Toon posts:

Accu stuk of ander probleem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ozzie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12:14
Vorige week heb ik een ritje naar de supermarkt gedaan toen ik van huis wegreed was er niets aan de hand, maar toen ik klaar was in de supermarkt en weer naar huis wilde gaan startte de auto niet. Nadat ik hem weer gestart had met startkabels en de hulp van een vriendelijke voorbijganger (en zijn auto) heb ik ongeveer 40 minuten rondgereden zodat de accu weer opgeladen zou zijn. Overigens grotendeels op stukken waar ik maximaal 50 mocht rijden. Ik ging er vanuit dat de accu leeg was omdat we de laatste tijd bijna niet met die auto gereden hebben op een paar hele korte stukjes na. Na mijn lange rit heb ik de auto voor de deur geparkeerd tot vanochtend.

Vanochtend wilde ik mijn dochter naar de opvang brengen, het regende een beetje en had geen zin om te fietsen, maar de auto was nu echt helemaal leeg. Zelfs de centrale deurvergrendeling deed het niet en nadat ik de deuren met de sleutel open had gemaakt gebeurde er zoals verwacht niets toen ik de auto wilde starten. Nadat ik de motorkap eventje open had gehad om te checken of de kabels wel goed aan de accu zaten deed de auto wel iets meer, het binnenlicht ging branden bijvoorbeeld, maar niet starten.

Nu vraag ik me dus af of ik op een of andere manier kan meten of de accu stuk is of dat er misschien iets anders aan de hand is? Want als het aan de accu ligt koop ik gewoon een nieuwe en ga ik er vanuit dat het probleem daarmee opgelost is, maar als het iets anders is dan heb ik voor niks een nieuwe accu gekocht.

Ik weet trouwens niet hoe oud de accu is, dat kan ik misschien wel even opzoeken in het onderhoudsboekje.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Beste antwoord (via Ozzie op 03-02-2021 20:18)

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 25-09 16:08
Klinkt inderdaad als een accu die op is. Zeker als het wat kouder wordt komen dit soort problemen vaker voor. Ook nu er over het algemeen minder met de auto gereden wordt en deze dus vaker voor de deur staat.

Je zou de spanning van de accu kunnen meten met bijvoorbeeld een multimeter. Maar voor de kosten van een nieuwe accu zou ik gewoon een nieuwe bestellen en plaatsen. Dat voorkomt ook dat je ergens de auto niet kan starten waar geen toevallige behulpzame voorbijganger is.

Edit: Het zou ook nog een defecte dynamo kunnen zijn. Dit is op zich wel te meten. Probeer de auto te starten door even te laden met een andere auto of acculader. Als je nu de spanning van de accu meet, met draaiende motor, moet deze langzaam oplopen. Zo niet dan is de dynamo defect.

[Voor 22% gewijzigd door tweakG5 op 02-02-2021 11:50]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 25-09 16:08
Klinkt inderdaad als een accu die op is. Zeker als het wat kouder wordt komen dit soort problemen vaker voor. Ook nu er over het algemeen minder met de auto gereden wordt en deze dus vaker voor de deur staat.

Je zou de spanning van de accu kunnen meten met bijvoorbeeld een multimeter. Maar voor de kosten van een nieuwe accu zou ik gewoon een nieuwe bestellen en plaatsen. Dat voorkomt ook dat je ergens de auto niet kan starten waar geen toevallige behulpzame voorbijganger is.

Edit: Het zou ook nog een defecte dynamo kunnen zijn. Dit is op zich wel te meten. Probeer de auto te starten door even te laden met een andere auto of acculader. Als je nu de spanning van de accu meet, met draaiende motor, moet deze langzaam oplopen. Zo niet dan is de dynamo defect.

[Voor 22% gewijzigd door tweakG5 op 02-02-2021 11:50]

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:52
Zoek even op hoe oud hij is. Staat volgens mij soms ook op de accu. Maar het klinkt alsof hij gewoon klaar is. Met dit koude weer gaan ze gauw

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11:32
Het kan ook dat er een verbruiker niet uitschakelt en je accu leeg trekt. Dat zal je even moeten testen.

Je kan de accu goed opladen en dat met een accutester (of bij de garage) de accu checken, een andere optie is met de multimeter (die heeft bijna iedereen wel) aan de gang. Een volle accu heeft 12.6v, als je accu opgeladen is en je zet de verlichting 10min aan met de motor uit, zou je nog op dat voltage moeten zitten. Zit je dan veel lager dan is hij op/kapot.

Woont in Helsinki

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Ozzie lees dit even door Accu slecht?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Vanuit mijn eigen ervaring met een wat oudere auto die niet al teveel rijd; stap 1 is altijd het vervangen van de accu geweest. Zo duur zijn ze niet en heb te vaak gezien dat vreemde startproblemen opgelost worden hierdoor vooral met het weer van de laatste tijd. Valt trouwens ook gemakkelijk te controleren door de accu aan de lader te hangen en te kijken of deze het hierna wel weer doet. Maar meestal is dit maar een tijdelijke oplossing en is het een kwestie van tijd voordat je weer stilstaat.

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Als je meer leven in de auto krijgt als je wat aan de kabels prutst kan het ook gewoon vieze contacten zijn. Accupolen en klemmen eens iets opschuren dus.

En meet het voltage, zowel met alles uit als met de sleutel op contact moet dit liefst boven de 12 volt zijn. Meet ook het voltage op de accu terwijl de motor draait, dit moet 14.x volt zijn en mag vrijwel niet schommelen als je wat gas geeft.

Als je bij draaiende motor 14 volt meet en dit niet schommelt, dan is de dynamo en spanningsregelaar goed en is je accu gewoon op.

offtopic:
En waarom we maandelijks meerdere van dit soort topics hebben voor een accu die luttele tientjes kost

[Voor 12% gewijzigd door FastFred op 02-02-2021 12:08]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Ozzie
Het is trouwens geen hele oude auto, uit 2013. Maar ik denk dat dat accu nog nooit vervangen is dus die zou nu dan ~7 jaar oud zijn. Lijkt me wel redelijk dat die dan vervangen moet worden. Zo te zien is het nog de originele accu die erin zit.

Ik ga even kijken of ik hem weer kan starten met startkabels en dan even met de multimeter meten. Alleen is het hier al de hele dag vies miezerig weer dus heb weinig zin om buiten te staan :) Misschien vanavond als mijn vrouw weer terug is met mijn auto.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Ozzie
FastFred schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:05:

offtopic:
En waarom we maandelijks meerdere van dit soort topics hebben voor een accu die luttele tientjes kost
Naja kost toch ~100,- euro een nieuwe auto accu. Niet dat ik dat teveel geld vind, maar als het aan iets anders ligt is het zonde om 100 euro uit te geven aan een nieuwe accu als die er nu in zit ook nog goed is toch?

• SpelFaut
  • Registratie: juni 2015
tweakG5 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:48:

Klopt dit wel? Die langzaam oplopende spanning?

Naar mijn weten is het:

Gezonde accu, niet lopende motor = ~12,6v
Slechte accu, niet lopende motor = < ~12v

Goede dynamo, lopende motor = 14,2v
Slechte/kapotte dynamo , lopende motor = Geen, of weinig, verschil met niet lopende meting.
Ozzie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:20:
[...]

Naja kost toch ~100,- euro een nieuwe auto accu. Niet dat ik dat teveel geld vind, maar als het aan iets anders ligt is het zonde om 100 euro uit te geven aan een nieuwe accu als die er nu in zit ook nog goed is toch?
Na 7 jaar is 100,- aan onderhoudskosten voor een accu sowieso niks geks toch? Die accu is echt wel aan vervanging toe en moet er toch komen. Als het je nu helpt bij het diagnosticeren van je niet starten probleem is dat alleen maar mooi meegenomen.

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 12:06

Malantur

BBG'er
Ozzie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:15:
Het is trouwens geen hele oude auto, uit 2013. Maar ik denk dat dat accu nog nooit vervangen is dus die zou nu dan ~7 jaar oud zijn. Lijkt me wel redelijk dat die dan vervangen moet worden. Zo te zien is het nog de originele accu die erin zit.

Ik ga even kijken of ik hem weer kan starten met startkabels en dan even met de multimeter meten. Alleen is het hier al de hele dag vies miezerig weer dus heb weinig zin om buiten te staan :) Misschien vanavond als mijn vrouw weer terug is met mijn auto.
Ik had vorige week ook prijs. S morgends aangekomen op het werk, s middags motor gestart en weer afgezet zonder te rijden (had me bedacht) en s avonds startte hij pas van de derde keer terwijl ik wat gas moest geven en de airco en ventilatie uitgeschakeld om stroom te sparen. Auto uit 2013 met originele batterij, en online zeggen ze dat een batterij vaak maar 5 jaar mee gaat dus op zich lijkt het mij gewoon beter om hem te vervangen :)

Let wel op: de monteur van mijn garage heeft me ooit eens verteld dat je auto altijd onder spanning moet blijven als je auto uitgerust is met een start/stop systeem, dus als je het zelf wil vervangen zou ik het wel even goed uitzoeken wat de procedure is.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Ozzie
SpelFaut schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:34:
[...]

Na 7 jaar is 100,- aan onderhoudskosten voor een accu sowieso niks geks toch? Die accu is echt wel aan vervanging toe en moet er toch komen. Als het je nu helpt bij het diagnosticeren van je niet starten probleem is dat alleen maar mooi meegenomen.
Dat vind ik ook niet gek nee, dus heb inmiddels een nieuwe accu besteld omdat de meeste hier er ook mee eens zijn dat het waarschijnlijk daaraan ligt.
Malantur schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:34:
[...]
Let wel op: de monteur van mijn garage heeft me ooit eens verteld dat je auto altijd onder spanning moet blijven als je auto uitgerust is met een start/stop systeem, dus als je het zelf wil vervangen zou ik het wel even goed uitzoeken wat de procedure is.
In het boekje staat daar niks over... Wel allerlei andere waarschuwingen over de auto weinig gebruiken bij koud weer :)
Staat zelfs dat je dan de accu moet loshalen en binnen moet zetten, als de auto dan onder spanning zou moeten blijven had dat er waarschijnlijk wel bij gestaan,

• Ozzie
De auto doet het momenteel in ieder geval weer met de nieuwe accu. Vanochtend erin gezet en hij startte meteen, daarna klein stukje gereden even bij mijn ouders langs geweest voor kop koffie en daarna weer gestart en naar huis gereden. Vanmiddag ook nog een keer gestart kijken of er geen (grote) lekstroom ergens is. Nog geen zin gehad om te meten omdat ik dan buiten in de regen moet staan :)

Morgen of overmorgen nog maar een keer proberen of die nog steeds start, hopelijk is het dan ook weer droog buiten dan vind ik het niet erg om even buiten te staan en de multimeter erbij te pakken.

Bedankt in ieder geval iedereen :)

• Qosmic
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-09 17:38
Even een andere vraag;

Hoe lang kan je auto stilstaan met dit weer? En dan met name voor de accu.

Ik heb mijn auto afgelopen zaterdag voor het laatst gebruikt en zal hem aankomende zondag pas weer voor het eerst gebruiken.
Dus hij heeft een dikke week dan stil gestaan met deze temperaturen onder 0. Is dat een probleem, of kan ik beter vandaag of morgen even 30 min ermee rijden.
Auto is van 2019, wordt regelmatig (ook lange stukken) mee gereden, en de accu is verder prima in orde.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Catch22
  • Registratie: november 2001
Qosmic schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:20:
Even een andere vraag;

Ik heb mijn auto afgelopen zaterdag voor het laatst gebruikt en zal hem aankomende zondag pas weer voor het eerst gebruiken.
Dus hij heeft een dikke week dan stil gestaan met deze temperaturen onder 0. Is dat een probleem, of kan ik beter vandaag of morgen even 30 min ermee rijden.
Auto is van 2019, wordt regelmatig (ook lange stukken) mee gereden, en de accu is verder prima in orde.
Bij zo'n nieuwe auto zal het allemaal wel goed zitten :) Weekje of 2-3 wil vaak wel. Zorg wel dat je een stuk rijdt als je dan gaat rijden (liefst even wat hoger in de toeren als hij eenmaal warm is)

[Voor 9% gewijzigd door Catch22 op 10-02-2021 10:31]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Qosmic schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:20:
Even een andere vraag;

Ik snap dit niet. Dit noemen we preventief onderhoud. Als je twijfelt dan rijd je naar een garage en vraag je of ze even willen doormeten. Klaar.

Wat moeten we hier nu mee als jij zegt dat de accu prima in orde is? Hoe weet je dat dan?

• Qosmic
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-09 17:38
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:24:
[...]

Ik snap dit niet. Dit noemen we preventief onderhoud. Als je twijfelt dan rijd je naar een garage en vraag je of ze even willen doormeten. Klaar.

Wat moeten we hier nu mee als jij zegt dat de accu prima in orde is? Hoe weet je dat dan?
je snapt het niet?
De auto heeft toevallig 3 weken geleden nog zijn onderhoud gehad, alleen ik heb toen niet aan dit weer gedacht.
En ik vraag me ook af of ze standaard een accu doometen bij een 30.000km beurt.

Ik vroeg me gewoon af of je je auto een week stil kan zetten bij deze temperaturen of dat je er beter mee kan rijden, omdat je accu oplaadt tijdens het rijden.

Stop chasing the dream, you're already living it

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 12:34
Weekje moet wel lukken. Ik had destijds een oude golf 3 diesel die na 3 weken stilstaan in Noorwegen een dode accu had. Accu vervangen en weer rijden, 2 weken later weer moeilijk starten. Daarna gewoon elk weekend een ritje gemaakt, nooit meer problemen gehad.
Winterweer daar in zuidwest Noorwegen was vergelijkbaar met wat we hier afgelopen weekend hadden.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 17:34
Niet zomaar je accu vervangen. Je moet je laadsysteem meten. Anders sloop je weer je nieuwe accu.
Als je met een lopende motor 13-14.5 volt meet op je accu, dan is je dynamo en spanningsregelaar in orde.
Handiger is als iemand even wat gas geeft en tussen de 2000-3000 toeren de motor laat draaien.

Als de spanningsregelaar kapot is, dan krijgt de accu geen stroom en zal hij leeglopen.
Als de dynamo kapot is(Vaak door versleten koolborstels), dan zit er niet voldoende stroom op de fasen, of sommige fasen doen het helemaal niet.

Als de dynamo en spanningsregelaar prima werken, dan is de accu kapot.
Zoals hierboven ook gezegd werd, hoelang stond hij stil? Als je accu niet voldoende opgeladen is dan krijg je ook te maken met een lege accu natuurlijk.

[Voor 11% gewijzigd door com2,1ghz op 10-02-2021 10:58]

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:18
SpelFaut schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:34:
[...]
Naar mijn weten is het:

Gezonde accu, niet lopende motor = ~12,6v
Slechte accu, niet lopende motor = < ~12v
Helaas niet (altijd) waar. Verotte accu kan prima 12,7V geven, en op het moment dat er iets belasting van wordt gevraagd stort de spanning is.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12:36
[...]

Wat noem je preventief onderhoud? De accu doormeten?

• Niet online
WEBGAMING schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:09:
[...]

Wat noem je preventief onderhoud? De accu doormeten?
Ja.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 12:36
En dan? Het voltage meten? Zoals al gezegd, dat zegt helemaal niet zo veel. Dan zou je de capaciteit moeten meten, dat kan je niet zomaar thuis.

[Voor 31% gewijzigd door WEBGAMING op 10-02-2021 12:26]

• Niet online
WEBGAMING schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:25:
En dan? Het voltage meten? Zoals al gezegd, dat zegt helemaal niet zo veel. Dan zou je de capaciteit moeten meten, dat kan je niet zomaar thuis.
Euh, volgens mij zeg ik dat toch, rij naar een garage en laat dat ding controleren.
[...]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee