Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi76
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-01-2022
Hi mensen!

Ik zal de vraag hopelijk kort omschrijven. :)

Ik heb in mijn persoonlijke holding/BV een aanmerkelijke belang in een bedrijf.
Ik verkoop binnenkort dit hele aanmerkelijk belang (aandelen) vanuit mijn eigen holding/BV.

Ik hoor zoveel verhalen dat ik door de bomen bijna het bos niet meer zie.

De concrete vragen zijn.

- Worden deze met BTW bealst? (wat ik hoor en lees niet)
- De aandelen hebben 99% winst en over de winst betaal je belasting zegt men, maar hoeveel?
- En kan ik de winst uit de BV doorstorten naar prive direct en wat betaal ik daar weer over?

Heb altijd het idee dat ik belasting op belasting moet betalen en daardoor linksom of rechtsom weinig over houd. :P

Hopelijk kunnen jullie licht in het duister maken. ;-)

Dank jullie wel alvast!

G!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:15
Aandelen van een eigen BV worden voor zover ik weet belast met 25% van de winst (waarde verkoop-waarde aankoop)

En dat doorstorten zou ik verwachten dat dat als inkomen wordt gezien, maar daar heb ik zelf nog nooit mee te maken gehad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Tweakers kennende zijn er hier ongetwijfeld mensen die hier iets vanaf weten, maar is dit niet gewoon een vraag voor de belastingdienst?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:30
Gigi76 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:42:
- De aandelen hebben 99% winst en over de winst betaal je belasting zegt men, maar hoeveel?
- En kan ik de winst uit de BV doorstorten naar prive direct en wat betaal ik daar weer over?
- Nee
- Niks
- Ligt eraan hoe je het exact doet, maar bijvoorbeeld als dividend: dan 25% dividendbelasting (een deel vanuit je holding via dividendbelasting en een deel privé via inkomstenbelasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi76
@m-vw Ja dat zou je denken. Gisteren 2 uur met ze aan de telefoon gezeten. Maar niemand durft zijn handen te branden aan een concreet antwoord lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi76
@phYzar Ja precies. En dan schijn je dat weer met elkaar de kunnen verrekenen waardoor het uiteindelijk weer minder wordt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46
En je accountant? Die zou ik misschien eerst vragen. Wat de belastingdienst het liefst heeft en wat voor jou optimaal is (binnen wat er kan/mogelijk is) is niet per se gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

m-vw schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:46:
Tweakers kennende zijn er hier ongetwijfeld mensen die hier iets vanaf weten, maar is dit niet gewoon een vraag voor de belastingdienst?
Je bedoelt een belastingadviseur. De belastingdienst heb je weinig aan die kunnen je hoogstens de juist richting op sturen.

@Gigi76 ik neem aan dat we het hier hebben over toch wel gemakkelijk enkele tienduizenden Euro's? Zo ja, zou ik absoluut iemand in arm nemen die er verstand van heeft en eventueel ook weet hoe je (volgens de regels) zo min mogelijk belasting betaald.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigi76
@True Ja gaat om een bedrag van onder de 50K. Van m,n accountant hoor ik:

Verkoop van aandelen is niet met btw belast. Het vervreemdingsvoordeel = verkoopprijs aandelen minus aankoop/verkrijgingsprijs x 26,9% in 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:16
Dit kun je allemaal vinden via google.

Btw nee. Winst maak je in de bv, dus vpb. Keer je dividend uit naar prive dan betaal je dividendbelasting (in prive en bv). Let op gebruikelijkloon regeling.

Als je dit allemaal niet scherp hebt, wat doe je met een bv?

Edit: ik lees je vraag nog een keer door.

Je vraag is eigenlijk, kan ik de verkoop van mijn AB van de PH onbelast doen? En hoe kan ik de mogelijke opbrengst daarvan via mijn PH op een zo handig mogelijke manier naar prive halen?

[ Voor 30% gewijzigd door synx6 op 03-02-2021 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-05 19:54
Gigi76 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:02:
@True Ja gaat om een bedrag van onder de 50K. Van m,n accountant hoor ik:

Verkoop van aandelen is niet met btw belast. Het vervreemdingsvoordeel = verkoopprijs aandelen minus aankoop/verkrijgingsprijs x 26,9% in 2021
je hebt een accountant, maar vertrouwd meer op random tweakers?
een goeie accountant/boekhouder verdiend zichzelf terug, dus als je je huidige niet vertrouwd wordt het tijd voor een ander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12

Herman

FP ProMod
(...)

De concrete vragen zijn.

(...)
- De verkoop van aandelen zijn (normaal gesproken) vrijgesteld van omzetbelasting.
- Normaal gesproken geen, zie deelnemingswinstvrijstelling
- Winstreserves uit je eigen Holding kun je naar privé halen door een dividendaangifte. Allereerst ben je 15% dividendbelasting verschuldigd en daarna nog 11,9% in je aangifte inkomstenbelasting. (Let wel op balanstest en uitkeringstoets)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 16:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gigi76 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:57:
@m-vw Ja dat zou je denken. Gisteren 2 uur met ze aan de telefoon gezeten. Maar niemand durft zijn handen te branden aan een concreet antwoord lijkt.
Daar is een heel simpele oplossing voor: schrijf een brief aan de inspecteur der belastingen. Die schrijft je dan het correcte antwoord terug, en als het toch niet correct blijkt te zijn, kun je je beroepen op "betrouwbaarheid van de overheid". Je mag nl. als burger er van uit gaan dat de overheid jouw correcte informatie geeft.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:14
Hi mensen!

Ik zal de vraag hopelijk kort omschrijven. :)

Ik heb in mijn persoonlijke holding/BV een aanmerkelijke belang in een bedrijf.
Ik verkoop binnenkort dit hele aanmerkelijk belang (aandelen) vanuit mijn eigen holding/BV.

Ik hoor zoveel verhalen dat ik door de bomen bijna het bos niet meer zie.

De concrete vragen zijn.

Heb altijd het idee dat ik belasting op belasting moet betalen en daardoor linksom of rechtsom weinig over houd. :P

Hopelijk kunnen jullie licht in het duister maken. ;-)

Dank jullie wel alvast!

G!
Beste TS,

Bij iedere fiscale aangelegenheid hangt het altijd af van de exacte feiten en omstandigheden. Uit hetgeen je aandraagt lees ik geen bijzonderheden, de praktijk leert echter dat de verstrekte informatie niet altijd volledig is. Onderstaand antwoord gaat dan ook uit van een normale aandelenparticipatie dus zo simpel en standaard mogelijk.

1. Nee geen btw
2. Als je voldoet aan de voorwaarden voor deelnemingsvrijstelling (simpel gezegd jouw belang in de te verkopen deelneming is tenminste 5% van het nominaal kapitaal vd aandelen) dan is de verkoopwinst vrijgesteld.
3. Het opnemen van de winst uit je Holding is een vooruitdeling. Als je direct wil afrekenen met de fiscus dien je simultaan met de overmaking ter hoogte van het bruto bedrag een dividendbesluit te nemen. In dat geval betaal je gecombineerd 26,9% zoals eerder is gezegd. De 15% dividendbelasting betaal je vanuit de BV aan de fiscus. Het overige deel is onderdeel van de aangifte inkomstenbelasting (voordelen uit aanmerkelijk belang, box 2). Hier betaal je 26,9% over betreffend voordeel, maar je mag de reeds afgedragen 15% dividendbelasting als voorheffing in mindering brengen.

Dus stel de aandelen leveren 60.000 op.
Je keert 60.000 uit als dividend, dan betaal je 9.000 dividendbelasting en maak je 51.000 over naar privé. Zoals gezegd betaal je dan de overige 11.9% x 60.000 bij je aangifte inkomstenbelasting.

Mocht je meer details willen delen, mag je ook een PB sturen. Dan wil ik wel even kort met je meedenken.
Pagina: 1