"Apple" layout mechanical keyboards?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik heb een MBP met een NL keyboard en de indeling bevalt me (de ` en ~ lekker dichtbij, lange Enter, makkelijk bij de | en |). Ik ben aan het kijken naar een los keyboard en het enige wat ik zie is liggende Enter en de ` en ~ op een lastige plek, meestal de | en \ ook. Die gebruik ik de hele dag en bovendien heb ik ook geen zin om steeds aan nieuwe layouts te moeten wennen.

Zijn er mechanische keyboards (liefst zonder LED kermis, zonder tenkeys en met silent switches) die de zelfde layout hebben? Zo ja heeft de layout ook een bepaalde naam?

Wat ik (behalve de layout) een interessant keyboard vond was bijvoorbeeld de Leopold 660:
pricewatch: Leopold FC660MR PBT (MX Silent, Qwerty US)

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 21:26
Ik heb zelf de Keychron K1 (version 3). Deze werkt via Bluetooth en komt met losse MacOS en Windows toetsen (standaard zit de CMD toets van Mac al op het toetsenbord).

Afbeeldingslocatie: https://infinitediaries.net/wp-content/uploads/2019/01/Keychron-K1-02-hero.jpg

Hij is te verkrijgen met of zonder LED verlichting, RGB LED of alleen witte LED (handig als je typt in het donker).

Verder kun je hem krijgen in red switches, blue switches en brown switches. Layout is USA zoals elk ander toetsenbord.

[ Voor 4% gewijzigd door kevinkrs op 02-02-2021 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:12
Het gaat je dus vooral om die korte shirt met de ~/` daarnaast? Heb dat nog niet echt gezien op mechanische toetsenborden. Dat is een apple adaptie volgens mij. Maar je zou een ISO layout kunnen zoeken en dan houdt niets je tegen om daar de tilde te plaatsen

https://www.keychron.com/...n-iso-keyboard-collection
https://www.keyboardco.co...eu-iso-uk-swedish-german/

[ Voor 60% gewijzigd door 418O2 op 02-02-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
@kevinkrs de vorm van de Enter key (ANSI vs ISO) klopt niet. Het moet min of meer het zelfde zijn als op een MBP.
418O2 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:32:
Het gaat je dus vooral om die korte shirt met de ~/` daarnaast? Heb dat nog niet echt gezien op mechanische toetsenborden. Dat is een apple adaptie volgens mij. Maar je zou een ISO layout kunnen zoeken en dan houdt niets je tegen om daar de tilde te plaatsen

https://www.keychron.com/...n-iso-keyboard-collection
https://www.keyboardco.co...eu-iso-uk-swedish-german/
https://www.keychron.com/...al-keyboard-uk-iso-layout

UK ISO lijkt precies te kloppen. Volgens mij de beste match voor mijn eisen. Uiteraard uitverkocht dus :/

[ Voor 11% gewijzigd door BikkelZ op 02-02-2021 16:11 ]

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:12
BikkelZ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:08:
@kevinkrs de vorm van de Enter key (ANSI vs ISO) klopt niet. Het moet min of meer het zelfde zijn als op een MBP.

[...]

UK ISO lijkt precies te kloppen. Volgens mij de beste match voor mijn eisen. Uiteraard uitverkocht dus :/
Ik zou even die "notify me" aanzetten. En je kan ook even in het mech keyboard topic vragen of iemand wat weet. Of even rondneuzen op reddit in het mechanische keyboardtopic

Het grote mechanische toetsenborden topic - deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 23:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb zelf de Keychron K1 met US layout maar in mijn zoektocht kwam ik ook de Penclic MK1 tegen die een UK layout heeft. Staat geen afbeelding van deze layout op hun website.

https://penclic.se/produc...keyboard-mk1/?keyboard=uk

Let op met de K2, dat ding is dik en men raadt daar een polssteun bij aan. De polssteun van Keychron is een stuk hout. Daarom ben ik voor de K1 gegaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Johnny op 02-02-2021 16:26 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:03
Zelf heb ik de Keychron K1 Wireless Mechanical Keyboard Versie 4, met de optie 104-key, RGB backlight en de rode low profile toetsen. Ik gebruik hem zelf ook voor de Mac, de toetsen zaten er al op. Je kunt ze eenvoudig verwisselen met de bijgeleverde 'Windows' toetsen.

Keychrons worden steeds populairder, vandaar dat ze vaak uitverkocht zijn, maar ook wel redelijk snel weer voorradig. Dus zou me gewoon inschrijven voor een mail alert. Want geloof mij; dit zijn de beste toetsenborden voor Mac en een stuk fijner dan dat fabrieks spul wat Apple zelf levert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Ik zie dat de K1 en K3 lagere, laptop achtige toetsen hebben. De K3 gaat geleverd worden in februari, dat is dus nu. Zijn er redenen om niet voor een K3 te gaan? Ik wil het liefste zo weinig mogelijk frictie tussen typen op mijn externe keyboard en mijn MacBook, welke switches liggen het dichtste bij de MBP weerstand en klik?

Echt wel super dit topic, ik had het zelf tussen de bomen niet gevonden in het bos _/-\o_

------

nvm, de ISO is nog niet in pre-order

[ Voor 17% gewijzigd door BikkelZ op 02-02-2021 20:26 ]

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 19:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik heb zelf redelijk wat mechanische toetsenborden, die danwel standaard met een Mac layout kwamen, of eenvoudig hardwarematig in de juiste layout te programmeren waren. Deze borden zijn ook zonder uitzondering in een ISO layout te krijgen. De meest noemenswaardige, ook uitgaande op de vraag van de TS zijn:

Keychron K2 (version 2)
Dit is een zogenaamd 75% bord. Geen tenkeyless, maar wel alle belangrijke toetsen direct voorhanden. De Keychron heeft een aantal belangrijke selling points:
- zowel bekabeld als via bluetooth bruikbaar (en eenvoudig switchen tussen 3 BT connecties)
- standaard support voor MacOS
- Backlit (inclusief RGB kermis als je daar blij van wordt, maar ik heb de backlight mode gelocked op standaard wit)
- PBT keycaps (ik ben geen groot fan van ABS keycaps)
- Niet duur

Dit is mijn enige bord met Gateron switches (specifiek: Gateron Red) en ik ben niet ontevreden over de feel van deze switches. Ze zijn echter zeker niet stil. Ook is het bord wat aan de hoge kant vergeleken met mijn daily driver (zie hieronder), en dat is even wennen. Let wel: K2 versie 2 is al een stuk lager dan versie 1. Al met al is het een prima bord met enorm hoge value for money, en ik vind het met name prettig dat ik eenvoudig kan switchen tussen mijn zakelijke MBP en mijn privé iPad Pro zonder van input devices te wisselen ;)

Vortex Race 3 / KBD75
Ik heb enkel de Race 3 (in 3 uitvoeringen), maar als de layout je aanstaat en je wilt iets draadloos is de Vortex KBD75 de logische opvolger. De Race3 is tevens een 75% bord, maar daarmee houden de vergelijkingen met de Keychron K2 ook wel op. De Race3 is een bedraad toetsenbord met een low profile aluminium case (plastic voor de KBD75), Cherry switches, en PBT keycaps in een DSA profiel. DSA keycaps zijn een stuk lager dan reguliere Cherry/OEM profile keycaps en lopen ook niet gestaag op. Dit levert een totaal ander profiel op onder je vingers, wat ik erg prettig vind. Standaard komt de Race3 met een ‘two tone’ grijs/gebroken wit set, maar er zit een volledige set aan groen/geel/blauw/rode modifiers bij. Dat zou normaal los al snel 30 EUR zijn.

De Race 3 heeft geen backlight, maar is wel hardwarematig programmeerbaar. Dat betekent dat ik dus geheel zelf kan bepalen welke knop wat doet. Dat kan zo basaal zijn als CMD en Option op de ‘juiste’ plaats zetten of Capslock herprogrammeren als Escape, maar in principe kan je een enkele toets een complete zin laten uitspugen als je daar een goede toepassing voor hebt :+

De Race3 is pakweg de helft duurder dan de Keychron K2, en dat zal niet voor iedereen te verantwoorden zijn. Heb je de programmeerbaarheid niet nodig, wil je bluetooth of backlight, dan is de Race 3 niet voor jou. Toch heb ik zeker geen spijt van mijn Race 3. Sterker nog: ik heb 3 verschillende uitvoeringen :+

- Cherry MX Clear -> mijn daily driver. Net wat meer tactile dan MX Brown, wat minder noisy dan MX Blue
- Cherry MX Silent Red -> veel dichter bij een stille switch ga je bij Cherry niet komen. Qua feel vind ik het nog het meest lijken op een hele consistente, gloednieuwe rubberdome. Maar het is een MX Red met demping in zowel de top als bottom van de keystroke, en daarmee bijzonder kantoortuin-vriendelijk
- Cherry MX Silver -> tof voor gaming, niet echt voor typen. De Silvers voelen voor mij als triggerhappy Reds

Tussen de Race 3 en de K2 zit een behoorlijk verschil in prijs, en qua afwerking, feel, en geluid is de Race 3 gewoon net even een beetje beter. Maar als hardware programming niet op je eisenlijstje staat en je niet per se Cherry switches moet hebben (tot dusverre vallen de Gaterons niet tegen), dan biedt Keychron een uitermate competitief bord voor weinig geld met functionaliteit waar je elders gewoon 30 EUR meer voor betaalt.

edit:
qua beschikbaarheid van o.a. de Keychron borden kan je ook eens bij candykeys.com kijken. Daar heb ik zojuist een paar K2 borden vandaan gehaald, en er was afdoende voorraad van zowel ANSI als ISO in Gateron Blue/Red.

Launching containers into space

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:15
BikkelZ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:03:
Ik zie dat de K1 en K3 lagere, laptop achtige toetsen hebben. De K3 gaat geleverd worden in februari, dat is dus nu. Zijn er redenen om niet voor een K3 te gaan? Ik wil het liefste zo weinig mogelijk frictie tussen typen op mijn externe keyboard en mijn MacBook, welke switches liggen het dichtste bij de MBP weerstand en klik?

Echt wel super dit topic, ik had het zelf tussen de bomen niet gevonden in het bos _/-\o_

------

nvm, de ISO is nog niet in pre-order
Ik heb al een tijdje (via Kickstarter) de K3 van Keychron en ben echt super tevreden over de kwaliteit. Hiervoor de K2 gehad maar deze was toch echt wel dikker dan de gemiddelde toetsenborden. Daar ga je op ten duur last van krijgen als je lange dagen maakt. Wat handig is van de Keychron toetsenborden is dat de software goed aansluit bij Windows en Mac (knopje aan de zijkant om eenvoudig te switchen). In combinatie met mijn Macbook Air M1 en Logitech Master 3 gewoon ideaal . Persoonlijk prefereer ik de 75% layout van de K3 ten opzicht van de K1. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:55
Ik maak zelf sinds de zomer van 2019 redelijk intensief gebruik van het toetsenbord van Das Keyboard (for Mac)
https://www.alternate.nl/...-Mac/html/product/1200359?
Echt een super toetsenbord! Typt heerlijk. Ik heb het model met de Brown switches (er is er ook 1 met Blue switches).
In combinatie met een Mac mini (2012) een kwestie van plug-and-play. De 2 in het toetsenbord ingebouwde USB 3.0 poorten zijn ook erg handig (hoef ik niet op de tast achter mijn Mac mini te gaan zitten pielen).
Ik denk alleen dat de lay-out niet helemaal is wat jij zoekt, dit is een US-layout.

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ralfie165 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:32:
Ik maak zelf sinds de zomer van 2019 redelijk intensief gebruik van het toetsenbord van Das Keyboard (for Mac)
https://www.alternate.nl/...-Mac/html/product/1200359?
Echt een super toetsenbord! Typt heerlijk. Ik heb het model met de Brown switches (er is er ook 1 met Blue switches).
In combinatie met een Mac mini (2012) een kwestie van plug-and-play. De 2 in het toetsenbord ingebouwde USB 3.0 poorten zijn ook erg handig (hoef ik niet op de tast achter mijn Mac mini te gaan zitten pielen).
Ik denk alleen dat de lay-out niet helemaal is wat jij zoekt, dit is een US-layout.
Ik heb in het verleden ook nog eens een Das gehad. Werkte prima, maar ik vond de prijs aan de hoge kant voor wat je krijgt. Destijds heb ik toen bij getdigital.de geshopt en die hadden ook ISO versies in overvloed, dus dat kan nog een optie zijn als je per se ISO wilt. Houd er wel rekening mee dat ISO-NL een stuk minder goed verkrijgbaar is dan ISO-DE ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
BikkelZ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:08:

[...]

Ik zie bijna overal een compleet andere opdruk bij UK ISO, terwijl deze echt perfect matcht bij de keys die ik op een keyboard wil. Ik denk dat ik gewoon een Apple keyboard + trackpad bestel, de K3 ISO UK in backorder zet en dan het Apple keyboard aan mijn vrouw geef als die binnen komt (die heeft toch al een Apple Magic Mouse).
Ralfie165 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:32:
Inderdaad, de ANSI layout is er in overvloed. Ik wil gewoon zo weinig mogelijk cognitieve overhead bij het switchen.

[ Voor 18% gewijzigd door BikkelZ op 04-02-2021 09:13 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
Whieee schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:45:
Ik heb zelf redelijk wat mechanische toetsenborden, die danwel standaard met een Mac layout kwamen, of eenvoudig hardwarematig in de juiste layout te programmeren waren. Deze borden zijn ook zonder uitzondering in een ISO layout te krijgen. De meest noemenswaardige, ook uitgaande op de vraag van de TS zijn:

Keychron K2 (version 2)
Vortex Race 3 / KBD75
Voor mij is de prijs van een Vortex Race 3 geen probleem. Tenslotte verdien ik mijn geld met typen en als ik één uur niet werk omdat ik ergens last van heb omdat ik niet voor de beste oplossing ben gegaan doet dat het prijsverschil al weer teniet. Natuurlijk zit er een limiet aan wat ik uit wil geven maar ik zou inderdaad zo 100 euro meer uitgeven voor een nét iets betere layout of caps.

Echter zie ik de juiste ISO layout helemaal nergens, de UK ISO layout heeft alle toetsen op een "vreemde" plek zitten terwijl hij bij Keychron wel "klopt".

[ Voor 8% gewijzigd door BikkelZ op 04-02-2021 09:23 ]

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:42

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

BikkelZ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Echter zie ik de juiste ISO layout helemaal nergens, de UK ISO layout heeft alle toetsen op een "vreemde" plek zitten terwijl hij bij Keychron wel "klopt".
Klopt, ik geloof niet dat je die configuratie zoal die keychron zo kan vinden bij de Race 3. Ik heb voor mijn Race 3 (UK ISO) de toesten extra bijbesteld maar dat is nogal omslachtig en duur.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

BikkelZ schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:22:
[...]

Voor mij is de prijs van een Vortex Race 3 geen probleem. Tenslotte verdien ik mijn geld met typen en als ik één uur niet werk omdat ik ergens last van heb omdat ik niet voor de beste oplossing ben gegaan doet dat het prijsverschil al weer teniet. Natuurlijk zit er een limiet aan wat ik uit wil geven maar ik zou inderdaad zo 100 euro meer uitgeven voor een nét iets betere layout of caps.

De specifieke ISO layout die jij zoekt gaat qua keycaps inderdaad puzzelen worden op de Race 3. Persoonlijk denk ik dat de juiste layout hebben sowieso belangrijker is dan de kleine verschillen in feel/geluid die ik ervaar tussen de Race3 en de Keychron. De verschillen zitten hem in details, en ik vind de Keychron zeker geen slecht bord. Ik typ er eigenlijk net zo makkelijk en snel op, en heb ook niet meer of minder last van vermoeidheid t.o.v. de Race 3. Ik vind voor typwerk de Race 3 nét even iets fijner, maar het is geen mega downgrade naar de K2 ofzo. Ik typ nu op de K2, en ik zou in 3 sec kunnen wisselen naar de Race3, maar ik zie geen noodzaak.

Als je de programmeerbaarheid niet per se nodig hebt, denk ik dat de K2 voor jou op dit moment de betere keuze is. En ik zag dat Keychron tegenwoordig ook een DSA keycap set verkoopt... :9

• BikkelZ
Ik heb ondertussen een Magic Keyboard en Trackpad gehaald en de combi bevalt me goed (behalve dat de Trackpad traag reageert over Bluetooth), toch wel echt bijna de zelfde feel qua keys als mijn MBP 16". Ik ga rustig wachten op de ISO K3 en wellicht een nieuwe iteratie van de Magic Keyboard met TouchID support (en Touch Bar natuurlijk!...JK ;) ).

iOS developer

• BikkelZ
https://www.reddit.com/r/...ical_brown_too_sensitive/

Rah! K3 met Brown was wel net de confit die ik wilde. Meer mensen al ervaring met de K3?

iOS developer

Pagina: 1