Toon posts:

Zonnepanelen rendabel bij laag verbruik (appartement)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:06
Ik kon even geen 'dedicated' zonnepanelen topic vinden. Heb in dit topic wel eens vaker het onderwerp voorbij zien komen, dus ik krijg graag jullie advies op het volgende vraagstuk.

Ik woon alleen in een appartement van ~80m2. Verbruik wordt door mijn leverancier ingeschat op ~1000 kWh stroom en ~300m3 gas (afgelopen maand 96 kWh stroom en 70m3 gas). Kennelijk is dit erg laag. Nu wordt er binnen de VvE een actie opgezet om panelen te laten leggen en kan ik meedoen. Ik was zelf in de veronderstelling dat dit niet zo interessant meer was tegenwoordig vanwege de salderingsregeling die vervalt en zo. Hierbij komt dat ik niet verwacht veel langer dan 5 jaar in deze woning te blijven wonen, maar ook een kans dat ik deze t.z.t. verhuur.

Wat zijn punten waar ik op moet letten en/of over na moet denken? Ik heb al de volgende vragen:
- Hoeveel panelen past bij mijn verbruik? En bij een meer standaard verbruik?
- Wat gebeurt er als ik 1500 kWh opwek en 1000 kWh verbruik? Ik begrijp het salderen enigzins, maar je kan toch niet negatief gaan?
- In mijn optiek verhogen panelen niet zo zeer de woningwaarde. Zeker in de huidige markt waar mensen maximaal betalen en het dus meer gaat om hoeveel ze kunnen financieren. Hoe zien jullie dat? En in het geval waarin ik de woning verhuur, is een huurder dan bereid meer huur te betalen gezien de lagere energiekosten?
- Hoe ziet de terugverdientijd er uit, met mijn lage verbruik? Is dat dan significant langer dan normaal en ben ik bovenmatig afhankelijk van ontwikkelingen in de salderingsregeling?

Alle reacties

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:25
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:01:
Ik kon even geen 'dedicated' zonnepanelen topic vinden. Heb in dit topic wel eens vaker het onderwerp voorbij zien komen, dus ik krijg graag jullie advies op het volgende vraagstuk.

Ik woon alleen in een appartement van ~80m2. Verbruik wordt door mijn leverancier ingeschat op ~1000 kWh stroom en ~300m3 gas (afgelopen maand 96 kWh stroom en 70m3 gas). Kennelijk is dit erg laag. Nu wordt er binnen de VvE een actie opgezet om panelen te laten leggen en kan ik meedoen. Ik was zelf in de veronderstelling dat dit niet zo interessant meer was tegenwoordig vanwege de salderingsregeling die vervalt en zo. Hierbij komt dat ik niet verwacht veel langer dan 5 jaar in deze woning te blijven wonen, maar ook een kans dat ik deze t.z.t. verhuur.

Wat zijn punten waar ik op moet letten en/of over na moet denken? Ik heb al de volgende vragen:
- Wat gebeurt er als ik 1500 kWh opwek en 1000 kWh verbruik? Ik begrijp het salderen enigzins, maar je kan toch niet negatief gaan?
- In mijn optiek verhogen panelen niet zo zeer de woningwaarde. Zeker in de huidige markt waar mensen maximaal betalen en het dus meer gaat om hoeveel ze kunnen financieren. Hoe zien jullie dat? En in het geval waarin ik de woning verhuur, is een huurder dan bereid meer huur te betalen gezien de lagere energiekosten?
- Hoe ziet de terugverdientijd er uit, met mijn lage verbruik? Is dat dan significant langer dan normaal en ben ik bovenmatig afhankelijk van ontwikkelingen in de salderingsregeling?
Voor verhuren maakt het niet gek veel uit, die moeten toch zelf betalen voor het verbruik uiteindelijk. Tenzij je all inclusieve gaat verhuren. Let vooral op de kwaliteit van de panelen omvormers. Daar zit wel wat tussen qua vermogensbehoud bijvoorbeeld. Als je daar op bezuinigd is het al minder interessant.

De meeste berekeningen die ik heb gezien hebben een terugverdientijd van een jaar of 7. Ga je er over 5 jaar uit dan ben je al bijna uit. Dus dat is een afweging.

Het oververbruik gaat gewoon het net op. En je wordt defacto leverancier op dat moment. Dus die 500 die je overhoudt krijg je x euro voor betaald.

In een appartementen complex , zeker met blokverwarming wordt er naar de toekomst toe ook al vaak gekeken naar andere combinatiemogelijkheden. Je hebt dan niet zozeer de panelen voor geheel eigen gebruik maar ook deels in verdere stappen in de energie transitie. Ik ken bijvoorbeeld een appartementencomplex waar ze aan de buren leveren die geen eigen panelen kunnen plaatsen. Dat ga je steeds meer zien.

Of laadpalen op de parkeerplaats waar men zijn auto kan gaan opladen, vormen samen dan gelijk een batterij.
Het is vaak onderdeel van een groter plan.

• Longcat
CornermanNL schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:10:
[...]

Voor verhuren maakt het niet gek veel uit, die moeten toch zelf betalen voor het verbruik uiteindelijk. Tenzij je all inclusieve gaat verhuren. Let vooral op de kwaliteit van de panelen omvormers. Daar zit wel wat tussen qua vermogensbehoud bijvoorbeeld. Als je daar op bezuinigd is het al minder interessant.
Wat ik bedoel is, als een huurder kan kiezen uit 2 huizen waarbij de ene 50 euro hogere energielasten heeft, vertaalt zich dat dan in 50 euro hogere kale huur voor het zuinigere huis? Of komt in de praktijk het voordeel volledig bij de huurder te liggen?
De meeste berekeningen die ik heb gezien hebben een terugverdientijd van een jaar of 7. Ga je er over 5 jaar uit dan ben je al bijna uit. Dus dat is een afweging.
Die cijfers lees ik inderdaad ook, maar die gaan wel uit van situaties als 3000 kWh verbruik en 1500 kWh opgewekt door panelen. Dan zit je nog met een netto verbruik, waar mijn verbruik mogelijk negatief zou gaan.
Het oververbruik gaat gewoon het net op. En je wordt defacto leverancier op dat moment. Dus die 500 die je overhoudt krijg je x euro voor betaald.
Klopt het dat ik eerst saldeer (dus wegstreep tegen m'n eigen energietarief) en vervolgens als ik 'negatief' ga lever aan het net en dan een lager tarief krijg? Dat lagere tarief zou de terugverdientijd negatief beinvloeden, toch?
In een appartementen complex , zeker met blokverwarming wordt er naar de toekomst toe ook al vaak gekeken naar andere combinatiemogelijkheden. Je hebt dan niet zozeer de panelen voor geheel eigen gebruik maar ook deels in verdere stappen in de energie transitie. Ik ken bijvoorbeeld een appartementencomplex waar ze aan de buren leveren die geen eigen panelen kunnen plaatsen. Dat ga je steeds meer zien.
Daar heb ik naar gevraagd (ik wil natuurlijk wel aan buren leveren, gezien mijn lage vebruik) maar dat is hier niet rendabel. Het is een vrij klein complex. Iedereen zal dus zijn eigen panelen hebben, maar we hebben wat voordeel door het in een keer te doen.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Wat ik bedoel is, als een huurder kan kiezen uit 2 huizen waarbij de ene 50 euro hogere energielasten heeft, vertaalt zich dat dan in 50 euro hogere kale huur voor het zuinigere huis? Of komt in de praktijk het voordeel volledig bij de huurder te liggen?
Ik denk dat in de huidige praktijk de huur van een woning met panelen weinig hoger zal zijn dan bij een woning zonder panelen. In theorie mag je volgens mij wel meer huur vragen, maar of huurders dat ook werkelijk willen betalen is nog maar de vraag.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:29
@Longcat Maak daar je eigen topic voor aan.
(maar ik zou meedoen met 4 of 5 panelen, dat kost je weinig, wordt nu nog terugverdiend ondanks afbouw salderen, en kost niet zoveel als het goed is)

Ampera-e (60kWh)

• Longcat

Wat zijn punten waar ik op moet letten en/of over na moet denken bij deze afweging? Ik heb al de volgende vragen:

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:39
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:01:
Hoe ziet de regeling eigenlijk uit? Is er sprake van participaties met een jaarlijkse opbrengst, of wordt er echt per paneel gematcht met het verbruik van de aankoper? Mocht er sprake zijn van het eerste, dan kun je het zeker gewoon beschouwen als obligaties met een onbepaalde termijn.
Ik ga hierbij even uit van de situatie: De opbrengst van de panelen die jij hebt gekocht wordt gematcht met jouw eigen verbruik. Saldering vindt dus plaats op appartementsniveau, niet op blokniveau zoals bij participaties.
-hoeveel panelen voor het verbruik -> grofweg geldt dat het aantal wattpiek zich redelijk laat vertalen naar kwh/jaar. Vermenigvuldig dit met de instralingsfactor (google.) en je kunt een inschatting maken. Hoeveel wattpiek per paneel je hebt is lastig in te schatten. Dat is onder andere bepaald door het fysieke formaat.
-Het overschot op jaarbasis wordt teruggeleverd tegen de kale energieprijs. Dit is zo'n 5-8ct/kwh. Afhankelijk van je energieleverancier.
-Terugverdientijd: kutopmerking, maar dat is afhankelijk van wat je betaalt. Je eigen verbruik afdekken bespaart je 250 euro/jaar voor 1000kwh.
-Of het woningwaardeverhogend is weet ik niet.

Maar bekijk het anders: Als het zich terugverdient in 7 jaar, dan is het effectief een obligatie die 14% rendement haalt, alleen weet je de restwaarde niet. Deze is monetair inflatievast, maar niet technologisch inflatievast.

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
Voor VvE's zijn diverse mogelijkheden om de zonnepanelen te koppelen aan bepaalde appartementen, dit vergt vaak wel het e.e.a. aan goede voorbereiding. Wat betreft jou vragen, die zijn relatief eenvoudig te beantwoorden.

De saldering loopt inderdaad af per 2023 (alhoewel er geluiden zijn dat dit wellicht verlengt gaat worden met een nieuw kabinet), maar ook al vervalt het per 2023, dat betekend niet dat het ineens naar 0% gaat. De saldering loopt vloeiend af met 9% per jaar tot 2030, waarna die wel ineens naar 0% gaat.
Mocht je dus bv 3, 4 of 5 panelen bij de VvE nemen, dan kun je dus ook nog steeds 100% voorzien zijn in de aankomende jaren.

Mocht je meer produceren dan dat je gebruikt, dan ligt het een beetje aan de VvE wat voor afspraken zij daarover gemaakt hebben, mede omdat de zonnepanelen vaak als 1 VvE wordt gekocht dus de meeropbrengst zal vermoedelijk ook gelden voor de andere appartementen, in sommige gevallen is het ook mogelijk dat bv. iemand te weinig panelen heeft, waardoor die jou 'restant' kan kopen tegen een lager tarief, waardoor jij per maand weer minder betaald voor bv. gas. - maar zoals ik al noemde in het begin, dit is geheel afhankelijk van hoe de VvE het geheel opzet, let daar dus goed op.

Mocht de VvE als geheel teveel stroom opleveren, dan betaald de energie leverancier vaak een bedrag terug, meestal ligt dit tussen de 4-9cent per kwh. Toevallig kwam ik het vorige week van GreenChoice tegen die op 8 cent zit per kwh, tot een max van 2000kwh op jaar basis, daarna betalen ze vrijwel geen cent meer. - ik weet echter niet hoe dit voor VvE's uitpakt omdat die vaak meerdere addressen / appartementen hebben.

[Voor 3% gewijzigd door HSA.Solar op 03-02-2021 14:30]

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:34
scoobs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Hoe ziet de regeling eigenlijk uit? Is er sprake van participaties met een jaarlijkse opbrengst, of wordt er echt per paneel gematcht met het verbruik van de aankoper? Mocht er sprake zijn van het eerste, dan kun je het zeker gewoon beschouwen als obligaties met een onbepaalde termijn.

[...]

Ik ga hierbij even uit van de situatie: De opbrengst van de panelen die jij hebt gekocht wordt gematcht met jouw eigen verbruik. Saldering vindt dus plaats op appartementsniveau, niet op blokniveau zoals bij participaties.
-hoeveel panelen voor het verbruik -> grofweg geldt dat het aantal wattpiek zich redelijk laat vertalen naar kwh/jaar. Vermenigvuldig dit met de instralingsfactor (google.) en je kunt een inschatting maken. Hoeveel wattpiek per paneel je hebt is lastig in te schatten. Dat is onder andere bepaald door het fysieke formaat.
-Het overschot op jaarbasis wordt teruggeleverd tegen de kale energieprijs. Dit is zo'n 5-8ct/kwh. Afhankelijk van je energieleverancier.
-Terugverdientijd: kutopmerking, maar dat is afhankelijk van wat je betaalt. Je eigen verbruik afdekken bespaart je 250 euro/jaar voor 1000kwh.

Maar bekijk het anders: Als het zich terugverdient in 7 jaar, dan is het effectief een obligatie die 14% rendement haalt, alleen weet je de restwaarde niet. Deze is monetair inflatievast, maar niet technologisch inflatievast.
Stel dat die panelen 1750 euro kosten. En 250 per jaar opleveren.

Na 7 jaar heb je dan 1750 euro, daarmee heb je je panelen afbetaald en nog geen euro rendement behaald.

Na 20 jaar heb je 5000 euro. Een beleggingsresultaat van 5000 euro na 20 jaar op een inleg van 1750 euro = 5,39% rendement per jaar.

Na 30 jaar heb je 7500 euro. Een beleggingsresultaat van 7500 euro na 30 jaar op een inleg van 1750 euro = 4,97%.

PV Output

• Longcat
scoobs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Iedereen krijgt gewoon z'n eigen panelen en er wordt onderling niets uitgewisseld.
[...]

De persoon die ik hierover sprak had het geloof ik over 350 kWh wattpiek, dus dan zou ik met 4 wel klaar zijn. Al is een paneel of 6 wellicht verstandiger met het oog op verhuur/verkoop?
Ik betaal 0,23744 normaal en 0,22534 dal.

Zo zou ik het graag zien, maar lijkt me zeer afhankelijk van blijven wonen in de woning gedurende die hele periode, een stabiele kWh-prijs en geen gekkigheden aan de kant van de overheid (zoals met saldering). Ik probeer het een beetje te stress-testen op een scenario dat ik bijv. over 5 jaar verhuis. Is het dan nog rendabel? Maar ik heb moeite met de relevante variabelen identificeren en alle moving parts..

• Longcat
@HSA.Solar bedankt voor je reactie. Ik had gevraagd of ze van plan zijn om op complex-niveau te werken of op individueel niveau. Het antwoord was dat iedereen z'n eigen panelen zal hebben, o.a. omdat ze geen administratie willen van onderlinge verkoop van energie en omdat wellicht niet iedereen mee wil doen.
Mijn situatie is dus eigenlijk hetzelfde als voor iemand die een huis heeft. Enige verschil is dat dit project door de VvE wordt opgezet en dat er een voordeel is om te delen in de vaste kosten (+ wellicht wat voordeel door groter inkopen).

[Voor 28% gewijzigd door Longcat op 03-02-2021 14:36]

• pakkie73
  • Laatst online: 20-03 14:24
Wat dacht je van dit topic voor je zonnepanelen-vraag?
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:55
De salderingsregeling gaat niet stoppen in 2023 maar wordt daarna afgebouwd tot in 2031, maar ik verwacht dat het nog wel een keer verlengt gaat worden.

De investering verdien je gemiddeld in 7 jaar terug.
Collectief en VVE regelingen krijg ik vaak een rare smaak in de mond, kijk dus zeer goed of het wel interessant is en toch geen kleine lettertjes aanwezig zijn.

[Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2021 14:49]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:05

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Of het thuis hoort in WVB, Domotica of hier weet ik nog niet, maar het hoort in ieder geval niet thuis in het FO-topic, daarom heb ik het afgesplitst. Als je een andere titel wil, moet je even een TR indienen.

No good deed goes unpunished.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:13
Zolang de panelen bij jouw huis horen heb je nu het voordeel van aanschaf, dus geen rare huurconstructie. Tevens heb je niet het nadeel van eigen voorrijkosten, want de VvE zorgt voor de schaalvergroting. Ik zou gaan voor zoveel panelen als je kunt krijgen qua ruimte, minder krijg je altijd spijt van.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Longcat
Lardman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:20:
Zolang de panelen bij jouw huis horen heb je nu het voordeel van aanschaf, dus geen rare huurconstructie. Tevens heb je niet het nadeel van eigen voorrijkosten, want de VvE zorgt voor de schaalvergroting. Ik zou gaan voor zoveel panelen als je kunt krijgen qua ruimte, minder krijg je altijd spijt van.
Er zou ruimte zijn voor 10 panelen per woning. Dat is toch veel te veel voor mij? Of pak ik veel voordeel door het spelen van energiecentrale?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Er zou ruimte zijn voor 10 panelen per woning. Dat is toch veel te veel voor mij? Of pak ik veel voordeel door het spelen van energiecentrale?
Meer produceren dan je gebruikt is nu niet rendabel, zolang je nog mag salderen. Over een jaar of 10 misschien wel.
Maar houd er ook rekening mee dat je verbruik misschien omhoog gaat in de toekomst. Bijvoorbeeld door elektrisch koken, of dat je niet meer alleen woont. Een paneeltje erbij leggen is lastig.

TheS4ndm4n#1919

• scoobs
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:31:
[...]
De persoon die ik hierover sprak had het geloof ik over 350 kWh wattpiek, dus dan zou ik met 4 wel klaar zijn. Al is een paneel of 6 wellicht verstandiger met het oog op verhuur/verkoop?
Om te beginnen ga ik even flauw zijn; het is 350 wattpiek (vermogen), wat neerkomt op +/-350 kwh (energie) per jaar bij een instralingsfactor van 100%

Of het rendabel is, dat weet ik niet. Ik verwacht dat zowel je marginale kosten als je marginale opbrengsten dalen bij het plaatsen van meer panelen. Aangezien je wat beter belegd bent mbt aandelen kun misschien wat vaardigheden daarvandaan halen: Voer een discounted cash flow analyses uit vanaf het moment van aanleggen tot de salderingsregeling voorbij is (over 10 jaar). Als uitvoerparameters kun je voor de eerste 5 jaar je eigen verbruik nemen, en na 5 jaar het verbruik van een gemiddeld gezin in een appartement.

Hierbij kun je drie afwegingen maken: welke levert mij in deze periode in absolute zin het meest op, welke heeft het hoogste rendement, of welke heeft het hoogste absolute rendement, zolang het boven x% per jaar blijft.

Maar de belangrijkste vraag is; liggen er al concrete voorstellen (+prijzen) op tafel? Want als je 3000 euro moet betalen om 6 panelen (a 2100wp) te leggen, dan zou ik het geld beter ergens anders in stoppen. Of toch voor maximaal 4 panelen gaan, als dat 2000 euro kost. Daar haal je een hoger rendement mee, omdat je vanwege salderen na de eerste 1000kwh maar +/- 1/4e van de prijs krijgt.

[...]
Ik betaal 0,23744 normaal en 0,22534 dal.
Die prijs is inclusief belastingen. De kale prijs is 5 a 8 ct, en dat is wat je terug krijgt als je over je eigen verbruik heen gaat. Kijk maar even op je laatste factuur. Dat is wat je terugkrijgt als je op jaarbasis meer teruglevert dan verbruikt. En dat is wat na 2023 de prijs is voor het stuk dat niet meer onder salderen valt. Eventueel is de aanleg van de panelen ook een mooi moment om eens te gaan shoppen voor een nieuwe energieleverancier, mocht je dat niet al jaarlijks doen. Ook daar zijn mooie topics van te vinden op tweakers.
[...]
Zo zou ik het graag zien, maar lijkt me zeer afhankelijk van blijven wonen in de woning gedurende die hele periode, een stabiele kWh-prijs en geen gekkigheden aan de kant van de overheid (zoals met saldering). Ik probeer het een beetje te stress-testen op een scenario dat ik bijv. over 5 jaar verhuis. Is het dan nog rendabel? Maar ik heb moeite met de relevante variabelen identificeren en alle moving parts..
kWh prijs doet al jaren weinig gekke dingen. En de overheid heeft na tig jaar van uitstel eindelijk een plan op tafel liggen over hoe ze het salderen over een periode van 10 jaar willen afbouwen. Qua externe factoren zitten we eigenlijk eindelijk eens in rustig vaarwater.

@Ardana DeD is het subforum waar je normaal deze topics terugvind.

• Ardana
  • Laatst online: 13:05

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dan een schopje die kant op :)

No good deed goes unpunished.

• Longcat
scoobs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Om te beginnen ga ik even flauw zijn; het is 350 wattpiek (vermogen), wat neerkomt op +/-350 kwh (energie) per jaar bij een instralingsfactor van 100%
Oh ja, dat is wat er werd gezegd. Ik haal alle termen door elkaar. :+

• Longcat
Ardana schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:37:
[mbr]Dan een schopje die kant op :) [/]
Ik had al een los topic gemaakt:
scoobs in "Zonnepanelen en de financiële kant"
Tazzios in "Zonnepanelen en de financiële kant"

Excuses voor het dubbeltopic. Deze mag dicht.

[Voor 11% gewijzigd door Longcat op 03-02-2021 16:13]

• scoobs
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:42:
[...]

Ik had al een los topic gemaakt:
scoobs in "Zonnepanelen en de financiële kant"

Excuses voor het dubbeltopic. Deze mag dicht.
Dan moet je niet dit topic quoten. :+

• Longcat
scoobs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Oh ja, dat is wat er werd gezegd. Ik haal alle termen door elkaar. :+
Of het rendabel is, dat weet ik niet. Ik verwacht dat zowel je marginale kosten als je marginale opbrengsten dalen bij het plaatsen van meer panelen. Aangezien je wat beter belegd bent mbt aandelen kun misschien wat vaardigheden daarvandaan halen: Voer een discounted cash flow analyses uit vanaf het moment van aanleggen tot de salderingsregeling voorbij is (over 10 jaar). Als uitvoerparameters kun je voor de eerste 5 jaar je eigen verbruik nemen, en na 5 jaar het verbruik van een gemiddeld gezin in een appartement.

Hierbij kun je drie afwegingen maken: welke levert mij in deze periode in absolute zin het meest op, welke heeft het hoogste rendement, of welke heeft het hoogste absolute rendement, zolang het boven x% per jaar blijft.
Goed idee. Aanname is dan dus wel dat het voorstel van afbouw van de salderingsregeling doorgaat in zijn huidige vorm. Vanwaar gemiddelde gezinsverbruik na 5 jaar? Met het oog op verkoop bedoel je? Dan kan ik denk ik beter werken met verwachte 'restwaarde'/meeropbrengst.
Maar de belangrijkste vraag is; liggen er al concrete voorstellen (+prijzen) op tafel?
Komen er nog aan. Het is aardig early stage - er kwam vandaag iemand kijken naar de meterkasten van de appartementen om te inventariseren. Ik denk dit soort dingen graag ruim op tijd uit zodat ik niet een impulsbeslissing hoef te maken.
Want als je 3000 euro moet betalen om 6 panelen (a 2100wp) te leggen, dan zou ik het geld beter ergens anders in stoppen. Of toch voor maximaal 4 panelen gaan, als dat 2000 euro kost. Daar haal je een hoger rendement mee, omdat je vanwege salderen na de eerste 1000kwh maar +/- 1/4e van de prijs krijgt.
Goed punt. Je wil dus zo dicht mogelijk op het eigen verbruik zitten. Complicerende factor is dat ik hier pas sinds augustus woon, dus mijn jaarverbruik is nog enigszins onzeker (al zal het gemiddelde maandverbruik x12 waarschijnlijk redelijk conservatief zijn gezien periode augustus-februari). Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid dat ik hier niet in m'n eentje blijf wonen en/of overstappen op elektrisch koken. Waar ik met 3-4 panelen al uit zou kunnen, zou ik wellicht beter voor 5 of 6 kunnen gaan.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:31:

Ik zou vooral ook kijken wat de totale kosten dan worden. Als je met 4 panelen bv. 2000 betaalt en voor 6 panelen 2500, dan zijn die twee extra panelen relatief goedkoop.
(Even fictieve getallen, gaat er meer om dat je sowieso kosten voor de stroomleidingen en omvormer zult hebben en dat die weinig hoger worden als je meer panelen neemt.)
Ik zou daar bovenop er ook iets anders naar kijken. Als je in de toekomst je appartement zou verkopen, dan denk ik dat potentiële kopers bij een appartement met panelen eerder zullen denken dat de boel bij de tijd is gehouden en dat jij en de VvE op een positieve manier actief zijn. Terwijl een appartement zonder panelen in de toekomst (als het gros van de appartementen wel panelen heeft) misschien eerder juist associaties geeft dat de boel wat verouderd is.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:18

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

RocketKoen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:28:
[...]

Meer produceren dan je gebruikt is nu niet rendabel, zolang je nog mag salderen. Over een jaar of 10 misschien wel.
Maar houd er ook rekening mee dat je verbruik misschien omhoog gaat in de toekomst. Bijvoorbeeld door elektrisch koken, of dat je niet meer alleen woont. Een paneeltje erbij leggen is lastig.
Maar er zit nog een behoorlijk verschil tussen "net genoeg" en "volleggen tot je niet meer kan".

En TS is voornemens om binnenkort te gaan verhuizen. Ik zou helemaal niet vol investeren in panelen. Die haal je er niet zo snel uit, en of een koper er meerwaarde aan hecht is de vraag.

Ik persoonlijk niet. Over 5 jaar hebben we weer betere panelen, en leg ik ze als koper liever daarmee vol.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Longcat
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:56:
[...]

Ik zou daar bovenop er ook iets anders naar kijken. Als je in de toekomst je appartement zou verkopen, dan denk ik dat potentiële kopers bij een appartement met panelen eerder zullen denken dat de boel bij de tijd is gehouden en dat jij en de VvE op een positieve manier actief zijn. Terwijl een appartement zonder panelen in de toekomst (als het gros van de appartementen wel panelen heeft) misschien eerder juist associaties geeft dat de boel wat verouderd is.
Fair punt. Al is dat lastig te kwantificeren.. Een all-in verhuur (gemeubileerd, aan expats) over een aantal jaar behoort tot de mogelijkheden. Dan pak ik het voordeel op de energielasten, dus dat werkt in het voordeel. En ik moet denk ik ook rekening houden dat de woningmarkt niet altijd blijft zoals het nu is. Een aantal panelen kan net dat extra pluspuntje geven om in een moeilijke markt een verkoop gedaan te krijgen.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Fair punt. Al is dat lastig te kwantificeren.. Een all-in verhuur (gemeubileerd, aan expats) over een aantal jaar behoort tot de mogelijkheden. Dan pak ik het voordeel op de energielasten, dus dat werkt in het voordeel. En ik moet denk ik ook rekening houden dat de woningmarkt niet altijd blijft zoals het nu is. Een aantal panelen kan net dat extra pluspuntje geven om in een moeilijke markt een verkoop gedaan te krijgen.
Dat lijkt mij inderdaad ook. Het zal je waarschijnlijk niet de kop kosten (orde van grootte van 1500 euro gok ik?) en het is vermoedelijk ook nu of nooit. Want bij een appartementencomplex zul je niet over een paar jaar even wat panelen erbij kunnen plaatsen.

• overhyped
  • Nu online
Qua verkoopbaarheid, mijn huis is net in de verkoop gegaan en alle makelaars zien 't als een grote plus dat ik geen energie kosten heb. Of dat zich vertaald in een hogere prijs gaan we zien, maar ieder voordeeltje wordt in deze markt natuurlijk extra opgeblazen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-03 20:03

• !null
Haha gaat niet helemaal goed. Maar zoals gezegd, als je kunt kiezen, doe mee met een kleine set. Want je verbruikt erg weinig, kan je dat mooi compenseren, en is het salderen nog nuttig. Daarna is een 1000 of 1200W setje altijd wel mooi meegenomen.
Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar als je ruimte hebt en het niet een mega uitgave voor je is zou ik het doen, en dan niet kijken of het nou in 4 of in 7 jaar is terugverdiend, en of je uiteindelijk betere huur of verkoopprijs krijgt.

Vergis je niet dat appartementencomplexen en hun VVE's ook steeds meer moeten vanuit overheid. Dus ook prettig om hierin mee te werken. En mocht je het eenmaal verkopen, dan is het fijn dat de VVE bij de tijd is. En het kan positief uitpakken voor de prijs, maar dat is slecht meetbaar.

Edit: Overigens, met 300m3 gas kun je ook kijken naar opties om van het gas af te komen. Dan bespaar je 175 euro jaarlijks, wat al goed is voor ~875kWh aan kosten. Dat kan alleen al voldoende zijn om je gas verbruik te compenseren met elektra verbruik, afhankelijk van gekozen manier.

[Voor 15% gewijzigd door !null op 03-02-2021 16:15]

Ampera-e (60kWh)

• scoobs
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:52:
Goed idee. Aanname is dan dus wel dat het voorstel van afbouw van de salderingsregeling doorgaat in zijn huidige vorm. Vanwaar gemiddelde gezinsverbruik na 5 jaar? Met het oog op verkoop bedoel je? Dan kan ik denk ik beter werken met verwachte 'restwaarde'/meeropbrengst.
Dat is inderdaad een aanname. Helaas is de overheid net zo betrouwbaar als de beurs. ;)
Met het oog op verkoop heb ik inderdaad gerekend met 5 jaar het gemiddeld gezinsverbruik. Je kunt ook werken met restwaarde/meeropbrengst. Hoe dan ook, ik zou lichtelijk pessimitisch werken en uitgaan van hetgeen er het eerst komt.
Komen er nog aan. Het is aardig early stage - er kwam vandaag iemand kijken naar de meterkasten van de appartementen om te inventariseren. Ik denk dit soort dingen graag ruim op tijd uit zodat ik niet een impulsbeslissing hoef te maken.
Dan zitten we nu denk ik op het punt dat je een model hebt om een inschatting te maken van de rendabiliteit, maar dat het nog wachten is op parameters.
Goed punt. Je wil dus zo dicht mogelijk op het eigen verbruik zitten. Complicerende factor is dat ik hier pas sinds augustus woon, dus mijn jaarverbruik is nog enigszins onzeker (al zal het gemiddelde maandverbruik x12 waarschijnlijk redelijk conservatief zijn gezien periode augustus-februari). Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid dat ik hier niet in m'n eentje blijf wonen en/of overstappen op elektrisch koken. Waar ik met 3-4 panelen al uit zou kunnen, zou ik wellicht beter voor 5 of 6 kunnen gaan.
Ik ga nu even afwijken van mijn eerdere "fact driven argumentatie" en even werken op gevoel; Qua PV is het wat mij betreft vaak beter om net wat te ruim dan net wat te krap te zitten. Zeker als je nu slechts 1000kwh gebruikt. Dat is wel echt zeer zuinig. Maar het staat en valt met de prijs die je kwijt bent voor 4, 6, 8 of 10 panelen. De fixed prijs van je meterkast ombouwen ben je toch wel kwijt. En de prijzen van omvormers schalen ook sub-lineair met het vermogen dat ze leveren. Mechanisch is het vaak zelfs zo dat het eenzelfde omvormer is met verschillende ratings. Even afwachten dus.

[Voor 4% gewijzigd door scoobs op 03-02-2021 16:17]

• Longcat
!null schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:12:
Haha gaat niet helemaal goed. Maar zoals gezegd, als je kunt kiezen, doe mee met een kleine set. Want je verbruikt erg weinig, kan je dat mooi compenseren, en is het salderen nog nuttig. Daarna is een 1000 of 1200W setje altijd wel mooi meegenomen.
Ik kan niet in je portomonnee kijken, maar als je ruimte hebt en het niet een mega uitgave voor je is zou ik het doen, en dan niet kijken of het nou in 4 of in 7 jaar is terugverdiend, en of je uiteindelijk betere huur of verkoopprijs krijgt.
Ik heb toevallig overtollige cash uit verkoop vorige woning die ik geleidelijk aan het investeren ben. Heb er dus wel de ruimte voor, maar ik zet liever m'n geld niet in de fik. Ik kan dus ook je opmerking niet helemaal plaatsen om niet naar de financien van het verhaal te kijken. Of is je punt dat een eventuele besparing/extra kosten toch maar in de tientjes/honderden grootheid zal vallen en dat daarom een ideologisch uitgangspunt wellicht relevanter is?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:13
370 watt paneel levert op Zuid 350 kWh.
8 cent per kWh voor overproductie bij Greenchoice zorgt voor 28 euro per jaar opbrengst per paneel bovenop je eigen gebruik. Ga dus energiecentrale spelen, je hebt nergens anders 16% rendement op je spaargeld. 10 panelen dus.
Rekensom totaal. 1000kWh voor 20 cent, 2500kWh voor 8 cent is 400 euro opbrengst per jaar, hoger als je meer stroom gebruikt om gas te besparen. Kijk wat de offerte van de VvE is voor 10 panelen en maak op basis daarvan je inschatting.
Tevens kun je verwarming en koeling aanpakken met kleine split airco, ideaal voor flats.

[Voor 27% gewijzigd door Lardman op 03-02-2021 16:31]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Longcat
Voor nu denk ik genoeg info. Het is wachten op de eerste prijsindicaties.
Overigens is er ook de mogelijkheid, indien alle bewoners mee willen doen, dat het vanuit de VvE kas bekostigd wordt. We komen dan tekort voor de begroting van de komende 5 jaar, dus dan zal de maandelijkse bijdrage verhoogd worden (al kan je dit weer deels wegstrepen tegen lagere energielasten). De kosten kunnen dan worden uitgespreid over de komende jaren.
Vraag is dan wel weer hoe ze dat willen verdelen als niet iedereen evenveel panelen wil bijvoorbeeld, maar dat zijn details waar nog aan gewerkt zal worden.
Lardman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:29:
370 watt paneel levert op Zuid 350 kWh.
8 cent per kWh voor overproductie bij Greenchoice zorgt voor 28 euro per jaar opbrengst per paneel bovenop je eigen gebruik. Ga dus energiecentrale spelen, je hebt nergens anders 16% rendement op je spaargeld. 10 panelen dus.
Rekensom totaal. 1000kWh voor 20 cent, 2500kWh voor 8 cent is 400 euro opbrengst per jaar, hoger als je meer stroom gebruikt om gas te besparen. Kijk wat de offerte van de VvE is voor 10 panelen en maak op basis daarvan je inschatting.
Tevens kun je verwarming en koeling aanpakken met kleine split airco, ideaal voor flats.
Ik zit bij budget energie en zit daar redelijk locked-in vanwege pakket korting met internet. :9 Heb nog niet kunnen achterhalen wat ik daar voor kaal tarief betaal.
Wat is je som voor die 16%?

Edit:
Normaal: 0,06655
Dal: 0,05445

Even kort door de bocht: volgens deze site (https://www.zonnepaneelprijzen.nl/kosten/) zou 6 panelen van 250 Wp 1900 euro moeten kosten en 10 panelen 3000 na BTW teruggaaf. Laten we voor het gemak zeggen dat ik 6 panelen nodig heb voor mijzelf en dat die 4 dus puur zijn voor terugleveren. Dan heb je het over een initiele investering van 1100 euro met jaaropbrengst van 1000 Wp = ~880 kWH (volgens Essent). Vermenigvuldig ik dat met gem. 6 cent, dan kom ik op ~53 euro uit. Iets minder dan 5% jaarlijks rendement. Niet slecht voor laag-risico investering, maar geen 16%.

[Voor 58% gewijzigd door Longcat op 03-02-2021 16:47]

• scoobs
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:32:
Voor nu denk ik genoeg info. Het is wachten op de eerste prijsindicaties.
Overigens is er ook de mogelijkheid, indien alle bewoners mee willen doen, dat het vanuit de VvE kas bekostigd wordt.
En dan vervolgens met participaties werken? Het is an sich wel het gunstigste als je gewoon het hele dak vollegt, en dan aan de hand van van een verdeelsleutel de opbrengsten uitkeert. Maar dat zit hem meer in het feit dat er dan alleen in de hoofdkast van het complex gesleuteld hoeft te worden. Iets met 10x dubbel werk besparen - en qua gemiddelde saldering vaak ook gunstiger. Ik ben alleen wel benieuwd hoe ze dat gaan doen met eigen verbruik verrekenen.
Ik zit bij budget energie en zit daar redelijk locked-in vanwege pakket korting met internet. :9 Heb nog niet kunnen achterhalen wat ik daar voor kaal tarief betaal.
Misschien wat offtopic, maar dan is dat iets om in je kalender te zetten voor augustus: internet en nuts even los regelen.
Wat is je som voor die 16%?
Ik zie iets van 400 euro/jaar voorbij komen. Zelf zit ik ook bij greenchoice, en ik kan beamen dat het redelijk klopt. Maar ik ben wel benieuwd waar die iemand tevoorschijn kan toveren die mij 3500wp aanlegt voor 2500 euro. In dat geval zou ik ook alles volleggen namelijk.

• Longcat
scoobs schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Misschien wat offtopic, maar dan is dat iets om in je kalender te zetten voor augustus: internet en nuts even los regelen.
Ik krijg op het internet 5 euro korting (en is met 30 euro p/m (25 incl korting) volgens mij al een van de goedkoopste aanbieders). Als ik overstap naar bijv. green choice, dan pak ik 2 cent * 880 kWh = 17.60 euro meer, maar verlies ik 60 euro korting. Dan wordt het rendement wat minder optimaal. :9

[Voor 9% gewijzigd door Longcat op 03-02-2021 16:55]

• !null
Longcat schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Ik heb toevallig overtollige cash uit verkoop vorige woning die ik geleidelijk aan het investeren ben. Heb er dus wel de ruimte voor, maar ik zet liever m'n geld niet in de fik. Ik kan dus ook je opmerking niet helemaal plaatsen om niet naar de financien van het verhaal te kijken. Of is je punt dat een eventuele besparing/extra kosten toch maar in de tientjes/honderden grootheid zal vallen en dat daarom een ideologisch uitgangspunt wellicht relevanter is?
Een beetje het laatste, maar ook een beetje dat je niet kunt kijken hoe het uitpakt bij verkoop en verhuur, en dus je financiele rendement ervan daardoor niet goed kunt bepalen.

Als je hier voor 4 panelen 1000 euro aan uitgeeft, dan kun je je eigen elektra rekening compenseren, a 200 euro (voor 1000kWh). Of het dan 180 is of 220 en hoeveel je ervan overdag zelf opgebruikt als het 2027 is en salderen is afgebouwd, zou ik allemaal niet zo boeiend vinden. Dan ben je al snel meer tijd aan kwijt die je zinniger had kunnen besteden.
Bij eventuele verkoop is het fijn als je een VVE hebt die niet achterloopt en voldoet aan allerlei nieuwe regelementen. Waar ik overigens weinig verstand van heb, maar VVE's moeten wel meer met het duurzaamheidsaspect.

Maar ik weet niet wat de deal is vanuit de VVE. Kun je kiezen hoeveel? En wat zijn kosten per Wattpiek vermogen?
Misschien is het wel heel duur en dus niet zo aantrekkelijk.

Ampera-e (60kWh)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:10
@Longcat Om hierop iets zinnigs te zeggen hebben we wel meer info nodig.
Wordt het via een soort energiecollectief geregeld dan krijg je 15 jaar lang circa 10 cent terug via je energiebelasting (postcoderoos regeling). Dat is totaal niet interessant want na pas 12 jaar heb je je investering terug.
Krijg je een eigen omvormer aangesloten op je meterkast + een aantal panelen voor jezelf, dan kan het interessant worden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb nu de 2 topics samengevoegd zodat alles op 1 plaats staat. Het is een beetje rommelig, maar ach.

Wise enough to play the fool

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En even antwoorden:

Leg gewoon maximaal neer op je dak.
Als je de goede leverancier kiest krijgt je 8-10cent netto terugleververgoeding, en je zou op een gegeven moment elektrisch kunnen verwarmen en zo gasverbruik vermijden.

Dan nog wat rekendingetjes:
Je legt 10 panelen oost-west neer. Dan ligt er plm 3500wp op je dak.
Daarmee wek je zeker 3000kwh op per jaar

Je eigen verbruik van 1000kwh kan je -nog- salderen (dus 1 op 1 wegstrepen). Dat is een goede 210 euro per jaar. Die 2000kwh die je overhebt levert je, bij greenchoice, 160 euro op. Totaal 370 per jaar.

Beetje net systeem, geïnstalleerd en wel kost je na aftrek btw zeg 90ct per wp. Dus voor 3150 ben jij klaar.
Na 8 jaar (als het salderen blijft) heeft dit systeem zichzelf terugverdiend.

Stel, je vermijd er je gasverbruik mee, dan scheelt dat weer dik 200 euro gas. Gooi je dan ook je gasaansluiting eruit, ben je nog een keer 250 euro vaste lasten kwijt. (Goed, je moet dan een warmtepomp installeren, maar je snapt hem).

Wise enough to play the fool

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leg inderdaad maximaal neer, een kaal dak is een zonde.

Ik ben wel benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan, gaan ze de DC kabels van ieder setje naar het appartement trekken of komt er een grote omvormer met een verdeelsleutel? Dat zijn dingen waar je over na moet denken.

Oh en kijk eens naar het verbruik van de VVE zelf en reserveer daar inderdaad ook wat ruimte voor. Er brandt altijd wel ergens een lampje in een trappenhuis, liften zijn ook niet echt zuinig dus voor de VVE is er nu een leuke besparingsmogelijkheid.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Longcat
@teacher Klinkt goed. De twijfel bij mij komt doordat ik niet verwacht hier 8 jaar te wonen. Aan de andere kant is zo'n termijn altijd lastig inschatten en de kosten van teveel leggen zijn ook niet enorm.

@Erasmo Geen plannen voor een grote 'centrale'. Iedereen z'n eigen panelen en omvormer e.d. is het plan. Het complex heeft geen lift - het is 2 woonlagen hoog. :D

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ah en hoe willen jullie dan de prik van de omvormer in je meterkast krijgen?

Ah ok geen lift maar wel lampjes, wellicht nog een hydrofoor ed. Wat scheelt is je kan op de jaarrekening van de VVE zien hoeveel je ongeveer per jaar verbruikt en daarop de VVE panelen dimensioneren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:48
@Longcat
ik gebruik (normaal) 1kWh + 300m3 gas per jaar. (ik wek een 6000kWh per jaar op.)
(dit jaar door corona en thuis werken ben ik bang dat ik wel iets meer kWh ga gebruiken, maar dat is nog een beetje afwachten.)
hier mee lach ik me zelf in de ronde als ik de jaar afrekening krijg.
ik betaal ongeveer een 80€ all in er voor per jaar.

hoe komt dit:
normaal betaal je per kWh een 0,22€/kWh en een 0,70€/m3 per m3 gas.
en betaal je +/-235€ aan je net beheerder voor elektra en je betaald een 175€ aan je netbeheerder voor gas.
hier komt dan nog +/-30€ per product bij voor je leverancier.
dan kom je aan 235€ + 175€ + 30€ + 30€ = 470€
maar je krijgt ook een heffing korting op je energie rekening.
die is ex BTW € 461,62 maar krijg je inc BTW dus 558,56€ korting op je rekening.
558,56€ - 470€ = +/-88€ korting op de werkelijke energie die je gebruikt.
bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

stel je hebt dan zonnepanelen en je gebruikt dan precies 0kWh.
dan word die 88€ van je gas gebruik afgetrokken.
of anders gezegd de eerst 120m3 gas die je gebruikt, die zijn dan gratis. >:)

(nu zijn de meeste VVE aanbiedingen niet echt de tofste varianten die ik meestal zie.
maar als je iets meer (ik bedoel 2x zoveel) kWh opwekt als je nu gebruikt dan zit je erg tof en goed.
je kunt dan simpel een elektra kachel opgangen voor een paar 10tjes en zo nog je gas gebruik ongeveer halveren, dan worden je jaar kosten voor energie 0€.
maar op alles is een beetje te schuiven en te wegen.
maar dit is ongeveer wat ik aanraad. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:00
Is het een optie meteen te investeren in een warmtepomp?
- je kan het gas afsluiten.
- je kan in de zomer koelen
- door zomerkoelen kan je tijdens maximale opwek ook een deel eigen verbruik creëren.

Worden de panelen trouwens in oost-west gelegd (gespreide opwek over de dag, dus ideaal als capaciteitstarief of dergerlijke komen)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
@Longcat Is er al nieuws?
Hier wil de VVE misschien ook zonnepanelen gaan leggen.
Mijn vraag hoe gaat zo’n verdeling als ze het dak vol leggen, is dat dat ze bij iedereen op zijn eigen aansluiting komen of is er een soort verdeler?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Longcat
HereIsTom schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:58:
@Longcat Is er al nieuws?
Hier wil de VVE misschien ook zonnepanelen gaan leggen.
Mijn vraag hoe gaat zo’n verdeling als ze het dak vol leggen, is dat dat ze bij iedereen op zijn eigen aansluiting komen of is er een soort verdeler?
Iedereen eigen aansluiting. Er zijn 3 offertes, maar niet helemaal goed vergelijkbaar. Een van de bedrijven heeft 1 offerte gegeven voor alle panelen... :?

Binnenkort ook VvE vergadering, dus dan zal wel meer info volgen. Offertes zijn:
- 106 panelen van 355 Wp voor 45k incl. BTW (geen idee hoeveel panelen per woning, 106 panelen levert geen logisch aantal op per woning)
- 8 panelen 370Wp 3.500 euro incl. BTW
- 8 panelen 375Wp 2.950 euro incl. BTW (10 voor 3.675 en 12 voor 4.250)

Laatste optie lijkt me het best, puur naar de Wp en euro's gekeken. Panelen zijn van Longi en omvormer is van Goodwe. Zegt mij niets. :P

[Voor 7% gewijzigd door Longcat op 04-04-2021 14:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HereIsTom
@Longcat ok, bedankt daar kan ik wat mee.
Onze VVE vergadering is verschoven naar september i.v.m. Corona.
Maar dan kan ik mooi zien wat er bij jullie uitkomt.
Komen er ook nog Airco’s voor koelen en verwarmen en waar plaatsen ze die als het dank vol zonnepanelen komt?
Dit is ons dak van 20 appartementen;

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Longcat
HereIsTom schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:10:
@Longcat ok, bedankt daar kan ik wat mee.
Onze VVE vergadering is verschoven naar september i.v.m. Corona.
Maar dan kan ik mooi zien wat er bij jullie uitkomt.
Komen er ook nog Airco’s voor koelen en verwarmen en waar plaatsen ze die als het dank vol zonnepanelen komt?
Dit is ons dak van 20 appartementen;

[Afbeelding]
Ik denk het niet. De appartementen zijn niet goed geschikt voor zo’n raam unit. Ramen zijn te groot.

• HereIsTom
@Longcat En wat is het geworden?
Hier mag je van de VvE nu eerst een Airco warmtepomp plaatsen.
Volgend jaar wordt dan gekeken of en hoe er dan zonnepanelen komen.

• Longcat
HereIsTom schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:55:
@Longcat En wat is het geworden?
Hier mag je van de VvE nu eerst een Airco warmtepomp plaatsen.
Volgend jaar wordt dan gekeken of en hoe er dan zonnepanelen komen.
Het schoot lange tijd niet op. Niet alle bewoners willen panelen. Waar het nu naartoe lijkt te gaan is dat elke eigenaar kan kiezen om 6 panelen te plaatsen. Dat geeft nog ruimte voor een airco/warmtepomp unit voor elke bewoner. Er is nu een bedrijf uitgekozen en binnenkort komt er een offerte. Kosten zijn kennelijk wel gestegen door duurdere grondstoffen en zo.

• HereIsTom
@Longcat Ja dat ken ik hier, hier was veel weerstand tegen de Airco warmtepomp, daar zijn we twee jaar mee bezig geweest. Ze komen op het dak en toch waren er nog veel tegen i.v.m. geluid en omdat andere een airco onzin vinden omdat ze nog steeds niet willen snappen dat je er ook mee kan verwarmen.
Zonnepanelen zijn dus ook even ter sprake gekomen, maar ook daar weer veel onzinnige weerstand van te duur en levert niks op tot te zwaar voor op het dak, deze is van beton 8)7
Ik ben benieuwd als het bij jullie gerealiseerd wordt.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee