Parkeren bij een laadpaalbord zonder EV's in de wijk

Pagina: 1
Acties:
  • 5.052 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een meningsverschil met de gemeente c.q. handhaving omtrent het gebruik van een parkeerplek.

Achtergrond informatie:
In onze wijk is achter de woningen een hofje met een aantal parkeerplaatsen. Door de substantiële groei qua auto's zijn deze inmiddels lang niet toereikend. Op zich geen probleem, dan rijden we een hofje verder. Echter is er ooit door oud-bewoners(inmiddels verhuisd) een laadpaal aangevraagd. Prima natuurlijk maar er is niemand met een elektrische auto in ons blok. Deswege werd deze plaats altijd door willekeurige buren gebruikt.

Nu is kennelijk de handhaving wakker geworden en beginnen ze te bekeuren. Nu vraag ik mij enigszins af of het in dit geval terecht is. Het bord is de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://images.informatiebord.nl/imgfill/800/800/user/shop/img/f7515f_e08-opladen-elektrische-autos.png

"Artikel 67 RVV zegt het volgende:
Hoofdstuk III. Verkeerstekens § 2. Verkeersborden Artikel 67
1. Onder verkeersborden aangebrachte onderborden kunnen inhouden: a. een nadere uitleg van het verkeersbord; b. ingeval op een onderbord uitsluitend symbolen voorkomen: het verkeersbord geldt slechts voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag; c. ingeval op een onderbord het woord "uitgezonderd" in combinatie met symbolen voorkomt: het verkeersbord geldt niet voor de aldus aangeduide weggebruikers of het aldus aangeduide verkeersgedrag.
2. Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.
3. Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen."

Als er in deze situatie nou 1 v/d volgende borden had gestaan dan was het aanzienlijk duidelijker geweest:
Afbeeldingslocatie: https://www.yellowbrick.nl/assets/Uploads/_resampled/ResizedImageWzYwMCwzMTJd/Borden-laadpaal.png

Concreet mijn vraag: In hoeverre kan er gehandhaafd worden op het bord die in deze situatie van toepassing is? Ik heb het bord namelijk geïnterpreteerd als zijnde " Hier kun je je elektrische auto opladen" en niet als zijnde " Je mag hier uitsluitend een elektrische auto opladen." Artikel 67 geeft dus aan dat het nadere uitleg geeft echter blijft deze uitleg vrij interpretabel.

Iemand hier die hier een eenduidig antwoord op kan geven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Je kunt het ook omdraaien. Hoe zou jij het vinden dat je niet kan laden met een elektrische auto omdat er een benzine/diesel auto staat. “Omdat het bord volgens de berijder niet klopt”.

Helaas komt dit veel te vaak voor. Praktijk ervaring..

Bekeuring is in mijn ogen terecht.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 05-06-2019 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

even googlen en ik zie hier: https://www.informatiebor...n-elektrische-voertuigen/

wel het expliciet het woordje 'alleen' in vermeld bij de beschrijving van het product (al kan ik jouw redenatie prima volgen).

Maar ook hier staat het expliciet dat er alleen elektrische auto's mogen staan:

https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/parkeren-oplaadpunt/

https://www.yellowbrick.n...-regels-bij-een-laadpaal/

daar staat het ook bij de laatste zin eigenlijk wel.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:47
AFAIK zijn onderborden ter verduidelijking en onderscheid.

Toegegeven, het is discutabel, maar als je hier je benzine-auto parkeert, heb je helaas pech als je een prentje krijgt.
Contact opnemen met de gemeente met de vraag het bord weg te halen.

Bij bord 2 is het helemaal lastig, want als je laadsessie dan is afgelopen, zou je in principe je auto direct weg moeten zetten.

offtopic:
Wees trouwens blij dat er een auto-logo op het bord staat, anders zet je buurman zijn Tesla Semi op die laadplaats :+

[ Voor 25% gewijzigd door CappieL op 05-06-2019 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een onderbord geeft toch gewoon een beperking aan van het betreffende verkeersbord? In dit geval is de beperking dus "opladen electrische voertuigen". Op basis waarvan zou jij daar dan zonder op te laden mogen parkeren?

offtopic:
Het lijkt me logisch dat er op zo'n onderbord gewoon een bondige tekst staat, ipv een ellenlange en juridisch dichtgetimmerde zin.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Gezien het feit dat de stekkerburen verhuisd zijn is het natuurlijk vrij normaal dat er dan andere mensen parkeren, echter is dit bord wel juridisch valide en kun je dus een boete verwachten als je daar parkeert.
Contact opnemen met de partij die het verkeersbord heeft geplaatst met verzoek deze weer weg te halen, met terugwerkende kracht in beroep gaan tegen je bekeuring en de oude bewoners even om bevestiging vragen lijkt me de beste gang van zaken.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Bord 3 met 'alleen elektrische voertuigen' met de 'P' vind ik sowieso discutabel want dan kan je min of meer ook je fiets/scootmobiel/elektrische step neerzetten. Nergens wordt er laden benoemd ;)

Een bord met een 'P', een auto-pictogram en de tekst 'opladen elektrische voertuigen' lijkt mij duidelijk genoeg dat het alleen voor het opladen is en dat de eigenaar vervolgens zijn EV lekker ergens anders moet zetten als deze vol is. Het laatste is schijnbaar een dingetje onder EV-eigenaren (laadpaalklevers)

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 05-06-2019 14:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Uiteraard begrijp ik (inmiddels) dat het niet de bedoeling is. Wat ik echter vreemd vind is dat er niet voor bord 2/3 gekozen is uit de 2e afbeelding. Daar staat het expliciet vermeld.

Kennelijk is het bord dus juridisch valide. Dan is het slechts jammer dat de gene uit de buurt die hierover klaagt niet gewoon even had kunnen aanbellen. Iedereen die aan de parkeerplek woont weet wel ongeveer welke auto bij welk adres hoort.

@Wintervacht
Dat is wellicht wel iets te rigoureus. Er staat eens in de maand/2 maanden wel eens een auto te laden aangezien het een van de weinige palen in de wijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
Laadpaalklevers vallen in verhouding nog mee. Het ICE-en gebeurt veel vaker. Lees wat de TS doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Het laadpunt is destijds wel op verzoek van een bewoner van jullie hofje aangevraagd, maar dat betekent niet dat het laadpunt exclusief voor bewoners aan het hofje is. Er zullen heus wel eens bezoekers komen die wel willen laden. Als de parkeerplaatsen op openbaar terrein liggen (i.p.v. gemeenschappelijk privéterrein), ben je in overtreding als je daar met een brandstofauto parkeert.

Je kunt een verzoek indienen bij de gemeente om het laadpunt weg te halen, maar die zullen daar hoogstwaarschijnlijk niet in mee gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

internet4me schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:01:
Je kunt het ook omdraaien. Hoe zou jij het vinden dat je niet kan laden met een elektrische auto omdat er een benzine/diesel auto staat. “Omdat het bord volgens de berijder niet klopt”.

Helaas komt dit veel te vaak voor. Praktijk ervaring..

Bekeuring is in mijn ogen terecht.
Onzin redenatie is ook weer mooi, wanneer het 'nadelig' is in je eigen situatie is het natuurlijk volkomen terecht..

Maar er is toch een volledig bord (E14 volgens ANWB?) voor electrisch parkeren?

Ben nog oude stempel geschoold met de regels, maar mij was altijd geleerd dat 'in' het boord de 'uitsluitend' staat, eronder de of uitzondering of toelichting tot. Net als een P Taxi 'uitsluitend' taxi is, vrachtwagen het laden/lossen, of het rolstoel, allemaal 'uitsluitend' voor hun groep.

Overheid heeft blijkbaar nog een achterhaald overzicht, waar die nog niet tussenstaat.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
vhal schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:13:
Het bord met 'alleen elektrische voertuigen' met de 'P' vind ik sowieso discutabel want dan kan je min of meer ook je fiets/scootmobiel/elektrische step neerzetten. ;)

Een bord met een 'P', een auto-pictogram en de tekst 'opladen elektrische voertuigen' lijkt mij duidelijk genoeg dat het alleen voor het opladen is en dat de eigenaar vervolgens zijn EV lekker ergens anders moet zetten als deze vol is. Het laatste is schijnbaar een dingetje onder EV-eigenaren (laadpaalklevers)
Goed punt. Ik heb net mijn vriendin even om een foto gevraagd van het desbetreffende bord en hier ontbreekt de auto. Het is dus het bord op de eerste afbeelding maar zonder de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:26
Uit de officiele bijlage (het is bord E08)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01#Bijlage1
Parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven
Boete is dus volkomen terecht gegeven en hier ga je niets tegen kunnen doen.

edit: bij bord E01 geef ik je wel een goede kans om bezwaar/beroep aan te tekenen. P geeft alleen aan dat het een parkeergelegenheid is.

edit2:
Als er in deze situatie nou 1 v/d volgende borden had gestaan dan was het aanzienlijk duidelijker geweest:
Ik vind die 3 dus onduidelijker ;)

[ Voor 33% gewijzigd door celshof op 05-06-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

celshof schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:15:
Uit de officiele bijlage (het is bord E08)

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01#Bijlage1

[...]
Boete is dus volkomen terecht gegeven en hier ga je niets tegen kunnen doen.
En dat is dus precies wat ik zeg
op het bord is aangegeven
Een E8 is namelijk voor 'autos', ICE of EV maakt geen onderscheid.

Afbeeldingslocatie: https://www.anwb.nl/binaries/content/gallery/anwb/portal/vakantie-redesign---alleen-nieuw-formaat/verkeersborden-landeninfo/e_serie/e14.jpg
Dit geval klopt dit, anders is P-auto gewoon 'auto' (net als Taxi, carpool, etc).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
Na een foto van de vrouw blijkt het dus om bord E4 te gaan met hetzelfde onderbord als de foto die ik hierboven heb gepost. Maakt voor de situatie weinig uit alleen dat ik dus ook een electrische fiets etc mag opladen op deze plek.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulcrusher
  • Laatst online: 13:23
Misschien niet de beste bron, maar hier staat bijvoorbeeld dat er alleen EV's mogen parkeren die met een kabel aan het oplaadpunt aangesloten zijn

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58
Lijkt mij best duidelijk, of betekend dit bord ook dat ik er mag parkeren als er nog niemand staat? :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Volgens mij is het bord BE04d

Afbeeldingslocatie: https://images.informatiebord.nl/imgfill/800/800/user/shop/img/generator_7e3e9c.png

Officiële betekenis:
Hier mogen alleen auto’s die met de laadkabel verbonden met het oplaadpunt bezig zijn met opladen, op de betreffende parkeerplaats staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kapteynn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:54:
Door de substantiële groei qua auto's zijn deze inmiddels lang niet toereikend. [...] Prima natuurlijk maar er is niemand met een elektrische auto in ons blok.
offtopic:
Als je slim bent koop je een elektrische auto en heb je gelijk een privé-parkeerplaats :P
(Of krijg je dan sowieso een laadpaal met parkeerplaats erbij?)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

@anandus Nee, nog steeds niet, je mag er alleen maar staan om op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
joerivds schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:24:
Volgens mij is het bord BE04d

[Afbeelding]

Officiële betekenis:
Hier mogen alleen auto’s die met de laadkabel verbonden met het oplaadpunt bezig zijn met opladen, op de betreffende parkeerplaats staan.
Correct. Nooit geweten. Kennelijk is mijn redenatie dus fout geweest.

@anandus
Ik zou een laadpaal op mijn eigen erf kunnen aanvragen als ik elektrisch zou gaan rijden. Daarnaast mag ik inderdaad dan alsnog van deze plek gebruik maken gezien ik op mijn erf geen auto kwijt kan.

[ Voor 17% gewijzigd door Kapteynn op 05-06-2019 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 13:26
Nog een keer alles goed gelezen. Fijn dat het om bord E4 gaat trouwens, want hier heeft het Hof al eens uitspraak over gedaan (bijna letterlijk jouw zaak): http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:GHARL:2016:3229
9. Het hof stelt op basis van de door de betrokkene en de verbalisant aangeleverde foto’s vast dat voldoende duidelijk is aangegeven dat de parkeerplaats in kwestie alleen bedoeld is voor het opladen van elektrische voertuigen. Het geplaatste bord E4 met onderbord volstaat om de parkeerplaats als zodanig te markeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
celshof schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:27:
Nog een keer alles goed gelezen. Fijn dat het om bord E4 gaat trouwens, want hier heeft het Hof al eens uitspraak over gedaan (bijna letterlijk jouw zaak): http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:GHARL:2016:3229

[...]
Dit is inderdaad precies de case! Die had ik nog niet gevonden. Bedankt, nu weet ik in iedergeval precies waar ik aan toe ben, ondanks dat ik het bord persoonlijk niet duidelijk genoeg acht. Lesje van 90 euro en dan is daarmee dus de kous af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Herken overigens de 'frustratie' TS wel....
Kom steeds vaker plekken tegen waar meerdere parkeerplaatsen zijn opgeofferd aan laadpalen. Gisteren nog: hele parkeerplaats vol, vijf stekker parkeerplaatsen leeg, maar nergens een elektrische auto te bekennen :X

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 05-06-2019 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik moet zeggen dat ik het bord zeer duidelijk vind, in ieder geval niet minder duidelijk dan de alternatieve voorbeeldborden met tekst. Het bord met het logo-onderbord vind ik wat minder duidelijk.

Bord 2 en 3 hebben trouwens een andere betekenis zou ik zeggen, bij het OP-bord en bord 2 moet het voertuig aan het opladen zijn, bij bord 3 is dat niet nodig, maar niet het moet wel een elektrisch voertuig zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door begintmeta op 05-06-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Volgende keer gewoon een lange kabel met stekker meenemen, en die even ducttapen aan je tankklep.

Is je ICE opeens een PHEV geworden ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

MikeyMan schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:32:
Kom steeds vaker plekken tegen waar meerdere parkeerplaatsen zijn opgeofferd aan laadpalen. Gisteren nog: hele parkeerplaats vol, vijf stekker parkeerplaatsen leeg, maar nergens een elektrische auto te bekennen :X
Heb je die frustratie ook bij mindervalide parkeerplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:47
Jeroenneman schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:34:
Volgende keer gewoon een lange kabel met stekker meenemen, en die even ducttapen aan je tankklep.

Is je ICE opeens een PHEV geworden ;)
Officiële betekenis:
Je moet ook aan het laden zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door CappieL op 05-06-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
Kan er natuurlijk altijd mijn accu opladen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CappieL schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:35:
[...]

[...]

Wordt een leuke hobby al die EV's te controleren of ze al vol zijn, zo ja: direct melding maken :D

Veel zie je de hele nacht er staan, zolang doet die auto er niet over om op te laden :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:19
joerivds schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Nee, want de EV-rijder mist niks aan de benen, toch zijn de EV-plekken vaak naast de invaliden. Om laadtijd te bevorderen, zouden ze juist zo ver mogelijk weg moeten staan. Of gewoon ergens 'in het veld' tanken net als de rest van de automobilisten. Parkeervakken wegbestemmen in overbelaste gebieden is eigenlijk onzinnig.

Ik heb even de titel verduidelijkt in plaats van de halve clickbait titel.

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 05-06-2019 14:41 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:40:
[...]

Nee, want de EV-rijder mist niks aan de benen, toch zijn de EV-plekken vaak naast de invaliden. Om laadtijd te bevorderen, zouden ze juist zo ver mogelijk weg moeten staan. Of gewoon ergens 'in het veld' tanken net als de rest van de automobilisten. Parkeervakken wegbestemmen in overbelaste gebieden is eigenlijk onzinnig.
Kan kon erger, gemeente gouda heet zelfs EV plekken dichter bij de ingang dan invalide plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:28
joerivds schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:34:
[...]

Als alle normale parkeervakken bezet zijn en er ligt een hele rij onbenutte mindervalide parkeerplekken dan kan dat inderdaad ook frustreren. Maar goed, hulpbehoevende mensen wat makkelijker toegang verlenen is niet verkeerd dus daar valt prima overheen te komen.

Echter als alle normale plekken vol staan en er zijn nog wat laadplekken vrij om mensen te laten parkeren/laden welke al niet eens meebetalen aan de motorrijtuigenbelasting, ja dan kan dat behoorlijk irriteren ja.

Als weinig-rijder (rond de 5000km per jaar) waar ook nog eens relatief veel kilometers met aanhangers is een elektrische auto gewoon een no-go. Voor woon-werk verkeer neem ik wel de fiets, maar dan moet ik de auto wel ergens kunnen parkeren :)

[ Voor 3% gewijzigd door GH45T op 05-06-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

[...]

Installatie-technisch gezien is het wel logisch dat EV-plekken dichtbij het gebouw zijn; de stroom moet ergens vandaan komen... Als je een EV-plek ergens achteraan wilt aanleggen, moet het hele parkeerterrein open.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
De laatste tijd staat er ongeveer wekelijks een Opel Ampera (PHEV) *even een flinke aanname* dit zou logischerwijs de enige kunnen zijn die hierover geklaagd heeft. Zeker gezien hij regelmatig op de stoep achter de paal stond te laden.

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat de PHEV geen elektrisch voertuig is aangezien die beste man ook prima op benzine kan rijden. Het blijft voor mij als nuchtere hollander toch een vaag bord. zeker gezien de variaties die hierin mogelijk zijn.

Het staat iig vast dat dit plekje niet meer door ons gebruikt gaat worden om meer boetes te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

CappieL schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:35:
[...]

[...]

Ik had gehoopt dat het enigzins duidelijk was dat dit geen serieuze tip was.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
joerivds schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:47:
[...]

Installatie-technisch gezien is het wel logisch dat EV-plekken dichtbij het gebouw zijn; de stroom moet ergens vandaan komen... Als je een EV-plek ergens achteraan wilt aanleggen, moet het hele parkeerterrein open.
Niet per se, de laadpaal kan overal waar een nutstraject ligt binnen 25m met een eigen verdeelkast aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goed dat je het even checkt, maar helaas voor jou heb je hier te maken met een bord met wettelijke status.

Heel soms zie je wel eens dit bord, dat is niet opgenomen in het Reglement verkeerstekens.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/8/6/0/9200000107740687.jpg

Zie ook:
Voor de uitvoering van het verkeersbesluit is een inrichting van de oplaadlocatie nodig is. Deze inrichting bestaat tenminste uit een E4- of E8-bord met onderbord ‘opladen van elektrische voertuigen’. Er zijn nog geen vastgestelde borden met daarop de aanduiding van een elektrische auto.
Afbeeldingslocatie: https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/index_bestanden/E04.jpg of Afbeeldingslocatie: https://www.verkeersbordenoverzicht.nl/index_bestanden/E08.jpg dus (+ onderbord uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
[...]

[mbr]Ik heb even de titel verduidelijkt in plaats van de halve clickbait titel.[/]
Het gaat juist om het laden. Niet het lopen. Er zijn voor veel mensen geen alternatieven om te laden. Dan is het juist vervelend dat die ene parkeerplaats die wel kan laden ge-iced wordt. Als je in plaatst A moet zijn en alle laadplaatsen zijn bezet. Is het natuurlijk onzinnig om in plaats B te laden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kapteynn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:48:
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat de PHEV geen elektrisch voertuig is aangezien die beste man ook prima op benzine kan rijden.
Die redenatie ben ik ook al eens tegenkomen. Heb sinds kort een Golf GTE, wat een PHEV is, mag ik een half jaartje nog het contract van uitrijden.
Waarom die niet als "elektisch voertuig" zou gelden hebben ze mij niet duidelijk gekregen. Argument was inderdaad: ja hij kan ook op benzine. Ja so what? Ik kan 100% elektrisch op de plaats van bestemming komen als ie binnen de straal ligt en zelfs als het verder is dan gebruik ik nog zoveel mogelijk de accu. Dat scheelt behoorlijk in het benzineverbruik. Ik verbruik iig flink minder benzine dan de VW up! die ik hiervoor reed.

Natuurlijk heb je ook PHEV gebruikers die het puur voor de lage bijtelling doen/deden en verder voornamelijk op de brandstof rijden. Maar om nou elke PHEV rijder als non-elektisch af te doen... nuh da vind ik toch ook weer niet eerlijk.

Verder eens met de stelling dat al die laadplekken niet zo nodig pal naast de ingang hoeven te liggen. Ik mankeer niks aan de benen en ben ook niet te beroerd om hij auto na een paar uurtjes te verplaatsen zodat een ander kan laden. Reden dat die plekken dicht bij de ingang liggen is denk ik een technische plus een prijstechnische: je moet elektriciteit op die plekken krijgen. Oftewel kabels onder de grond, graafwerk, etc.
Dat doe je dan meestal zo dicht bij bestaand elektriciteitsnet.
Op dit moment mag ik er parkeren, dus vind ik het prettig. Maar toen ik nog in de VW up! reed vond ik het ook maar irritant waarom die dure elektrobakken dubbel voorkeursbehandeling kregen. Ik zou er best eentje willen maar kon het nooit. Nu heb ik dan een PHEV bij me, maar t zal mij benieuwen wat het in oktober wordt... denk ik terug naar de brandstof...

[ Voor 28% gewijzigd door Ultraman op 05-06-2019 15:16 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
internet4me schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Het gaat juist om het laden. Niet het lopen. Er zijn voor veel mensen geen alternatieven om te laden. Dan is het juist vervelend dat die ene parkeerplaats die wel kan laden ge-iced wordt. Als je in plaatst A moet zijn en alle laadplaatsen zijn bezet. Is het natuurlijk onzinnig om in plaats B te laden....
Geen alternatieven? Er zijn anders een aardige hoop snellaadpunten bij tankstations e.d. gekomen. Fastned zie ik ook als paddestoelen overal verschijnen. Ook met het verbeteren van het bereik lijkt het mij vrij onzinnig om overal parkeerplaatsen te gaan wegreserveren voor doelgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 15-05 17:01

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Uiteindelijk moeten veel meer plekken van die laadpalen krijgen tot het hele parkeerterrein ze heeft. Maar dat duurt natuurlijk nog even.

Bij een andere locatie waar ik regelmatig kom staan de laadpalen aan het begin van het parkeerterrein. Wat juist relatief ver van de gebouwen is. Dan moet ik een stukkie lopen. Mensen met enkel ICE parkeren dan juist dichterbij de deur en je ziet de elektro-rijders een eindje lopen.
Betere oplossing in mijn ogen :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 23:48
internet4me schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:00:
[...]

Ik denk wat Señor Sjon probeert te zeggen is dat het wel frustrerend kan zijn wanneer je een parkeerplek zoekt op een druk parkeerterrein, je eerst al langs 4 lege invalideplekken rijdt (waar denk ik bijna niemand zich druk om maakt) maar als er dan vervolgens ook nog eens 4+ EV plekken zijn, zo dicht mogelijk bij de ingang, ook leeg, dan begint dat te frustreren. Vooral als jij dan ergens achterin een plekje moet zoeken. Met een beetje pech is er dan helemaal geen plek vrij.

Dan zou het beter zijn om de EV plekken achterin te plaatsen (2+2 minuten lopen is toch weer 4 minuten extra laden voor de auto), de ICE auto's kunnen, net als alle accu auto's die geen behoefte hebben aan stroom gewoon op de rest van de parkeerplekken parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
De grootste frustratie op dit moment is vooral dat er 2 jaren lang geen haan naar gekraaid heeft en het nu opeens een issue lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:55
Staat er nog iets in de APV over deze borden? Toevallig zag ik van de week een oude 'blik op de weg'-uitzending, en waarin werd beweerd dat gemeentes ook zelf borden mogen maken en deze in de APV kunnen zetten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:12:
[...]

Geen alternatieven? Er zijn anders een aardige hoop snellaadpunten bij tankstations e.d. gekomen. Fastned zie ik ook als paddestoelen overal verschijnen. Ook met het verbeteren van het bereik lijkt het mij vrij onzinnig om overal parkeerplaatsen te gaan wegreserveren voor doelgroepen.
Niet als je in plaats A woont en ook geen eigen parkeerplaats hebt.
Op locatie laden (thuis/werkplaats/bezoek) heeft altijd de voorkeur. Fastned en co zijn voor grote afstanden makkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door internet4me op 05-06-2019 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kapteynn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:14:
Bedankt voor de reacties. Uiteraard begrijp ik (inmiddels) dat het niet de bedoeling is. Wat ik echter vreemd vind is dat er niet voor bord 2/3 gekozen is uit de 2e afbeelding. Daar staat het expliciet vermeld.

Kennelijk is het bord dus juridisch valide. Dan is het slechts jammer dat de gene uit de buurt die hierover klaagt niet gewoon even had kunnen aanbellen. Iedereen die aan de parkeerplek woont weet wel ongeveer welke auto bij welk adres hoort.

@Wintervacht
Dat is wellicht wel iets te rigoureus. Er staat eens in de maand/2 maanden wel eens een auto te laden aangezien het een van de weinige palen in de wijk is.
Dan is er slechts 1 oplossing: daar niet meer parkeren gezien het juridisch gezien illegaal is :P

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapteynn

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Topicstarter
Dat lijkt mij inderdaad het enige juiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Laatst online: 15:34
Kapteynn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:21:
De grootste frustratie op dit moment is vooral dat er 2 jaren lang geen haan naar gekraaid heeft en het nu opeens een issue lijkt te zijn.
Er komen steeds meer elektrische auto’s dus best kans dat er nu telefoontjes van meerdere mensen komen. Vooruitgang... Ooit heb je zelf ook een elektrische auto moet je maar denken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:41

killercow

eth0

Ik heb er hier in de wijk ook last van, de makelaar staat *altijd* op het oplaadplekje, maar rijdt zelf een dieseltje. Na drie maal gemeld te hebben dat ik graag wil opladen bel ik nu gewoon de handhaving. Hij zoekt t maar uit, nog geen procent van alle parkeerplaatsen in Nederland is EV-only, en dat is voor EV rijders toch echt heel onhandig als je anders nergens terecht kunt.

Overigens gaat er van elke fout-perkeerder op die plekjes linearecta een foto naar de handhaving toe ook als ik er niet hoef te laden.
Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:12:
[...]

Ja, lekker handig, in de middle of nowhere een uurtje wachten om op te laden als je in de wijk thuis of bij je werk niet kunt parkeren bij die ene laadpaal omdat ene Sjon niet de moeite kon nemen om op 99% van de andere plaatsen te parkeren.

[ Voor 38% gewijzigd door killercow op 05-06-2019 15:45 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

killercow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:42:

Ja, lekker handig, in de middle of nowhere een uurtje wachten om op te laden als je in de wijk thuis of bij je werk niet kunt parkeren bij die ene laadpaal omdat ene Sjon niet de moeite kon nemen om op 99% van de andere plaatsen te parkeren.
Maar waar sta jij anders geparkeerd als jij niet aan het laden bent? Bord is immers enkel voor laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:32:
Handig voor EV rijders :D Als de parkeerplaats vol is kan je met je EV tenminste nog makkelijk parkeren, zelfs als je nog niet hoeft bij te laden :Y) Ik ben meer voor dit soort kleine voordeeltjes voor EV rijders dan belastingkorting. Dit kost de staat niks, terwijl het toch een voordeel oplevert voor de EV rijder. Als je bijvoorbeeld over de busbaan mag met je EV zoals in Noorwegen, dan zullen veel mensen in de grote steden zelfs zonder bijtellingskorting een EV kopen/leasen.
De laatste tijd staat er ongeveer wekelijks een Opel Ampera (PHEV) *even een flinke aanname* dit zou logischerwijs de enige kunnen zijn die hierover geklaagd heeft. Zeker gezien hij regelmatig op de stoep achter de paal stond te laden.

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat de PHEV geen elektrisch voertuig is aangezien die beste man ook prima op benzine kan rijden. Het blijft voor mij als nuchtere hollander toch een vaag bord. zeker gezien de variaties die hierin mogelijk zijn.

Het staat iig vast dat dit plekje niet meer door ons gebruikt gaat worden om meer boetes te voorkomen.
Lijkt me aannemelijk dat dit inderdaad de bron is. Misschien heeft de Ampera een boete gehad voor op de stoep parkeren, omdat de laadplek bezet was door een niet EV.

Juist het niet opladen van PHEV's heeft de (f)Outlander discussie opgeleverd. Dus om nu te zeggen dat PHEV's niet moeten laden. Het is beter voor het milieu dus zoveel mogelijk doen. Juist PHEV's moeten overal laden. Nieuwere BEV's hebben zoveel accu capaciteit dat ze eigenlijk nooit buiten huis geladen hoeven te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

SinergyX schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:47:
[...]

Maar waar sta jij anders geparkeerd als jij niet aan het laden bent? Bord is immers enkel voor laden.
Meestal halen we de auto na een paar uurtjes er weg naar een normaal plekje, en er hangt een briefje met telefoonnummer achter de voorruit en achterruit mocht ik het vergeten en toch iemand in de weg staan. Maargoed, ik hoef ook niet heiliger dan de paus te zijn om het moedwillig misbruik door non-electrische auto's te kunnen aankaarten bij de gemeente, of wel?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
killercow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:42:
Ik heb er hier in de wijk ook last van, de makelaar staat *altijd* op het oplaadplekje, maar rijdt zelf een dieseltje. Na drie maal gemeld te hebben dat ik graag wil opladen bel ik nu gewoon de handhaving. Hij zoekt t maar uit, nog geen procent van alle parkeerplaatsen in Nederland is EV-only, en dat is voor EV rijders toch echt heel onhandig als je anders nergens terecht kunt.

Overigens gaat er van elke fout-perkeerder op die plekjes linearecta een foto naar de handhaving toe ook als ik er niet hoef te laden.

[...]

Tsja, de voordelen zijn evident zoals belastingkorting, geen bijtelling, etc. Het trager laden bij tankstations is een nadeel. Zet je je auto in het eerste voorbeeld acuut na het laden weer weg? In de wijk bij mijn ouders zie ik een hoop 'entitlement' op parkeerplaatsen door de veredelde parkeermeter genaamd laadpaal.

Overigens, er zijn 56k EV's op een wagenpark van 8,5 miljoen. Als 1% van de parkeerplaatsen voor EV's zou zijn, dan zou het een hoop ongebruikte plekken opleveren. Van die 56k zijn er 24k een Tesla of Jaguar. Niet echt sloeberbakken dus.

Het aantal openbare laadpalen en EV's is 41k vs 56k. Best wel bizar eigenlijk, aangezien er ook nog een hoop privé-palen zullen zijn (geschat is 100k door RVO) en de meeste Tesla's (er zijn 21k in NL) een supercharger kunnen gebruiken en een groot bereik hebben.

Cijfers hier:
https://www.rvo.nl/onderw...n/stand-van-zaken/cijfers
Vooral de PDF is uitgebreid en interessant om eens door te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:49

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Parkeervakken wegbestemmen in overbelaste gebieden is eigenlijk onzinnig.
Vreemde redenatie. Dat is juist gigantisch zinnig als je als overheid ICE-rijden wil ontmoedigen (zeker op plekken waar al te veel auto's zijn) en EV-rijden wil stimuleren. Één keer raden wat het beleid van de overheid is.

Cunning linguist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:04:
[...]

Tsja, de voordelen zijn evident zoals belastingkorting, geen bijtelling, etc. Het trager laden bij tankstations is een nadeel. Zet je je auto in het eerste voorbeeld acuut na het laden weer weg? In de wijk bij mijn ouders zie ik een hoop 'entitlement' op parkeerplaatsen door de veredelde parkeermeter genaamd laadpaal.

Overigens, er zijn 56k EV's op een wagenpark van 8,5 miljoen. Als 1% van de parkeerplaatsen voor EV's zou zijn, dan zou het een hoop ongebruikte plekken opleveren. Van die 56k zijn er 24k een Tesla of Jaguar. Niet echt sloeberbakken dus.

Het aantal openbare laadpalen en EV's is 41k vs 56k. Best wel bizar eigenlijk, aangezien er ook nog een hoop privé-palen zullen zijn (geschat is 100k door RVO) en de meeste Tesla's (er zijn 21k in NL) een supercharger kunnen gebruiken en een groot bereik hebben.

Cijfers hier:
En de voordelen van bezine rijden zijn er ook toch? Je koopt een wrak van 500e, betaald 19e wegenbelasting en hebt verder 99% van de parkeerplaatsen tot je beschikking.

Er zijn kortingen genoeg op EVs uiteraard, en dat ontkent niemand, maar goed je bent evengoed (zeker een jaar ofzo terug) nog wel 30k tot 50k verder voor je überhaupt van die voordelen gebruik kunt maken. Sloeberbak of niet, scheef kijken naar mensen die die investering wel doen en zo her en der een speciale nood hebben (opladen op locatie) lijkt me niet heel juist, of wel?

Ik vergeet steeds dat telegraaf-lezend Nederland gillend als een kind het woord "oneerlijk" tot z'n volledige vocabulaire heeft gemaakt.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 23:48
killercow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:11:
[...]

En de voordelen van bezine rijden zijn er ook toch? Je koopt een wrak van 500e, betaald 19e wegenbelasting en hebt verder 99% van de parkeerplaatsen tot je beschikking.

Er zijn kortingen genoeg op EVs uiteraard, en dat ontkent niemand, maar goed je bent evengoed (zeker een jaar ofzo terug) nog wel 30k tot 50k verder voor je überhaupt van die voordelen gebruik kunt maken. Sloeberbak of niet, scheef kijken naar mensen die die investering wel doen en zo her en der een speciale nood hebben (opladen op locatie) lijkt me niet heel juist, of wel?

Ik vergeet steeds dat telegraaf-lezend Nederland gillend als een kind het woord "oneerlijk" tot z'n volledige vocabulaire heeft gemaakt.
Elektrische auto's kunnen evengoed op normale parkeerplaatsen staan, daarnaast krijgen ze dus ook nog eens premium parkeerplaatsen naast de deur waar alleen EV's mogen parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:54
killercow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:02:
[...]

Meestal halen we de auto na een paar uurtjes er weg naar een normaal plekje, en er hangt een briefje met telefoonnummer achter de voorruit en achterruit mocht ik het vergeten en toch iemand in de weg staan. Maargoed, ik hoef ook niet heiliger dan de paus te zijn om het moedwillig misbruik door non-electrische auto's te kunnen aankaarten bij de gemeente, of wel?
Die auto’s doen precies hetzelfde als jij doet als je elektrische auto vol is. Namelijk een parkeerplek voor het laden van een elektrische auto bezet houden. Je hoeft niet heiliger dan de paus te zijn. Maar als je er over oordeelt bij anderen moet je het zelf ook niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
killercow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:11:
[...]

De EV mag ook op 99% van die plekken staan hoor. ;)

Zonder alle fiscale hulp neemt geen enkele directeur een Tesla of i-Pace. De kosten voor de samenleving per ton bespaarde CO2 zijn buiten proportie. En daarom word je scheef aangekeken. Dat heeft niks met de krant te maken, maar net als met de Phoutlander de bizarre constructies rondom (semi)elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-05 13:14

Hoite

Goed verhaal

sj0nsj44k schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:16:
[...]

Elektrische auto's kunnen evengoed op normale parkeerplaatsen staan, daarnaast krijgen ze dus ook nog eens premium parkeerplaatsen naast de deur waar alleen EV's mogen parkeren.
Totdat 100% van alle parkeerplaatsen ook een laadpaal heeft, is dit het geval.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Denk dat we eerder over zijn op een volgende brandstof dan dat dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:22:
Denk dat we eerder over zijn op een volgende brandstof dan dat dat het geval is.
Dat denk ik niet. Ik denk dat we eerder op level 5 autonome voertuigen zitten, die zichzelf ergens buiten de stad bij een laadfarm opladen. Parkeerplaatsen in de stad zijn dan helemaal niet meer relevant.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Vergeet niet dat de laadpalen ook vaak vooraan staan, omdat dat installatietechnisch makkelijker uitkomt... Waarom zou je de hele stoep (of halve parkeerplaats) opengooien om de stroomkabels aan te leggen, terwijl het veel makkelijker is deze zo dicht mogelijk bij de stroomtoevoer te plaatsen.

Zal vast niet overal opgaan, maar ik verwacht op een hoop plaatsen wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoite schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:18:
[...]

Totdat 100% van alle parkeerplaatsen ook een laadpaal heeft, is dit het geval.
Moet jij dan altijd laden als jij parkeert? Of is dat een 'toevallig bijkomstigheidje' omdat je daar dan toch wil staan?

Het is bijna gevalletje van misbruiken van het 'recht', 'omdat laden' zelfs als dat ding nog 80% vol zit of dat je makkelijk de dag mee doorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

RonnieB82 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:25:
Vergeet niet dat de laadpalen ook vaak vooraan staan, omdat dat installatietechnisch makkelijker uitkomt... Waarom zou je de hele stoep (of halve parkeerplaats) opengooien om de stroomkabels aan te leggen, terwijl het veel makkelijker is deze zo dicht mogelijk bij de stroomtoevoer te plaatsen.

Zal vast niet overal opgaan, maar ik verwacht op een hoop plaatsen wel!
Dat is inderdaad een reden waarom ze bij bedrijven vaak bij de ingang staan. Voor openbare parkeerplaatsen maakt het niet bijster veel uit, als er maar een kabel van de netbeheerder ligt. Dus vaak langs de rand van bijvoorbeeld een plein.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 15:15
SinergyX schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:28:
[...]

Moet jij dan altijd laden als jij parkeert? Of is dat een 'toevallig bijkomstigheidje' omdat je daar dan toch wil staan?

Het is bijna gevalletje van misbruiken van het 'recht', 'omdat laden' zelfs als dat ding nog 80% vol zit of dat je makkelijk de dag mee doorkomt.
Ik probeer altijd en overal te laden. Al heb ik 94%. Gevalletje ABC (Always Be Charging). Die auto staat toch een x uur/minuten niets te doen, laat hem dan lekker laden. Hoef ik niet speciaal naar een openbare laadpaal als ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Bij mij juist andersom. Ik kan thuis laden en heb nog nooit van een openbare laadpaal gebruik gemaakt (en ik parkeer dus op een gewone parkeerplaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:04:
[...]

Cijfers hier:
Je bent wel selectief met de cijfers. Er zijn volgens jou eigen gegevens meer dan 150k stekkeraars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
sj0nsj44k schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:16:
[...]

Het grappige hieraan is dat er ook in de EV plaatsen nog wel eens onderscheid wordt gemaakt. Tussen de Tesla's en de overige EVs, waar de Tesla palen nog net iets betere plekken hadden of er überhaupt alleen Tesla palen staan. Ben wel eens vies aangekeken door Tesla rijders toen ik de Ampera-e van mijn Pa op de laatste EV plek neerzette 8)7

EV plekken ansich vind ik helemaal prima mits ze niet dezelfde prioriteit hebben als hulpbehoevende mensen en het idiote onderlinge onderscheid (Tesla tegenover de andere merken) niet langer gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik laad ook zoveel mogelijk thuis. Laad alleen buiten de deur als het tijdwinst oplevert of ik de stroom nodig heb om thuis te komen. In de praktijk betekent dit dus op laadpalen gaan staan in volle parkeergarages, zodat ik niet hoef te zoeken naar een parkeerplek. Dat ze dichtbij de ingang liggen is dan een bonus.

Ze zijn overigens niet altijd bij de ingang. Bij mijn werk staan de palen aan de andere kant van de garage, dus die gebruik in eigenlijk nooit. In Rotterdam Schouwburgplein staan ze op -5 (onderste verdieping), waar dus geen hond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08
Kapteynn schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:21:
Tsja.. zo had ik in mijn (altijd volgeparkeerde) straat een kruis staan voor een woning waar ooit een uitrit zat. De garage die daar zat is waarschijnlijk 20 jaar geleden al uit gebruik geraakt want er zit nu gewoon een voorgevel van een woonhuis (zonder voortuin ook), daar valt nu dus niets meer in of uit te rijden. Iedereen parkeerde dan ook gewoon op dat kruis. Maar formeel gezien zouden we daar nog steeds een boete voor kunnen krijgen als een overactieve wijkagent een keer een rondje doet. 8)7 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-04 10:33
Valorian schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:52:
[...]

Maar formeel gezien zouden we daar nog steeds een boete voor kunnen krijgen als een overactieve wijkagent een keer een rondje doet. 8)7 ..
Een kruis op de weg heeft dan weer geen juridische betekenis als er geen verbodsbod bij staat.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
internet4me schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:42:
[...]

Je bent wel selectief met de cijfers. Er zijn volgens jou eigen gegevens meer dan 150k stekkeraars...
Een PHEV heeft in basis geen stekker nodig, die heeft altijd de verbrandingsmotor nog. Een EV kan wat meer afhankelijk van de laadpaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08
Beatman schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:56:
[...]

Een kruis op de weg heeft dan weer geen juridische betekenis als er geen verbodsbod bij staat.
Is dat echt het geval? Dus als ik hier parkeer dan kan deze garagehouder alleen maar geduldig afwachten tot ik weer weg ga? Er staan wel wat stickers op zijn garagedeur, maar nergens een officieel bord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:01

E-Vix

Nu met sneeuw!

Valorian schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:01:
[...]

Is dat echt het geval? Dus als ik hier parkeer dan kan deze garagehouder alleen maar geduldig afwachten tot ik weer weg ga? Er staan wel wat stickers op zijn garagedeur, maar nergens een officieel bord.
Al staat er geen bord, het is wel een uitrit, en die mag niet geblokkeerd worden. Het kruis is dus alleen om er extra aandacht op te vestigen aangezien het niet de meest duidelijke uitrit is.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 15:15
Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:57:
[...]

Een PHEV heeft in basis geen stekker nodig, die heeft altijd de verbrandingsmotor nog. Een EV kan wat meer afhankelijk van de laadpaal zijn.
Dat is wel een mooie drogreden. Iemand kiest een PHEV zodat hij op brandstof kan rijden waar het moet/nodig is en op electra kan rijden waar het kan. Een combinatie van beide is ook mogelijk als hij kracht nodig heeft.

Dat hij een brandstofmotor heeft dat hoeft niet te betekenen dat hij niet hoeft te laden en/of op stroom hoeft te rijden? Daarvoor koop je een PHEV. Om die keuze te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, om lage bijtelling te hebben. Het aantal PHEV's neemt alweer af en gaan de export in. Imo is er geen reden om een gereserveerde parkeerplaats voor zo'n auto te hebben als ie ook op de brandstofmotor naar een laadstation kan. Ja, als de plek vrij is kan hij laden, maar als het de laatste plek is die vrij is in de nabije omgeving, dan zou iedereen er moeten kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

.Maarten schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:17:
[...]

Die auto’s doen precies hetzelfde als jij doet als je elektrische auto vol is. Namelijk een parkeerplek voor het laden van een elektrische auto bezet houden. Je hoeft niet heiliger dan de paus te zijn. Maar als je er over oordeelt bij anderen moet je het zelf ook niet doen.
Zoals gezeg, wij verplaatsen hem. En ik ben ook wel eens door een vol-electische automobilist aangesproken omdat ik net weg liep bij onze hybrid. Of hij mocht laden omdat ze anders niet gewoon in 1 keer thuis konden komen. Uiteraard gewoon mn auto verplaatst, juist omdat ik nog wel brandstof heb, en ook 's avonds laat nog genoeg kans heb om hem dan op te laden als de andere auto weer vertrokken is.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:54
killercow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:14:
[...]

Zoals gezeg, wij verplaatsen hem. En ik ben ook wel eens door een vol-electische automobilist aangesproken omdat ik net weg liep bij onze hybrid. Of hij mocht laden omdat ze anders niet gewoon in 1 keer thuis konden komen. Uiteraard gewoon mn auto verplaatst, juist omdat ik nog wel brandstof heb, en ook 's avonds laat nog genoeg kans heb om hem dan op te laden als de andere auto weer vertrokken is.
Je zei dat je hem na een paar uur verplaatst. Dat is niet als ie vol is. Net als tijd om s avonds op te laden. Zodra hij vol is mag hij daar niet meer staan en hoor je hem meteen te verplaatsen. Anders houd je net als een auto met benzine motor een plek bezet die niet voor je bedoelt is. Die plek is immers bedoelt om een elektrische auto op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow

killercow

eth0

Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:11:
Nee, om lage bijtelling te hebben. Het aantal PHEV's neemt alweer af en gaan de export in. Imo is er geen reden om een gereserveerde parkeerplaats voor zo'n auto te hebben als ie ook op de brandstofmotor naar een laadstation kan. Ja, als de plek vrij is kan hij laden, maar als het de laatste plek is die vrij is in de nabije omgeving, dan zou iedereen er moeten kunnen staan.
Doe eens wat cijfers over die export? En ondanks de subsidies in onze v60 nog steeds gewoon een takke eind duurder geweest dan een non plugin auto. Duidelijk dat je *wel* mag aftikken voor het verschil in kosten, en alsnog te horen krijgt dat iedereen in een ev of subsidie-hybride eigenlijk steelt van de 'gewone' man ondanks de hogere kosten die we er initineel aan hebben gehad.

Volgende keer maar weer een oude diesel scoren voor een 6e van t geld, qua interieur/exterieur maakt het bij de hybrides in ieder geval meestal geen zak uit, dus dat zijn in volksmond vast ook rijkeluis-auto's.
.Maarten schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:16:
[...]

Je zei dat je hem na een paar uur verplaatst. Dat is niet als ie vol is. Net als tijd om s avonds op te laden. Zodra hij vol is mag hij daar niet meer staan en hoor je hem meteen te verplaatsen. Anders houd je net als een auto met benzine motor een plek bezet die niet voor je bedoelt is. Die plek is immers bedoelt om een elektrische auto op te laden.
4 uurtjes en dan is hij meestal vol inderdaad, weet niet hoe je precies uit komt op jouw stelling dat ik hem uren laat napruttelen oid.
SinergyX schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:18:
[...]

Gemeente Gouda garage heb ik regelmatig EV's gezien die niet eens aan de lader stonden, maar wel mooi eerste rij in/uitgang staan 'want EV parkeren'.

Maar mag dan ook een waterstof auto er staan? Immers EV :P
Ook in die situaties, een foto naar handhaving lijkt me prima.

[ Voor 32% gewijzigd door killercow op 05-06-2019 17:21 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Khayma schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:08:
[...]

Dat is wel een mooie drogreden. Iemand kiest een PHEV zodat hij op brandstof kan rijden waar het moet/nodig is en op electra kan rijden waar het kan. Een combinatie van beide is ook mogelijk als hij kracht nodig heeft.

Dat hij een brandstofmotor heeft dat hoeft niet te betekenen dat hij niet hoeft te laden en/of op stroom hoeft te rijden? Daarvoor koop je een PHEV. Om die keuze te hebben.
Jij koopt zo'n ding om die reden misschien, het gros was het simpele reden: bijtelling.

Laden? Voor die 50km? Ik moet er toch 120km rijden.
Laden? Ik heb toch benzine?
Laden? Doettie tijdens remmen toch?

EV's hoeven zelfs daar niet te staan, uitzondering als ze echt op de laatste 10% zitten en niet thuis kunnen komen, maar net als de eerdere ABC rijder, het is 'beetje bijladen' terwijl je voor die dag (en ws dag erna) nog meer dan genoeg hebt.

Gemeente Gouda garage heb ik regelmatig EV's gezien die niet eens aan de lader stonden, maar wel mooi eerste rij in/uitgang staan 'want EV parkeren'.

Maar mag dan ook een waterstof auto er staan? Immers EV :P
killercow schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 17:18:
[...]

Doe eens wat cijfers over die export? En ondanks de subsidies in onze v60 nog steeds gewoon een takke eind duurder geweest dan een non plugin auto. Duidelijk dat je *wel* mag aftikken voor het verschil in kosten, en alsnog te horen krijgt dat iedereen in een ev of subsidie-hybride eigenlijk steelt van de 'gewone' man ondanks de hogere kosten die we er initineel aan hebben gehad.

Volgende keer maar weer een oude diesel scoren voor een 6e van t geld, qua interieur/exterieur maakt het bij de hybrides in ieder geval meestal geen zak uit, dus dat zijn in volksmond vast ook rijkeluis-auto's.
https://www.autobahn.eu/1...e-phev-verlaat-nederland/

https://www.autoblog.nl/n...shi-outlander-phev-122118

Tweezijdige reden, buitenland populair, hier als tweedehands totaal niet interessant. (EV in het geheel niet, maargoed).

Maar techniek kost geld, dáár betaal je voor, hoe lang wil je de hoge aanschaf gebruiken als 'verdediging' dat je wel degelijk geld van 'anderen' gebruikt in je eigen aanschaf? We praten niet over subsidie voor lage inkomen bij huur, niet om je medemens te 'steunen', het is puur een financiele motiviatie om een overpriced ding te kopen.

Geen subsidie, geen verkopen, dan moeten de prijzen uiteindelijk toch wel omlaag. Het is bijna een fictieve marktwerking om de prijzen vanuit de fabrikant hoog te houden, immers 'subsidie' zorgt wel voor een meer redelijke aanschafprijs (redelijk als tot 2x de ICE prijs, maargoed).

[ Voor 40% gewijzigd door SinergyX op 05-06-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door SinergyX op 05-06-2019 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 16:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Staat er wel een officieel bord of is deze zelf gemaakt?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

het idiote onderlinge onderscheid (Tesla tegenover de andere merken) niet langer gemaakt wordt.
Je bedoelt dat Tesla de door hun zelf betaalde laadstations verplicht moet openstellen voor andere auto's? Wel Tesla heeft altijd gezegd dat ze dat graag doen als die andere firma's dan willen betalen voor een deel van de investering die Tesla heeft gedaan (rond de $900 miljoen in Europa).

Tesla heeft als eerste een infrastructuur aangelegd waardoor ik maandelijks zonder problemen van Bordeaux naar Amsterdam rij. Niemand anders heeft dat geld willen investeren en geroepen dat de staat dat maar zou moeten doen. Daardoor zitten we nu met duizenden laders die prima zijn om een nacht aan te laden maar onbruikbaar zijn om ergens heen te gaan.

Het is belachelijk dat nu als probleem tegen Tesla te zien. Ik heb een Tesla gekocht omdat die een laadsysteem aanboden dat het me mogelijk maakte om binnen Europa onbeperkt te rijden zonder een cent te betalen voor stroom. Vragen dat ze die voorsprong nu weggeven is vragen of ze falliet willen gaan. Dertig procent van hun waarde zit niet in auto's maar in infrastructuur.

Firma's als Porsche snappen het en maken ook hun eigen netwerk omdat er geen alternatief is. Weet je hoeveel laders die nu hebben? Drie. Weet je hoeveel superchargers Tesla heeft? Meer dan 12.000. Ik zeg niet dat het goed is dat Porsche zijn eigen lader maakt maar als er geen alternatief is, wat moet je dan?

Er is geen EV waarmee je in 15 uur van Bordeaux naar Amsterdam rijd dan een Tesla. Niet omdat het de beste EV's zijn maar omdat je als je een Tesla koopt ook betaald voor de superchargers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-07-2023
Je zou natuurlijk kunnen stellen dat de PHEV geen elektrisch voertuig is aangezien die beste man ook prima op benzine kan rijden.
Señor Sjon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 16:57:
Ik heb eens het tegenovergestelde gehoord. Ik kreeg het verwijt van een collega dat mijn BEV een laadplek voor een PHEV bezet houdt. Mijn BEV heeft namelijk genoeg bereik om weer thuis te komen, de PHEV niet. Tja, zit ook weer wat in..

[ Voor 21% gewijzigd door henri055 op 05-06-2019 21:07 ]

Rijdt in een Hyundai Ioniq electric (lease)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Jij koopt zo'n ding om die reden misschien, het gros was het simpele reden: bijtelling.
En jij ziet uiteraard aan de auto waarom de bereider hem gekozen heeft.....
Laden? Voor die 50km? Ik moet er toch 120km rijden.
Laden? Ik heb toch benzine?
Laden? Doettie tijdens remmen toch?
Laden? Ja, altijd! Bij iedere mogelijkheid! Want alleen op die manier gaan we meters maken met die energie transitie.
Laden? Yup, scheelt op een rit van 120km toch snel een kwart tot de helft van het brandstof verbruik.
Laden? Doet ie tijdens het remmen inderdaad ook zodat het brandstof verbruik zowieso al de helft van een vergelijkbare ICE is.

Ik hoor vooral veel geklaag. Mischien moeten we heel blij zijn dat er mensen die dure eerste EVs en die PHEVs aangeschaft hebben. Waren die mensen er niet geweest dan hadden we nogsteeds geen vooruitzicht op zinnige alternatieven gehad.

En wat PHEV export betreft.... Die van mij is geïmporteerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
[...]

Dat was inderdaad zo. Maar ondertussen zijn de meeste van de PHEVs die je nu ziet rijden uit de lease en in particuliere handen. Gekocht als ex-lease dus. En die particulieren die kopen die omdat die zuinig is wanneer je veel kunt laden. Dus dat laden zullen ze zeker niet nalaten. Een maat van me heeft een Mitsubishi Outlander (ex-lease). De meeste van zijn ritten zijn kort en dus rijdt hij grotendeels elektrisch (hij laadt thuis op). Af en toe maakt hij heel lange ritten die met een volledig elektrische auto onhandig zouden zijn. Hij is heel erg tevreden met zijn auto.

@Anoniem: 310408
Tja handig. Heeft straks ieder merk zijn eigen laadinfrastructuur.
"Hallo, bent u bekend hier? Ik ben op zoek naar een laadpaal voor mijn Hyundai"
"Bij het winkelcentrum staan laadpalen."
"Nee, die zijn alleen voor Volkswagens. En er staan er twee voor Jaguar."
"Oh. Bij de molen dan?"
"Ben ik ook geweest. Alleen Nissan."

Zou ongeveer zijn alsof je bij de Shell alleen terecht kunt met Mercedes, bij de BP alleen met een Toyota, bij de Total alleen met een Fiat, etcetera.

[ Voor 24% gewijzigd door henri055 op 05-06-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:07
henri055 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:17:
[...]
Tja handig. Heeft straks ieder merk zijn eigen laadinfrastructuur.
"Hallo, bent u bekend hier? Ik ben op zoek naar een laadpaal voor mijn Hyundai"
"Kijk dan ff in je boardcomputer, daar staat een lijst met palen in de buurt en welke vrij zijn"
"Oh ja, bedankt en prettige dag!"

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri055
RichieB schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:37:
[...]

"Kijk dan ff in je boardcomputer, daar staat een lijst met palen in de buurt en welke vrij zijn"
"Oh ja, bedankt en prettige dag!"
Heb jij de boordcomputer van de Ioniq wel eens gezien? Volgens mij hebben ze die laadpalen sinds de introductie in 2016 niet meer bijgewerkt. Maar goed, daar heb ik apps voor. Blijft dat het verschrikkelijk inefficiënt is als ieder merk zijn eigen laadinfrastructuur aanlegt. Ieder merk moet teveel laadpalen aanleggen om kwa dekking niet onder te doen tov anderen, dus staan er veel te veel laadpalen.
Moet je de irritatie bij niet-EV-rijders voorstellen als er niet 4 laadplekken grotendeels leeg staan bij een winkelcentrum, maar de laadpalen van 10 verschillende merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Toch wel apart dat er meerdere borden met dezelfde betekenis bestaan. Je kunt op je klompen aanvoelen dat dat verwarring oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:07
henri055 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 21:52:
[...]

Heb jij de boordcomputer van de Ioniq wel eens gezien? Volgens mij hebben ze die laadpalen sinds de introductie in 2016 niet meer bijgewerkt.
Ik dacht dat je het over een dystopische toekomst had, niet over 2019. Maar goed, wellicht heeft Hyundai over 10 jaar die boordcomputer nog steeds niet op orde..
Blijft dat het verschrikkelijk inefficiënt is als ieder merk zijn eigen laadinfrastructuur aanlegt.
Natuurlijk is het dat, daarom zie je onafhankelijke netwerken zoals Fastned en samenwerkingsverbanden zoals Ionity ontstaan.
Moet je de irritatie bij niet-EV-rijders voorstellen als er niet 4 laadplekken grotendeels leeg staan bij een winkelcentrum, maar de laadpalen van 10 verschillende merken.
Je verwart destination chargers (de palen in woonwijken en bij winkelcentra) met snelladers voor doorreis. In die eerste categorie is er helemaal geen onderscheid tussen automerken. Bij de snelladers heb je Tesla en niet-Tesla puur omdat Tesla een enorme voorsprong heeft en de laatkomers (alle andere merken) zich niet willen inkopen in deze infra. Meer dan 2 a 3 verschillende (gescheiden) laadinfrastructuren zullen er niet komen.. dat is gewoon marktwerking.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 16:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De vraag van de TS ging expliciet over het parkeren bij een verkeersbord voor elektrische auto's, niet over de uitstoot, snelladers van Tesla's of de laadinfrastructuur van Nederland.

De TS heeft zijn antwoord gekregen en daarmee kan dit topic wel op slot om verdere offtopic berichten te besparen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.