Toon posts:

Slimme thermostaat aansluiten op 2-draad systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 14:38
Ik heb al een tijdje een thermostaat beneden, een simpel ding dat op batterijen werkt (Thermic control 33)

Sinds ik een tijdje met Home Assistant bezig ben leek het me leuk om een slimme thermostaat te nemen, dus heb ik de BHT-002 gekocht, deze zou goed samen moeten kunnen werken.

Ik kwam er echter achter bij het verwijderen van mijn bestaande thermostaat dat deze slechts 2 draadjes heeft, en dit niet genoeg is voor de slimme thermostaat.

Nu is mijn vraag: Aangezien ik niet de benodigde draadjes aangelegd heb in dit huurhuis, zou ik de slimme thermostaat ook direct op de ketel aan kunnen sluiten? Deze ondersteund wel Opentherm dus hij zou modern genoeg moeten zijn. de bedrading van de ketel met daarnaast de slimme thermostaat ziet er zo uit:

Klik voor groter:

De 2 draden links zijn dus de enige draden die naar beneden aangelegd zijn.

Beste antwoord (via coendeurloo op 06-02-2021 18:28)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 00:16
Ja er moet 230 op 3 en 4 maar nee, je ketel mag niet op 1 en 2. Daar moet een 230V klep op die max 5A verbruikt.

Vrijwel alle regulier verkrijgbare "slimme" thermostaten werken op 2 draadjes.; https://tweakers.net/thermostaten/vergelijken/
Maar die kosten geen €29 zoals deze.

[Voor 43% gewijzigd door frickY op 06-02-2021 18:20]

Alle reacties

• frickY
Ik weet niet beter dan dat elke thermostaat maar 2 draden heeft. Daarover krijgt hij zijn spanning (24V DC geloof ik) en gaat het signaal.

Deze thermostaat lijkt een aparte aansluiting voor netspanning (230v) te hebben. Twijfel ook of deze thermostaat wel OpenTherm kan praten.

//Edit
Dit lijkt geen CV thermostaat te zijn, maar bijv voor de aansturing van een vloerverwarming klep. Hij zet 230V op uitgang 1of 2, naargelang open of dicht. Deze kan niet op je CV.

[Voor 82% gewijzigd door frickY op 06-02-2021 17:11]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:42
Opentherm werkt gewoon over 2 draden? Wat voor draden had je nog meer gewenst?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Staat toch duidelijk op de link van aliexpress?
Op 1 en 2 sluit je de 2 draden van de thermostaat aan. Op 3 en 4 de netspanning
frickY schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:52:
... Hij zet 230V op uitgang 1of 2, naargelang open of dicht. Deze kan niet op je CV.
Volgens http://mooibroek.dyndns.org/thermostaat.png is het gewoon een maak/breek contact
Maar met een multimeter is dat eenvoudig te controleren

[Voor 58% gewijzigd door Brahiewahiewa op 06-02-2021 17:25]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• coendeurloo
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:12:
Staat toch duidelijk op de link van aliexpress?
Op 1 en 2 sluit je de 2 draden van de thermostaat aan. Op 3 en 4 de netspanning
Bedankt voor je antwoord! Dus op 1 en 2 de bestaande draadjes (aan/uit) en dan zou ik nog ergens een aparte stroomdraad met stekker vandaan moeten halen, of kan dit ook vanaf de ketel?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

coendeurloo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Dus op 1 en 2 de bestaande draadjes (aan/uit) en dan zou ik nog ergens een aparte stroomdraad met stekker vandaan moeten halen, of kan dit ook vanaf de ketel?
Zie voor de zekerheid even mijn edit. Je wilt niet 230V op de ingang voor de thermostaat van je ketel zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• coendeurloo
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:26:
[...]

Zie voor de zekerheid even mijn edit. Je wilt niet 230V op de ingang van de thermostaat van je ketel zetten
Dus dan zou alleen 1 en 2 aansluiten voldoende moeten zijn, of is hij gewoonweg niet geschikt?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

coendeurloo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:28:
[...]

Dus dan zou alleen 1 en 2 aansluiten voldoende moeten zijn, of is hij gewoonweg niet geschikt?
Je moet met een multimeter nagaan of hij geschikt is. Als hij - zoals @frickY zegt - 230V op aansluiting 1 en 2 zet, is hij niet geschikt en blaas je de interne elektronica van je ketel op als je het toch probeert.

En nee, je kunt hem niet met 2 draden gebruiken. Hij heeft netspanning nodig om te kunnen functioneren. Hij moet een wifi nic aansturen en een display.

[Voor 14% gewijzigd door Brahiewahiewa op 06-02-2021 17:34]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• coendeurloo
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:32:
[...]

Je moet met een multimeter nagaan of hij geschikt is. Als hij - zoals @frickY zegt - 230V op aansluiting 1 en 2 zet, is hij niet geschikt en blaas je de interne elektronica van je ketel op als je het toch probeert.

En nee, je kunt hem niet met 2 draden gebruiken. Hij heeft netspanning nodig om te kunnen functioneren. Hij moet een wifi nic aansturen en een display.
Moest de 230V dan niet op 3 en 4 en de bestaande draadjes (aan/uit) op 1 en 2? Ik heb helaas geen multimeter.

Wat zouden jullie adviseren in mijn geval? Zijn er bijvoorbeeld andere slimme thermostaten die wel op 2 draden kunnen?

[Voor 5% gewijzigd door coendeurloo op 06-02-2021 17:39]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• frickY
Ja er moet 230 op 3 en 4 maar nee, je ketel mag niet op 1 en 2. Daar moet een 230V klep op die max 5A verbruikt.

Vrijwel alle regulier verkrijgbare "slimme" thermostaten werken op 2 draadjes.; https://tweakers.net/thermostaten/vergelijken/
Maar die kosten geen €29 zoals deze.

[Voor 43% gewijzigd door frickY op 06-02-2021 18:20]

• coendeurloo
Haha okee. We kunnen dus concluderen dat dit een miskoop was? Aangezien je eerder zei dat deze 2 draadjes eigenlijk heel normaal zijn, zijn er wel gewoon slimme thermostaten voor dit systeem?

Edit: thanks!

[Voor 4% gewijzigd door coendeurloo op 06-02-2021 18:29]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@coendeurloo Je hebt de verkeerde versie gekocht. Jij hebt nu de GA, dat gaat niet werken. De GC is het type dat jij in dit geval moest hebben. Dat zie je ook in het plaatje dat eerder door @Brahiewahiewa gepost is:

Bij die had je op 1 en 2 de draden naar de ketel kunnen aansluiten. Dan had je een aan/uit-aansturing van de ketel gehad, net als met een ouderwetse thermostaatknop. Je hebt dan geen OpenTherm waarbij de ketel gemoduleerd kan worden.

Wil je via HA je ketel via OpenTherm aansturen, dan kun je kijken naar een OpenTherm Gateway (OTGW). Kost zo'n 3 tientjes. Over die gateway hebben we een apart topic: [OTGW] OpenTherm gateway :)

Edit: @coendeurloo ik zou een refund eisen bij Aliexpress. In de titel van het product staat Droog contact (= versie GC), ze laten het schema zien met daarbij de tekst BHT-002GCLW + GC (= versie GC). Alleen bij de beschrijving staat verstopt:
Beschrijvingen:
1. BHT-002GA
Maar de titel is GC en ze plaatsen een schema van de GC (waar 2x GC op staat..). Ik zou dan ook niet verwachten dat ik een GA opgestuurd krijg. Dus even een dispute openen!

[Voor 21% gewijzigd door Gizz op 06-02-2021 18:41]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• frickY
Ook die GC had hij niet kunnen gebruiken omdat hij geen 230V bij zijn thermostaat heeft.
Een OpenTherm gateway is inderdaad een goede tip. Die kan je mogelijk zelfs met je huidige thermostaat gebruiken

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:05
@coendeurloo
Tegenwoordig wil je geen aan-uit thermostaat meer gebruiken als je ketel een modulerende thermostaat ondersteund (zoals opentherm inderdaad, maar dit kan ook een fabrikant specifiek protocol zijn)
Dat kan worst kaas 30% schelen op je verbruik.

Neem ook geen thermostaat die 230V nodig heeft voor zijn voeding, dat wordt in de EU eigenlijk niet gedaan, en het eea is daar ook niet op voorzien.
Er zijn types die met een soort POE werken (opentherm doet dat bijvoorbeeld) of die een aparte injector hebben die je aan de ketelkant installeert.

Hutty-frutty thermostaten van ome Ali zou ik sowieso ver van weg blijven, ietwat intelligentie in de regelstrategie wil je toch wel hebben, en hoe dat bij die thermostaten geregeld is kun je op z'n minst vraagtekens bij zetten.

Repareren doe je zo.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 21:31

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Domotica.

Klok is stuk :(

• coendeurloo
Zou dit een goede optie voor mij zijn, ook gezien de opentherm optie?

"Honeywell Lyric T6 slimme thermostaat - wit | COMWO.nl" https://m.comwo.nl/nl/179...wit/?pageCount=1&pos=2546

Hier zit dan een aparte opentherm module bij, is dat iets wat vergelijkbaar is met OTGW? Ik ben vooral op zoek naar iets wat efficiënt energie kan besparen, niet per se het meest tweakable ding ooit, al lijkt me dat best leuk voor in de toekomst.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee