daar dan op voorbereid bent. Niet om een autonome stroomvoorziening te bouwen zodat je "door kunt alsnof er niets aan de hand is" als het nodig is.

Als je verwacht dat "de elite" binnenkort stroom op de bon doet (na de avondklok, zou kunnen natuurlijk), dan denk ik dat je nú nog meer kunt bereiken door de andere kant op te werken: zorgen dat je minder kunt gaan verbruiken in dat geval. Off grid systemen zijn nog niet echt betaalbaar voor een huishouden met een warmtepomp, van alle gemakken voorzien, EV en een westerse levensstijl. Dan kom je eerder op "semi-kampeerniveau" uit.

Als je met de techniek wil spelen, begin dan klein: neem tuinverlichting met een zonnepaneeltje (OK, da's wel heel klein). Begin eens met spelen met een 12 Volt systeempje op solar voor wat "noodverlichting" bijvoorbeeld. En blijf uit de buurt van de systemen van de elite, zoals die van Tesla. :)
Ja of je kan je voorbereiden om niet naar back to basic te hoeven ;) gewoon leuk leer momentje vant leven voordat ik de oven in schuif.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Genoeg tijd om daar achter te komen. Andere bronnen, misschien wel investeren in wind related machines? Who knows...
Misschien eerst je plan wat verder uitwerken in theorie voor je begint te investeren? Anders gooi je mogelijks veel geld weg voor niets.

Als je een EV hebt kom je met je batterij nu al niet toe om die 's nachts te kunnen laden met de energie die je overdag opwekt. Warmtepomp draait vooral in de winter wanneer zonnepanelen amper iets opbrengen (die van mij waren vanmiddag 50W aan het genereren, whoohoo)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:35
Waarom op de persoon spelen?
TS is al vroeg met antivirus en Privacy bezig gegaan. Heeft hem geen windeieren gelegd.
Nu ziet hij de volgende business.
Vooral de mensen die op zekerheid leven, kan je powerwalls verkopen.
Deze zijn er alleen nog niet.Dus uit- en doordenken.

Een Prepper heeft een hutje op de hei achter de hand.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik denk dat TS van goed advies wordt voorzien, maar als hij daar niet mee geholpen is, dat hij mogelijk niet de juiste vragen stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Ja of je kan je voorbereiden om niet naar back to basic te hoeven ;) gewoon leuk leer momentje vant leven voordat ik de oven in schuif.
Ik vrees alleen dat je daar dus nog iets te vroeg voor bent. De techniek voor decentrale opslag is nog niet volwassen genoeg. Op dalmonenten water omhoog pompen en dan op piekmomenten weer naar beneden laten stromen door een turbine schijnt bijvoorbeeld veel meer rendement te geven dan welke accu dan ook.

Waterornamentje in de voortuin?

Volgens mij levert zo'n kleine PoweWall ongeveer 200 Watt. Een EV die op 1 fase laadt, heeft bij 15A ongeveer 3500 Watt aan verbruik. Dan wil je ook nog je warmtepomp kunnen gebruiken en een lampje bij de voordeur... Met 20 van die dingen ben je er nog niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 07-02-2021 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
O, vanuit de prep gedachte zou ik een oude diesel auto (erbij) kopen. Die zijn niet heel kieskeurig.
Dat scheelt een heleboel in elektrisch energieverbruik.
En nog een paar fietsen achter de hand houden.

Ik begrijp dat geld geen rol speelt maar het spul van Victron lijkt me wat betreft off-grid een stuk geschikter dan spul van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:21:
Ik wil mijn EV gratis opladen dmv accus
Wil ik ook graag, waar haal je die gratis accu's?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Aangezien de auto bij mij toch veel thuis staat, zou ik gaan voor V2G met aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Tens schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:14:
[...]

Wil ik ook graag, waar haal je die gratis accu's?
Door bitcoins te kopen in 2012 en achteroverleunend naar de charts kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Gaat het je nog om een Powerwall of gaat het alleen nog over jouw visioenen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
fsfikke schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Gaat het je nog om een Powerwall of gaat het alleen nog over jouw visioenen?
Ik gaf antwoord op een vraag. En zo kom je aan gratis accus. Excuse me if i’m too honest 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:44
Naast kennis geeft geld ook macht. Lekker geld opzij zetten tot de techniek volwassen is en breder in trek is.

Ik zou ook best een thuisaccu willen maar ik heb niet het idee dat ik daar nu wijzer van zou worden. Wel armer... want niet rendabel op het moment.

Dat Tesla het in NL niet verkoopt zegt mijn inziens al genoeg; niet interessant genoeg.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:33
Heel fijn dat je goed geld hebt verdient met Bitcoin. Dat maakt je nog geen visionair en het maakt accu's niet gratis en daarom kun je ook niet gratis je EV laden. Je gaat gewoon heel duur je EV laden op die manier. Het staat je uiteraard vrij om zo'n Powerwall aan te laten sluiten en kijk uit naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 11:41

Gerco-M

mijn tornado res.

Of het nu op dit moment of spoedig rendabel is of niet mag voor mijn part helemaal in het midden gelaten worden. Een interessante test case is het zowiezo, en ik kan me ook slechtere manieren bedenken om je geld te besteden. Of je het dan doet als investering, toekomstvisie, hobby of nog wat anders boeit ook helemaal niet.

Een "visionary" wordt zowiezo nooit in zijn eigen tijd begepen, vraag maar aan Elon Musk bv, en toen ik in 96 een internet BV bedrijf begon was het ook "wat is het internet". Ja ik noem mezelf in dezelfde zin als Elon Musk maar moet nog wel even voordat ik $300M per dag doe zoals hij vorig jaar 8)

Veel succes met de PowerWall! :)

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:56
Ik denk dat vehicle-to-grid veel interessanter wordt. Waarschijnlijk is de model3 daar al mee uitgerust en het zal met niet verbazen als daar binnen niet al te lange tijd een update voor uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

talkatoo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:05:
Ik denk dat vehicle-to-grid veel interessanter wordt. Waarschijnlijk is de model3 daar al mee uitgerust en het zal met niet verbazen als daar binnen niet al te lange tijd een update voor uitkomt.
Probleem met V2G is dat het officieel nog niet is toegestaan. Er lopen wel enkele testprojecten in verschillende EU landen, maar er is nog geen regelgeving die het mogelijk maakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Yzord schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:11:
[...]

Nou aan de presentatie zal het niet liggen, ik dacht dat je een grapje maakte met je visioenen.... Alleen de /s mist nog.

Nu ja, je hebt blijkbaar bepaalde ideeën en wilt graag wat kennis opdoen: super gaaf:)

Ik zou zelf beginnen met rekenen, want een dergelijke setup is heeel moeilijk om zo te maken dat je er echt merkbare delen extra eigen verbruik door krijgt.

Mocht je niet willen of kunnen simuleren dan zou ik doen wat @busscherski voorstelt en spul kopen waar je veel eigen controle over hebt. Dan een tijdje spelen en instellen en wie weet kun je hier op GoT melden wat de resultaten zijn. Ben wel heel benieuwd.

Mijn eigen kleine simulatie is als volgt:

Stel 5 kWp zonnepanelen en 11kWh accu en gemiddeld huisverbruik ex auto van 10 kWh per dag (perfect over de dag verdeeld, voor de simulatie).

Ga uit van bijv de 50 topdagen per jaar, daarop maak je bijv. 10 uur lang 5 kW elektrisch. Dat is ruim een factor 10 meer dan je huis verbruikt (~500W in dit voorbeeld). Dus je moet nog 4500W opslaan voor 10 uur-->45 kWh. En het ergste komt nog: je moet het weer gebruiken voordat de zon weer gaat knallen (na 1 of een paar dagen). Dus zelfs als jij je mooie 11 kWh accu vol hebt aan het eind van een zonnige dag, duurt het mss wel 2 of 3 dagen voordat je dat opgebruikt hebt (zeker omdat je panelen tussendoor nog stroom maken).

Conclusie: het is zeer moeilijk om de gigantische mismatch tussen opwekvermogen in zonnepanelen en verbruik in een woning uit te vlakken met accu's. De meeste oplossingen krijg je niet vaker dan 50-100x per jaar vol en weer leeg, en daarmee schiet het allemaal voor geen meter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

En men mag mij beschuldigen van doomnerij and i don't care. Mijn visioenen hebben er toe geleid dat ik in ieder geval niet meer voor een baas hoeft te werken en me niet hoef op te sluiten in het slavensysteem die men hanteert.
Blijkbaar wil je wel de slaaf van Tesla zijn :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Laatst online: 11:41

Gerco-M

mijn tornado res.

Fr33z schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Nou aan de presentatie zal het niet liggen, ik dacht dat je een grapje maakte met je visioenen.... Alleen de /s mist nog.

Nu ja, je hebt blijkbaar bepaalde ideeën en wilt graag wat kennis opdoen: super gaaf:)

Ik zou zelf beginnen met rekenen, want een dergelijke setup is heeel moeilijk om zo te maken dat je er echt merkbare delen extra eigen verbruik door krijgt.

Mocht je niet willen of kunnen simuleren dan zou ik doen wat @busscherski voorstelt en spul kopen waar je veel eigen controle over hebt. Dan een tijdje spelen en instellen en wie weet kun je hier op GoT melden wat de resultaten zijn. Ben wel heel benieuwd.

Mijn eigen kleine simulatie is als volgt:

Stel 5 kWp zonnepanelen en 11kWh accu en gemiddeld huisverbruik ex auto van 10 kWh per dag (perfect over de dag verdeeld, voor de simulatie).

Ga uit van bijv de 50 topdagen per jaar, daarop maak je bijv. 10 uur lang 5 kW elektrisch. Dat is ruim een factor 10 meer dan je huis verbruikt (~500W in dit voorbeeld). Dus je moet nog 4500W opslaan voor 10 uur-->45 kWh. En het ergste komt nog: je moet het weer gebruiken voordat de zon weer gaat knallen (na 1 of een paar dagen). Dus zelfs als jij je mooie 11 kWh accu vol hebt aan het eind van een zonnige dag, duurt het mss wel 2 of 3 dagen voordat je dat opgebruikt hebt (zeker omdat je panelen tussendoor nog stroom maken).

Conclusie: het is zeer moeilijk om de gigantische mismatch tussen opwekvermogen in zonnepanelen en verbruik in een woning uit te vlakken met accu's. De meeste oplossingen krijg je niet vaker dan 50-100x per jaar vol en weer leeg, en daarmee schiet het allemaal voor geen meter op.
toon volledige bericht
Ik vind dat helemaal geen gekke simulatie. Als je die 11 Kwh in elkaar zet met 10 stuks 12V 100Ah accu's van E80 per stuk ben je nog geen E1000 kwijt. Als je er 200 dagen per jaar 10 kwh uit haalt met een prijsverschil van zeg 15 cent dan heb je alles er na 3 jaar al uit. Okee in werkelijkheid zal het iets langer zijn en minder opbrengst en iets meer kosten, maar het idee is wel leuk natuurlijk.

Ik heb hier een 900 watt UPS waar ik meerdere 12V accu's aan kan hangen en dan in de zomer overdag laden en savonds leeg trekken. Ik heb genoeg gebruikers die ik gewoon direct aan de UPS kan koppelen zonder schakelingen. Ja saldering is er nog, niet nodig, maar wel leuk. Ook al is de winst alleen mijn verhoogde autonomie percentage :P

Dus ja, test cases zijn best nuttig.

Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik ben gewoon bereid om wat stappen te zetten vwb zelfvoorziening van energie in de toekomst. Ja klopt dat ik er geld op verlies, maar ik win er ook kennis mee (wat ik zou kunnen delen). Want laten we wel wezen, elektriciteit gaat een dingetje worden in de toekomst en ik voorzie toch wel capaciteitsproblemen. Enorme problemen zelfs waarbij het verdeeld gaat worden. En dan is het mooi dat je zelf al weet hoe het opgewekt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajolla
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:50:
[...]Tegen die tijd moeten we ook maar accu's extra gaan belasten, want milieutechnisch slaat het vooralsnog ook helemaal nergens op.
Maak je geen zorgen, die panelen gaan in de toekomst ook wel gruwelijk belast worden. In Spanje doen ze het geloof ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
ajolla schreef op maandag 8 februari 2021 @ 03:23:
[...]

Maak je geen zorgen, die panelen gaan in de toekomst ook wel gruwelijk belast worden. In Spanje doen ze het geloof ik al.
deden

Voltooid verleden tijd dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Yzord schreef op maandag 8 februari 2021 @ 01:06:
Ik ben gewoon bereid om wat stappen te zetten vwb zelfvoorziening van energie in de toekomst. Ja klopt dat ik er geld op verlies, maar ik win er ook kennis mee (wat ik zou kunnen delen). Want laten we wel wezen, elektriciteit gaat een dingetje worden in de toekomst en ik voorzie toch wel capaciteitsproblemen. Enorme problemen zelfs waarbij het verdeeld gaat worden. En dan is het mooi dat je zelf al weet hoe het opgewekt kan worden.
wil je echt experimenteren, voor de NL situatie, zoek iets waar je langdurig energie kunt opslaan.

Powerwalls zijn er al, auto-accus zijn start-accu's, dus korte tijd veel stroom leveren en eigenlijk niet geschikt voor jouw toepassing. En iets met veel KWh's per kilo, en een lage prijs per KWh.

Een watertoren misschien? water omhoog pompen als je energie overhebt, en naar beneden laten vallen als je energie nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

[...]

Maar kopen van een kapitalistisch bedrijf houdt anderen langer gevangen ;). Als je niet afhankelijk wil zijn van 'het systeem' moet je geen Power wall kopen maar een hut met een hectare grond ergens in Scandinavië of Alaska en zelfvoorzienend worden. Beetje hypocriet om erover te klagen maar wel een elektrische auto rijden en je smartphone willen blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Yzord schreef op maandag 8 februari 2021 @ 01:06:
Ik ben gewoon bereid om wat stappen te zetten vwb zelfvoorziening van energie in de toekomst. [...]En dan is het mooi dat je zelf al weet hoe het opgewekt kan worden.
Dat is een valide uitgangspunt. Waarom denk je dat specifiek de Powerwall dan de juiste eerste stap is, als de leverancier zelf het al niet ziet zitten?
De andere oplossingen die in dit topic genoemd zijn, zijn minstens zo goed en wél ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
HTT-Thalan schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:49:
[...]

Maar kopen van een kapitalistisch bedrijf houdt anderen langer gevangen ;). Als je niet afhankelijk wil zijn van 'het systeem' moet je geen Power wall kopen maar een hut met een hectare grond ergens in Scandinavië of Alaska en zelfvoorzienend worden. Beetje hypocriet om erover te klagen maar wel een elektrische auto rijden en je smartphone willen blijven gebruiken.
Nou, hypocriet, ben nu eenmaal een internet man...wil je me straffen neem dan het internet van me af haha. En wil ook wel een beetje met de tijd mee gaan. Ik zou. best willen hoor met een hutje op de hei samen met een pack of dogs, maar helaas, heb nog een wederhelft en paar koters waar ik ook voor moet zorgen. En die zien dat niet zitten haha. Lijkt me helemaal niet verkeerd om mijn leven te eindigen als een kluizenaar die zichzelf voorziet van zijn natje en droogje, maar helaas, wie trouwt die bouwt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Tens schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:28:
[...]
Een watertoren misschien? water omhoog pompen als je energie overhebt, en naar beneden laten vallen als je energie nodig hebt.
Doe het sommetje maar. Hoeveel water, hoe hoog voor 10 kWh?
Dan weet je: misschien niet voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Proton_ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:16:
[...]

Doe het sommetje maar. Hoeveel water, hoe hoog voor 10 kWh?
Dan weet je: misschien niet voor thuis.
idd, je moet wel ruimte voor die watertoren hebben. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-05 10:46
Mooie gedacht van @yzord om te willen pionieren met een thuisaccu. De gedacht is zeker niet gek, hier met een all-electric woning lopen wij ook tegen de grenzen aan van de netaansluiting (3x25A). 50kWh op een dag is geen uitzondering met dit koude weer, en dan staat er nog geen EV te laden.
Naast een stukje load balancing is het eigen verbruik maximaliseren wat mij ook trekt in een thuisaccu. Het gaan niet alleen om terugverdien tijd, gemak van niet te hoeven nadenken welke gebruikers je wel/niet tegelijk kan gebruiken is ook wat waard. Zeker wanneer er variable energieprijzen komen wat er naar mijn idee uiteindelijk moeten komen om het grid stabiel te houden.

heb je al gekeken naar andere oplossingen dan de Tesla powerwall? Waarom gaat jouw voorkeur hier nu het meest naar uit?
Je geeft aan dat je ook al zonnepanelen hebt. Kijk ook eens naar oplossingen vanuit de omvormer leverancier. SMA, Huawei, Solaredge, Growatt etc. hebben al mooie oplossingen moet thuisbatterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Tens nee, ook een watertoren trekt het niet.
Een beetje watertoren is 45 meter hoog en bevat 500 m³ water. Je kunt de potentiële energie uitrekenen, maar als je niet opgelet hebt bij natuurkunde kan je het ook zo benaderen:
Een pomp als deze heeft de hele watertoren met 9 kW in 10 uur vol. Dat kost je dus 90 kWh. En de pomp is maar 68% efficiënt :)
De 60 kWh in het water is in de winter in twee dagen op (of 1x een Tesla opladen).
Een Tesla is goedkoper dan een watertoren :)

Een thuisbatterij doe je om mee te spelen (en dan is een grote zonde, zinloos en mogelijk gevaarlijk), om de vriezer, gasketel en router te laten draaien (2-5 kWh is genoeg, daarna slinger je de aggregaat een uurtje aan), voor peak shaving (capaciteitstarief België, 2-5 kWh is genoeg) of om duurder vastrecht te voorkomen/fases herbalanceren (NL, eigenlijk ook een vorm van peak shaving, 2-5 kWh is genoeg).

Voor off-grid in Nederland is 40kWh leuk om mee te beginnen, samen met een 10 kW windmolen en 20 kW aan oost/west zonnepanelen. En een aggregaat, want je wil geen single point of failure.

De Powerwall is voor al deze scenario's niet de beste fit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Yzord schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:14:
[...]

Nou, hypocriet, ben nu eenmaal een internet man...wil je me straffen neem dan het internet van me af haha. En wil ook wel een beetje met de tijd mee gaan. Ik zou. best willen hoor met een hutje op de hei samen met een pack of dogs, maar helaas, heb nog een wederhelft en paar koters waar ik ook voor moet zorgen. En die zien dat niet zitten haha. Lijkt me helemaal niet verkeerd om mijn leven te eindigen als een kluizenaar die zichzelf voorziet van zijn natje en droogje, maar helaas, wie trouwt die bouwt.
Geloof me als ik zeg dat ik de gevoelsredenatie echt wel volg. Ik wil ook zo onafhankelijk mogelijk zijn. Ik onderzocht o.a. zelf water opvangen/oppompen (heb ook flink wat panelen op het dak) en hout stoken. Maar we leven in Nederland. Dat betekent aan de ene zijde dat echt off-grid niet echt kan (en ook gewoon lastig is met regelgeving) maar aan de andere kant: er zijn genoeg zinnige mensen aanwezig dat ik, ondanks de kapitalistische trekjes die overal zichtbaar zijn, niet geloof dat we hier snel in anarchie zullen belanden. Er zullen heus mensen in de regering rondlopen met kwaaie/slechte plannen (al geloof ik niet dat er wannabe wereldheerders tussen zitten), er zit ook genoeg normaal volk bij die gewoon meegesleept worden in de stroming.

Die powerwall gaat slijten, ook als je hem niet gebruikt. Met een jaar of tien zijn die accu's nog maar de helft waard (in Kwh) en dat is als je geluk hebt en er voortijdig niet iets mis gaat. Ik kan niet inschatten of ze zelf aan dergelijke systemen kunt/mag werken (hoog voltage enzo) maar je moet ook kennis hebben als het stuk gaat.

Heel eerlijk, als je zelf in stroom wilt kunnen voorzien, naast je zonnepanelen, zou ik hiernaar kijken:

https://www.installatiepr...tor-in-de-nok-van-het-dak

https://www.bouwkroniek.b...dgenerator-op-het-dak.778

https://www.vattenfall.nl/kennis/kleine-windmolen/

https://www.bol.com/nl/p/...x-jLrw6ZlRYYaAh-VEALw_wcB

daarnaast kun je voor warmte ook terecht bij pellets, sloophout, dat soort zaken. Dat betekent dat je wel naar beneden moet met je stroombehoefte, maar je kan ook stroom opwekken uit hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Proton_ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:35:
@Tens nee, ook een watertoren trekt het niet.
had mss die :? ,of die ;w moeten toevoegen aan mijn watertoren 'oplossing'. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajolla
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 03:36:
[...]
deden

Voltooid verleden tijd dus.
O, dat is goed nieuws! Weet je ook wanneer ze ermee ophielden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Houdt ook rekening met de maximale power/watts die een thuisaccu kan leveren. De meeste thuisaccu's doen 'maar' 3680 watt. De Tesla powerwall kan 5000 watt leveren. Het is niet zomaar een sommetje van de kWh's, maar het piekgebruik telt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ondertussen is de oorspronkelijke vraag al lang en breed beantwoord, en gaat het over visioenen en preppen. Dat is meer iets voor awm.

Klik!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.