Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Ik heb een WP Daikin altherma 3 8 KW. Het was gisteren rond de 1 graden overdag hier.

Wat mij gisteren opviel was dat elk kwartier o.i.d. de watertemperatuur omlaag zakt, het back-up element even aangaat en er bij bedrijfsmodi Ontdooien/Olieretour staat. Ik kon geen ijsvorming op de achterkant van de buitenunit waarnemen.

Is dit noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

Exigence

dnkroz

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Daikin onder een bepaalde buitentemperatuur (-5?) een vaste tijd tussen defrosts doet. Er is wel meer over geschreven op dit forum onder andere in:
Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies
Of zoek eens op Daikin in: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:28
Johann0r schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:00:
Ik heb een WP Daikin altherma 3 8 KW. Het was gisteren rond de 1 graden overdag hier.

Wat mij gisteren opviel was dat elk kwartier o.i.d. de watertemperatuur omlaag zakt, het back-up element even aangaat en er bij bedrijfsmodi Ontdooien/Olieretour staat. Ik kon geen ijsvorming op de achterkant van de buitenunit waarnemen.

Is dit noodzakelijk?
Daikin vindt van wel, dit doen ze op basis van buitentemperatuur en tijd. Hier is een eigen topic voor: Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Hier wordt het huis momenteel niet warm, watertemperatuur loopt op tot 36 graden in het apparaat zelf, gaat ontdooien en moet dan weer bij 20 beginnen op te warmen.

Dus de straalkachels maar aan ;/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Wat is je aanvoerwatertemperatuur? Als het kan zou ik die verhogen, heb je er een elektrisch element in zitten? Kun je eens een foto delen van het menu "sensor informatie"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Aanvoer temp is 46 dit geeft hij ook aan op home scherm. Elektrisch element zit er in (2KW) deze heb ik staan op alleen SWW (voor desinfectierun).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Johann0r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:55:
Aanvoer temp is 46 dit geeft hij ook aan op home scherm. Elektrisch element zit er in (2KW) deze heb ik staan op alleen SWW (voor desinfectierun).
zet die maar eens op automatisch voor de aankomende week. stuk handiger dan een straalkachel aanzetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Johann0r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:55:
Als dat in het beginscherm staat zou het wel een setpoint zijn geen gemeten waarde. en ik zou inderdaad beginnen met het E-element aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
MBgek schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Als dat in het beginscherm staat zou het wel een setpoint zijn geen gemeten waarde. en ik zou inderdaad beginnen met het E-element aan te zetten.
Is idd setpoint watertemp staat onder sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Hij draait nu wel langer door, buitenunit staat richting oosten. Misschien omdat wind is afgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
Johann0r schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:46:
Hij draait nu wel langer door, buitenunit staat richting oosten. Misschien omdat wind is afgenomen?
Zou kunnen dat de buitentemp. sensor nu net boven de grens is en dat 'ie er net onder zat, maar dat blijft gissen. Wat een goede oplossing is is een externe buitentemperatuursensor plaatsen, dan kun je met de plaats wat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Net toen hij klaar was met SWW verwarmen er even bijgestaan met sensoren open:

Buiten temperatuur -2.5

Compressor staat uit en slaat aan. Binnen 2 minuten is vertrekwater temperatuur van 22 naar 36 graden daarna zie ik dat ineens alle waardes terug lopen.

Vertrekwater temperatuur zakt naar 33 en water inlaat temperatuur en koelmiddel temperatuur lopen ook terug.

Algemeen beeld vandaag:

Vertrekwater temperatuur staat op 46 graden maar hij komt niet hoger dan 37.

Hij deed er gisteren ook meer dan een half uur over om het water op 36 graden te krijgen.

Vreemd?

[ Voor 5% gewijzigd door Johann0r op 08-02-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Daikin gaf aan dat Delta T van 5 naar 10 moest, dat dit waarschijnlijk het probleem was.

Temperatuur vast op 45 graden gezet ipv weersafhankelijk en delta T op 10.

Bij 2 graden buiten temperatuur is na meer dan 2 uur het vertrekwater 40.7 graden. Lijkt me dat dit extreem lang duurt...

[ Voor 3% gewijzigd door Johann0r op 09-02-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Probleem lijkt opgelost.

Kwam een raar geluid vanaf de bypass boven de warmtepomp. Deze stond bijna dicht. Ik draai hem helemaal open en de vertrekwater temperatuur schiet omhoog naar de ingestelde waarde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00
Johann0r schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:49:
Probleem lijkt opgelost.

Kwam een raar geluid vanaf de bypass boven de warmtepomp. Deze stond bijna dicht. Ik draai hem helemaal open en de vertrekwater temperatuur schiet omhoog naar de ingestelde waarde :)
Ja nogal wiedes?

Je hebt de bypass nu dus open gezet en er komt nagenoeg geen water meer aan in je vertrekken en alles gaat nu over de bypass?

Of begrijp ik je verkeerd?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johann0r
Er zit een bypass boven de warmtepomp deze opengezet, koelmiddel temp gaat omhoog, vertrekwater gaat omhoog naar ingestelde waarde (45) en de temperatuur op de pompschakelaar gaat omhoog.
Pagina: 1