Toon posts:

Laadpaalkleven & contact opties bestuurder

Pagina: 1
Acties:

• FlapJacks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-12-2022
Sinds een aantal weken zijn wij de trots eigenaar van een heuse EV. Inmiddels ook alweer een aantal frustraties verder (auto's die een week lang aan een laadpaal staan en gemeente die aangeeft niet op te kunnen treden).

Inmiddels kennen we al aardig wat eigenaren van andere auto's in de straat, en lopen we even langs als een auto al 12+ uur aan de laadpaal staat en wij écht moeten laden (range valt vies tegen nl).

Nu staan we zelf ook even voor het dilemma. Graag zouden we de mogelijkheid willen bieden voor andere eigenaren om even contact met ons op te nemen als onze auto vol is en zij zelf graag van de plek gebruik willen maken. In eerste instantie dachten we eraan een briefje met telefoonnummer achter het raam te leggen. Anderzijds is het idee dat iedereen die langs de auto komt ons nummer kent ook niet heel prettig.

Zijn hier alternatieven voor? En hoe doen jullie dit?

Oops, I did it again.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gewoon je auto verplaatsen als hij vol is, het is tenslotte een laadplek geen parkeerplek. Dat doe ik ook zo goed en zo kwaad als het kan.

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:43

Flappiewappie

Hier nog meer

Dit is een hele dubbele discussie, de regelgeving is precies wat de gemeente zegt: ze kunnen niet optreden. Een auto mág daar gewoon 3 weken staan met een volle accu.

Ik heb al een poos een EV en ik ben van situatie "prive parkeerplaats" gegaan naar "amper een plekje kunnen bemachtigen". Das mooi want hoe meer EV's hoe beter.

Toen ik op een dag een briefje onder mijn ruit (met een overigens best passief/agressieve boodschap) zag met het feit of ik mijn auto tijdig wilde weghalen omdat ik er notabene een zondag en een maandag zou hebben gestaan, schoot dat bij mij in het verkeerde keelgat. Er zijn namelijk in de wijk zát andere laadpalen, waar ik ook relatief vaak naar uitwijk.

Wat ik uit je verhaal haal is dat jij een issue hebt met je range van je auto en dit dus tegenvalt, in feite maak je dat nu een issue van je mede EV rijders (zij moeten maar asap weg van die plek omdat jij wil laden).

Devies: zorg ervoor dat de situatie voor jou werkbaar gaat worden. Zoek een andere laadpaal in de buurt, of toch een keer die snellader pakken. Daarnaast denk ik dat in deze het beste werkt dat je zelf het goeie voorbeeld neemt. In het geval van het briefje bij mij kwam dit omdat ik op de maandag uiteindelijk niet naar mijn werk ben gegaan, en ben ik het gewoon glad vergeten dat die in de weg kon staan. De andere keren heb ik hem altijd binnen 24 uur weg gehaald. Doe dat dus gewoon als je zelf aan het laden ben, dan wordt dat vanzelf de norm.

Als laatste: maak het kenbaar bij de gemeente, stuur desnoods names alles EV rijders in de straat een brief naar de gemeente om dit te regelen: Uiteindelijk zullen er gewoon meer palen moeten komen.

Hier staat wat

• FlapJacks
@Flappiewappie het is niet zozeer dat we het een probleem van andere maken, maar de laadfrequentie ligt hoger dan verwacht. Als bestuurders de laadpalen vervolgens 2+ dagen bezet houden, dan is dat niet optimaal.

Er zijn ivm de nieuwe belastingtarieven afgelopen paar maanden ineens exponentieel meer EV's gekomen, waardoor het aantal laadpalen niet meer volstaat (6 in de wijk op minimaal 30 auto's). De eerste generatie eigenaren is hier nog niet op ingesteld en moeten hier ook nog aan wennen. Het was voorheen namelijk geen probleem als je de auto een week liet staan, de andere plek was toch leeg.

Het vergeten is iets menselijks, ik krijg ook niet altijd een melding als onze auto volgeladen is. Om die reden leek het me een goed plan om in ieder geval een contact mogelijkheid te bieden, zodat andere bestuurders mij in zo'n geval even een berichtje kunnen sturen.

Oops, I did it again.

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

FlapJacks schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:42:
@Flappiewappie het is niet zozeer dat we het een probleem van andere maken, maar de laadfrequentie ligt hoger dan verwacht. Als bestuurders de laadpalen vervolgens 2+ dagen bezet houden, dan is dat niet optimaal.

Er zijn ivm de nieuwe belastingtarieven afgelopen paar maanden ineens exponentieel meer EV's gekomen, waardoor het aantal laadpalen niet meer volstaat (6 in de wijk op minimaal 30 auto's). De eerste generatie eigenaren is hier nog niet op ingesteld en moeten hier ook nog aan wennen. Het was voorheen namelijk geen probleem als je de auto een week liet staan, de andere plek was toch leeg.

Het vergeten is iets menselijks, ik krijg ook niet altijd een melding als onze auto volgeladen is. Om die reden leek het me een goed plan om in ieder geval een contact mogelijkheid te bieden, zodat andere bestuurders mij in zo'n geval even een berichtje kunnen sturen.
Ja klopt, maar je wil een gedragswijziging laten plaatsvinden terwijl er geen onderliggende beleid is en er geen consequenties zijn. De belangen zijn divers (los van het feit dat er bijvoorbeeld op mijn "briefje" ook stond dat er sinds "belastingvoordelen" het drukker werd bij de -nog net niet zijn- palen). Er zijn burenruzies om minder ontstaan vermoed ik.

Als je een app wil opleggen aan mensen om te communiceren wie bij welke paal..., ik zou er niet gaan aanstaan. Los van het feit dat degene die sowieso niet nadenkt over die soort issues waarschijnlijk ook niet in zo een app gaat.

Nee... gemeente moet hier iets mee... openbare voorzieningen, beleid erop. Bijvoorbeeld per tijdseenheid betalen tijdens laden. Dit moet de gemeente gewoon gaan doen, niet "de buurt". Zou wat worden zeg dat je dan op bezoek gaat in een voor jou onbekende buurt en er daar weer een ander laadpaalbeleid heerst met een of andere buurtapp maffia die het niet eens is wat je doet met die paal.

Hier staat wat

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:15
www.social-charging.com en een sticker op je ruit die aangeeft dat je daar op zit? Dat deed/doe ik vaak als ik publiek moet laden.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-03 11:26
als je de bestuurder niet direct wil aanspreken maar toch een punt wil maken voor iedereen die een laadpaal gebruikt kun je het beste een mooie a4 plastificeren en plakken op de laadpaal waar je kort maar krachtig de laadpaaletiquette uitlegt en/of erbij melden dat er meer palen aangevraagd moeten worden bij de gemeente, zodat laadpaalklevers een minder grote probleem worden.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Coasterfreak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:51:
als je de bestuurder niet direct wil aanspreken maar toch een punt wil maken voor iedereen die een laadpaal gebruikt kun je het beste een mooie a4 plastificeren en plakken op de laadpaal waar je kort maar krachtig de laadpaaletiquette uitlegt en/of erbij melden dat er meer palen aangevraagd moeten worden bij de gemeente, zodat laadpaalklevers een minder grote probleem worden.
Dit:
Melden dat er meer palen aangevraagd moeten worden bij de gemeente

De rest laten voor wat het is.

Hier staat wat

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Of de gemeente/politie/boa's iets kunnen doen, hangt toch af van de specifieke aanduiding bij die laadpaal?

https://www.nhnieuws.nl/n...adpaal-dit-zijn-de-regels

https://www.dagelijksauto...parkeren-zonder-te-laden/

Duidelijk is het niet echt... :|

Parkeren bij een laadpaalbord zonder EV's in de wijk

Mooie Plaatjes   

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:14
FlapJacks schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:18:
Sinds een aantal weken zijn wij de trots eigenaar van een heuse EV. Inmiddels ook alweer een aantal frustraties verder (auto's die een week lang aan een laadpaal staan en gemeente die aangeeft niet op te kunnen treden).

Inmiddels kennen we al aardig wat eigenaren van andere auto's in de straat, en lopen we even langs als een auto al 12+ uur aan de laadpaal staat en wij écht moeten laden (range valt vies tegen nl).

Nu staan we zelf ook even voor het dilemma. Graag zouden we de mogelijkheid willen bieden voor andere eigenaren om even contact met ons op te nemen als onze auto vol is en zij zelf graag van de plek gebruik willen maken. In eerste instantie dachten we eraan een briefje met telefoonnummer achter het raam te leggen. Anderzijds is het idee dat iedereen die langs de auto komt ons nummer kent ook niet heel prettig.

Simpel. Goedkope Nokia 3310 met een prepaid van de AH. Nummer op een briefje in de auto en die mobiel thuis aan de lader laten liggen. Zeker als het alleen in je eigen wijk is kun je de telefoon rustig thuis laten liggen en het briefje in je auto weghalen als je thuis wegrijdt.
Probleem opgelost.

Structurele oplossing is meer palen uiteraard, maar daar zal je met de wijk achteraan moeten.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:47
Flappiewappie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:34:
Dit is een hele dubbele discussie, de regelgeving is precies wat de gemeente zegt: ze kunnen niet optreden. Een auto mág daar gewoon 3 weken staan met een volle accu.
Dat hangt af van hoe dit is vormgegeven. Wanneer je een combinatie hebt van P + opladen elektrische voertuigen dan kan er wel degelijk worden opgetreden tegen een voertuig dat daar niet meer staat te laden. Immers is de parkeerplek middels het onderbord juridisch beperkt tot enkel het opladen van een EV (en een PHEV).
De meeste gemeentes waarvoor wij dit de afgelopen tijd hebben vorm gegeven hebben dat op bovenstaande wijze gedaan, met een afkoelperiode van 10 - 15 minuten ná het bereiken van een volle lading. Dat is, niet geheel toevallig, doorgaans dezelfde afkoelperiode als die je hebt om een kaartje te kopen (in de meeste gemeentes via de APV geregeld middels een wachtperiode van 10 minuten).

Er kan dus wel worden opgetreden tegen voertuigen die slechts geparkeerd staan op een dergelijk plek. Dat kan een gemeente doen middels een naheffing parkeerbelasting (in de volksmond een parkeerboete).

Het wordt wel een lastiger verhaal wanneer mensen gebruik gaan maken van apps om de auto strategisch op te laden. Ik weet dat collega's van me dat doen wanneer ze enkele uren bij dezelfde klant / locatie staan. In plaats van zo kort mogelijk opladen wordt de oplaadtijd dan uitgestrekt over een bepaald tijdvak. Daar kan je ook best wel dingen van vinden, maar juridisch gezien is het toegestaan.

Het probleem van @FlapJacks zou ik inderdaad ook oplossen met een aparte prepaid telefoon. Regel een oude Nokia of iets dergelijks, met een apart nummer en leg dat nummer achter je ruit zodat men je kan bereiken.

Afhankelijk van je EV kan je auto je overigens ook een seintje geven dat die opgeladen is. Ik weet alleen niet precies welke EVs dit ondersteunen, dus wellicht is dat ook nog een optie.

[Voor 11% gewijzigd door PauseBreak op 03-02-2021 13:04]

Nee, merp!

• FlapJacks
@ehtweak politie en boa geven inderdaad aan dat er geen regelgeving is waar ze op kunnen acteren, zolang je gekoppeld bent mag je er zolang blijven staan als je zou willen :|

@Eddos thanks! Ga gelijk even kijken wat dit is.

@Coasterfreak ja we zijn even aan het kijken hoe dit werkt. Zag op de site vd gemeente dat ze vooral kijken naar hoeveel stroom er wordt afgenomen, en op basis daarvan beslissen of er meer palen nodig zijn in de wijk.

Alhoewel de buren met fossiele brandstof auto's dit waarschijnlijk niet in dank af gaan namen :+)

Oops, I did it again.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Flappiewappie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:34:
Toen ik op een dag een briefje onder mijn ruit (met een overigens best passief/agressieve boodschap) zag met het feit of ik mijn auto tijdig wilde weghalen omdat ik er notabene een zondag en een maandag zou hebben gestaan, schoot dat bij mij in het verkeerde keelgat. Er zijn namelijk in de wijk zát andere laadpalen, waar ik ook relatief vaak naar uitwijk.
En zo'n opmerking als deze schiet mij dan weer in het verkeerde keelgat. Feitelijk ben je een laadplek aan het misbruiken als een parkeerplek. En als iemand dan zo goed of kwaad als het gaat aangeeft dat ie ook graag gebruik wil maken van die laadfaciliteit vind je dat ie maar op moet hoepelen? En omdat jij soms een bezette laadpaal aantreft en het (tussen de regels door lezend) vervelend vind daar naartoe uit te moeten wijken moeten anderen dat maar doen?

Misschien lees ik er teveel in, maar als je veel langer op een laadplek staat dan nodig, is het op z'n minst netjes om de plek weer vrij te maken. Onafhankelijk van de beschikbaarheid van andere laadmogelijkheden.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
"Heerlijk", dit soort discussies gaan er vast meer en meer komen. Iedereen denk recht te hebben op een laadpaal......

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• PauseBreak
ZeRoC00L schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:17:
"Heerlijk", dit soort discussies gaan er vast meer en meer komen. Iedereen denk recht te hebben op een laadpaal......
En een ander deel van het probleem zie je hier ook al gepost. Men denkt dat een laadplek een parkeerplek is, terwijl deze dat juridisch niet meer is. Daar gaat echt nog wel een voorlichtingscampagne of wat tegenaan gesmeten moeten worden vrees ik.

Nee, merp!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

spone schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:10:
[...]

En zo'n opmerking als deze schiet mij dan weer in het verkeerde keelgat. Feitelijk ben je een laadplek aan het misbruiken als een parkeerplek. En als iemand dan zo goed of kwaad als het gaat aangeeft dat ie ook graag gebruik wil maken van die laadfaciliteit vind je dat ie maar op moet hoepelen? En omdat jij soms een bezette laadpaal aantreft en het (tussen de regels door lezend) vervelend vind daar naartoe uit te moeten wijken moeten anderen dat maar doen?

Misschien lees ik er teveel in, maar als je veel langer op een laadplek staat dan nodig, is het op z'n minst netjes om de plek weer vrij te maken. Onafhankelijk van de beschikbaarheid van andere laadmogelijkheden.
Precies dit, dit escaleert dus want eigen belang versus ander belang: allebei met dezelfde goeie bedoelingen.

Zelfs als ben ik meerdere jaren bezig met mijn auto direct weg halen, en uitwijken naar laadpalen op behoorlijke afstand van mijn huis. Zo bedenk ik dus als ik mijn auto er neerzet: ik moet morgen werken dus een nacht laden = volgende ochtend weer weg: laadpaal vrij.

Als er dan wat is (bijvoorbeeld ziek/thuiswerken andere omstandigheden) dat ik niet ga werken kan je het gewoon per abuis vergeten. Als je dan een briefje onder je ruit krijgt is dat gewoon heel zuur.

Ik heb altijd geleerd dat het heel makelijk is om je eigen problemen af te schuiven op iemand anders. Feitelijk is dat wat je doet. JIJ hebt een lege accu, en tussen die lege accu en het laden van een accu zou opeens iemand anders auto staan? Onzin; want er zijn 1001 andere oplossingen om je auto op te laden.

Uiteraard ben ik gewoon voorstander van het gedrag accuvol = auto weghalen. Maar daar zitten gewoon zoveel haken en ogen (snachts? perse 100%? lege andere laad plekken?...) aan dat dat niet te doen is.

Hier staat wat

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

PauseBreak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:19:
[...]

En een ander deel van het probleem zie je hier ook al gepost. Men denkt dat een laadplek een parkeerplek is, terwijl deze dat juridisch niet meer is. Daar gaat echt nog wel een voorlichtingscampagne of wat tegenaan gesmeten moeten worden vrees ik.
Dan is er toch een veel simpelere oplossing: laad en (verhoogd) parkeertarief in-1 als je aangesloten zit op een paal.

Hier staat wat

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:40
gewoon een "Accu is vol, wegwezen-tarief" invoeren.

Overdag:
Na bijvoorbeeld 2 uur na tijd accu vol begint de klok te tikken en moet je x bedrag per minuut betalen
(8.30-21 uur bijvoorbeeld)
Nacht:
Gaat in om 21 uur, en om 8.30 in de ochtend gaat het "Accu is vol, wegwezen-tarief" lopen.

Tarief? geen idee :P
Uiteraard kan men spelen met langzaam laden e.d. maar dit zie je als persoon die graag wil laden niet (als er geen display is), dus is niet zo'n probleem. Alhoewel het niet heel sociaal is :N

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:54

TTLCrazy

Listen to Frankie

Interessant hoe te zien dat de Nederlandse wetgeving weer hopeloos erachteraan hobbelt. Het zal mij niet verbazen als dit doorzet wij brownouts gaan krijgen omdat het net het niet aankan.

Iedereen moet aan de elektrische auto, echter als we dat allemaal zouden doen kan het Nederlands net dit nooit aan.

Ik ben voor elektrische auto's, maar zo gaat dit nooit werken natuurlijk.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied > Ajacied

• PauseBreak
Flappiewappie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:24:
[...]

Dan is er toch een veel simpelere oplossing: laad en (verhoogd) parkeertarief in-1 als je aangesloten zit op een paal.
Nee, dat kan niet want over iets dat geen parkeerplaats is kan je geen parkeerbelasting heffen. En een laadplek is geen parkeerplaats. Zie je het dilemma? Daarnaast speelt schaarste cq. gebrek aan laadplaatsen ook een rol natuurlijk. Het is ook niet wenselijk om er wél een parkeerplaats van te maken want dat belemeert de transitie naar BEV.

Nee, merp!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Het is natuurlijk ook gewoon een kansloze opgave voor gemeenten....

Ze moeten uit het vaak al schaarse aanbod aan parkeerplaatsen een aantal plaatsen opofferen voor laden, terwijl die EV bezitters dan daarna ook weer gewoon een parkeerplaats nodig hebben. En dan worden ze ook nog lastig gevallen met verzoeken op te treden tegen klevers (waarvan de constatering vaak alleen ter plaatse kan en ook nog afhankelijk is van de specifieke regels en borden, en calculeer die bezwaarprocedure ook alvast maar in).

En dan schofferen ze een ander deel van de bewoners weer met minder parkeerplaatsen en als het een beetje verkeerd uitpakt een laadplaats die maar enkele uren gebruikt wordt waardoor de parkeerdruk nog hoger wordt.

• Nedje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-03 16:28
Eddos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:51:
www.social-charging.com en een sticker op je ruit die aangeeft dat je daar op zit? Dat deed/doe ik vaak als ik publiek moet laden.
Ik vind dit toch wel een hele gave oplossing! Hier in de buurt hebben we een buurt-app waarbij iemand zo nu en dan roept: "Ik moet zo mijn auto laden, is er wellicht ruimte?". Vrijwel altijd komt er dan rap een reactie: "Die van mij is bijna vol, ik verplaats 'em even voor je!"

Het fijne vind ik dat het allemaal een beetje aardig blijft, het komt wel eens voor dat iemand simpelweg vergeet zijn auto weg te halen als 'ie vol is. Ken gebeuren

PSN: Nedjee, XBL Gamertag: NedjeNL

• FlapJacks
@Nedje precies dit inderdaad! Geen probleem als iemand het vergeet (kan mij ook overkomen) maar wel fijn als je even een ping kan geven. Ben ik zelf ook voorstander van, stuur me even een berichtje en ik haal hem met liefde weg. Het hoeft allemaal niet vijandig en vervelend, maar net als ooit met mobiele telefoons, moet ook hiervoor een soort van etiquette en gedragsregels gaan ontstaan.

Gewoon een beetje sociaal zijn, dan hoeft er niet eens wetgeving aan te pas te komen (utopie, i know ;))

Oops, I did it again.

• mm.kool
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-03 22:13
https://www.needtocharge.com wordt ook veel gebruikt.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:27
Ik zie een laadpaal als een mini benzine station. Daar ga je ook niet parkeren, maar haal je hem weg als je klaar bent. Waarom bij een laadpaal dan niet?

Ik ben ook erg voor een uurtarief dat gaat lopen, zeg 2 uur nadat het laden klaar is (behalve tussen 22:00 en 7:00). Alleen dan kan je mensen prikkelen hun auto weg te halen. En dan wordt het pas werkbaar voor mensen die niet op eigen terrein kunnen laden.

Het niet op een eigen plek kunnen laden en de rituele dans van weet ik veel hoeveel Tesla's, Zoe's, Niro's, oude Ampera's en Golf GTE's rond de vier laadpalen hier bij mij achter zwerven is het enige dat mij tegenhoudt elektrisch te gaan rijden. Zolang daar geen fatsoenlijke oplossing voor is, blijf ik lekker met een plof-motor rondtukken.

Overigens, kunnen we niet structureel laadpunten in lichtmasten opnemen? Dan kost het geen enkele extra ruimte, en heb je een grote spreiding in de straat.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:15
caspervc schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:31:
Overigens, kunnen we niet structureel laadpunten in lichtmasten opnemen? Dan kost het geen enkele extra ruimte, en heb je een grote spreiding in de straat.
Dat lijkt mij ook ideaal. Je kunt de 11/22kW laadpalen dan beschouwen als die mini benzine stations (ik ga ergens op 200 km op de koffie en wil weer vol naar huis) en de lichtmast-palen als druppelaars voor tijdens de nacht.

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• ybos
caspervc schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:31:
Ik zie een laadpaal als een mini benzine station. Daar ga je ook niet parkeren, maar haal je hem weg als je klaar bent. Waarom bij een laadpaal dan niet?

Ik ben ook erg voor een uurtarief dat gaat lopen, zeg 2 uur nadat het laden klaar is (behalve tussen 22:00 en 7:00). Alleen dan kan je mensen prikkelen hun auto weg te halen. En dan wordt het pas werkbaar voor mensen die niet op eigen terrein kunnen laden.

Het niet op een eigen plek kunnen laden en de rituele dans van weet ik veel hoeveel Tesla's, Zoe's, Niro's, oude Ampera's en Golf GTE's rond de vier laadpalen hier bij mij achter zwerven is het enige dat mij tegenhoudt elektrisch te gaan rijden. Zolang daar geen fatsoenlijke oplossing voor is, blijf ik lekker met een plof-motor rondtukken.

Daar zijn de kabeltjes helaas te dun voor, en dan moeten vaak de lampen ook nog branden voordat er spanning op locatie is.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-03 15:06
Eddos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Dat lijkt mij ook ideaal. Je kunt de 11/22kW laadpalen dan beschouwen als die mini benzine stations (ik ga ergens op 200 km op de koffie en wil weer vol naar huis) en de lichtmast-palen als druppelaars voor tijdens de nacht.
Hopelijk gaat Shell dit introduceren in Nederland aangezien ze in de UK een bedrijf hebben overgenomen wat dit al doet. :)

Ik heb zelf maar een script geschreven in Home Assistant die van oplaadpalen.nl van alle 3 de palen (ieder 2 laadplekken) de beschikbaarheid ophaalt en zo geeft m'n Home-Assistant bij het binnenrijden van m'n woonplaats al aan waar ik kan gaan laden. Je moet wat :P

Alles is terug te redeneren naar 4

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:27
ybos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:41:
[...]

Daar zijn de kabeltjes helaas te dun voor, en dan moeten vaak de lampen ook nog branden voordat er spanning op locatie is.
Ja dan moet je daar wat aan doen.
Nieuwe lichtmasten kunnen toch dikke kasten krijgen? En een kleine schakelkast in de voet ofzo?

Het hoeft niet allemaal in het huidige te kunnen. Het gaat mij erom dat je nu twee systemen parallel aan het hebt die je ook kan integreren. Dan ben je pas echt innovatief bezig :)

• ybos
caspervc schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Ja dan moet je daar wat aan doen.
Nieuwe lichtmasten kunnen toch dikke kasten krijgen? En een kleine schakelkast in de voet ofzo?

Het hoeft niet allemaal in het huidige te kunnen. Het gaat mij erom dat je nu twee systemen parallel aan het hebt die je ook kan integreren. Dan ben je pas echt innovatief bezig :)
Tuurlijk, alles kan.
Maar dat houdt in dat elke paal individueel ingeschakeld moet kunnen worden, er is nu geen constante spanning in een lichtmast.
Dus losse schakelunit per paal -> onderhoudsintenstief -> €€€ gaan de netbeheerders niet aan beginnen (en die snap ik).

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:05

Soggney

Zeekomkommer

ybos schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Tuurlijk, alles kan.
Maar dat houdt in dat elke paal individueel ingeschakeld moet kunnen worden, er is nu geen constante spanning in een lichtmast.
Dus losse schakelunit per paal -> onderhoudsintenstief -> €€€ gaan de netbeheerders niet aan beginnen (en die snap ik).
Het is ook niet elke paal die dan geconverteerd wordt naar een laadpaal, er is trouwens een pilot in Eindhoven die dit wil bereiken.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-03 07:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik snap niet zo goed dat providers geen idle fee invoeren, dan is het snel over met het laadpaalkleven.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-03 20:22
PauseBreak schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Nee, dat kan niet want over iets dat geen parkeerplaats is kan je geen parkeerbelasting heffen. En een laadplek is geen parkeerplaats. Zie je het dilemma? Daarnaast speelt schaarste cq. gebrek aan laadplaatsen ook een rol natuurlijk. Het is ook niet wenselijk om er wél een parkeerplaats van te maken want dat belemeert de transitie naar BEV.
In veel gemeenten (zoels ook al aangegeven) is een laadplek wel een parkeerplaats.

• PauseBreak
Marcel Br schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:27:
[...]

In veel gemeenten (zoels ook al aangegeven) is een laadplek wel een parkeerplaats.
Zoals al gezegd, dat hangt dus af van de bebording en bijbehorende verkeersbesluiten.

Nee, merp!

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-11-2022
Maak gewoon een app-groepje aan als je al een aantal mensen kent. Maak meerdere admins en dan zal iedereen in de straat snel willen aansluiten om tips te delen, maar ook om hier met elkaar uit te komen. Als je dan echt moet laden, dan vraag je even wie zijn auto wil/kan verschuiven. Niet alles is altijd met regeltjes op te lossen.

[Voor 3% gewijzigd door r_acker op 03-02-2021 16:39]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-03 07:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

r_acker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Maak gewoon een app-groepje aan als je al een aantal mensen kent. Maak meerdere admins en dan zal iedereen in de straat snel willen aansluiten om tips te delen, maar ook om hier met elkaar uit te komen. Als je dan echt moet laden, dan vraag je even wie zijn auto wil/kan verschuiven. Niet alles is altijd met regeltjes op te lossen.
Het is wel een recept voor ongelooflijk veel frustratie en gezeik.. maar inderdaad, je moet wat als de laadvoorziening beperkt zijn.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:29
r_acker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:38:
[...]
Niet alles is altijd met regeltjes op te lossen.
Nadeel is altijd wel dat er voor een deel van de bevolking een andere oplossing is.
Een groep zal hier altijd overlast in geven zolang het "zonder" consequenties is.

Het zal per wijk/straat verschillen of die groep groot genoeg is om een probleem te vormen. Maar ik denk wel dat dit een toenemend probleem gaat worden in de komende paar jaar.

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Inmiddels ook alweer een aantal frustraties verder (auto's die een week lang aan een laadpaal staan [..]
Eigen lader door de brievenbus. Parkeren op eigen terrein. Parkeren in garage of op parkeerterrein in de buurt. Zeker die laatste kan in de kosten gaan lopen, maar die zet je af tegen je huidige frustratie en de eventuele parkeerkosten die je met een niet-ev had gehad. Doet mijn zwager ook.

Verder vond ik de tips van een sticker op je raam wel een goeie. In plaats van de ev/parkeerplaatsdeel apps kan je ook gewoon een snap, insta, twitter, facebook, etc. account hiervoor maken. Geef je auto zijn eigen account. Doet mijn neefje ook.

PS Nee de zwager is niet de vader van het neefje :-)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Er is geen goed systeem voor te bedenken behalve veel meer publieke laadpalen want laders kunnen trager gaan laden zoals in Amsterdam op piektijden en als dat de helft langzamer gaat, moet je dan je auto gaan verplaatsen om 2 uur s nachts zodat iemand dan kan laden? Dan nog het punt, waar ga je auto neerzetten als in de omgeving geen parkeerplek is. Of als de lader niet werkt, wat ga je dan doen? Laten staan? En zeker als er geen parkeerplaats in de buurt is?
Vergeten van verplaatsen van de auto kan maar je kan vaak niet goed inschatten hoelang je auto bezig is (of een andere auto) en moet je dan ernaast gaan wachten tot daar het moment is en de volgende meteen kan laden? Je gaat niet in de rij staan tot daar het moment is dat je dan kan laden. Je weet toch niet hoe nodig en snel sommige auto's moeten laden? Daarnaast heb je nog de langzamere laders zoals de hybrides VW Golf GTE, dus ja er is gewoon geen goed systeem tegenaan te zetten dan veel laadpalen neer te zetten, zodat iedere auto aan de stekker kan.
Daarnaast vind ik het heel grof dat er laadpalen in parkeergarage is en dat je s avonds blauw kan betalen in de parkeergarage terwijl je gratis buiten op straat kan staan. Dit zeker voor bezoekers.
Ook zijn vaak de laadpalen die het niet doen of de gemeente heeft heel krappe parkeerplekken gemaakt waardoor je niet eens je deur kan open doen of zelfs kan parkeren (meegemaakt en over geklaagd, waren twee laadpunten en letterlijk anderhalve parkeerplek, hoe moet je dan met de tweede auto gaan parkeren? Op twee wielen?).
De handhaving controleert wel of je auto wel elektrisch kan laden en je kan een boete krijgen maar niet de auto weg krijgen, althans hier in de buurt dan want ik heb al paar keer twee/drie man handhaving om mijn auto gehad omdat bij mijn auto geen GTE staat (ik weet dat het niet verstandig is want bij ongeluk zie je niet dat mijn auto accu's heeft, moet er nog achteraan).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee