Plant lijkt dood te gaan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Onlangs een plant gekocht (strelitzia nicolai). De eerste 3 weken ging alles goed, maar nu begint hij ineens lelijk te worden. Inmiddels zijn er twee kleinere bladeren helemaal bruin geworden. Nu beginnen ook de grote bladeren bruine plekken te krijgen.

Bij het eerste bruine blad heb ik onderzoek gedaan en las ik dat het kon komen door te veel water. Ik zag inderdaad te veel water onder in de bak zitten, dus het water verwijderd en minder water gegeven. Helaas is het probleem er dus nog steeds.

Iemand een idee wat ik kan proberen. De plant was best prijzig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnQ7BI38CPCw5QZY5zwcPOtk1ec=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSH2VdD3bzOpFE5TXYmMXAZ8.jpg?f=fotoalbum_medium

...less is more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Welkom bij de club val dooie strelitzia's :P
Die van ons heeft het 4 maanden goed gedaan (zelfs met nieuwe bladen van 110cm!) en is nu op sterven na dood.

Wat ik las:
Vloerverwarming is killing
Teveel water vinden ze niet leuk
Heeft heel veel zonlicht nodig
Luchtvochtigheid moet hoog zijn (bladeren met water besproeien helpt).

Maar die van ons is afgeschreven :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:51
Veel planten hebben in de winter last van de droge lucht/verwarming en krijgen dan bruine bladeren..Het enige wat daar echt tegen helpt is om ze in een koelere/lichte kamer te zetten gedurende de wintermaanden.
In de winter moet je ze ook minder water geven. De grond mag droog voelen tussen de gietbeurten door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-05 15:34
De meest tips zijn al gegeven. Een Strelitzia heeft het sowieso niet makkelijk in de Nederlandse huishoudens. En zeker in de winter is het vaak veel te droog voor zo'n plant.

Sproeien kan helpen maar doe dit dan minstens 2 keer per dag. En kijk goed uit dat je niet in de nieuwe jonge bladeren sproeit. Het vocht wat in de nieuwe bladeren blijft staan kan zorgen voor rot.

Het makkelijkst is om een luchtbevochtiger aan te schaffen. Anders zou je nog bakjes water op de verwarmingen kunnen zetten om de luchtvochtigheid hoger te krijgen.

Je zou ook nog een schaal met hydrokorrels kunnen vullen en hier je plant opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalMaid89
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb zelf deze plant niet. Maar mijn planten doen het ineens heel goed sinds ik de app van Plantsome gebruik. Dan krijg je een notificatie als ze water moeten, en hoeveel water. Dus ook minder (vaak) water in de winter. Ook geeft de app info over de plant, hoeveel zonlicht en luchtvochtigheid ze moeten hebben bijvoorbeeld.

Het klinkt wel alsof deze al een beetje het hoekje om gaat. Hopelijk knapt 'ie wat op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 19:01
Het meeste is inderdaad al gezegd. Zelf ben ik eigenaar van een Strelitzia Nicolai en Reginae. Beide planten vorig jaar februari gekocht en groeien als kool. Dit is de eerste volledige winter dat ze bij mij in de woonkamer staan. De planten (bladeren) worden niet bevochtigd en krijgen weinig tot geen water in de winter. Het wordt aangeraden de planten in de wintermaanden zo droog mogelijk te houden. Dat is onder andere goed om de groei van bloemen en nieuw blad te stimuleren. Nu zal een Nicolai in de Nederlandse huishoudens niet zo snel bloeien, dat terzijde. Verder is het hier overdag rond de 19/20 graden (thuiswerken) en in de nacht ligt dat nu rond de 16/17 graden.

Mijn Nicolai van de Intratuin gekocht als plant van 70 centimeter hoog, momenteel is die ruim boven de 2 meter. Hier ook een paar bruine bladeren maar dat zijn voornamelijk de blaadjes rondom de pontgrond. Het enig wat ik kan meegeven is de planten in de wintermaanden te 'verwaarlozen' door weinig water te geven. Er zijn meerdere forums op internet te vinden waar dieper wordt ingegaan op het water + mest geven van dit soort planten. Ik hoop dat jouw plant er alsnog boven opkomt, want het is een toevoeging op je interieur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Thanks allen.

Ik lees ook dat hij licht nodig heeft. Hij staat op een donkere plek. Als ik hem bij een raam zet dan staat hij ook per definitie bij een radiator. Dat lijkt me dan ook niet goed.

Ik heb mijn luchtbevochtiger afgelopen weekend weer eens aangezet waardoor ik de luchtvochtigheid van 40 naar 45% heb gekregen.

Blij om te zien dat ik niet de enige ben. Ik heb weinig verstand van planten, maar ik had me toch even beter moeten verdiepen in deze plant voordat ik hem kocht

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
funk-e schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:02:
Blij om te zien dat ik niet de enige ben. Ik heb weinig verstand van planten, maar ik had me toch even beter moeten verdiepen in deze plant voordat ik hem kocht
De winter is ook gewoon lastig met dit soort planten. Planten vinden een hoge luchtvochtigheid fijn omdat ze dan minder uitdrogen, maar met teveel luchtvochtigheid en/of stilstaande lucht krijg je kans op schimmels. Dus sproeien helpt, maar je moet ook enige ventilatie rondom de plant hebben om te voorkomen dat er een micro klimaat kan ontstaan waarin schimmels gaan groeien.

In Nederland heb je weinig licht in de winter, en is het ook van korte duur. Planten uit warmere gebieden zijn het gewend om meer en langer licht te krijgen. Je kan kijken of een groeilamp helpt, ik heb een kleine in de woonkamer hangen boven enkele tropische planten om te voorkomen dat ze stilvallen. Het voordeel van een groeilamp is dat de plant enigszins fotosynthese heeft, waarbij de plant ook water verbruikt. Daardoor blijft water niet te lang bij de wortels staan, waardoor de kans op wortelrot afneemt.

Wat de vlek op het blad betreft, vind ik het lastig om te zeggen wat dat is. Het lijkt niet op bladnecrose wat je krijgt als je teveel voeding geeft aan de plant. Heb je vliegjes in de plant, of zie je andere insecten onderop de bladeren?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:39
@funk-e de beste manier is m mee te nemen als je gaat douchen, en een plek in huis zoeken waar geen verwarming aan staat (slaapkamer?)
Pagina: 1