Toon posts:

WTW unit vervangen voor mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deforcer
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 25-09 17:38
Het is mij sinds kort opgevallen dat in onze woning een WTW unit heeft gezeten, maar deze is vervangen voor mechanische ventilatie (Zehnder Stork Comfofan S P mechanische ventilator). Bij de bouw van onze straat is in elk huis een WTW unit geplaatst, maar bij ons zit deze er dus niet meer in.

Op zolder is te zien dat een afvoerkanaal afgetimmerd is:

Wat kan een reden zijn dat de WTW unit vervangen is voor mechanische ventilatie? En is het verstandig om de mechanische ventilatie te vervangen voor een WTW unit? De kanalen zijn aanwezig in de woning.

Alle reacties

• Deforcer
Wij hebben dus alleen maar ventielen; 2 in de woonkamer, de rest van alle ruimtes 1 (keuken, wc, badkamer, slaapkamers). Er zijn dus geen roosters in huis.

Er is dus alleen maar afzuiging in huis, dat vond ik al vreemd. Maar nu ik merk dat andere huis uit de straat wel een WTW unit hebben, vroeg ik mij af wat een reden kan zijn dat deze is vervangen voor mechanische ventilatie.

Het lijkt mij, na jullie advies gelezen te hebben, verstandig om dan een WTW unit te laten plaatsen en de kanalen laten reinigen?

• Deforcer
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:47:
[...]

Als je alleen maar afzuiging hebt, hoe komt die lucht dan je huis binnen? Veel kieren?

Als ik in de winter de 'Toevoer lucht' uitzet op mijn WTW dan zijn binnen no time de vensterbanken nat van het vocht, heb je daar geen last van?

Een reden kan trouwens zijn dat de mensen geluidsoverlast ervaarden van de WTW of wellicht het prijsverschil tussen een comfofan en een WTW te hoog vonden. Controleer in ieder geval of je kanalen niet verstopt zijn alvorens je een apparaat installeert.

Heb je wel twee openingen naar buiten toe?
Daar hebben wij verder geen last van, dus het verbaasd mij ook dat dit nu "goed" gaat, maar heel gezond lijkt mij het niet?

Bedoel je met 2 openingen, de afvoerkanalen? Er is dus 1 afgetimmerd en 1 is in gebruik door de mechanische ventilatie.
michie1 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Er is in 2012 een nogal paniekerige uitzending geweest van het programma Zembla, waarbij de WTW in verband werd gebracht met allerlei gezondheidsklachten. De geïnterviewde expert (Annelies van Bronswijk) werd daarbij ook selectief geciteerd, alsof enkel de WTW het probleem veroorzaakt. Níet ventileren is natuurlijk óók niet goed.

Of wellicht was het geïnstalleerde systeem vrij lawaaiierig, en is het vervangen door iets waar de vorige bewoner minder last van had.
Dat zou heel goed kunnen inderdaad, maar mechanische ventilatie kan toch niet een vervanger voor WTW zijn als ik het zo lees?

• Deforcer
Sabbi schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:15:
Aanwezigheid van een afgetimmerd gat hoeft niet te betekenen dat er een WTW heeft gezeten, het kan ook zijn dat het een optie was bij de bouw waar toenertijd niet voor gekozen is. Scheelt al snel 1000 euro, laat staan wat voor meerprijs de bouwer er voor vraagt.

Zitten de buizen die naar woonkamer en slaapkamers lopen los van de buizen die naar keuken/badkamer ed gaan?
Er gaan 2 buizen naar beneden, 1 aan de kant van 2 slaapkamers + woonkamer en 1 aan de kant van de keuken, badkamer en 1 slaapkamer.
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:29:
[...]

[...]

Die is al lang beantwoord... geen roosters en vele ventielen. Type D dus waar blijkbaar de vorige bewoner er een type C zonder aanvoer van heeft gemaakt :-(.

En theoretisch is alles mogelijk maar een type C systeem is er zelden één met WTW (daar hangen ze gewoon een goedkoop boxje van €200 voor neer, net zoals hier) en een type D systeem is er bijna altijd één met WTW.
Wat er nu hangt is inderdaad een goedkope box.

Maar deze zuigt alleen de lucht aan uit alle kamers, terwijl er geen frisse lucht binnen komt?
Joris748 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Oké duidelijk.

Op de foto van de ventilatiebox zie ik 3 aansluitingen. Kan het zijn dat de vierde aansluiting via een geveldoorvoer gerealiseerd is? Dan kan het nog steeds een volledig functionerend type D zonder WTW zijn.

[...]

Dat probeerde ik ook al uit te leggen ;)
Deze hangt er, een kwartslag naar links opgehangen: 3 aanzuig buizen aangesloten, 1 afvoer.

[Voor 18% gewijzigd door Deforcer op 02-02-2021 14:37]

• Deforcer
Joris748 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:42:
Afgaande op de documentatie zou ik zeggen dat dit een ventilatiebox is voor een type c, niet voor een balansventilatie. Deze ventilatiebox heeft maar 1 motor.

https://www.ventilatielan...e-ventilator-perilex.html

Als de buren dus met dezelfde configuratie van ventielen een balansventilatie type d hebben, is hier dus een prutser aan de gang geweest. Waar moet de aangevoerde lucht vandaan komen? Hadden de vorige bewoners continue ramen open staan?
De buren hebben exaxt hetzelfde qua ventielen en hebben een R-Vent WHR 90. Daar kwam ik laatst achter, vandaar dat ik mij dit nu afvraag. ;)

• Deforcer
Yowzawood schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Laat duidelijk zijn dat wat er nu hangt niet kan/mag.

Zonder precies de luchflow in je kanalen te voelen en alle aansluitingen te zien is het onduidelijk of de (geissoleerde) buis nu wordt gebruiikt voor aanvoer of afvoer naar buiten. In een goede situatie gaan er dus 2 buizen naar buiten (aanvoer en afvoer), bij jou lijkt er één daarvan dichtgemaakt.
Als ik de tekening zie van aanzuig/uitblaas, dan zit de buis die naar buiten gaat, aangesloten op de afvoer:

De box is een kwartslag gedraaid opgehangen zo te zien.

• Deforcer
Dank allen voor de snelle reacties! Conclusie is inderdaad dat er een WTW moet komen.

Ik ga maar eens wat offertes opvragen voor het plaatsen van een WTW, afstellen en het reinigen van de kanalen. :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee