Toon posts:

Aanleggen van nieuw netwerk naar schuur (30 meter overbrug)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Heurmy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-04-2022
Goede avond beste mensen,

Graag zou ik wat advies willen op het gebied van netwerking (misschien ook wat bevestiging).

In de basis gaat het mij om het aanleggen van internetverbinding in een garage (40m2 opp.), zo'n 30 meter verwijderd van het woonhuis. Op dit moment heb ik een mantelbuis ingegraven welke van punt A (de KPN modem in huis) naar punt B (het punt waar de oplossing nodig is) loopt.

In de garage wil ik een goede WiFi verbinding samen met de mogelijkheid om een aantal LAN-poorten (desktop en laptop) te voorzien van internetverbinding. Op dit moment gaat het om een verbinding van zo'n 250 Mbps. In de nabije toekomst (1 jaar) kan het mogelijk een glasvezel verbinding zijn, hier wil ik dan ook op voorbereid zijn.

Zelf denk ik dit te gaan realiseren door een CAT 6A kabel te trekken van punt A naar B. Vervolgens installeer ik op punt B een switch. Met de switch koppel ik mijn gewenste apparaten aan, met daarbij een AP. Mijn vraag is: zou dit de beste oplossing zijn om mijn apparaten te voorzien van een stabiele verbinding?

Hiernaast heb nagedacht over alleen slechts een router aan te sluiten op punt B. Maar zelf lijkt mij dit niet nodig voor de situatie, gezien ik in principe hetzelfde netwerk kan gebruiken. Dan lijkt mij een relatief goedkope switch in combinatie met een Ubiquiti AP een betere investering.

Verder ben ik nog benieuwd naar adviezen op gebied van switches, AP's, bekabeling en eventueel routers. Wat zou ik hiervoor het beste kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!

Heurmy

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou een CAT6(A) kabel nemen. Er is vast wel iemand die het verschil tussen CAT6 en CAT6A wil uitleggen. Basically is CAT6A stugger en dikker en het aansluit materiaal is anders.

Verder is het van belang om dit topic "even" door te nemen Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels want er is nogal wat bagger op de markt.

Monteer de kabel bij voorkeur af in WCD's. Voor het stukje tussen de WCD en het modem koop je een soepele patch kabel evenals voor het stukje aan de andere kant; tussen de andere WCD en de switch.

Vwb die switch en AP: je zou daar een router voor kunnen misbruiken, zie [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point maar dat vergt technische kennis.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Heurmy schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 00:19:
Zelf denk ik dit te gaan realiseren door een CAT 6A kabel te trekken van punt A naar B.
CAT6 gaat tot +/- 30 55 meter tot 10Gbit/s, wat dat betreft lijkt me CAT6A een beter voor jouw. Die gaat tot 100meter tot 10Gbit/s.

Verder zou ik het niet beperken tot één kabel, maar er minimaal 2 doorheen trekken. Of je nu 1, 2 of 4 kabels trekt het is evenveel werk. Als je voldoende kabels trekt is een switch (voorlopig) ook niet nodig.

En zou die kabels dan, zoals @Brahiewahiewa aangeeft, aan beide kanten afwerken op WCD's / patchpaneeltje.
Vervolgens installeer ik op punt B een switch. Met de switch koppel ik mijn gewenste apparaten aan, met daarbij een AP. Mijn vraag is: zou dit de beste oplossing zijn om mijn apparaten te voorzien van een stabiele verbinding?

[...]

Dan lijkt mij een relatief goedkope switch in combinatie met een Ubiquiti AP een betere investering.
Wat voor apparatuur gebruik je nu? Als je al iets van Ubiquiti hebt is dat natuurlijk meteen een logisch optie. Mocht je daar nog niks van hebben kan iets anders logischer zijn.

Maak persoonlijk zou ik gewoon gaan voor de https://tweakers.net/acce...lite_p448128/vergelijken/. Gebruik die zelf ook een aantal en ben er echt super tevreden mee.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:03
Zou gewoon Cat6 nemen met stugge aders (dus niet soepel), dat is ook voor jou prima toekomst bestendig want dat kan zelfs 10Gbps aan tot een afstand van 55m ( dus geen 30m zoals @rens-br zegt).
En monteer het netjes af op een doos en ga geen RJ45 connectors aanknijpen.
En zoals je zelf al concludeerde is een router overbodig neem een switch en een accesspoint.

Denk erom dat je de spullen in het voor en najaar bij langdurige regenperiodes aan laat staan zodat ze warm blijven en er geen vocht op neerslaat in een koude schuur.

Zelf gebruik ik onderstaande spullen:
Als switch een HP 1420-8G is een 8 poort switch met levenslange omruil garantie.
Als accesspoint een tp-link EAP225 V3
https://www.routershop.nl...l-band-802-11ac/pid=51326
https://www.routershop.nl/hp-1420-8g-8-poorts/pid=48075

[Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 03-02-2021 10:51]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee