[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-04 10:03
Ik vraag me af of iemand wel eens iets vergelijkbaars heeft gehad (en ik moet mijn frustratie kwijt, haha)...

KPN is al sinds de lente van 2023 bezig met onze wijk overzetten naar glasvezel. Dat is in het appartementencomplex (jaren '80) waar ik woon wel een beetje een puzzel omdat wij de meterkasten niet in de woning hebben, maar in een gemeenschappelijke ruimte in het trappenhuis.

Er zijn de afgelopen anderhalf jaar al zeker 6 monteurs langs geweest die steeds onverrichter zake weg zijn gegaan omdat ze niet kunnen uitvogelen hoe ze de glasvezelaansluiting naar de woningen kunnen brengen.
Ze hebben het wél al naar de meterkasten gebracht - door gewoon 1 bewoner de sleutel te vragen van die ruimte en de meterkasten vervolgens open te breken en zonder te informeren de kabel door te trekken (ik kwam er bij toeval achter dat er opeens een aansluitpunt hing).
Ook de verhuurder van het complex heeft hierover contact gehad met KPN maar dat leidt steeds nergens toe.

Nu kreeg ik vanochtend na een lange periode van stilte een mail van KPN dat ik in week 2 van 2025 een nieuw "glasvezelkastje" krijg toegestuurd, en dat daarna binnen 3 weken mijn bestaande koperverbinding wordt afgesloten. Nogal onhandig, want ik heb dus geen aansluitpunt in mijn woning.

KPN gebeld (ik heb nu ook internet van KPN, via de koperlijn), zij gaan weer een monteur langssturen, maar die gaat dan waarschijnlijk de telefoonkabel er uit trekken en daar in plaats van een netwerkkabel o.i.d. trekken (dat kan dus alleen als de glasvezelverbinding al is geactiveerd, dus die monteur komt pas in januari) - als dat lukt tenminste.
Het 'moet' wel lukken, want in Q1 wordt hier in de hele wijk de koperverbinding uitgeschakeld.

scintillating

• Tc99m
jongetje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:38:
[...]

Je kunt ook de UTP kabel gebruiken voor DSL, dat werkt prima. Dus:
- Nu alvast de telefoonkabel eruit, UTP erin
- Op de UTP kabel tijdelijk RJ11 pluggen knijpen voor je DSL verbinding
- Na oplevering glasvezel knip je de RJ11 eraf en knijp je er RJ45 op.

Denken in mogelijkheden 8)
Welke UTP-kabel?

scintillating

• Tc99m
jongetje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:19:
[...]

Die je erin gaat trekken. Die maak je dan vast aan de telefoonkabel en trek je dan in de leiding. Een Tweaker zou dat wel lukken?
Dat hebben al drie monteurs van KPN geopperd, maar geen enkele durfde het tot nu toe aan. Maar bedankt voor je tip.

scintillating

• Tc99m
Barre73 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:55:
[...]

Eerst een correctie: niet in de hele wijk wordt koper uitgeschakeld. Dit gaat per individueel adres waar glas beschikbaar is. Als dat bij jullie dus eigenlijk niet zo is zou je dat bij de klantenservice moeten aangeven (of misschien staat er in die brief of mail een telefoonnummer) met het verzoek of je provider dit bij KPN Koperuit kan aangeven.
Koperuit werkt op basis van de administratie. Als deze niet klopt met de werkelijkheid dan moet dat gefixed worden. Liefst de werkelijkheid maar als dat niet kan, dan de administratie.
Tja, dat is wat de medewerker van KPN aan de telefoon zei. Toen ik aangaf dat het uitgesteld moest worden, gaf hij aan dat eind Q1 definitief de verbinding voor de hele wijk wordt uitgeschakeld. Het zou natuurlijk fijner zijn voor mij als geldt wat jij zegt (wat mij ook wel logisch lijkt hoor), dat geeft wat meer ademruimte.

scintillating

• Tc99m
eymey schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:26:
[...]

Mits de huidige telefoonkabel van @Tc99m netjes door een buis heen loopt.....

Maar als hij zegt dat een eventuele monteur waarschijnlijk de telefoonkabel eruit gaat trekken en vervangen door UTP, kan hij dat eventueel inderdaad net zo goed alvast zelf doen.

Heb in een vorige woning, voor er glas lag tot in de meterkast, ook jarenlang de telefoonaansluiting die in de woonkamer zat 'verlengd' met UTP omdat ik DSL modem in de trapkast kwijt wilde en niet middenin de woonkamer.
Ja, dat vraag ik mij ook af (of die netjes door een buis loopt). De monteurs vertrouwen het tot nu toe niet helemaal.

Daarnaast is de telefoonkabel totdat die in mijn woonkamer binnenkomt de verantwoordelijkheid van KPN. Ik ga daar bij voorkeur niet zelf aan rommelen, zeker niet als er een risico is dat er iets kapot kan gaan. Daarnaast betekent het ook dat als ik mijn telefoonkabel uittrek, ik vanaf dat moment geen internet meer heb. Ik kan dus sowieso niks doen totdat ik een nieuw modem/router ontvang van KPN dat ik op het glasvezelaansluitpunt kan aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Tc99m op 18-12-2024 11:47 ]

scintillating

• Tc99m
eymey schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:16:
[...]

Dat vraag ik mij dus af, of die kabel tot in de woonkamer de verantwoordelijkheid is van KPN. Wellicht heb jij daar tot nu toe altijd je DSL modem in zitten en zo, maar zeker als er in je meterkast buiten je woning ook al een aansluitdoos zit en de kabel naar je woonkamer zit daar met een rj11 in, dan kan het maar heel goed zijn dat de verantwoordelijkheid/eigendom van KPN al eindigt in je meterkast, en dat het laatste stukje tot in jouw woning door de bouwer is gemaakt (en dus ook nu jouw verantwoordelijkheid is).
Zowel KPN als mijn verhuurder (teven de eigenaar van het hele complex) hebben aangegeven dat het de verantwoordelijkheid van KPN is.
In mijn meterkast zit ook geen aansluitdoos voor de telefoonlijn, alleen lopen de telefoonlijnen door dezelfde ruimte waar ook mijn meterkasten in zitten (maar wel buiten mijn meterkast dus), waardoor de buis waardoor deze lopen gebruikt kan worden om een netwerkkabel door te trekken. Dat betekent ook dat ik mijn telefoonlijn direct kwijt ben als ze die route willen gebruiken voor glasvezel.

scintillating

• Tc99m
Tc99m schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:43:
Ik vraag me af of iemand wel eens iets vergelijkbaars heeft gehad (en ik moet mijn frustratie kwijt, haha)...

KPN is al sinds de lente van 2023 bezig met onze wijk overzetten naar glasvezel. Dat is in het appartementencomplex (jaren '80) waar ik woon wel een beetje een puzzel omdat wij de meterkasten niet in de woning hebben, maar in een gemeenschappelijke ruimte in het trappenhuis.

Er zijn de afgelopen anderhalf jaar al zeker 6 monteurs langs geweest die steeds onverrichter zake weg zijn gegaan omdat ze niet kunnen uitvogelen hoe ze de glasvezelaansluiting naar de woningen kunnen brengen.
Ze hebben het wél al naar de meterkasten gebracht - door gewoon 1 bewoner de sleutel te vragen van die ruimte en de meterkasten vervolgens open te breken en zonder te informeren de kabel door te trekken (ik kwam er bij toeval achter dat er opeens een aansluitpunt hing).
Ook de verhuurder van het complex heeft hierover contact gehad met KPN maar dat leidt steeds nergens toe.

Nu kreeg ik vanochtend na een lange periode van stilte een mail van KPN dat ik in week 2 van 2025 een nieuw "glasvezelkastje" krijg toegestuurd, en dat daarna binnen 3 weken mijn bestaande koperverbinding wordt afgesloten. Nogal onhandig, want ik heb dus geen aansluitpunt in mijn woning.

KPN gebeld (ik heb nu ook internet van KPN, via de koperlijn), zij gaan weer een monteur langssturen, maar die gaat dan waarschijnlijk de telefoonkabel er uit trekken en daar in plaats van een netwerkkabel o.i.d. trekken (dat kan dus alleen als de glasvezelverbinding al is geactiveerd, dus die monteur komt pas in januari) - als dat lukt tenminste.
Het 'moet' wel lukken, want in Q1 wordt hier in de hele wijk de koperverbinding uitgeschakeld.
Nog even een update hierover: er zou gisteren tussen 8 en 12 een monteur van KPN komen, maar om 11.35 krijg ik een e-mail met een nieuwe afspraakbevestiging voor een week later...

Ondanks dat ik er inmiddels horendol van word, toch maar weer met KPN gebeld voor opheldering en om de nieuwe afspraak (die natuurlijk niet uitkomt) te verplaatsen. Ik vond het vervelend voor die jongen aan de telefoon (ondanks dat ik even diep adem had gehaald voordat ik ging bellen, was ik natuurlijk wel behoorlijk geïrriteerd), maar ik stoorde me wel aan allerlei externe factoren (covid, personeelstekort, gemeente, etc. - alles behalve KPN zelf) die opeens als oorzaken werden genoemd. Toen ik aangaf dat dit onzin was omdat KPN al sinds lente 2023 hier over de vloer komt met monteurs die steeds onverrichter zake weer vertrekken (of meterkasten openbreken), was het opeens de schuld van KPN Netwerk en niet van henzelf (KPN Provider).

Het indienen van een klacht had volgens hem dus ook niet zoveel zin, want tja, het zou dan toch maar tussen Netwerk en Provider heen en weer worden gekaatst. :+ Een schriftelijke garantie dat mijn koperverbinding niet per ongeluk wordt uitgeschakeld voordat ik werkend glasvezel heb was helaas ook niet mogelijk.

scintillating

• Tc99m
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:59:
Ik zou eens informeren naar de werkopdracht van de monteur. Als dat iets is als "ONT plaatsen, modem aansluiten en configureren (mits KPN)", dan gaat ook deze monteur heel snel zonder resultaat weer de deur uit. Ik vrees dat de afdeling die de monteurs op pad stuurt, geen flauw idee heeft van wat er moet gebeuren.

Jouw situatie doet mij denken aan iets wat ik zelf wel eens heb gezien: allemaal smalle meterkasten naast elkaar in een kelderruimte en een kleine kast (ca. 20x20 cm) met 2 LSA-stroken als telefoonverdeler.

Nog een klein detail: heb je een stopcontact in je meterkast voor de voeding van de ONT?
Voor mij is het niet duidelijk of ze de ONT in de meterkast of in de woonkamer gaan plaatsen. Eerder is gesproken over de glasvezelverbinding vanuit de meterkast doortrekken naar de woonkamer via de telefoonlijn (die naast de meterkast zit). Ik vermoed dat ze de ONT dan in de woonkamer gaan plaatsen, waar nu de telefoonaansluiting zit. Dat zou voor mij overigens ook prima zijn.

scintillating

• Tc99m
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 06:58:
[...]

In de eerste drie zinnen lees ik evenzovele onduidelijkheden, teveel voor een succesvolle actie door een monteur. Hier moet eerst een goed plan worden gemaakt. Ik voorzie hierin ook een rol voor de verhuurder/gebouwbeheerder (en voor die zijn dit soort zaken waarschijnlijk een ver-van-mijn-bedshow).

Om de ONT in de woonkamer te plaatsen moet het glasvezelaansluitpunt daarnaartoe worden verplaatst. Dat gaat een monteur met een standaard opdracht niet doen, zeker niet als deze namens de internet provider KPN komt.
Ik heb de verhuurder (woningbouw) al meerdere keren ingeschakeld. Die zeggen dat de lijn van KPN is, KPN verantwoordelijk is, dat ze KPN in het begin hebben gesproken, en de uitvoering verder bij KPN ligt.
Er was een projectleider die het zich wat meer aantrok en ook contact met KPN probeerde te zoeken, maar die heeft inmiddels een andere functie en zijn opvolger kon ik bijna de schouders horen ophalen aan de telefoon, die zei alleen maar "komt wel goed".

Er zijn als het goed is aantekeningen gemaakt in het systeem van KPN om de situatie te beschrijven, zodat monteurs weten dat het geen standaardklus is. Maar het lijkt maar langzaam door te dringen, want inmiddels is al een heel regiment onverrichter zake weer weggegaan. Mij maakt het inmiddels niet meer uit - zo lang ze de koperlijn niet uitschakelen.
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Gaat echt niet gebeuren. ONT komt op de plaats van de FTU. Hooguit dat er een UTP kabel aangelegd wordt van de meterkast naar de woonkamer en dat de router in de woonkamer komt.
Ze hebben het gehad over "iets" doortrekken. Of dat een UTP-kabel is of iets anders, weet ik niet. Mij ook om het even, zo lang ik maar internet heb.
emeralda schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:40:
Via de gevel achter en een gat boren. Zo is het bij mij gedaan. De ONT zit lekker in de woonkamer. Iedereen blij.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
grun93 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Mag hier niet van de verhuurder, die vindt een kabelgoot aan de buitenkant van zijn pand lelijk.
Verhuurder vindt dat prima (zeggen ze), maar welstandcommissie (beschermd stadsgezicht o.i.d.) wil dat niet. Dat was ook een probleem toen ze hier in de lente de kozijnen wilden vernieuwen. Dan zou je trouwens ook aparte kabelgoten tot 4 hoog moeten krijgen (i.v.m. de wijze waarop de appartementen in dit complex zijn "gestapeld", ze liggen niet allemaal netjes boven elkaar) en ik denk inderdaad dat dat niet mooi wordt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tc99m op 15-01-2025 09:46 ]

scintillating

• Tc99m
Nog een update in mijn glasvezel-soap: vanochtend is er een monteur geweest, die voortvarend aan de slag wilde gaan met het doortrekken van een UTP-kabel via de bestaande telefoonkabel.
Bij het testen van de kabels bleek echter dat mijn telefoonkabel niet door dezelfde ruimte loopt als de gezamelijke meterkastruimte (waar ook het aansluitpunt voor glasvezel is gemaakt), maar op een heel andere plek - waarschijnlijk via het trappenhuis aan de andere kant van mijn appartement. :F

Lang verhaal kort: het punt zit nu op een plek waarop het onmogelijk is door te trekken naar mijn woning. Hij snapte ook niet dat het dáár was aangebracht, want bij andere woningen in ons gebouwencomplex waar hij ook was geweest zit het aansluitpunt in de stoppenkast (die zich wél in de woning bevindt). Vanaf daar wordt het dan via de leiding van de coaxkabel doorgeleid naar de woonkamer, waar dan de router kan worden aangesloten.

Er lijkt dus nu (eindelijk) een oplossing in zicht te zijn, maar hij kon nu verder niks doen. Er komt nu eerst een monteur "de situatie inventariseren" ("Maar de monteur heeft vanochtend toch al uitgelegd hoe het zit? Ik stond naast hem toen hij je belde" / "Ja, maar dat past niet in het systeem van KPN..." |:( ) , daarna wordt het aansluitpunt mogelijk verplaatst en daarna pas wordt er daadwerkelijk een aansluiting gerealiseerd.

In ieder geval heb ik de verzekering van de monteur dat het komende jaar de koperverbinding niet wordt uitgeschakeld, de brief die ik eerder heb ontvangen was alleen maar bedoeld om me aan te zetten tot actie - wat ik nogal ironisch vind omdat ik de afgelopen twee jaar vooral KPN tot actie heb geprobeerd te bewegen.

scintillating

• Tc99m
ernstoud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Ik begrijp omdat je ontevreden bent nogal wrokkig bent.

Maar met slechte leiderschapsvaardigheden wordt je niet de grootste provider lijkt me.

Jammer dat we in NL niet bijzonder trots zijn op onze technische pareltjes. Ik heb lang bij KPN als externe rond gelopen en mooie hoogstandjes gezien.
Er zullen meerdere redenen zijn dat KPN de grootste provider van Nederland is, maar een van de meest belangrijkste redenen is dat ze een staatsmonopolie hebben geërfd waar o.a. het kopernetwerk in zit en dat ze daar nog steeds de vruchten van plukken.

Los daarvan: “goed leiderschap” =/= een goed product voor consumenten. Helaas zien de meeste bedrijven tegenwoordig het als: goed leiderschap = waarde voor aandeelhouders creëren = de bare minimum in effort leveren zodat er op kosten bezuinigd kan worden zodat er winst kan worden uitgekeerd aan aandeelhouders.

Dat KPN allerlei technische pareltjes kan realiseren boeit me niks; wat heb ik daar als klant aan als na 8 monteurs ik nog steeds geen aansluiting op glasvezel heb, terwijl wel mijn meterkast zonder toestemming en medeweten is opengebroken om zo’n kastje te plaatsen, en achteraf blijkt dat het daar dus helemaal niet geplaatst had moeten worden? Waar zijn die technische genieën dan gebleven?

scintillating

• Tc99m
Tc99m schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:45:
Nog een update in mijn glasvezel-soap: vanochtend is er een monteur geweest, die voortvarend aan de slag wilde gaan met het doortrekken van een UTP-kabel via de bestaande telefoonkabel.
Bij het testen van de kabels bleek echter dat mijn telefoonkabel niet door dezelfde ruimte loopt als de gezamelijke meterkastruimte (waar ook het aansluitpunt voor glasvezel is gemaakt), maar op een heel andere plek - waarschijnlijk via het trappenhuis aan de andere kant van mijn appartement. :F

Lang verhaal kort: het punt zit nu op een plek waarop het onmogelijk is door te trekken naar mijn woning. Hij snapte ook niet dat het dáár was aangebracht, want bij andere woningen in ons gebouwencomplex waar hij ook was geweest zit het aansluitpunt in de stoppenkast (die zich wél in de woning bevindt). Vanaf daar wordt het dan via de leiding van de coaxkabel doorgeleid naar de woonkamer, waar dan de router kan worden aangesloten.

Er lijkt dus nu (eindelijk) een oplossing in zicht te zijn, maar hij kon nu verder niks doen. Er komt nu eerst een monteur "de situatie inventariseren" ("Maar de monteur heeft vanochtend toch al uitgelegd hoe het zit? Ik stond naast hem toen hij je belde" / "Ja, maar dat past niet in het systeem van KPN..." |:( ) , daarna wordt het aansluitpunt mogelijk verplaatst en daarna pas wordt er daadwerkelijk een aansluiting gerealiseerd.

In ieder geval heb ik de verzekering van de monteur dat het komende jaar de koperverbinding niet wordt uitgeschakeld, de brief die ik eerder heb ontvangen was alleen maar bedoeld om me aan te zetten tot actie - wat ik nogal ironisch vind omdat ik de afgelopen twee jaar vooral KPN tot actie heb geprobeerd te bewegen.
De - hopelijk laatste - aflevering van mijn glasvezel soap (na 2 jaar en zo'n 8 monteurs). :D

Vandaag kwam er een monteur, in principe alleen om te "inventariseren", maar hij ging toch direct voortvarend te werk.
Hij heeft de glasvezelkabel via dezelfde buis als de coaxkabel door weten te trekken en naar mijn stoppenkast (die zit in tegenstelling tot mijn meterkast wél in de woning) geleid.
Daar heeft hij het aansluitpunt van de glasvezel ook naartoe verplaatst (dat is dus uit de meterkast gehaald - die daarvoor eerder dus zonder mijn medeweten was opengebroken door een monteur :') - en naar de stoppenkast verplaatst), de televisiekabel die vanuit mijn stoppenkast naar de woonkamer liep weggehaald, en in plaats daarvan een utp-kabel naar het kabel-aansluitpunt in mijn woonkamer doorgetrokken - eigenlijk precies wat de vorige monteur ook voorstelde. Nieuw plaatje ervoor en heb dus nu een utp-wandcontactdoos ipv coax in mijn woonkamer. (y)

Uiteindelijk best een klus, hij is ruim drie uur bezig geweest, maar het werkt prima met 200 Mbps down/up.
In eerste instantie wilde hij de coax-kabel helemaal weghalen (in ieder geval vanaf de meterkastruimte, zodat hij de buis vanaf daar helemaal vrij had voor glasvezel of utp), maar ik ben wel blij dat ik toch heb aangedrongen om het eerst even te proberen naast de coax-kabel. Nu komt zowel Ziggo als KPN glasvezel op dezelfde plek binnen in mijn stoppenkast, mocht ik ooit willen overstappen kan daar gewoon het Ziggo modem komen te hangen, en kan ik het via de utp-kabel doorleiden naar de woonkamer.

Er even vanuit gaande dat ik het hiermee niet jinx, dus het einde van het verhaal. ;) Fijn dat ik hier af en toe mijn gal kon spuien en dank voor de adviezen (in het bijzonder die van @Barre73 _/-\o_ ).

[ Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 06-02-2025 12:33 ]

scintillating

• Tc99m
Tc99m schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Er even vanuit gaande dat ik het hiermee niet jinx, dus het einde van het verhaal. ;)
Zojuist tijdens een Teams-call drie keer uit de call gemikt vanwege een internetverbinding die niet meer werkte. :')
Barre73 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Mag ik je adres dan nu weer doorgeven om wel op de koperuitlijst terug te zetten? Voor de zekerheid had ik het er toch maar even af laten halen namelijk :-)

PS: Ik zie geen FTU verplaatings-opdracht richting de aannemer dus dit was blijkbaar een eigen KPN monteur die ook de certificaten heeft om een FTU te kunnen afmonteren. Fijn te horen dat het toch gelukt is!
Ehmmm ja in principe wel, hoe lang duurt het dan voordat de koperverbinding echt wordt uitgeschakeld?

En klopt inderdaad: er was nog geen opdracht, dat zei hij ook tegen mij.

scintillating

• Tc99m
Knolpower! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:11:
Bedankt voor de hulp/antwoorden,
Als ik het goed begrijp is het geen probleem dat het punt bij de voordeur komt mits daar stroom komt en vanaf daar een UTP kabel naar boven gaat zodat de router/modem op een gunstige plek staat, hiervoor zal ik de huisbaas inschakelen.
Hoever kan het punt geplaatst worden en hoever doen ze dat? Bij sommige woningen in onze straat zie je kabelgoten omhoog lopen, dit is waarschijnlijk al wat ouder (of coax), maar als ze het punt bij de 2e verdieping naar binnen kunnen krijgen scheelt weer of doen ze dat niet?
Is er al een aansluitpunt voor glasvezel aanwezig in de woning? Als er nog helemaal niks is, kun je gewoon bij de installatie aangeven dat je het op de 1e verdieping wil hebben (dat zal ook de voorkeur van KPN hebben als daar makkelijker een stroomaansluiting is te realiseren). Of dat dan via het trappenhuis of een andere weg gaat, is aan de monteur om te besluiten.

scintillating

• Tc99m
Knolpower! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:54:
Nee er is nog geen aansluitpunt, daarvoor moeten ze nog komen, ligt alleen in de straat volgens mij.
Maar dan zie ik inderdaad wel hoe zij het voor hun zien
Blijf er wel bovenop zitten; zeker voor die aansluitpunten worden onderaannemers ingeschakeld die zo snel mogelijk klaar willen zijn. Zorg dat je huisgenoten op de hoogte zijn van waar het aansluitpunt moet komen, voor het geval dat die langskomen als jij er niet bent (bij mij is het punt op een heel onhandige locatie aangebracht, omdat ik zelf niet thuis was; KPN heeft dat uiteindelijk wel gefixt, maar dat heeft lang geduurd).

scintillating

• Tc99m
Weer een bijzonder KPN-verhaal in ons gebouw. Zojuist stond mijn bovenbuurvrouw aan de deur. Bij haar was deze week opeens de koperverbinding uitgeschakeld, geen internet of TV meer dus. Daar had ze KPN voor gebeld. Blijkbaar was haar nieuwe glasvezelaansluiting onterecht op actief komen te staan (of iets dergelijks). Bijzonder, want zelf is ze net als ik al maanden bezig met de aansluiting. Ze had ook zelf nog niet het zwarte kastje over het aansluitpunt gedaan, dus daar kon het ook niet door komen.
In ieder geval kon het uitschakelen van de koperverbinding niet meer ongedaan worden gemaakt, dus KPN had vandaag met spoed monteurs langs gestuurd.

Die liepen natuurlijk tegen het probleem aan dat in ons gebouw (zie mijn vorige posts in deze thread) het lastig is om de verbinding door te trekken naar de woning. Terwijl de monteurs bezig waren, moest mijn buurvrouw even naar het ziekenhuis, haar dochter (12 jaar) was nog thuis. Daar hadden de monteurs op een gegeven moment tegen gezegd dat ze klaar waren en toen zijn ze direct weggegaan. Toen mijn bovenbuurvrouw thuis kwam, zag ze dit in de gezamenlijke meterkastruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz4E--Vd1HuApYjrc3yhgbqpxCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHuev8aK2HmY34B1KS5LMi3p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T-Lv8vN3Fd_guAXiG0LBcRa8gk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfqwPCgTA6CDmjal81gEgsIe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrsyDCpBk9_pVRBvmdpy5XT_Rl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oo3EWwuKsiqJZhWzVQCIH4zz.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is ze niet gelukt een kabel door te trekken naar de woning, dus hebben ze het modem maar in de meterkast (die ver buiten haar woning staat) gezet. Dat modem heeft natuurlijk stroom nodig, dus ze hebben op een stopcontact buiten de meterkast een verlengsnoer aangesloten, en die langs mijn meterkast gespannen. Ik kan dus niet meer in mijn meterkast zonder dat ik het internet van mijn bovenbuurvrouw uitschakel. :+ Niet dat ze er veel aan heeft overigens, met maar beperkte wifiverbinding door de afstand en muren.

De klapper op de vuurpijl is ook nog dat de monteurs gewoon zijn vertrokken, zonder bericht aan mijn buurvrouw over hoe nu verder. Daar heeft ze zelf KPN maar weer voor gebeld, die komen volgende week, misschien, om te kijken hoe het nu verder moet.

Echt bizar hoe amateuristisch KPN dit aanpakt.
@Barre73 jij enig idee hoe het kan dat mijn buurvrouw opeens werd afgesloten?

scintillating

• Tc99m
Barre73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:37:
[...]

Ja, maar daar zijn wel meerdere mails of brieven aan vooraf gegaan.
Het adres staat qua glas als gemonteerd en gereed. Dat dit niet klopt blijkt wel maar op basis daarvan is koper uit aangekondigd. Een pakket verstuurd etc...

Wat die KPN monteurs nu hebben gedaan is wel totaal bizar en buiten alle normen die KPN heeft.
Mijn buurvrouw heeft rond dezelfde tijd als ik die “dreigbrief” gehad van KPN, toen heeft ze net als ik contact met KPN opgenomen om eindelijk de aansluiting rond te maken. Er was ook nog niks aangesloten op het glasvezelpunt tot afgelopen vrijdag. KPN wist dus dat het nog in progress was en dat de bal bij hun ligt, toch sluiten ze haar af. Dat vind ik toch een gekke gang van zaken.

Ik snap de haast van KPN ook niet. Twee monteurs van KPN zelf (geen onderaannemers voor zover ik begreep) zeiden dat het in onze wijk nog zeker een jaar duurt voordat KPN het kopernetwerk in onze wijk echt gaat uitschakelen, omdat er nog veel te veel open eindjes zijn. Dat je huishoudens probeert in beweging te krijgen, okay, maar het nut van iemand afsluiten die juist al actie heeft ondernomen, terwijl het niet echt urgent is, ontgaat me.

scintillating

• Tc99m
jongetje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:55:
Wel jammer dat zulke monteurs de telecombedrijven een slechte naam geven (al hebben die er wel een aandeel in).
Die hebben er zeker een aandeel in, want ze werken in hun opdracht. Ik ben dus ook niet rouwig om de reputatie van KPN, zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk. Je hoeft ook geen raketgeleerde te zijn om te voorzien dat het werken op deze manier leidt tot onderaannemers die maar wat aanklooien om het af te kunnen melden en de inkomsten te vangen. Dat is gewoon ingecalculeerd door KPN.

scintillating

• Tc99m
huubhuub schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:06:
[...]

Wat een frotters zijn hier bezig geweest zeg.... als je kijkt naar 1 foto zie je de glasvezels (ja meerdere) strak op de gasleiding ge-tyript zitten. Hoe denk je dat die drukregelaar of dat stalen knietje/plugkraantje vervangen moeten worden (bij bijvoorbeeld een lekkage of kapotte regelaar) met de glasvezel zo strak er tegen aan ? Dit zijn echt schandalige hobbyisten geweest (monteurs kun je het niet eens noemen). Ook die verdeeldoos op deze manier door de gang spannen (zodat je deur niet dicht kan)...... zelfs waardenburg en de jong met hun sketch van picobello BV zijn beter dan dit.

Ik weet niet waar dit is maar ik zou tevens een melding maken bij het gasnetwerkbedrijf.
Barre73 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:32:
[...]

Door het gasbedrijf te waarschuwen heb je kans dat zij wellicht KPN contacteren en dat het dan alsnog snel opgelost worden. Dus die redenering kan ik wel volgen.
Het is hier vanaf het begin al verkeerd gegaan, want die aansluitpunten zijn in de meterkast geplaatst en dat was helemaal niet nodig. Op het punt waar ze de centrale meterkastruimte binnenkomen, hadden ze direct via de bestaande buizen voor kabel/telefonie naar de appartementen geleid kunnen worden. Dat is uiteindelijk nu ook bij een aantal woningen zo gebeurd, waardoor je een beetje de bizarre situatie hebt dat de kabel eerst naar een meterkast is geleid, en vanaf het aldaar aanwezige aansluitpunt weer een nieuwe kabel is aangebracht die exact dezelfde route terug aflegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dF0oZic01hkX3st9sRtYnC2IfZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cczA0NRZSoJv0VdtFqBpDia.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT_ouZX6b71KTQ0GM0ChadhQOfw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3e0dQu2rtgB8vQABQCxcL2Ts.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat van die gasleiding is wel een goede, daar had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan. An sich maak je die tiewraps zo los, dus dat is het probleem niet, maar dan zitten ze wel in de weg ja.

Ik twijfel of ik het gasbedrijf of de verhuurder hier voor wil inseinen. An sich vind ik wel dat KPN het nu eens een keer goed moet regelen nadat ze hier al anderhalf jaar lopen te rommelen (en zou ik de verhuurder ook wel eens een keer onder de neus willen wrijven dat het niet handig is dat zij dat de hele tijd hebben toegelaten O-) ).

Aan de andere kant werkt het nu voor mij en een aantal van mijn buren goed. Ik ben bang dat als ze er weer dingen verlegd gaan worden, er weer andere problemen ontstaan. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tc99m op 23-02-2025 13:15 ]

scintillating

• Tc99m
ernstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Heeft de verhuurder van dit alles dan kennis gehad? Overigens zou ik te allen tijde een goede verstandhouding met de verhuurder proberen te houden.
Ze weten dat KPN bezig is geweest, maar hebben zich verder afzijdig gehouden (ondanks het verzoek van meerdere huurders).

[ Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 24-02-2025 09:27 ]

scintillating

• Tc99m
Tc99m schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:39:
Weer een bijzonder KPN-verhaal in ons gebouw. Zojuist stond mijn bovenbuurvrouw aan de deur. Bij haar was deze week opeens de koperverbinding uitgeschakeld, geen internet of TV meer dus. Daar had ze KPN voor gebeld. Blijkbaar was haar nieuwe glasvezelaansluiting onterecht op actief komen te staan (of iets dergelijks). Bijzonder, want zelf is ze net als ik al maanden bezig met de aansluiting. Ze had ook zelf nog niet het zwarte kastje over het aansluitpunt gedaan, dus daar kon het ook niet door komen.
In ieder geval kon het uitschakelen van de koperverbinding niet meer ongedaan worden gemaakt, dus KPN had vandaag met spoed monteurs langs gestuurd.

Die liepen natuurlijk tegen het probleem aan dat in ons gebouw (zie mijn vorige posts in deze thread) het lastig is om de verbinding door te trekken naar de woning. Terwijl de monteurs bezig waren, moest mijn buurvrouw even naar het ziekenhuis, haar dochter (12 jaar) was nog thuis. Daar hadden de monteurs op een gegeven moment tegen gezegd dat ze klaar waren en toen zijn ze direct weggegaan. Toen mijn bovenbuurvrouw thuis kwam, zag ze dit in de gezamenlijke meterkastruimte:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is ze niet gelukt een kabel door te trekken naar de woning, dus hebben ze het modem maar in de meterkast (die ver buiten haar woning staat) gezet. Dat modem heeft natuurlijk stroom nodig, dus ze hebben op een stopcontact buiten de meterkast een verlengsnoer aangesloten, en die langs mijn meterkast gespannen. Ik kan dus niet meer in mijn meterkast zonder dat ik het internet van mijn bovenbuurvrouw uitschakel. :+ Niet dat ze er veel aan heeft overigens, met maar beperkte wifiverbinding door de afstand en muren.

De klapper op de vuurpijl is ook nog dat de monteurs gewoon zijn vertrokken, zonder bericht aan mijn buurvrouw over hoe nu verder. Daar heeft ze zelf KPN maar weer voor gebeld, die komen volgende week, misschien, om te kijken hoe het nu verder moet.

Echt bizar hoe amateuristisch KPN dit aanpakt.
@Barre73 jij enig idee hoe het kan dat mijn buurvrouw opeens werd afgesloten?
Voor de geïnteresseerden: het knutselwerk in de meterkast is verdwenen. De bovenbuurvrouw heeft tijdelijk een digitenne/5G-achtige oplossing van KPN gekregen zodat ze kan internetten en normaal TV kan kijken, in afwachting van een monteur die de kabel goed gaat doortrekken.

Heb met een paar buren gesproken, we wachten even af tot iedereen die het wil glasvezel in huis heeft, daarna bellen we de woningbouw om te melden dat de glasvezelkabel langs de gasleiding loopt. Die moeten dan maar kijken hoe ze het met KPN en de netbeheerder gaan oplossen.

scintillating

• Tc99m
mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:04:
[...]

Nee, zolang je een V10 of nieuwer hebt wordt deze niet vervangen. Daarnaast staat de afspraak met de aannemer los van je abonnement bij KPN. Staat er bij KPN überhaupt al een order in voor de migratie naar glasvezel?
Ik had een V10 of V10a en de monteur (wel een die de installatie kwam afronden, dus niet degene die het aansluitpunt in de meterkast maakte) vroeg of ik een nieuw modem wilde, en heeft die toen gewoon vervangen.

scintillating

• Tc99m
mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Dat kan, maar het valt wel buiten het officiële beleid
Dat zal dan inderdaad zo zijn, maar het gebeurt dus wel af en toe.

Goed voor je monteur zorgen (koffie, koekje, interesse tonen in diens werkzaamheden) en 't tussen neus en lippen door vragen doet misschien wonderen. ;)

scintillating

• Tc99m
Wasmachine schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:18:
Heeft er iemand ervaring met dat een hele wijk en straat al is aangesloten op het Glasvezelnetwerk van KPN maar dat bij ons adres de volgende melding eruit komt:

[Afbeelding]

De rest (en dus ook onze directe buren) hebben wel glasvezel:

[Afbeelding]

Ik heb al contact gehad met KPN Netwerk maar die gaven aan dat ze het niet kunnen verklaren maar ook niet zelfstandig een onderzoek kunnen opstarten. Heb al 1.5 jaar een aanvraag lopen bij Odido voor Glasvezel maar die komen ook geen stap verder. Daar hebben we dus niet echt meer vertrouwen in. Schijnbaar is dat hetzelfde netwerk als het KPN netwerk.

We zouden het liefste direct naar KPN gaan op glasvezel.
Odido is afhankelijk van KPN Netwerk, dus als die je verbinding niet goed hebben geregistreerd, kan Odido inderdaad niks doen.

Heb je al een aansluitpunt in huis? Of alleen een spriet voor de voordeur?

scintillating

• Tc99m
GarBaGe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:52:
Van de week is mijn KPN glasvezel gerealiseerd. (regio Den Haag).
Kastje ontvangen, Experiabox ompluggen van DSL naar glas... was echt 2 minuten werk.
Loopt als een zonnetje.

Officieel heb ik een 100/10 abonnement (uit het DSL tijdperk), wat neem ik aan een 100/100 wordt op glas.
In werkelijkheid haalde ik op DSL 96/30...
Nu op glas haal ik 120/140
Het lijkt alsnog KPN wat moeite heeft met de snelheidsbegrenzer.
Maar.... vertel dat maar niet aan KPN :)
Mijn ping is nu 4ms en mijn jitter 1ms
Had je ook een abonnement bij KPN zelf? Bij mij is mijn snelheid gratis verhoogd naar 200/200 nadat de glasvezelaansluiting rond was.

scintillating

• Tc99m
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 06:00:

[...]

Klanten krijgen na de aanleg van glasvezel in een regio ruimschoots de tijd om over te stappen op iets anders.
In theorie wel, in de praktijk komt het toch wel voor dat mensen al worden afgesloten terwijl de glasvezelverbinding nog niet helemaal voltooid is (zie mijn eerdere posts in deze thread hierover).

Niet om daar de hele discussie over te heropenen ;) (ik hoop dat het eerder uitzondering dan regel is) of angst over aan te jagen - zorg er vooral voor dat die glasvezelkabel er komt, al is het maar zodat jij en evt. toekomstige bewoners opties hebben - maar hou het wel een beetje in de gaten, zeker als je bijv. in een wat ouder of gek ontworpen appartementencomplex woont en het doortrekken van de kabel lastig is.

@FvGa Verder goed om bewust van te zijn dat je niet verplicht bent om naar KPN als provider. Het netwerk is van KPN, maar er zijn meerdere providers op actief (KPN netwerk staat ook los van KPN als provider). En je mag natuurlijk ook altijd internet via een andere verbinding (zoals kabel) blijven afnemen, dan wordt er alleen een aansluiting in je huis gemaakt en doet die verder niks.

[ Voor 8% gewijzigd door Tc99m op 01-07-2025 10:21 ]

scintillating

• Tc99m
Barre73 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Ja, dat is uitzondering. Ik kan je 100% bevestigen dat het niet de bedoeling is maar het komt vooral door een verkeerde administratie. De koperlijn die eigenlijk onder een ander adres staat geregistreerd (waar wel glas beschikbaar is) of de glaslijn die gereed is gemeld maar dat eigenlijk niet bleek te zijn. En meer van dat soort uitzonderingen.
Op papier is het proces waterdicht maar de praktijk is altijd weerbarstiger.
Ja, nogmaals: ik wil de discussie niet heropenen (en zeker niet met jou want je bent hierin de expert en hebt me hiermee ook goed geholpen ;) ), maar theorie en praktijk lopen zoals je ook al zegt nog wel eens uit elkaar, alle goede bedoelingen ten spijt.

Die buurvrouw uit mijn eerdere posts heeft een half jaar nadat ze is afgesloten van koper nog steeds geen werkende glasvezelaansluiting. Ze heeft het nu opgegeven en zit bij Ziggo, en ik hoor vergelijkbare geluiden bij meer mensen in de buurt (veel appartementencomplexen die op dezelfde manier zijn gebouwd).

scintillating

• Tc99m
Pedro_Newbie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:26:
Een opvallend iets, mijn koper verbinding wordt steeds sneller, haalde ik vroeger ongeveer 89 Mbps nu komt het uit op down 100.2 Mbps en down 25.2 Mbps.
Het wordt zeker langzaam aan wat minder druk op het koper met al die nieuwe glasvezel aansluitingen :)
[Afbeelding]
Heb je niet op een bepaald moment een "gratis" upgrade gekregen? Dat was bij mij in ieder geval zo toen ik nog op de koperlijn van KPN zat (nog voor dat mijn glasvezelaansluiting eindelijk werd afgerond), ik kreeg een mail dat ik van 100 Mbps naar 200 Mbps ging.

scintillating

• Tc99m
Raymond P schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:03:
Begin september is, na meer dan een jaar oponthoud door VvE, Hanab hier langsgekomen voor aanleg.
Nu is het project 'afgerond', de uitvoerder niet meer daar werkzaam, wordt er niet meer gereageerd op email en heb ik nog een bundel glasvezel opgerold naar 1m2 met een gewicht van ~30kg op mijn balkon liggen dat naar 8 buren getrokken zou moeten worden.

Via KPN door mij al een melding gemaakt, ook door de monteurs die de kabelbreuk op mijn adres gefixed hebben.
Het lijkt allemaal geen effect te hebben.

Nu ben ik zelf wel fan van redundancy, maar m'n vriendin wilt van de troep af.
Wat is het pad dat ik moet bewandelen om dit op te lossen?
Misschien niet de meest koninklijke route, maar als KPN het na de zoveelste keer melden nog steeds niet komt ophalen, op MP of elders zetten voor een schappelijk prijsje (of voor niks), dan garandeer ik je dat je er binnen een dag vanaf bent.

Andere optie is om KPN nog één keer te mailen met de mededeling "Op x december om xx uur leggen wij deze rol voor onze deur, zodat u deze kunt komen ophalen. Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.". Dan kunnen ze hem ophalen, of iemand anders neemt hem mee.

Voordat mensen boos worden ;) ik wil dit zeker niet aanmoedigen of zo, maar het is ook niet netjes dat die aannemer / KPN jullie met het spul laat zitten.
Je zou het ook als verloren voorwerp kunnen aanmelden, maar dan moet je het minstens 1 jaar bewaren, of bij de gemeente in bewaring geven. Als je een (gemeenschappelijke) berging hebt waar je de rol in kwijt kunt, is dat misschien nog een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 01-12-2025 11:06 ]

scintillating

• Tc99m
Raymond P schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:12:
@Tc99m Als het niet met nog 8x130meter aan de straatkast vast zou zitten dan had ik het inderdaad even netjes verplaatst. ;)
Maar nu zou ik dus moeten knippen, en voordat ik dat pad insla wil ik alle andere mogelijke opties geprobeerd hebben.
Ah, dat het aan de straatkast vast zat had ik even niet begrepen. Ik dacht dat ze gewoon een losse rol op je balkon hadden laten liggen.

Ik weet niet hoe de situatie is (het ligt op jouw balkon, maar dat is de 1e of 8e etage?). Ik ga er van uit dat het dus niet is aangesloten richting de woningen.
Als knippen je te ver gaat, dan zou ik het naar beneden laten zakken (stevig touw door het midden van de rol doen, en dan met twee personen, aan weerszijden van het touw één, gecontroleerd laten zakken), melding maken bij KPN Netwerk dat het nu op de begane grond/de straatkast ligt, en het laten voor wat het is.

Nogmaals, ik wil dit niet promoten, maar het ligt er al ruim twee maanden en je hebt al meer dan genoeg moeite gedaan om de partijen die hier verantwoordelijk voor zijn in beweging te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tc99m op 01-12-2025 11:30 ]

scintillating

• Tc99m
Raymond P schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:35:
@Tc99m Yep, het is dus de opgerolde berg die nog naar de buren getrokken had moeten worden.
Mijn appartement bevindt zich niet op de hoek, en het glas is verder (tot aan mijn unit) relatief netjes weggewerkt in rvs kabelgoten. Ik ben dus redelijk gebonden in wat ik zelf kan doen.

Het ligt er overmorgen 3 maanden en ik balanceer inderdaad op het randje van contact opnemen met m'n rechtsbijstand.
Ik weet niet wat je aan eigen bijdrage hebt als je de rechtsbijstand inschakelt en of het je dat waard is (al zullen die deze casus wel leuk vinden), maar je zou ook nog kunnen overwegen een aangetekende brief (verzendkosten declareren bij de VvE) te sturen met het dringende verzoek de bundel zo snel mogelijk op te komen halen.
Ik zou daarin wel uitkijken met dreigementen over knippen/beschadigen, maar wel aangeven dat je na een periode van x weken zelf actie onderneemt om de rol te verwijderen (in het midden laten hoe).

En misschien heeft @Barre73 nog een lijntje binnen KPN dat je kunt proberen...

[ Voor 3% gewijzigd door Tc99m op 01-12-2025 11:49 ]

scintillating

• Tc99m
Raymond P schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:35:
@Tc99m Yep, het is dus de opgerolde berg die nog naar de buren getrokken had moeten worden.
Mijn appartement bevindt zich niet op de hoek, en het glas is verder (tot aan mijn unit) relatief netjes weggewerkt in rvs kabelgoten. Ik ben dus redelijk gebonden in wat ik zelf kan doen.

Het ligt er overmorgen 3 maanden en ik balanceer inderdaad op het randje van contact opnemen met m'n rechtsbijstand.
Ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen!

scintillating

• Tc99m
Tc99m schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Ja, nogmaals: ik wil de discussie niet heropenen (en zeker niet met jou want je bent hierin de expert en hebt me hiermee ook goed geholpen ;) ), maar theorie en praktijk lopen zoals je ook al zegt nog wel eens uit elkaar, alle goede bedoelingen ten spijt.

Die buurvrouw uit mijn eerdere posts heeft een half jaar nadat ze is afgesloten van koper nog steeds geen werkende glasvezelaansluiting. Ze heeft het nu opgegeven en zit bij Ziggo, en ik hoor vergelijkbare geluiden bij meer mensen in de buurt (veel appartementencomplexen die op dezelfde manier zijn gebouwd).
Mocht nog iemand geïnteresseerd zijn (hier de voorgaande edities uit deze soap), inmiddels hebben alle woningen in mijn complex glasvezel! De betreffende buurvrouw kwam bijna extatisch naar me toe om het te vertellen. ;)
Sinds de aanleg van de glasvezelkabels voor de deur tot het doortrekken in alle appartementen heeft het maar liefst 3 jaar geduurd. Ik ben de tel kwijtgeraakt van hoe vaak ik een monteur heb gezien (mijn voordeur is tegenover de deur naar de meterkastruimte, dus ik had het vaak direct in de gaten).

Bij alle verkeerd geplaatste kastjes in de meterkasten is nu een dun (glasvezel?)kabeltje geplaatst dat via de buis van de tv-kabel of telefoonkabel is doorgetrokken naar de woningen om daar een nieuw aansluitpunt te maken (bij mij was dat nog de dikke oranje kabel, maar die was te dik om dat bij alle woningen te kunnen doen). Helaas is daarbij wel weer een keer ingebroken in mijn meterkast (ondanks dat ik er een briefje op had geplakt met het verzoek me even te bellen als ze toegang nodig hadden) zodat ze een kabel via mijn meterkast konden doortrekken, maar deze keer gelukkig "alleen maar" een plaat die was losgeschroefd en min of meer netjes is teruggeplaatst, en niet door het slot open te breken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TvqNg3q77wXr4OsK8tHmC3Qjhw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TpBzKcJ66Bn7SKuWOnwvawXW.jpg?f=user_large

En de glasvezelkabel die eerst met tie-wraps aan de gasleiding was vastgebonden is nu losgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnXYR5KAiMCNLwVtwAJWX5kMsi4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oL5ffGDL6GYjTp5P97UAjvNa.jpg?f=user_large

Nog steeds een bizarre situatie waarbij alle glasvezelkabels vanuit het gemeenschappelijk punt waar ze de meterkastruimte binnenkomen, eerst naar de individuele meterkasten worden geleid, van waaruit ze weer terug worden geleid naar het punt waar ze de ruimte binnenkomen om weer samengebundeld te worden zodat ze kunnen worden doorgeleid naar de woningen :+ maar eind goed, al goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Tc99m op 09-01-2026 17:01 ]

scintillating

• Tc99m
Pedro_Newbie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:12:
Misschien ben ik te voorbarig geweest om zelf de migratie aan te vragen want andere buren kregen een mailtje dat ze het glasvezel aan konden laten sluiten en gratis van 100 naar 200 mbit overgezet werden.
Misschien was ik nog maar tekort bij KPN om daarvoor in aanmerking te komen ;)
Ik zou nu je verbinding werkt gewoon bellen, vragen om de upgrade naar 200 mbit/s en aangeven dat je anders overstapt naar een andere provider.

Dan komen ze wel in beweging, en anders kun je gewoon de daad bij het woord voegen. Zelf ben ik nadat mijn verbinding is aangelegd direct overgestapt naar Odido, die 400 mbit/s voor €50,- p/m aanboden, met het eerste jaar voor maar €19,95 p/m.

scintillating

• Tc99m
Raymond P schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Na ontzettend veel telefoontjes: vorige week vrijdag uiteindelijk te woord gestaan door de uitvoerder in de regio.
Deze week hadden ze een stop ivm (grond) vorst en kon hij wel mannetjes sturen. Mgoed, dan was het aan mij om de planning te doen.

Ik heb uiteindelijk de buren zo ver kunnen krijgen een beetje mee te werken aan hun eigen voordeel en flexibel te zijn ondanks dat het kort dag was.
Maandag zou ik van de uitvoerder een definitieve afspraak bevestigd krijgen, maar stilte. Zelf weer via via via eraan staan trekken, uiteindelijk de boodschap woensdag definitief.
En woensdag 13:00 stond ik klaar (met een aantal sleutels), niemand te zien dus weer bellen, 13:45 eindelijk twee "mannetjes". :)
Uiteraard hebben ze het niet op krap een half dagdeel af gekregen, maar donderdag is de rest gedaan.
En daarmee is m'n problematiek afgerond.

Begin van de week kreeg ik bericht van KPN netwerk dat m'n klacht weer in behandeling was genomen, want op de verkeerde afdeling belandt. :')

Hanab was in het hele verhaal compleet nutteloos in communicatie, die melde vrolijk dat ze nog niet gereageerd hadden door de bouwvak en dat ik nog maar even geduldig moest wachten.
Dank voor het delen van de ontknoping ;) fijn dat het uiteindelijk toch is opgelost.

Heb je nog iets van een bedankje of excuses van de aannemer/KPN Netwerk gekregen?

scintillating

Pagina: 1

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie