Nieuwe computer wil niet Windows booten via USB-stick

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritsenM
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-06-2022
Goedenavond,

Ik heb eergisteren nieuwe onderdelen besteld via alternate, hiervan heb ik een computer in elkaar gezet.
Ik ben gaan bouwen en heb alles aangesloten op het moederbord(cpu, geheugen, koeler, videokaart, voeding, sdd).

Nu heb ik een USB-stick waar ik Windows 10 op heb gezet, die je gratis kan krijgen via microsoft. (hiervan wil ik later een license gaan kopen).
Mijn vervolgstap was dus om de USB-stick in mijn computer te doen, het op te starten en via de BIOS, het systeem laten booten via die USB-stick.

Wanneer ik dit probeer, krijg ik alleen het logo van mijn moederbord te zien, terwijl ik de setup van Windows zou moeten krijgen. Dit lukt dus niet. (Na 20 minuten wachten laat mijn monitor nog steeds alleen het logo zien, hiermee concludeer ik dat het niet werkt.) Via tutorials zou ik de Windows setup screen te zien moeten krijgen, maar dat laat die dus niet zien.

Oplossingen die ik heb geprobeerd maar niet werkten:
- Opnieuw windows op mijn USB-stick gezet. (+ opnieuw geformatteerd).
- BIOS-instellingen gecontroleerd. (Boot priority, Fast Boot, CSM support enabled).
- CMOS-batterij uit mijn moederbord gehaald en dus gereset.
- USB-stick(64GB) gecontroleerd of die bootable is (dat is die) + getest op virtual machine (daar werkte die).
- HDMI connectie tussen videokaart en monitor vervangen door een DVI.

Ik heb dus een nieuwe computer aangeschaft maar kan er dus nog niks mee!
Wat wel opmerkelijk is, is dat de 'memory frequency' in de BIOS op ~2100Mhz staat, terwijl dit 3200Mhz hoort te zijn, wellicht is hiermee iets aan de hand.

Mijn specificaties:
CPU: AMD Ryzen 5 5600x
Moederbord: GIGABYTE B550 Gaming X V2, socket AM4
Geheugen: Corsair 16GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
CPU-koeler: Dark Rock 4 cpu-koeler
SSD: Sumsung 970 EVO, 1 TB
Voeding: Corsair RM750, 750 Watt voeding
Behuizing: Sharkoon VG6-W RGB tower-behuizing
GPU: Asus GTX 1060 3GB(dit is mijn oude kaart, ik wil binnenkort een nieuwe halen).

Het zou top zijn als iemand een oplossing weet, want dan kan ik eindelijk mijn nieuwe computer gebruiken!

Alvast bedankt!

Martijn Gerritsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_WT8vMyo-bVRh3q_fl_opY_3i4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1K6EYIHwHgHdDWILgoTXvb4Z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-u-sp9DxVBnnXBdsuOUZrIDO7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AAE7tMHrzeTKcSqs6sY6Xgb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door GerritsenM op 05-02-2021 19:50 ]

Beste antwoord (via GerritsenM op 08-02-2021 19:01)

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Heb je al nagekeken welke bios versie je hebt? Indien je nu een bios versie hebt die je CPU niet ondersteund zou dit je problemen ook wel eens kunnen verklaren. Mijn B550 Aorus Pro kwam met F2 voorgeïnstalleerd, hoewel het beeld gaf en leek te werken is er pas Ryzen 5000-ondersteuning vanaf F10. Een niet ondersteunde CPU kan op alle mogelijke manieren voor problemen zorgen. ;)

Je geheugensnelheid zou ik me nu nog geen zorgen over maken, dit is slechts een kwestie van XMP activeren in het bios. 2133MHz is de standaard DDR4 frequentie, alles daarboven is eigenlijk een soort overclock die je manueel moet activeren.

[ Voor 7% gewijzigd door bibi2205 op 06-02-2021 19:04 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:38
Heb je de ISO die je gedownload hebt met Rufus of iets dergelijks op de USB stick gezet, of met de Windows Media Creator? SImpel de ISO naar de USB kopieren werkt inderdaad niet ... En dan in je BIOS wel even laten booten van USB stick ...

[ Voor 21% gewijzigd door Houtenklaas op 05-02-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

GerritsenM schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:46:

Wanneer ik dit probeer, krijg ik alleen het logo van mijn moederbord te zien,
dat is erg raar, zonder usb kom je nog wel in bios?

kies dan eens voor 'optimized defaults', dan opnieuw opsatarten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritsenM
@Houtenklaas
Ik heb het met Windows Media Creator op de USB-stick gezet ja.

@Tens Zonder USB-stick kom ik in de BIOS ja, maar dan kan ik natuurlijk niet vanaf de USB-stick booten.
Optimized defaults heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Kan je met een F-? toets in een bootmenu komen waar je vervolgens je USB stick kunt kiezen? Zou F12 moeten zijn bij Gigabyte ...

[ Voor 16% gewijzigd door Houtenklaas op 05-02-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritsenM
@Houtenklaas
Ja, via F12 kom ik in het bootmenu en kan ik ook de USB-stick kiezen. Wanneer ik hierop klik, wordt wederom alleen het logo van het moederbord getoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

GerritsenM schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:52:
@Houtenklaas
Ik heb het met Windows Media Creator op de USB-stick gezet ja.

@Tens Zonder USB-stick kom ik in de BIOS ja, maar dan kan ik natuurlijk niet vanaf de USB-stick booten.
Optimized defaults heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat.
als de pc opstart, en geen bootable device vind krijg je normaal gesproken de melding :

no bootable device found.

nu blijft hij hangen op het bios opstartscherm, er lijkt dus meer aan de hand dan een mogelijk foute installatie-usb

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:37
Al een aantal andere usb poorten geprobeerd?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
Als je die stick in een andere PC stopt, wil hij dan wel opstarten van dat ding? En nee, dan gaat er nog niks geïnstalleerd worden ... Dan weet je of de stick wellicht niet OK is. En wat @Tens al meldt, raar dat er geen "no bootable device" melding komt. Trek die EVO er anders even uit om te kijken of hij daarop hangt. Veel meer kan je er niet uithalen denk ik, zit er onboard video op? Dan kan je de videokaart ook nog even opzij leggen ...

[ Voor 42% gewijzigd door Houtenklaas op 05-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritsenM
@Tens
Het klopt! Deze melding krijg ik wanneer ik de PC opstart zonder USB-stick:
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Dus wellicht zit daar de fout niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritsenM
@haarbal
Ik heb alle USB-poorten geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Andere USB stick al een getest? Of dezelfde in een andere PC? En de USB poorten staan niet "uit" in de BIOS neem ik aan?

[ Voor 64% gewijzigd door Houtenklaas op 05-02-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritsenM
@Houtenklaas
Ik heb de tool MobaLiveCD gebruikt. Dit is een tool die een virtual machine gebruikt om vervolgens de booten via mijn usb-stick. Dit werkte volgens de tutorial prima.

Ik heb nog geen andere USB-stick getest, morgen komt een vriend van mij die dat daarmee gaat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

GerritsenM schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:58:
@Tens
Het klopt! Deze melding krijg ik wanneer ik de PC opstart zonder USB-stick:
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Dus wellicht zit daar de fout niet.
hm, zonder usb wel doorstarten, met usb niet....

Nooit eerder gezien, maar je usb-stick lijkt zo ziek dat hij voorkomt dat de pc door het bios komt.

wat eerder is aangegeven, wat doet die usb-stick op een andere pc?

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 05-02-2021 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Eens met @Tens , ik zou een andere USB stick proberen. Er slingert er vast nog wel één rond in je huis ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritsenM
We hebben 8 USB-sticks hier thuis, waarvan de grootste (op mijne na) 4GB is. 8GB is het minimale als ik het goed heb, om te gebruiken voor booten.

Een vriend van mij heeft afgelopen week ook een nieuwe PC in elkaar gezet, en met zijn USB-stick Windows erop gezet. Morgen gaan we dit dus proberen op mijn PC.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
Je zou voor de grap even Ubuntu of zo kunnen installeren met een kleinere stick, dan weet je in ieder geval dat het geheel werkt. Ik verdenk de USB stick op dit moment ... Ubuntu (of Debian, of weet ik veel) kan je ook installeren van een kleinere stick. Rustig een nachtje over slapen, komt vast goed. Mag je morgen alleen geen ander bezoek meer ontvangen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Houtenklaas op 05-02-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probeer idd eens een ander OS te starten zoals Linux. Dat je stick in een bepaald systeem opstart, of zelfs in een VM, geeft geen enkele garantie dat het ook met jouw nieuwe hardware werkt.

Als je bijvoorbeeld altijd via een USB 2 poort opstart en dat werkt, weet je niet of het op je nieuwe systeem dat alleen maar USB 3 kent* het ook doet. Een andere USB stick kan dan de oplossing zijn.

*Genoeg systemen dat USB 2 via een USB 3 controller laat lopen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
En dan de prangende vraag van vandaag ... Werkt het inmiddels?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-04 19:52
Heb je al nagekeken welke bios versie je hebt? Indien je nu een bios versie hebt die je CPU niet ondersteund zou dit je problemen ook wel eens kunnen verklaren. Mijn B550 Aorus Pro kwam met F2 voorgeïnstalleerd, hoewel het beeld gaf en leek te werken is er pas Ryzen 5000-ondersteuning vanaf F10. Een niet ondersteunde CPU kan op alle mogelijke manieren voor problemen zorgen. ;)

Je geheugensnelheid zou ik me nu nog geen zorgen over maken, dit is slechts een kwestie van XMP activeren in het bios. 2133MHz is de standaard DDR4 frequentie, alles daarboven is eigenlijk een soort overclock die je manueel moet activeren.

[ Voor 7% gewijzigd door bibi2205 op 06-02-2021 19:04 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritsenM
Goedenavond heren,

Excuses voor mijn late reactie. @bibi2205 heeft precies gelijk, dit had ik gelukkig zelf opgemerkt na veel onderzoek. Ik had namelijk mijn USB-stick met Windows 10 geprobeerd op mijn laptop, en dit werkte gewoon. Hiermee kon ik concluderen dat het niet aan de USB-stick lag.

Het lag aan de niet-geupdate BIOS versie.
Die stond op F2, en moest een update krijgen naar F10.

Hierna kreeg ik de Windows setup-screen en kon ik de boel installeren.

Erg veel dank voor de snelle en nuttige reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

GerritsenM schreef op zondag 7 februari 2021 @ 23:07:
Goedenavond heren,

Excuses voor mijn late reactie. @bibi2205 heeft precies gelijk, dit had ik gelukkig zelf opgemerkt na veel onderzoek. Ik had namelijk mijn USB-stick met Windows 10 geprobeerd op mijn laptop, en dit werkte gewoon. Hiermee kon ik concluderen dat het niet aan de USB-stick lag.

Het lag aan de niet-geupdate BIOS versie.
Die stond op F2, en moest een update krijgen naar F10.

Hierna kreeg ik de Windows setup-screen en kon ik de boel installeren.

Erg veel dank voor de snelle en nuttige reacties!
Mooi dat het werkt...

bijzonder dat je nu nog een moederbord krijgt met een toch echt wel oude biosversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zal wel de laatste uit de (oude) voorraad zijn geweest. Gelukkig kan je moederborden tegenwoordig zonder ondersteunde CPU updaten. Had trouwens wel fijn geweest als je daar iets van een melding over had gekregen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1