Toon posts:

Eenmalig een live radiouitzending maken

Pagina: 1
Acties:

• King Takky
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-03 13:51
Hi Tweakers,

Ik kon geen goede plek vinden voor mijn vraag, dus algemene zaken.

Binnenkort is het carnaval in het zuiden. In mijn wijk een groot gemist, dus leven er allerlei mooie ideeΓ«n om niet stil te zitten en het op gepaste afstand te vieren. Een van die ideeΓ«n is om een auto optocht te maken, waarbij mensen hun auto versieren en kinderen uitdossen.

De wens is om dit gepaard te laten gaan met een soort radiouitzending van muziek en gesproken woord. Live dus, naar iedere auto.

Weinig gehinderd door kennis van zendamateurisme, los van een bakkie en een fm zender die ik ooit in mijn auto had, zie ik technisch vier opties:
1) via de ether met een echte radiozender. Makkelijk voor iedereen, maar duur (als je geen piraat kent) en al snel illegaal in NL.
2) via een internet cast (podcast, shoutcast, oid). Geen ervaring mee, lijkt goedkoop, maar technisch om te zenden en mogelijk om te ontvangen.
3) via een beeldbel applicatie als Zoom of anders. Je moet er dan wel een hebben die erg simpel is in het gebruik/installatie en die veel mensen in een sessie kan hebben (tegen geen extreme kosten).
4) via een app die ik niet ken? Ik kon wel Mixlr vinden, geen ervaring mee, maar lijkt interessant.

Criteria zijn natuurlijk:
- legaal
- eenvoudig te regelen
- eenvoudig te gebruiken voor 50-100 man in de wijk
- via breed beschikbare standaard (radio 😜, Android/Apple device: multiplatform)
- lage kosten

Iemand ervaring of suggesties?

Dank je wel alvast!
Leon

• King Takky
Lol, Freudiaanse typfout (autocorrect) in de eerste alinea: gemis.

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:40
Ik zou toch voor optie 3 gaan, Zoom. Tegenwoordig kunnen veel mensen hier mee overweg en hebben het mogelijk zelfs al geinstalleerd. Gratis tot 100 deelnemers, wel even zorgen dat iedereen microfoon uit zet (kan wellicht ook als host van de meeting).

Nadeel is wel het dataverbruik als men via 4G gaat streamen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Streamen via Youtube misschien een optie.

En als je het wat groter aanpakt kan je het misschien wel via de lokale radio omroep regelen, dan doet de hele stad mee. :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-03 02:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

King Takky schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:00:
1) via de ether met een echte radiozender. Makkelijk voor iedereen, maar duur (als je geen piraat kent) en al snel illegaal in NL.
Dit is de beste optie. Mogelijkheden:
Bel de lokale omroep van je gemeente, leg je idee uit. Vraag of ze mee willen denken en werken.
Bied verschillende voordelen, waaronder dat de infrastructuur en apparatuur er al is. Met wat mazzel is de kostenpost 0 euro.

Alternatief:
Vraag vergunning aan voor evenementen zender. Nadelen: bereik meestal te beperkt. Hoge kosten, veel werk.

[Voor 3% gewijzigd door remco_k op 02-02-2021 14:15]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:14

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou het via YouTube doen denk ik. Daar is iedereen wel mee bekend en valt ook makkelijk te casten/AirPlay e.d. naar een versterker/soundbar. Bij een applicatie als Zoom zal de geluidskwaliteit te wensen overlaten vermoed ik.

Edit: totaal overheen gelezen dat het in rijdende auto's ontvangen moet worden. Dan is YouTube minder handig vanwege wat hieronder gezegd wordt.

[Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2021 14:15]

β˜… Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen β˜…
Geen vragen via privΓ©bericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• remco_k

remco_k

Kleine opmerking voor bij breedbandige streaming oplossingen, vooral als dat via 4G gaat lopen: Een grote club mensen die dat op ongeveer dezelfde plek gaat afspelen kan potentieel voor moeilijkheden zorgen. Of het goed werkt met grote aantallen gelijk hangt grotendeels af van de kwaliteit van het 4G netwerk terplekke.

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• remco_k

remco_k

Een AAC+ audiostream op 64 kbps moet echter wel prima te doen zijn. Een SHOUTcast stream met voldoende slots kan ik eventueel voor weinig voor je fixen. Enige wat je dan zelf moet doen is een webpagina in elkaar plakken, makkelijk te vinden, waar de stream op afspeelt.
Je moet dan wel zelf een klein 'radio studiotje' bouwen waarmee je je stream voedt.
Hou er in dat geval rekening mee, als dat relevant is, dat je luisteraars je een seconde of 20 a 30 later horen.

Nog ter overweging:
Officieel gezien, als je muziek uitzend (stream of via een zender), moet je daar rechten voor afdragen aan Buma/Sena.
In geval van een eventuele samenwerking met de lokale omroep op hun primaire radio kanaal is dat al inbegrepen in hun afspraken met Buma en Sena.

[Voor 50% gewijzigd door remco_k op 02-02-2021 14:25]

Alles kan stuk.

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17

Vaal

𝖁𝖆𝖓 π•­π–Žπ–“π–˜π–‡π–Šπ–—π–Œπ–Šπ–“, π–‘π–šπ–‘!

Ik zou live gaan op Youtube met behulp van een RTMP stream vanaf je telefoon met Larix Broadcaster. Dan ben je ook live voor de mensen die er niet bij kunnen zijn. :)

Je camera van je telefoon kun je dan op een statiefje zetten aan de lader (voldoende stroom, let op want je telefoon zuipt stroom op deze manier) Je telefoon voed je audio via de mic in (USB C of minijack) en die audio komt vanaf een eenvoudig mengtafeltje waar je verschillende bronnen aan knoopt. Een laptop bijvoorbeeld voor muziek, en nog een telefoon voor audio via Whatsapp. Je kan dan met een derde telefoon bijvoorbeeld het veld in en bellen via whatsapp naar de telefoon "in de studio" waar iemand hem opneemt en daarna de fader open zet. Dan ben je live en kun je verslag doen of mensen interviewen.
Aan deze derde telefoon kun je eventueel ook weer een externe mic aansluiten op een lange steel.

Ik denk dat je zoiets op kan zetten voor maximaal 250 euro. :)

π•Ύπ–π–”π–“π–“π–Žπ–Š, π–Ÿπ–Š π–‘π–Šπ–Œ 𝖔𝖕 π–π–Š π–œπ–†π–Œπ–Šπ–“!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is er geen lokale omroep die een studio daarvoor beschikbaar zou willen stellen?
Dan weet je zeker dat het goed geregeld is qua techniek en qua BUMA/Sena.

edit: oh ik zie nu dat ik niet de eerste ben met deze suggestie O-)

[Voor 18% gewijzigd door Gitarist op 02-02-2021 16:53]

• King Takky
Dank allemaal voor de tips!! Die van de lokale omroep is sowieso een goede, als ze niet willen zenden, dan hebben ze misschien wel wat techniek te leen.

Niemand komt met eenvoudige apps, is dit nog een gat in de markt? Die Mixlr heeft niemand geprobeerd?

Mochten er nog tips volgen, graag natuurlijk!

Groeten, Leon
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee