Goedenavond,
Ik heb eergisteren nieuwe onderdelen besteld via alternate, hiervan heb ik een computer in elkaar gezet.
Ik ben gaan bouwen en heb alles aangesloten op het moederbord(cpu, geheugen, koeler, videokaart, voeding, sdd).
Nu heb ik een USB-stick waar ik Windows 10 op heb gezet, die je gratis kan krijgen via microsoft. (hiervan wil ik later een license gaan kopen).
Mijn vervolgstap was dus om de USB-stick in mijn computer te doen, het op te starten en via de BIOS, het systeem laten booten via die USB-stick.
Wanneer ik dit probeer, krijg ik alleen het logo van mijn moederbord te zien, terwijl ik de setup van Windows zou moeten krijgen. Dit lukt dus niet. (Na 20 minuten wachten laat mijn monitor nog steeds alleen het logo zien, hiermee concludeer ik dat het niet werkt.) Via tutorials zou ik de Windows setup screen te zien moeten krijgen, maar dat laat die dus niet zien.
Oplossingen die ik heb geprobeerd maar niet werkten:
- Opnieuw windows op mijn USB-stick gezet. (+ opnieuw geformatteerd).
- BIOS-instellingen gecontroleerd. (Boot priority, Fast Boot, CSM support enabled).
- CMOS-batterij uit mijn moederbord gehaald en dus gereset.
- USB-stick(64GB) gecontroleerd of die bootable is (dat is die) + getest op virtual machine (daar werkte die).
- HDMI connectie tussen videokaart en monitor vervangen door een DVI.
Ik heb dus een nieuwe computer aangeschaft maar kan er dus nog niks mee!
Wat wel opmerkelijk is, is dat de 'memory frequency' in de BIOS op ~2100Mhz staat, terwijl dit 3200Mhz hoort te zijn, wellicht is hiermee iets aan de hand.
Mijn specificaties:
CPU: AMD Ryzen 5 5600x
Moederbord: GIGABYTE B550 Gaming X V2, socket AM4
Geheugen: Corsair 16GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
CPU-koeler: Dark Rock 4 cpu-koeler
SSD: Sumsung 970 EVO, 1 TB
Voeding: Corsair RM750, 750 Watt voeding
Behuizing: Sharkoon VG6-W RGB tower-behuizing
GPU: Asus GTX 1060 3GB(dit is mijn oude kaart, ik wil binnenkort een nieuwe halen).
Het zou top zijn als iemand een oplossing weet, want dan kan ik eindelijk mijn nieuwe computer gebruiken!
Alvast bedankt!
Martijn Gerritsen
:strip_exif()/f/image/1K6EYIHwHgHdDWILgoTXvb4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb eergisteren nieuwe onderdelen besteld via alternate, hiervan heb ik een computer in elkaar gezet.
Ik ben gaan bouwen en heb alles aangesloten op het moederbord(cpu, geheugen, koeler, videokaart, voeding, sdd).
Nu heb ik een USB-stick waar ik Windows 10 op heb gezet, die je gratis kan krijgen via microsoft. (hiervan wil ik later een license gaan kopen).
Mijn vervolgstap was dus om de USB-stick in mijn computer te doen, het op te starten en via de BIOS, het systeem laten booten via die USB-stick.
Wanneer ik dit probeer, krijg ik alleen het logo van mijn moederbord te zien, terwijl ik de setup van Windows zou moeten krijgen. Dit lukt dus niet. (Na 20 minuten wachten laat mijn monitor nog steeds alleen het logo zien, hiermee concludeer ik dat het niet werkt.) Via tutorials zou ik de Windows setup screen te zien moeten krijgen, maar dat laat die dus niet zien.
Oplossingen die ik heb geprobeerd maar niet werkten:
- Opnieuw windows op mijn USB-stick gezet. (+ opnieuw geformatteerd).
- BIOS-instellingen gecontroleerd. (Boot priority, Fast Boot, CSM support enabled).
- CMOS-batterij uit mijn moederbord gehaald en dus gereset.
- USB-stick(64GB) gecontroleerd of die bootable is (dat is die) + getest op virtual machine (daar werkte die).
- HDMI connectie tussen videokaart en monitor vervangen door een DVI.
Ik heb dus een nieuwe computer aangeschaft maar kan er dus nog niks mee!
Wat wel opmerkelijk is, is dat de 'memory frequency' in de BIOS op ~2100Mhz staat, terwijl dit 3200Mhz hoort te zijn, wellicht is hiermee iets aan de hand.
Mijn specificaties:
CPU: AMD Ryzen 5 5600x
Moederbord: GIGABYTE B550 Gaming X V2, socket AM4
Geheugen: Corsair 16GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen
CPU-koeler: Dark Rock 4 cpu-koeler
SSD: Sumsung 970 EVO, 1 TB
Voeding: Corsair RM750, 750 Watt voeding
Behuizing: Sharkoon VG6-W RGB tower-behuizing
GPU: Asus GTX 1060 3GB(dit is mijn oude kaart, ik wil binnenkort een nieuwe halen).
Het zou top zijn als iemand een oplossing weet, want dan kan ik eindelijk mijn nieuwe computer gebruiken!
Alvast bedankt!
Martijn Gerritsen
:strip_exif()/f/image/1K6EYIHwHgHdDWILgoTXvb4Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6AAE7tMHrzeTKcSqs6sY6Xgb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door GerritsenM op 05-02-2021 19:50 ]