Ik heb zelf redelijk wat mechanische toetsenborden, die danwel standaard met een Mac layout kwamen, of eenvoudig hardwarematig in de juiste layout te programmeren waren. Deze borden zijn ook zonder uitzondering in een ISO layout te krijgen. De meest noemenswaardige, ook uitgaande op de vraag van de TS zijn:
Keychron K2 (version 2)
Dit is een zogenaamd 75% bord. Geen tenkeyless, maar wel alle belangrijke toetsen direct voorhanden. De Keychron heeft een aantal belangrijke selling points:
- zowel bekabeld als via bluetooth bruikbaar (en eenvoudig switchen tussen 3 BT connecties)
- standaard support voor MacOS
- Backlit (inclusief RGB kermis als je daar blij van wordt, maar ik heb de backlight mode gelocked op standaard wit)
- PBT keycaps (ik ben geen groot fan van ABS keycaps)
- Niet duur
Dit is mijn enige bord met Gateron switches (specifiek: Gateron Red) en ik ben niet ontevreden over de feel van deze switches. Ze zijn echter zeker niet stil. Ook is het bord wat aan de hoge kant vergeleken met mijn daily driver (zie hieronder), en dat is even wennen. Let wel: K2 versie 2 is al een stuk lager dan versie 1. Al met al is het een prima bord met enorm hoge value for money, en ik vind het met name prettig dat ik eenvoudig kan switchen tussen mijn zakelijke MBP en mijn privé iPad Pro zonder van input devices te wisselen
Vortex Race 3 / KBD75
Ik heb enkel de Race 3 (in 3 uitvoeringen), maar als de layout je aanstaat en je wilt iets draadloos is de Vortex KBD75 de logische opvolger. De Race3 is tevens een 75% bord, maar daarmee houden de vergelijkingen met de Keychron K2 ook wel op. De Race3 is een bedraad toetsenbord met een low profile aluminium case (plastic voor de KBD75), Cherry switches, en PBT keycaps in een DSA profiel. DSA keycaps zijn een stuk lager dan reguliere Cherry/OEM profile keycaps en lopen ook niet gestaag op. Dit levert een totaal ander profiel op onder je vingers, wat ik erg prettig vind. Standaard komt de Race3 met een ‘two tone’ grijs/gebroken wit set, maar er zit een volledige set aan groen/geel/blauw/rode modifiers bij. Dat zou normaal los al snel 30 EUR zijn.
De Race 3 heeft geen backlight, maar is wel hardwarematig programmeerbaar. Dat betekent dat ik dus geheel zelf kan bepalen welke knop wat doet. Dat kan zo basaal zijn als CMD en Option op de ‘juiste’ plaats zetten of Capslock herprogrammeren als Escape, maar in principe kan je een enkele toets een complete zin laten uitspugen als je daar een goede toepassing voor hebt
De Race3 is pakweg de helft duurder dan de Keychron K2, en dat zal niet voor iedereen te verantwoorden zijn. Heb je de programmeerbaarheid niet nodig, wil je bluetooth of backlight, dan is de Race 3 niet voor jou. Toch heb ik zeker geen spijt van mijn Race 3. Sterker nog: ik heb 3 verschillende uitvoeringen
- Cherry MX Clear -> mijn daily driver. Net wat meer tactile dan MX Brown, wat minder noisy dan MX Blue
- Cherry MX Silent Red -> veel dichter bij een
stille switch ga je bij Cherry niet komen. Qua feel vind ik het nog het meest lijken op een hele consistente, gloednieuwe rubberdome. Maar het is een MX Red met demping in zowel de top als bottom van de keystroke, en daarmee bijzonder kantoortuin-vriendelijk
- Cherry MX Silver -> tof voor gaming, niet echt voor typen. De Silvers voelen voor mij als triggerhappy Reds
Tussen de Race 3 en de K2 zit een behoorlijk verschil in prijs, en qua afwerking, feel, en geluid is de Race 3 gewoon net even een beetje beter. Maar als hardware programming niet op je eisenlijstje staat en je niet per se Cherry switches moet hebben (tot dusverre vallen de Gaterons niet tegen), dan biedt Keychron een uitermate competitief bord voor weinig geld met functionaliteit waar je elders gewoon 30 EUR meer voor betaalt.
edit:
qua beschikbaarheid van o.a. de Keychron borden kan je ook eens bij
candykeys.com kijken. Daar heb ik zojuist een paar K2 borden vandaan gehaald, en er was afdoende voorraad van zowel ANSI als ISO in Gateron Blue/Red.