Toon posts:

Energiemeter met lokale opslag mogelijkheid ipv cloud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeWim17
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01-2022
Hallo MedeTweakers,

Als weekend project ben ik al een tijdje bezig met het opbouwen van monitoring omtrent demotica systemen en uitlezen van stroomverbruik. In parallel ben ik ook steeds meer demotica aan het toevoegen, met name op het gebied van verlichting.

Het begon met een Phillips Hue systeem, met wat lampen en lightstrips.
Dit was vrij straight forward en werkt qua verlichting prima.
Daarna heb ik uitgebreid met Meross PowerPlugs en kwam de eerste ervaring met inzicht in actueel stroomverbruik. Al snel uitgebreid met een raspberry pi setup voor het uitlezen van de p1 meter.
Nu heb ik mijn initiele setup voor elkaar en ben ik klaar voor de volgende stap.

Mijn inititele setup:
  • Self-Hosted Rancher cluster met een influxdb /grafana dashboard.
  • P1 monitoring, informatie naar influxdb
  • Tap op Meross powerplugs, en data doorgestuurd naar influxdb
Mijn ervaring met de Meross powerplugs is goed, maar het jammere aan de powerplugs vind ik dat ze vrij groot zijn, en in een dubbel stopcontact ook het tweede stopcontact afdekken.
Ook zendt Meross de verbruiksdata naar zijn eigen cloud, en is / was het relatief wat werk om hier een tap op te programmeren. (dank naar een Github library, waar het grootste gedeelte van kon hergebruiken).
Wat ik nu in feite doe, is inloggen om de Meross cloud en daar alle verbruiksdata, te kopieren en opnieuw verzenden naar mijn eigen influx database.

Waar ik opzoek naar ben is een Meross MSS310 alternatief. Een stopcontact met met verbruiksmeter, van welke de data globaal kan worden opgeslagen. Het liefst met een afmeting die geen dubbel stopcontact blokkeert.
Hebben jullie suggesties/ervaringen?
Misschien met opties uit de tweaekers pricewatch

Beste antwoord (via DeWim17 op 14-02-2021 00:11)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor wat jij zoekt zijn veel opties. Sowieso alle stekkers op basis van een ESP8266-chip, want daar kun je zelf Tasmota of een andere custom firmware opzetten zodat alles alleen intern werkt. Data wordt voornamelijk via MQTT gepushed.

De welbekende Shelly stekkers, ook op basis van de ESP8266, zijn standaard al voorzien van firmware waarbij je de cloud kunt uitschakelen en lokale MQTT communicatie kunt activeren.

Zie ook:
Energiemeters... deel hier je ervaringen
Slimme stekkers met meten energieverbruik

Mocht je direct in je groepenkast willen meten, dan zijn de Eastron meters met modbus een interessante optie. Zeker omdat je al een Pi in je meterkast hebt. Zelf heb ik een tweetal Eastron SDM120M meters, waarin weer een ESP8266 hangt die de data met MQTT over wifi verstuurd. Er zijn ook versies voor meer vermogen en drie fases.

[Voor 23% gewijzigd door Gizz op 06-02-2021 15:00]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-03 10:40
De BlitzWolf® BW-SHP13 schijnen populair te zijn.

Ik zelf experimenteer wat met de INNR SP120, die ik nog had liggen (aangesloten op de HUE hub) en via Zigbee2MQTT power meters bleken te zijn. Zijn alleen wel wat moeilijker te krijgen tegenwoordig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Voor wat jij zoekt zijn veel opties. Sowieso alle stekkers op basis van een ESP8266-chip, want daar kun je zelf Tasmota of een andere custom firmware opzetten zodat alles alleen intern werkt. Data wordt voornamelijk via MQTT gepushed.

De welbekende Shelly stekkers, ook op basis van de ESP8266, zijn standaard al voorzien van firmware waarbij je de cloud kunt uitschakelen en lokale MQTT communicatie kunt activeren.

Zie ook:
Energiemeters... deel hier je ervaringen
Slimme stekkers met meten energieverbruik

Mocht je direct in je groepenkast willen meten, dan zijn de Eastron meters met modbus een interessante optie. Zeker omdat je al een Pi in je meterkast hebt. Zelf heb ik een tweetal Eastron SDM120M meters, waarin weer een ESP8266 hangt die de data met MQTT over wifi verstuurd. Er zijn ook versies voor meer vermogen en drie fases.

[Voor 23% gewijzigd door Gizz op 06-02-2021 15:00]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Allemensen, die Blitzwolf is 28 euro per stuk. Dan mag je wel een berg electriciteit gaan besparen voordat je dat er weer uit hebt. Wat is dan de business case? Meten hoeveel stroom je koelkast gebruikt en op basis van die informatie beslissen of je een zuiniger model aanschaft?

Of ben je gewoon een autist (zoals ik) die gewoon het verbruik wil registreren omdat het kan ;)

Ontopic: Ik heb deze schakelaars. Werken met Zigbee2MQTT en registreren ook het verbruik. Geen kant en klaar ding, maar je zou 'm achter een normaal stopcontact kunnen inbouwen. Hij kan twee apparaten los van elkaar schakelen, maar de verbruiksmeting is voor beide samen. En maximaal 10 ampere.

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@PhilipsFan Voor een inbouwmodule is niet altijd plek. Overigens waren mijn BlitzWolf BW-SHP6's €12,50 per stuk, wat ik geen gekke prijs vindt voor een stekker met firmware die je zelf kan flashen.

Die max 10A van die Aqara-module wordt in veel gevallen natuurlijk wel een probleem. Ovens, vaatwassers, wasmachines? Vergeet het maar :)

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor energie monitoring vind ik de BW-SHP6 Pro (aka 15A) met Tasmota (Wifi dus) fijner dan de BW-SHP13. Heb ze beide maar eerste is meer geliefd. Met Tasmota heb je veel met controle over de afregeling en kan je ook zelf kalibreren enzo. Daarnaast moet de BW-SHP13 gepolled worden voor deze het gebruik afgeeft. Daar dit extra belasting is op je Zigbee netwerk en meerdere mensen daar problemen mee hadden staat dit standaard nu op elke 60 seconden in Zigbee2MQTT. Wifi geeft logischerwijze meer bandbreedte daarvoor en die kan je veel meer updates laten sturen (uit mijn hoofd eens per 5 of 10 seconden).

Maar zowel de BW-SHP6 als tegenwoordig ook de BW-SHP13 zijn met regelmaat voor <10 euro te koop. Laatste twee BW-SHP6 heb ik voor 9 euro per stuk (incl verzenden) gekocht. Wel even opletten, er is ook een niet Pro van de BW-SHP6, deze is max 10A. Kom je niet vaak meer tegen maar toch iets om op te letten.

• DeWim17
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01-2022
Ik heb gekozen voor de Shelly Stekkers.
Ziet er veelbelovend uit. Bedankt voor de tips.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee