WTW unit vervangen voor mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-10-2023
Het is mij sinds kort opgevallen dat in onze woning een WTW unit heeft gezeten, maar deze is vervangen voor mechanische ventilatie (Zehnder Stork Comfofan S P mechanische ventilator). Bij de bouw van onze straat is in elk huis een WTW unit geplaatst, maar bij ons zit deze er dus niet meer in.

Op zolder is te zien dat een afvoerkanaal afgetimmerd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYw5WHC13wtyFpWnu5zNxojtU0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2OUCaSABZUoC34r6catWKOv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoiMHe3Z5AccUNxEOTZO9C3vCPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/udoBYxC0scyubSpDAHdgc63a.jpg?f=fotoalbum_large

Wat kan een reden zijn dat de WTW unit vervangen is voor mechanische ventilatie? En is het verstandig om de mechanische ventilatie te vervangen voor een WTW unit? De kanalen zijn aanwezig in de woning.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:38
Als je ramen en buitendeuren dichthoudt dan is een WTW geschikter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ventilatie type D met warmteterugwinning is naar mijn mening comfortabeler omdat je de koude lucht gaat voorverwarmen. Als je nu enkel mechanische afzuiging doet zonder roosters dan gaat de afzuiging niet zo efficiënt werken en de lucht ongecontroleerd via de weg van de minste weerstand proberen aan te zuigen. Dit kunnen kieren zijn of ergens een raam dat op kiep staat.

Ik zou als je kan wel eens informeren bij de vorige bewoners waarom ze dit gedaan hebben. Misschien was het onwetendheid maar er kan ook een probleem geweest zijn. Ik zou zeker ook de kanalen eens laten reinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Wuursj

want worst is al bezet

Hoe ziet je huis er verder uit? Heb je roosters in je ramen of een andere manier van lucht toe laten?
Doorgaans hebben huizen met alleen afzuiging die. Zonder een invloer ga je niet een goede ventilatie flow krijgen en werkt het slecht of niet op de goede / alle ruimten. Zuigt de mech ventilatie nu aan de leidingen waar voorheen de WTW als toevoer gebruikte of alleen aan de afvoerleidingen (meestal in douche, wc en keuken)?

Als het ff kan zou ik een WTW terug hangen. Scheelt energie en levert comort. Meestal is bij het aanleggen van een WTW systeem het hele buizencircus het probleem. Dat er bij jou blijkbaar al ligt...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Precies.... de vraag is eigenlijk wat voor voorzieningen er nu precies in de rest van het huis zitten:

- Roosters voor de aanvoer en ventielen voor de afzuig dan heb je een type C systeem te pakken en is er geen sprake van WTW. Dan voldoet zo'n simpel afzuigsysteempje ook prima als je de roosters maar openzet.

- Alleen maar ventielen voor de aanvoer en afzuiging dan heb je een type D systeem en heeft er iemand bij vervanging of storing voor de goedkope oplossing (huidige unit kost €200 ipv minimaal €1000 voor WTW) gekozen.

Als het laatste het geval is dan is nu je ventilatie warschijnlijk ook zwaar onvoldoende en zal je afzuiging ook slecht werken omdat de toevoer afhankelijk is van wat er door kieren binnenkomt. En dat is zeker niet lekker in balans.

[ Voor 10% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
Wij hebben dus alleen maar ventielen; 2 in de woonkamer, de rest van alle ruimtes 1 (keuken, wc, badkamer, slaapkamers). Er zijn dus geen roosters in huis.

Er is dus alleen maar afzuiging in huis, dat vond ik al vreemd. Maar nu ik merk dat andere huis uit de straat wel een WTW unit hebben, vroeg ik mij af wat een reden kan zijn dat deze is vervangen voor mechanische ventilatie.

Het lijkt mij, na jullie advies gelezen te hebben, verstandig om dan een WTW unit te laten plaatsen en de kanalen laten reinigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Ja, als een razende een fatsoenlijke WTW unit laten installeren en afstellen (kanalen reinigen en aan/afvoer debieten laten inregelen).

Weet niet wanneer je dit huis gekocht hebt maar het ontbreken van zo'n unit is toch wel een fors hiaat als dat niet gemeld is. Iets dat je nu al snel €1.500 gaat kosten.

En probeer een fatsoenlijke installateur te vinden, valt helaas ook vaak niet mee. Één die bijvoorbeeld dempers installeert op beide aansluitingen richting je interieur om zo het geluid te dempen. En die je ventielen goed inregelt....

En als je dan toch bezig bent is een unit met een CO2 sensor en automatische aansturing aan te raden, anders ben je afhankelijk van je 3 standen schakelaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deforcer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:25:
Wij hebben dus alleen maar ventielen; 2 in de woonkamer, de rest van alle ruimtes 1 (keuken, wc, badkamer, slaapkamers). Er zijn dus geen roosters in huis.

Er is dus alleen maar afzuiging in huis, dat vond ik al vreemd. Maar nu ik merk dat andere huis uit de straat wel een WTW unit hebben, vroeg ik mij af wat een reden kan zijn dat deze is vervangen voor mechanische ventilatie.
Als je alleen maar afzuiging hebt, hoe komt die lucht dan je huis binnen? Veel kieren?

Als ik in de winter de 'Toevoer lucht' uitzet op mijn WTW dan zijn binnen no time de vensterbanken nat van het vocht, heb je daar geen last van?

Een reden kan trouwens zijn dat de mensen geluidsoverlast ervaarden van de WTW of wellicht het prijsverschil tussen een comfofan en een WTW te hoog vonden. Controleer in ieder geval of je kanalen niet verstopt zijn alvorens je een apparaat installeert.

Heb je wel twee openingen naar buiten toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
Er is in 2012 een nogal paniekerige uitzending geweest van het programma Zembla, waarbij de WTW in verband werd gebracht met allerlei gezondheidsklachten. De geïnterviewde expert (Annelies van Bronswijk) werd daarbij ook selectief geciteerd, alsof enkel de WTW het probleem veroorzaakt. Níet ventileren is natuurlijk óók niet goed.

Of wellicht was het geïnstalleerde systeem vrij lawaaiierig, en is het vervangen door iets waar de vorige bewoner minder last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Als je alleen maar afzuiging hebt, hoe komt die lucht dan je huis binnen? Veel kieren?

Als ik in de winter de 'Toevoer lucht' uitzet op mijn WTW dan zijn binnen no time de vensterbanken nat van het vocht, heb je daar geen last van?

Een reden kan trouwens zijn dat de mensen geluidsoverlast ervaarden van de WTW of wellicht het prijsverschil tussen een comfofan en een WTW te hoog vonden. Controleer in ieder geval of je kanalen niet verstopt zijn alvorens je een apparaat installeert.

Heb je wel twee openingen naar buiten toe?
Daar hebben wij verder geen last van, dus het verbaasd mij ook dat dit nu "goed" gaat, maar heel gezond lijkt mij het niet?

Bedoel je met 2 openingen, de afvoerkanalen? Er is dus 1 afgetimmerd en 1 is in gebruik door de mechanische ventilatie.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Er is in 2012 een nogal paniekerige uitzending geweest van het programma Zembla, waarbij de WTW in verband werd gebracht met allerlei gezondheidsklachten. De geïnterviewde expert (Annelies van Bronswijk) werd daarbij ook selectief geciteerd, alsof enkel de WTW het probleem veroorzaakt. Níet ventileren is natuurlijk óók niet goed.

Of wellicht was het geïnstalleerde systeem vrij lawaaiierig, en is het vervangen door iets waar de vorige bewoner minder last van had.
Dat zou heel goed kunnen inderdaad, maar mechanische ventilatie kan toch niet een vervanger voor WTW zijn als ik het zo lees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deforcer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:02:
[...]

Daar hebben wij verder geen last van, dus het verbaasd mij ook dat dit nu "goed" gaat, maar heel gezond lijkt mij het niet?

Bedoel je met 2 openingen, de afvoerkanalen? Er is dus 1 afgetimmerd en 1 is in gebruik door de mechanische ventilatie.
Correct, er moeten twee openingen zijn naar buiten op redelijke afstand van elkaar: Lucht in en Lucht uit.

Ik verbaas mij erover dat je dus lucht hebt om af te zuigen zonder dikke kieren in je buitenschil, dat kan bijna niet of de afzuiging staat zwaar ineffectief te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:05:
[...]
Ik verbaas mij erover dat je dus lucht hebt om af te zuigen zonder dikke kieren in je buitenschil, dat kan bijna niet of de afzuiging staat zwaar ineffectief te werken.
Precies... dat kan haast niet fatsoenlijk ventileren.....

Maar zonder het meten van de RLV en de CO2 zie je het vaak alleen omdat er vocht gaat ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:33

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

[...]
Dat zou heel goed kunnen inderdaad, maar mechanische ventilatie kan toch niet een vervanger voor WTW zijn als ik het zo lees?
Ik heb hier een mechanische ventilatie met wtw. (renovent HR) volgens mij is het uberhaupt altijd een mechanische ventilatie?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Sabbi

je denkt aan mij.

Aanwezigheid van een afgetimmerd gat hoeft niet te betekenen dat er een WTW heeft gezeten, het kan ook zijn dat het een optie was bij de bouw waar toenertijd niet voor gekozen is. Scheelt al snel 1000 euro, laat staan wat voor meerprijs de bouwer er voor vraagt.

Zitten de buizen die naar woonkamer en slaapkamers lopen los van de buizen die naar keuken/badkamer ed gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

[...]

flinke idioot bezig geweest blijkbaar....
je kan WTW wel vervangen door mechanische ventilatie maar dan dien je wel roosters te plaatsen!

Het beste kan je nu inderdaad of roosters plaatsen of een WTW unit terugplaatsen. kanalen schoonmaken dient regelmatig te gebeuren inderdaad.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Er worden naar mijn idee twee zaken door elkaar gehaald. Type ventilatie en wel/geen WTW.

Type ventilatie:
  • Mechanische ventilatie - Type C
  • Balansventilatie - Type D
Beide systemen kunnen met WTW uitgevoerd zijn.

Primaire vraag is dus wat voor type ventilatie TS heeft. Wel of geen WTW is secundair.
Ventilatiesysteem C
Bij een ventilatiesysteem C wordt verse lucht naar binnen gezogen via roosters in ramen of muren. De gebruikte binnenlucht wordt mechanisch afgevoerd. De toevoer van verse lucht via roosters gebeurt in de droge ruimtes. Hiermee bedoelt men in de leefruimtes, slaapkamers en bureaus. De meest voorkomende roosters zijn zelfregelend. Roosters die je zelf handmatig opent of sluit komen minder voor.

De afvoer van vervuilde of gebruikte binnenlucht gebeurt mechanisch via luchtroostertjes in natte ruimtes. Met een natte ruimte bedoelt men keuken, badkamer, toilet, wasplaats…
Ventilatiesysteem D
Bij een ventilatiesysteem D gebeurt de aanvoer van verse buitenlucht en de afvoer van gebruikte binnenlucht volledig mechanisch door 2 ventilatoren. Hier komen dus geen roosters in muren of ramen aan te pas.

De verse buitenlucht wordt buiten aangezogen via ventielen. Deze bevinden zich op het dak of in de muur. Ook hier komt de verse buitenlucht terecht in de droge ruimtes zoals leefruimtes, slaapkamers en bureaus. Ook de gebruikte binnenlucht in de natte ruimtes verdwijnt via ventielen.

Een systeem D voert dus op volledig mechanisch wijze de gebruikte binnenlucht af en zuigt volledig mechanisch verse buitenlucht aan. Om deze reden wordt een systeem D ook wel balansventilatie genoemd.
Bron: https://www.ventilatiesys.../ventilatiesysteem-c-of-d

Beide systemen kunnen met warmteterugwinning (WTW) uitgevoerd zijn. Een type C haalt de warmte uit de afgevoerde lucht, de teruggewonnen energie wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de verwarming of sanitair warm water. Een type D haalt de warmte uit de afgevoerde lucht, maar gebruikt die om de toegevoerde lucht op te warmen.

Hamvraag voor @Deforcer: had/heb je een type C of type D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Joris748 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:24:
Hamvraag voor @Deforcer: heb je een type C of type D.
Die is al lang beantwoord... geen roosters en vele ventielen. Type D dus waar blijkbaar de vorige bewoner er een type C zonder aanvoer van heeft gemaakt :-(.

En theoretisch is alles mogelijk maar een type C systeem is er zelden één met WTW (daar hangen ze gewoon een goedkoop boxje van €200 voor neer, net zoals hier) en een type D systeem is er bijna altijd één met WTW.

En uiteindelijk is het WTW gedeelte alleen maar bedacht om energie te besparen, voor de ventilatie an sich doet het niets.

[ Voor 33% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:29:
[...]

[...]

Die is al lang beantwoord... geen roosters en vele ventielen. Type D dus waar blijkbaar de vorige bewoner er een type C zonder aanvoer van heeft gemaakt :-(.

En theoretisch is alles mogelijk maar een type C systeem is er zelden één met WTW (daar hangen ze gewoon een goedkoop boxje van €200 voor neer) en een type D systeem is er bijna altijd één met WTW.
Oké duidelijk.

Op de foto van de ventilatiebox zie ik 3 aansluitingen. Kan het zijn dat de vierde aansluiting via een geveldoorvoer gerealiseerd is? Dan kan het nog steeds een volledig functionerend type D zonder WTW zijn.
En uiteindelijk is het WTW gedeelte alleen maar bedacht om energie te besparen, voor de ventilatie an sich doet het niets.
Dat probeerde ik ook al uit te leggen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 02-02-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
Sabbi schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:15:
Aanwezigheid van een afgetimmerd gat hoeft niet te betekenen dat er een WTW heeft gezeten, het kan ook zijn dat het een optie was bij de bouw waar toenertijd niet voor gekozen is. Scheelt al snel 1000 euro, laat staan wat voor meerprijs de bouwer er voor vraagt.

Zitten de buizen die naar woonkamer en slaapkamers lopen los van de buizen die naar keuken/badkamer ed gaan?
Er gaan 2 buizen naar beneden, 1 aan de kant van 2 slaapkamers + woonkamer en 1 aan de kant van de keuken, badkamer en 1 slaapkamer.
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:29:
[...]

[...]

En theoretisch is alles mogelijk maar een type C systeem is er zelden één met WTW (daar hangen ze gewoon een goedkoop boxje van €200 voor neer, net zoals hier) en een type D systeem is er bijna altijd één met WTW.
Wat er nu hangt is inderdaad een goedkope box.

Maar deze zuigt alleen de lucht aan uit alle kamers, terwijl er geen frisse lucht binnen komt?
Joris748 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Oké duidelijk.

Op de foto van de ventilatiebox zie ik 3 aansluitingen. Kan het zijn dat de vierde aansluiting via een geveldoorvoer gerealiseerd is? Dan kan het nog steeds een volledig functionerend type D zonder WTW zijn.

[...]

Dat probeerde ik ook al uit te leggen ;)
Deze hangt er, een kwartslag naar links opgehangen: 3 aanzuig buizen aangesloten, 1 afvoer.
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/Zehner-met-omschrijving_9407512591144.jpg/0/1100/True/zehnder-confofan-s-omschrijving.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Deforcer op 02-02-2021 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
@Deforcer Zet de box op zijn hoogste stand. Kun je voelen of de ventielen in toilet, badkamer en keuken zuigen of blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Deforcer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:33:
[...]
Maar deze zuigt alleen de lucht aan uit alle kamers, terwijl er geen frisse lucht binnen komt?
Hij zuigt zeer waarschijnlijk alleen af in je natte ruimtes en keuken. Dat kan je natuurlijk makkelijk zelf constateren...., hoogste stand en dan even bij de ventielen voelen.

In een normale installatie is er aanvoer in je woonkamer en slaapkamers en afvoer in de keuken/wc/badkamer en soms op ander plekken als bij een wasmachine. Samen moet de luchthoeveelheid in balans zijn.

Daarom de opmerkingen hier dat als je huis goed geisolleerd is en er alleen afgezogen wordt waar dan de aanvoer vandaan komt. Als er niet voldoende lucht binnekomt dan kan je systeem nooit goed werken want dan ontstaat er onderdruk en staat de afvoer vooral voor niets te draaien.

Kan natuurlijk dat er een creatieveling je aanvoer van buiten op de box heeft aangesloten en er helemaal geen lucht van buiten je huis binnenkomt. Dan is er wel balans maar alleen zonder verse lucht.

En zoiets zal gezien de isolatie op de linkerbuis wel het geval zijn, dat is het aanvoerkanaal van buiten. Er wordt dus vooral lucht van buiten gelijk weer naar buiten afgezogen 8)7

In de praktijk zul je dus bij je ventielen amper iets voelen of meten....... je hebt nu dus nul ventilatie. Echt prutswerk.

[ Voor 25% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Afgaande op de documentatie zou ik zeggen dat dit een ventilatiebox is voor een type c, niet voor een balansventilatie. Deze ventilatiebox heeft maar 1 motor.

https://www.ventilatielan...e-ventilator-perilex.html

Als de buren dus met dezelfde configuratie van ventielen een balansventilatie type d hebben, is hier dus een prutser aan de gang geweest. Waar moet de aangevoerde lucht vandaan komen? Hadden de vorige bewoners continue ramen open staan?

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 02-02-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:37:
En zoiets zal gezien de isolatie op de linkerbuis wel het geval zijn, dat is het aanvoerkanaal van buiten. Er wordt dus vooral lucht van buiten gelijk weer naar buiten afgezogen 8)7

In de praktijk zul je dus bij je ventielen amper iets voelen of meten.......
Als ik naar de documentatie en de foto's kijk, lijkt het er meer op dat de afvoer op de originele aanvoer aangesloten is (en dat de originele afvoer is afgetimmerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Lastig te zien op de plaatjes, als ik zo zou schatten is het afvoerkanaal door het dak naar buiten aan de binnenkant dichtgemaakt en is de aanvoer op een afzuigkanaal van de unit aangesloten. Dat zou betekenen dat er dus allen lucht het huis binnenkomt en er door overdruk wat naar buiten kan.....

[ Voor 189% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:48:
[...]

Dat kan ook nog, dan wordt er dus alleen lucht ingeblazen....
Ik bedoel het andersom. De afvoer van de ventilatiebox is mogelijk aangesloten op het aanvoerkanaal van de originele installatie. Het originele aanvoerkanaal wordt daardoor afvoerkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
Joris748 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:42:
Afgaande op de documentatie zou ik zeggen dat dit een ventilatiebox is voor een type c, niet voor een balansventilatie. Deze ventilatiebox heeft maar 1 motor.

https://www.ventilatielan...e-ventilator-perilex.html

Als de buren dus met dezelfde configuratie van ventielen een balansventilatie type d hebben, is hier dus een prutser aan de gang geweest. Waar moet de aangevoerde lucht vandaan komen? Hadden de vorige bewoners continue ramen open staan?
De buren hebben exaxt hetzelfde qua ventielen en hebben een R-Vent WHR 90. Daar kwam ik laatst achter, vandaar dat ik mij dit nu afvraag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Deforcer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:53:
[...]

De buren hebben exaxt hetzelfde qua ventielen en hebben een R-Vent WHR 90. Daar kwam ik laatst achter, vandaar dat ik mij dit nu afvraag. ;)
Conclusie: je huidige setup zal alleen werken met een aantal ramen op kierstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Deforcer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Laat duidelijk zijn dat wat er nu hangt niet kan/mag. Je hebt gewoon een type D unit nodig.

Zonder precies de luchflow in je kanalen te voelen en alle aansluitingen te zien is het onduidelijk of de (geissoleerde) buis nu wordt gebruiikt voor aanvoer of afvoer naar buiten. In een goede situatie gaan er dus 2 buizen naar buiten (aanvoer en afvoer), bij jou lijkt er één daarvan dichtgemaakt. In principe worden die normaal beiden geisoleerd maar de aanvoer zeker, daar is immers de lucht op buitentemperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Laat duidelijk zijn dat wat er nu hangt niet kan/mag.

Zonder precies de luchflow in je kanalen te voelen en alle aansluitingen te zien is het onduidelijk of de (geissoleerde) buis nu wordt gebruiikt voor aanvoer of afvoer naar buiten. In een goede situatie gaan er dus 2 buizen naar buiten (aanvoer en afvoer), bij jou lijkt er één daarvan dichtgemaakt.
Als ik de tekening zie van aanzuig/uitblaas, dan zit de buis die naar buiten gaat, aangesloten op de afvoer:

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/Zehner-met-omschrijving_9407512591144.jpg/0/1100/True/zehnder-confofan-s-omschrijving.jpg

De box is een kwartslag gedraaid opgehangen zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Joris748 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Conclusie: je huidige setup zal alleen werken met een aantal ramen op kierstand.
En dat doet niemand (want oncomfortabel) == slechte luchtkwaliteit (vochtigheid/CO2-waardes).

Ik zou inderdaad een WTW monteren. Zou willen dat dat bij mij kon, heb nu ventilatiebox en aanvoer via roosters boven de ramen. Maar in de winter zeer oncomfortabel omdat je ijskoude lucht naar binnen trekt. Maarja de roosters dicht doen is ook geen optie, CO2-waardes lopen vrij snel op dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Deforcer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:59:
[...]
De box is een kwartslag gedraaid opgehangen zo te zien.
Als kant met de 2 aansluitingen nu links zit dan lijkt de uitblaas opening naar buiten te gaan..... en is de box inderdaad een kwart slag naar links gedraaid. Maar helemaal goed kan ik het niet zien.

Zou betekenen dat er inderdaad geen aanvoer van buiten is en waarschijnlijk alle ventielen afzuigen.

[ Voor 65% gewijzigd door Yowzawood op 02-02-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deforcer
Dank allen voor de snelle reacties! Conclusie is inderdaad dat er een WTW moet komen.

Ik ga maar eens wat offertes opvragen voor het plaatsen van een WTW, afstellen en het reinigen van de kanalen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:41

Het lijkt mij, na jullie advies gelezen te hebben, verstandig om dan een WTW unit te laten plaatsen en de kanalen laten reinigen?
Is de woonkamer voorheen de keuken geweest?
Vaak heeft de keuken 2 ventielen en de woonkamer 1.

Normale situatie:

Inblaasventielen in:
Woonkamer
Slaapkamers

Afzuigventielen in:
Keuken
Toilet
Badkamer

Vaak werden de oude wtw units weggehaald omdat mensen geluidshinder gingen ervaren door versleten lagers of slecht onderhoud. Of vanwege "tocht" (verkeerd ingeregeld). Of omdat het niks doet omdat ze juist niks horen (systeem werkt goed). Ook de filters schoonmaken/vervangen word veel te vaak verzuimd, waardoor het systeem ook niet meer werkt.

En een nieuwe is gewoon 1000 euro, en een mv box 150 euro dus dan is de keuze snel gemaakt.
mensen hebben verkeerde zuinigheid.

Ik zou hem dus zeer zeker terughangen.

EDIT:
Deforcer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:07:
Dank allen voor de snelle reacties! Conclusie is inderdaad dat er een WTW moet komen.

Ik ga maar eens wat offertes opvragen voor het plaatsen van een WTW, afstellen en het reinigen van de kanalen. :)
Zelf ophangen is ook wel goed te doen.
Als je een beetje handig bent kun je zo nog wel wat installatiekosten besparen.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 02-02-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
FRANQ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:10:
[...]
Zelf ophangen is ook wel goed te doen.
Als je een beetje handig bent kun je zo nog wel wat installatiekosten besparen.
Ik heb de mijne net zelf vervangen.... inderdaad zelf ook wel te doen, het is geen rocket science.

Maar hier zal het een aardig klusje worden als ik zie hoe de buizen nu hangen en er dingen zijn afgesloten (wie weet wat je aantreft). Ook zal alles wel opnieuw ingeregeld moeten worden en waarschijnlijk schoongemaakt.

En er moet flink wat gebeuren aan de buizen. De meeste WTW units hebben tegenwoordig de aansluitingen boven en dempers en starre buizen helpen flink voor het geluid. Uitdagende zelf installatie.....

Verwacht dat je hier al snel richting €2.000+ zal gaan om het te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Jammer dat @Deforcer niet heeft laten weten hoe het afgelopen is met zijn MV terug naar WTW traject. In alle topics lees ik dat je roosters in de ramen moet hebben bij MV maar je zou toch ook de bestaande toevoerventielen op een buitenbuis aan kunnen sluiten in geval van ombouw? Die inblaasventielen zouden dan bij voldoende onderdruk lucht naar binnen moeten trekken.

Tot mijn verbazing kreeg ik namelijk dit aanbod van een ventilatiebedrijf dat al een jaar of 20 actief is. WTW vervangen door nieuwe WTW doen ze eigenlijk niet meer omdat mensen dat te duur vinden. Ze vervangen WTW door MV en gebruiken bestaande inblaasventielen in plaats van roosters in de ramen. Ik ben heel benieuwd naar het effect van zo'n operatie op het energieverbruik en op koude lucht uit de inblaasventielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Sendak239 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:56:
Jammer dat @Deforcer niet heeft laten weten hoe het afgelopen is met zijn MV terug naar WTW traject. In alle topics lees ik dat je roosters in de ramen moet hebben bij MV maar je zou toch ook de bestaande toevoerventielen op een buitenbuis aan kunnen sluiten in geval van ombouw? Die inblaasventielen zouden dan bij voldoende onderdruk lucht naar binnen moeten trekken.

Tot mijn verbazing kreeg ik namelijk dit aanbod van een ventilatiebedrijf dat al een jaar of 20 actief is. WTW vervangen door nieuwe WTW doen ze eigenlijk niet meer omdat mensen dat te duur vinden. Ze vervangen WTW door MV en gebruiken bestaande inblaasventielen in plaats van roosters in de ramen. Ik ben heel benieuwd naar het effect van zo'n operatie op het energieverbruik en op koude lucht uit de inblaasventielen.
Ik ben ook benieuwd. Indien ze bestaande inblaasventielen gebruiken, lijkt het wel te gaan om balansventilatie maar dan zonder WTW. Lijkt me een gevalletje van penny wise pound foulish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanBurg
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23-06-2023

Dit is precies de situatie bij mijn vorig jaar aangeschafte woning. WTW is vervangen door MV. Koude lucht uit de inblaasventielen ervaar ik niet. Daarnaast heb ik geen beeld bij eventuele toename energieverbruik omdat ik de situatie er voor niet ken. Wel ervaar ik vochtige raamkozijnen, dus in de ochtend met een doekje er langs. Verder geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
JohanBurg schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:08:
[...]
Dit is precies de situatie bij mijn vorig jaar aangeschafte woning. WTW is vervangen door MV. Koude lucht uit de inblaasventielen ervaar ik niet. Daarnaast heb ik geen beeld bij eventuele toename energieverbruik omdat ik de situatie er voor niet ken. Wel ervaar ik vochtige raamkozijnen, dus in de ochtend met een doekje er langs. Verder geen problemen.
Qua energieverbruik zou je eventueel met buren kunnen vergelijken maar geen huishouden is gelijk natuurlijk. Natte raamkozijnen zijn geen goed teken. Dat had ik ook op de zolderkamer (zonder ventilatie), tot ik daar een buis vanaf de WTW heb laten aanleggen bij de vervanging. Hoefde maar 1,5 meter en een dun muurtje door. Meteen was ook het geurtje dat er al 20 jaar hing weg.

Zijn de inblaasventielen niet gewoon helemaal afgesloten op zolder? Ik vermoed een combinatie van twee oorzaken. Enerzijds misschien te weinig permanente ventilatie, maar vooral dat nu de weg van de minste weerstand wordt gevolgd waardoor sommige ruimtes nauwelijks meer geventileerd worden, namelijk waar alleen maar een inblaasventiel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
[...]
Wel ervaar ik vochtige raamkozijnen, dus in de ochtend met een doekje er langs.
[...]
Verder geen problemen.
Dan heb je dus wel problemen, want vochtige kozijnen zou met goede ventilatie niet aan de orde moeten zijn...

Heb je ook roosters boven je ramen? Ik snap de constructies in dit topic niet helemaal. De WTW gaat eruit (zonde, veel energiezuiniger) en er komt een ventilatiebox die alleen lucht afzuigt voor in de plaats. Maar waar komt de verse lucht je huis nu dan binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ThinkPad schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:17:
[...]

Dan heb je dus wel problemen, want vochtige kozijnen zou met goede ventilatie niet aan de orde moeten zijn...

Heb je ook roosters boven je ramen? Ik snap de constructies in dit topic niet helemaal. De WTW gaat eruit (zonde, veel energiezuiniger) en er komt een ventilatiebox die alleen lucht afzuigt voor in de plaats. Maar waar komt de verse lucht je huis nu dan binnen?
door de inblaas kanalen alleen dan puur op onderdruk. (en omdat daar de weerstand te hoog is waarschijnlijk ook langs raamrubbers oid)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-02-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanBurg
Sendak239 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Qua energieverbruik zou je eventueel met buren kunnen vergelijken maar geen huishouden is gelijk natuurlijk. Natte raamkozijnen zijn geen goed teken. Dat had ik ook op de zolderkamer (zonder ventilatie), tot ik daar een buis vanaf de WTW heb laten aanleggen bij de vervanging. Hoefde maar 1,5 meter en een dun muurtje door. Meteen was ook het geurtje dat er al 20 jaar hing weg.

Zijn de inblaasventielen niet gewoon helemaal afgesloten op zolder? Ik vermoed een combinatie van twee oorzaken. Enerzijds misschien te weinig permanente ventilatie, maar vooral dat nu de weg van de minste weerstand wordt gevolgd waardoor sommige ruimtes nauwelijks meer geventileerd worden, namelijk waar alleen maar een inblaasventiel zit.
Inblaasventielen zijn niet afgesloten op zolder, maar je hebt zeker gelijk. Nu gewoon te weinig ventilatie. Daar ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanBurg
twain4me schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:32:
[...]

door de inblaas kanalen alleen dan puur op onderdruk. (en omdat daar de weerstand te hoog is waarschijnlijk ook langs raamrubbers oid)
Klopt helemaal. Is gewoon te weinig ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:09
[...]

Dan heb je zeer waarschijnlijk kozijnen met een ventilatie ingebouwd, vochtige kozijnen zijn dan "normaal" omdat dat de plek is waar koude en warme lucht elkaar tegenkomen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanBurg
mr_evil08 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:42:
[...]

Dan heb je zeer waarschijnlijk kozijnen met een ventilatie ingebouwd, vochtige kozijnen zijn dan "normaal" omdat dat de plek is waar koude en warme lucht elkaar tegenkomen.
Nee, geen ventilatie in de kozijnen en / of ramen. Alleen verse aanvoer via de inblaaskanalen die een directe verbinding naar buiten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:09
@Deforcer Waarom trek je die plaat bij de zolder niet even los dan weet je het, kan ook net zo goed niks achter zitten dat de hele buis ontbreekt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 08:51

Een draaikiep kozijn in ventilatiestand is niet afdoende tov. roosters boven de ruit?
Pagina: 1