Toon posts:

Werkbank blad

Pagina: 1
Acties:

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:38
Hallo,

Ik had een maand of 2 geleden 2 werkbankpoten gekocht.
Nu zijn deze gisteren opeens aangekomen en heb ik nog een werkbank blad nodig.
Zat zelf te denken aan een Okoume multiplex blad van 30-40mm dik, maar aangezien de werkbank zo'n 3 meter lang wordt en 2 lagen heeft (van elk rond de 75cm breed), zou dit 300-400 euro kosten.
Heeft iemand nog een idee om dit voor zeg 200 euro te maken? Belangrijk is wel dat het echt goed bestand moet zijn tegen buitenweer, komt te staan in een lekkende schuur zonder verwarming.

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07:49
Je zou naar keukenbladen kunnen kijken. Het nadeel is dat ze niet zo diep zijn.

Bijvoorbeeld:
https://www.hornbach.nl/s...IRDUChqr2n3RoC2I4QAvD_BwE

• huppelepups
Grove den schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:50:
Je zou naar keukenbladen kunnen kijken. Het nadeel is dat ze niet zo diep zijn.

Bijvoorbeeld:
https://www.hornbach.nl/s...IRDUChqr2n3RoC2I4QAvD_BwE
Zijn die dingen wel stevig genoeg?

• Grove den
  • Laatst online: 07:49
Dat weet ik niet, ik heb zelf uiteindelijk een bureau van marktplaats gehaald die ik uit elkaar heb gehaald.
Maar ik had geen 3 meter nodig.

Ik denk dat het meer afhankelijk is van hoe je hem ondersteund en wat je er op gaat doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerdr naar betonplex kijken. Stuk goedkoper ook.
Qua stevigheid: gewoon een paar balken er in de lengte onderschroeven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar Wonen en Verbouwen.

No good deed goes unpunished.

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:22
Ik zou zeggen constructie spaanplaat (van die groene, 18mm is waterbestendig en niet duur) eronder. Desnoods twee lagen en aflakken. Of een laag met een daar bovenop een dunne laag betonplex (9mm). Platen zijn beide voldoende waterbestendig.

Afhankelijk van je budget en je gebruikswensen, kun je dit natuurlijk aanpassen.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Spaanplaat heeft geen stevigheid dus niet doen.

Multiplex is je oplossing of eiken / bamboe werkbladen

https://www.datona.nl/bamboe-werkblad-breed-1397.html

• 88Baron
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-03 14:51
Een oude massieve deur. Heeft voldoende breedte en stevigheid.

Alternatief zijn de eerder genoemde balken (baddingen) met daarop een blad van betonplex. Voordeel van het dunne bovenblad is dat je deze kan vervangen wanneer deze te beschadigd is.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:33

Yucon

*broem*

Ik zou sowieso een paar ijzeren kokers in de lengterichting eronder schroeven. Enerzijds tegen doorzakken maar anderzijds ook voor wat extra gewicht. Een werkbank kan niet zwaar genoeg zijn.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een 18mm mupltiplex werkblad. Dat is in retrospectief niet goed genoeg, ondanks de balken eronder. Met timmeren wil je massa hebben anders gaat het toch een beetje trillen en resoneren.
Als ik nog een keer een werkblad maak/koop neem ik echt flink dik hout, of lijm ik 2 18mm platen op elkaar oid.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:42
huppelepups schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:56:
[...]

"stevig" is niet echt een gebruikelijke grootheid (behalve voor schoonmoeders misschien?) maar ja zo'n blad is sterk zat.

Heb precies dat werkblad in de keuken geinstalleerd.

[Voor 9% gewijzigd door mcDavid op 03-02-2021 10:48]

• huppelepups
mrveenie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:52:
Spaanplaat heeft geen stevigheid dus niet doen.

Multiplex is je oplossing of eiken / bamboe werkbladen

https://www.datona.nl/bamboe-werkblad-breed-1397.html
En een beuken werkblad?

• huppelepups
mcDavid schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:42:
[...]

"stevig" is niet echt een gebruikelijke grootheid (behalve voor schoonmoeders misschien?) maar ja zo'n blad is sterk zat.

Heb precies dat werkblad in de keuken geinstalleerd.
Voor schoonmoeders grootheid zou ik toch eerder (kort) pittig gebruiken :)

Zo'n keukenblad is best een idee. Welke soort hout heb je hiervoor gebruikt?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:34
[...]

Voor die prijs 2 op elkaar verlijmen.
Heb je echt een super solide blad.

Geheel rondom in de parketlak, en het is waterbestendig.

• huppelepups
FRANQ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Voor die prijs 2 op elkaar verlijmen.
Heb je echt een super solide blad.

Geheel rondom in de parketlak, en het is waterbestendig.
Helaas hebben ze bij Hornbach alleen bladen die 60 breedt zijn.
Bij andere tenten waar ze 90 hebben, zijn ze gelijk 190 euro. Als ik er daarvan 2 op elkaar zou verlijmen ben ik dus al 380 euro kwijt en dan heb ik ook nog een blad voor onder nodig. Dan zou ik dus net zo goed die multiplex plaat kunnen kopen.

Andere optie is een keukenblad van 38mm dik. Dan heb ik er in principe maar 1 nodig. Alleen zijn die 250 euro en dan heb ik ook nog steeds een vochtwerende plaat voor onder nodig. Opzich zou ik daarvoor vochtwerend mdf kunnen gebruiken, maar dat kost ook weer 40-50 euro.

Ik neig naar die multiplex plaat. Denk dat het op de lange termijn beter zal houden. Het is alleen wel even slikken.

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:40
3 meter lang en 75 cm breed? Da's gewoon een multiplex plaat van 3 bij 1,5 en dan doormidden laten zagen:

https://www.jongeneel.nl/...0x18mm/p/C1738018153305FM

€ 122,56 ex btw in totaal.

Edit: Of betonplex:

https://www.jongeneel.nl/...30x18mm/p/C2061018153305F

€ 148,04 ex btw

[Voor 23% gewijzigd door Joep op 03-02-2021 11:57]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-03 20:27
Voor wat betreft die werkbladen van de Hornbach en of ze sterk genoeg zijn: ik heb vorig jaar een tafel/werkbank gemaakt voor op mn hobby/werkkamer van een dergelijk blad. Maat is iets kleiner (blad zelf op maat gemaakt naar 230cm lang, 180cm tussen de poten) en het werkblad destijds bij de Gamma gekocht (zijn volgens mij exact dezelfde) en kan zeggen dat deze werkbladen meer dan stevig genoeg zijn. Ik kan makkelijk op de tafel gaan staan, terwijl er ook nog voor 50+ kilo aan pc apparatuur op ligt en de tafel geeft geen krimp. Zo'n blad van 260x60 in mijn geval weegt ook al behoorlijk wat, uit herinnering schat ik het op minimaal een kilo of 40.

De Gamma heeft ook nog enkele bladen van 80cm diep, maar die zijn max 260cm lang. Mij werd vorig jaar bij de lokale Gamma ook al verteld dat ze de werkbladen helemaal uit het assortiment aan het werken zijn, dus de enkelen die ze nog hebben zijn restposten.

Ikea heeft er zo te zien ook enkelen, erg goedkoop, maar zijn allen max 246cm lang zoals deze.

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:34
huppelepups schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Helaas hebben ze bij Hornbach alleen bladen die 60 breedt zijn.
Bij andere tenten waar ze 90 hebben, zijn ze gelijk 190 euro. Als ik er daarvan 2 op elkaar zou verlijmen ben ik dus al 380 euro kwijt en dan heb ik ook nog een blad voor onder nodig. Dan zou ik dus net zo goed die multiplex plaat kunnen kopen.

Andere optie is een keukenblad van 38mm dik. Dan heb ik er in principe maar 1 nodig. Alleen zijn die 250 euro en dan heb ik ook nog steeds een vochtwerende plaat voor onder nodig. Opzich zou ik daarvoor vochtwerend mdf kunnen gebruiken, maar dat kost ook weer 40-50 euro.

Ik neig naar die multiplex plaat. Denk dat het op de lange termijn beter zal houden. Het is alleen wel even slikken.
Koop je er 3.

Een over de lengte door de midden zagen.

Bovenkant voor 60cm diep, dan daarachter een stook van 30 diep
Onderkant voor een strook van 30cm en daarachter het blad van 60.
Allemaal verlijmen en op elkaar schroeven.
Geheel schuren, en kanten gelijk frezen.
Lakje erover.

Ben je voor 250 euro klaar

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:42
huppelepups schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Zo'n keukenblad is best een idee. Welke soort hout heb je hiervoor gebruikt?
Beuken. Gewoon precies dat werkblad wat 'ie linkt heb ik (alleen dan een andere maat). Ze zagen het normaliter ook voor je, maar volgens mij momenteel niet omdat je alleen kunt afhalen.

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:00

Echt niet.

Gewoon niet.

[...]

Ik gebruik er een als bureaublad, voelt daar wel prima voor aan en buigt niet door. Het is wel relevant hoe het onderstel eruit ziet, hoe gelijkmatig de druk wordt verdeeld. Zouden de poten helemaal aan de zijkant staan en je timmert op een werkstuk in het midden, dan verwacht ik wel dat het niet erg solide aanvoelt.

Overigens heb ik een werkbank gemaakt van een oud keukenblok, wat prima bevalt.

[Voor 67% gewijzigd door Echt niet. op 03-02-2021 14:15]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-03 10:00

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En gewoon balken?
Genoeg massa

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Timmeaho
  • Laatst online: 17:47
Ik heb 2 mdf platen van 18 mm op elkaar geplakt en dus 36 mm in totaal. Daar met lijnolie overheen gegaan. Bevalt me heel goed, het is zwaar en stevig en kost niet veel.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:26
Als het niet perse hout hoeft te zijn. Kun je ook 18mm pakken en daar betonsire op aanbrengen.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:22
Dit! Als je wilt timmeren of wat zwaarder werk: paar zware balken aan elkaar maken. Oude bielzen zijn ideaal! :)

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:30
Ik ben er blij met mijn aan elkaar gelijmde 2x18mm berken multiplex maar dat wordt wel een prijzige aangelegenheid voor die afmetingen inderdaad.

Kijk anders naar OSB3 platen, al dan niet als onderlaag voor multiplex. VEEL goedkoper en ook vochtbestendig, zeker met een goede laklaag erop. Denk dan bijv aan 18mm OSB3 en 12mm okoume multiplex erop geschroefd.

(Had ik achteraf ook beter kunnen doen gezien de kosten en sterkte haha)

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:29
Ik zie ook nog wel eens werkbanken van zwart mdf voorbij komen,

https://www.hornbach.nl/s...8-mm/6292363/artikel.html

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:10
Heb zelf 2x18 mm MDF op een frame van 44 x 96 balkjes liggen. Is voldoende stevig en heeft heel wat massa.

• huppelepups
Kevinns schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:12:
Ik ben er blij met mijn aan elkaar gelijmde 2x18mm berken multiplex maar dat wordt wel een prijzige aangelegenheid voor die afmetingen inderdaad.

Kijk anders naar OSB3 platen, al dan niet als onderlaag voor multiplex. VEEL goedkoper en ook vochtbestendig, zeker met een goede laklaag erop. Denk dan bijv aan 18mm OSB3 en 12mm okoume multiplex erop geschroefd.

(Had ik achteraf ook beter kunnen doen gezien de kosten en sterkte haha)
Bedankt voor de tip!
Denk dat ik dit ga doen, heb nog een hele stapel OSB liggen :)
Ik ga de OSB laag nog wel met carbeauleum behandelen, voor extra houdbaarheid.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:30
huppelepups schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:12:
[...]
Ik ga de OSB laag nog wel met carbeauleum behandelen, voor extra houdbaarheid.
Goed idee. Ik weet dat OSB3 wel tegen vocht kan, maar in een lekkende schuur kan het vast wat hulp gebruiken ;)

Verder kende ik Carbeauleum niet maar dat ziet er wel uit als handig spul, weer wat geleerd!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee