Toon posts:

Update HP drivers B140i RAID/SATA kaart RHEL 8.3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sfranken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-01 16:24
Om maar met de deur in huis te vallen: weet er iemand of HP zijn driver voor de B140i kaart voor RHEL 8.3 al heeft uitgebracht? Op de site staat een keurige link naar 8.0, 8.1 en 8.2, maar over 8.3 is het erg stil. Nu moet ik bekennen dat de driver site van HP een draak is.

Ook Google geeft niet duideljik antwoord... Mochten de drivers er nog niet zijn, heeft iemand een idee (en/of een bron waar ik dat in de toekomst zelf kan vinden) met een roadmap of support vanuit HP? Nogmaals, hun site is een draak.

Het gaat hier om 2 HP DL20 servertjes waar momenteel CentOS op draait. Gezien de, uh, koers van CentOS en mijn doel om meer met RHEL te gaan doen (ook vanwege certificering) leek me dit een goed moment om deze servers om te zetten. Een van de twee draait "productie", de andere niet. Ik ga dus beginnen met de "speelgoed" server. Nu is het installeren van 8.2 ook geen ramp, maar het liefst ben ik zo up-to-date mogelijk.

Bedankt alvast!

Update: Het installeren van 8.2 is helaas geen optie door een bug in LVM waardoor Anaconda niet voorbij de taalselectie komt.

Ook is het niet mogelijk om de driver van 8.2 te gebruiken voor een installatie van 8.3. Ik krijg dan foutmeldingen in de trant van "driver kan niet geïnstalleerd worden omdat kernel versie X.Y.Z (die van 8.2) ontbreekt".

[Voor 18% gewijzigd door sfranken op 02-02-2021 15:26. Reden: Meer informatie over gedane stappen]

Alle reacties

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-03 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

RHEL 8.3 2020-11-03 4.18.0-240
RHEL 8.3 is op 3 november 2020 uitgebracht. De firmware waar je naar wijst komt van:
Version:3.4.20-196 (3 Jun 2020)
Dat is lang voordat 8.3 er was. Dus ga er maar niet vanuit dat deze driver een 8.3 certified stempel krijgt. Dat zou dan een nieuwe driverversie worden.

Wat let je om de 8.2 release build te pakken en dat te proberen? Je hebt toch een testserver. Grootste verschil tussen de versies zal de kernel zijn, het belangrijkste deel voor je driver. Je merkt snel genoeg of dat werkt of niet (ik verwacht van wel).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• sfranken
Dat is lang voordat 8.3 er was. Dus ga er maar niet vanuit dat deze driver een 8.3 certified stempel krijgt. Dat zou dan een nieuwe driverversie worden.
Sorry, dat had ik even beter moeten verwoorden. De link die ik postte bevat alle HP drivers voor de hardware die ik nodig heb voor RHEL. Daar staat de driver voor 8.0, 8.1 en 8.2, maar geen 8.3 (zie het tabblad "Revision History"). De link is dus de centrale verzamelplaats voor die controller in combinatie met RHEL/CentOS.

Dat het een nieuwe driver zal gaan worden is duideljik. Dan komt die echter op die pagina, geloof ik. De kwaliteit van de website van HP is echter écht om te janken, vandaar mijn vraag: heeft iemand misschien een tip of kijk ik ergens overheen? Heeft HP een roadmap ergens online staan??
Wat let je om de 8.2 release build te pakken en dat te proberen? Je hebt toch een testserver. Grootste verschil tussen de versies zal de kernel zijn, het belangrijkste deel voor je driver. Je merkt snel genoeg of dat werkt of niet (ik verwacht van wel).
Een bug in LVM waardoor de installer niet wil starten. Die bug is opgelost in 8.3, maar die ziet geen disks want geen HPDSA driver. En zo blijf je rond gaan. De 8.2 driver van HP werkt niet onder 8.3 omdat HP besloten heeft vaste kernel namen te gebruiken in hun vereisten. Als je de driver wil installeren heb je de 8.2 kernel nodig, die niet aanwezig is op de boot disk en ook niet geïnstalleerd kan worden zo vroeg in het proces.

Met andere woorden, ik zit vast... bedankt HP

[Voor 10% gewijzigd door sfranken op 02-02-2021 15:16. Reden: Meer info]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

/Late reactie, maar ik kwam dit topic toevallig tegen terwijl ik wat anders zocht dus ik reageer maar effe voor wat het waard is :)
sfranken schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:14:
Met andere woorden, ik zit vast... bedankt HP
Niet helemaal!

Wat je eigenlijk werkend probeert te krijgen is een Firmware RAID Controller van de Intel Chipset die eigenlijk amper meerwaarde heeft! ;)

Dus mijn advies zou zijn :
- Duik je BIOS/UEFI in en zet de boel op AHCI i.p.v. RAID Mode.
- Installeer vervolgens je favoriete Linux distro, waarbij je gewoon lekker MDRAID als Software RAID oplossing pakt die vele malen betrouwbaarder zou zijn in dit geval! d:)b

En vergeet niet om je GRUB2 installatie op beide HDD's te doen! ;)

/Hope this helps...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sfranken
Die opties had ik al gevonden. Echter, door een bug in de HP UEFI gaat elke fan op 100% staan draaien als ik dit doe, wat hier geen optie is qua geluidsproductie. Wat jammer is, want die oplossing zou inderdaad een mooie route zijn, helaas.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En RAID modus inschakelen met JBOD configuratie?

• sfranken
Dat kan, maar dat is het issue niet. Dan zit ik nog steeds vast op RHEL 8.2, en geen mogelijkheid voor 8.3. Ook is 8.2 niet te installeren in JBOD config modus, door dezelfde bug in Anaconda.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Nu online

nero355

sfranken schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:40:
Die opties had ik al gevonden. Echter, door een bug in de HP UEFI gaat elke fan op 100% staan draaien als ik dit doe, wat hier geen optie is qua geluidsproductie. Wat jammer is, want die oplossing zou inderdaad een mooie route zijn, helaas.
Pak een Linux Distro Live CD en kijk eens of je de juiste updates op de HPE website kan downloaden :?

Ik heb zo heel veel HPE P2xx en P4xx RAID Controllers geüpdate in het verleden en soms ook het BIOS/UEFI of iLO :)
sfranken schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 22:43:
Dat kan, maar dat is het issue niet. Dan zit ik nog steeds vast op RHEL 8.2, en geen mogelijkheid voor 8.3. Ook is 8.2 niet te installeren in JBOD config modus, door dezelfde bug in Anaconda.
Zijn de HDD's gloednieuw of in ieder geval volledig leeg qua partities of resten van een oude installatie ?!

Dat wil ook nog weleens gezeik geven met die GUI installers :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sfranken
nero355 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 00:32:
[...]

Pak een Linux Distro Live CD en kijk eens of je de juiste updates op de HPE website kan downloaden :?

Ik heb zo heel veel HPE P2xx en P4xx RAID Controllers geüpdate in het verleden en soms ook het BIOS/UEFI of iLO :)

[...]

Zijn de HDD's gloednieuw of in ieder geval volledig leeg qua partities of resten van een oude installatie ?!

Dat wil ook nog weleens gezeik geven met die GUI installers :)
Zoals in mijn 1e post staat: alleen beschikbaar voor 8.2, en niet voor 8.3. 8.2 is echter niet te installeren door een bug in Anaconda.

Ook is de BIOS de laatste versie, net als de firmware voor de RAID controller e.d. Die route had ik al bekeken na het posten van mijn 1e bericht. Helaas.

De HDD's zijn compleet schoongeveegd in een ander systeem door het volgende commando (in parted)

code:
1
mklabel gpt

[Voor 9% gewijzigd door sfranken op 07-03-2021 19:18. Reden: Meer info]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Nu online

nero355

sfranken schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:17:
De HDD's zijn compleet schoongeveegd in een ander systeem door het volgende commando (in parted)

code:
1
mklabel gpt
En als je met DD gewoon alles overschrijft met nullen en er dus echt helemaal geen data op de HDD's staat :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zegt ook telkens dat 8.2 geen optie is door een bug. Maar 8.1 en 8.0 zijn daar ook door getroffen?

• sfranken
nero355 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:20:
[...]

En als je met DD gewoon alles overschrijft met nullen en er dus echt helemaal geen data op de HDD's staat :?
Ik mis denk ik wat info. Of je nu een compleet lege schijf maakt door een partitietabel opnieuw te schrijven, of met dd wipen maakt toch niets uit?

• sfranken
Hero of Time schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:08:
Je zegt ook telkens dat 8.2 geen optie is door een bug. Maar 8.1 en 8.0 zijn daar ook door getroffen?
8.1 wel. 8.0 zou ik niet durven zeggen, die heb ik niet bekeken. Zal eens kijken wanneer ik tijd heb, al geniet dat niet mijn voorkeur natuurlijk. Gezien mijn doel is het wel zo handig meteen de meest recente RHEL versie te draaien. Kan dat écht niet, kan het niet en voldoet 8.0 ook wel, maar de voorkeur is echt 8.2 of 8.3

Vraag me toch af waarom HP er dit keer zo lang over doet om met een 8.3 driver te komen? Open communicatie vanuit HP zou nu wel gewaardeerd worden.

[Voor 14% gewijzigd door sfranken op 13-03-2021 19:17. Reden: Meer informatie]

• nero355
  • Nu online

nero355

sfranken schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:09:
Ik mis denk ik wat info. Of je nu een compleet lege schijf maakt door een partitietabel opnieuw te schrijven, of met dd wipen maakt toch niets uit?
Ik heb zoveel gekke dingen gezien dat ik niks meer vertrouw op dat gebied en bereid ben om van alles uit te proberen! :)
sfranken schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:11:
8.1 wel. 8.0 zou ik niet durven zeggen, die heb ik niet bekeken. Zal eens kijken wanneer ik tijd heb, al geniet dat niet mijn voorkeur natuurlijk. Gezien mijn doel is het wel zo handig meteen de meest recente RHEL versie te draaien. Kan dat écht niet, kan het niet en voldoet 8.0 ook wel, maar de voorkeur is echt 8.2 of 8.3
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het geen optie om 8.0 te installeren en dan naar de gewenste versie te upgraden :?
Vraag me toch af waarom HP er dit keer zo lang over doet om met een 8.3 driver te komen? Open communicatie vanuit HP zou nu wel gewaardeerd worden.
Iets met grote bedrijven en alleen communiceren als je een contract bij ze afneemt en zo... :|

• sfranken
nero355 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:32:
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het geen optie om 8.0 te installeren en dan naar de gewenste versie te upgraden :?
Ja. De HP driver wil een zeer specifieke kernelversie hebben. In een van mijn eerste reacties vermeld ik dit geloof ik.

Een upgrade "overleeft" de driver niet. Anders had ik ook de 8.2 driver op 8.3 kunnen gebruiken natuurlijk.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-03 21:19
sfranken schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:09:
[...]

Dat dacht ik vroeger ook.. totdat ik het tegendeel bewezen heb met een debian install die maar niet verder wilde en crashte met de meest vreemde fouten. Disk gezero'ed (eerste 1024 blocks oid), toen ging het gewoon goed. Voor het bewijs hetzelfde nog een keer gedaan met een 2e disk (disk met eerste install al eens geruild, hielp niet). Ging ook goed na zero actie.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• sfranken
Goed, na wat graafwerk kwam ik de volgende URL tegen: http://downloads.linux.hp.../RHEL/8.3/x86_64/current/

Hierop staat de driver voor 8.3. Jammer dat 8.4 er nog niet is, maar goed, ik kan aan de slag.

Iedereen bedankt voor de zeer goede tips, trucs en hulp!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee